Caroline Rigo over branding agency Opmerkelijk

Caroline Rigo, zaakvoerster van Rigorgeous

Caroline RigoMet maar liefst twee make-uplijnen (i.am.klean en Cent Pur Cent), haar Blush Academy en de belevingsstore Café Beauté is Caroline Rigo een bekende naam in de beautysector. Aan bruisende ideeën heeft deze dame geen gebrek. Maar ondanks haar creativiteit vindt ze het moeilijk om haar merken te verbinden. Daarom gaat ze, samen met brandingexperte Katlijn, tijdens een brandingtraject op zoek naar een overkoepelend merk dat perfect bij haar business past.

Wat zet ik op mijn kaartje?

“Ik stond aan het roer van een aantal bedrijven. Maar telkens als ik me moest voorstellen, kwam ik in de problemen. Het werd maar al te vaak een ‘en-en-en…’-verhaal. Ik wist mijn merken niet onder eenzelfde noemer te brengen en vroeg me zelfs af wat ik op mijn naamkaartje moest zetten. Die verbindende lijn zat misschien wel in mijn hoofd, maar ik kreeg die simpelweg niet verwoord en dus ook niet de wereld in.“

Duidelijke verwachtingen

“Tijdens een informele babbel met Katlijn kwam mijn probleem ter sprake. En zo ging de bal aan het rollen. Katlijn vertelde me over het strategische brandingtraject van Opmerkelijk. Dat was exact wat ik zocht. Ik twijfelde dan ook geen seconde aan mijn beslissing. Waarom zou ik?

Katlijns professionaliteit, haar affiniteit met mijn business en haar externe kijk op mijn zaak overtuigden me onmiddellijk. Daarnaast wist ik perfect wat ik kon verwachten qua inhoud, timing en uiteindelijke kostprijs.”

Zeer ruime analyses

“In een volgende stap liet Katlijn mij nadenken over enkele vragen die de leidraad vormden voor verder onderzoek. Ze ging, samen met haar team, aan de slag met heel uiteenlopende benchmarks, en ook mijn SWOT-analyse was bijzonder ruim. Zo bracht ze de pijnpunten van mijn business en de markt rondom mijn business in kaart.”

Naar een overkoepelende merknaam

“Het was voor mij heel belangrijk dat Katlijn mijn activiteiten strategisch structureerde en een overkoepelende merknaam bedacht. Als onderneemster zat ik er te dicht op. Ik zag bijvoorbeeld niet meer hoe anderen mij zien. Katlijn zorgde voor een duidelijk merkverhaal voor de verschillende pijlers van mijn business samen en creëerde zo een rode draad door het geheel.

Zo werd mijn nieuwe brand Rigorgeous geboren. Het was dé verbinding tussen i.am.klean, Cent Pur Cent, Blush Academy en Café Beauté en onderstreepte wat de gemeenschappelijke drive was en nog altijd is: ik wil met mijn producten en diensten ervoor zorgen dat vrouwen zich mooier en gelukkiger in hun vel kunnen voelen, zonder dat ze perfect hoeven te zijn.”

Katlijn heeft veel meer in haar mars

“Ik vind Katlijn veel te bescheiden. Ze is een heel aangename en professionele dame, die zich strikt aan de deadlines houdt. Verder motiveert en inspireert ze me als onderneemster. Ze runt haar zaak tot in de puntjes. Heel haar team is van eenzelfde niveau, heeft eenzelfde communicatiestijl … Ik krijg soms schrik van hun perfectionisme. (lacht)

Blijf niet steken

“Voor mij was dit strategische brandingtraject absoluut zijn geld waard. Ik kreeg een duidelijk antwoord op mijn interne zoektocht. Maar daar stopte het niet, want de ideeën om mijn nieuwe brand ook extern te boosten, begonnen al snel te bruisen.

Persoonlijk vind ik dat het prijskaartje zelfs gerust nog hoger had mogen zijn voor de return die ik kreeg. Katlijn en haar team namen echt de tijd die nodig was voor mijn branding. En ik, het ongeduldige type, werd verplicht om mijn merk te laten rijpen. Dat was voor mij een absoluut pluspunt.

Ik ben ervan overtuigd dat veel bedrijven blijven steken in hun bestaande kader. Ze halen geen spiegel meer boven en passen zich te weinig aan de realiteit aan. Voor hen is dit strategische brandingtraject (en ook het communicatietraject trouwens) een absolute aanrader.”

 

Logo Rigorgeous

www.rigorgeous.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een branding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Rosaly Bettens, zaakvoerster van Naturelle

Al vijftien jaar leidt Rosaly Bettens haar schoonheidsinstituut Naturelle in Houthalen-Helchteren. Als zaakvoerster deed ze daarbij vooral een beroep op haar gezond verstand en een flinke portie buikgevoel. Van een echt gestructureerd plan van aanpak was er tot voor kort geen sprake.

