Testimonial_Kim-Climatrix_Brandingtraject

Kim Vaessen, zaakvoerder van Climatrix

“Wat is onze meerwaarde in de markt?” Met die vraag kwam Kim Vaessen, CEO van Climatrix, bij Opmerkelijk aankloppen. “We misten een sterk uitgewerkte identiteit voor Climatrix met een duidelijke merkbelofte. Katlijn kon exact de helderheid bieden die we nodig hadden. Wat zij met een merk strategisch doet is fenomenaal, daar kan geen enkel ander marketingbureau aan tippen!”

Climatrix is dé partner voor professionals in innovatieve en duurzame verwarmings- en koelingssystemen en had dringend een uitgewerkte merkstrategie nodig. Niet alleen om meer visibiliteit te creëren bij klanten, maar zeker ook voor het team van Climaten. “Na het strategische rebrandingtraject zijn de kernwaarden van Climatrix, met de bijbehorende KBI’s vertaald naar ‘Behaviour’, nu een stevige houvast, ook voor onze Climaten. Als zij die waarden kunnen uitdragen naar onze klanten, dan maken we écht het verschil. Dat voelen we na deze strategische rebranding heel goed.”

Vastberaden en nauwkeurig

Testimonial_Kim-Climatrix_BrandingtrajectKim: “Katlijn en ik kenden elkaar al een hele tijd via een ondernemersnetwerk. Ik heb zelf marketing gestudeerd, had haar boek gelezen en was haar als grote fan blijven volgen vanaf de zijlijn. In andere samenwerkingen bleef ik altijd wat op mijn honger zitten, maar bij Katlijn zat het er boenk op.”

“Katlijn is vastberaden en doortastend in haar aanpak en werkt heel nauwkeurig, echt heel nauwkeurig. Ze weet goed waarmee ze bezig is, en dan boek je resultaat. Dat heb ik in mijn carrière nog nooit meegemaakt met iemand.”

Sterke fundamenten

Kim: “Katlijn ging meteen in mijn stoel zitten om zich helemaal – samen met haar team – onder te dompelen in de wereld van Climatrix. Ze heeft alle elementen in ons bedrijf stap voor stap ontrafeld. Team Opmerkelijk deed onderzoek naar concurrenten en onze marktpositie en werkte een benchmark uit. Maar daar bleef het niet bij. We kregen ook juridisch advies en er werden zelfs creatieve elementen voor de merkbeleving uitgewerkt, zoals quotes, woordspelingen … De speelse Clima Donna is al een begrip op onze werkvloer, maar ik moet zelf nog even aan haar wennen! ;)”

“We appreciëren het dat er uitgebreid tijd werd gemaakt voor de strategische rebranding. Het voelde als een duurzaam en grondig proces. Katlijn ging tot op het bot van ons merk en onze business, en alleen dat is de juiste manier om de sterke fundamenten van je merkverhaal weer op te bouwen.”

Merkbelofte als leidraad voor strategische keuzes

Kim: “De afgelopen elf jaar hebben we hier puur op buikgevoel gewerkt en zeker goede dingen gedaan. Maar op een bepaald moment voel je toch dat je een niveau hoger moet schakelen. Het is alsof Opmerkelijk met een ander licht schijnt over het pad dat je al die jaren bewandeld hebt. Zodat je het weer helder ziet en weet welke weg je moet volgen.”

“Ons merkverhaal zit nu conceptueel perfect in mekaar. Tijdens strategische meetings is de merkbelofte zelfs dé leidraad geworden die helpt om knopen door te hakken. Matcht een voorstel niet met de belofte, dan doen we het niet. Dat is zo bevrijdend!”

Een gedetailleerd brandingplan

Kim: “Ik kan een boek schrijven over wat deze samenwerking voor onze werking heeft betekend. Maar ik neem nog veel liever het uitgebreide brandingplan van Katlijn ter hand, dat is mijn werktool geworden en ligt altijd binnen handbereik! Nooit eerder hadden we zoveel gerichte brandinginput voor onze externe marketingpartners, zoals copywriters. Dat zegt ook heel veel over de kwaliteit van het werk van Opmerkelijk. Dit hadden we alleen nooit kunnen bereiken. Ik blijf grote fan!”

 

Testimonial_brandingtraject_Climatrix

www.climatrix.be

Ben je ook een ondernemer die tot nu toe grotendeels zijn business uitbouwde vanuit zijn buikgevoel, maar wil je in de toekomst niets aan het toeval overlaten en verder groeien vanuit een doordachte merkstrategie? Doe dan net zoals Kim een beroep op Opmerkelijk om je merkverhaal en klantbeleving naar een hoger niveau te tillen. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Testimonial_Whywise-Toon_Opmerkelijk

Toon Vandenbranden, zaakvoerder van Whywise

Toen Toon Vandenbranden samen met zijn vriendin een brandingtraject bij Opmerkelijk volgde, voor hun artisanale producten op basis van appelcider (Ottercider), was het voor hem meteen duidelijk: bij zo’n traject zou ook zijn eigen videoproductiebedrijf baten. En zo geschiedde.

“Het klikte met Katlijn tijdens het eerste traject. Zowel mijn vriendin als ik waren heel erg enthousiast over het resultaat. Ook voor mijn eigen videoproductiebedrijf was ik op zoek naar een eigen smoel. Ik ken mijn markt en ik weet wat ik doe. Maar datgene wat ik precies doe, overbrengen naar mijn klanten? Dat was een ander paar mouwen. Ik had nood aan strategisch advies van een brandingexpert zoals Katlijn.”

Maximale impact

Testimonial_Whywise-Toon_OpmerkelijkDe eerste taak van Katlijn en haar team: begrijpen wat Toon precies doet. “Mijn specialiteit ligt bij de grotere videoproducties, waarbij we zowel de strategie als uitvoering voor onze rekening nemen. Mijn klanten zijn dus voornamelijk grote kmo’s en kleinere multinationals. Wanneer zulke bedrijven me als producer vragen voor een videoproject, kijk ik altijd eerst naar het totaalplaatje. Waarom willen ze die video maken? Hoe kunnen we zoveel mogelijk rendement halen uit hun investering? Vervolgens stel ik een team van professionals samen. Het was voor Opmerkelijk bijzonder belangrijk om de specifieke noden van mijn doelgroep door en door te begrijpen zodat ze een merk konden bouwen dat echt relevant voor hen zou zijn.”

Eenmaal de video is opgeleverd, biedt Toon de nodige ondersteuning aan om via social funnels en retargeting maximale impact te creëren via digitale wegen.

Een voorbereiding die de ogen opende

De eerste fase van het brandingtraject vond Toon de pittigste. “Je krijgt best wel wat huiswerk, waarmee Opmerkelijk dan grondig aan de slag gaat. Ik vertelde Katlijn bijvoorbeeld welke productiehuizen op dezelfde lijn zitten en welke helemaal niet. Samen met haar team is ze volledig in de wereld van video gedoken. Toen Katlijn terugkwam met haar voorbereiding, was ik onder de indruk. Ze had productiehuizen gevonden waarvan ik zelfs nog geen weet had. Dat vond ik interessant, want ik dacht dat ik ze ondertussen allemaal kende. Zo zie je maar hoe een externe partner toch nog je ogen kan openen.”

Na enkele intense denkoefeningen, een analyse van de concurrentie en diepgaande gesprekken over de positionering van zijn bedrijf, kwam Katlijn met het voorstel voor een nieuwe naam: Whywise. Maar van die naam was Toon niet meteen overtuigd.

Waarom? Wel, daarom …

“Op het eerste gehoor vond ik het een echte tongtwister. Heel vaak hebben productiehuizen een coole, grappige naam. Denk maar aan Caviar en Woestijnvis. Katlijn legde uit waarom ze deze naam zo sterk vond. Met Whywise verwees ze direct naar de vraag ‘waarom’ en de strategische ‘manier’ of wijze waarop ik altijd te werk ga. Met deze naam zou er bovendien ook veel ruimte komen voor creatieve storytelling.”

Hoera, structuur!

Toen Katlijn daarbovenop kwam aanzetten met een merkverhaal dat bestond uit een opmerkelijk concept met vier pijlers die speelden met de fonetische overeenkomst van ‘Y’ en ‘Why’, raakte Toon stilaan helemaal in de ban van Whywise. “De pijlers ‘Y Strategy’, ‘Y Service’, ‘Y Scale-up’ en ‘Y Social impact’ geven me de mogelijkheid om mijn diensten te ‘productiseren’. Zo is het voor mij veel gemakkelijker om mijn meerwaarde uit te drukken. Bovendien kan ik met dit merkverhaal gerichter, relevanter en strategischer communiceren op mijn website, socials en in video’s. Hoera, er was structuur!”

Whywise en de bijbehorende woordspelingen blijken overigens een ideale conversatiestarter te zijn. “Als ik zeg dat ik zaakvoerder ben van Whywise, roept dat soms vragen op. Dan is het voor mij heel gemakkelijk om daarop in te spelen. Het heeft even geduurd, maar net zoals in een nieuw paar schoenen, ben ik stilaan in die naam gaan groeien. Katlijn bleef gedurende het traject vastberaden, maar ook altijd respectvol en professioneel. Als ik het echt niet goed vond, dan was dat voor Katlijn uiteindelijk ook goed geweest.”

Gewapend met een duidelijk merkverhaal

“Dit brandingtraject was voor mij van onschatbare waarde. Alleen had ik dit niet gekund. Het lijvige brandingplan dat ik aan het einde van het traject kreeg, vormt voor mij een echt houvast. Mij zal je dus niet snel zien afwijken van die ‘why’. In mijn sector is het namelijk niet gemakkelijk om eruit te springen. Er zijn zoveel videoproductiebedrijven die hun elevatorpitch doen voor een bepaalde opdracht. Dankzij Opmerkelijk ben ik gewapend met een duidelijk merkverhaal, duidelijke merkidentiteit en doordachte merkstrategie. Ik ben dus niet meer dat één-in-een-dozijn-videoproductiebedrijf.”

 

TestimonialBrandingtraject_Whywise

www.whywise.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een brandingstrategie waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Testimonial_Tinneke-Geukens_klantbeleving_Opmerkelijk

Tinneke Geukens, zaakvoerder van Ingentia Advocaten

Het ondernemerschap is vergelijkbaar met een reis in woelige wateren. Gelukkig zijn er de advocaten van Ingentia. Of beter: de Confidence Managers. Want bij meester Tinneke Geukens en haar team draait alles om vertrouwen. Met vakkundige juridische begeleiding navigeren zij ondernemers naar veilige havens. Ook in hun samenwerking met externe partners is wederzijds vertrouwen dé sleutel tot succes. Na eerdere samenwerkingen klopte Ingentia Advocaten weer aan bij het team van Opmerkelijk. En dat bracht het kantoor van Tinneke opnieuw in een stroomversnelling.

Permanente brainstorm

Testimonial_Tinneke-Geukens_klantbeleving_Opmerkelijk“Na twee uitdagende jaren voelde ik dat Ingentia Advocaten klaar was voor de volgende stap. In het verleden bereikten we die iedere keer na een strategisch brandingtraject met Opmerkelijk. Dus het was logisch dat ik terug bij Katlijn van Opmerkelijk uitkwam. De juiste, en ook enige keuze: als geen ander slaagt Katlijn erin om door te dringen tot de kern van je merk en die te vatten. Om vervolgens de strategische en creatieve vertaalslag naar een merkconcept te maken. Niet in een brainstorm van een paar uurtjes, maar wel in een langdurig traject, verspreid over een paar maanden.”

Vraag en antwoord

“We besloten om in te zetten op het traject klantbeleving, waarbij je in drie grote stappen (story experience, interaction experience en connection experience) naar een klantbeleving toewerkt die de verwachtingen van je klanten niet alleen invult, maar zelfs weldoordacht overstijgt. Opmerkelijk pakte dat vanaf dag één zeer grondig aan. Het team verdiepte zich in ons kantoor en de sector, op zoek naar trends en opportuniteiten. Door zelf de markt uitvoerig te verkennen, maar ook door veel vragen te stellen. Daardoor moest ook ik flink aan de slag. Die antwoorden gaven immers een eerste beeld van het Ingentia-merk. Een goede basis voor Katlijn om vervolgens mee aan de slag te gaan én verder te kijken naar de mogelijkheden. Telkens weer met de drie pijlers uit Katlijns boek TOPgeMERKt als leidraad: story experience, interaction experience en connection experience. Door ze te toetsen aan én te vertalen naar de praktijk begreep ik ze steeds beter en zag ik ook wat dit kon betekenen voor Ingentia Advocaten.”

Van onderhuids tot kippenvel

“Vrij snel kwam Katlijn tot een nieuw strategisch en tegelijk creatief concept voor ons merkverhaal. Eerlijk? Ik was van mijn sokken geblazen. Onder de noemer Journey of Confidence sloeg ze de nagel op de kop. In haar voorstel vergeleek ze Ingentia Advocaten met een schip. Precies zoals ik dat onbewust zelf altijd had gedaan. Zonder dat ook maar één keer ter sprake te brengen, slaagde Katlijn erin om onder mijn huid te kruipen en zo diezelfde link te leggen. Ik krijg telkens weer kippenvel als ik terugdenk aan dat moment. Met dat merkverhaal als basis reikte Opmerkelijk heel wat leuke woordspelingen, creatieve zinnen, quotes en namen aan om extra merkbeleving te creëren.

Niet te familiair!

“Voor het eerst werkte ik ook samen met Sofie van Opmerkelijk. Zij nam de interaction experience onder haar hoede: daarvoor nam ze de hele customer journey van onze communicatie, sociale media en interactie met klanten onder de loep. Resultaat? Heel wat waardevolle handvaten om onze interaction experience te verbeteren. Op basis van haar advies, dat zowel strategisch als praktisch was, namen we onze sociale media terug in eigen handen. Een externe partner leverde lange tijd prima werk, maar toch voelde het niet 100% als Ingentia Advocaten. Nu creëren we onze eigen content en communiceren we uniform naar de buitenwereld toe. Ook de vernieuwde website met onder andere een nieuwe structuur en SEO vloeide daaruit voort. Dit voelt zoveel beter, omdat het volledig aansluit bij wie wij zijn en waarvoor we staan. Knap toch dat Katlijn en Sofie dat boven water wisten te brengen. Hun advies is onbetaalbaar.”

Kernwaarden + 1

“We gingen intern ook aan de slag met onze kernwaarden. Door ze voor iedereen helder te maken, weet elke medewerker precies wat van hem of haar wordt verwacht. En zo maak je je als ondernemer een stukje overbodig. Onze waarden vormen onze heilige graal. We doen er geen toegevingen op. Sterker nog: op basis van het traject met Opmerkelijk formuleerden we er nog eentje extra: Fast Forward. Ze staat voor onze proactieve aanpak en snelle manier van communiceren.”

Duurzaamheid verankerd

“En dan was er nog het luikje duurzaamheid. Ingentia Advocaten is een van de eerste advocatenkantoren die zich zo uitdrukkelijk profileren als het gaat over maatschappelijk verantwoord ondernemen, een mensgerichte aanpak, educatieve ontwikkeling en het beperken van onze ecologische voetafdruk. Maar het was allemaal wat in het wilde weg. Opmerkelijk verankerde onze duurzaamheidsvisie in het merkverhaal onder één vlag: Meaningful Move. Dat is duidelijker, blijft veel beter hangen en laat ons toe om gerichte acties en initiatieven te bepalen.”

Wow, ik groei!

“Het beste bewijs dat ze bij Opmerkelijk geloven wat ze prediken? Omdat ze ook zelf aan klantbeleving doen. Neem nu die keer dat er voor onze meeting enkel een kleine vergaderruimte beschikbaar was in hun kantoor. Omdat ze wisten dat ik niet van kleine ruimtes houd, stelden ze spontaan voor om de afspraak te laten plaatsvinden bij mij op kantoor. Het wowgevoel dat ik toen ervaarde, wil ik zelf creëren bij onze cliënten. Nog vóór ze op kantoor aankomen. Bijvoorbeeld door het sturen van een wegbeschrijving of parkeertips. Allemaal tools die Katlijn ons meegaf als extra inspiratie, boven op het strategische advies, en waarmee we klaar zijn voor de volgende stap in ons avontuur. Zonder haar was ons dat nooit gelukt. Het doel? Verder groeien. In volle vaart en met het grootste vertrouwen in de toekomst.”

 

Testimonial_Ingentia-Advocaten_klantbeleving_Opmerkelijk

www.ingentia-advocaten.be

Ook een wowgevoel creëren bij je klanten? Neem vandaag nog contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Testimonial-brandingtraject_ZoeteZee_Opmerkelijk

Dirk en Leen, zaakvoerders van ZoeteZee

Het leven van Westendenaren Dirk en Leen draait rond twee grote passies: chocolade en de zee. Maar met ZoeteZee willen ze meer zijn dan de klassieke chocolatier. Het ondernemerskoppel wil ku(n)st, ambacht en innovatie laten samensmelten tot een unieke chocoladebeleving. Maar hoe gaan ze met al die ideeën strategisch aan de slag? Opmerkelijk stapte aan boord, hees ijverig de zeilen en stippelde voor Dirk en Leen nauwgezet de koers uit op de wateren van ZoeteZee.

In 2017 gooiden Dirk en Leen het over een andere boeg. Samen met hun kinderen verhuisden ze van het groene Galmaarden naar de kust. Naast hun job in het onderwijs schrijven ze sindsdien als gediplomeerde chocolatiers ook aan hun chocoladeverhaal: ZoeteZee.

Testimonial-brandingtraject_ZoeteZee_OpmerkelijkDe zoektocht naar een merkidentiteit

Dirk: “Om al onze dromen in een ondernemingsplan en -traject te gieten, volgden we het startersproject bij UNIZO. Een zinvol traject, maar ik merkte dat ik nog te veel in vakjes aan het denken was. De verkoop van onze chocoladecreaties, onze workshops, het verhuren van ons vakantiehuis … Wat we wilden doen, was van het begin af aan duidelijk. Maar hoe kregen we al die verschillende ideeën gealigneerd? Ik miste diepgang. Ik miste een overkoepelend (chocolade)verhaal. We moesten op zoek naar een eigen merkidentiteit.”

Geen garnaal te klein

Zoekende naar overzicht en een duidelijke merkstrategie, klopten Dirk en Leen – op aanraden van collega-ondernemer Mieke van Chocola-Tuti – aan bij Opmerkelijk. “Ook Mieke had een strategische rebranding gedaan via Opmerkelijk. Ze was laaiend enthousiast. Nadat ik Katlijn haar boek VerMERKvuldig! had gelezen, planden Leen en ik een intakegesprek met haar in. We waren meteen overtuigd. We zijn ‘maar’ bijberoepers, en in de chocoladewereld zetten ze je al snel weg als kleine garnaal. Bij Katlijn hadden we allesbehalve dat gevoel. Het was meteen duidelijk dat ze bakken ervaring heeft.”

Kunst aan de kust

First things first. Dirk en Leen dompelden Katlijn onder in hun chocoladeverhaal. “We maakten meteen duidelijk dat we trouw wilden blijven aan onze kleinschalige aanpak. Een klassieke chocolatier? Dat willen we niet zijn. Om haar volledig voeling te geven met onze wensen, lieten we haar onze unieke chocoladecreaties zien én proeven, toonden we haar ons authentieke chocoladeatelier en deelden we onze passie voor kunst, cultuur en erfgoed. We willen niet alleen chocolade verkopen, maar ook verwondering, beleving en inspiratie delen.”

Op dezelfde golflengte

“Nadat ze intensief geluisterd had, ging Katlijn meteen aan de slag. Ze ging samen met haar team in de diepte op zoek naar soortgelijke chocolatiers die beleving centraal plaatsen en kwam terug naar Westende met waardevolle benchmarks. Het is vooral dankzij de intense denktrajecten dat Katlijn heel snel op onze golflengte zat. Ze zag veel interessante opportuniteiten, maar verraste ons ook met heel wat werkpunten die in onze business nog geoptimaliseerd konden worden. In zo’n brandingtraject moet je als ondernemer bereid zijn om genoeg tijd vrij te maken en om jezelf helemaal open te stellen voor een externe partner die probleemloos de dingen benoemt.”

De Zfeer van ZoeteZee

“Het team van Opmerkelijk vertaalde ons aanbod en onze wensen naar een merkverhaal met een opmerkelijk concept: ‘De Zfeer van ZoeteZee’. Dit concept werd gebundeld in drie pijlers: SmaakimpreZZies, BeleefimpreZZies en LeerimpreZZies. Wij werden meteen enthousiast van die alliteraties waarbij creatief werd gespeeld met de ‘Z’ van ZoeteZee om extra merkassociaties te creëren. Terwijl wij vroeger werkten in drie verschillende vakjes, trok Katlijn enkele duidelijke lijnen door ons aanbod om er één geheel van te maken, met als rode draad ‘Zoet Zacht Zondigen’. Naast de ontwikkeling van ons merkverhaal analyseerde het team onze business ook vanuit strategisch standpunt. Zo namen ze de concrete aanpak van onze chocoladeautomaat onder de loep, analyseerden ze onze bestellingen, definieerden en verbeterden ze de toppers onder onze producten, gingen ze over de werking van ons pand en onze werkshops én brachten ze het volledige potentieel van de b2b-markt gestructureerd in kaart met heel veel nieuwe ideeën.”

