Opmerkelijke blog over branding en communicatie
In deze blogrubriek laten de teamleden van Opmerkelijk hun licht schijnen op uiteenlopende branding- en communicatietopics. Elk vanuit een eigen specialisatie en expertise.
Meer blogs lezen? Kijk dan zeker ook even op LinkedIn.
TOPdo’s versus TOPdon’ts: Bied een oplossing voor het probleem zich stelt
/0 Reacties/in blog /door Katlijn VoordeckersWat is onmisbaar om een TOPgevoel te verwezenlijken bij je klant tijdens de customer journey van je kmo, familiebedrijf of lokale onderneming? Een grote oplossingsgerichtheid. Want zo bied je een veilig en zorgeloos klantgevoel. Het startpunt: veel empathie én een goed zicht op je volledige aanpak en service tijdens de klantreis, zowel online als offline. […]
TOPdo’s versus TOPdon’ts: Bewandel het pad dat je klant doorloopt
/0 Reacties/in blog /door Katlijn VoordeckersNeem de proef eens op de som en vraag aan andere ondernemers of aan je teamleden wat ze verstaan onder een TOPbeleving creëren. Als ik zelf met ondernemers spreek over klantbeleving, dan maken ze vooral de associatie met ‘verwachtingen overtreffen’. Want het gaat toch over je klanten verrassen en buitengewoon excelleren in je service, niet? […]
TOPdo’s en TOPdon’ts: Vraag feedback aan de mensen rondom je merk!
/0 Reacties/in blog /door Katlijn VoordeckersIk zag in de praktijk de afgelopen jaren veel ondernemers van kmo’s, familiebedrijven en lokale ondernemingen voor wie klantbeleving even on(be)grijpbaar was als gebakken lucht. Een doordachte TOPbeleving creëren voor hun klanten leek voor hen vaak moeilijk praktisch toepasbaar, zonder grote interne marketingafdeling binnen handbereik. ‘Waarmee moet ik dan in hemelsnaam beginnen?’, ‘Hoe krijg ik […]
TOPdo’s en TOPdon’ts: Bepaal zo concreet mogelijk de kernwaarden van je merk
/0 Reacties/in blog /door Katlijn Voordeckers‘Ik doe alles voor mijn klanten’ of ‘Ik doe van alles en nog wat voor mijn klanten’? Een extra mile gaan voor je klanten is geweldig, zolang ze maar niet de perceptie hebben dat je ‘vanalles en nog wat’ doet. De valkuil van je klant centraal stellen? Dat je de essentie van je merk uit […]
TOPdo’s en TOPdon’ts: Laat je niet verblinden door de blinde vlek in je klantbeleving
/0 Reacties/in blog /door Katlijn Voordeckers‘Voor ons staat u als klant centraal.’ Het klinkt zo mooi als ik dit een ondernemer hoor zeggen. Maar mijn positief-kritische blik daagt hem dan graag vriendelijk uit om de volgende vraag te beantwoorden: ‘Ben je daar eigenlijk wel zeker van dat je klant centraal staat?’ Heel wat merken lopen – vaak onbewust – tegen […]
TOPdo’s versus TOPdon’ts: Laat je klantbeleving niet in soep draaien
/0 Reacties/in blog /door Katlijn Voordeckers‘Dat moet ik even navragen bij de kok.’ Ik sta er nog altijd van te kijken als ik dit een ober hoor antwoorden op de vraag wat de soep van de dag is. Investeren in een geweldige TOPklantbeleving? Dat betekent niet alleen investeren in je klanten, maar ook volop investeren in je medewerkers of freelancers. […]
Dit verandert op 1 januari?
/0 Reacties/in blog /door Katlijn Voordeckers‘Dit verandert op 1 januari’. Maar volgens mij is het tijd voor een nieuwe, frisse wind. “Echt?”, vroeg ik mij dus af toen ik daarstraks het artikel (https://bit.ly/32OAlUV) begon te lezen op de app van het VRT nieuws. “Zijn dit dan de veranderingen die we voor 2022 mogen verwachten?” Want ik verwachtte mij aan een […]
5 toppers die je merk extra grinta geven voor een TOPklantbeleving in 2022
/0 Reacties/in blog /door Katlijn VoordeckersEen boeiende paradox. Zo kan ik mijn grootste inzicht over klantbeleving bij ondernemend Vlaanderen samenvatten. En eerlijk … zo van die opmerkelijke paradoxen? Daar hou ik eigenlijk wel van. Ze geven leuke uitdagingen en verrassingen. En dat past ook echt bij wie ik ben. Begrijp me niet verkeerd, ik ben en blijf een mens uit […]
‘’Als je klantbeleving altijd al goed zat, is het dan nu tijd om je zorgen beginnen te maken?’’
/0 Reacties/in blog /door Katlijn VoordeckersTriggert die vraag jou ook als ondernemer? Veel ondernemers beginnen een beetje ongemakkelijk op hun stoel te schuiven als ze de vraag horen en vervolgens over het antwoord beginnen na te denken. Het lijkt een gigantische paradox om je beleving in vraag te stellen als alles in het verleden goed liep … Een veranderende wereld […]
1 + 1 = 11 in de wereld van klantbeleving
/0 Reacties/in blog /door Katlijn VoordeckersWat mij het afgelopen jaar enorm heeft geholpen om mijn drive, focus en positiviteit te bewaren? Het (bijna) dagelijkse contact via WhatsApp met drie ondernemende collega’s die echt alles weten over mij. Zelfs dat ik onder mijn mondmasker lipstick draag (om het gevoel dat ik dan iedereen toch nog altijd mijn mooiste glimlach schenk), dat […]
Moet je écht op LinkedIn zitten met je bedrijf?
/0 Reacties/in blog /door Sofie Kenens6 redenen om LinkedIn professioneel te gebruiken Ik val graag met de deur in huis met enkele opvallende cijfers over LinkedIn: In juni 2020 telde LinkedIn zo’n 4.010.000 Belgische LinkedIn-gebruikers. Bijna 60% van alle LinkedIn-gebruikers is tussen 25 en 34 jaar oud. 7 op de 10 professionals beschouwen LinkedIn als een betrouwbaar professioneel medium. LinkedIn […]
BUSINESS & CO
/0 Reacties/in blog /door Katlijn VoordeckersConfronteren, concentreren, co-creëren, concretiseren, communiceren COVID-19. Ik denk dat er geen mens ter wereld bestaat die het co-woord ondertussen niet kent. Eigenlijk vond ik het best wel straf. Zo’n vies ‘beestje’ dat zich ineens, onaangekondigd in ons leven wrong en zich daarbij ook nog eens zulke mooie beginletters toe-eigende. In zijn roepnaam corona was hij […]
Hoe leg je een dienst in de etalage?
/0 Reacties/in blog /door Katlijn VoordeckersEen dienst kan je niet in de etalage leggen zoals een product. Of toch? Door infographics te maken productiseer je je dienstverlening!
5 tips die niet besmettelijk, maar wel aanstekelijk zijn voor je branding en communicatie
/2 Reacties/in blog /door Katlijn VoordeckersMag je nog spreken over (online) mond-tot-mondreclame in tijden van mondmaskers en voortdurende besmettingsrisico’s? Ik vroeg het mij begin vorige week serieus af. De week ervoor had ik een bericht over mond-tot-mondreclame geschreven, dat heel positief onthaald werd. Maar enkele dagen later gaf iemand negatieve commentaar. Want mond-tot-mondreclame is … besmettelijk. Toch? Eigenlijk begreep ik […]
5 tips om tijd te besparen met de sociale media van je merk
/0 Reacties/in blog /door Sofie KenensJa, je wil met je merk graag aanwezig zijn op sociale media. Maar … nee, je hebt er de tijd niet voor. Klinkt dat argument jou bekend in de oren? Je bent zeker niet de enige. Tijdens de individuele opleidingen over sociale media die ik al jaren geef aan eigenaar-ondernemers hoor ik dat héél vaak. […]
Voorbij de elevator pitch ligt het echte potentieel …
/0 Reacties/in blog /door Katlijn VoordeckersEr is iets bijzonders met het woord ‘elevator pitch’, dat wat je in het kort vertelt als iemand je vraagt wat je doet met je bedrijf: het bezorgt heel wat ondernemers stress. Soms bijzonder veel stress. Waarom? Wel, googel deze twee woorden gewoon maar eens. Dan krijg je maar liefst 29 miljoen zoekresultaten. Een mens zou […]
Reculer pour mieux sauter
/0 Reacties/in blog /door Katlijn VoordeckersAls je beter wil groeien, zet dan eerst deze stap Reculer pour mieux sauter? Ja, er zit echt wel wijsheid in die uitspraak. Zeker vanuit het standpunt van groeiende ondernemers. En het is net die uitspraak die aan de basis ligt van mijn idee om opnieuw met een groep groeiende ondernemers naar Valencia te gaan […]
Vijf tekenen dat je merk niet meer meegroeit met je bedrijf
/0 Reacties/in blog /door Katlijn VoordeckersHét codewoord als je je bedrijf gericht wil laten groeien? Strategie. Of meer specifiek: een goed doordachte strategie die vertrekt vanuit een sterke branding. Want alleen als je merk voor 100 procent duidelijk is, weet je precies wat binnen je strategie past en wat niet. Dan vertel je een verhaal dat helemaal klopt. Je schakelt […]
Ook je groeistrategie begint met je branding
/0 Reacties/in blog /door Katlijn VoordeckersEen witte raaf vliegt niet in gebakken lucht Toen ik negen jaar geleden op zoek ging naar een masterstudent die zijn masterproef wilde maken over branding, vond ik amper een toekomstige economist die voor dat onderwerp wilde gaan. ‘Naar wat ben je op zoek?’ is een vraag die ik toen meermaals heb gehoord. Nee, ik […]
Hoe draai je je merkbeleving in de soep?
/0 Reacties/in blog /door Katlijn VoordeckersWel, voor het antwoord op die vraag moet ik als klant helaas niet altijd lang wachten. Ook al ben ik vrij snel te verleiden als je mij het gevoel van een experience serveert. Geef me een mooi stoepbord geschreven in lettertypes zoals Aroma, Moka of Brassie (ja, die bestaan echt en brengen onmiddellijk het water […]
5 tips om je branding te integreren in je communicatie op sociale media
/0 Reacties/in blog /door Sofie KenensDe voorbije twee jaar hielp ik tijdens individuele opleidingen sociale media heel wat ondernemers met de opmerkelijke profilering van hun merk op sociale media. Dat ging van een bedrijfsaccount aanmaken tot een bestaande account optimaliseren. Maar vooral ook over de manier waarop je de branding van je bedrijf doortrekt in al je accounts. Ik ervaarde […]
Kan je dit ook nog even doen?
/0 Reacties/in blog /door Katlijn Voordeckers‘Kan je dit ook nog even doen?’ Die vraag klinkt je als ondernemer ongetwijfeld heel bekend in de oren. Je hebt een goede band met je klant en je wil die goed houden met het oog op de toekomst … dus zeg je ‘ja, geen probleem’. Om dan achteraf te merken dat je weinig of […]
Tijd voor een eerbetoon aan onzichtbare ondernemers
/3 Reacties/in blog /door Katlijn VoordeckersIk ben een cinefiel. Van het erge soort. Helemaal verslaafd. En mijn vrienden lachen erom, want met mij naar de film gaan betekent: kijken van het begin tot het einde. Letterlijk. Tot het laatste woord van de eindgeneriek over het scherm gelopen is en tot de laatste tonen van de soundtrack weerklinken in de lege […]
10 ingrediënten voor een sterk merk die elke ondernemer zou moeten kennen
/0 Reacties/in blog /door Katlijn VoordeckersInvesteren in je merk. Dat is meestal het eerste wat ik ondernemers adviseer. En dan bedoel ik zeker niet altijd investeren met geld, want er is zelfs een investering die heel weinig kost en toch enorm rendeert. En dat is de investering in een persoonlijke touch. Helaas is dat iets wat veel ondernemers links laten […]