Encuentro (Lokeren) - Johan en Wiebeke

Johan Bancken en Wiebeke Seymortier, zaakvoerders van Encuentro (Lokeren)

Encuentro - Johan en WiebekeZowel bij Johan Bancken als bij Wiebeke Seymortier kriebelt het al een tijdje. Het ondernemersduo is op zoek naar meer focus en duidelijkheid voor hun brand Encuentro. Want om zich voldoende te onderscheiden van de concurrentie, is het een absolute must om niet zomaar de zoveelste coachingpraktijk in het rijtje te zijn. Daarom vragen ze raad aan brandingexperte Katlijn en volgen ze een opmerkelijk rebrandingtraject.

Het resultaat van hun traject is een hole-in-one. Niet alleen genieten Wiebeke en Johan nu van een duidelijke merkidentiteit en een afgelijnd merkverhaal met een glashelder concept. Ze staan ook commercieel sterker in hun (golf)schoenen dankzij een doordachte merkstrategie met een bewuste keuze voor enkele strategische doelgroepen.

De lat ligt hoog

Johan: “Een vriendin van ons was al klant bij Opmerkelijk. Toen ze hoorde dat wij op zoek waren naar een rebrandingtraject, spoorde ze ons aan om met Katlijn af te spreken. Haar advies was een schot in de roos. Vanaf de eerste seconde waren we aangenaam verrast door de hartelijke én professionele aanpak van Katlijn. Zij gaf ons alle input over een rebrandingtraject en daarna hebben we ook de website van Opmerkelijk doorspit. Dit was exact wat we nodig hadden. Het enige waaraan we misschien wat twijfelden, was of Katlijn onze hoge verwachtingen wel kon inlossen.”

Inwerken in een onbekende wereld

Wiebeke: “Katlijn werkte zich grondig in. Ze deed, samen met haar team, de nodige analyses (SWOT-analyse, benchmark …) om ons merk perfect te begrijpen. Maar daar stopte het niet voor haar. Ze verdiepte zich volledig in ons werkterrein. Als niet-golfer is dat echt niet evident. Toch slaagde ze hier spectaculair in.”

Uniek model voor onze business

Johan: “Tijdens ons rebrandingtraject moesten we zelf ook actief meewerken aan ons merk. We kregen met andere woorden huiswerk met enkele strategische opdrachten. Het strakke schema dat daaraan vasthing, verplichtte ons om tijd te nemen voor onze business.

Met onze brede input ging Katlijn wonderbaarlijk aan de slag. Zo structureerde ze onder andere onze business en bedacht het FIT your SWING-model. Haar voorstel was een echte eyeopener. We werden er zelfs emotioneel van. Haar idee paste honderd procent bij onze brand. Het lag allemaal zo voor de hand, maar Katlijn bracht er structuur in en goot het in de perfecte taal.”

Focus op strategische groepen

Wiebeke: “In een volgende stap spitsten we het FIT your SWING-model toe op de juiste doelgroep. Terwijl we in het verleden voor duizend-en-een mensen en organisaties werkten, leerden we nu voluit te gaan voor een focusstrategie waarmee we vooral golfers en business mensen coachten op het vlak van mental performance en mindsetskills.”

Realiseerbare droom

Johan: “Het nieuwe model en de focus op een beperkte doelgroep waren zaken die we alleen nooit hadden kunnen waarmaken. Ook de visie en missie van ons bedrijf staan nu meer dan ooit op punt en werden precies verwoord door Katlijn.”

Wiebeke: “Als ondernemers werden we door dit traject echt gerustgesteld. Het plan dat we in ons hoofd hadden, was haalbaar. En met het heldere en concrete brandingplan in handen wisten we nu hoe we het konden realiseren.”

Brand wereldkundig maken  

Johan: “Na ons rebrandingtraject wilden we Encuentro meer bekendheid geven, in Lokeren en daarbuiten. Maar dan moesten we dringend sleutelen aan onze zichtbaarheid. Jammer genoeg was dat niet onze sterkste kant. Na een slechte ervaring met een communicatiebureau maakten we dan ook snel de keuze voor een communicatietraject bij Opmerkelijk. Sara nam onze communicatie grondig onder de loep en drukte onmiddellijk op de zere plekken. Haar statistieken waren bijzonder confronterend en verhelderend. Hoewel we bijvoorbeeld actief waren op Instagram en Facebook, had dat geen effect voor onze business.”

