Caroline Rigo over branding agency Opmerkelijk Hasselt

Caroline Rigo, zaakvoerster van Rigorgeous (Hasselt)

Caroline RigoMet maar liefst twee make-uplijnen (i.am.klean en Cent Pur Cent), haar Blush Academy en de belevingsstore Café Beauté is Caroline Rigo een bekende naam in de beautysector. Aan bruisende ideeën heeft deze dame geen gebrek. Maar ondanks haar creativiteit vindt ze het moeilijk om haar merken te verbinden. Daarom gaat ze, samen met brandingexperte Katlijn, tijdens een brandingtraject op zoek naar een overkoepelend merk dat perfect bij haar business past. Katlijn en haar team bedachten de merknaam Rigorgeous en het bijhorende merkverhaal: good hearted, good inspired en good connected.

Wat zet ik op mijn kaartje?

“Ik stond aan het roer van een aantal bedrijven. Maar telkens als ik me moest voorstellen, kwam ik in de problemen. Het werd maar al te vaak een ‘en-en-en…’-verhaal. Ik wist mijn merken niet onder eenzelfde noemer te brengen en vroeg me zelfs af wat ik op mijn naamkaartje moest zetten. Die verbindende lijn zat misschien wel in mijn hoofd, maar ik kreeg die simpelweg niet verwoord en dus ook niet de wereld in.“

Duidelijke verwachtingen

“Tijdens een informele babbel met Katlijn kwam mijn probleem ter sprake. En zo ging de bal aan het rollen. Katlijn vertelde me over het strategische brandingtraject van Opmerkelijk. Dat was exact wat ik zocht. Ik twijfelde dan ook geen seconde aan mijn beslissing. Waarom zou ik?

Katlijns professionaliteit, haar affiniteit met mijn business en haar externe kijk op mijn zaak overtuigden me onmiddellijk. Daarnaast wist ik perfect wat ik kon verwachten qua inhoud, timing en uiteindelijke kostprijs.”

Zeer ruime analyses

“In een volgende stap liet Katlijn mij nadenken over enkele vragen die de leidraad vormden voor verder onderzoek. Ze ging, samen met haar team, aan de slag met heel uiteenlopende benchmarks, en ook mijn SWOT-analyse was bijzonder ruim. Zo bracht ze de pijnpunten van mijn business en de markt rondom mijn business in kaart.”

Naar een overkoepelende merknaam

“Het was voor mij heel belangrijk dat Katlijn mijn activiteiten strategisch structureerde en een overkoepelende merknaam bedacht. Als onderneemster zat ik er te dicht op. Ik zag bijvoorbeeld niet meer hoe anderen mij zien. Katlijn zorgde voor een duidelijk merkverhaal voor mijn business en creëerde zo een rode draad door het geheel met de pijlers: good hearted, good inspired en good connected.

Zo werd mijn nieuwe brand Rigorgeous geboren. Het was dé verbinding tussen i.am.klean, Cent Pur Cent, Blush Academy en Café Beauté en onderstreepte wat de gemeenschappelijke drive was en nog altijd is: ik wil met mijn producten en diensten ervoor zorgen dat vrouwen zich mooier en gelukkiger in hun vel kunnen voelen, zonder dat ze perfect hoeven te zijn.”

Katlijn heeft veel meer in haar mars

“Ik vind Katlijn veel te bescheiden. Ze is een heel aangename en professionele dame, die zich strikt aan de deadlines houdt. Verder motiveert en inspireert ze me als onderneemster. Ze runt haar zaak tot in de puntjes. Heel haar team is van eenzelfde niveau, heeft eenzelfde communicatiestijl … Ik krijg soms schrik van hun perfectionisme. (lacht)

Blijf niet steken

“Voor mij was dit strategische brandingtraject absoluut zijn geld waard. Ik kreeg een duidelijk antwoord op mijn interne zoektocht. Maar daar stopte het niet, want de ideeën om mijn nieuwe brand ook extern te boosten, begonnen al snel te bruisen.

Persoonlijk vind ik dat het prijskaartje zelfs gerust nog hoger had mogen zijn voor de return die ik kreeg. Katlijn en haar team namen echt de tijd die nodig was voor mijn branding. En ik, het ongeduldige type, werd verplicht om mijn merk te laten rijpen. Dat was voor mij een absoluut pluspunt.

Ik ben ervan overtuigd dat veel bedrijven blijven steken in hun bestaande kader. Ze halen geen spiegel meer boven en passen zich te weinig aan de realiteit aan. Voor hen is dit strategische brandingtraject (en ook het communicatietraject trouwens) een absolute aanrader.”

 

Logo Rigorgeous

www.rigorgeous.be

Streef jij ook zoals Rigorgeous uit Hasselt voor jouw bedrijf naar een branding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Wendy Weckhuysen over branding agency Opmerkelijk Rumst

Wendy Weckhuysen, zaakvoerster van Advocatenkantoor Wendy Weckhuysen (Rumst)

Een advocaat doet toch alles? Dat is althans de perceptie die bij vele mensen leeft. Maar niets is minder waar. Ook advocate Wendy Weckhuysen uit Rumst krijgt duizend-en-een juridische vragen voorgeschoteld. Om haar merk zelf in handen te houden en beter te communiceren over haar specialisaties, roept ze de hulp in van Katlijn van branding agency Opmerkelijk.

Branding comes first!

“Ik wist al langer dat ik iets moest doen aan mijn communicatie. Maar door het vele werk kwam het er niet van. Pas toen ik een lezing van Katlijn over branding bijwoonde, ging er bij mij een lichtje branden. Vooraleer ik ook maar iets zou veranderen aan mijn communicatie, moest ik eerst aan de slag met mijn merk. Dat was de eerste logische stap.”