Een haalbare kaart

Een eurekamoment voor Dirk en Leen. “Dankzij die drie pijlers zagen we de toekomst van ZoeteZee plots klaar en duidelijk. We kregen nieuwe ideeën en gingen aan de slag met onze positionering. En het team van Opmerkelijk schreef ijverig aan onze missie en visie. Katlijn werkt niet alleen met doordachte, strategische kaders, ze zorgt er ook voor dat je een haalbare kaart in handen hebt en opent daarbij nieuwe deuren. Zo gaan we op termijn ook de b2b-markt aanspreken met onze chocoladebeleving.”

“Hoewel we als leerkracht zelf heel creatief zijn en werken met theoretische kaders, hadden we dit zonder de hulp van Katlijn echt niet kunnen bedenken. Ze is creatief, ze is strategisch en ze is bovendien heel professioneel. Ze denkt mee over de aanpak en het aanbod van je business en maakt je merk sterk. Iedere ondernemer die er een beetje wil ‘uitschieten’ zou eigenlijk deze strategische (re)branding moeten volgen.”

Een frisse bries

Een zee aan inspiratie dus voor de bezielers van ZoeteZee. “Dankzij ons brandingsplan – wij noemen het onze bijbel – waait er een frisse bries door onze onderneming. Na dit brandingtraject hebben we nog meer zin gekregen om van ons chocoladeverhaal een echt succes te maken. Hier kunnen we (én zullen we!) nog jarenlang op teren.”

Testimonial-brandingtraject_ZoeteZee

www.zoetezee.be

Ben je een ondernemer die tot nu toe grotendeels zijn business uitbouwde vanuit zijn buikgevoel, maar wil je in de toekomst niets aan het toeval overlaten en verder groeien vanuit een doordachte merkstrategie? Doe dan net zoals Dirk en Leen een beroep op Opmerkelijk om je merkverhaal en klantbeleving naar een hoger niveau te tillen. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Testimonial_branding-communicatie_Raf-Auva

Raf Coomans, zaakvoerder van Auva

Van EuroSys naar Auva. Het leek voor Raf Coomans een simpele klus. Maar het bleek niet zo simpel om klanten helemaal mee te krijgen in het verhaal. Ze bleven hangen in de oude benaming en misten een duidelijk zicht op wat Auva voor hen kon doen.

Als zaakvoerder wist Raf wat hem te doen stond: de branding en communicatie van zijn ICT-business versterken én verduidelijken. En toen kruiste brandingexpert Katlijn zijn pad …

Een onmiddellijke match

Testimonial_branding-communicatie_Raf-AuvaRaf: “Ik worstelde al een hele tijd met de sterkte van mijn merk. De overstap naar onze nieuwe naam Auva liep niet op rolletjes. En ook inhoudelijk zat ik met een probleem. Mijn klanten kregen maar geen zicht op mijn aanbod. Toen ik Katlijn aan het woord hoorde als gastspreker bij UNIZO, ging er bij mij een belletje rinkelen. Zij leek me de geknipte persoon om mijn branding aan te pakken.”

“En ik had gelijk. Ik merkte al tijdens ons eerste gesprek dat haar verhaal perfect aansloot bij mijn wensen én budget.”

Stap voor stap bouwen aan een merk

“Katlijn en haar team doken meteen in mijn branding. Ze namen echt alles onder de loep. Zo gingen ze op zoek naar trends, deden ze een uitgebreid concurrentieonderzoek, werd mijn business aan een SWOT-analyse onderworpen, enzovoort.”

“Ook ikzelf werd ondertussen aan het werk gezet en kreeg bij elke sessie verschillende opdrachten mee. Zowel Katlijn als haar teamleden bewaakten strikt en nauwkeurig de vooraf afgesproken timing voor de aanlevering van mijn voorbereiding. Zo hielden ze de druk hoog, en voor een drukbezette zelfstandige als ikzelf was dat een goede stimulans.”

“Als brandingexpert legde Katlijn de lat heel hoog. Ik durf haar achteraf gerust een controlefreak te noemen. Maar dan wel op de meest positieve manier. (lacht)”

Mijn merkverhaal klopt

“Katlijn bracht alle puzzelstukken samen en legde de Auva-puzzel. Die was behoorlijk confronterend en anders dan ik had verwacht. Haar merkverhaal was een echte eyeopener, maar het was wel even aanpassen.”

“Voor een buitenstaander lijkt het misschien allemaal logisch en simpel. Maar ik weet beter. Ik heb samen met Katlijn een hele weg afgelegd om tot dit goed onderbouwde resultaat te komen.”

Katlijns aanpak werkt!

“Zonder de hulp van Katlijn was ik eerlijk gezegd blijven steken in mijn bestaande ideeën. Als zaakvoerder keek ik naar mijn bedrijf met oogkleppen op. Met de hulp van Katlijn doorbrak ik dat patroon. Plots durfde ik ruimer te denken. Ze gaf me het duwtje in de rug dat ik nodig had.”

Focus op rendement

“Met een duidelijk brandingplan in handen kijk ik uit naar de volgende stappen. In de komende maanden rollen we ons merk uit. Ik verwacht er alvast veel van. Een beter imago, meer duidelijkheid voor zowel onze klanten als onze medewerkers … Het zal knallen op alle fronten.”

Een communicatietraject? Logisch toch!

“Tijdens mijn strategische brandingtraject kwam een werkpunt naar boven. De communicatie van Auva haperde op verschillende vlakken. Daarom was de keuze voor een communicatietraject bijna evident. De communicatie-expert van Opmerkelijk nam de fakkel van Katlijn over. En op eenzelfde professionele en stipte manier gaf ze mij een frisse inkijk op de communicatie van mijn merk. Meer zelfs, ze triggerde me tot het omgooien van mijn aanpak.”

“Ondertussen hou ik me bijvoorbeeld netjes aan een marketing- en communicatieplan én heb ik zelfs een contentcreator aangeworven.”

Niet alleen voor grote bedrijven

“Ik kijk positief terug op beide trajecten. De professionele manier van werken, de persoonlijke aanpak, het eindresultaat … Voor mij was het van a tot z een positief verhaal. Ik raad het dan ook zeker aan.”

“Mensen denken soms dat zulke trajecten alleen voor grote bedrijven zijn, maar niets is minder waar. Ook voor een kleiner merk is het de investering absoluut waard.”

 

Testimonial branding- en communicatietraject - Auva

www.auva.be/nl

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een branding en communicatie waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Testimonial-rebranding-Trotsmakers_Opmerkelijk

Myriam Candries, Christoph Van Doninck en Karin Sannen, zaakvoerders van Trotsmakers

Wat is trots? En wat is vertrotsen? Myriam Candries, Christoph Van Doninck en Karin Sannen van Trotsmakers zetten er graag een boompje over op. Vanuit hun business laten ze mensen, teams en organisaties groeien en floreren op een unieke manier. Toch miste hun brand nog enkele belangrijke facetten: een duidelijk en coherent merkverhaal, een klare kijk op de doelgroepen, een stevige methodiek …

Het trio zocht hulp en vond exact waar ze behoefte aan hadden: brandingexperte Katlijn van Opmerkelijk. Hun brandingtraject werd een pareltje … Iets waar ze nu (terecht) supertrots op zijn!

