Ann Van den Rijn en Kim Semadeni van Effect4Business

Ann Van den Rijn weet als geen ander wat OpmerKelijk kan betekenen voor een merk. Sinds het brandingtraject voor haar bedrijf Gym Tonic heeft ze als ondernemer een stevige strategie, onderscheidt ze zich op een concurrentiële markt en communiceert ze glashelder naar haar klanten.

Die voordelen wilde ze ook voor Effect4Business, het andere merk waarvan ze de bezielster en zaakvoerder is. Samen met haar zakenpartner Kim Semadeni ging ze daarom opnieuw naar OpmerKelijk voor een doordacht brandingplan.

Het nut van benchmarken

Ann: “Katlijn betekende heel veel voor mijn bedrijf Gym Tonic. Ik zag duidelijk wat haar aanpak me opleverde. Toen we Effect4Business sterker wilden profileren, was onze keuze dan ook snel gemaakt om een tweede keer in het OpmerKelijke bootje te stappen.”

Kim: “Katlijn werkte zich grondig in en ging van start met een benchmark van alle spelers op de markt. We hadden die oefening zelf ook al voor een stuk gedaan, maar zij ging hierin veel verder. We waren duidelijk niet de enige speler op de markt. Daarom was het voor ons merk zo belangrijk om zowel voor een duidelijk concept als een duidelijke communicatie te gaan. Tijdens de benchmark ontdekten we dat de focus op het totaalplaatje – zowel het fysieke, het mentale als het sociale – ons onderscheidde van de rest.”

Een crack in concepten

Ann: “Al in het eerste gesprek kwam Katlijn met een idee voor ons merkconcept. Ze doet dit niet vaak in een eerste afspraak, maar ze vertelde dat ze onmiddellijk het totale plaatje van het merkverhaal zag en het al graag deelde. Heel eerlijk? Het verraste me niet. Katlijn is nu eenmaal heel sterk in duidelijke en verkoopbare concepten bedenken. In de afspraken die volgden, gingen we voor verdere verfijning, zodat het merkconcept uiteindelijk honderd procent bij ons bedrijf paste.”

Kim: “Dit concept moesten we ons natuurlijk ook eigen maken. Dankzij de vele en uitgebreide verslagen van Katlijn lukte dat stapje voor stapje.”

Ann: “Wat we trouwens geweldig vinden, is de wetenschappelijke onderbouw van ons concept. Hiermee kunnen we potentiële klanten overtuigen van onze unieke mix: een academische achtergrond met tonnen ervaring. Katlijn benadrukte dat die insteek enorm belangrijk was voor ons merk. Het bewijs van haar strategische meerwaarde!”

Grote of kleine bedrijven?

Ann: “Onze doelgroep goed afbakenen stond ook hoog op onze to-dolijst. Ik ging ervan uit dat we met Effect4Business voor grote bedrijven als klant moesten gaan, maar Katlijn stuurde die gedachte bij. Dat was voor mij persoonlijk een eyeopener. En een opluchting, omdat ik wat koudwatervrees had voor grote bedrijven. Ik werkte nooit in een multinational en ook in mijn professionele netwerk zitten minder mensen met dat profiel. Toen Katlijn voorstelde om eerder te focussen op kmo’s, voelde dat onmiddellijk goed en kwam ik opnieuw tot rust.”

Kim: “Pas op, we zeggen zeker geen nee tegen grote bedrijven, maar als we actief prospecteren, doen we dat op kmo-niveau.”

Ann: “Net zoals tijdens het brandingtraject van Gym Tonic deed Katlijn ook nu een behoefteanalyse voor onze doelgroep. Buitengewoon nuttig en relevant! We kunnen nu perfect inspelen op die behoeften in onze communicatie. En tijdens het netwerken doen we zo de lampjes branden bij een gesprekspartner en mogelijke klant.”

Samen sterk

Ann: “Kim en ik zaten al op dezelfde golflengte. Toch gingen we samen met Katlijn aan de slag. We wilden elk ons eigen ding halen uit dit traject. Zeker omdat we elk een ander profiel hebben. Ik ben een rasechte ondernemer, terwijl Kim een meer wetenschappelijke achtergrond heeft. We zijn heel complementair en dat maakt ons een sterk team. En nu nog sterker!”

Opnieuw een aanrader

Ann: “We zijn heel tevreden over de samenwerking met OpmerKelijk. Katlijn en haar team blinken uit op verschillende domeinen. De professionele aanpak, de klantgerichtheid, de kennis van zaken, het gegarandeerde resultaat … En dat zijn dan nog maar enkele factoren waarom we OpmerKelijk zouden aanraden! En wat dit brandingtraject bovendien extra leuk maakt, is dat je zelfs al tijdens het traject in actie kan schieten. Op het einde krijg je een strategisch brandingplan in handen. Dat is echt de kers op de taart. Een stevige houvast die jaren meegaat!”

 

www.4effect.be/4business/effect4business

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een onderscheidende branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

André Claessens van Traiteur Claessens André

André Claessens wil niet de zoveelste traiteur in het rijtje zijn. Daar past hij voor. Als zorgtraiteur wil hij zich duidelijk profileren op de markt. Maar al snel besefte hij dat hij daarvoor strategische keuzes moest maken. Wie is de doelgroep van mijn zaak? Waaruit bestaat het aanbod precies? Welke opportuniteiten pak ik vast en hoe passen die in het merkverhaal? Kortom, hij worstelde met heel wat vragen. Gelukkig kon hij rekenen op de hulp van brandingexpert Katlijn en het team van OpmerKelijk.

