Testimonial_Whywise-Toon_Opmerkelijk

Toon Vandenbranden, zaakvoerder van Whywise

Toen Toon Vandenbranden samen met zijn vriendin een brandingtraject bij Opmerkelijk volgde, voor hun artisanale producten op basis van appelcider (Ottercider), was het voor hem meteen duidelijk: bij zo’n traject zou ook zijn eigen videoproductiebedrijf baten. En zo geschiedde.

“Het klikte met Katlijn tijdens het eerste traject. Zowel mijn vriendin als ik waren heel erg enthousiast over het resultaat. Ook voor mijn eigen videoproductiebedrijf was ik op zoek naar een eigen smoel. Ik ken mijn markt en ik weet wat ik doe. Maar datgene wat ik precies doe, overbrengen naar mijn klanten? Dat was een ander paar mouwen. Ik had nood aan strategisch advies van een brandingexpert zoals Katlijn.”

Maximale impact

Testimonial_Whywise-Toon_OpmerkelijkDe eerste taak van Katlijn en haar team: begrijpen wat Toon precies doet. “Mijn specialiteit ligt bij de grotere videoproducties, waarbij we zowel de strategie als uitvoering voor onze rekening nemen. Mijn klanten zijn dus voornamelijk grote kmo’s en kleinere multinationals. Wanneer zulke bedrijven me als producer vragen voor een videoproject, kijk ik altijd eerst naar het totaalplaatje. Waarom willen ze die video maken? Hoe kunnen we zoveel mogelijk rendement halen uit hun investering? Vervolgens stel ik een team van professionals samen. Het was voor Opmerkelijk bijzonder belangrijk om de specifieke noden van mijn doelgroep door en door te begrijpen zodat ze een merk konden bouwen dat echt relevant voor hen zou zijn.”

Eenmaal de video is opgeleverd, biedt Toon de nodige ondersteuning aan om via social funnels en retargeting maximale impact te creëren via digitale wegen.

Een voorbereiding die de ogen opende

De eerste fase van het brandingtraject vond Toon de pittigste. “Je krijgt best wel wat huiswerk, waarmee Opmerkelijk dan grondig aan de slag gaat. Ik vertelde Katlijn bijvoorbeeld welke productiehuizen op dezelfde lijn zitten en welke helemaal niet. Samen met haar team is ze volledig in de wereld van video gedoken. Toen Katlijn terugkwam met haar voorbereiding, was ik onder de indruk. Ze had productiehuizen gevonden waarvan ik zelfs nog geen weet had. Dat vond ik interessant, want ik dacht dat ik ze ondertussen allemaal kende. Zo zie je maar hoe een externe partner toch nog je ogen kan openen.”

Na enkele intense denkoefeningen, een analyse van de concurrentie en diepgaande gesprekken over de positionering van zijn bedrijf, kwam Katlijn met het voorstel voor een nieuwe naam: Whywise. Maar van die naam was Toon niet meteen overtuigd.

Waarom? Wel, daarom …

“Op het eerste gehoor vond ik het een echte tongtwister. Heel vaak hebben productiehuizen een coole, grappige naam. Denk maar aan Caviar en Woestijnvis. Katlijn legde uit waarom ze deze naam zo sterk vond. Met Whywise verwees ze direct naar de vraag ‘waarom’ en de strategische ‘manier’ of wijze waarop ik altijd te werk ga. Met deze naam zou er bovendien ook veel ruimte komen voor creatieve storytelling.”

Hoera, structuur!

Toen Katlijn daarbovenop kwam aanzetten met een merkverhaal dat bestond uit een opmerkelijk concept met vier pijlers die speelden met de fonetische overeenkomst van ‘Y’ en ‘Why’, raakte Toon stilaan helemaal in de ban van Whywise. “De pijlers ‘Y Strategy’, ‘Y Service’, ‘Y Scale-up’ en ‘Y Social impact’ geven me de mogelijkheid om mijn diensten te ‘productiseren’. Zo is het voor mij veel gemakkelijker om mijn meerwaarde uit te drukken. Bovendien kan ik met dit merkverhaal gerichter, relevanter en strategischer communiceren op mijn website, socials en in video’s. Hoera, er was structuur!”

Whywise en de bijbehorende woordspelingen blijken overigens een ideale conversatiestarter te zijn. “Als ik zeg dat ik zaakvoerder ben van Whywise, roept dat soms vragen op. Dan is het voor mij heel gemakkelijk om daarop in te spelen. Het heeft even geduurd, maar net zoals in een nieuw paar schoenen, ben ik stilaan in die naam gaan groeien. Katlijn bleef gedurende het traject vastberaden, maar ook altijd respectvol en professioneel. Als ik het echt niet goed vond, dan was dat voor Katlijn uiteindelijk ook goed geweest.”

Gewapend met een duidelijk merkverhaal

“Dit brandingtraject was voor mij van onschatbare waarde. Alleen had ik dit niet gekund. Het lijvige brandingplan dat ik aan het einde van het traject kreeg, vormt voor mij een echt houvast. Mij zal je dus niet snel zien afwijken van die ‘why’. In mijn sector is het namelijk niet gemakkelijk om eruit te springen. Er zijn zoveel videoproductiebedrijven die hun elevatorpitch doen voor een bepaalde opdracht. Dankzij Opmerkelijk ben ik gewapend met een duidelijk merkverhaal, duidelijke merkidentiteit en doordachte merkstrategie. Ik ben dus niet meer dat één-in-een-dozijn-videoproductiebedrijf.”

 

TestimonialBrandingtraject_Whywise

www.whywise.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een brandingstrategie waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik accepteer de Privacy Policy