Een gestructureerde, doortastende en duidelijke aanpak

Testimonial-rebranding-Trotsmakers_OpmerkelijkMyriam: “Ik kende Katlijn al een poosje. We zaten samen in een raad van advies.  Toen wij voor de oprichting van ons bedrijf Trotsmakers op zoek waren naar meer brandingexpertise, nam ik contact met haar op. Ze leek me het geknipte, externe klankbord om diepgang  in onze brandingaanpak en coherentie in ons verhaal te brengen. En ik kreeg gelijk. 😊”

“Ik wist natuurlijk al op voorhand met welke sterke persoonlijkheid ik te maken had. Maar ook mijn medezaakvoerders Karin en Christoph waren onmiddellijk overtuigd van haar gestructureerde, doortastende en duidelijke aanpak.”

“De insteek van Katlijn was precies wat we zochten. Door haar uitgebreide ervaring in branding, communicatie en strategie twijfelden we dan ook geen seconde en tekenden we in voor een brandingtraject.”

Een waslijst aan vragen

Karin: “Ons brandingtraject ging van start met een hele resem vragen. Zo leerde Katlijn ons merk in de diepte kennen en werden we zelf geconfronteerd met enkele grijze zones. Op basis van onze input ging team Opmerkelijk van start met hun uitgebreide research. Zij deden onderzoek naar onder andere onze concurrenten, stelden een SWOT-analyse op, deden aan trendspotting …”

Christoph: “Daarnaast vond Katlijn het belangrijk om ook voldoende stil te staan bij het begrip trots. En terecht! Wat betekende dit concept voor ons en voor onze doelgroep? En hoe konden we dat vertalen op een manier die bij ons paste? Dat was het vraagstuk.”

“Katlijn bleef doorvragen en gaf ook haar eigen kijk op het begrip trots. Zo creëerde ze voor ons kernwoord een scherpere definitie en relevantie en stelde ze het op een begrijpbare manier voor. Zowel naar onze doelgroepen toe, als naar ons eigen team.”

Op wie richten we onze pijlen?

Myriam: “Die doelgroepen aflijnen, was voor ons ook niet zo’n evidente klus. Gelukkig wist Katlijn er wel raad mee. Ze heeft onze blik enorm verruimd met behulp van een extra verdieping. Ze paste haar programma aan onze specifieke noden aan. Knap dat ze die flexibiliteit inzette!”

Katlijn is geen jaknikker

Christoph: “Katlijn pakte knelpunten aan en gooide zonder problemen bestaande pistes overboord. Een sterk merkverhaal was key, de rest moest wijken. Zo was ze bijvoorbeeld heel enthousiast over onze merknaam Trotsmakers, terwijl ze onze methodiek minder geslaagd vond. Uiteindelijk vertaalde ze onze methodiek naar een merkverhaal met een concept dat bestaat uit een acroniem, die nu meer in lijn ligt met ons merk, onze doelgroepen en onze eigen visie.”

“Tijdens heel ons proces was Katlijn altijd de enthousiaste én kristische challenger. Dat was voor ons zeker een groot surplus.”

Een all-inclusive brandingplan

Karin: “Dankzij de input van Katlijn groeiden we naar een uniek merkverhaal. Het was een echte win-win. Ze vertrok van onze bestaande ideeën, deed ons nog meer reflecteren en stuurde ons in een duidelijke richting. En daar stopte het niet. Want ze zorgde ook voor veel merkbelevingselementen zoals quotes, woordspelingen … waarmee we nog meer body aan ons merk konden geven.”

Myriam: “Al die informatie bracht Katlijn samen in een brandingplan, inclusief handige leidraden voor externen. Superhandig, als je het mij vraagt. Want zo hebben copywriters, webdesigners … onmiddellijk beet wat de essentie is van Trotsmakers en kunnen ze die op een juiste manier aanvullen met hun eigen expertise.”

Katlijn kills your darlings

Christoph: “Als ondernemer creëer je vaak een verhaal, maar zit je er zelf te diep in. Een externe blik helpt je op dat moment van eventuele blinde vlekken af. Katlijn is een challenger avant la lettre. Haar kijk op je brand werkt bijzonder inspirerend. Neem nu bijvoorbeeld onze methodiek. Daar bracht Katlijn een positieve verandering in. Je moet er natuurlijk wel voor openstaan, hè.”

Karin: “Niet alleen de inspiratie maar ook de coherentie die Katlijn voor onze branding brengt, vind ik een serieuze meerwaarde. Ons merk klopt nu van a tot z. Als ondernemers hebben we bij elk facet moeten stilstaan.”

Myriam: “Ik denk dat ik voor ons drieën spreek als ik zeg dat dit brandingtraject een absolute aanrader is. Geen enkel aspect laat Katlijn, met haar tonnen ervaring op het vlak van branding, onberoerd. En zo evolueer je als ondernemer naar een merk met enorm veel diepgang, dat ook nog eens perfect bij je past.”

 

Testimonial-rebranding-Trotsmakers_Opmerkelijk

www.trotsmakers.be 

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een branding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Testimonial-branding-Kruze_Opmerkelijk

Stijn Van Schoonlandt en Leen Danhieux, zaakvoerders van Kruze

Stijn en Leen hebben een stevige boon voor koffie. Ze leveren de lekkerste bakjes troost bij hun b2b-klanten of aan particulieren via hun webshop. Toen ze beslisten om zich ook in thee te specialiseren, rees er een probleem op het vlak van branding. Hun merknaam De Koffieliefhebber dekte plots de lading niet meer. Daarom ging het ondernemersduo op de koffie bij Katlijn van Opmerkelijk voor een rebrandingtraject.

Twee merken versmelten tot één sterke brand

Testimonial-branding-Kruze_OpmerkelijkLeen: “We waren al een hele tijd actief met ons bedrijf De Koffieliefhebber. Eerst alleen met koffie, maar al snel kwam daar thee bij. Omdat de thee- en koffiesector twee verschillende werelden zijn, zat er voor ons niets anders op dan met twee aparte merken te werken: De Koffieliefhebber en De Theeliefhebber. Dat was allesbehalve praktisch. Daarnaast waren beide merken in het Nederlands en dat stond haaks op onze internationale ambities. Ons buikgevoel vertelde ons dat het tijd was voor een nieuwe naam.”

Stijn: “Een grondige analyse door Katlijn bevestigde ons voorgevoel. Een nieuwe merknaam was een absolute must. We gingen trouwens net verhuizen naar een nieuw bedrijfspand. Er was met andere woorden geen beter moment voor deze positieve switch.”

Een gedetailleerd en volledig onderzoek

Leen: “Katlijn ging niet over één nacht ijs. Tijdens ons rebrandingtraject onderzocht ze onze sector tot in het kleinste detail. Zo deed ze bijvoorbeeld research naar onze concurrenten en naar de nieuwste trends op de markt. Stijn en ik konden checken of die nieuwigheden aansloten bij onze strategie.”