Behoefte aan tegengas

André: “Katlijn gaf een presentatie bij UNIZO. Ik luisterde gretig naar haar verhaal. Onmiddellijk gaf ze me het gevoel dat ze wist waarover ze sprak. Toen niet veel later een bevriende onderneemster – Mieke van Chocola-Tuti – me vertelde over haar brandingtraject bij OpmerKelijk, was ik meteen verkocht.”

“Voor mijn zaak zocht ik iemand met de nodige merkexpertise die de kneepjes van het ondernemerschap kende en het aandurfde om wat tegengas te geven. Al die kwaliteiten vond ik terug in Katlijn. Mijn beslissing voor een rebrandingtraject was dan ook snel gemaakt.”

In de nationale pers

“Voor de lockdown zat ik al enkele keren samen met Katlijn. Tijdens die sessies kwamen de uitdagingen en opportuniteiten van mijn business aan het licht. Maar door corona kwam alles plots in een stroomversnelling. Nu moest het gebeuren! Opportuniteiten die ik eigenlijk pas over een jaar wilde lanceren, pakte ik samen met Katlijn en haar team stevig vast. Dat bleef uiteraard niet onopgemerkt. Plots dook mijn merk op in de nationale pers en kon ik mijn merkidentiteit ten volle uitspelen. Het bleef trouwens niet bij één keer. Want Traiteur Claessens André stond nu om de twee weken in de belangstelling.”

Bestaande beelden doorprikt

“De rebranding van mijn zaak gebeurde niet in een-twee-drie. Katlijn en haar team moesten zich grondig inwerken in mijn sector. Dat deden ze bijvoorbeeld met een SWOT-analyse en een benchmark van mijn concurrenten. Tijdens onze meetings hoorde ik Katlijn heel vaak zeggen dat ze iets ging uitzoeken. Elke keer hield ze woord. Zo kwamen er voor mij verschillende verrassingen uit de bus.”

“De analyses van OpmerKelijk gaven me vele nieuwe inzichten. Mijn focus op de zorgbehoevende senior was bijvoorbeeld te beperkend. Want ook de actieve senioren pasten perfect in mijn doelgroep. Daarnaast twijfelde ik bijvoorbeeld heel hard aan mijn automaten. De inhoud van mijn automaten en de communicatie en stijl errond waren niet in lijn met de rest van mijn zaak. Daar wrong het schoentje. Door aanpassingen door te voeren op advies van Katlijn en te laten aansluiten op de rebranding, werden mijn automaten plots een winfactor!“

De juiste strategische keuzes

“Katlijn bedacht een merkverhaal met vier pijlers. Dit concept zorgde voor een duidelijk kader. Hierop kon ik me baseren om de juiste strategische keuzes te maken en me te onderscheiden van mijn concurrenten. Ik kon vanaf nu duidelijk antwoorden op vragen zoals: waarom kiezen klanten voor mijn bedrijf? Hoe passen de maaltijdautomaten in mijn verhaal? Tot waar loopt mijn regio? Hoe kan ik mijn netwerk vergroten in functie van mijn merkidentiteit? En zelfs: wie krijgt die nieuwe job in mijn bedrijf? Al die belangrijke beslissingen passeerden de revue en ik kon de knopen doorhakken dankzij mijn strategische branding. Het duidelijke concept zorgde trouwens niet alleen voor goede keuzes, het bood me ook de nodige houvast voor mijn communicatie.”

Katlijn is een voorbeeld

“De meerwaarde van Katlijn voor mijn merk was enorm. Ze durfde verder te kijken dan haar neus lang is en kwam met inspirerende voorbeelden, zelfs buiten onze sector. Katlijn deed wat ze beloofde en motiveerde me tot in het kleinste detail. Eigenlijk is ze voor mij een prachtig voorbeeld van hoe een ondernemer hoort te zijn en hoort te handelen. Ik durf gerust te zeggen dat ik na mijn traject als zaakvoerder enorm gegroeid ben en nu veel meer kennis heb op alle niveaus.”

Fantastisch resultaat

“Ik kan een brandingtraject bij OpmerKelijk alleen maar aanraden. Persoonlijk vind ik het zelfs te goedkoop. Want wat je eruit kan halen, is fantastisch. Door kleine zaken te veranderen op aanraden van Katlijn, heb ik het traject al helemaal terugverdiend. En ik moet eigenlijk nog beginnen met het implementeren van mijn plan!”

“Dit brandingtraject is een echte verademing. Voordien kreeg ik vooral veel gebakken lucht als het over branding, communicatie en strategie ging. Maar nu weet ik het honderd procent: ik heb waar voor mijn geld gekregen, en zelfs meer dan dat!”

 

www.traiteurclaessensandre.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een branding waarmee je het verschil maakt en meer omzet kan genereren? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Wim Maet, zaakvoerder van Quick Release

Een ballonvaart maken is een heerlijke ervaring. Maar niets doet wellicht vermoeden dat een simpel tochtje door de lucht zo’n complexe materie is. De administratie, reglementering en communicatie baren ballonvaarders heel wat kopzorgen. Om dat probleem te counteren, riep Wim Maet Quick Release in het leven. Hij ontwikkelde planningssoftware in de cloud – waar anders natuurlijk 😉 – om elke ballonvaarder maximaal te ontlasten voor en na de vlucht.

Om zijn nieuwe brand op de best mogelijke manier te lanceren, klopte hij aan bij het team van OpmerKelijk.

Vol vertrouwen gestart

Wim: “Mijn echtgenote had ooit een idee voor een eigen merk. Uiteindelijk besliste ze haar plan niet te realiseren. Maar het contact dat ze met OpmerKelijk had gehad, bleef hier thuis wel hangen. Dus toen ik nood had aan een brandingoefening, maakte ik onmiddellijk de link met Katlijn en haar team.

Al vanaf het intakegesprek was ik overtuigd. Katlijn reageerde enorm enthousiast op mijn plannen. Bovendien voelde ze perfect aan welke fundamentele zaken ik nog miste om internationaal door te breken. De strategische vragen waarmee ik worstelde, zouden tijdens het brandingtraject een antwoord krijgen. Daar was ik zeker van.”

Katlijn biedt oplossingen

“Ik ben allergisch voor consultants die het goed kunnen uitleggen maar geen uitkomst bieden. Naar mijn gevoel betaal je dan vele euro’s om het uiteindelijk nog allemaal zelf te moeten doen.

Gelukkig werkte Katlijn wel actief mee aan mijn merk. Ze bereidde elk gesprek tot in het kleinste detail voor, ze zorgde voor een goede aansluiting tussen de meetings en vatte alles perfect samen in tussentijdse verslagen. Bij elke afspraak ging ze dieper in op mogelijke vragen en zorgde ze ervoor dat ik volledig mee was.

Ook haar team gaf belangrijke input. Ze zochten bijvoorbeeld naar interessante cases in andere businessmodellen. Een heel waardevolle oefening! Zeker omdat mijn brand met bijna niets te vergelijken valt binnen de eigen markt.”

Belangrijke strategische oefening

“Ik wilde relevant zijn en opgemerkt worden met mijn merk. Door de complexiteit van de markt was dat voor mij niet evident. Tijdens mijn brandingtraject leerde ik nadenken over wat wel en niet bij mijn merk hoorde en hoe mijn merk en product in elkaar zaten.

De ‘customer journey’-oefening van Katlijn was daarbij een schot in de roos. Elk stukje van mijn product bekeek ik door de ogen van de klant. Zo kwam ik er zelf achter waar er nog gaten zaten in mijn verhaal.

Mijn concept werd na elke afspraak duidelijker. Het vormde voor mij het stramien waarmee ik helder kon communiceren. Meer zelfs, het werd dé tool om te anticiperen op mogelijke pijnpunten bij de klant.”

Met focus

“Als het over opleidingen en trajecten gaat, kan je verkeerde keuzes maken, want er is veel kaf tussen het koren. En ik heb geen zeeën van tijd. Daarom is het voor mij belangrijk om de juiste partner te kiezen voor ondersteuning bij mijn branding en communicatie. Katlijn en het team van OpmerKelijk vervullen die rol perfect.

Dankzij het brandingtraject slaag ik er nu in om mijn merk duidelijk te omschrijven, in de markt te zetten met het juiste commerciële model en te gaan voor de beste productpositionering. Ik kan bezig zijn met de essentie van mijn brand en laat me niet afleiden door allerlei andere zaken.

Wie op de beste manier bezig wil zijn met zijn of haar merk, raad ik zeker aan om een brandingtraject te doorlopen.”

 

www.quickrelease.aero

Streef jij ook naar een sterke branding om jouw bedrijf relevant en onderscheidend in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Richard Maes en Marleen Nelissen, zaakvoerders van Fintegriteit

Richard Maes en Marleen Nelissen worden als boekhouders oprecht gelukkig van cijfers en facturen verwerken en vooral ook van boekhoudkundig en fiscaal advies geven aan ondernemers. Met veel enthousiasme bespreken ze alle boekhoudkundige resultaten met hun klanten en geven hen onderbouwde inzichten. Zo vormen ze samen met hun team het perfecte klankbord van elke ondernemer.

Maar terwijl hun accountantskantoor Fintegriteit uitblinkt in cijfers verwerken, analyseren en bespreken, mankeerde het hen tot voor kort aan het vermogen om duidelijk en planmatig te communiceren vanuit een sterke branding. Het ondernemersduo besliste om hun merkstrategie grondig aan te pakken door de hulp van OpmerKelijk in te roepen.

Wat met onze branding en communicatie?

Marleen: “Veel ondernemers hebben een hekel aan hun papierberg. Ze zien op tegen hun boekhouding, weten niet hoe ze het moeten aanpakken, hebben vragen bij al die cijfertjes en missen vaak het inzicht om de juiste beslissingen te nemen voor hun business. Daar helpen we hen graag mee.”

“Als boekhouders hebben wij net hetzelfde gevoel bij onze branding en communicatie. Wat doen we exact bij Fintegriteit en wat niet? Welke werkwijze volgen we in onze onderneming? Op welke manier helpen we onze klanten vooruit? Voor ons was dit allemaal kristalhelder. Maar voor de buitenwereld was het niet zo duidelijk. Daarom was de input van Katlijn en haar team noodzakelijk.”

Een luisterend oor als uitvalsbasis

Marleen: “Ons brandingtraject begon met Katlijn die heel goed luisterde naar ons verhaal. Ze nam de tijd om ons en onze onderneming grondig te leren kennen. Katlijn en haar team deden talrijke benchmarks, bestudeerden de aanpak van concurrenten en gingen op zoek naar de laatste trends in onze sector. Want dat was absoluut nodig om in een latere fase onderbouwd advies te kunnen geven.”

De vraag van de klant is key

Richard: “Dankzij een uitgebreide interne en externe analyse van ons merk leerden we op een heel andere manier nadenken over ons kantoor. We kwamen tot nieuwe inzichten. Waar was onze onderneming al sterk in? Welke verbeterpunten waren er? We brachten onze zaak samen met Katlijn heel duidelijk in kaart. Uiteraard hoorden daar ook de juiste kernwaarden en merkassociaties bij.”

“Na die stapsgewijze oefeningen moesten we onze interne kijk vertalen naar een externe communicatie. Katlijn maakte duidelijk hoe belangrijk de vraag van de klant daarbij is. Want door ons merk en onze service vanuit hun noden te verwoorden, groeit bij potentiële klanten het besef dat wij de oplossing hebben voor hun probleem.”