Een kijkje buiten de advocatuur

“Hoe mijn branding er uiteindelijk zou uitzien, was voor mij een groot vraagteken. Ik startte mijn brandingtraject met een open vizier en liet Katlijn en haar team erop los. Het team van Opmerkelijk werkte zich achter de schermen stevig in in mijn business. Zo deden ze bijvoorbeeld een uitgebreide swot-analyse en koppelden hieraan hun strategische inzichten. Dat Katlijn niet uitsluitend voor de advocatuur werkt, maar echt van alle markten thuis is, was voor mij een grote meerwaarde. Ze zag de ondernemerswereld veel ruimer.”

Grenzen voor mezelf en voor de buitenwereld

“Ik durf na mijn brandingtraject zeggen, dat ik echt tevreden ben met het resultaat. Ik heb een merk in handen dat honderd procent bij me past. Het is de perfecte basis voor mijn verdere communicatie. Want mijn visitekaartje eens in een opvallend kleurtje steken, dat is tegenwoordig niet meer genoeg, hé. (lacht)

Het merkverhaal van mijn branding maakt dingen helder, zowel voor mezelf als  voor anderen. Wat zijn mijn specialisaties? Met welke juridische problemen kan iemand bij mij terecht? Hoewel ik blijf werken binnen een breed speelveld, toch hou ik nu meer vast aan een afgebakend kader en richt ik mij hoofdzakelijk op de wereld van groeiende, gedreven kmo’s.  Als ondernemer heb ik zelf de touwtjes in handen en draag ik uit voor wat ik sta. Deze duidelijkheid op vlak van concept en communicatie is strategisch gezien een grote win.”

Applaus voor Katlijn en haar team

“Katlijn heeft bijzonder veel ervaring en kent haar vak. Ze is wat ze verkoopt. Daarmee bedoel ik: ze verkoopt branding, maar is zelf het voorbeeld van hoe een perfecte branding in elkaar zit. Het plaatje klopt honderd procent. Ook de sessies met haar medewerkers zijn zeer goed. Iedereen binnen het opmerkelijke team is vriendelijk, vlot bereikbaar, maakt goede afspraken en is heel nauwkeurig tijdens de voorbereidingen en verslagen.”

Bepaal zelf je branding

“Als ondernemer bouw je iets uit. Je zit er soms zo diep in, dat je klanten je branding gaan bepalen. En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Daarom raad ik een brandingtraject zeker aan. Met de hulp van Katlijn bepaal je zelf de krijtlijnen voor de toekomst.”

 

Advocatenkantoor Wendy Weckhuysenn

www.advocatenkantoor-weckhuysen.be

Streef jij voor jouw bedrijf, net zoals Wendy Weckhuysen uit Rumst, ook naar een branding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek met branding agency Opmerkelijk.

Branding Finezz (Aalter)

Julie Van der Mast, zaakvoerster van Finezz (Aalter)

Julie Van der Mast kent de boekhoudkundige klappen van de zweep. Al jaren bouwt ze mee aan het boekhoudkantoor waar ze werkt in Aalter. Nu ze de leiding overneemt, wil ze niets liever dan een stijlvolle en catchy naam om zich te onderscheiden. Julie klopt aan bij Opmerkelijk en vraagt hen om hulp bij haar branding en de lancering van haar nieuwe merk.

What’s in a name?

Julie Van der MastJulie: “Toen ik het boekhoudkantoor overnam, wilde ik absoluut mijn eigen stempel drukken. Ik dacht nogal vrij snel aan een nieuwe naam. Ik plaatste een oproep in een Facebook-groep voor ondernemende vrouwen en zo kwam Katlijn van Opmerkelijk in de picture. Natuurlijk wilde ik niet met de eerste de beste in zee gaan, dus sprak ik met drie verschillende partijen af.

Na die gesprekken koos ik vol vertrouwen voor Opmerkelijk. De redenen waren simpel: ik had een onmiddellijke klik met Katlijn, ze kende minder evidente sectoren zoals de boekhouders en advocaten als haar broekzak en ze legde haar aanpak gedetailleerd uit. Zo wist ik perfect wat ik kon verwachten. En geloof me, dat was behoorlijk wat meer dan een nieuwe naam …”

Alles wordt in kaart gebracht

“Door middel van een reeks nuttige oefeningen (zoals een benchmark, SWOT-analyse en trendonderzoek) werd mijn business perfect ontleed.

Op basis van die grondige voorbereidingen kwamen er heel nuttige zaken naar boven. Zo werd het bijvoorbeeld duidelijk op welke sterktes ik me moest richten om me te onderscheiden. Misschien wist ik als zaakvoerster zelf wel wat de pro’s waren van mijn kantoor in Aalter, maar ik keek er nooit zo allesomvattend naar. Tijdens mijn brandingtraject moest ik dieper over mijn zaak nadenken. Dat was voor mij een enorme meerwaarde. Katlijn stelde me doorheen het proces kritische vragen en gaf me de externe input die ik nodig had. Zo groeide ik op een interactieve manier naar een merk dat bij mij en mijn bedrijf hoort.”

Katlijn bijt zich vast

“Ik besef nu meer dan ooit dat er een duidelijk verschil is tussen een nieuwe naam kiezen en een merkstrategie uittekenen. De naam is slechts het topje van de ijsberg. Gelukkig kon ik daarvoor rekenen op de hulp van Katlijn. Zij bedacht een merknaam en een bijbehorend concept met vier pijlers.

Die naamkeuze was trouwens geen gemakkelijk traject. Het verliep niet zonder slag of stoot. Maar Katlijn bleef ervoor gaan. Het eindresultaat werd Finezz, een naam waarover ik superenthousiast ben en die honderd procent bij mijn branding en business past.”

