fbpx

Je merkverhaal communiceren met creativiteit én rendement

Branding zonder communicatie is zinloos.
En communicatie zonder branding is inefficiënt.

Geen twee vakgebieden zijn zo nauw met elkaar verbonden als branding en communicatie. Want je kan een sterk merk creëren op papier, maar als je er niet op de juiste manier over communiceert met de wereld, dan leidt je branding tot niets.

Wil je je merk alle kansen geven met een doordachte communicatiestrategie en communicatieplanning? Dan kan je bij ons, Sara en Lisa, terecht. Het communicatietraject is bedoeld voor bedrijven die al een goed onderbouwde branding hebben, dankzij hun eigen inspanningen of doordat ze een brandingtraject bij Katlijn, brandingconsultant en zaakvoerder van OpmerKelijk, volgden. Ook startende bedrijven met een sterk businessidee en een onderbouwde aanpak kunnen hun communicatiestrategie door ons laten uitwerken.

Het traject bestaat uit drie stappen:

Stap 1 | We analyseren je huidige communicatie

In een eerste fase analyseren we welke van je communicatiekanalen al goed zitten, wat voor verbetering vatbaar is en welke extra vormen van communicatie er nog nodig zijn om je merk sterk in de wereld te zetten. Bij deze uitgebreide analyse horen onder meer een technische audit van je website, een zoekwoordenonderzoek en een interpretatie van gegevens uit Google Analytics. De analyse – met het bijbehorende actieplan – vormt ons startpunt.

Start je met een volledig nieuw merk en dus een gloednieuwe communicatie? Dan valt deze eerste stap weg en starten we meteen met je communicatiestrategie.

Zowel voor nieuwe als bestaande merken doen we een benchmarking om te achterhalen hoe intensief en sterk jouw concurrenten communiceren.

Stap 2 | We stellen een communicatiestrategie op als leidraad

Op basis van je branding en de analyse van je bestaande communicatie, tekenen we het plan uit voor je nieuwe vorm van communiceren. Daarbij komen onder meer deze vragen aan bod:

  • Welke doelgroepen bereik je het best via welke kanalen (zowel online als offline)?
  • Hoe ga je die verschillende communicatiekanalen gericht inzetten?
  • Welke doelstelling(en) wil je bereiken met je communicatie en welk budget is er nodig voor de uitvoerende fase?
  • Welke communicatiestijl past bij jouw merk en doelgroep?
  • Welk verhaal ga je vertellen over jouw merk?
  • Hoe ga je bezoekers aantrekken voor je website en sociale media? (SEO / SEA / social media advertising / …)
  • Hoe kan je opvolgen of je communicatie ook echt rendeert?

Stap 3 | We vertalen je strategie naar een communicatieplanning

Je communicatiestrategie wordt onze leidraad en graadmeter voor heel praktisch advies en een gedetailleerde communicatieplanning. We maken samen een uitgewerkt en overzichtelijk schema van wat je gaat communiceren, via welk kanaal, op welk moment, met welke doelstelling en welk meetbaar resultaat. Dankzij het gerichte advies en een duidelijke planning slaag je erin om je merkverhaal heel concreet te communiceren naar de juiste mensen. Met meer merkbekendheid, een gerichtere mond-tot-mondreclame en een groter klantenbestand als beoogd resultaat.

Mag het nog wat meer zijn voor jouw merk? We bieden bij dit traject enkele specifieke opties aan, zoals een OpmerKelijke communicatiestrategie voor employer branding, interne communicatie of een merklancering.

Wil je ons achteraf ook inschakelen om de communicatie in je bedrijf in goede banen te leiden? Vraag dan gerust naar onze mogelijkheden voor (tijdelijk) communicatiemanagement.

Goed om te weten: OpmerKelijk is erkend dienstverlener voor tussenkomst via de kmo-portefeuille voor zowel advies (erkenningsnummer: DV.A215786) als opleiding (erkenningsnummer: DV.O215787) waardoor je tot 40% subsidie op het totaalbedrag kan krijgen van de Vlaamse Overheid (40% subsidie voor kleine ondernemingen en 30% subsidie voor middelgrote ondernemingen).

Ontdekken wat een communicatietraject voor jouw merk kan betekenen?
Vraag een vrijblijvend intakegesprek aan

Lees hier de ervaringen van andere OpmerKelijke ondernemers die een communicatietraject hebben gevolgd: