Testimonial-rebranding-Trotsmakers_Opmerkelijk

Myriam Candries, Christoph Van Doninck en Karin Sannen, zaakvoerders van Trotsmakers

Wat is trots? En wat is vertrotsen? Myriam Candries, Christoph Van Doninck en Karin Sannen van Trotsmakers zetten er graag een boompje over op. Vanuit hun business laten ze mensen, teams en organisaties groeien en floreren op een unieke manier. Toch miste hun brand nog enkele belangrijke facetten: een duidelijk en coherent merkverhaal, een klare kijk op de doelgroepen, een stevige methodiek …

Het trio zocht hulp en vond exact waar ze behoefte aan hadden: brandingexperte Katlijn van Opmerkelijk. Hun brandingtraject werd een pareltje … Iets waar ze nu (terecht) supertrots op zijn!

Een gestructureerde, doortastende en duidelijke aanpak

Testimonial-rebranding-Trotsmakers_OpmerkelijkMyriam: “Ik kende Katlijn al een poosje. We zaten samen in een raad van advies.  Toen wij voor de oprichting van ons bedrijf Trotsmakers op zoek waren naar meer brandingexpertise, nam ik contact met haar op. Ze leek me het geknipte, externe klankbord om diepgang  in onze brandingaanpak en coherentie in ons verhaal te brengen. En ik kreeg gelijk. 😊”

“Ik wist natuurlijk al op voorhand met welke sterke persoonlijkheid ik te maken had. Maar ook mijn medezaakvoerders Karin en Christoph waren onmiddellijk overtuigd van haar gestructureerde, doortastende en duidelijke aanpak.”

“De insteek van Katlijn was precies wat we zochten. Door haar uitgebreide ervaring in branding, communicatie en strategie twijfelden we dan ook geen seconde en tekenden we in voor een brandingtraject.”

Een waslijst aan vragen

Karin: “Ons brandingtraject ging van start met een hele resem vragen. Zo leerde Katlijn ons merk in de diepte kennen en werden we zelf geconfronteerd met enkele grijze zones. Op basis van onze input ging team Opmerkelijk van start met hun uitgebreide research. Zij deden onderzoek naar onder andere onze concurrenten, stelden een SWOT-analyse op, deden aan trendspotting …”

Christoph: “Daarnaast vond Katlijn het belangrijk om ook voldoende stil te staan bij het begrip trots. En terecht! Wat betekende dit concept voor ons en voor onze doelgroep? En hoe konden we dat vertalen op een manier die bij ons paste? Dat was het vraagstuk.”

“Katlijn bleef doorvragen en gaf ook haar eigen kijk op het begrip trots. Zo creëerde ze voor ons kernwoord een scherpere definitie en relevantie en stelde ze het op een begrijpbare manier voor. Zowel naar onze doelgroepen toe, als naar ons eigen team.”

Op wie richten we onze pijlen?

Myriam: “Die doelgroepen aflijnen, was voor ons ook niet zo’n evidente klus. Gelukkig wist Katlijn er wel raad mee. Ze heeft onze blik enorm verruimd met behulp van een extra verdieping. Ze paste haar programma aan onze specifieke noden aan. Knap dat ze die flexibiliteit inzette!”

Katlijn is geen jaknikker

Christoph: “Katlijn pakte knelpunten aan en gooide zonder problemen bestaande pistes overboord. Een sterk merkverhaal was key, de rest moest wijken. Zo was ze bijvoorbeeld heel enthousiast over onze merknaam Trotsmakers, terwijl ze onze methodiek minder geslaagd vond. Uiteindelijk vertaalde ze onze methodiek naar een merkverhaal met een concept dat bestaat uit een acroniem, die nu meer in lijn ligt met ons merk, onze doelgroepen en onze eigen visie.”

“Tijdens heel ons proces was Katlijn altijd de enthousiaste én kristische challenger. Dat was voor ons zeker een groot surplus.”

Een all-inclusive brandingplan

Karin: “Dankzij de input van Katlijn groeiden we naar een uniek merkverhaal. Het was een echte win-win. Ze vertrok van onze bestaande ideeën, deed ons nog meer reflecteren en stuurde ons in een duidelijke richting. En daar stopte het niet. Want ze zorgde ook voor veel merkbelevingselementen zoals quotes, woordspelingen … waarmee we nog meer body aan ons merk konden geven.”

Myriam: “Al die informatie bracht Katlijn samen in een brandingplan, inclusief handige leidraden voor externen. Superhandig, als je het mij vraagt. Want zo hebben copywriters, webdesigners … onmiddellijk beet wat de essentie is van Trotsmakers en kunnen ze die op een juiste manier aanvullen met hun eigen expertise.”

Katlijn kills your darlings

Christoph: “Als ondernemer creëer je vaak een verhaal, maar zit je er zelf te diep in. Een externe blik helpt je op dat moment van eventuele blinde vlekken af. Katlijn is een challenger avant la lettre. Haar kijk op je brand werkt bijzonder inspirerend. Neem nu bijvoorbeeld onze methodiek. Daar bracht Katlijn een positieve verandering in. Je moet er natuurlijk wel voor openstaan, hè.”

Karin: “Niet alleen de inspiratie maar ook de coherentie die Katlijn voor onze branding brengt, vind ik een serieuze meerwaarde. Ons merk klopt nu van a tot z. Als ondernemers hebben we bij elk facet moeten stilstaan.”

Myriam: “Ik denk dat ik voor ons drieën spreek als ik zeg dat dit brandingtraject een absolute aanrader is. Geen enkel aspect laat Katlijn, met haar tonnen ervaring op het vlak van branding, onberoerd. En zo evolueer je als ondernemer naar een merk met enorm veel diepgang, dat ook nog eens perfect bij je past.”

 

Testimonial-rebranding-Trotsmakers_Opmerkelijk

www.trotsmakers.be 

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een branding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Testimonial-branding-Kruze_Opmerkelijk

Stijn Van Schoonlandt en Leen Danhieux, zaakvoerders van Kruze

Stijn en Leen hebben een stevige boon voor koffie. Ze leveren de lekkerste bakjes troost bij hun b2b-klanten of aan particulieren via hun webshop. Toen ze beslisten om zich ook in thee te specialiseren, rees er een probleem op het vlak van branding. Hun merknaam De Koffieliefhebber dekte plots de lading niet meer. Daarom ging het ondernemersduo op de koffie bij Katlijn van Opmerkelijk voor een rebrandingtraject.