Maar begin 2018 voelde Rosaly dat het tijd werd om af te stappen van voorgekauwde formules en een aanbod uit te werken waar ze honderd procent achter stond. Dat besef bracht echter veel vraagtekens met zich mee: Wat wil ik zelf? Zal de markt dit wel willen? En hoe vertaal ik mijn nieuwe plannen naar de buitenwereld? Al snel besliste Rosaly om Katlijn van Opmerkelijk in te schakelen voor brandingadvies.

Geen dertien in een dozijn

Rosaly: “Blijkbaar doet veertig worden iets met een mens. Nadat ik vijftien jaar mijn zaak had gerund, stelde ik me plots de vraag of het dit nu wel was wat ik echt wilde. Vanbinnen kende ik het antwoord al. Als ik bleef verderdoen zoals ik bezig was, dan zou ik me vooral houden aan bestaande formules. En dat was iets wat me totaal niet aansprak. Mijn vrees om de dertiende schoonheidsspecialiste in een dozijn te worden, stak de kop op. Daarom besliste ik dat het tijd was voor een ommezwaai!

Ik wilde vrouwen vooral op twee fronten helpen: enerzijds door hun huid te verbeteren, anderzijds door hen te laten ontspannen en hun vrouwelijkheid te laten beleven op alle mogelijke zintuiglijke manieren. Maar het bleef lang bij die droom. Tót ik met Katlijn in zee ging …”

Katlijn is de sleutel

“Hoewel ik voelde waar ik naartoe wilde, was het heel moeilijk om mijn doel te bereiken. Ik ken Katlijn al jaren en ik zag geregeld wat ze bij andere groeiende ondernemers en onderneemsters teweegbracht. Daarom besliste ik de hulp van Opmerkelijk in te roepen bij mijn branding.

Pas op, dit parcours was geen simpele oefening. Katlijn stelde mijn zaak volledig in vraag. Ik heb samen met haar heel wat denkwerk verricht. En met succes! Ik werd op deze manier veel bewuster van mijn business en van mezelf. De stresskip in mij kwam eindelijk tot rust en zag duidelijke structuren. Zowel ikzelf, mijn zaak als mijn gezin plukken daarvan nu de vruchten. Katlijn was voor mij echt de sleutel tot mijn nieuwe verhaal.”

Personal branding in mijn concept

“Katlijn kan bijzonder goed luisteren en ze speelde super in op wat ik haar vertelde. Zo kwam ze tot een prachtig concept waar echt alles in zit wat ik wil brengen met Naturelle. Ik werk nu met drie pijlers: signature exceptionelle (alles in het teken van huidverbetering), signature personelle (workshops op maat) en signature sensationelle (met een focus op visagie en spraytan).

Het woordje signature is hierin heel belangrijk. Vooral omdat ik het ook steevast koppel aan mijn naam. Met Signature Rosaly Bettens geef ik aan dat je iets unieks krijgt als klant. Het is geen copy-pasteverhaal. Het past honderd procent bij mij. Elk detail in mijn zaak moet dit ook oproepen. ‘Dat is nu eens typisch Rosaly!’ zou elke vrouw moeten denken als ze bij mij langskomt.”

Een plan mee op reis

“Mijn brandingplan is nu klaar. En ik durf gerust te zeggen dat ik trots ben op wat er naar buiten is gekomen tijdens het traject, én op wat er neergezet zal worden.

Ik heb jaren zomaar dingen gedaan. Nu heb ik een duidelijk kader. Past dit of past dit niet bij mijn zaak? Het antwoord is nu zo klaar als een klontje. Mijn plan biedt me een stevige houvast. Het staat allemaal concreet uitgeschreven. Ik sleur mijn brandingplan nu trouwens overal met me mee … zelfs op vakantie naar Spanje.

Ik heb duidelijkheid voor mezelf, maar ook voor anderen. Want als je het plan gaat uitrollen, heb je meteen een document in handen om derden te briefen. Neem nu de designer van mijn logo: zij snapte onmiddellijk wat ik wilde doordat Katlijn het merk-DNA van Naturelle heel helder uitgeschreven heeft. Of de ontwikkelaar van mijn website: hij was meteen mee met het sitemapvoorstel van Katlijn. Tijdens het brandingtraject krijg je van Katlijn trouwens een aantal vrijblijvende contacten met wie je je plan in de praktijk kan brengen. Superhandig!”

Waarom Katlijn?

“Als er ondernemers in mijn netwerk zijn die iets willen veranderen, die een meedenker nodig hebben of een houvast, dan raad ik Katlijn aan. Ze heeft haar strepen meer dan verdiend. Zowel strategisch als commercieel. Maar zeker ook creatief. Hoe sterk ze bijvoorbeeld mijn missie en visie verwoordde, dat zal me altijd bijblijven. Het klopte perfect met wat ik vanbinnen voelde. En ook mijn slogan – vrouwelijke beleving tot in de puntjes – is echt een match met wat ik wil doen.”