Stijn: “Ook de SWOT-analyse van ons bedrijf deed ze heel grondig. Elk aspect besprak ze met ons. We vonden het heel positief dat ze zelfs in een latere fase de analyse aanvulde. Op die manier wisten we zeker dat ons brandingplan volledig was.“

Strategisch voordeel

Leen: “In ons rebrandingtraject gingen we samen met Katlijn op zoek naar onze kernwaarden en merkassociaties. Door diep na te denken over ons merk, ontdekten we wat we echt wilden. Onbewust wisten we dat wellicht al, maar dankzij deze oefening kwam het nu ook tot uiting. Vooral strategisch was het absoluut een voordeel.”

What’s in a name?

Leen: “De moeilijkste stap in het traject was een naam vinden. In het begin liep dat helemaal niet vlot. We zaten niet alle drie op dezelfde golflengte, waardoor ik even mijn vertrouwen kwijt was. Maar Katlijn geloofde er echt in dat het ons samen zou lukken. Door een open communicatie en de wil om er echt iets van te maken – zelfs al was daar een extra brainstormsessie voor nodig – kwam er een prachtige oplossing uit de bus. Ons merk Kruze meerde aan. In de volgende fase vielen alle puzzelstukjes in elkaar.”

Stijn: “Katlijn toverde een hele reeks creatieve woorden, gekoppeld aan ons concept, en woordspelingen vanuit de associatie met Kruze uit haar hoed. Op het vlak van merkbeleving bracht ze enorm veel ideeën aan, altijd met een originele knipoog. Zo konden we ons merk en onze verhalen lanceren op een manier die honderd procent bij ons past en ons duidelijk onderscheidt van onze concurrenten.”

Positief over OpmerKelijk

Stijn: “Als we terugkijken op ons rebrandingtraject kunnen we eigenlijk alleen maar positief zijn. Katlijn maakt grondig werk van je merk. En dat voel je in elk aspect. Van haar voorbereidingen, het lanceren van voorstellen tot zelfs de verslagen. Altijd kom je dezelfde gedetailleerde werkwijze tegen.”

“Verder is Katlijn heel creatief en origineel. Ze weet zich ook goed te omringen met de juiste mensen. Haar netwerk boezemt vertrouwen in. Dat is heel handig als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een designer of een advocaat met een specialisatie in merkenrecht.”

Leen: “Katlijn houdt van een open communicatie. Ze kan zich perfect verzoenen met positieve feedback. Daarnaast trekt ze alle registers open om haar klanten te bedienen en een goede output te garanderen. Ook al kost het haar veel tijd en energie. Ik vind het nog altijd heel fijn dat ze voor ons die extra brainstormsessie organiseerde. Ze heeft zo haar missie perfect volbracht. Wij genieten nu van een prachtig resultaat en kunnen met ons sterke merk twee werelden veroveren.”

 

Testimonial-branding-Kruze_Opmerkelijk

© Grafisch ontwerp door Astrid Graphics (https://astrid.graphics/)

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een onderscheidende branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Rebranding-Ottercider_Opmerkelijk

Laura Bernaers en Toon Vandenbranden, zaakvoerders van Ottercider

Laura en Toon hebben een passie voor cider en azijn. Al enkele jaren verkochten ze hun artisanale producten onder het label Azwijn. Om hun passieproject te verruimen en steviger in de markt te zetten als een volwaardig merk, gingen ze op zoek naar strategische hulp op het vlak van branding. Brandingexperte Katlijn toverde een straffe rebranding op tafel, die onmiddellijk zorgde voor heel wat meer salespotentieel.

Enthousiasme werkt aanstekelijk

Rebranding-Ottercider_OpmerkelijkToon: “Als koppel zijn we heel graag bezig met cider en azijn. Omdat we uit de buurt van Zwijndrecht komen, kozen we in het verleden voor de merknaam Azwijn. Maar omdat we vandaag de dag niet meer met appels vanuit die streek werken, was het tijd voor een nieuwe naam. Daarnaast wilden we onze verkoop boosten en onze brandingstrategie grondiger bekijken.”

Laura: “Mijn zus Sarah volgde al een rebrandingtraject bij Opmerkelijk. Zij was superenthousiast over hun aanpak. Toch namen we nog contact op met andere partijen. Maar bij Opmerkelijk waren we meteen overtuigd. Het was van meet af aan duidelijk: ze doen wat ze beloven en zijn heel transparant over de stappen binnen dit strategische brandingtraject en het einddoel.”

Vanuit een grondige verkenning naar een sterk concept

Toon: “Bij de start van ons traject werkte heel het team van Opmerkelijk zich grondig in. Ze gingen bijvoorbeeld op zoek naar nieuwe trends en deden meerdere benchmarks en een uitgebreide SWOT-analyse. Vaak is dat laatste een dooddoener, maar in dit geval kwam pas echt naar voren hoe goed ze ons begrepen.”

Laura: “En met resultaat. Die grondige voorbereiding in combinatie met ons huiswerk, was de perfecte basis voor het strategische en creatieve concept dat Katlijn voor ons uitwerkte.”

Toon: “Aan de hand van vier pijlers kunnen we nu onze business structureren en voluit gaan voor nieuwe opportuniteiten. Het is een houvast voor elke keuze die we maken, zelfs op het vlak van productie. Alles wat er in de toekomst aankomt, moet in ons nieuwe plaatje passen.”

Een plan met een geestige merkbeleving

Toon: “Een merk staat of valt met beleving. Daarom bedachten Katlijn en haar team tal van merkbelevingselementen. Ze gingen echt all the way.”

Laura: “We popelen van ongeduld om aan de slag te gaan met de leuke quotes, woordspelingen, enzovoort. We zijn pas ouders geworden van een kleine spruit. De uitrol zal dus stapje voor stapje gebeuren.”

Op naar meer sales, wanneer het past!

Laura: “Tijdens ons brandingtraject hielp Katlijn ons niet alleen met het versterken van ons merk, ook de effectieve verkoop nam ze onder de loep. Zowel Toon als ikzelf hebben nog een andere job. Dus een winkeltje beginnen, was bijvoorbeeld niet aan de orde. Zelfs een webshop leek ons te omslachtig. Katlijn luisterde goed naar onze verzuchtingen en stelde enkele alternatieve verkooppistes voor. Bijvoorbeeld een exclusief verkoopmoment voor onze opperfans, slechts enkele keren per jaar. Of een membershipformule, ook nog zo’n leuk idee. Die voorstellen waren wel perfect werkbaar voor ons.”

Katlijn is the next level!

Toon: “Ik kom zelf uit de reclamewereld. Ik ken de klappen van de zweep vanuit de productiezijde. En toch was ik buitengewoon aangenaam verrast hoe Katlijn een strategisch brandingtraject aanpakt. Ze hielp ons doordacht en op een goed omkaderde manier naar ons einddoel. Ze stelde ons onmiddellijk op ons gemak. Op geen enkel moment was ik bang om domme dingen te zeggen. (lacht)

Laura: “Het hele proces zat echt goed in elkaar en Katlijn hield het tempo erin. Ze was streng, maar rechtvaardig over de taken die we mee naar huis kregen. Die benadering werkte enorm motiverend en zorgde voor positieve resultaten.”