Twee merken versmelten tot één sterke brand

Testimonial-branding-Kruze_OpmerkelijkLeen: “We waren al een hele tijd actief met ons bedrijf De Koffieliefhebber. Eerst alleen met koffie, maar al snel kwam daar thee bij. Omdat de thee- en koffiesector twee verschillende werelden zijn, zat er voor ons niets anders op dan met twee aparte merken te werken: De Koffieliefhebber en De Theeliefhebber. Dat was allesbehalve praktisch. Daarnaast waren beide merken in het Nederlands en dat stond haaks op onze internationale ambities. Ons buikgevoel vertelde ons dat het tijd was voor een nieuwe naam.”

Stijn: “Een grondige analyse door Katlijn bevestigde ons voorgevoel. Een nieuwe merknaam was een absolute must. We gingen trouwens net verhuizen naar een nieuw bedrijfspand. Er was met andere woorden geen beter moment voor deze positieve switch.”

Een gedetailleerd en volledig onderzoek

Leen: “Katlijn ging niet over één nacht ijs. Tijdens ons rebrandingtraject onderzocht ze onze sector tot in het kleinste detail. Zo deed ze bijvoorbeeld research naar onze concurrenten en naar de nieuwste trends op de markt. Stijn en ik konden checken of die nieuwigheden aansloten bij onze strategie.”

Stijn: “Ook de SWOT-analyse van ons bedrijf deed ze heel grondig. Elk aspect besprak ze met ons. We vonden het heel positief dat ze zelfs in een latere fase de analyse aanvulde. Op die manier wisten we zeker dat ons brandingplan volledig was.“

Strategisch voordeel

Leen: “In ons rebrandingtraject gingen we samen met Katlijn op zoek naar onze kernwaarden en merkassociaties. Door diep na te denken over ons merk, ontdekten we wat we echt wilden. Onbewust wisten we dat wellicht al, maar dankzij deze oefening kwam het nu ook tot uiting. Vooral strategisch was het absoluut een voordeel.”

What’s in a name?

Leen: “De moeilijkste stap in het traject was een naam vinden. In het begin liep dat helemaal niet vlot. We zaten niet alle drie op dezelfde golflengte, waardoor ik even mijn vertrouwen kwijt was. Maar Katlijn geloofde er echt in dat het ons samen zou lukken. Door een open communicatie en de wil om er echt iets van te maken – zelfs al was daar een extra brainstormsessie voor nodig – kwam er een prachtige oplossing uit de bus. Ons merk Kruze meerde aan. In de volgende fase vielen alle puzzelstukjes in elkaar.”

Stijn: “Katlijn toverde een hele reeks creatieve woorden, gekoppeld aan ons concept, en woordspelingen vanuit de associatie met Kruze uit haar hoed. Op het vlak van merkbeleving bracht ze enorm veel ideeën aan, altijd met een originele knipoog. Zo konden we ons merk en onze verhalen lanceren op een manier die honderd procent bij ons past en ons duidelijk onderscheidt van onze concurrenten.”

Positief over OpmerKelijk

Stijn: “Als we terugkijken op ons rebrandingtraject kunnen we eigenlijk alleen maar positief zijn. Katlijn maakt grondig werk van je merk. En dat voel je in elk aspect. Van haar voorbereidingen, het lanceren van voorstellen tot zelfs de verslagen. Altijd kom je dezelfde gedetailleerde werkwijze tegen.”

“Verder is Katlijn heel creatief en origineel. Ze weet zich ook goed te omringen met de juiste mensen. Haar netwerk boezemt vertrouwen in. Dat is heel handig als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een designer of een advocaat met een specialisatie in merkenrecht.”

Leen: “Katlijn houdt van een open communicatie. Ze kan zich perfect verzoenen met positieve feedback. Daarnaast trekt ze alle registers open om haar klanten te bedienen en een goede output te garanderen. Ook al kost het haar veel tijd en energie. Ik vind het nog altijd heel fijn dat ze voor ons die extra brainstormsessie organiseerde. Ze heeft zo haar missie perfect volbracht. Wij genieten nu van een prachtig resultaat en kunnen met ons sterke merk twee werelden veroveren.”

 

Testimonial-branding-Kruze_Opmerkelijk

© Grafisch ontwerp door Astrid Graphics (https://astrid.graphics/)

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een onderscheidende branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Testimonial-branding-Ottercider_Opmerkelijk

Laura Bernaers en Toon Vandenbranden, zaakvoerders van Ottercider

Laura en Toon hebben een passie voor cider en azijn. Al enkele jaren verkochten ze hun artisanale producten onder het label Azwijn. Om hun passieproject te verruimen en steviger in de markt te zetten als een volwaardig merk, gingen ze op zoek naar strategische hulp op het vlak van branding. Brandingexperte Katlijn toverde een straffe rebranding op tafel, die onmiddellijk zorgde voor heel wat meer salespotentieel.

Enthousiasme werkt aanstekelijk

Toon: “Als koppel zijn we heel graag bezig met cider en azijn. Omdat we uit de buurt van Zwijndrecht komen, kozen we in het verleden voor de merknaam Azwijn. Maar omdat we vandaag de dag niet meer met appels vanuit die streek werken, was het tijd voor een nieuwe naam. Daarnaast wilden we onze verkoop boosten en onze brandingstrategie grondiger bekijken.”

Laura: “Mijn zus Sarah volgde al een rebrandingtraject bij Opmerkelijk. Zij was superenthousiast over hun aanpak. Toch namen we nog contact op met andere partijen. Maar bij Opmerkelijk waren we meteen overtuigd. Het was van meet af aan duidelijk: ze doen wat ze beloven en zijn heel transparant over de stappen binnen dit strategische brandingtraject en het einddoel.”

Vanuit een grondige verkenning naar een sterk concept

Toon: “Bij de start van ons traject werkte heel het team van Opmerkelijk zich grondig in. Ze gingen bijvoorbeeld op zoek naar nieuwe trends en deden meerdere benchmarks en een uitgebreide SWOT-analyse. Vaak is dat laatste een dooddoener, maar in dit geval kwam pas echt naar voren hoe goed ze ons begrepen.”

Laura: “En met resultaat. Die grondige voorbereiding in combinatie met ons huiswerk, was de perfecte basis voor het strategische en creatieve concept dat Katlijn voor ons uitwerkte.”

Toon: “Aan de hand van vier pijlers kunnen we nu onze business structureren en voluit gaan voor nieuwe opportuniteiten. Het is een houvast voor elke keuze die we maken, zelfs op het vlak van productie. Alles wat er in de toekomst aankomt, moet in ons nieuwe plaatje passen.”

Een plan met een geestige merkbeleving

Toon: “Een merk staat of valt met beleving. Daarom bedachten Katlijn en haar team tal van merkbelevingselementen. Ze gingen echt all the way.”

Laura: “We popelen van ongeduld om aan de slag te gaan met de leuke quotes, woordspelingen, enzovoort. We zijn pas ouders geworden van een kleine spruit. De uitrol zal dus stapje voor stapje gebeuren.”