Ik heb een nieuwe naam en nu …

“Finezz was geboren en moest gelanceerd worden. Maar hoe ik dat moest aanpakken, was voor mij een groot vraagteken. Gelukkig kon ik opnieuw rekenen op de expertise van Opmerkelijk.
Sara en Lisa bruisten van de ideeën. Ze overtuigden me van een online merklancering, iets wat totaal buiten mijn comfortzone lag. Het was een schot in de roos, want nadien kreeg ik heel veel positieve reacties van mijn klanten. Wat waren ze verrast door de interactieve kant van mijn merklancering.

Niet alleen mijn launch verliep super, ook mijn communicatietraject met Sara was geweldig. Zij ging op zoek naar een vernieuwende communicatieaanpak die perfect matchte met mijn branding. Ze werkte daarbij heel gestructureerd en professioneel. Dat gaf me als klant veel vertrouwen.”

Trajecten in volle coronatijd

“Al mijn sessies verliepen via Teams, een programma dat ik voor het coronavirus nooit eerder gebruikte. Nu zat er niets anders op. Maar al snel merkte ik de voordelen van mijn online afspraken. Ik verloor geen tijd met verplaatsingen van Aalter naar Beringen, het was gemakkelijk, en over de return van Opmerkelijk twijfelde ik geen seconde, want elke meeting verliep perfect gestructureerd en werd qua timing goed ingeschat.”

Prijs-kwaliteit in een juiste verhouding

“Zowel het strategische brandingtraject als het communicatietraject is de investering absoluut waard. De prijs-kwaliteit zit in een juiste verhouding.

Beide trajecten gaan veel verder dan je zou denken. Ze zijn zo allesomvattend. Bij de conculega ’s van Opmerkelijk krijg je gewoonweg minder. Zowel in tijd als in diverse invalshoeken. Net die grondigheid maakt het verschil. Dat merk je bijvoorbeeld aan hoe het hele team van Opmerkelijk zich voorbereidt of met welke precisie ze hun verslagen uitwerken.

Ik ben en blijf fan van het Opmerkelijk-team. Ze waren fantastisch van het begin tot het einde. Stuk voor stuk toppers!”

 

Finezz Accountants

www.finezz.be

Streef jij net zoals Finezz uit Aalter voor jouw bedrijf ook naar een branding waarmee je het verschil maakt? Of wil je voluit gaan voor een vernieuwende communicatieaanpak? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Julie Allary en Nathalie Jonkers, zaakvoerders van Sweep Story

Julie Allary runt samen met haar moeder Nathalie Jonkers het kersverse bedrijf Sweep Story, een online platform waarmee zowel particulieren als poetshulpen met meer gemak, plezier en efficiëntie het huishouden kunnen doen. Als jonge onderneemster vond Julie het van bij de start belangrijk om de juiste stappen te zetten naar een sterk merk. Daarvoor ging ze te rade bij Katlijn en haar team.

Een leuk idee, en nu?

Julie: “Mijn mama wilde samen met mij een webshop en website in het leven roepen om mensen te ondersteunen bij het huishouden. Ik voelde daar wel iets voor. Alleen wist ik niet precies hoe ik deze business op poten moest zetten.

Na wat online zoeken, kwam ik OpmerKelijk op het spoor. De goede reviews logen er niet om. Ik polste ook even bij enkele kennissen, en die waren unaniem positief. Dat overtuigde me om het intakeformulier van OpmerKelijk op hun site in te vullen. Niet veel later ontving Katlijn ons voor een eerste gesprek.”

Weg met mijn onzekerheid

Julie: “De klik was er onmiddellijk. Katlijn reageerde superenthousiast op ons idee. Dat gaf me bijzonder veel vertrouwen. De onzekerheid en onwetendheid die ik voelde als jonge onderneemster, ving Katlijn helemaal op. De keuze om dit brandingtraject in te stappen was daarom geen moeilijke beslissing.”

Tonnen werk verricht

Nathalie: “Katlijn en haar team gingen direct met ons idee aan het werk. Zo onderzochten ze bijvoorbeeld wat de concurrentie deed, keken ze naar andere sectoren voor leuke invalshoeken en zorgden ze ervoor dat ons bedrijf eruit sprong qua originaliteit. Na elke meeting kregen we een uitgebreid verslag en duidelijke to do’s. Op die manier bouwden we samen aan ons merk.”

Creativiteit ten top

Julie: “Katlijn ging grondig aan de slag om een sterke naam te bedenken en kwam met een doordachte selectie, telkens met een bijbehorende motivatie. Het enige probleem voor ons was kiezen. 🙂 Uiteindelijk gingen we voor Sweep Story. Ook haar concept met drie pijlers sloot perfect aan bij ons plan. Ze kwam zelfs met het idee om avatars te gebruiken om zo nog meer merkbeleving te creëren. Dat leverde een serieuze meerwaarde: het was dé manier om ons extra te onderscheiden op een heel persoonlijke manier. Op het einde van ons brandingtraject pasten alle puzzelstukjes netjes in elkaar. Dat voelde schitterend aan!”

Blik op de toekomst

Julie: “Zowel mijn mama, die al jaren een bedrijf leidt, als ikzelf hebben tijdens dit brandingtraject veel geleerd. Wat ik heel belangrijk vind, is dat OpmerKelijk niet gewoon iets aflevert en klaar. Katlijn en haar team begeleiden ons echt strategisch op lange termijn. We zijn gewapend voor de toekomst. En merk ik dat ik ergens wat kennis mis, dan kan ik altijd bij hen te rade gaan voor een bijkomende opleiding of traject. Recent volgde ik bijvoorbeeld al hun communicatietraject.”

