Testimonial_Whywise-Toon_Opmerkelijk

Toon Vandenbranden, zaakvoerder van Whywise

Toen Toon Vandenbranden samen met zijn vriendin een brandingtraject bij Opmerkelijk volgde, voor hun artisanale producten op basis van appelcider (Ottercider), was het voor hem meteen duidelijk: bij zo’n traject zou ook zijn eigen videoproductiebedrijf baten. En zo geschiedde.

“Het klikte met Katlijn tijdens het eerste traject. Zowel mijn vriendin als ik waren heel erg enthousiast over het resultaat. Ook voor mijn eigen videoproductiebedrijf was ik op zoek naar een eigen smoel. Ik ken mijn markt en ik weet wat ik doe. Maar datgene wat ik precies doe, overbrengen naar mijn klanten? Dat was een ander paar mouwen. Ik had nood aan strategisch advies van een brandingexpert zoals Katlijn.”

Maximale impact

Testimonial_Whywise-Toon_OpmerkelijkDe eerste taak van Katlijn en haar team: begrijpen wat Toon precies doet. “Mijn specialiteit ligt bij de grotere videoproducties, waarbij we zowel de strategie als uitvoering voor onze rekening nemen. Mijn klanten zijn dus voornamelijk grote kmo’s en kleinere multinationals. Wanneer zulke bedrijven me als producer vragen voor een videoproject, kijk ik altijd eerst naar het totaalplaatje. Waarom willen ze die video maken? Hoe kunnen we zoveel mogelijk rendement halen uit hun investering? Vervolgens stel ik een team van professionals samen. Het was voor Opmerkelijk bijzonder belangrijk om de specifieke noden van mijn doelgroep door en door te begrijpen zodat ze een merk konden bouwen dat echt relevant voor hen zou zijn.”

Eenmaal de video is opgeleverd, biedt Toon de nodige ondersteuning aan om via social funnels en retargeting maximale impact te creëren via digitale wegen.

Een voorbereiding die de ogen opende

De eerste fase van het brandingtraject vond Toon de pittigste. “Je krijgt best wel wat huiswerk, waarmee Opmerkelijk dan grondig aan de slag gaat. Ik vertelde Katlijn bijvoorbeeld welke productiehuizen op dezelfde lijn zitten en welke helemaal niet. Samen met haar team is ze volledig in de wereld van video gedoken. Toen Katlijn terugkwam met haar voorbereiding, was ik onder de indruk. Ze had productiehuizen gevonden waarvan ik zelfs nog geen weet had. Dat vond ik interessant, want ik dacht dat ik ze ondertussen allemaal kende. Zo zie je maar hoe een externe partner toch nog je ogen kan openen.”

Na enkele intense denkoefeningen, een analyse van de concurrentie en diepgaande gesprekken over de positionering van zijn bedrijf, kwam Katlijn met het voorstel voor een nieuwe naam: Whywise. Maar van die naam was Toon niet meteen overtuigd.

Waarom? Wel, daarom …

“Op het eerste gehoor vond ik het een echte tongtwister. Heel vaak hebben productiehuizen een coole, grappige naam. Denk maar aan Caviar en Woestijnvis. Katlijn legde uit waarom ze deze naam zo sterk vond. Met Whywise verwees ze direct naar de vraag ‘waarom’ en de strategische ‘manier’ of wijze waarop ik altijd te werk ga. Met deze naam zou er bovendien ook veel ruimte komen voor creatieve storytelling.”

Hoera, structuur!

Toen Katlijn daarbovenop kwam aanzetten met een merkverhaal dat bestond uit een opmerkelijk concept met vier pijlers die speelden met de fonetische overeenkomst van ‘Y’ en ‘Why’, raakte Toon stilaan helemaal in de ban van Whywise. “De pijlers ‘Y Strategy’, ‘Y Service’, ‘Y Scale-up’ en ‘Y Social impact’ geven me de mogelijkheid om mijn diensten te ‘productiseren’. Zo is het voor mij veel gemakkelijker om mijn meerwaarde uit te drukken. Bovendien kan ik met dit merkverhaal gerichter, relevanter en strategischer communiceren op mijn website, socials en in video’s. Hoera, er was structuur!”

Whywise en de bijbehorende woordspelingen blijken overigens een ideale conversatiestarter te zijn. “Als ik zeg dat ik zaakvoerder ben van Whywise, roept dat soms vragen op. Dan is het voor mij heel gemakkelijk om daarop in te spelen. Het heeft even geduurd, maar net zoals in een nieuw paar schoenen, ben ik stilaan in die naam gaan groeien. Katlijn bleef gedurende het traject vastberaden, maar ook altijd respectvol en professioneel. Als ik het echt niet goed vond, dan was dat voor Katlijn uiteindelijk ook goed geweest.”

Gewapend met een duidelijk merkverhaal

“Dit brandingtraject was voor mij van onschatbare waarde. Alleen had ik dit niet gekund. Het lijvige brandingplan dat ik aan het einde van het traject kreeg, vormt voor mij een echt houvast. Mij zal je dus niet snel zien afwijken van die ‘why’. In mijn sector is het namelijk niet gemakkelijk om eruit te springen. Er zijn zoveel videoproductiebedrijven die hun elevatorpitch doen voor een bepaalde opdracht. Dankzij Opmerkelijk ben ik gewapend met een duidelijk merkverhaal, duidelijke merkidentiteit en doordachte merkstrategie. Ik ben dus niet meer dat één-in-een-dozijn-videoproductiebedrijf.”

 

TestimonialBrandingtraject_Whywise

www.whywise.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een brandingstrategie waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Astrid Vanderborght, zaakvoerster van Studio Boiler

Astrid Vanderborght zit al tien jaar in het vak. Als grafiste helpt ze bedrijven aan straffe logo’s, huisstijlen en andere spraakmakende designs. Ook de klanten van Opmerkelijk komen bij haar regelmatig over de vloer. En elke keer hoort ze de enthousiaste verhalen over het brandingtraject van Katlijn. Het is dan ook logisch dat ze voor haar eigen rebranding voor Opmerkelijk kiest.

De tamtam deed zijn werk

Astrid: “Ik werkte al vaak voor de klanten van Opmerkelijk. Toen ik mijn eigen brand een stevige boost wilde geven, hoefde ik niet lang na te denken. Elke klant van Katlijn sprak zo lovend over haar aanpak en was na een brandingtraject dolenthousiast over het resultaat. Dat wilde ik ook! Ik twijfelde dan ook geen seconde en koos voor de meerwaarde van Opmerkelijk.

Ik realiseerde me natuurlijk wel dat mijn input zelf ook een belangrijke factor was om alles uit dit traject te halen. Daarom maakte ik voldoende tijd vrij voor mijn merk. Een nieuw merkverhaal creëren is nu eenmaal niets voor tussen de soep en de patatten.”

Sterke voorbereiding

“Katlijn en haar team werkten zich grondig in. Zo deden ze bijvoorbeeld een heel uitgebreid concurrentieonderzoek en een uitgebreide analyse van trends in mijn business en de wereld daarbuiten. Dat was geen gewoon lijstje, maar een echte analyse van de markt. Op mijn beurt moest ik het document doornemen en mijn feedback geven. Dat pingpongen tussen elkaar speelde een belangrijke rol om te groeien naar een merk dat honderd procent klopte en bij mij paste.”

Een naam doen borrelen

“Zelfs de naam Studio Boiler kwam door die continue wisselwerking tot stand. Akkoord, ik heb de naam verzonnen, maar dat lukte me pas na vele triggers van Katlijn. En natuurlijk stopte het niet bij het bedenken van een merknaam. Katlijn en haar team zorgden voor de extra slagkracht, met een heleboel inspiratie voor mijn merkbeleving. Ze deden Studio Boiler stomen met bijvoorbeeld een straffe slogan, prikkelende boodschappen voor sociale media (zoals creatieve woordspelingen en quotes) … De input die ze gaven was onvoorstelbaar. De ideeën bleven komen.”

De sprint naar upsell

“Omdat we al eerder hadden samengewerkt, kende Katlijn mijn methodiek. Ze stelde mijn manier van werken grondig in vraag. Ze leerde me nadenken over afgebakende pakketten, wat in mijn branche zeker een win is.

Door over te stappen naar een meer strategisch aanbod, kwam er veel meer transparantie voor de klant. Die laatste wist perfect wat hij kon verwachten en voor welk prijskaartje. Verder werden interessante upsellmogelijkheden in één klap duidelijk, zowel voor mezelf als voor mijn cliënteel.”

Strategische vertaalslag

“Katlijn ging niet alleen aan de slag met mijn aanbod, ook mijn doelgroepen moesten eraan geloven. Die werden grondig geanalyseerd en ingedeeld per segment. Ik kreeg zo een helder plaatje in mijn hoofd. Welke tak zorgt voor het meeste rendement? Voor wie werk ik het liefst? Het was onmiddellijk duidelijk.

Opmerkelijk vertaalde mijn nieuwe strategische aanbod en mijn strategische doelgroepen naar een verrassende houvast voor mijn website. De sitemap die zo tot stand kwam, had ik zelf nooit kunnen bedenken. De indeling met een menu en submenu, de ‘voor wie’-pagina, de blog … Katlijn gaf op dat vlak heel nuttig advies. En het toffe is dat ze, samen met haar team, mijn website nog even onder de loep nam net voor het live gaan.”

Meerwaarde op vele fronten

“De meerwaarde van mijn rebrandingtraject vind ik terug op verschillende vlakken. Neem nu mijn concept. Dat is tijdens de verschillende sessies bij Katlijn ontstaan. Het voelt heel natuurlijk aan en ik bouw er met gemak op verder. Het is een echt fundament. Ik merk als ik mijn bedrijf pitch, dat dat niet droog of saai gebeurt, maar met een heel sterk en levendig merkverhaal. Mijn concept is dé tool waarmee ik me duidelijk positioneer ten opzichte van mijn collega-concurrenten. Studio Boiler is uniek!