Groeien naar een helder perspectief

Toon: “Voor ons merk hadden we al heel wat dingen op poten gezet, maar we misten de richting om verder te groeien en een duidelijk perspectief. Het advies van Katlijn maakte alles veel helderder in ons hoofd. Het werd duidelijk wat we wel zijn en wat we niet moeten meenemen in ons verhaal. Zo kunnen we vanaf nu nog beter focussen op onze kernwaarden.”

Laura: “Als zaakvoerders zaten we te dicht op ons merk. We misten een helikopterperspectief. De externe kijk van Katlijn was dan ook een grote meerwaarde voor ons. Verder hield ze ons constant een spiegel voor en onderstreepte ze het belang van onze klanten. Ze zette Toon en mezelf meermaals in hun schoenen.”

Toon: “Zo groeiden we samen naar een duidelijk plan: een routemap voor de volgende jaren. Iets wat volgens ons heel veel bedrijven kunnen gebruiken. We verwijzen hen graag naar één Opmerkelijk adres.”

Testimonial-rebranding-Ottercider_Opmerkelijk

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een branding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

 

Testimonial-branding-CompanyRadio_Opmerkelijk

Olivier Schalbroeck en Koen De Vogelaere, zaakvoerders van Company Radio

Company Radio maakt meertalige liveradio voor bedrijven, organisaties en beurshouders. Het unieke concept van zaakvoerders Olivier Schalbroeck en Koen De Vogelaere vraagt om een opvallend merkverhaal. Samen met Opmerkelijk als strategisch adviesbureau drukten ze op de pauzeknop ter reflectie om daarna vol overtuiging op ‘play’ te drukken. In alle betekenissen van het woord. Olivier vertelt hoe dat precies in zijn werk ging.

Nice to meet ya (Niall Horan)

“Een boeklaunch aan de hand van een radioprogramma? Waarom niet. Katlijn schakelde ons in om TOPgeMERKt opmerkelijk te lanceren. Tijdens deze eerste fijne samenwerking hoorden we de ene positieve testimonial na de andere. De cases klonken ons als muziek in de oren. We zaten op de eerste rij en op het puntje van onze stoel. Dat wilden wij ook voor ons bedrijf. En zo geschiedde.”

What difference does it make (The Smiths)

“Met Company Radio willen we verbondenheid creëren op de werkvloer, geen alledaags concept. We wilden ons merk sterk in de markt zetten en duidelijk maken waarvoor je precies bij ons terechtkan. Meer relevantie, meer onderscheid. De boeklaunch maakte me een ‘firm believer’ in straffe merkpositionering. Ook voor kmo’s. Je kan dan wel een krak in je vak zijn, maar het is belangrijk dat dat ook strategisch tot uiting komt. Ik leerde dat als je strategische positionering eenmaal helder is, de rest ook volgt. Zo treed je coherent naar buiten met alles wat je te bieden hebt, en dat is noodzakelijk voor elk bedrijf.”

Work (Rihanna)

“Tijdens het intakegesprek polste Katlijn naar onze wensen. Ze toetste af of de verwachtingen in dezelfde lijn lagen en beloofde ons snel een update. Wat volgde, was ongezien. Al bij de tweede afspraak had Opmerkelijk onze (internationale) concurrenten in kaart gebracht, een gedetailleerde SWOT-analyse en benchmarking uitgevoerd én een slimme, strategische positionering bedacht. Dat gaf ons meteen vertrouwen: dit is een bedrijf dat van aanpakken weet.”

It’s possible (Roxette)

Katlijn gaf ons niet alleen verbeterpunten mee maar spotte ook opportuniteiten. Ze reikte potentiële pistes aan waarbij we zelf niet hadden stilgestaan. Hoewel wij ons voornamelijk richten op radio in functie van employer branding dacht zij ook aan onze mogelijkheden voor corporate branding. We zochten nieuwe horizonten op. Tijdens de brainstormfase waren de mogelijkheden veel ruimer, waarna we finetuneden waarop we écht gingen inzetten.”

Clarity (John Mayer)

“Eerst ontleedde Opmerkelijk onze business, waarna ze klaarheid schepten in ons aanbod en onze strategische mogelijkheden. We zetten samen de grote lijnen uit en daarna gaf Katlijn ons de uitdaging om onze diensten te vertalen naar drie doordachte pakketten. Zij voorzag ze van een catchy naam. Met een phygital concept diversifiëren we ons nu van de concurrentie. We houden andere spelers in de gaten maar doen vooral ons eigen ding. Of zoals Katlijn het zegt: ‘Met je sterktes en groeipunten maak je het verschil!’”

Wat een idee!? (Pommelien Thijs)

“Het team van Opmerkelijk kwam met een zondvloed aan creatieve ideeën. Van woordspelingen tot alliteraties en toffe quotes: we hadden er maar uit te kiezen. Deze merkbelevingselementen, gekoppeld aan ons strategische merkverhaal, zetten Company Radio nog meer in de picture.”

“Aan de hand van concrete voorbeelden van huidige klanten en de kracht van positief denken, nam Katlijn ons mee in haar denkwijze. Pushen? Nooit. Duidelijk zijn? Altijd. We zagen in dat onze branding, website en productnamen aan vernieuwing toe waren en gingen samen vastberaden aan de slag. Katlijn was net zo geëngageerd als wij. Het was een intens proces mét resultaat.”

The masterplan (Oasis)

“Het strategische brandingplan van meer dan honderd pagina’s ligt binnen handbereik op kantoor. Het is tot in de puntjes uitgewerkt en kraakhelder. Nu is het aan ons om de theorie in de praktijk om te zetten. Gelukkig bevat de guideline alle beslissingen om copywriters, grafisch vormgevers en webdesigners gericht van input te voorzien. Samen geven we Company Radio een sterke merkidentiteit.”

The time is now (Moloko)

“Een brandingtraject is een investering. Met andere woorden: iets wat je kan terugverdienen als je de kans met beide handen grijpt. Wat voor ons de doorslag gaf? Dat Opmerkelijk erkend is door de Vlaamse overheid voor subsidies via de kmo-portefeuille binnen de pijlers opleiding en advies. Weet je, stilstaan en reflecteren als ondernemer is een must. Het geeft je niet alleen inzicht maar ook ruimte voor creativiteit. Zeker wanneer je samenwerkt met een professional en je een externe blik op de zaken krijgt. Weet je niet waar je naartoe wil met je bedrijf? Dan stuwt energiegever Katlijn je in de juiste richting voort. Ze creëert structuur, haalt de chaos uit je hoofd en ziet je als ondernemer. Ze begrijpt je bedrijf en zorgt daarna dat ook (potentiële) klanten dat doen.”

Testimonial-brandingtraject-CompanyRadio_Opmerkelijk

www.companyradio.be

Heb jij net als Koen en Olivier nood aan duidelijkheid? Wil je samen met een professionele partner stilstaan bij je aanbod en merkverhaal om daarna de 2.0-versie in de wereld te zetten? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Testimonial Praatkracht - Opmerkelijk

Dominique Renders en Corrylaura Van Bladel, zaakvoersters van Praatkracht

Gedreven door dezelfde waarden en complementair in expertise bundelden Corrylaura Van Bladel en Dominique Renders de krachten. Hun praktijken Blabla en De Hefboom stopten te bestaan, Praatkracht zag het levenslicht: een expertisecentrum in verbindend communiceren, faciliteren en bemiddelen. De gids van dienst? Opmerkelijk. Samen stippelden ze een veelbelovende route uit met als eindbestemming een weloverwogen merknaam, een sterk merkverhaal en een duidelijke merkstrategie.

