Kristof Buelens, zaakvoerder van Maison BÛ

Een gewoon bezoekje aan het kapsalon? Ondernemer Kristof Buelens pakt het liever anders aan. Als kapper verrast hij graag elke gast met een buitengewone experience in zijn atelier voor hair & beauty. Om zijn unieke visie te onderstrepen, bedenkt Kristof de nieuwe merknaam Maison BÛ. Maar daar blijft het niet bij, want niemand minder dan rebrandingexperte Katlijn van Opmerkelijk knipt zijn merkverhaal tot een onderscheidende coupe, boordevol structuur, strategie en beleving.

Dé juiste brandingexperte

Testimonial Opmerkelijk brandingtraject Maison BÛKristof: “Katlijn en ik go way back. Toch was zij niet de eerste bij wie ik aanklopte voor de strategische rebranding van mijn merk. Jammer genoeg … want die andere samenwerking viel flink tegen.

Gelukkig las ik niet veel later een post van Katlijn op LinkedIn. Haar tekst prikkelde mijn nieuwsgierigheid enorm en ik nam contact met haar op voor mijn kapperszaak.

Onze eerste afspraak was er boenk op. Katlijn zat meteen in mijn hoofd. Ze was zo empathisch en sprak in klare en begrijpbare taal over mijn branding. Dit was exact wat ik zocht.”

Klanten vatten nu mijn verhaal

“Ik tekende in op het strategische rebrandingtraject. Katlijn en haar team bleven niet bij de pakken zitten. Benchmarking, trendspotting, een stevige SWOT-analyse … Ik was aangenaam verrast hoe uitgebreid, gedetailleerd en stipt ze te werk gingen. Ze zetten de puntjes op de i zowel bij elke voorbereiding als bij de verslagen achteraf. Zo groeiden we samen naar een duidelijk kader.

Mijn verhaal en de plannen die ik had, waren een beetje veel van alles. Ik kreeg het zelf niet uitgelegd aan de buitenwereld. Mijn klanten konden onmogelijk mijn brand vatten. Gelukkig bracht Katlijn daar verandering in met een glasheldere structuur en een begrijpbare lijn.”

Onderscheiden met een straf concept en prikkelende belevingselementen

“Ik bedacht mijn nieuwe merknaam Maison BÛ, maar het was Katlijn die strategisch met mijn brand aan de slag ging. Ze creëerde een uniek en buitengewoon creatief concept waarmee ik mijn business kon structureren én de nodige slagkracht op de markt kreeg. Dankzij de vier pijlers van mijn concept (The Fundament, The Labs, The AmBÛence en The Members) kon ik me duidelijk onderscheiden van al mijn conculega’s.

Ook de verschillende belevingselementen die Katlijn bedacht, misten hun doel niet. Ze stelde me bijzonder veel quotes, woordspelingen … voor, die zorgden voor een extra touch. Het verbaasde me keer op keer hoe creatief en verrassend ze uit de hoek kwam. Met elk voorstel sloeg ze de nagel op de kop. Echt niemand in mijn omgeving kon (en kan nog steeds trouwens) me zakelijk, conceptueel of creatief zo goed vatten als Katlijn.”

Een kritische kijk op de zaak

“Daarnaast apprecieer ik Katlijns kritische blik. Ze nam geen blad voor de mond en gaf me duidelijke feedback over mijn verbeterpunten of waar ik nog veel groeipotentieel liet liggen. Voor mij was dit een echte houvast; een ruggensteun om knopen door te hakken. Ook mijn strategisch aanbod en mijn doelgroepen nam ze onder de loep. Ze hield me een spiegel voor waardoor het voor mij duidelijk werd welke zaken ik moest afstoten en welke upsellmogelijkheden ik kon benutten.”

100% startklaar na mijn brandingtraject

“Ik durf gerust te zeggen dat ik alleen nooit op de structuur, het overzicht en de visie achter mijn merk zou komen. Nu heb ik een duidelijk beeld van hoe ik het in de toekomst moet aanpakken. Mijn brandingplan is mijn leidraad. Ik voel me 100% startklaar. Mijn merk staat er! En ook ikzelf, als ondernemer, ben enorm gegroeid in dit traject. Het gaf me een stevige energieboost.”

Een waardevolle investering

“Ik raad een strategisch rebrandingtraject bij Opmerkelijk zeker aan. Voor mijn nieuwe merk heb ik al flink geïnvesteerd in allerlei zaken. Maar dit traject is achteraf gezien het meest lonend. Er is niets dat zijn geld zo waard was.”

 

Testimonial Maison BÛ - Opmerkelijk

www.maisonbu.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een branding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Caroline Rigo over branding agency Opmerkelijk Hasselt

Caroline Rigo, zaakvoerster van Rigorgeous (Hasselt)

Caroline RigoMet maar liefst twee make-uplijnen (i.am.klean en Cent Pur Cent), haar Blush Academy en de belevingsstore Café Beauté is Caroline Rigo een bekende naam in de beautysector. Aan bruisende ideeën heeft deze dame geen gebrek. Maar ondanks haar creativiteit vindt ze het moeilijk om haar merken te verbinden. Daarom gaat ze, samen met brandingexperte Katlijn, tijdens een brandingtraject op zoek naar een overkoepelend merk dat perfect bij haar business past. Katlijn en haar team bedachten de merknaam Rigorgeous en het bijhorende merkverhaal: good hearted, good inspired en good connected.

Wat zet ik op mijn kaartje?

“Ik stond aan het roer van een aantal bedrijven. Maar telkens als ik me moest voorstellen, kwam ik in de problemen. Het werd maar al te vaak een ‘en-en-en…’-verhaal. Ik wist mijn merken niet onder eenzelfde noemer te brengen en vroeg me zelfs af wat ik op mijn naamkaartje moest zetten. Die verbindende lijn zat misschien wel in mijn hoofd, maar ik kreeg die simpelweg niet verwoord en dus ook niet de wereld in.“

Duidelijke verwachtingen

“Tijdens een informele babbel met Katlijn kwam mijn probleem ter sprake. En zo ging de bal aan het rollen. Katlijn vertelde me over het strategische brandingtraject van Opmerkelijk. Dat was exact wat ik zocht. Ik twijfelde dan ook geen seconde aan mijn beslissing. Waarom zou ik?

Katlijns professionaliteit, haar affiniteit met mijn business en haar externe kijk op mijn zaak overtuigden me onmiddellijk. Daarnaast wist ik perfect wat ik kon verwachten qua inhoud, timing en uiteindelijke kostprijs.”

Zeer ruime analyses

“In een volgende stap liet Katlijn mij nadenken over enkele vragen die de leidraad vormden voor verder onderzoek. Ze ging, samen met haar team, aan de slag met heel uiteenlopende benchmarks, en ook mijn SWOT-analyse was bijzonder ruim. Zo bracht ze de pijnpunten van mijn business en de markt rondom mijn business in kaart.”

Naar een overkoepelende merknaam

“Het was voor mij heel belangrijk dat Katlijn mijn activiteiten strategisch structureerde en een overkoepelende merknaam bedacht. Als onderneemster zat ik er te dicht op. Ik zag bijvoorbeeld niet meer hoe anderen mij zien. Katlijn zorgde voor een duidelijk merkverhaal voor mijn business en creëerde zo een rode draad door het geheel met de pijlers: good hearted, good inspired en good connected.

Zo werd mijn nieuwe brand Rigorgeous geboren. Het was dé verbinding tussen i.am.klean, Cent Pur Cent, Blush Academy en Café Beauté en onderstreepte wat de gemeenschappelijke drive was en nog altijd is: ik wil met mijn producten en diensten ervoor zorgen dat vrouwen zich mooier en gelukkiger in hun vel kunnen voelen, zonder dat ze perfect hoeven te zijn.”

Katlijn heeft veel meer in haar mars

“Ik vind Katlijn veel te bescheiden. Ze is een heel aangename en professionele dame, die zich strikt aan de deadlines houdt. Verder motiveert en inspireert ze me als onderneemster. Ze runt haar zaak tot in de puntjes. Heel haar team is van eenzelfde niveau, heeft eenzelfde communicatiestijl … Ik krijg soms schrik van hun perfectionisme. (lacht)

Blijf niet steken

“Voor mij was dit strategische brandingtraject absoluut zijn geld waard. Ik kreeg een duidelijk antwoord op mijn interne zoektocht. Maar daar stopte het niet, want de ideeën om mijn nieuwe brand ook extern te boosten, begonnen al snel te bruisen.

Persoonlijk vind ik dat het prijskaartje zelfs gerust nog hoger had mogen zijn voor de return die ik kreeg. Katlijn en haar team namen echt de tijd die nodig was voor mijn branding. En ik, het ongeduldige type, werd verplicht om mijn merk te laten rijpen. Dat was voor mij een absoluut pluspunt.

Ik ben ervan overtuigd dat veel bedrijven blijven steken in hun bestaande kader. Ze halen geen spiegel meer boven en passen zich te weinig aan de realiteit aan. Voor hen is dit strategische brandingtraject (en ook het communicatietraject trouwens) een absolute aanrader.”

 

Logo Rigorgeous

www.rigorgeous.be

Streef jij ook zoals Rigorgeous uit Hasselt voor jouw bedrijf naar een branding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Rosaly Bettens, zaakvoerster van Naturelle

Al vijftien jaar leidt Rosaly Bettens haar schoonheidsinstituut Naturelle in Houthalen-Helchteren. Als zaakvoerster deed ze daarbij vooral een beroep op haar gezond verstand en een flinke portie buikgevoel. Van een echt gestructureerd plan van aanpak was er tot voor kort geen sprake.