Op naar meer sales, wanneer het past!

Laura: “Tijdens ons brandingtraject hielp Katlijn ons niet alleen met het versterken van ons merk, ook de effectieve verkoop nam ze onder de loep. Zowel Toon als ikzelf hebben nog een andere job. Dus een winkeltje beginnen, was bijvoorbeeld niet aan de orde. Zelfs een webshop leek ons te omslachtig. Katlijn luisterde goed naar onze verzuchtingen en stelde enkele alternatieve verkooppistes voor. Bijvoorbeeld een exclusief verkoopmoment voor onze opperfans, slechts enkele keren per jaar. Of een membershipformule, ook nog zo’n leuk idee. Die voorstellen waren wel perfect werkbaar voor ons.”

Katlijn is the next level!

Toon: “Ik kom zelf uit de reclamewereld. Ik ken de klappen van de zweep vanuit de productiezijde. En toch was ik buitengewoon aangenaam verrast hoe Katlijn een strategisch brandingtraject aanpakt. Ze hielp ons doordacht en op een goed omkaderde manier naar ons einddoel. Ze stelde ons onmiddellijk op ons gemak. Op geen enkel moment was ik bang om domme dingen te zeggen. (lacht)

Laura: “Het hele proces zat echt goed in elkaar en Katlijn hield het tempo erin. Ze was streng, maar rechtvaardig over de taken die we mee naar huis kregen. Die benadering werkte enorm motiverend en zorgde voor positieve resultaten.”

Groeien naar een helder perspectief

Toon: “Voor ons merk hadden we al heel wat dingen op poten gezet, maar we misten de richting om verder te groeien en een duidelijk perspectief. Het advies van Katlijn maakte alles veel helderder in ons hoofd. Het werd duidelijk wat we wel zijn en wat we niet moeten meenemen in ons verhaal. Zo kunnen we vanaf nu nog beter focussen op onze kernwaarden.”

Laura: “Als zaakvoerders zaten we te dicht op ons merk. We misten een helikopterperspectief. De externe kijk van Katlijn was dan ook een grote meerwaarde voor ons. Verder hield ze ons constant een spiegel voor en onderstreepte ze het belang van onze klanten. Ze zette Toon en mezelf meermaals in hun schoenen.”

Toon: “Zo groeiden we samen naar een duidelijk plan: een routemap voor de volgende jaren. Iets wat volgens ons heel veel bedrijven kunnen gebruiken. We verwijzen hen graag naar één Opmerkelijk adres.”

Testimonial-rebranding-Ottercider_Opmerkelijk

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een branding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

 

Testimonial-branding-CompanyRadio_Opmerkelijk

Olivier Schalbroeck en Koen De Vogelaere, zaakvoerders van Company Radio

Company Radio maakt meertalige liveradio voor bedrijven, organisaties en beurshouders. Het unieke concept van zaakvoerders Olivier Schalbroeck en Koen De Vogelaere vraagt om een opvallend merkverhaal. Samen met Opmerkelijk als strategisch adviesbureau drukten ze op de pauzeknop ter reflectie om daarna vol overtuiging op ‘play’ te drukken. In alle betekenissen van het woord. Olivier vertelt hoe dat precies in zijn werk ging.

Nice to meet ya (Niall Horan)

“Een boeklaunch aan de hand van een radioprogramma? Waarom niet. Katlijn schakelde ons in om TOPgeMERKt opmerkelijk te lanceren. Tijdens deze eerste fijne samenwerking hoorden we de ene positieve testimonial na de andere. De cases klonken ons als muziek in de oren. We zaten op de eerste rij en op het puntje van onze stoel. Dat wilden wij ook voor ons bedrijf. En zo geschiedde.”

What difference does it make (The Smiths)

“Met Company Radio willen we verbondenheid creëren op de werkvloer, geen alledaags concept. We wilden ons merk sterk in de markt zetten en duidelijk maken waarvoor je precies bij ons terechtkan. Meer relevantie, meer onderscheid. De boeklaunch maakte me een ‘firm believer’ in straffe merkpositionering. Ook voor kmo’s. Je kan dan wel een krak in je vak zijn, maar het is belangrijk dat dat ook strategisch tot uiting komt. Ik leerde dat als je strategische positionering eenmaal helder is, de rest ook volgt. Zo treed je coherent naar buiten met alles wat je te bieden hebt, en dat is noodzakelijk voor elk bedrijf.”

Work (Rihanna)

“Tijdens het intakegesprek polste Katlijn naar onze wensen. Ze toetste af of de verwachtingen in dezelfde lijn lagen en beloofde ons snel een update. Wat volgde, was ongezien. Al bij de tweede afspraak had Opmerkelijk onze (internationale) concurrenten in kaart gebracht, een gedetailleerde SWOT-analyse en benchmarking uitgevoerd én een slimme, strategische positionering bedacht. Dat gaf ons meteen vertrouwen: dit is een bedrijf dat van aanpakken weet.”

It’s possible (Roxette)

Katlijn gaf ons niet alleen verbeterpunten mee maar spotte ook opportuniteiten. Ze reikte potentiële pistes aan waarbij we zelf niet hadden stilgestaan. Hoewel wij ons voornamelijk richten op radio in functie van employer branding dacht zij ook aan onze mogelijkheden voor corporate branding. We zochten nieuwe horizonten op. Tijdens de brainstormfase waren de mogelijkheden veel ruimer, waarna we finetuneden waarop we écht gingen inzetten.”

Clarity (John Mayer)

“Eerst ontleedde Opmerkelijk onze business, waarna ze klaarheid schepten in ons aanbod en onze strategische mogelijkheden. We zetten samen de grote lijnen uit en daarna gaf Katlijn ons de uitdaging om onze diensten te vertalen naar drie doordachte pakketten. Zij voorzag ze van een catchy naam. Met een phygital concept diversifiëren we ons nu van de concurrentie. We houden andere spelers in de gaten maar doen vooral ons eigen ding. Of zoals Katlijn het zegt: ‘Met je sterktes en groeipunten maak je het verschil!’”

Wat een idee!? (Pommelien Thijs)

“Het team van Opmerkelijk kwam met een zondvloed aan creatieve ideeën. Van woordspelingen tot alliteraties en toffe quotes: we hadden er maar uit te kiezen. Deze merkbelevingselementen, gekoppeld aan ons strategische merkverhaal, zetten Company Radio nog meer in de picture.”

“Aan de hand van concrete voorbeelden van huidige klanten en de kracht van positief denken, nam Katlijn ons mee in haar denkwijze. Pushen? Nooit. Duidelijk zijn? Altijd. We zagen in dat onze branding, website en productnamen aan vernieuwing toe waren en gingen samen vastberaden aan de slag. Katlijn was net zo geëngageerd als wij. Het was een intens proces mét resultaat.”