Marleen: “Tijdens het traject leerden we ook om ons aanbod te ontrafelen en elk stukje apart te benoemen. Het voordeel daarvan is dat we nooit alles in één keer hoeven te vertellen en dat we kunnen focussen op de verschillende pijlers.”

Naar een nieuwe naam: Fintegriteit

Richard: “Een belangrijke opdracht voor Katlijn was het bedenken van een nieuwe naam voor ons accountantskantoor. We vonden het een echte meerwaarde dat zij als externe partij daarmee aan de slag ging. Net door haar open en brede kijk kwam ze met een schitterend voorstel: Fintegriteit.”

Marleen: “En ook in ons concept investeerde Katlijn vele uren denkwerk. Wat ze bedacht paste perfect bij de info die wij haar aanreikten. Zo groeiden we samen naar een duidelijk kader voor ons merk.”

Een methodiek in lijn met de branding

Marleen: “We vinden het heel belangrijk dat de klant mee is met zijn of haar cijfers. Dat is altijd al de sterkte geweest van ons kantoor. Katlijn en haar team keken met hun OpmerKelijke loep naar onze werkwijze en zorgden ervoor dat onze verslagen perfect aansloten bij onze branding.”

Een positief spannende samenwerking

Marleen: “De begeleiding die we kregen van Katlijn was echt uniek. We stonden er nooit alleen voor en het hele traject verliep in een open sfeer. Ook haar lijvige verslagen waren enorm nuttig. Door ze elke keer grondig door te lezen, raakten we helemaal doordrongen van ons merk.”

Richard: “Het leukste aan dit brandingtraject is dat je echt samenwerkt naar een gericht doel toe. De inspanningen die je doet, integreert Katlijn perfect in je branding. Op geen enkel moment houdt ze je handje vast. Ze zet eerder, samen met de zaakvoerders, haar schouders onder het merk. Conclusie: we zijn héél tevreden van deze positief spannende samenwerking en raden OpmerKelijk zeker aan.”

 

www.fintegriteit.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een onderscheidende branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Karl en Dominique Seynaeve, zaakvoerders van Brood- en dessertenatelier Seynaeve

Brood- en dessertenatelier Seynaeve is een bloeiend familiebedrijf. En dat al vier generaties lang. Zowel Dominique als haar man Karl zijn elke dag in de weer om de mooie familietraditie verder te zetten. Hij vanuit het atelier, zij vanachter de toonbank. Hoewel hun bedrijf succesvol is, besefte het bakkerskoppel dat ze flink moesten investeren in hun branding en communicatie. Want op dat vlak was hun broodje nog niet gebakken … Ze riepen de hulp in van OpmerKelijk.

Ons bedrijf door een andere bril

Dominique: “Mijn man en ik runnen samen Brood- en dessertenatelier Seynaeve. Als koppel zijn we constant in de weer met het product en de verkoop. We zitten met onze neus boven op onze zaak. Daardoor missen we een zeker helikopterperspectief. En laat net dat belangrijk zijn om te blijven groeien en geen enkele opportuniteit te missen. Nadat ik Katlijn had horen spreken op de voorstelling van haar boek VerMERKvuldig!, wist ik het onmiddellijk: als brandingexpert had zij de externe kijk die we nodig hadden.”

Trots communiceren

“We maakten een afspraak voor een brandingtraject. De gedrevenheid en professionaliteit van Katlijn overtuigde ons helemaal. Ze weet waarover ze spreekt en verkoopt geen lucht. We hebben echt geen moment getwijfeld om in te tekenen.

Niet veel later stond Katlijn in ons atelier tussen de pralines, desserten en broden. Ze wilde zien én proeven wat onze zaak zo speciaal maakte. Ze reageerde superenthousiast. Zelf zijn we heel bescheiden, maar Katlijn leerde ons dat we best trots mochten zijn op ons atelier en onze producten. Meer nog, die trots en onze sterke punten moesten we extra in de picture zetten.”

Waardevolle best practices

“Ons atelier heeft een grote parking, een broodautomaat, een webshop … allemaal troeven die voor ons evident waren. Katlijn spoorde ons aan om die sterktes meer uit te spelen. Want naast onze lekkere producten zijn dat belangrijke voordelen voor de klant.

We moesten met andere woorden een tandje bijsteken op het vlak van branding en communicatie en zorgen voor een duidelijke merkstrategie, een duidelijk merkverhaal en een bijbehorende strategie. Katlijn hielp ons met een hele reeks best practices, zowel van binnen onze sector als daarbuiten. Haar advies rendeerde al snel. Want we zagen plots veel meer nieuwe en ook jongere mensen voor de toonbank.”

Naar een sterk merkverhaal

“Het is nu meer dan ooit belangrijk om bestaande én potentiële klanten te vertellen waarvoor we staan. In een wereld boordevol boodschappen moet ons merkverhaal kloppen en eruit springen. Na vele uren denkwerk stelde Katlijn ons een concept met vier pijlers voor: Dagelijks, Lekkers, Feestelijks en Bijzonders. Dit was absoluut de creatieve vertaling van wat er in ons bedrijf gebeurde. Duidelijk én werkbaar trouwens. Want deze vier onderdelen integreren in onze branding en communicatie voelde heel natuurlijk aan.”

Een goed verslag = een goede basis

“Als we terugkijken op ons brandingtraject, zijn zowel Karl als ik nog altijd even enthousiast. We hebben echt een mooi parcours afgelegd, waarbij we stap voor stap dichter bij een duidelijke branding en een eigentijdse communicatie kwamen. We vonden het bijzonder positief dat we na elke afspraak een duidelijk verslag kregen. Niet alleen vormde dat de basis voor heel wat denkwerk thuis, maar het zorgde er ook voor dat we perfect op dezelfde golflengte bleven zitten met elkaar en met Katlijn.”

Ga voor Katlijns aanpak!

“Katlijn heeft alle kennis in huis, theoretisch én praktisch. Ze is buitengewoon creatief en haar gedrevenheid en enthousiasme werken aanstekelijk. Ze smijt zich volledig voor je zaak. Je voelt dat ze voor honderd procent bezig is met je merk. Ook haar team staat op elk moment klaar om te helpen. Allemaal pluspunten waardoor we dit OpmerKelijke brandingtraject zeker aanraden.”

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een onderscheidende branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Ben Sanders en Thérèse Dirkx, zaakvoerders van EEThentiek

Ben Sanders en Thérèse Dirkx zijn geen groentjes in het vak. Al jaren runnen ze het succesvolle ETM Catering waarbij ze bedrijven en grotere groepen laten genieten van pareltjes uit hun keuken. Sinds kort gaan ze nog een stap verder: ze verkopen authentieke, lekkere en gezonde afhaalgerechten en heel wat extra’s via hun eigen conceptstore. Voor deze nieuwe uitdaging beseften ze meteen het belang van een goede branding. Nog voor hun conceptstore de deuren opende, kozen ze vol overtuiging voor een brandingtraject bij OpmerKelijk.

Een merk dat bij je past

Thérèse: “Een sterk merk is enorm belangrijk voor een onderneming. Ben en ik wilden dan ook graag een heel duidelijk plan. Alleen zagen we het zelf niet zitten om onze nieuwe brand van a tot z op poten te zetten. Daarom gingen we op zoek naar een partner met de nodige brandingexpertise.”

“Voor ik bij Katlijn terechtkwam, had ik al een minder goede ervaring achter de rug. Mijn vorige bureau begreep niet waar ik naartoe wilde. Ze stelden misschien wel mooie dingen voor, maar ik vond er mijn visie niet in terug. Maar bij OpmerKelijk was ik van meet af aan tevreden over de aanpak. In plaats van gewoon maar dingen te creëren, startte ze met luisteren. ‘Wat willen Thérèse en Ben?’, dat stond centraal.

Ik wilde bijvoorbeeld eerst een naam en dan pas werken aan elementen zoals merkbeleving en -associaties. Hoewel dat niet strookte met de normale manier van werken bij een brandingtraject, paste Katlijn zich perfect aan.”

Structuur in de chaos

“Ik ben met duizend dingen tegelijk bezig in mijn hoofd. En dat is niet altijd gemakkelijk voor een brandingpartner. Toch kon Katlijn op elk moment een versnelling hoger schakelen. Ze snapte altijd waar ik naartoe wilde. Ze hield daarbij het stuur stevig vast en goot alles in een mooie structuur. Om altijd mee te zijn, moest ze zich niet alleen grondig inwerken in de cateringsector. Ze analyseerde ook ons bedrijf tot in het kleinste detail via een interne en externe analyse.”

Haar luisterend oor zorgt voor resultaat

“Onze gesprekken wierpen vruchten af. Dat was heel duidelijk. Katlijn pakte het bedenken van de naam heel grondig aan en hield sterk rekening met onze authenticiteit om te komen tot een naam die volledig bij ons paste. Zo werd EEThentiek geboren. Ook het concept kwam er op basis van wat ze als essentie haalde uit onze besprekingen en vertaalde naar een sterk concept. De drie pijlers EET lekker, EET bewust en EET verrassend die ze formuleerde, sloten perfect aan bij onze visie. Katlijn zorgde voor de juiste vertaling en het duidelijke kader.”

Naar meer merkbeleving

“Bij een sterk merk hoort natuurlijk veel beleving. Katlijn liet ook op dat vlak haar creativiteit los. Ze stelde bijvoorbeeld een hele reeks creatieve woordspelingen, quotes en woorden voor rond het concept om mensen te verrassen. En ze lanceerde nog andere leuke ideeën op het vlak van merkbeleving. Bij elke realisatie overzag ze het eindresultaat. Zo had ik altijd de zekerheid dat elk detail klopte met onze branding.”

We maken er samen iets van

“Tijdens het traject voelden Ben en ik op elk moment dat Katlijn geloofde in ons merk en dat ze er echt iets van wilde maken. Ook haar strategisch meedenken en haar gerichte opvolging vond ik een duidelijke meerwaarde. Ik raad het OpmerKelijke brandingtraject dan ook graag aan andere ondernemers aan.”

 

www.eethentiek.be

© Grafisch ontwerp door Astrid Graphics.

 

Streef jij ook naar een sterke branding om jouw onderneming uniek in de wereld te zetten? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Iris Schrooten, zaakvoerster van Schatteneiland

Al 25 jaar is Schatteneiland een kleinhandel voor uitdeelspeelgoed. In die periode veranderde er veel in de sector. Daar was Iris Schrooten zich absoluut van bewust. Nu ze als schoondochter van de oprichter mee aan het roer van het bedrijf staat, vindt ze het belangrijk om haar eigen accenten te leggen en zich te wapenen voor de toekomst. Daarom startte ze met een rebranding bij OpmerKelijk.

Honderd procent overtuigd

Iris: “Mijn schoonouders hebben schitterend werk geleverd. Schatteneiland is een echte referentie in de sector van uitdeelspeelgoed. Maar uiteraard staat de tijd niet stil. In 25 jaar verandert er heel wat. Toen ik in de firma stapte, merkte ik dat het hoog tijd was voor een rebranding.

OpmerKelijk leek me daarvoor de geknipte partner. Ik maakte een afspraak en al van bij het intakegesprek wist Katlijn me te overtuigen van haar kennis en kunde.

Haar professionele uitleg, haar gestructureerde manier van werken, de glasheldere output van een brandingtraject en de vele referenties waarop ze zich kan beroepen, zorgden ervoor dat ik honderd procent vertrouwen in haar had. Ik wist meteen: Katlijn heb ik nodig!”

Samen gericht bouwen aan een merk

“Katlijn liet me een uitgebreide vragenlijst invullen. Zo kreeg ze een duidelijk beeld van mijn business. Daarnaast trokken zij en haar team op onderzoek uit. Hoe zit de speelgoedsector in elkaar? Wie zijn mijn concurrenten? Ze schetste perfect het speelveld waarin ik me begaf.

In een volgende stap kreeg ik verschillende opdrachten mee naar huis. Bij elke taak dacht ik grondig na over mijn business en koppelde mijn bevindingen terug naar Katlijn. Zij gaf dan op haar beurt haar ideeën en feedback. Die wisselwerking vond ik bijzonder boeiend. Het gaf me het gevoel dat we samen aan mijn merk bouwden.”

Strategisch advies

“De sector van uitdeelspeelgoed was vroeger een niche. Die tijden zijn veranderd. De wereld ligt binnen handbereik en het aanbod is almaar groter geworden. Daarom was het absoluut nodig om van strategie te veranderen. Katlijn legde me uit hoe mijn bedrijf zich succesvol kon positioneren door te kiezen voor de juiste onderscheidende focuspunten. Die gerichte keuze bracht ook een nieuwe manier van communiceren met zich mee.”

Realistisch én toepasbaar plan

“Katlijn heeft veel expertise en ervaring over verschillende sectoren heen. Dat is een enorme toegevoegde waarde, vind ik persoonlijk. Daarnaast is ze een vat van inzichten in branding en strategie en ook op creatief vlak weet ze te verrassen. Zij en haar team weten perfect hoe ze merken kunnen versterken met een duidelijke aanpak.

Het resultaat van mijn rebrandingtraject vind ik geweldig. Ik heb nu een uitgebreid plan in handen dat zowel realistisch als toepasbaar is. Mijn plan is praktisch en concreet. En bij de effectieve uitvoering waakt Katlijn erover dat ik de gekozen weg aanhou. Ik durf dan ook gerust te zeggen dat een rebrandingtraject een zeer goede investering is.”

 

www.schatteneiland.be

 

Streef jij ook naar een sterke branding om jouw bedrijf uniek in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Marjan Van den Eynde, zaakvoerster van HOFsite

Een woonhuis ombouwen naar een vergaderlocatie en een belevingshuis? Marjan Van den Eynde van HOFsite kwam met dit schitterende idee op de proppen. Om geen enkel detail van haar branding over het hoofd te zien, ging ze te rade bij het team van OpmerKelijk.

De Limburgse grens over

Marjan: “Ik hield OpmerKelijk en Katlijn al een tijdje in de gaten. Zo wist ik dat ze verantwoordelijk was voor de branding van Chocola-Tuti – die ik absoluut top vind – en las ik haar boek VerMERKvuldig!. De afstand tussen Temse en Limburg vormde voor mij eerlijk gezegd het struikelblok. Maar toen het bij mij echt kriebelde om een nieuwe business te starten, heb ik toch de knoop doorgehakt.”

Aan hetzelfde touw trekken

“Het brandingtraject deed ik samen met Katlijn. Zo voelde dat toch voor mij. Want niet alleen deelde ze mijn enthousiasme voor mijn prille plan, ze bracht het beste in ons tweeën naar boven op het vlak van creativiteit. De ideeën borrelden aan beide kanten. Het werd een echt heen-en-weerverhaal. En dat zag ik ook in de voorbereidingen. Er kwam heel snel structuur in de ideeën. Katlijn ging tot het uiterste om het beste advies te geven. Zelf verzorgde ik mijn huiswerk, samen met mijn echtgenoot, tot in de puntjes. Geen wonder dat ik elke keer uitkeek naar mijn bezoek aan OpmerKelijk.”

De naam en het concept zaten er boenk op

“De open communicatie met Katlijn wierp zijn vruchten af. Bij het bedenken van de naam en het concept zat ze onmiddellijk in de juiste richting. Het was er boenk op. De brandnaam HOFsite matchte perfect bij wat ik wilde. Zeker toen ze het drieledige concept Huiselijke sfeer, Onbeschrijfelijke beleving en Formules op maat eraan koppelde. HOFsite werd zo de place to be om offsite te vergaderen en inside te genieten.”

Kort op de bal spelen

“Na elk bezoek aan OpmerKelijk volgde bijna onmiddellijk het verslag. Katlijns snelle terugkoppeling zorgde ervoor dat ik midden in mijn brandingproces bleef zitten. Ook de volledigheid en duidelijkheid van elk rapport waren een serieuze meerwaarde. Op die manier kon ik mijn echtgenoot tot in het kleinste detail bij de branding betrekken.”

Niet alle input past bij ons

“De grootste strategische bijdrage van Katlijn vond ik de grenzen die ze trok. Dankzij haar leerde ik mijn merk zakelijk zien in een duidelijk afgebakend kader. Zo wist ik snel wat wel en niet bij mijn brand hoorde. Het brandingplan, dat na mijn brandingtraject tot stand kwam, vormt hiervoor nu mijn houvast.”

Klaar voor de toekomst!

“Ik ben heel tevreden over mijn brandingtraject. Ik zou het zeker aanraden. Katlijn was zowel zakelijk als persoonlijk honderd procent betrokken bij mijn verhaal. Daardoor voelde ik me helemaal op mijn gemak en stelde ik me gemakkelijk open.

Ook haar team ging op een doelgerichte manier met mijn idee aan de slag. Het resultaat is een brandingplan dat heel tastbaar en to the point is. Ik weet nu perfect hoe ik de toekomst moet aanpakken!”