Maar begin 2018 voelde Rosaly dat het tijd werd om af te stappen van voorgekauwde formules en een aanbod uit te werken waar ze honderd procent achter stond. Dat besef bracht echter veel vraagtekens met zich mee: Wat wil ik zelf? Zal de markt dit wel willen? En hoe vertaal ik mijn nieuwe plannen naar de buitenwereld? Al snel besliste Rosaly om Katlijn van OpmerKelijk in te schakelen voor brandingadvies.

Geen dertien in een dozijn

Rosaly: “Blijkbaar doet veertig worden iets met een mens. Nadat ik vijftien jaar mijn zaak had gerund, stelde ik me plots de vraag of het dit nu wel was wat ik echt wilde. Vanbinnen kende ik het antwoord al. Als ik bleef verderdoen zoals ik bezig was, dan zou ik me vooral houden aan bestaande formules. En dat was iets wat me totaal niet aansprak. Mijn vrees om de dertiende schoonheidsspecialiste in een dozijn te worden, stak de kop op. Daarom besliste ik dat het tijd was voor een ommezwaai!

Ik wilde vrouwen vooral op twee fronten helpen: enerzijds door hun huid te verbeteren, anderzijds door hen te laten ontspannen en hun vrouwelijkheid te laten beleven op alle mogelijke zintuiglijke manieren. Maar het bleef lang bij die droom. Tót ik met Katlijn in zee ging …”

Katlijn is de sleutel

“Hoewel ik voelde waar ik naartoe wilde, was het heel moeilijk om mijn doel te bereiken. Ik ken Katlijn al jaren en ik zag geregeld wat ze bij andere groeiende ondernemers en onderneemsters teweegbracht. Daarom besliste ik de hulp van OpmerKelijk in te roepen bij mijn branding.

Pas op, dit parcours was geen simpele oefening. Katlijn stelde mijn zaak volledig in vraag. Ik heb samen met haar heel wat denkwerk verricht. En met succes! Ik werd op deze manier veel bewuster van mijn business en van mezelf. De stresskip in mij kwam eindelijk tot rust en zag duidelijke structuren. Zowel ikzelf, mijn zaak als mijn gezin plukken daarvan nu de vruchten. Katlijn was voor mij echt de sleutel tot mijn nieuwe verhaal.”

Personal branding in mijn concept

“Katlijn kan bijzonder goed luisteren en ze speelde super in op wat ik haar vertelde. Zo kwam ze tot een prachtig concept waar echt alles in zit wat ik wil brengen met Naturelle. Ik werk nu met drie pijlers: signature exceptionelle (alles in het teken van huidverbetering), signature personelle (workshops op maat) en signature sensationelle (met een focus op visagie en spraytan).

Het woordje signature is hierin heel belangrijk. Vooral omdat ik het ook steevast koppel aan mijn naam. Met Signature Rosaly Bettens geef ik aan dat je iets unieks krijgt als klant. Het is geen copy-pasteverhaal. Het past honderd procent bij mij. Elk detail in mijn zaak moet dit ook oproepen. ‘Dat is nu eens typisch Rosaly!’ zou elke vrouw moeten denken als ze bij mij langskomt.”

Een plan mee op reis

“Mijn brandingplan is nu klaar. En ik durf gerust te zeggen dat ik trots ben op wat er naar buiten is gekomen tijdens het traject, én op wat er neergezet zal worden.

Ik heb jaren zomaar dingen gedaan. Nu heb ik een duidelijk kader. Past dit of past dit niet bij mijn zaak? Het antwoord is nu zo klaar als een klontje. Mijn plan biedt me een stevige houvast. Het staat allemaal concreet uitgeschreven. Ik sleur mijn brandingplan nu trouwens overal met me mee … zelfs op vakantie naar Spanje.

Ik heb duidelijkheid voor mezelf, maar ook voor anderen. Want als je het plan gaat uitrollen, heb je meteen een document in handen om derden te briefen. Neem nu de designer van mijn logo: zij snapte onmiddellijk wat ik wilde doordat Katlijn het merk-DNA van Naturelle heel helder uitgeschreven heeft. Of de ontwikkelaar van mijn website: hij was meteen mee met het sitemapvoorstel van Katlijn. Tijdens het brandingtraject krijg je van Katlijn trouwens een aantal vrijblijvende contacten met wie je je plan in de praktijk kan brengen. Superhandig!”

Waarom Katlijn?

“Als er ondernemers in mijn netwerk zijn die iets willen veranderen, die een meedenker nodig hebben of een houvast, dan raad ik Katlijn aan. Ze heeft haar strepen meer dan verdiend. Zowel strategisch als commercieel. Maar zeker ook creatief. Hoe sterk ze bijvoorbeeld mijn missie en visie verwoordde, dat zal me altijd bijblijven. Het klopte perfect met wat ik vanbinnen voelde. En ook mijn slogan – vrouwelijke beleving tot in de puntjes – is echt een match met wat ik wil doen.”

 

www.instituut-naturelle.be

 

Streef je als eigenaar-ondernemer ook naar een krachtige branding om jouw merk onderscheidend in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.