Rosaly Bettens, zaakvoerster van Naturelle

Al vijftien jaar leidt Rosaly Bettens haar schoonheidsinstituut Naturelle in Houthalen-Helchteren. Als zaakvoerster deed ze daarbij vooral een beroep op haar gezond verstand en een flinke portie buikgevoel. Van een echt gestructureerd plan van aanpak was er tot voor kort geen sprake.

Maar begin 2018 voelde Rosaly dat het tijd werd om af te stappen van voorgekauwde formules en een aanbod uit te werken waar ze honderd procent achter stond. Dat besef bracht echter veel vraagtekens met zich mee: Wat wil ik zelf? Zal de markt dit wel willen? En hoe vertaal ik mijn nieuwe plannen naar de buitenwereld? Al snel besliste Rosaly om Katlijn van OpmerKelijk in te schakelen voor brandingadvies.

Geen dertien in een dozijn

Rosaly: “Blijkbaar doet veertig worden iets met een mens. Nadat ik vijftien jaar mijn zaak had gerund, stelde ik me plots de vraag of het dit nu wel was wat ik echt wilde. Vanbinnen kende ik het antwoord al. Als ik bleef verderdoen zoals ik bezig was, dan zou ik me vooral houden aan bestaande formules. En dat was iets wat me totaal niet aansprak. Mijn vrees om de dertiende schoonheidsspecialiste in een dozijn te worden, stak de kop op. Daarom besliste ik dat het tijd was voor een ommezwaai!

Ik wilde vrouwen vooral op twee fronten helpen: enerzijds door hun huid te verbeteren, anderzijds door hen te laten ontspannen en hun vrouwelijkheid te laten beleven op alle mogelijke zintuiglijke manieren. Maar het bleef lang bij die droom. Tót ik met Katlijn in zee ging …”

Katlijn is de sleutel

“Hoewel ik voelde waar ik naartoe wilde, was het heel moeilijk om mijn doel te bereiken. Ik ken Katlijn al jaren en ik zag geregeld wat ze bij andere groeiende ondernemers en onderneemsters teweegbracht. Daarom besliste ik de hulp van OpmerKelijk in te roepen bij mijn branding.

Pas op, dit parcours was geen simpele oefening. Katlijn stelde mijn zaak volledig in vraag. Ik heb samen met haar heel wat denkwerk verricht. En met succes! Ik werd op deze manier veel bewuster van mijn business en van mezelf. De stresskip in mij kwam eindelijk tot rust en zag duidelijke structuren. Zowel ikzelf, mijn zaak als mijn gezin plukken daarvan nu de vruchten. Katlijn was voor mij echt de sleutel tot mijn nieuwe verhaal.”

Personal branding in mijn concept

“Katlijn kan bijzonder goed luisteren en ze speelde super in op wat ik haar vertelde. Zo kwam ze tot een prachtig concept waar echt alles in zit wat ik wil brengen met Naturelle. Ik werk nu met drie pijlers: signature exceptionelle (alles in het teken van huidverbetering), signature personelle (workshops op maat) en signature sensationelle (met een focus op visagie en spraytan).

Het woordje signature is hierin heel belangrijk. Vooral omdat ik het ook steevast koppel aan mijn naam. Met Signature Rosaly Bettens geef ik aan dat je iets unieks krijgt als klant. Het is geen copy-pasteverhaal. Het past honderd procent bij mij. Elk detail in mijn zaak moet dit ook oproepen. ‘Dat is nu eens typisch Rosaly!’ zou elke vrouw moeten denken als ze bij mij langskomt.”

Een plan mee op reis

“Mijn brandingplan is nu klaar. En ik durf gerust te zeggen dat ik trots ben op wat er naar buiten is gekomen tijdens het traject, én op wat er neergezet zal worden.

Ik heb jaren zomaar dingen gedaan. Nu heb ik een duidelijk kader. Past dit of past dit niet bij mijn zaak? Het antwoord is nu zo klaar als een klontje. Mijn plan biedt me een stevige houvast. Het staat allemaal concreet uitgeschreven. Ik sleur mijn brandingplan nu trouwens overal met me mee … zelfs op vakantie naar Spanje.

Ik heb duidelijkheid voor mezelf, maar ook voor anderen. Want als je het plan gaat uitrollen, heb je meteen een document in handen om derden te briefen. Neem nu de designer van mijn logo: zij snapte onmiddellijk wat ik wilde doordat Katlijn het merk-DNA van Naturelle heel helder uitgeschreven heeft. Of de ontwikkelaar van mijn website: hij was meteen mee met het sitemapvoorstel van Katlijn. Tijdens het brandingtraject krijg je van Katlijn trouwens een aantal vrijblijvende contacten met wie je je plan in de praktijk kan brengen. Superhandig!”

Waarom Katlijn?

“Als er ondernemers in mijn netwerk zijn die iets willen veranderen, die een meedenker nodig hebben of een houvast, dan raad ik Katlijn aan. Ze heeft haar strepen meer dan verdiend. Zowel strategisch als commercieel. Maar zeker ook creatief. Hoe sterk ze bijvoorbeeld mijn missie en visie verwoordde, dat zal me altijd bijblijven. Het klopte perfect met wat ik vanbinnen voelde. En ook mijn slogan – vrouwelijke beleving tot in de puntjes – is echt een match met wat ik wil doen.”

 

www.instituut-naturelle.be

 

Streef je als eigenaar-ondernemer ook naar een krachtige branding om jouw merk onderscheidend in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Magda Bocken, zaakvoerster van Ma Marie

Magda Bocken nam vijf jaar geleden een dameskledingzaak over. Ze investeerde in een nieuwe naam, een kersvers logo, en ook het interieur van de winkel moest eraan geloven. Maar ondanks alle inspanningen bleef haar zaak steken in een ouderwets imago. Wat ze ook deed, de perceptie van een kledingwinkel ‘voor bomma’s’ kreeg ze niet van zich afgeschud. Uiteindelijk ging ze te rade bij brandingexpert Katlijn van OpmerKelijk voor een imagoswitch.

Een turn-over voor mijn imago

Magda: “Ik kende Katlijn niet persoonlijk. Ik had wel al veel positieve verhalen in mijn omgeving gehoord. Zo sprak bijvoorbeeld Carla van Enjoy Vitality regelmatig over haar, en ook Cara van Salon Roger was vol lof. Dat gaf me vertrouwen in Katlijn. Nadat ik haar boeken gelezen had, waagde ik de sprong. Ik klopte aan bij OpmerKelijk met een serieuze uitdaging. Mijn kledingzaak Ma Marie zat vastgeroest in een ouderwets imago. Door die foute perceptie geraakte ik geen stap vooruit. Hoewel mijn bestaande klanten wisten dat ik voor elke dame, jong of oud, een leuke outfit had, bleef het voor de buitenwereld een goedbewaard geheim.”

Een pittig traject

“Ik startte een brandingtraject bij OpmerKelijk en dat verliep super. Katlijn gaf me opdrachten mee naar huis waardoor ik mijn business heel anders ging bekijken. Dat huiswerk was best pittig. Het hield me elke dag bezig. Ook Katlijn zelf zat niet stil. Elke meeting zorgde ze voor een externe kijk op mijn merk en had ze een hele reeks kritische vragen en interessante ideeën voor me.

Tijdens mijn traject waren we het niet altijd met elkaar eens. Katlijn hield op die momenten rekening met mijn grenzen, zonder zelf een blad voor de mond te nemen. Ze bleef altijd eerlijk. Ik had hierdoor echt het gevoel dat we samen op weg waren naar de juiste oplossing.”

Welke Marie wil jij vandaag zijn?

“Mijn verwachtingen werden helemaal ingewilligd. Niet alleen kreeg ik een boost op het vlak van communicatie en marketing, Katlijn geloofde ook in mijn zaak. Ze zag duidelijke groeimogelijkheden. Om dat te horen van een externe persoon gaf me veel vertrouwen.

Zelfs de oplossing voor mijn imagoprobleem kwam er dankzij vele uren denkwerk van Katlijn. Ze bedacht een concept met vier pijlers – of noem het gerust vier types Marie: Julie Marie, Mila Marie, Emma Marie en Romie Marie. In plaats van mijn business op te hangen aan leeftijdscategorieën, communiceer ik nu over de merken, leeftijden en types mensen heen. Ik voelde meteen: dit is het! Ik was ook onmiddellijk enthousiast over de enorme mogelijkheden op het vlak van storytelling.”