The masterplan (Oasis)

“Het strategische brandingplan van meer dan honderd pagina’s ligt binnen handbereik op kantoor. Het is tot in de puntjes uitgewerkt en kraakhelder. Nu is het aan ons om de theorie in de praktijk om te zetten. Gelukkig bevat de guideline alle beslissingen om copywriters, grafisch vormgevers en webdesigners gericht van input te voorzien. Samen geven we Company Radio een sterke merkidentiteit.”

The time is now (Moloko)

“Een brandingtraject is een investering. Met andere woorden: iets wat je kan terugverdienen als je de kans met beide handen grijpt. Wat voor ons de doorslag gaf? Dat Opmerkelijk erkend is door de Vlaamse overheid voor subsidies via de kmo-portefeuille binnen de pijlers opleiding en advies. Weet je, stilstaan en reflecteren als ondernemer is een must. Het geeft je niet alleen inzicht maar ook ruimte voor creativiteit. Zeker wanneer je samenwerkt met een professional en je een externe blik op de zaken krijgt. Weet je niet waar je naartoe wil met je bedrijf? Dan stuwt energiegever Katlijn je in de juiste richting voort. Ze creëert structuur, haalt de chaos uit je hoofd en ziet je als ondernemer. Ze begrijpt je bedrijf en zorgt daarna dat ook (potentiële) klanten dat doen.”

Testimonial-brandingtraject-CompanyRadio_Opmerkelijk

www.companyradio.be

Heb jij net als Koen en Olivier nood aan duidelijkheid? Wil je samen met een professionele partner stilstaan bij je aanbod en merkverhaal om daarna de 2.0-versie in de wereld te zetten? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Testimonial Praatkracht - Opmerkelijk

Dominique Renders en Corrylaura Van Bladel, zaakvoersters van Praatkracht

Gedreven door dezelfde waarden en complementair in expertise bundelden Corrylaura Van Bladel en Dominique Renders de krachten. Hun praktijken Blabla en De Hefboom stopten te bestaan, Praatkracht zag het levenslicht: een expertisecentrum in verbindend communiceren, faciliteren en bemiddelen. De gids van dienst? Opmerkelijk. Samen stippelden ze een veelbelovende route uit met als eindbestemming een weloverwogen merknaam, een sterk merkverhaal en een duidelijke merkstrategie.

Top of mind

Testimonial Praatkracht - Opmerkelijk “Had ik destijds het budget gehad, dan volgde ik bij de start van De Hefboom (2016, n.v.d.r.) een brandingtraject. Omdat ik geloof in de meerwaarde van Opmerkelijk, woonde ik wel netwerkevents bij en volgde er een socialmediatraining. Toen Corrylaura en ik beslisten om de handen in elkaar te slaan, stelde ik haar voor om samen met hen aan de weg te timmeren. Gelukkig beaamde ook het buikgevoel van Corrylaura dat Opmerkelijk voor ons de perfecte compagnon de route is”, aldus Dominique.

Uitvoerig uitgestippeld

 “Katlijn en haar team beloofden ons een krachtige merknaam en een sterk merkverhaal. Om dat waar te maken, voerde Opmerkelijk een grondig, strategisch onderzoek uit van onze business en een gestructureerde analyse van de markt, best practices, trends en concurrenten. Daarnaast schotelden ze ons heel wat vragen voor om die achteraf te vertalen naar onderbouwd advies: Welke impact heeft jullie aanpak? Wat betekent ‘Verbindende Communicatie’ écht? Wat bieden jullie niet aan? … In onze sector zijn er tal van nuanceverschillen en het internet staat tjokvol verschillende waarheden. Als gecertificeerde trainers vinden we integriteit belangrijk. Dus hoewel het huiswerk best intens was, leerde Opmerkelijk daardoor wel ons bedrijf écht kennen. Katlijn durfde platgetreden paden in vraag te stellen en biechtte op dat ze zich ’s nachts over iets bedacht had”, vertelt Corrylaura.

Op een kruispunt

 “Na 25 jaar Blabla was het tijd om die naam los te laten. Dat vond ik niet evident: voordien ging ik altijd organisch te werk, terwijl er nu een professioneel kantoor met een groots plan op de proppen kwam. Katlijn wist mijn onzekerheden te counteren met een duidelijke visie en goede intenties. Ze maakte ons nieuwsgierig. Maar eerlijk? Toen ze de nieuwe merknaam ‘Praatkracht’ onthulde, voelde ik geen onmiddellijke klik. Katlijn lichtte toe dat de naam de sterktes van onze twee praktijken bevat en welke merkbelevingselementen we eraan kunnen koppelen. Toen werd het plots tastbaar. Ik wist dat ik op haar expertise moest vertrouwen. Zij is ons kompas tijdens dit avontuur. Na een moment van reflectie draaide mijn mening dan ook de volle 180 graden. Alsof er een lampje ging branden. Of beter gezegd, alsof er een vuur ging branden. Nu sta ik volledig achter onze naam”, bekent Corrylaura.

Dominique beleefde het anders: “Een goede naam is voor mij makkelijk om uit te spreken en moeilijk om fout te schrijven. Van bij de onthulling geloofde ik in ‘Praatkracht’. Als een expert zoals Katlijn wild enthousiast is, ben ik dat ook. Dat was ik daarna nog enkele keren. Beveelt Katlijn een webdesigner of videograaf aan? Fine by me. Een tikkeltje naïef? Misschien. Maar met succes!”

Omleiding in de juiste richting

 “Aan de hand van het merklanceringstraject wilden we ons expertisecentrum in alle facetten op het publiek loslaten. We verwachtten van Opmerkelijk een opvallend idee om Praatkracht te lanceren. Maar door een misverstand waren we niet wild enthousiast over het voorgestelde concept. Toen gebeurde het onverwachte: het team beloofde een dag later al een alternatief en stelde ons gerust dat het oorspronkelijke plan in de toekomst nog van pas kon komen. Wellicht panikeerden zij intern ook, maar daar merkten wij als klant niets van. Met hun positieve mindset en oplossingsgerichte vermogen kregen we een gloednieuw lanceringsplan”, vertellen Corrylaura en Dominique. “De betrokkenheid is groot, maar je merkt ze in de kleine dingen. Zo werd de oplevering van ons brandingplan vergezeld van een doosje pralines, wenste Katlijn ons op de lanceringsdag telefonisch succes en vonden we onlangs nog een ontbijtbon in onze brievenbus. Wellicht hebben we daar ook een remindertje in de Opmerkelijk-agenda voor te danken, maar de authenticiteit maakt voor ons het verschil. Wanneer een toponderneemster als Katlijn haar ‘bumps in the road’ met ons deelt, dan weten we dat een tegenslag gewoon een omweg is in de juiste richting.”

Meer dan ‘blabla’

“Het brandingtraject nam een grote hap uit ons budget, maar wat we ervoor in ruil kregen, ging onze verwachtingen te boven. Niet alleen pakken we nu uit met een krachtige naam, we hebben ook een houvast om ons aanbod kenbaar te maken. Het Praatkrachtmodel schept duidelijkheid: er is een aangegeven route, maar je kan als cliënt soms een zijpaadje nemen. Die gedeelde participatie zit verweven in ons hele businessmodel”, aldus Corrylaura.

“Ik ben zo trots op ons. Onze website straalt professionaliteit uit, we weten waarvoor we staan en (potentiële) klanten voelen dat het verhaal klopt. Opmerkelijk gaf ons niet alleen mooie woorden op papier maar bruikbare tools en een duidelijke strategie. In alle hectiek bracht ons strategische brandingplan rust. Het document bundelt ook informatie voor webdesigners, copywriters en toekomstige partners. Zelfs nieuwe medewerkers hebben er baat bij. Zo kreeg onze nieuwste collega ‘nog meer zin om te starten’. En of het de investering waard was”, vult Dominique aan.

Opmerkelijk als hefboom

“Ik was bang dat een samenwerking met een professioneel bureau me zou beperken in mijn creativiteit. Het tegendeel werd bewezen. Ik groeide als bedrijfsleider, kreeg meer zelfinzicht en kon al mijn ideeën kwijt. Dat Opmerkelijk ze vervolgens in een gestructureerd plan goot, maakte het nog dynamischer. Dat is wat zij voor jou kunnen betekenen: je ideeën omzetten in een concrete houvast voor je merk. Al raad ik aan om te starten vanuit een sterke basispositie. Weet wat je wil en waarom je het wil. Beschouw het als een boost voor je onderneming, waardoor je naar versie 2.0 van je bedrijf schakelt. Net als een hefboom. Toch, Dominique?”, lacht Corrylaura.

“En zo is de cirkel rond. Als je serieus wil worden genomen als ondernemer, dan gaat Opmerkelijk serieus voor je aan de slag”, bevestigt Dominique.

Testimonial brandingtraject Praatkracht - Opmerkelijk

www.praatkracht.be

Borrel je van de ideeën maar heb je nood aan een hefboom om ze om te zetten naar concrete acties? Laat je zoals Corrylaura en Dominique gidsen door Opmerkelijk en lanceer onder een weloverwogen merknaam een krachtig merkverhaal. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Testimonial brandingtraject Ossiado - Opmerkelijk

Elisa Vermeulen, zaakvoerster van Ossiado

Ossiado is een partner en expert in bodemuitdagingen- en kansen. Of met andere woorden: een bedrijf in een zeer specifieke sector dat nood had aan een sterke merkidentiteit, merkstrategie en een sterk merkverhaal. Opmerkelijk ging de uitdaging niet uit de weg en bezorgde zaakvoerster Elisa Vermeulen een brandingtraject van onschatbare wAARDE.

Beloftevolle blikopener

Testimonial brandingtraject Ossiado - Opmerkelijk“Ik ontmoette Katlijn op een Unizo-event. Ze vertelde enthousiast over de diensten van Opmerkelijk en hoe je op het gebied van klantbeleving écht een verschil kan maken. Een nieuwe wereld ging voor mij open. Tot op die dag was ik me er niet van bewust dat ook kleinere bedrijven met een straf merkverhaal naar voren kunnen treden. De hippe baselines en doordachte strategieën zijn echt niet alleen weggelegd voor Coca-Cola en Netflix. Katlijn leerde me dat veel ondernemers er gewoon in vliegen, maar daarbij de basis uit het oog verliezen: finetunen waar je voor staat en hoe je het naar de buitenwereld brengt. Net zoals bij marketing wordt ook in mijn sector de basis, grond, onderschat. Tijdens het intakegesprek voelde ik zoals verwacht meteen een klik. Raakvlak? Check.”

Bodemloos bezield

“Hoewel Katlijn geen enkele achterGROND in bodemonderzoek had, heb ik dat niet als een nadeel ervaren. Integendeel, Opmerkelijk ging aan het graven tot op de bodem van mijn business en liet me met een nieuwe bril naar mijn sector kijken. Terwijl ik de zaken eerder technisch benader, toonden zij mij hoe doorGRONDe, strategische keuzes je profilering bepalen. Aan de hand van onder andere een benchmark, een trendonderzoek, een SWOT-analyse en een uitgebreide vragenlijst verdiepten ze zich in mijn expertise. Wat voor mij evident is, is dat niet altijd voor een klant. Door Katlijns vastberadenheid kan ik mijn relevantie nu veel duidelijker maken. Ik ben dan misschien wel een experte in mijn vak, toch verwierf ik tal van nieuwe inzichten uit hun onderzoek. Na een jaar van ondernemerschap was het tijd om kritisch de puntjes op de i te zetten. Vanaf nu kijk ik anders naar Ossiado. En mijn klanten ook.”

Waardevolle wisselwerking

“Toegegeven: ik gaf niet graag mijn business uit handen. Gelukkig hoefde dat bij Opmerkelijk ook niet. Bij het team staat co-creatie centraal. Zij stellen vragen, ik beantwoord vanuit mijn ervaring. Zij pitchen ideeën en geven strategisch advies, ik geef feedback en mijn ongezouten mening. De continue bijsturing maakte het traject dynamisch en efficiënt. Door de heldere documentatie en de doorgesproken verwachtingen verliep alles gemoedelijk. Ik vond het enorm nuttig om een beroep te doen op zo’n professionele adviespartner.”

Vernieuwende visie

“Ik wil met Ossiado niet alleen een meerwaarde leveren aan de opdrachtgever maar ook aan de maatschappij en het klimaat. Dankzij Opmerkelijk treed ik nu naar buiten met een sterk merkverhaal en overtuig ik klanten en partners van mijn kunnen. Katlijn vertaalde mijn diensten en unieke missie naar de ODO5-aanpak: vijf pijlers die ik zelf nooit zo bevattelijk kon formuleren. Met een opvallend merk-DNA onderscheid ik mezelf nu pas echt van de concurrentie.”

Trefzekere toekomst

“Het resultaat van onze samenwerking is zoveel meer dan mooie woorden op papier. Het brandingdocument ligt op mijn bureau en ik gebruik het als werktool. Nu én in de toekomst. Het is een onmisbaar element van Ossiado. Meer nog, het is mijn basis. De inhoud is mijn GRONDbeginsel. Opmerkelijk gaf me bouwstenen om doeltreffend mijn dromen waar te maken. Ik lanceerde mijn zaak in volle coronacrisis. Toen: low profile. Nu: opmerkelijk. Mijn advies voor jou? Wacht niet te lang af en durf te investeren in wat er echt toe doet. Ook dat is ondernemen.”

