Rebranding-Ottercider_Opmerkelijk

Laura Bernaers en Toon Vandenbranden, zaakvoerders van Ottercider

Laura en Toon hebben een passie voor cider en azijn. Al enkele jaren verkochten ze hun artisanale producten onder het label Azwijn. Om hun passieproject te verruimen en steviger in de markt te zetten als een volwaardig merk, gingen ze op zoek naar strategische hulp op het vlak van branding. Brandingexperte Katlijn toverde een straffe rebranding op tafel, die onmiddellijk zorgde voor heel wat meer salespotentieel.

Enthousiasme werkt aanstekelijk

Rebranding-Ottercider_OpmerkelijkToon: “Als koppel zijn we heel graag bezig met cider en azijn. Omdat we uit de buurt van Zwijndrecht komen, kozen we in het verleden voor de merknaam Azwijn. Maar omdat we vandaag de dag niet meer met appels vanuit die streek werken, was het tijd voor een nieuwe naam. Daarnaast wilden we onze verkoop boosten en onze brandingstrategie grondiger bekijken.”

Laura: “Mijn zus Sarah volgde al een rebrandingtraject bij Opmerkelijk. Zij was superenthousiast over hun aanpak. Toch namen we nog contact op met andere partijen. Maar bij Opmerkelijk waren we meteen overtuigd. Het was van meet af aan duidelijk: ze doen wat ze beloven en zijn heel transparant over de stappen binnen dit strategische brandingtraject en het einddoel.”

Vanuit een grondige verkenning naar een sterk concept

Toon: “Bij de start van ons traject werkte heel het team van Opmerkelijk zich grondig in. Ze gingen bijvoorbeeld op zoek naar nieuwe trends en deden meerdere benchmarks en een uitgebreide SWOT-analyse. Vaak is dat laatste een dooddoener, maar in dit geval kwam pas echt naar voren hoe goed ze ons begrepen.”

Laura: “En met resultaat. Die grondige voorbereiding in combinatie met ons huiswerk, was de perfecte basis voor het strategische en creatieve concept dat Katlijn voor ons uitwerkte.”

Toon: “Aan de hand van vier pijlers kunnen we nu onze business structureren en voluit gaan voor nieuwe opportuniteiten. Het is een houvast voor elke keuze die we maken, zelfs op het vlak van productie. Alles wat er in de toekomst aankomt, moet in ons nieuwe plaatje passen.”

Een plan met een geestige merkbeleving

Toon: “Een merk staat of valt met beleving. Daarom bedachten Katlijn en haar team tal van merkbelevingselementen. Ze gingen echt all the way.”

Laura: “We popelen van ongeduld om aan de slag te gaan met de leuke quotes, woordspelingen, enzovoort. We zijn pas ouders geworden van een kleine spruit. De uitrol zal dus stapje voor stapje gebeuren.”

Op naar meer sales, wanneer het past!

Laura: “Tijdens ons brandingtraject hielp Katlijn ons niet alleen met het versterken van ons merk, ook de effectieve verkoop nam ze onder de loep. Zowel Toon als ikzelf hebben nog een andere job. Dus een winkeltje beginnen, was bijvoorbeeld niet aan de orde. Zelfs een webshop leek ons te omslachtig. Katlijn luisterde goed naar onze verzuchtingen en stelde enkele alternatieve verkooppistes voor. Bijvoorbeeld een exclusief verkoopmoment voor onze opperfans, slechts enkele keren per jaar. Of een membershipformule, ook nog zo’n leuk idee. Die voorstellen waren wel perfect werkbaar voor ons.”

Katlijn is the next level!

Toon: “Ik kom zelf uit de reclamewereld. Ik ken de klappen van de zweep vanuit de productiezijde. En toch was ik buitengewoon aangenaam verrast hoe Katlijn een strategisch brandingtraject aanpakt. Ze hielp ons doordacht en op een goed omkaderde manier naar ons einddoel. Ze stelde ons onmiddellijk op ons gemak. Op geen enkel moment was ik bang om domme dingen te zeggen. (lacht)

Laura: “Het hele proces zat echt goed in elkaar en Katlijn hield het tempo erin. Ze was streng, maar rechtvaardig over de taken die we mee naar huis kregen. Die benadering werkte enorm motiverend en zorgde voor positieve resultaten.”

Groeien naar een helder perspectief

Toon: “Voor ons merk hadden we al heel wat dingen op poten gezet, maar we misten de richting om verder te groeien en een duidelijk perspectief. Het advies van Katlijn maakte alles veel helderder in ons hoofd. Het werd duidelijk wat we wel zijn en wat we niet moeten meenemen in ons verhaal. Zo kunnen we vanaf nu nog beter focussen op onze kernwaarden.”

Laura: “Als zaakvoerders zaten we te dicht op ons merk. We misten een helikopterperspectief. De externe kijk van Katlijn was dan ook een grote meerwaarde voor ons. Verder hield ze ons constant een spiegel voor en onderstreepte ze het belang van onze klanten. Ze zette Toon en mezelf meermaals in hun schoenen.”

Toon: “Zo groeiden we samen naar een duidelijk plan: een routemap voor de volgende jaren. Iets wat volgens ons heel veel bedrijven kunnen gebruiken. We verwijzen hen graag naar één Opmerkelijk adres.”

Testimonial-rebranding-Ottercider_Opmerkelijk

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een branding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *