Testimonial-brandingtraject_ZoeteZee_Opmerkelijk

Dirk en Leen, zaakvoerders van ZoeteZee

Het leven van Westendenaren Dirk en Leen draait rond twee grote passies: chocolade en de zee. Maar met ZoeteZee willen ze meer zijn dan de klassieke chocolatier. Het ondernemerskoppel wil ku(n)st, ambacht en innovatie laten samensmelten tot een unieke chocoladebeleving. Maar hoe gaan ze met al die ideeën strategisch aan de slag? Opmerkelijk stapte aan boord, hees ijverig de zeilen en stippelde voor Dirk en Leen nauwgezet de koers uit op de wateren van ZoeteZee.

In 2017 gooiden Dirk en Leen het over een andere boeg. Samen met hun kinderen verhuisden ze van het groene Galmaarden naar de kust. Naast hun job in het onderwijs schrijven ze sindsdien als gediplomeerde chocolatiers ook aan hun chocoladeverhaal: ZoeteZee.

Testimonial-brandingtraject_ZoeteZee_OpmerkelijkDe zoektocht naar een merkidentiteit

Dirk: “Om al onze dromen in een ondernemingsplan en -traject te gieten, volgden we het startersproject bij UNIZO. Een zinvol traject, maar ik merkte dat ik nog te veel in vakjes aan het denken was. De verkoop van onze chocoladecreaties, onze workshops, het verhuren van ons vakantiehuis … Wat we wilden doen, was van het begin af aan duidelijk. Maar hoe kregen we al die verschillende ideeën gealigneerd? Ik miste diepgang. Ik miste een overkoepelend (chocolade)verhaal. We moesten op zoek naar een eigen merkidentiteit.”

Geen garnaal te klein

Zoekende naar overzicht en een duidelijke merkstrategie, klopten Dirk en Leen – op aanraden van collega-ondernemer Mieke van Chocola-Tuti – aan bij Opmerkelijk. “Ook Mieke had een strategische rebranding gedaan via Opmerkelijk. Ze was laaiend enthousiast. Nadat ik Katlijn haar boek VerMERKvuldig! had gelezen, planden Leen en ik een intakegesprek met haar in. We waren meteen overtuigd. We zijn ‘maar’ bijberoepers, en in de chocoladewereld zetten ze je al snel weg als kleine garnaal. Bij Katlijn hadden we allesbehalve dat gevoel. Het was meteen duidelijk dat ze bakken ervaring heeft.”

Kunst aan de kust

First things first. Dirk en Leen dompelden Katlijn onder in hun chocoladeverhaal. “We maakten meteen duidelijk dat we trouw wilden blijven aan onze kleinschalige aanpak. Een klassieke chocolatier? Dat willen we niet zijn. Om haar volledig voeling te geven met onze wensen, lieten we haar onze unieke chocoladecreaties zien én proeven, toonden we haar ons authentieke chocoladeatelier en deelden we onze passie voor kunst, cultuur en erfgoed. We willen niet alleen chocolade verkopen, maar ook verwondering, beleving en inspiratie delen.”

Op dezelfde golflengte

“Nadat ze intensief geluisterd had, ging Katlijn meteen aan de slag. Ze ging samen met haar team in de diepte op zoek naar soortgelijke chocolatiers die beleving centraal plaatsen en kwam terug naar Westende met waardevolle benchmarks. Het is vooral dankzij de intense denktrajecten dat Katlijn heel snel op onze golflengte zat. Ze zag veel interessante opportuniteiten, maar verraste ons ook met heel wat werkpunten die in onze business nog geoptimaliseerd konden worden. In zo’n brandingtraject moet je als ondernemer bereid zijn om genoeg tijd vrij te maken en om jezelf helemaal open te stellen voor een externe partner die probleemloos de dingen benoemt.”

De Zfeer van ZoeteZee

“Het team van Opmerkelijk vertaalde ons aanbod en onze wensen naar een merkverhaal met een opmerkelijk concept: ‘De Zfeer van ZoeteZee’. Dit concept werd gebundeld in drie pijlers: SmaakimpreZZies, BeleefimpreZZies en LeerimpreZZies. Wij werden meteen enthousiast van die alliteraties waarbij creatief werd gespeeld met de ‘Z’ van ZoeteZee om extra merkassociaties te creëren. Terwijl wij vroeger werkten in drie verschillende vakjes, trok Katlijn enkele duidelijke lijnen door ons aanbod om er één geheel van te maken, met als rode draad ‘Zoet Zacht Zondigen’. Naast de ontwikkeling van ons merkverhaal analyseerde het team onze business ook vanuit strategisch standpunt. Zo namen ze de concrete aanpak van onze chocoladeautomaat onder de loep, analyseerden ze onze bestellingen, definieerden en verbeterden ze de toppers onder onze producten, gingen ze over de werking van ons pand en onze werkshops én brachten ze het volledige potentieel van de b2b-markt gestructureerd in kaart met heel veel nieuwe ideeën.”

Een haalbare kaart

Een eurekamoment voor Dirk en Leen. “Dankzij die drie pijlers zagen we de toekomst van ZoeteZee plots klaar en duidelijk. We kregen nieuwe ideeën en gingen aan de slag met onze positionering. En het team van Opmerkelijk schreef ijverig aan onze missie en visie. Katlijn werkt niet alleen met doordachte, strategische kaders, ze zorgt er ook voor dat je een haalbare kaart in handen hebt en opent daarbij nieuwe deuren. Zo gaan we op termijn ook de b2b-markt aanspreken met onze chocoladebeleving.”

“Hoewel we als leerkracht zelf heel creatief zijn en werken met theoretische kaders, hadden we dit zonder de hulp van Katlijn echt niet kunnen bedenken. Ze is creatief, ze is strategisch en ze is bovendien heel professioneel. Ze denkt mee over de aanpak en het aanbod van je business en maakt je merk sterk. Iedere ondernemer die er een beetje wil ‘uitschieten’ zou eigenlijk deze strategische (re)branding moeten volgen.”

Een frisse bries

Een zee aan inspiratie dus voor de bezielers van ZoeteZee. “Dankzij ons brandingsplan – wij noemen het onze bijbel – waait er een frisse bries door onze onderneming. Na dit brandingtraject hebben we nog meer zin gekregen om van ons chocoladeverhaal een echt succes te maken. Hier kunnen we (én zullen we!) nog jarenlang op teren.”

Testimonial-brandingtraject_ZoeteZee

www.zoetezee.be

Ben je een ondernemer die tot nu toe grotendeels zijn business uitbouwde vanuit zijn buikgevoel, maar wil je in de toekomst niets aan het toeval overlaten en verder groeien vanuit een doordachte merkstrategie? Doe dan net zoals Dirk en Leen een beroep op Opmerkelijk om je merkverhaal en klantbeleving naar een hoger niveau te tillen. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik accepteer de Privacy Policy