 

www.hofsite.be

© Grafisch ontwerp door Astrid Graphics.

 

Streef jij ook naar een doordachte strategische branding om jouw bedrijf onderscheidend in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Rosaly Bettens, zaakvoerster van Naturelle

Al vijftien jaar leidt Rosaly Bettens haar schoonheidsinstituut Naturelle in Houthalen-Helchteren. Als zaakvoerster deed ze daarbij vooral een beroep op haar gezond verstand en een flinke portie buikgevoel. Van een echt gestructureerd plan van aanpak was er tot voor kort geen sprake.

Maar begin 2018 voelde Rosaly dat het tijd werd om af te stappen van voorgekauwde formules en een aanbod uit te werken waar ze honderd procent achter stond. Dat besef bracht echter veel vraagtekens met zich mee: Wat wil ik zelf? Zal de markt dit wel willen? En hoe vertaal ik mijn nieuwe plannen naar de buitenwereld? Al snel besliste Rosaly om Katlijn van OpmerKelijk in te schakelen voor brandingadvies.

Geen dertien in een dozijn

Rosaly: “Blijkbaar doet veertig worden iets met een mens. Nadat ik vijftien jaar mijn zaak had gerund, stelde ik me plots de vraag of het dit nu wel was wat ik echt wilde. Vanbinnen kende ik het antwoord al. Als ik bleef verderdoen zoals ik bezig was, dan zou ik me vooral houden aan bestaande formules. En dat was iets wat me totaal niet aansprak. Mijn vrees om de dertiende schoonheidsspecialiste in een dozijn te worden, stak de kop op. Daarom besliste ik dat het tijd was voor een ommezwaai!

Ik wilde vrouwen vooral op twee fronten helpen: enerzijds door hun huid te verbeteren, anderzijds door hen te laten ontspannen en hun vrouwelijkheid te laten beleven op alle mogelijke zintuiglijke manieren. Maar het bleef lang bij die droom. Tót ik met Katlijn in zee ging …”

Katlijn is de sleutel

“Hoewel ik voelde waar ik naartoe wilde, was het heel moeilijk om mijn doel te bereiken. Ik ken Katlijn al jaren en ik zag geregeld wat ze bij andere groeiende ondernemers en onderneemsters teweegbracht. Daarom besliste ik de hulp van OpmerKelijk in te roepen bij mijn branding.

Pas op, dit parcours was geen simpele oefening. Katlijn stelde mijn zaak volledig in vraag. Ik heb samen met haar heel wat denkwerk verricht. En met succes! Ik werd op deze manier veel bewuster van mijn business en van mezelf. De stresskip in mij kwam eindelijk tot rust en zag duidelijke structuren. Zowel ikzelf, mijn zaak als mijn gezin plukken daarvan nu de vruchten. Katlijn was voor mij echt de sleutel tot mijn nieuwe verhaal.”

Personal branding in mijn concept

“Katlijn kan bijzonder goed luisteren en ze speelde super in op wat ik haar vertelde. Zo kwam ze tot een prachtig concept waar echt alles in zit wat ik wil brengen met Naturelle. Ik werk nu met drie pijlers: signature exceptionelle (alles in het teken van huidverbetering), signature personelle (workshops op maat) en signature sensationelle (met een focus op visagie en spraytan).

Het woordje signature is hierin heel belangrijk. Vooral omdat ik het ook steevast koppel aan mijn naam. Met Signature Rosaly Bettens geef ik aan dat je iets unieks krijgt als klant. Het is geen copy-pasteverhaal. Het past honderd procent bij mij. Elk detail in mijn zaak moet dit ook oproepen. ‘Dat is nu eens typisch Rosaly!’ zou elke vrouw moeten denken als ze bij mij langskomt.”

Een plan mee op reis

“Mijn brandingplan is nu klaar. En ik durf gerust te zeggen dat ik trots ben op wat er naar buiten is gekomen tijdens het traject, én op wat er neergezet zal worden.

Ik heb jaren zomaar dingen gedaan. Nu heb ik een duidelijk kader. Past dit of past dit niet bij mijn zaak? Het antwoord is nu zo klaar als een klontje. Mijn plan biedt me een stevige houvast. Het staat allemaal concreet uitgeschreven. Ik sleur mijn brandingplan nu trouwens overal met me mee … zelfs op vakantie naar Spanje.

Ik heb duidelijkheid voor mezelf, maar ook voor anderen. Want als je het plan gaat uitrollen, heb je meteen een document in handen om derden te briefen. Neem nu de designer van mijn logo: zij snapte onmiddellijk wat ik wilde doordat Katlijn het merk-DNA van Naturelle heel helder uitgeschreven heeft. Of de ontwikkelaar van mijn website: hij was meteen mee met het sitemapvoorstel van Katlijn. Tijdens het brandingtraject krijg je van Katlijn trouwens een aantal vrijblijvende contacten met wie je je plan in de praktijk kan brengen. Superhandig!”

Waarom Katlijn?

“Als er ondernemers in mijn netwerk zijn die iets willen veranderen, die een meedenker nodig hebben of een houvast, dan raad ik Katlijn aan. Ze heeft haar strepen meer dan verdiend. Zowel strategisch als commercieel. Maar zeker ook creatief. Hoe sterk ze bijvoorbeeld mijn missie en visie verwoordde, dat zal me altijd bijblijven. Het klopte perfect met wat ik vanbinnen voelde. En ook mijn slogan – vrouwelijke beleving tot in de puntjes – is echt een match met wat ik wil doen.”