Top of mind

Testimonial Praatkracht - Opmerkelijk “Had ik destijds het budget gehad, dan volgde ik bij de start van De Hefboom (2016, n.v.d.r.) een brandingtraject. Omdat ik geloof in de meerwaarde van Opmerkelijk, woonde ik wel netwerkevents bij en volgde er een socialmediatraining. Toen Corrylaura en ik beslisten om de handen in elkaar te slaan, stelde ik haar voor om samen met hen aan de weg te timmeren. Gelukkig beaamde ook het buikgevoel van Corrylaura dat Opmerkelijk voor ons de perfecte compagnon de route is”, aldus Dominique.

Uitvoerig uitgestippeld

 “Katlijn en haar team beloofden ons een krachtige merknaam en een sterk merkverhaal. Om dat waar te maken, voerde Opmerkelijk een grondig, strategisch onderzoek uit van onze business en een gestructureerde analyse van de markt, best practices, trends en concurrenten. Daarnaast schotelden ze ons heel wat vragen voor om die achteraf te vertalen naar onderbouwd advies: Welke impact heeft jullie aanpak? Wat betekent ‘Verbindende Communicatie’ écht? Wat bieden jullie niet aan? … In onze sector zijn er tal van nuanceverschillen en het internet staat tjokvol verschillende waarheden. Als gecertificeerde trainers vinden we integriteit belangrijk. Dus hoewel het huiswerk best intens was, leerde Opmerkelijk daardoor wel ons bedrijf écht kennen. Katlijn durfde platgetreden paden in vraag te stellen en biechtte op dat ze zich ’s nachts over iets bedacht had”, vertelt Corrylaura.

Op een kruispunt

 “Na 25 jaar Blabla was het tijd om die naam los te laten. Dat vond ik niet evident: voordien ging ik altijd organisch te werk, terwijl er nu een professioneel kantoor met een groots plan op de proppen kwam. Katlijn wist mijn onzekerheden te counteren met een duidelijke visie en goede intenties. Ze maakte ons nieuwsgierig. Maar eerlijk? Toen ze de nieuwe merknaam ‘Praatkracht’ onthulde, voelde ik geen onmiddellijke klik. Katlijn lichtte toe dat de naam de sterktes van onze twee praktijken bevat en welke merkbelevingselementen we eraan kunnen koppelen. Toen werd het plots tastbaar. Ik wist dat ik op haar expertise moest vertrouwen. Zij is ons kompas tijdens dit avontuur. Na een moment van reflectie draaide mijn mening dan ook de volle 180 graden. Alsof er een lampje ging branden. Of beter gezegd, alsof er een vuur ging branden. Nu sta ik volledig achter onze naam”, bekent Corrylaura.

Dominique beleefde het anders: “Een goede naam is voor mij makkelijk om uit te spreken en moeilijk om fout te schrijven. Van bij de onthulling geloofde ik in ‘Praatkracht’. Als een expert zoals Katlijn wild enthousiast is, ben ik dat ook. Dat was ik daarna nog enkele keren. Beveelt Katlijn een webdesigner of videograaf aan? Fine by me. Een tikkeltje naïef? Misschien. Maar met succes!”

Omleiding in de juiste richting

 “Aan de hand van het merklanceringstraject wilden we ons expertisecentrum in alle facetten op het publiek loslaten. We verwachtten van Opmerkelijk een opvallend idee om Praatkracht te lanceren. Maar door een misverstand waren we niet wild enthousiast over het voorgestelde concept. Toen gebeurde het onverwachte: het team beloofde een dag later al een alternatief en stelde ons gerust dat het oorspronkelijke plan in de toekomst nog van pas kon komen. Wellicht panikeerden zij intern ook, maar daar merkten wij als klant niets van. Met hun positieve mindset en oplossingsgerichte vermogen kregen we een gloednieuw lanceringsplan”, vertellen Corrylaura en Dominique. “De betrokkenheid is groot, maar je merkt ze in de kleine dingen. Zo werd de oplevering van ons brandingplan vergezeld van een doosje pralines, wenste Katlijn ons op de lanceringsdag telefonisch succes en vonden we onlangs nog een ontbijtbon in onze brievenbus. Wellicht hebben we daar ook een remindertje in de Opmerkelijk-agenda voor te danken, maar de authenticiteit maakt voor ons het verschil. Wanneer een toponderneemster als Katlijn haar ‘bumps in the road’ met ons deelt, dan weten we dat een tegenslag gewoon een omweg is in de juiste richting.”

Meer dan ‘blabla’

“Het brandingtraject nam een grote hap uit ons budget, maar wat we ervoor in ruil kregen, ging onze verwachtingen te boven. Niet alleen pakken we nu uit met een krachtige naam, we hebben ook een houvast om ons aanbod kenbaar te maken. Het Praatkrachtmodel schept duidelijkheid: er is een aangegeven route, maar je kan als cliënt soms een zijpaadje nemen. Die gedeelde participatie zit verweven in ons hele businessmodel”, aldus Corrylaura.

“Ik ben zo trots op ons. Onze website straalt professionaliteit uit, we weten waarvoor we staan en (potentiële) klanten voelen dat het verhaal klopt. Opmerkelijk gaf ons niet alleen mooie woorden op papier maar bruikbare tools en een duidelijke strategie. In alle hectiek bracht ons strategische brandingplan rust. Het document bundelt ook informatie voor webdesigners, copywriters en toekomstige partners. Zelfs nieuwe medewerkers hebben er baat bij. Zo kreeg onze nieuwste collega ‘nog meer zin om te starten’. En of het de investering waard was”, vult Dominique aan.

Opmerkelijk als hefboom

“Ik was bang dat een samenwerking met een professioneel bureau me zou beperken in mijn creativiteit. Het tegendeel werd bewezen. Ik groeide als bedrijfsleider, kreeg meer zelfinzicht en kon al mijn ideeën kwijt. Dat Opmerkelijk ze vervolgens in een gestructureerd plan goot, maakte het nog dynamischer. Dat is wat zij voor jou kunnen betekenen: je ideeën omzetten in een concrete houvast voor je merk. Al raad ik aan om te starten vanuit een sterke basispositie. Weet wat je wil en waarom je het wil. Beschouw het als een boost voor je onderneming, waardoor je naar versie 2.0 van je bedrijf schakelt. Net als een hefboom. Toch, Dominique?”, lacht Corrylaura.

“En zo is de cirkel rond. Als je serieus wil worden genomen als ondernemer, dan gaat Opmerkelijk serieus voor je aan de slag”, bevestigt Dominique.

Testimonial brandingtraject Praatkracht - Opmerkelijk

www.praatkracht.be

Borrel je van de ideeën maar heb je nood aan een hefboom om ze om te zetten naar concrete acties? Laat je zoals Corrylaura en Dominique gidsen door Opmerkelijk en lanceer onder een weloverwogen merknaam een krachtig merkverhaal. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.