Sofie Frederickx, zaakvoerder van Freja Interior Concepts

“Tijdens het adviestraject liet Katlijn alle puzzelstukjes samenvallen”

Een zaak runnen zonder goed en wel te beseffen wat je corebusiness is? Dat zorgt voor heel wat chaos, onrust en gemiste kansen. Sofie Frederickx, zaakvoerder van Freja Interior Concepts, kan erover meespreken. Wie is hun doelpubliek? Waar mogen de klanten zich aan verwachten? En waarin maken ze het verschil ten opzichte van conculega’s in de sector? Sofie had er nooit echt bij stilgestaan. Een adviestraject klantenbeleving bij Opmerkelijk liet haar reflecteren over de koers die ze met Freja wou varen. Eindbestemming: een zaak met een heldere merkidentiteit en strategische branding waarin alle puzzelstukjes op hun plaats vallen.

De creatieve ontwerpers van Freja Interior Concepts buigen zich dagelijks over interieurprojecten waarin exclusief maatwerk de rode draad vormt. In huizen, kantoorgebouwen en (horeca)zaken: Freja zorgt ervoor dat het plaatje keer op keer helemaal klopt. Hoe kan het ook anders, met drie decennia ervaring in the pocket? Wat ooit begon met keukens, is vandaag zóveel meer dan dat. Al was dat lange tijd niet voor iedereen even duidelijk. “De visie, missie en strategie van Freja waren niet meer helder”, vertelt Sofie daar zelf over. “Gaandeweg kwam het besef dat het op dat vlak vierkant draaide. Via een klantbelevingstraject liet Katlijn de mist in mijn hoofd opklaren en ruilde ze de chaos voor een duidelijke merkpositionering.”

Nieuwe aanpak

Sofie is de tweede generatie aan het roer van Freja. “Toen ik de zaak overnam van mijn ouders, nam ik ook de manier van werken van hen over”, legt Sofie uit. “Maar toen we in 2014 verhuisden naar een nieuwe locatie en we door de extra ruimte in de toonzaal het totaalconcept meer tot uiting konden brengen, merkten we dat Freja toch een nieuwe aanpak nodig had. Al kwam ik zeker niet onmiddellijk tot dat besef. Ik heb een paar jaar doorgedaan voor het langzaam binnensijpelde dat er iets moest veranderen. Termen als ‘storytelling’, ‘authenticiteit’ en ‘branding’ kende ik natuurlijk wel, maar ik had geen idee wat ik ermee in gang kon zetten. Ik besefte dat ik dit op een doordachte manier moest aanpakken. Via via ben ik dan bij Katlijn terechtgekomen.”

Passende puzzelstukjes

Sofie: “Ik was in het verleden al regelmatig met bureaus in zee gegaan, maar die werkten vooral grafisch. Ze dachten niet strategisch met me mee. Wat een verschil met de aanpak van Katlijn en haar team! Ze begonnen bij de basis en stuurde me na ieder gesprek met ‘huiswerk’ naar huis, waardoor ik genoodzaakt was om te reflecteren. Daar bouwden we tijdens het volgende gesprek dan op verder.”

De inzichten die Katlijn ter tafel bracht, zorgden ervoor dat de storm in Sofies hoofd stilaan ging liggen. “Zo begon het bijvoorbeeld door te dringen dat we onze expertise veel meer in de verf moesten zetten. Dat deden we door conceptstudies te introduceren in ons aanbod. Alle stukjes van Freja vielen tijdens het traject als een puzzel in elkaar. Het is nu klaar en duidelijk waar Freja voor staat: voor Fascinerende keuzes, Revolutionair vakmanschap, Excellente vertaling, Juiste begeleiding en een Adembenemende beleving. Alles wat we doen ademt wie we zijn, en daar doen we geen toegevingen meer voor.”

Doelgroep

Vooral de doelgroepbepaling bracht veel duidelijkheid. “Door onze klanten duidelijk af te bakenen, was het voor mij veel makkelijker om in te schatten wat bij Freja past en wat niet”, zegt Sofie. “We gaan nu niet meer zomaar voor iedereen aan de slag. Dat geeft rust. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor mijn gezin. En natuurlijk plukken ook de medewerkers er de vruchten van. Vroeger merkten ze dat er ruis op de lijn zat, waardoor het soms een uitdaging was om mensen aan boord te houden. Nu voelt iedereen die drive, en dat straalt verder uit.”

Toch waren Sofies eerste stapjes in het traject eerder aarzelend. “In het begin wist ik niet goed wat er op me afkwam. Maar ik merkte al snel dat Katlijn zich echt verdiepte in onze business met grondige, strategische analyses. Ze reikte telkens weer stof tot nadenken aan en kaartte zaken aan waar we ons nooit bewust van waren geweest. Ze geeft de juiste handvaten, maar je moet ze natuurlijk wel zelf vastpakken. Anders gebeurt er niets. Het traject gaf me enorm veel energie, inspiratie en goesting om verder te ondernemen. Een absolute eyeopener.”

Klaar voor de toekomst

Het adviestraject heeft de toon gezet, want ook vandaag doet Sofie nog regelmatig een beroep op Opmerkelijk. “In een tweede traject werkten we onder andere onze event concepts uit. En ik volgde een opleiding AI. Tijdens die opleidingen brengt Katlijn niet alleen relevante inhoud, maar ook een gelijkgestemd publiek samen. Dat inspireert en help om Freja te verfijnen en nóg verder uit te bouwen.”

 

Net als Sofie van Freja Interior Concepts een duidelijke koers varen en je klanten een TOPgevoel geven? Contacteer ons voor een vrijblijvend intakegesprek

Website: Freja Interior Concepts

Freja Interior Concepts | LinkedIn

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.