 

www.instituut-naturelle.be

 

Streef je als eigenaar-ondernemer ook naar een krachtige branding om jouw merk onderscheidend in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Mira Huypens en Rudi Thoelen, zaakvoerders van FulFil

Rudi Thoelen en Mira Huypens staan aan het roer van FulFil. Allebei hebben ze een grote passie en drive voor loopbaancoaching en bedrijfstrainingen. Door de jaren heen groeide hun aanbod enorm, waardoor ze vreesden dat de klant de rode draad niet meer zou zien. Ze hadden behoefte aan een brandingexpert, die hielp om hun verhaal op een duidelijke en gestructureerde manier naar buiten te  brengen. Katlijn van OpmerKelijk was de geknipte persoon om hen te helpen.

De rode draad

Mira: “Voor ik met mijn eigen zaak startte, deed ik gedurende 17 jaar ervaring op bij KBC HR in verschillende leidinggevende functies. Tot ik in het ziekenhuis belandde met een longembolie. Toen ging er bij mij een lichtje branden. Als ik ooit nog zelfstandige wou worden én opnieuw wou studeren, dan was het nu het moment. Samen met Rudi richtte ik LEEF op en in eerste instantie was ons aanbod eerder beperkt. Ik focuste vooral op coaching en loopbaanbegeleiding, Rudi op bedrijfstrainingen. Toen ik mijn studies gezinswetenschappen en psychotherapie afrondde, wou ik al mijn nieuwe kennis optimaal versmelten met het bestaande aanbod van onze zaak.

Rudi: “Ons nieuwe aanbod werd heel breed. Het was nodig om er focus en structuur in te brengen. We zaten er zelf met onze neus te dicht op. We vonden het belangrijk dat onze klanten in een oogwenk wisten wat wij voor hen betekenden. En daarbij konden we hulp gebruiken.”

Katlijn, onze collega en sparringpartner

Mira: “We hadden een brandingexpert nodig om al onze ideeën in een duidelijke structuur en strategie te gieten. Op een Sofia-netwerk kruiste ons pad met dat van Katlijn. Ik wist wie ze was, want we hadden samen op de universiteit gezeten en ik had haar boek VerMERKvuldig! gelezen. Ik voelde onmiddellijk dat we haar conceptuele, kritische, strategische én creatieve aanpak hard konden gebruiken. En zo werd Katlijn onze cocreator, onze collega tijdens een intensief brandingtraject. Zowel Rudi als ikzelf namen deel aan de afspraken. Dat was voor Katlijn een absolute must.”

Rudi: “We doen dan wel elk ons ding binnen FulFil, toch was het heel belangrijk om dit traject samen te doorlopen. Katlijn gaf ons voldoende ownership over ons individuele vakdomein. En kwam er een mening naar boven die over een bepaalde grens ging, dan werd er ook geluisterd. Elke insteek telde.”

Whoppa, een nieuwe naam!

Mira: “Voor mij was het heel belangrijk om niet zomaar te schrappen in het aanbod. Ik wilde misschien wel meer focus en meer wisselwerkingen tussen de verschillende onderdelen, maar mijn hele business omgooien was een brug te ver. Katlijn voelde dat perfect aan. Ze hield het totaalplaatje en de wisselwerkingen goed voor ogen en ontdekte dat onze oorspronkelijke naam LEEF eigenlijk de lading niet meer dekte. Na uren denkwerk lanceerde Katlijn de naam FulFil. Deze nieuwe bedrijfsnaam, die zij had bedacht, was de perfecte vertaling van wat wij echt willen doen: klanten laten excelleren met een vervuld gevoel.”

Rudi: “Het heeft wel even tijd gekost om aan de nieuwe naam te wennen. Maar hoe langer hoe meer voelde ik dat de naam FulFil perfect aansloot bij ons aanbod en onze missie. Als ik onze nieuwe naam aan buitenstaanders vertelde, waren ze onmiddellijk enthousiast.”

Mira: “In een volgende fase hielp Katlijn ons met het concept voor FulFil. Ze benoemde elke pijler met een zeer duidelijke associatie met onze merknaam. Nu treden we naar buiten met FulFil Life, FulFil Work en FulFil Team. Ons nieuwe concept hielp ze op een transparante manier te vertalen naar onze doelgroepen.”

Een helicopterview en zo veel meer

Mira: “Tijdens ons brandingtraject vond ik het verrassend hoe Katlijn op hetzelfde moment in detail kon gaan en toch het overzicht bewaarde. Ik stond versteld van haar helicopterview.”

Rudi: “Ook haar creativiteit was ongelooflijk. Ik kreeg mijn ideeën bijvoorbeeld niet altijd goed verwoord. Voor Katlijn was dat geen probleem. Ze begreep snel wat ik bedoelde, legde haar vinger erop en goot het in perfecte zinnen en begrippen. Katlijn bedacht zelfs originele afgeleiden van onze merknaam zoals bijvoorbeeld FulFillers.”

Mira: “Haar kritische geest werkte verfrissend. Ze praatte ons niet naar de mond. Had ze een mening, dan sprak ze die uit en hield ze er ook aan vast. Door deze troeven – in combinatie met haar professionaliteit, inlevingsvermogen en gestructureerde aanpak – heb ik Katlijn al vaak aangeraden aan andere ondernemers.”

Eindelijk een duidelijke kapstok

Mira: “Het eindresultaat mag er zijn! We hebben nu een echte branding guide, een duidelijke houvast in onze handen. Ons brandingplan is enorm gedetailleerd en in één woord: af. Rudi en ik nemen het nog vaak vast. Krijgen we bijvoorbeeld een voorstel van onze designer, dan toetsen we het ontwerp af aan dit plan. Of hebben we een nieuw ideetje, dan weten we perfect hoe het in ons aanbod past.”

Rudi: “De rode draad doorheen ons concept is nu heel helder uit te leggen aan onze klanten. Dankzij Katlijn genieten we nu bij Fulfil van een duidelijke focus en structuur.”

 

www.fulfil.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een onderscheidende branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.