Ik ben in overdrive

“Ik durf te zeggen dat mijn brandingtraject voor een echte ommekeer zorgt. Als mensen bijvoorbeeld vragen naar wat mijn winkel inhoudt, dan heb ik een sterke story klaar. Verder vind ik het nu heel gemakkelijk om vanuit een duidelijke visie kleding aan te kopen. Een kledingmerk hoort wel of niet in mijn winkel thuis. Simpel! Zelfs voor mijn leveranciers is het nu glashelder.

Ook op het vlak van pure merkbeleving neem ik grote stappen vooruit. Neem nu mijn actie ‘Knap met Ma Marie’. Die is een schot in de roos. Mijn klanten krijgen deze maand een knapkoek bij hun aankopen. Zo combineer ik een toffe zinspeling met een troef van mijn gemeente – de knapkoek – én een leuk presentje. Zelfs in mijn zaak voel je een frisse wind waaien. Ik werk bijvoorbeeld met verschillende stoelen, telkens in de kleur van een type Marie. Zo verwerk ik mijn nieuwe concept in het interieur. Ik moet bekennen dat ik sinds mijn brandingtraject ’s avonds moeilijker in slaap val. Ik ben zo in overdrive door alle mogelijkheden die ik zie.”

Een aanrader voor werkers

“Een brandingtraject zomaar aanraden aan iedereen, doe ik niet. Het is vooral interessant voor mensen die willen werken aan hun merk, die tijd willen investeren. Want het blijft een pittige periode. Maar je inspanningen worden beloond. Achteraf krijg je een uitgebreide brand guide vol adviezen en tips. Helemaal op maat van je merk. Terwijl ik mijn traject volgde, tekende ook mijn dochter in op een brandingtraject voor ons bedrijf Vrinssen. Uiteraard hebben we beide plannen even vergeleken en dan zie je pas hoe uniek elke branding is.”

www.mamarie.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een onderscheidende branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Joyce Buttiens, zaakvoerster van Pure Skin Huidinstituut

Joyce Buttiens van Pure Skin Huidinstituut is gespecialiseerd in de begeleiding van mannen en vrouwen die een druk professioneel leven leiden en op zoek zijn naar de perfecte balans tussen huid, lichaam en gezondheid. Met onder meer huidbehandelingen, dieetadvies en workshops over make-up, speelt ze in op de wens van haar klanten om een evenwicht te vinden tussen inspannen en ontspannen. Omdat haar harde werk niet het gewenste resultaat opleverde, volgde ze een businesstraject van OpmerKelijk. Resultaat? Een bloeiende onderneming met een efficiënte branding en een doelgerichte marketing.

De gouden sleutel

Joyce: “Ik werk al tien jaar met hart en ziel aan én in mijn zaak. Jammer genoeg moest ik vaststellen dat het resultaat van mijn inspanningen om mijn huidinstituut via sociale media of speciale acties naambekendheid te geven, een mager beestje was. Dus ging ik op zoek naar de gouden sleutel tot succes. En die heb ik met Katlijn gevonden. Ze heeft me geleerd dat marketing, strategie en branding hand in hand gaan. Nu communiceer ik een eenduidige boodschap naar een duidelijk afgebakende doelgroep. En dat werkt!”

Een jaarplan als leidraad

De opleidingen en coachings die Joyce in het verleden volgde, waren geen onverdeeld succes. Daarom twijfelde ze om zich in te schrijven. “Coaching betekent vaak een aanzienlijke investering van tijd en geld. Opleidingen uit het verleden brachten niet altijd wat ik ervan verwachtte en daarom aarzelde ik om deel te nemen aan het traject van OpmerKelijk. Maar de persoonlijkheid van Katlijn en het vertrouwen dat ze uitstraalt, hebben me over de streep getrokken. Ik ben nu heel blij dat ik het gedaan heb. Andere opleidingen focussen bij marketing en branding vooral op de vragen ‘wat’ en ‘wanneer’ en minder of zelfs helemaal niet op ‘hoe’. Het lijkt wel of het antwoord op die vraag voor ondernemers vanzelfsprekend is. Maar dat is het niet. Samen met Katlijn heb ik een jaarplan opgesteld dat dient als kapstok voor mijn bedrijfsvoering. Daardoor werk ik gestructureerd, efficiënt en overzichtelijk.”