Testimonial brandingtraject Ossiado - Opmerkelijk

www.ossiado.be

Wil jij net als Elisa uitzoomen om daarna in te zoomen? Voel je dat je (potentiële) klanten niet altijd jouw volledige relevantie zien? Tijd voor een brandingtraject. Neem contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Testimonial Opmerkelijk brandingtraject Maison BÛ

Kristof Buelens, zaakvoerder van Maison BU

Een gewoon bezoekje aan het kapsalon? Ondernemer Kristof Buelens pakt het liever anders aan. Als kapper verrast hij graag elke gast met een buitengewone experience in zijn atelier voor hair & beauty. Om zijn unieke visie te onderstrepen, bedenkt Kristof de nieuwe merknaam Maison BU. Maar daar blijft het niet bij, want niemand minder dan rebrandingexperte Katlijn van Opmerkelijk knipt zijn merkverhaal tot een onderscheidende coupe, boordevol structuur, strategie en beleving.

Dé juiste brandingexperte

Testimonial Opmerkelijk brandingtraject Maison BÛKristof: “Katlijn en ik go way back. Toch was zij niet de eerste bij wie ik aanklopte voor de strategische rebranding van mijn merk. Jammer genoeg … want die andere samenwerking viel flink tegen.

Gelukkig las ik niet veel later een post van Katlijn op LinkedIn. Haar tekst prikkelde mijn nieuwsgierigheid enorm en ik nam contact met haar op voor mijn kapperszaak.

Onze eerste afspraak was er boenk op. Katlijn zat meteen in mijn hoofd. Ze was zo empathisch en sprak in klare en begrijpbare taal over mijn branding. Dit was exact wat ik zocht.”

Klanten vatten nu mijn verhaal

“Ik tekende in op het strategische rebrandingtraject. Katlijn en haar team bleven niet bij de pakken zitten. Benchmarking, trendspotting, een stevige SWOT-analyse … Ik was aangenaam verrast hoe uitgebreid, gedetailleerd en stipt ze te werk gingen. Ze zetten de puntjes op de i zowel bij elke voorbereiding als bij de verslagen achteraf. Zo groeiden we samen naar een duidelijk kader.

Mijn verhaal en de plannen die ik had, waren een beetje veel van alles. Ik kreeg het zelf niet uitgelegd aan de buitenwereld. Mijn klanten konden onmogelijk mijn brand vatten. Gelukkig bracht Katlijn daar verandering in met een glasheldere structuur en een begrijpbare lijn.”

Onderscheiden met een straf concept en prikkelende belevingselementen

“Ik bedacht mijn nieuwe merknaam Maison BU, maar het was Katlijn die strategisch met mijn brand aan de slag ging. Ze creëerde een uniek en buitengewoon creatief concept waarmee ik mijn business kon structureren én de nodige slagkracht op de markt kreeg. Dankzij de vier pijlers van mijn concept (The Fundament, The Labs, The AmBUence en The Members) kon ik me duidelijk onderscheiden van al mijn conculega’s.

Ook de verschillende belevingselementen die Katlijn bedacht, misten hun doel niet. Ze stelde me bijzonder veel quotes, woordspelingen … voor, die zorgden voor een extra touch. Het verbaasde me keer op keer hoe creatief en verrassend ze uit de hoek kwam. Met elk voorstel sloeg ze de nagel op de kop. Echt niemand in mijn omgeving kon (en kan nog steeds trouwens) me zakelijk, conceptueel of creatief zo goed vatten als Katlijn.”

Een kritische kijk op de zaak

“Daarnaast apprecieer ik Katlijns kritische blik. Ze nam geen blad voor de mond en gaf me duidelijke feedback over mijn verbeterpunten of waar ik nog veel groeipotentieel liet liggen. Voor mij was dit een echte houvast; een ruggensteun om knopen door te hakken. Ook mijn strategisch aanbod en mijn doelgroepen nam ze onder de loep. Ze hield me een spiegel voor waardoor het voor mij duidelijk werd welke zaken ik moest afstoten en welke upsellmogelijkheden ik kon benutten.”

100% startklaar na mijn brandingtraject

“Ik durf gerust te zeggen dat ik alleen nooit op de structuur, het overzicht en de visie achter mijn merk zou komen. Nu heb ik een duidelijk beeld van hoe ik het in de toekomst moet aanpakken. Mijn brandingplan is mijn leidraad. Ik voel me 100% startklaar. Mijn merk staat er! En ook ikzelf, als ondernemer, ben enorm gegroeid in dit traject. Het gaf me een stevige energieboost.”

Een waardevolle investering

“Ik raad een strategisch rebrandingtraject bij Opmerkelijk zeker aan. Voor mijn nieuwe merk heb ik al flink geïnvesteerd in allerlei zaken. Maar dit traject is achteraf gezien het meest lonend. Er is niets dat zijn geld zo waard was.”

 

Testimonial Maison BÛ - Opmerkelijk

www.maisonbu.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een branding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Testimonial brandingtraject Delphine De Meyer

Delphine De Meyer, zaakvoerster van Nog

Delphine De Meyer bruist van de ideeën. Met haar concept ‘Nog’ voorziet ze zowel particulieren als bedrijven en feestgangers van gezonde voeding. Het enige probleem? Met een overvloed aan keuze op de menukaart van het ondernemerschap had ze nood aan een duidelijk strategisch concept. Opmerkelijk schotelde haar een gesmaakt brandingplan voor.

Gezocht: structuur

Testimonial brandingtraject Delphine De Meyer“Veel ideeën, weinig structuur. Dat vat mijn ondernemersverhaal kort samen. Tot ik bij Opmerkelijk terechtkwam. Toen ik een opleiding van Katlijn volgde via Unizo, voelde ik dat zij iets voor mijn zaak zou kunnen betekenen. Haar enthousiasme en professionaliteit zetten mij in beweging. Nooit eerder werd ik zo geprikkeld als tijdens een lezing over haar boek TOPgeMERKt.”

“Na het intakegesprek was ik nog meer overtuigd van haar kennis en kunde. Katlijn legde me piekfijn uit wat ik kon verwachten, en dat gaf me vertrouwen. Het is als ondernemer niet gemakkelijk om je ‘kindje’ uit handen te geven, maar bij Opmerkelijk wist ik dat we hetzelfde doel nastreefden. Ik had nood aan een houvast en dat is exact wat ik gekregen heb.”

Eerst praten, dan doen

“Voordat Katlijn en haar team mijn zaak naar een hoger niveau tilden, wilde ik dat ze eerst mijn bedrijf begrepen. Gelukkig stond dat ook voor hen bovenaan op de to-dolijst. Meer nog, ze doken helemaal in mijn business en de bijbehorende opportuniteiten in de markt. Alleen zo zou het uiteindelijke plaatje echt kloppen.”