Wiebeke: “De analyse van Sara verklaarde waarom mensen ons vroeger niet vonden of konden bereiken. Dankzij haar advies leerden we het anders aan te pakken en slaagden we erin om onze communicatie op punt te zetten.”

Opmerkelijk, daar moet je zijn!

Johan: “We zijn heel tevreden over onze samenwerking met Opmerkelijk. We promoten hen dan ook met veel plezier. Uit het verleden hebben we geleerd dat goedkope oplossingen vaak op lange termijn niet werken. We kiezen daarom alleen nog maar voor professionals zoals Katlijn en haar team.”

Wiebeke: “Het prijskaartje valt wat zwaarder uit, maar dat haal je er zo weer uit. Bij Opmerkelijk betaal je een serieuze hap uit je budget, maar de return is er absoluut. Onze hoge lat hebben ze gehaald. 😊”

Johan: “Door corona moesten we ons rebrandingtraject trouwens online volgen. Maar dat had geen negatief effect op het eindresultaat. Integendeel, op het vlak van verplaatsingen was het een serieuze win voor ons. De afspraken verliepen correct en volgens een perfecte timing.”

Toch een stappenplan

Wiebeke: “Katlijn maakte bij de start duidelijk dat het rebrandingtraject geen stappenplan was. Elke sessie stond op zich en werd grondig voorbereid. Ook de verslagen van Opmerkelijk achteraf waren enorm gedetailleerd. Na afloop van het traject kregen we ons uiteindelijke brandingplan mee naar huis. Voor ons was dat eigenlijk wél een stappenplan. Want alle verslagen werden erin samengebracht volgens een logische structuur. Op die manier wisten we exact wat er moet gebeuren om ons merk en onze business alle kansen te geven. Stapje voor stapje.”

Johan: “In ons brandingplan wordt echt elk detail van ons merk besproken. Het is de perfecte leidraad voor onszelf, maar ook naar externe partners toe. Webbuilders, fotografen, copywriters … ze zijn onmiddellijk mee met ons verhaal. Ze weten in één oogopslag welk lettertype ze moeten gebruiken, welk kleurenpalet ze mogen inzetten of wat de tone of voice moet zijn. Ons brandingplan is zo een enorme timesaver.”

Wiebeke: “Wat Katlijn trouwens nog niet weet, is dat we een tijdje geleden ons brandingplan lieten zien aan een succesvolle Amerikaanse ondernemer. Hij was zwaar onder de indruk en vroeg onmiddellijk Katlijns contactgegevens om zijn branding te finetunen. Een mooi compliment! 😊”

Een teamprestatie

Johan: “Ook op het vlak van haar team is Katlijn perfectionistisch. Ze heeft zeer hoge verwachtingen over de interne samenwerking en de klantvriendelijkheid binnen Opmerkelijk. Als klant merk je dat onmiddellijk. Je voelt de opmerkelijke vibe in elk mailtje of tijdens elk telefoongesprek. Het is fijn om samen te werken met zo’n goed geoliede machine.”

 

Logo Encuentro

www.encuentro.coach

Streef jij net zoals Encuentro uit Lokeren voor jouw bedrijf ook naar een rebranding waarmee je het verschil maakt? Of wil je voluit gaan voor een vernieuwende communicatieaanpak? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

André Claessens van Traiteur Claessens André (Zaventem)

André Claessens wil niet de zoveelste traiteur in het rijtje zijn. Daar past hij voor. Als zorgtraiteur wil hij zich duidelijk profileren op de markt. Maar al snel besefte hij dat hij daarvoor strategische keuzes moest maken. Wie is de doelgroep van mijn zaak? Waaruit bestaat het aanbod precies? Welke opportuniteiten pak ik vast en hoe passen die in het merkverhaal? Kortom, hij worstelde met heel wat vragen. Gelukkig kon hij rekenen op de hulp van brandingexpert Katlijn en het team van Opmerkelijk.

Behoefte aan tegengas

André: “Katlijn gaf een presentatie bij UNIZO. Ik luisterde gretig naar haar verhaal. Onmiddellijk gaf ze me het gevoel dat ze wist waarover ze sprak. Toen niet veel later een bevriende onderneemster – Mieke van Chocola-Tuti – me vertelde over haar brandingtraject bij Opmerkelijk, was ik meteen verkocht.”