Een aanrader!

Nathalie: “Katlijn vat ik graag samen in enkele woorden: professioneel, creatief, enthousiast, gemotiveerd, eerlijk en spontaan.”

Julie: “Als jonge ondernemer vind ik daarnaast het vertrouwen dat Katlijn me inboezemde uniek. Ze leerde me te geloven in mijn idee en gaf me alle kennis die ik nodig had om zeker in mijn schoenen te staan. Daarom raad ik Katlijn en haar team graag aan. Ik weet dat ze er alles aan doen om een idee om te toveren tot een sterk merk!”

 

 © Logo: No Nonsense Design

www.sweepstory.be/nl

 

Streef jij ook naar een sterke branding om jouw bedrijf uniek in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Yves Beckers en Petra Wouters, zaakvoerders van ‘t Veldt (Retie)

Yves Beckers en Petra Wouters, en hun zakenpartners Rob en Caroline, boden met hun zaak ’t Veldt voor ieder wat wils: een zomerbar, een sfeervolle feestlocatie, gezellige teambuildings, uitdagende obstacle runs, perfecte kinderfeestjes, en ga zo maar door. Maar net dit uitgebreide aanbod maakte het voor hen moeilijk. Want ze slaagden er maar niet in om hun merk op een eenduidige manier voor te stellen aan de buitenwereld. Ze vervielen vaak in een en-en-en-verhaal. Daarom besliste Petra en Yves om alles op alles te zetten en ’t Veldt om te toveren tot een sterk merk dankzij een OpmerKelijk brandingtraject.

Streven naar meer diepgang

Petra: “Als we vroeger over onze zaak vertelden, gleden we af naar een onduidelijke mix van dingen. ’t Veldt stond nu eenmaal bol van leuke activiteiten. Wat we misten, was een rode draad in het geheel. Tijdens een traject bij Unizo kwam dat naar boven. De mentor van deze opleiding twijfelde geen seconde en verwees ons door naar Katlijn.

We wilden ons niet meteen vastpinnen op één partij en klopten daarom aan bij verschillende bureaus. Om uiteindelijk toch te kiezen voor Katlijn en haar team. Waarom? Heel simpel. Bij OpmerKelijk vonden we iets terug dat we bij de anderen misten. Het voorstel van Katlijn ging zoveel dieper. Dat was ons onmiddellijk duidelijk.”

Slimme investering

Petra: “Het enige wat ons een beetje deed twijfelen, was het kostenplaatje. Het traject bij OpmerKelijk viel in vergelijking duurder uit en beperkte zich tot een pure brandingstrategie. Toch beslisten we om er voluit voor te gaan! Tijdens het traject vroeg Katlijn ons om even op de rem te gaan staan, zodat we een grondig inzicht konden krijgen in ons merk. En dat bleek achteraf een schot in de roos. Want het brandingtraject gaf ons een vliegende start.”

De vruchten van een SWOT-analyse

Petra: “De SWOT-analyse was een belangrijk onderdeel van ons traject. Katlijn kreeg aan de hand van die studie een klare kijk op onze business en voelde al snel aan waar het schoentje wrong: het gemis aan een eenduidige story. Als ondernemers stonden we te dicht bij ons merk om dat op te lossen. Gelukkig slaagde Katlijn daar wel in. Ze bracht alles samen in een merkverhaal met drie buitengewone pijlers en breide er voor ons een groene draad door.”

Less is more

Petra: “Ook ons aanbod nam Katlijn stevig onder handen. We boden onze klanten altijd veel vrijheid en werkten op maat van hun wensen. Maar die aanpak maakte het zowel voor ons als voor ons cliënteel niet altijd even gemakkelijk.

Katlijn stelde ons gerichte vragen om te komen tot duidelijke pakketten met veel analogieën ertussen. Ons aanbod kreeg op die manier een overzichtelijke structuur met telkens een leuke twist. Op dit moment volgen we een strategietraject om ons aanbod nog meer diepgang en een duidelijke, herkenbare structuur te geven.”

Grote steun tijdens corona

Petra: “We volgden het brandingtraject in volle coronatijd. Dat was een absolute meerwaarde. Zo ontdekten we onze sterktes en zwaktes tijdens een uitdagende periode en konden we nieuwe dingen lanceren die de coronastorm doorstonden. Neem nu bijvoorbeeld onze zomerbar. Daar plukten we al onmiddellijk de vruchten van. We zagen het aantal klanten alleen maar toenemen.”

OpmerKelijk is een zeer waardevolle partner

Petra: “We zijn honderd procent tevreden over ons brandingtraject. Bij elke stap die we namen, vonden we dezelfde kwaliteit en degelijkheid terug. De voorbereidingen van Katlijn en haar team bijvoorbeeld, daar gingen uren werk aan vooraf en ook de verslagen daarna waren tot in de puntjes verzorgd. Tussendoor gaf ze veel tips en concrete ideeën om onze merkbeleving te boosten.

We raden Katlijn en haar team graag aan. Want OpmerKelijk biedt een enorme expertise, kwaliteit en service. Het vertrouwen dat we in Katlijn hebben, is enorm. Als kleine ondernemers hebben we niet alle kennis in huis. Het is dan ook heel fijn om te steunen op een waardevolle partner als Katlijn.”