“Gerichte vragen, benchmarking, een SWOT-analyse … Alle mogelijke vormen van onderzoek passeerden de revue om een duidelijk onderbouwd kader te creëren. Opmerkelijk dook in mijn leefwereld en bracht inzicht. Dat vond ik heel waardevol. Ik leerde wat mijn concrete uitdagingen zijn en hoe ik nog meer het verschil kan maken.”

Tot in de puntjes

“Angstaanjagend perfectionistisch. Zo zou ik de documenten van Opmerkelijk beschrijven. Let op, dat bedoel ik alleen maar positief. Elk besproken topic vind ik terug in de verslagen. Het brandingplan is glashelder. Ook mijn webdesigner was aangenaam verrast: aan de hand van de gecreëerde sitemapstructuur kon zij meteen starten met de uitvoering. Je leest het: ik heb echt fijn met Opmerkelijk samengewerkt. Aan professionaliteit duidelijk geen gebrek. Aan gemoedelijkheid ook niet.”

Alles naar wens

“Katlijn loste al mijn verwachtingen in: ze vroeg, ze zocht, ze vond. Het team koppelde een opmerkelijk merkverhaal aan Nog. Inclusief bijbehorend acroniem (Natuurlijk, Origineel, Gezond): drie woorden die precies omschrijven waar mijn zaak voor staat. Terwijl ik vroeger feedback persoonlijk nam, kan ik het nu kanaliseren naar opbouwende kritiek. Ik ken mijn kapstokken en ik ken mijn zaak.”

“Nog steunt nu op vier pijlers, waardoor ik mijn aanbod en aanpak strategisch kan structureren en aan klanten tonen. Dat is fantastisch, want met maaltijdboxen, cateringopties en leveringen aan huis speel ik in op een waaier aan behoeften. Voeg daar nog toffe merkbelevingselementen aan toe en het strategische brandingplan kon voor mij niet meer stuk.”

Mag het wat meer zijn?

“Naast de verbeterde werking van mijn business schudde Opmerkelijk ook ander advies uit de mouw. Was er een fysieke ideeënbus, dan puilde ze uit. Het verschil met die van mij? Katlijn sorteerde meteen de goede van de minder goede plannen en rangschikte ze op basis van prioriteit. (lacht) Zo ontstond het plan om ontzorgmaaltijden aan te bieden. Iets wat ik met beide handen vastneem en zal waarmaken.”

Warm aanbevolen

“Dankzij het inzicht dat Opmerkelijk mij bracht, vertrouw ik nog meer op mijn eigen kunnen. Ik stap zelfzeker af op een werkgever of feestzaalverantwoordelijke en geniet van die gemoedsrust. Zonder dit brandingtraject had ik geen structuur in mijn zaak gekregen. Ja, het is een investering. Maar wel eentje waarvan je absoluut de vruchten plukt.”

 

Testimonial brandingtraject - Nog

www.nognatuurlijk.be

Voel je dat je een andere richting uit wil met je zaak? Heb je nood aan een externe blik? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Testimonial Brood met een verhaal

Jack en Karien Knapen, zaakvoerders van Brood met een verhaal

Jack en Karien houden van brood. In hun bakkerij in Bocholt serveren ze hun klanten het beste uit hun oven. Ook vennoot Arne deelt diezelfde passie. Maar als ondernemers denken ze graag wat verder dan granen en gist, en beseffen ze hoe belangrijk een sterk merk is. Daarom zetten ze brandingexpert Katlijn aan het bakken.

Never change a winning formula

Karien: “Ik nam jaren geleden deel aan een ondernemersforum van Unizo, waarvan Katlijn de leading lady was. Ze overtuigde me toen al van haar kunnen. Daarom twijfelde ik in 2012 geen seconde om een groepsopleiding bij haar te volgen waarbij we samen aan ieders profilering werkten.

Testimonial Brood met een verhaalNu, zoveel jaren later, stapt Arne mee in ons bedrijf. Door zijn komst als nieuwe vennoot, leek het me interessant om onze branding opnieuw onder de loep te leggen. En wie anders vragen dan Katlijn? Door de positieve voorgeschiedenis, haar stijl en manier van werken, die trouwens perfect bij onze denk- en handelwijze aansluit, kozen we opnieuw vol vertrouwen voor Opmerkelijk.”

Jack: “De start van ons strategische brandingtraject verraste ons enorm. Het team van Opmerkelijk werkte zich uit de naad met SWOT-analyses, benchmarking van andere artisanale bakkers, trendspotting … Dingen waar we zelfs niet aan dachten, passeerden de revue. Ze keken ook naar ideeën buiten de traditionele bakkerswereld. Neem nu bijvoorbeeld de term granista, een leuke kwinkslag naar het woord barista. Hoe mooi is dat! Het vertelt precies hoe zowel Arne als ik naar onze roeping kijken en hoe creatief we uit de hoek willen komen met onze granen en broden.”

Neuzen in dezelfde richting

Karien: “In onze bakkerij hebben we verschillende werkuren. Het is voor ons heel belangrijk om op dezelfde golflengte te zitten. En dat kan alleen maar met een duidelijk afgebakend merk. Zo staan onze neuzen in dezelfde richting en hoeven we niet de hele tijd te overleggen over zaken die we wel of niet kunnen doen.”

Jack: “Ons merkverhaal met vier pijlers (Avontuurlijk vitaal, Legendarisch lokaal, Verrassend normaal en Meeslepend speciaal) is hierbij de perfecte leidraad. Alles wat we nu doen, bekijken we vanuit deze kapstok. Het houdt ons bij de essentie. Meer nog, deze structuur helpt ons ook op het vlak van communicatie naar de klant.”

Geslaagde merkbelevingselementen

Jack: “Voor ons nieuwe merk Brood met een verhaal verzonnen Katlijn en haar team de meest geslaagde merkbelevingselementen gekoppeld aan taal, woordspelingen, citaten … Die link tussen taal en brood is iets dat honderd procent bij ons past. Alles in onze bakkerij heeft nu een verhaal. Onze klanten merken het op. Ze beginnen zelfs spontaan te lachen; het doet hen deugd. En dat is precies wat we willen. We versterken die geschreven boodschappen bovendien met wat we zelf vertellen. Zo maken we er een duidelijk én gestructureerd geheel van.”

Karien: “Katlijn stond ook stil bij onze merkstrategie. Voor ons drietjes waren onze broden sowieso al dé hoofdzaak. Maar naar de buitenwereld vertaalden we dat nog onvoldoende. We moesten onze broden laten shinen en de rest mee in dit plaatje zetten. Katlijn gaf zeer waardevolle tips voor bijvoorbeeld onze aanpak in de winkel, onze bestelsite … Het was de finetuning die we nodig hadden.”