 

www.instituut-naturelle.be

 

Streef je als eigenaar-ondernemer ook naar een krachtige branding om jouw merk onderscheidend in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Magda Bocken, zaakvoerster van Ma Marie

Magda Bocken nam vijf jaar geleden een dameskledingzaak over. Ze investeerde in een nieuwe naam, een kersvers logo, en ook het interieur van de winkel moest eraan geloven. Maar ondanks alle inspanningen bleef haar zaak steken in een ouderwets imago. Wat ze ook deed, de perceptie van een kledingwinkel ‘voor bomma’s’ kreeg ze niet van zich afgeschud. Uiteindelijk ging ze te rade bij brandingexpert Katlijn van Opmerkelijk voor een imagoswitch.

Een turn-over voor mijn imago

Magda: “Ik kende Katlijn niet persoonlijk. Ik had wel al veel positieve verhalen in mijn omgeving gehoord. Zo sprak bijvoorbeeld Carla van Enjoy Vitality regelmatig over haar, en ook Cara van Salon Roger was vol lof. Dat gaf me vertrouwen in Katlijn. Nadat ik haar boeken gelezen had, waagde ik de sprong. Ik klopte aan bij Opmerkelijk met een serieuze uitdaging. Mijn kledingzaak Ma Marie zat vastgeroest in een ouderwets imago. Door die foute perceptie geraakte ik geen stap vooruit. Hoewel mijn bestaande klanten wisten dat ik voor elke dame, jong of oud, een leuke outfit had, bleef het voor de buitenwereld een goedbewaard geheim.”

Een pittig traject

“Ik startte een brandingtraject bij Opmerkelijk en dat verliep super. Katlijn gaf me opdrachten mee naar huis waardoor ik mijn business heel anders ging bekijken. Dat huiswerk was best pittig. Het hield me elke dag bezig. Ook Katlijn zelf zat niet stil. Elke meeting zorgde ze voor een externe kijk op mijn merk en had ze een hele reeks kritische vragen en interessante ideeën voor me.

Tijdens mijn traject waren we het niet altijd met elkaar eens. Katlijn hield op die momenten rekening met mijn grenzen, zonder zelf een blad voor de mond te nemen. Ze bleef altijd eerlijk. Ik had hierdoor echt het gevoel dat we samen op weg waren naar de juiste oplossing.”

Welke Marie wil jij vandaag zijn?

“Mijn verwachtingen werden helemaal ingewilligd. Niet alleen kreeg ik een boost op het vlak van communicatie en marketing, Katlijn geloofde ook in mijn zaak. Ze zag duidelijke groeimogelijkheden. Om dat te horen van een externe persoon gaf me veel vertrouwen.

Zelfs de oplossing voor mijn imagoprobleem kwam er dankzij vele uren denkwerk van Katlijn. Ze bedacht een concept met vier pijlers – of noem het gerust vier types Marie: Julie Marie, Mila Marie, Emma Marie en Romie Marie. In plaats van mijn business op te hangen aan leeftijdscategorieën, communiceer ik nu over de merken, leeftijden en types mensen heen. Ik voelde meteen: dit is het! Ik was ook onmiddellijk enthousiast over de enorme mogelijkheden op het vlak van storytelling.”

Ik ben in overdrive

“Ik durf te zeggen dat mijn brandingtraject voor een echte ommekeer zorgt. Als mensen bijvoorbeeld vragen naar wat mijn winkel inhoudt, dan heb ik een sterke story klaar. Verder vind ik het nu heel gemakkelijk om vanuit een duidelijke visie kleding aan te kopen. Een kledingmerk hoort wel of niet in mijn winkel thuis. Simpel! Zelfs voor mijn leveranciers is het nu glashelder.

Ook op het vlak van pure merkbeleving neem ik grote stappen vooruit. Neem nu mijn actie ‘Knap met Ma Marie’. Die is een schot in de roos. Mijn klanten krijgen deze maand een knapkoek bij hun aankopen. Zo combineer ik een toffe zinspeling met een troef van mijn gemeente – de knapkoek – én een leuk presentje. Zelfs in mijn zaak voel je een frisse wind waaien. Ik werk bijvoorbeeld met verschillende stoelen, telkens in de kleur van een type Marie. Zo verwerk ik mijn nieuwe concept in het interieur. Ik moet bekennen dat ik sinds mijn brandingtraject ’s avonds moeilijker in slaap val. Ik ben zo in overdrive door alle mogelijkheden die ik zie.”

Een aanrader voor werkers

“Een brandingtraject zomaar aanraden aan iedereen, doe ik niet. Het is vooral interessant voor mensen die willen werken aan hun merk, die tijd willen investeren. Want het blijft een pittige periode. Maar je inspanningen worden beloond. Achteraf krijg je een uitgebreide brand guide vol adviezen en tips. Helemaal op maat van je merk. Terwijl ik mijn traject volgde, tekende ook mijn dochter in op een brandingtraject voor ons bedrijf Vrinssen. Uiteraard hebben we beide plannen even vergeleken en dan zie je pas hoe uniek elke branding is.”

www.mamarie.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een onderscheidende branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.