 

www.veldt.be

Streef jij voor jouw bedrijf, net zoals ‘t Veldt uit Retie, ook naar een branding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Opmerkelijk | branding Kortessem

Yannick en Philippe Van de Weerd, zaakvoerders van Kokima Eventkasteel uit Kortessem

Philippe en Yannick Van de Weerd runnen als vader en zoon samen Kokima Eventkasteel in Kortessem. Bedrijfsfeesten en teambuildings, maar ook trouwfeesten zijn dagelijkse kost voor dit duo. Na vele jaren van prachtige evenementen voelden ze dat hun merk geen logisch geheel meer was. Het was tijd voor een rebranding! Katlijn van Opmerkelijk liet met veel plezier haar ophaalbrug neer voor deze ondernemers tijdens een strategisch brandingtraject.

De toegevoegde waarde

Yannick: “Onze locatie in Kortessem biedt ongelooflijk veel mogelijkheden. Net dat was misschien een beetje onze valkuil. Want we zagen plots een wildgroei aan allerlei activiteiten die we los van elkaar opstartten. Het logische geheel was ver zoek. We voelden dat het tijd was voor een rebranding.”

Philippe: “Ilspirati, onze vaste partner voor de aankleding van onze evenementen, was heel positief over Opmerkelijk. Die mond-tot-mondreclame overtuigde ons om een kennismakingsafspraak te maken met Katlijn. Vanaf het eerste moment was er een klik. Katlijn verduidelijkte tot in het kleinste detail wat ze wel en niet voor ons kon doen. Ze wilde een toegevoegde waarde bieden. Anders deed ze dit traject niet. Voor ons voelde dat heel vertrouwd aan omdat we zelf ook op die manier werken.”

Met een duidelijk doel voor ogen

Yannick: “Katlijn bezocht onze locatie. Zo kon ze perfect de sfeer van onze business opsnuiven. Ze werkte zich samen met haar team heel grondig in. Dat merkten we al snel aan haar verslagen. Katlijn gaat daar heel ver in. We durven zelfs te zeggen dat ze morgen bij ons aan de slag kan gaan.” 😊

Philippe: “Tijdens het brandingtraject zette Katlijn ons ook aan het werk. Om ons merk nog meer te doorgronden, gaf ze ons een hele reeks oefeningen met telkens een duidelijke doelstelling. We deden niet zomaar losse opdrachten, maar timmerden samen met Katlijn aan ons merk. Elke stap die we met haar zetten, bracht ons dichter bij een duidelijke merkidentiteit en merkstrategie.”

Naar één merkverhaal

Yannick: “Onze oorspronkelijke vraag was om het totaalplaatje in één logisch geheel te gieten. Maar probeer maar eens een trouwfeest op één lijn te brengen met een hardcore teambuildingactiviteit. Toch slaagde Katlijn daarin. Ze bedacht een schitterend merkverhaal met vier pijlers waarbij onze ongedwongen aanpak de rode draad was.”

Philippe: “Katlijn en haar team verzonnen ook verschillende belevingselementen in lijn met onze rebranding. Ze sloegen daarmee echt de nagel op de kop. Neem nu onze ridderzaal. Die was absoluut een pareltje. Maar Katlijn wees ons op de klassieke uitstraling. Ze gaf de raad om de ongedwongen sfeer van buiten ook mee te nemen naar de binnenkant van het kasteel.”

Yannick: “Ze trok die lijn trouwens helemaal door. Zelfs de catering moest eraan geloven. In plaats van klassieke formules zag ze mooie opportuniteiten in streetfood met creatieve afhaalpunten en barbecues.”

Ons aanbod vanuit het klantenperspectief

Yannick: “Ook ons aanbod werd onder de Opmerkelijke loep gelegd. Voordien maakten we een harde opsplitsing tussen vrijgezellenactiviteiten, teambuildings en trouwfeesten. In het nieuwe verhaal van Kokima hertekende Katlijn het aanbod in functie van onze klanten. Ze bedacht drie categorieën die alles omvatten: samen zijn, samen doen en samen verbinden.”

Een corona-opportuniteit

Philippe: “We deden ons brandingtraject tijdens de coronaperiode. Dat was eigenlijk een meevaller. Want eindelijk hadden we de tijd om ons merk grondig aan te pakken en onmiddellijk actie te ondernemen. De ridderzaal is bijvoorbeeld al in lijn met onze nieuwe branding en ons nieuwe logo is gelanceerd. Tussen alle teambuildings, trouwfeesten en andere evenementen door hadden we dat nooit zo snel voor elkaar gekregen.”

Geen leverancier, wel een partner

Yannick: “We zijn supertevreden over ons rebrandingtraject. Het was absoluut een prettige samenwerking en het resultaat mag er zijn.”

Philippe: “Een rebrandingtraject is een echte aanrader voor elke zaakvoerder die al eventjes bezig is. We voelen ons gesterkt in ons ondernemerschap doordat we nu weer een duidelijke koers voor ogen hebben.”

Yannick: “Opmerkelijk is voor ons geen leverancier, maar eerder een partner. Onze relatie stopte niet na de ontvangst van het brandingplan. Als we in de toekomst met een probleem of vraag zitten op het vlak van branding of communicatie, dan kloppen we zeker opnieuw bij hen aan. Katlijn en haar team zijn voor ons een grote steun, ook op lange termijn.”

 

www.eventkasteel.be

Streef jij voor jouw bedrijf, net zoals Kokima Eventkasteel uit Kortessem, ook naar een onderscheidend en duidelijk merkverhaal vanuit een strategische branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Ann Van den Rijn en Kim Semadeni van Effect4Business (Rumst)

Ann Van den Rijn weet als geen ander wat OpmerKelijk kan betekenen voor een merk. Sinds het brandingtraject voor haar bedrijf Gym Tonic heeft ze als ondernemer een stevige strategie, onderscheidt ze zich op een concurrentiële markt en communiceert ze glashelder naar haar klanten.

Die voordelen wilde ze ook voor Effect4Business, het andere merk waarvan ze de bezielster en zaakvoerder is. Samen met haar zakenpartner Kim Semadeni ging ze daarom opnieuw naar OpmerKelijk voor een doordacht brandingplan.

Het nut van benchmarken

Ann: “Katlijn betekende heel veel voor mijn bedrijf Gym Tonic. Ik zag duidelijk wat haar aanpak me opleverde. Toen we Effect4Business sterker wilden profileren, was onze keuze dan ook snel gemaakt om een tweede keer in het OpmerKelijke bootje te stappen.”

Kim: “Katlijn werkte zich grondig in en ging van start met een benchmark van alle spelers op de markt. We hadden die oefening zelf ook al voor een stuk gedaan, maar zij ging hierin veel verder. We waren duidelijk niet de enige speler op de markt. Daarom was het voor ons merk zo belangrijk om zowel voor een duidelijk concept als een duidelijke communicatie te gaan. Tijdens de benchmark ontdekten we dat de focus op het totaalplaatje – zowel het fysieke, het mentale als het sociale – ons onderscheidde van de rest.”

Een crack in concepten

Ann: “Al in het eerste gesprek kwam Katlijn met een idee voor ons merkconcept. Ze doet dit niet vaak in een eerste afspraak, maar ze vertelde dat ze onmiddellijk het totale plaatje van het merkverhaal zag en het al graag deelde. Heel eerlijk? Het verraste me niet. Katlijn is nu eenmaal heel sterk in duidelijke en verkoopbare concepten bedenken. In de afspraken die volgden, gingen we voor verdere verfijning, zodat het merkconcept uiteindelijk honderd procent bij ons bedrijf paste.”

Kim: “Dit concept moesten we ons natuurlijk ook eigen maken. Dankzij de vele en uitgebreide verslagen van Katlijn lukte dat stapje voor stapje.”

Ann: “Wat we trouwens geweldig vinden, is de wetenschappelijke onderbouw van ons concept. Hiermee kunnen we potentiële klanten overtuigen van onze unieke mix: een academische achtergrond met tonnen ervaring. Katlijn benadrukte dat die insteek enorm belangrijk was voor ons merk. Het bewijs van haar strategische meerwaarde!”

Grote of kleine bedrijven?

Ann: “Onze doelgroep goed afbakenen stond ook hoog op onze to-dolijst. Ik ging ervan uit dat we met Effect4Business voor grote bedrijven als klant moesten gaan, maar Katlijn stuurde die gedachte bij. Dat was voor mij persoonlijk een eyeopener. En een opluchting, omdat ik wat koudwatervrees had voor grote bedrijven. Ik werkte nooit in een multinational en ook in mijn professionele netwerk zitten minder mensen met dat profiel. Toen Katlijn voorstelde om eerder te focussen op kmo’s, voelde dat onmiddellijk goed en kwam ik opnieuw tot rust.”

Kim: “Pas op, we zeggen zeker geen nee tegen grote bedrijven, maar als we actief prospecteren, doen we dat op kmo-niveau.”

Ann: “Net zoals tijdens het brandingtraject van Gym Tonic deed Katlijn ook nu een behoefteanalyse voor onze doelgroep. Buitengewoon nuttig en relevant! We kunnen nu perfect inspelen op die behoeften in onze communicatie. En tijdens het netwerken doen we zo de lampjes branden bij een gesprekspartner en mogelijke klant.”

Samen sterk

Ann: “Kim en ik zaten al op dezelfde golflengte. Toch gingen we samen met Katlijn aan de slag. We wilden elk ons eigen ding halen uit dit traject. Zeker omdat we elk een ander profiel hebben. Ik ben een rasechte ondernemer, terwijl Kim een meer wetenschappelijke achtergrond heeft. We zijn heel complementair en dat maakt ons een sterk team. En nu nog sterker!”

Opnieuw een aanrader

Ann: “We zijn heel tevreden over de samenwerking met OpmerKelijk. Katlijn en haar team blinken uit op verschillende domeinen. De professionele aanpak, de klantgerichtheid, de kennis van zaken, het gegarandeerde resultaat … En dat zijn dan nog maar enkele factoren waarom we OpmerKelijk zouden aanraden! En wat dit brandingtraject bovendien extra leuk maakt, is dat je zelfs al tijdens het traject in actie kan schieten. Op het einde krijg je een strategisch brandingplan in handen. Dat is echt de kers op de taart. Een stevige houvast die jaren meegaat!”

 

www.4effect.be/4business/effect4business

Streef jij voor jouw bedrijf, net zoals Effect4Business uit Rumst, ook naar een onderscheidende branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

André Claessens van Traiteur Claessens André (Zaventem)

André Claessens wil niet de zoveelste traiteur in het rijtje zijn. Daar past hij voor. Als zorgtraiteur wil hij zich duidelijk profileren op de markt. Maar al snel besefte hij dat hij daarvoor strategische keuzes moest maken. Wie is de doelgroep van mijn zaak? Waaruit bestaat het aanbod precies? Welke opportuniteiten pak ik vast en hoe passen die in het merkverhaal? Kortom, hij worstelde met heel wat vragen. Gelukkig kon hij rekenen op de hulp van brandingexpert Katlijn en het team van OpmerKelijk.

Behoefte aan tegengas

André: “Katlijn gaf een presentatie bij UNIZO. Ik luisterde gretig naar haar verhaal. Onmiddellijk gaf ze me het gevoel dat ze wist waarover ze sprak. Toen niet veel later een bevriende onderneemster – Mieke van Chocola-Tuti – me vertelde over haar brandingtraject bij OpmerKelijk, was ik meteen verkocht.”