Wake-upcall

Jack: “Dit strategische brandingtraject schudde ons flink wakker als ondernemers. Katlijn onderstreepte hoe belangrijk het was om samen vanuit één structuur onze business te organiseren.

En ook op het vlak van communicatie was dit traject een echte eyeopener. Neem nu het lokale verhaal. Zowel onze granen als onze rogge komen van uit de buurt. Wij weten dat. Maar onze klanten hadden er het raden naar. Nochtans is dit een verhaal dat je moet uitspelen.”

Karien: “Al onze troeven zetten we nu constant in de picture, en dat op verschillende manieren. Van graan tot graag gedaan is een slogan die we maar wat graag tot leven brengen volgens de vier pijlers van ons merk.”

Een waardevolle investering

Jack: “Het brandingplan is een pakket boordevol inzichten en tips die je niet los van elkaar kunt zien. En wil je succes boeken, dan moet je echt elk detail afwerken. Ofwel doe je het dus helemaal, ofwel doe je het niet. Dat maakt het misschien iets minder gemakkelijk, maar het eindresultaat is zoveel sterker.”

Karien: “We zouden dit traject zeker aanraden, maar vooral dan aan de mensen die voor hun merk de puntjes op de i willen zetten. Enkel ondernemers met de juiste overtuiging dus. Alleen dan rendeert Katlijns hulp honderd procent en profiteer je voluit van de diepgang en degelijkheid van dit traject. Het kost misschien wel een hele duit, maar als je alle tijd en energie optelt van heel het team van Opmerkelijk, dan trek je je ogen open.”

Jack: “Dankzij ons brandingplan hebben we nu een houvast voor jaren. Het is een waardevolle tool boordevol handvatten. We hebben alvast het gevoel dat ons broodje gebakken is.” 😊

 

Testimonial Brood met een verhaal

www.broodmeteenverhaal.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een branding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Testimonial rebranding KYNergie - Opmerkelijk

Kim Jonckers en Karolien Gielen, zaakvoerders van KYNergie

Karolien en Kim van KYNergie voelen al een poosje hun ondernemerszin kriebelen. Ze runnen samen een succesvolle kinesistenpraktijk, maar dromen stiekem van een straffe uitbreiding: een multidisciplinair centrum met een uitgebreid aanbod voor hun klanten. In hun hoofd is de beslissing al genomen, maar the next steps blijken minder eenvoudig. Gelukkig kruist brandingexpert Katlijn hun pad. Zij masseert elk knoopje weg en helpt Karolien en Kim aan een duidelijke branding.

Op aanraden van onze patiënten

Testimonial rebranding KYNergie - OpmerkelijkKim: “Zowel Karolien als ik hadden al enkele managementtrajecten gevolgd. Die waren heel interessant. Maar toen we onze dromen écht in de praktijk wilden omzetten, bleven we struikelen over dezelfde zaken. We zaten vast. We wilden zo graag onze multidisciplinaire praktijk uitrollen, maar het lukte ons niet om ons merk duidelijk af te bakenen. Wat hoorde wel bij onze visie? Welk profiel paste bij onze langetermijnaanpak? We hadden er het raden naar en moesten op zoek naar individuele en professionele begeleiding op het vlak van branding.”

Karolien: “Enkele patiënten van ons hadden al een strategisch brandingtraject bij Opmerkelijk gevolgd. Zij waren superenthousiast. Daarom contacteerden we vol vertrouwen brandingexpert Katlijn en kozen we voor haar gerichte aanpak.”

Stap voor stap naar een sterk merk

Kim: “Zowel Katlijn als haar team beten zich vast in de branding van KYNergie. Ze gingen van start met een grondig vooronderzoek met onder andere een SWOT-analyse, trendspotting, een benchmark in de wereld van multidisciplinaire praktijken, …”

Karolien: “Natuurlijk werden we zelf ook aan het werk gezet. We kregen bij elke sessie huiswerk mee. Katlijn baseerde zich zowel op haar vooronderzoek als op onze inspanningen. Ze leefde zich honderd procent in onze brand in en toetste regelmatig af of de richting waarin we evolueerden nog klopte. Zo kwam er al snel een opmerkelijk merkverhaal tot stand waarmee we KYNergie perfect onderscheidend konden profileren in de toekomst. Net dat was waar we het meest nood aan hadden: een duidelijke en professionele verwoording waarvoor onze business en ons merk staat.”

Kim: “Katlijn zorgde voor de puntjes op de i. Dat kwam bijvoorbeeld tot uiting in onze missie en visie, maar ook in een creatief acroniem: KYN. Dat hadden we zelf nooit kunnen bedenken. Verder bedachten Katlijn en haar team tal van belevingselementen (quotes, woordspelingen, leuke zinnen …) om ons merk nog extra body te geven. En onze bestaande 10 geboden, die bleven inhoudelijk bij ons passen, maar kregen een opmerkelijke upgrade volgens onze rebranding.”

Een frisse kijk op ons aanbod

Karolien: “Een sterk merk is leuk, maar we moeten het natuurlijk ook nog kunnen waarmaken. Daarom triggerde Katlijn ons om ook het KYNergie-aanbod onder de loep te nemen. Ze hielp ons op weg naar een nieuwe structuur waarbinnen we per onderdeel naar hartenlust konden verdiepen en verruimen. Én meer op actuele thema’s konden inzetten.”

Wat wel, wat niet?

Kim: “Het blijft voor ons soms nog wat zoeken naar wat we wel en wat we niet doen in onze praktijk. Maar dankzij ons strategische brandingtraject hebben we nu wel de handvatten die we nodig hebben. Is er iets onduidelijk, dan grijpen we onmiddellijk naar ons brandingplan om opnieuw structuur te zien in onze business.”

Karolien: “Die duidelijkheid hadden we absoluut nodig. Niet alleen voor onszelf, maar ook voor onze klanten. Katlijn reikte ons trouwens verschillende tools aan waarmee we ons merkverhaal konden uitdragen.”

Dé richtingaanwijzer die je nodig hebt

Karolien: “Dit strategische brandingtraject is echt een aanrader voor wie het noorden kwijt is binnen zijn business. Katlijn zorgt voor een heldere kijk op je zaak en formuleert het op een professionele manier. Ze blijft daarbij niet steken in de theorie, maar geeft je tonnen praktische tips en tricks die je onmiddellijk in de praktijk kan zetten.”

Kim: “Dit brandingtraject was een pittige boterham, maar het was de inspanning meer dan waard.”

Testimonial rebranding KYNergie - Opmerkelijk

www.kynergie.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een branding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.