Persoonlijke aanpak

Joyce stelde de persoonlijke betrokkenheid van Katlijn erg op prijs: “Katlijn is zeer geëngageerd en geeft alles van zichzelf. Ze studeert voortdurend bij en deelt die kennis ook met de mensen die ze begeleidt. Ze geeft je opdrachten die je helpen om je doel te bereiken. Daardoor werk je concreet naar iets toe. Haar steun en feedback geven energie en motiveren je om ervoor te gaan. Ik kan alle ondernemers die een beetje uitgeblust zijn of het gevoel hebben dat ze tegen de stroom invaren, aanraden om het traject te volgen. Ik heb er op korte tijd veel vooruitgang mee geboekt.”

www.pure-skin.be

Wil je ook een vernieuwend concept en een duidelijke branding om nog meer uit je zaak te halen? Kies dan voor het OpmerKelijk businesstraject. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Stéphanie Houwaer en Hans Gijbels, zaakvoerders van Bella Dita

Stéphanie Houwaer is al meer dan dertien jaar gepassioneerd voor schoonheidsverzorging. In 2013 zag ze haar grote droom in vervulling gaan en werd ze zaakvoerster van haar eigen schoonheidsinstituut: Bella Dita. Om klaar te zijn voor de uitdagingen van de toekomst en de groei van het instituut alle kansen te geven, verhuist Bella Dita binnenkort naar een nieuwbouw. De ideale gelegenheid om ook voor een vernieuwend concept en een professionele branding te gaan. Daarom volgde ze samen met haar man en klankbord Hans Gijbels het businesstraject van OpmerKelijk. 

Hans Gijbels: “Bella Dita is op dit moment nog gehuisvest in ons appartement, maar binnenkort verhuizen we naar een nieuwbouw met ongeveer 100 vierkante meter commerciële ruimte. We hebben echter niet alleen de ambitie om onze beschikbare oppervlakte te vergroten; ook onze omzet moet mee naar omhoog. Ik heb zelf commerciële communicatie gestudeerd en geloof dus heel erg in de meerwaarde van een sterke branding en een uniek concept. Ik kon Stéphanie overtuigen om samen het businesstraject te volgen, omdat Katlijn gespecialiseerd is in de begeleiding van groeiende ondernemers en haar dienstverlening mij heel erg aansprak.”

Onderscheidende factor

Stéphanie en Hans waren een beetje ongerust dat het onmogelijk zou zijn om een onderscheidend concept te vinden voor een schoonheidsinstituut: “Katlijn heeft een bijzonder concept bedacht dat helemaal bij Stéphanie past. Bij Bella Dita krijgt iedereen een behandeling op maat. Nu, dat beweert elk schoonheidsinstituut natuurlijk. Maar dankzij het check-care-cure-concept is dat bij ons ook echt het geval. De basis van je schoonheidsbehandeling is een check van de huidige situatie en een analyse van je behoeftes of problemen. Op basis daarvan werkt Stéphanie een behandeling op maat uit die erop gericht is je natuurlijke glamour te laten stralen. Dat is de onderscheidende factor van ons schoonheidsinstituut.”

Veel vertrouwen

“Het brandingplan dat we na het traject ontvingen, is een lijvig document. De aanpak van Katlijn is heel stapsgewijs. Bij elke sessie krijg je opdrachten. Door tijdgebrek hadden wij niet de mogelijkheid om ons te focussen op het grotere geheel. Toen we samen met Katlijn het brandingplan doorliepen, hadden we dus echt een aha-moment. De puzzelstukken begonnen in elkaar te passen. Ik ben sceptisch van nature, maar heb heel veel vertrouwen in dit brandingplan.”

Knetterende gesprekken

“Als je intensief met iemand samenwerkt, gebeurt het al eens dat je van mening verschilt. Ik heb soms knetterende discussies met Katlijn gehad. Maar dat moet kunnen. Het leidt alleen maar tot een beter resultaat. Katlijn, Stéphanie en ikzelf zijn heel open. Elke discussie werd altijd snel uitgepraat. Het was trouwens ook heel fijn om het traject samen met Stéphanie te volgen. De gesprekken met Katlijn, de opdrachten en het denkwerk hebben ons ook als koppel dichter bij elkaar gebracht.”

Zeer hulpvaardig

Katlijn helpt waar ze kan. “Op dit moment heeft Stéphanie eigenlijk te veel werk voor één persoon. En dan komt de vraag of een aanwerving aangewezen is. De vrees is dan dat te veel werk voor één toch niet genoeg werk is voor twee. Katlijn heeft ons professioneel advies gegeven. Ze heeft zelfs met onze potentiële medewerkster gesproken om te kijken of die bij ons en onze zaak past. En ze heeft ons ook in contact gebracht met andere ondernemers in haar netwerk die ons zouden kunnen helpen. Kortom: ik kan haar begeleiding zeker aanraden.”

www.belladita.be

Wil je ook een uniek concept en sterke branding voor je zaak? Laat je dan begeleiden door OpmerKelijk! Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Joyce Buttiens, zaakvoerster van Pure Dieet & Pure Skin

Een heldere branding en een sterk concept vormen de basis voor een succesvolle onderneming. Vanuit dat besef volgde Joyce Buttiens van Pure Skin Huidinstituut jaren geleden een OpmerKelijk businesstraject. Zodra haar merk er stevig stond, volgde ze ook een doelgericht strategietraject. Stilaan merkten Joyce en Katlijn dat er veel potentieel zat in een van de vier pijlers van Pure Skin Huidinstituut: Pure Dieet. Dit kon voor Joyce een volwaardig merk worden met een eigen strategie. Tijd voor een nieuw businesstraject dus!

Concept gefinetuned

Joyce: “Pure Skin, Pure Make-up, Pure Ontharing en Pure Dieet zijn de fundamenten van Pure Skin Huidinstituut. Ik merkte dat ik met Pure Dieet mijn doelgroep van drukbezette mensen die op zoek zijn naar een betere balans in voeding en gezondheid, niet voldoende bereikte. Het was dus nodig om het concept van Pure Dieet te finetunen. Katlijn heeft de focus in mijn concept verlegd. Vroeger kwam ik naar buiten met Powerslim, de merknaam van mijn producten. Sinds kort plaats ik dankzij de begeleiding van Katlijn Pure Dieet op de voorgrond en poneer ik het echt als merk op de markt. Ik communiceer nu ook duidelijker en gerichter. Over de fases die mensen moeten doorlopen bijvoorbeeld. En die aanpak werkt.”

Inspelen op behoefte

“Katlijn heeft mijn aanbod een andere invulling gegeven en ervoor gezorgd dat ik echt kan inspelen op de behoeften van mijn doelgroep. Drukbezette mensen hebben niet veel tijd, dus moet je ervoor zorgen dan je hen zo efficiënt mogelijk kan begeleiden. Elke keer naar mij komen werkt drempelverhogend voor mijn doelgroep. Daar heeft Katlijn een oplossing voor gevonden. Ik begeleid mijn klanten nu ook online. Ze komen de eerste sessie bij mij langs voor een lichaamsmeting en een face-to-facegesprek – ik blijf persoonlijk contact heel belangrijk vinden – maar vanaf dan gaat alles via onlinesessies.”

Vijf sterke personen

“Om succesvol te zijn heb je vijf sterke personen nodig die elk met hun expertise jouw zaak ondersteunen. Katlijn is voor mij een van die vijf personen. Sterker nog, ze is de belangrijkste persoon. Ze is mijn klankbord en ruggensteun. Het blijft indrukwekkend hoe ze creatief en oplossingsgericht met je meedenkt en innovatieve concepten vindt waarmee je je concurrenten voorblijft. Kortom: ze is een echte meerwaarde voor mijn zaak.”

www.pure-dieet.be

Is jouw business toe aan een rebranding? Wil jij ook meer structuur in je aanbod brengen? Kies dan voor het businesstraject van OpmerKelijk. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

BewarenBewaren