Het traject zet me verder op het juiste toekomstspoor. Het laat me zien waar ik nog groei kan realiseren binnen mijn business.”

Queen Astrid!

“De samenwerking met Opmerkelijk verliep super! De hartelijke ontvangst, de positieve sfeer, de bereidwilligheid om te helpen, het punctueel nakomen van elke afspraak … Als klant werd ik in de watten gelegd. Heel het team gaf echt het beste van zichzelf. Dat merkte ik meteen aan de grondige voorbereidingen en verslagen. En het eindresultaat werd dan ook een pareltje: een superuitgebreide en overzichtelijke bijbel.”

Iedereen naar Katlijn

“Moet je als ondernemer dit brandingtraject volgen? Daar kan ik heel kort over zijn: JA!

Katlijn stelt je vragen over je business waar je zelf niet aan denkt. Ze geeft je een kritische externe kijk op je zaak. Zeker met al haar ervaring is dat een grote win. Verder is haar advies over mogelijke verbeterpunten heel positief en aanmoedigend. Ze dringt daarbij haar mening niet op, maar legt het je op een rustige manier uit. Zo behoud je je verbondenheid met je eigen merk.

Natuurlijk kost dit traject wel iets. Maar toch is het de investering meer dan waard. En ik kan het weten, want ik heb heel eerlijk gezegd nog nooit een klant van Opmerkelijk horen zeggen dat het te duur is. Iedereen haalt het rendement eruit en krijgt waar voor zijn geld.”

 

www.studioboiler.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een rebranding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Debora Bielen, zaakvoerster van No Nonsense Design

Met de versterkende combinatie van interieurarchitectuur en grafische vormgeving geeft No Nonsense Design ondernemingen een identiteit. Zaakvoerster Debora Bielen volgde vorig jaar de opleiding OpmerKelijk Succesvol. Een leerrijke ervaring … die smaakte naar meer.

Debora: “Ik merkte dat ik behoefte had aan een verdere uitdieping van mijn thema, concept en strategie. Dus koos ik voor een businesstraject bij Katlijn. Een keuze waarvan ik zeker geen spijt heb. Katlijn luistert echt naar je en werkt een concept uit dat helemaal past bij je bedrijf en je persoonlijkheid. Mensen die een traject bij Katlijn hebben gevolgd, komen soms bij mij aankloppen voor hun huisstijl. Ik had dus al wat brandingplannen van haar hand gezien en zit bovendien zelf in de sector. Maar telkens als ik in mijn eigen brandingplan lees, denk ik: amai, Katlijn is toch echt wel goed in haar vak!”

Klare taal

Katlijn is heel sterk in de dingen benoemen. “Onze gesprekken gingen vaak over de projecten die ik al had gedaan. Katlijn zag daar de rode draad in en is erin geslaagd om mijn USP’s te definiëren en helder te verwoorden. Het is nu voor mij en mijn klanten heel duidelijk wat ik doe, waarvoor ik sta en welke meerwaarde ik bied. Ik weet nu ook welke prijs ik voor mijn diensten mag vragen en hoe ik mijn aanbod in de markt moet zetten. Want als beginnende zelfstandige ondernemer heb je vaak geen idee van wat je waard bent, en vergelijk je je met anderen. Terwijl je dat net niet mag doen.”

Creatieve professional

“Katlijn is op en top professioneel en weet waarover ze spreekt. En haar creativiteit is grenzeloos. Mijn bedrijf heet No Nonsense Design en ze heeft mijn concept opgebouwd rond drie pijlers: sense for your identity, sense for your visibility en sense for your professionality. Dat spelen met het woordje ‘sense’ vind ik knap. Verder hoor je vaak dat ze superstreng is, maar daar heb ik weinig van gemerkt. Dat komt waarschijnlijk omdat ik ook best streng ben voor mezelf en haar gefundeerde kritiek apprecieerde.”

Tof netwerk

In het OpmerKelijk Netwerk brengt Katlijn onderneemsters met elkaar in contact. “Het is heel boeiend om deel uit te maken van het OpmerKelijk Netwerk. Je ontmoet er enthousiaste onderneemsters met wie je op een fijne manier kan samenwerken. Op mijn beurt heb ik ook al mensen doorverwezen naar Katlijn. In mijn intakegesprekken pols ik mijn potentiële klanten naar hun missie, visie en USP’s. Wanneer ik merk dat ze die moeilijk kunnen benoemen, valt altijd de naam OpmerKelijk.”

 


www.nononsensedesign.be

Wil jij ook een doordacht concept en een sterke branding voor je onderneming? Volg dan het businesstraject van OpmerKelijk. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.