“Voor mijn zaak zocht ik iemand met de nodige merkexpertise die de kneepjes van het ondernemerschap kende en het aandurfde om wat tegengas te geven. Al die kwaliteiten vond ik terug in Katlijn. Mijn beslissing voor een rebrandingtraject was dan ook snel gemaakt.”

In de nationale pers

“Voor de lockdown zat ik al enkele keren samen met Katlijn. Tijdens die sessies kwamen de uitdagingen en opportuniteiten van mijn business aan het licht. Maar door corona kwam alles plots in een stroomversnelling. Nu moest het gebeuren! Opportuniteiten die ik eigenlijk pas over een jaar wilde lanceren, pakte ik samen met Katlijn en haar team stevig vast. Dat bleef uiteraard niet onopgemerkt. Plots dook mijn merk op in de nationale pers en kon ik mijn merkidentiteit ten volle uitspelen. Het bleef trouwens niet bij één keer. Want Traiteur Claessens André stond nu om de twee weken in de belangstelling.”

Bestaande beelden doorprikt

“De rebranding van mijn zaak gebeurde niet in een-twee-drie. Katlijn en haar team moesten zich grondig inwerken in mijn sector. Dat deden ze bijvoorbeeld met een SWOT-analyse en een benchmark van mijn concurrenten. Tijdens onze meetings hoorde ik Katlijn heel vaak zeggen dat ze iets ging uitzoeken. Elke keer hield ze woord. Zo kwamen er voor mij verschillende verrassingen uit de bus.”

“De analyses van Opmerkelijk gaven me vele nieuwe inzichten. Mijn focus op de zorgbehoevende senior was bijvoorbeeld te beperkend. Want ook de actieve senioren pasten perfect in mijn doelgroep. Daarnaast twijfelde ik bijvoorbeeld heel hard aan mijn automaten. De inhoud van mijn automaten en de communicatie en stijl errond waren niet in lijn met de rest van mijn zaak. Daar wrong het schoentje. Door aanpassingen door te voeren op advies van Katlijn en te laten aansluiten op de rebranding, werden mijn automaten plots een winfactor!“

De juiste strategische keuzes

“Katlijn bedacht een merkverhaal met vier pijlers. Dit concept zorgde voor een duidelijk kader. Hierop kon ik me baseren om de juiste strategische keuzes te maken en me te onderscheiden van mijn concurrenten. Ik kon vanaf nu duidelijk antwoorden op vragen zoals: waarom kiezen klanten voor mijn bedrijf? Hoe passen de maaltijdautomaten in mijn verhaal? Tot waar loopt mijn regio? Hoe kan ik mijn netwerk vergroten in functie van mijn merkidentiteit? En zelfs: wie krijgt die nieuwe job in mijn bedrijf? Al die belangrijke beslissingen passeerden de revue en ik kon de knopen doorhakken dankzij mijn strategische branding. Het duidelijke concept zorgde trouwens niet alleen voor goede keuzes, het bood me ook de nodige houvast voor mijn communicatie.”

Katlijn is een voorbeeld

“De meerwaarde van Katlijn voor mijn merk was enorm. Ze durfde verder te kijken dan haar neus lang is en kwam met inspirerende voorbeelden, zelfs buiten onze sector. Katlijn deed wat ze beloofde en motiveerde me tot in het kleinste detail. Eigenlijk is ze voor mij een prachtig voorbeeld van hoe een ondernemer hoort te zijn en hoort te handelen. Ik durf gerust te zeggen dat ik na mijn traject als zaakvoerder enorm gegroeid ben en nu veel meer kennis heb op alle niveaus.”

Fantastisch resultaat

“Ik kan een brandingtraject bij Opmerkelijk alleen maar aanraden. Persoonlijk vind ik het zelfs te goedkoop. Want wat je eruit kan halen, is fantastisch. Door kleine zaken te veranderen op aanraden van Katlijn, heb ik het traject al helemaal terugverdiend. En ik moet eigenlijk nog beginnen met het implementeren van mijn plan!”

“Dit brandingtraject is een echte verademing. Voordien kreeg ik vooral veel gebakken lucht als het over branding, communicatie en strategie ging. Maar nu weet ik het honderd procent: ik heb waar voor mijn geld gekregen, en zelfs meer dan dat!”

 

www.traiteurclaessensandre.be

Streef jij voor jouw bedrijf, net zoals Traiteur Claessens André, ook naar een branding waarmee je het verschil maakt en meer omzet kan genereren? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Ingrid De Potter, zaakvoerster van Comforthome

Ingrid De Potter zorgt met haar bedrijf Comforthome voor huishoudhulp bij particulieren. Ze doet dat al jaren succesvol: Comforthome is een vaste waarde in en rond Brasschaat en Bassevelde. Maar na tien jaar in het vak voelde Ingrid dat ze moest bijbenen op het vlak van haar branding, marketing en communicatie. De behoefte aan een professionele profilering van haar bedrijf was de perfecte uitdaging voor Opmerkelijk.

Vanuit mijn buikgevoel

Ingrid: “Ik heb Comforthome altijd geleid vanuit mijn buikgevoel. En omdat ik aan het hoofd sta van een bloeiend bedrijf, is dat ook nooit echt een probleem geweest. Toch voelde ik het al enkele maanden kriebelen. Ik zag wat de concurrentie deed op het vlak van marketing en communicatie. En toen ik een vergelijking maakte met mijn bedrijf, moest ik bekennen dat ik wat achterliep. De profilering van Comforthome moest professioneler, dat was duidelijk! Via een vriendin leerde ik Katlijn kennen. En zo belandde ik in een brandingtraject van Opmerkelijk.”

Gebakken lucht?

“Eerlijk? Vóór dit traject vond ik alles wat met branding te maken had gebakken lucht. Ik zat in het begin dan ook met enorm veel twijfels. Ik hou nu eenmaal van dingen die heel tastbaar en concreet zijn. Katlijn heeft mijn gevoel daarin veranderd. Door haar open en duidelijke manier van communiceren bracht ze me tot rust en kon ik gewoon eens nadenken over de dingen die belangrijk waren voor mijn bedrijf. In die zin tekende ik dus niet alleen in op een ingrijpende brandingoefening, maar ook op een soort strategische begeleiding voor mijn ondernemerschap.”

Mijn brandingplan als startpunt

“Het proces dat ik tijdens dit brandingtraject doormaakte, gaf me een enorme boost. Ik kwam echt tot het besef dat dit plan een startpunt was van een verder verhaal.

Na het traject had ik een lijvig document in handen. Maar om dat plan, die investering te laten renderen, moest ik het ook in de praktijk brengen met de juiste mensen. Katlijn leerde me om een stukje afstand te nemen van het idee dat ik het zelf altijd beter wist en kon. Ik ging met een bekwaam team aan de slag. Die strategische keuze komt mijn business nu zeker ten goede.”

Naar een duidelijk concept

“Een van de onderdelen uit mijn brandingplan is mijn concept. Dat schept een duidelijk kader voor iedereen. Comforthome staat voor comfort en tevredenheid voor zowel de mensen thuis als de eigen werknemers. En dat op vier domeinen: wooncomfort, leefcomfort, kookcomfort en extra comfort. Dit concept is de kern van de professionele profilering die ik zocht.”

Troeven van Katlijn

“Katlijn is een heel ander type dan ikzelf ben. Toch voelde ik al snel een klik. Door haar oprechte en eerlijke manier van communiceren kan Katlijn haar schouders zetten onder elk merk. Haar enthousiasme en volharding werken dat uiteraard nog eens flink in de hand.

Wat ik ook enorm apprecieerde, is het respect dat ze voor mij toonde. Ze zag duidelijk wat ik al gerealiseerd had binnen mijn bedrijf. Dat gaf me een goed gevoel. Van die basis vertrokken we. En dan vroeg ze me eigenlijk om nog ietsjes verder te gaan met het in de kijker zetten van wat ik al gerealiseerd had. Geloof me, van die initiële schroom bleef niets meer over.” 🙂

Naar een merk met een mooie toekomst

“Ook de creatieve kant van Katlijn is een mooie troef. Dankzij haar heb ik nu een hele reeks waardevolle creatieve voorzetten. Van baseline tot slogan, tot zelfs een aanzet voor een echte retrobranding met straffe kleuren en ga zo maar door. Ook leerde ik mensen uit haar netwerk kennen, met wie ik nu aan de Comforthome-weg timmer.

Ik voel dat ik nog maar aan het begin sta van een mooi verhaal. Ik heb me wel voorgenomen om helemaal bij te blijven. Daarom volgde ik recent al twee extra trajecten bij Opmerkelijk: het communicatietraject en een socialemediaopleiding. Stuk voor stuk diensten die ik graag aanraad aan anderen. Net zoals de begeleiding van Katlijn trouwens.”

 

www.comforthome.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een onderscheidende branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Marijke Vandebroek, zaakvoerster van Human Results

Samen met een team 12 experten begeleidt Marijke Vandebroek van Human Results werknemers en ondernemers bij hun carrière, zodat ze beter kunnen functioneren in hun job of hun onderneming. Hun aanpak sloeg aan en vorig jaar kende Human Results dan ook een gestage groei. Het resultaat? Marijke was het overzicht een beetje kwijt en zocht hulp om meer structuur te brengen in haar zaak met een helder concept, een sterke branding en een duidelijke communicatie naar de juiste doelgroep.

Marijke: “We zijn in één jaar van 1 naar 12 medewerkers gegroeid. Het gevolg? Ik voelde dat mijn bedrijf zijn eigenheid aan het verliezen was. Ik had meer structuur en professionalisering nodig en zocht iemand die mij kon helpen met de uitwerking van een onderscheidend concept om mijn boodschap duidelijk en in de juiste bewoordingen met de wereld te delen. Ik ken Katlijn uit een vorig professioneel leven toen we beiden in de banksector actief waren. Ik ben haar altijd blijven volgen en wist dus heel goed bij wie ik moest zijn. Door onze groei en de toenemende concurrentie van loopbaancentra, was het nodig om ons sterker en duidelijker te profileren. En dan kun je nergens beter zijn dan bij een expert in branding zoals Katlijn Voordeckers.”

Intens én intensief

Het Opmerkelijk Businesstraject is intens en dringt door tot de kern. Marijke: “In het begin vond ik het traject ontzettend moeilijk. Ik heb me meer dan één keer afgevraagd waar ik aan begonnen was. Het is echt confronterend om je aanbod en expertise in een werkbaar concept te gieten, omdat je tijdens dat proces jezelf als ondernemer en als mens tegenkomt. Je beseft dan pas hoeveel werk je nog hebt en waar de knelpunten zitten. Gelukkig kon ik altijd terugvallen op Katlijn. Ze houdt op elk moment het overzicht en heeft het hele proces voor mij heel erg vergemakkelijkt. We zijn begonnen met de klanten van Human Results in kaart te brengen en hebben op basis van hun psychografische behoeften een concept met drie pijlers uitgewerkt: Professionals, Business en Training. Toen we die drie pijlers hadden bepaald, kwam ik tot rust en verliepen de sessies beter. Nu ben ik blij dat ik heb volgehouden en ik ben dankbaar voor de steun en de structuur die Katlijn me heeft geboden.”

De juiste woorden

“Katlijn heeft niet alleen structuur gebracht, maar ook baanbrekend werk verricht om met de juiste woorden aan onze (potentiële) klanten duidelijk te maken waar wij voor staan. Dat was niet gemakkelijk. Ik vond het heel moeilijk om onze dienstverlening en meerwaarde glashelder te formuleren. Maar Katlijn heeft me de tijd gegeven om uit die impasse te geraken door mij enkele extra denkoefeningen te geven. En toen werd alles duidelijk. Katlijn is sterk in je communicatie afstemmen op je branding. Zonder haar zou ik er nooit in geslaagd zijn om met de juiste woorden naar buiten te treden.”

Coaching en consulting

De no-nonsenseaanpak van Katlijn viel in de smaak. “Katlijn is positief ingesteld.  Ze denkt met je mee en bouwt verder op je input, maar zorgt ervoor dat je altijd bij de essentie blijft. Ze is heel gefocust en resultaatgericht en biedt je de houvast die je nodig hebt. Haar begeleiding is een mix van coaching en consultancy. Ze legt de lat hoog voor de mensen die ze begeleidt, maar ook voor zichzelf. Die veeleisendheid werkt, want het brandingplan dat je krijgt, is echt helemaal af. Het is een kapstok waarop je blijvend kunt terugvallen. Ik ben heel tevreden met het resultaat van mijn begeleiding. Wil je als ondernemer meer uit je zaak halen, dan is het zeker de moeite om het Opmerkelijk Businesstraject te volgen.”

www.humanresults.be

Wil jij ook een doordacht concept en een sterke branding voor je onderneming? Volg dan het businesstraject van Opmerkelijk. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.