“Voor mijn zaak zocht ik iemand met de nodige merkexpertise die de kneepjes van het ondernemerschap kende en het aandurfde om wat tegengas te geven. Al die kwaliteiten vond ik terug in Katlijn. Mijn beslissing voor een rebrandingtraject was dan ook snel gemaakt.”

In de nationale pers

“Voor de lockdown zat ik al enkele keren samen met Katlijn. Tijdens die sessies kwamen de uitdagingen en opportuniteiten van mijn business aan het licht. Maar door corona kwam alles plots in een stroomversnelling. Nu moest het gebeuren! Opportuniteiten die ik eigenlijk pas over een jaar wilde lanceren, pakte ik samen met Katlijn en haar team stevig vast. Dat bleef uiteraard niet onopgemerkt. Plots dook mijn merk op in de nationale pers en kon ik mijn merkidentiteit ten volle uitspelen. Het bleef trouwens niet bij één keer. Want Traiteur Claessens André stond nu om de twee weken in de belangstelling.”

Bestaande beelden doorprikt

“De rebranding van mijn zaak gebeurde niet in een-twee-drie. Katlijn en haar team moesten zich grondig inwerken in mijn sector. Dat deden ze bijvoorbeeld met een SWOT-analyse en een benchmark van mijn concurrenten. Tijdens onze meetings hoorde ik Katlijn heel vaak zeggen dat ze iets ging uitzoeken. Elke keer hield ze woord. Zo kwamen er voor mij verschillende verrassingen uit de bus.”

“De analyses van OpmerKelijk gaven me vele nieuwe inzichten. Mijn focus op de zorgbehoevende senior was bijvoorbeeld te beperkend. Want ook de actieve senioren pasten perfect in mijn doelgroep. Daarnaast twijfelde ik bijvoorbeeld heel hard aan mijn automaten. De inhoud van mijn automaten en de communicatie en stijl errond waren niet in lijn met de rest van mijn zaak. Daar wrong het schoentje. Door aanpassingen door te voeren op advies van Katlijn en te laten aansluiten op de rebranding, werden mijn automaten plots een winfactor!“

De juiste strategische keuzes

“Katlijn bedacht een merkverhaal met vier pijlers. Dit concept zorgde voor een duidelijk kader. Hierop kon ik me baseren om de juiste strategische keuzes te maken en me te onderscheiden van mijn concurrenten. Ik kon vanaf nu duidelijk antwoorden op vragen zoals: waarom kiezen klanten voor mijn bedrijf? Hoe passen de maaltijdautomaten in mijn verhaal? Tot waar loopt mijn regio? Hoe kan ik mijn netwerk vergroten in functie van mijn merkidentiteit? En zelfs: wie krijgt die nieuwe job in mijn bedrijf? Al die belangrijke beslissingen passeerden de revue en ik kon de knopen doorhakken dankzij mijn strategische branding. Het duidelijke concept zorgde trouwens niet alleen voor goede keuzes, het bood me ook de nodige houvast voor mijn communicatie.”

Katlijn is een voorbeeld

“De meerwaarde van Katlijn voor mijn merk was enorm. Ze durfde verder te kijken dan haar neus lang is en kwam met inspirerende voorbeelden, zelfs buiten onze sector. Katlijn deed wat ze beloofde en motiveerde me tot in het kleinste detail. Eigenlijk is ze voor mij een prachtig voorbeeld van hoe een ondernemer hoort te zijn en hoort te handelen. Ik durf gerust te zeggen dat ik na mijn traject als zaakvoerder enorm gegroeid ben en nu veel meer kennis heb op alle niveaus.”

Fantastisch resultaat

“Ik kan een brandingtraject bij OpmerKelijk alleen maar aanraden. Persoonlijk vind ik het zelfs te goedkoop. Want wat je eruit kan halen, is fantastisch. Door kleine zaken te veranderen op aanraden van Katlijn, heb ik het traject al helemaal terugverdiend. En ik moet eigenlijk nog beginnen met het implementeren van mijn plan!”

“Dit brandingtraject is een echte verademing. Voordien kreeg ik vooral veel gebakken lucht als het over branding, communicatie en strategie ging. Maar nu weet ik het honderd procent: ik heb waar voor mijn geld gekregen, en zelfs meer dan dat!”

 

www.traiteurclaessensandre.be

Streef jij voor jouw bedrijf, net zoals Traiteur Claessens André, ook naar een branding waarmee je het verschil maakt en meer omzet kan genereren? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Fruitsnacks Opmerkelijk branding Wijer

Roel Paesmans, medezaakvoerder van Fruitsnacks (Wijer)

De communicatie van familiebedrijf Fruitsnacks uit Wijer was op veel vlakken al zeer professioneel en doeltreffend … maar binnen het team stonden de neuzen nog niet honderd procent in dezelfde richting. Moest Fruitsnacks in zijn communicatie blijven vasthouden aan zijn authentieke, ambachtelijke karakter? Of was een iets zakelijker imago een must voor hun doelgroep van vooral grote bedrijven? Of waren beide aspecten misschien zelfs verenigbaar?

De familie Paesmans schakelde de hulp van Opmerkelijk in als eerste stap naar een eenduidige communicatie die zou renderen.

Een brandingissue

Roel: “We hadden al een tijdje het gevoel dat we moesten sleutelen aan onze communicatie. Via mijn vader kwamen we bij Opmerkelijk terecht en kozen we voor een communicatietraject met communicatie-expert Sara.

Van bij de start verliep dat super. Tijdens de eerste stap van ons traject – de interne audit – kwam ons probleem al onmiddellijk aan de oppervlakte. We zaten duidelijk niet op dezelfde golflengte op het vlak van branding. Als we wilden gaan voor een sterke communicatie, dan moesten we authenticiteit en professionaliteit met elkaar kunnen verzoenen.”

Concrete stappen naar een duidelijk doel

“In de afspraken die volgden, stelde Sara onze communicatiedoelstellingen scherp. Ze vertelde ons wat er moest veranderen én hoe we dat konden aanpakken. Het hele traject vatte ze samen in een overzichtelijk en compleet communicatieplan, boordevol richtlijnen en taken. Voor een kmo als de onze, met een klein team, was dat een verademing. Nu wisten we exact wat we moesten doen en op welk moment. Dit plan gaf ons een enorm positief perspectief.”

De communicatie met de klant finetunen

“Na ons communicatietraject zijn we meteen aan de slag gegaan. Elk puntje van de kalender volgen we netjes op. Ondertussen hebben we een duidelijke keuze gemaakt voor onze branding, selecteerden we de eerste ambassadeurs van ons merk, werd ons krantje Fruzette gerestyled, enzovoort. Echt elk detail draagt bij tot een betere communicatie met onze klanten, en dat voelt super!”

De holistische aanpak werkt

“We raden dit communicatietraject zeker aan. De holistische aanpak van Opmerkelijk is een absolute meerwaarde. Je ontdekt hoever je staat met je communicatie. Je leert waar de pijnpunten zitten. En je weet uiteindelijk hoe je die pijnpunten het beste aanpakt om je doel te bereiken.”

 

www.fruitsnacks.be/nl

Streef jij voor jouw bedrijf, net zoals Fruitsnacks uit Wijer, ook naar een communicatie die perfect aansluit bij je branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Wim Maet, zaakvoerder van Quick Release

Een ballonvaart maken is een heerlijke ervaring. Maar niets doet wellicht vermoeden dat een simpel tochtje door de lucht zo’n complexe materie is. De administratie, reglementering en communicatie baren ballonvaarders heel wat kopzorgen. Om dat probleem te counteren, riep Wim Maet Quick Release in het leven. Hij ontwikkelde planningssoftware in de cloud – waar anders natuurlijk 😉 – om elke ballonvaarder maximaal te ontlasten voor en na de vlucht.

Om zijn nieuwe brand op de best mogelijke manier te lanceren, klopte hij aan bij het team van OpmerKelijk.

Vol vertrouwen gestart

Wim: “Mijn echtgenote had ooit een idee voor een eigen merk. Uiteindelijk besliste ze haar plan niet te realiseren. Maar het contact dat ze met OpmerKelijk had gehad, bleef hier thuis wel hangen. Dus toen ik nood had aan een brandingoefening, maakte ik onmiddellijk de link met Katlijn en haar team.

Al vanaf het intakegesprek was ik overtuigd. Katlijn reageerde enorm enthousiast op mijn plannen. Bovendien voelde ze perfect aan welke fundamentele zaken ik nog miste om internationaal door te breken. De strategische vragen waarmee ik worstelde, zouden tijdens het brandingtraject een antwoord krijgen. Daar was ik zeker van.”

Katlijn biedt oplossingen

“Ik ben allergisch voor consultants die het goed kunnen uitleggen maar geen uitkomst bieden. Naar mijn gevoel betaal je dan vele euro’s om het uiteindelijk nog allemaal zelf te moeten doen.

Gelukkig werkte Katlijn wel actief mee aan mijn merk. Ze bereidde elk gesprek tot in het kleinste detail voor, ze zorgde voor een goede aansluiting tussen de meetings en vatte alles perfect samen in tussentijdse verslagen. Bij elke afspraak ging ze dieper in op mogelijke vragen en zorgde ze ervoor dat ik volledig mee was.

Ook haar team gaf belangrijke input. Ze zochten bijvoorbeeld naar interessante cases in andere businessmodellen. Een heel waardevolle oefening! Zeker omdat mijn brand met bijna niets te vergelijken valt binnen de eigen markt.”

Belangrijke strategische oefening

“Ik wilde relevant zijn en opgemerkt worden met mijn merk. Door de complexiteit van de markt was dat voor mij niet evident. Tijdens mijn brandingtraject leerde ik nadenken over wat wel en niet bij mijn merk hoorde en hoe mijn merk en product in elkaar zaten.

De ‘customer journey’-oefening van Katlijn was daarbij een schot in de roos. Elk stukje van mijn product bekeek ik door de ogen van de klant. Zo kwam ik er zelf achter waar er nog gaten zaten in mijn verhaal.

Mijn concept werd na elke afspraak duidelijker. Het vormde voor mij het stramien waarmee ik helder kon communiceren. Meer zelfs, het werd dé tool om te anticiperen op mogelijke pijnpunten bij de klant.”

Met focus

“Als het over opleidingen en trajecten gaat, kan je verkeerde keuzes maken, want er is veel kaf tussen het koren. En ik heb geen zeeën van tijd. Daarom is het voor mij belangrijk om de juiste partner te kiezen voor ondersteuning bij mijn branding en communicatie. Katlijn en het team van OpmerKelijk vervullen die rol perfect.

Dankzij het brandingtraject slaag ik er nu in om mijn merk duidelijk te omschrijven, in de markt te zetten met het juiste commerciële model en te gaan voor de beste productpositionering. Ik kan bezig zijn met de essentie van mijn brand en laat me niet afleiden door allerlei andere zaken.

Wie op de beste manier bezig wil zijn met zijn of haar merk, raad ik zeker aan om een brandingtraject te doorlopen.”

 

www.quickrelease.aero

Streef jij ook naar een sterke branding om jouw bedrijf relevant en onderscheidend in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.