Rosaly Bettens, zaakvoerster van Naturelle

Al vijftien jaar leidt Rosaly Bettens haar schoonheidsinstituut Naturelle in Houthalen-Helchteren. Als zaakvoerster deed ze daarbij vooral een beroep op haar gezond verstand en een flinke portie buikgevoel. Van een echt gestructureerd plan van aanpak was er tot voor kort geen sprake.

Maar begin 2018 voelde Rosaly dat het tijd werd om af te stappen van voorgekauwde formules en een aanbod uit te werken waar ze honderd procent achter stond. Dat besef bracht echter veel vraagtekens met zich mee: Wat wil ik zelf? Zal de markt dit wel willen? En hoe vertaal ik mijn nieuwe plannen naar de buitenwereld? Al snel besliste Rosaly om Katlijn van OpmerKelijk in te schakelen voor brandingadvies.

Geen dertien in een dozijn

Rosaly: “Blijkbaar doet veertig worden iets met een mens. Nadat ik vijftien jaar mijn zaak had gerund, stelde ik me plots de vraag of het dit nu wel was wat ik echt wilde. Vanbinnen kende ik het antwoord al. Als ik bleef verderdoen zoals ik bezig was, dan zou ik me vooral houden aan bestaande formules. En dat was iets wat me totaal niet aansprak. Mijn vrees om de dertiende schoonheidsspecialiste in een dozijn te worden, stak de kop op. Daarom besliste ik dat het tijd was voor een ommezwaai!

Ik wilde vrouwen vooral op twee fronten helpen: enerzijds door hun huid te verbeteren, anderzijds door hen te laten ontspannen en hun vrouwelijkheid te laten beleven op alle mogelijke zintuiglijke manieren. Maar het bleef lang bij die droom. Tót ik met Katlijn in zee ging …”

Katlijn is de sleutel

“Hoewel ik voelde waar ik naartoe wilde, was het heel moeilijk om mijn doel te bereiken. Ik ken Katlijn al jaren en ik zag geregeld wat ze bij andere groeiende ondernemers en onderneemsters teweegbracht. Daarom besliste ik de hulp van OpmerKelijk in te roepen bij mijn branding.

Pas op, dit parcours was geen simpele oefening. Katlijn stelde mijn zaak volledig in vraag. Ik heb samen met haar heel wat denkwerk verricht. En met succes! Ik werd op deze manier veel bewuster van mijn business en van mezelf. De stresskip in mij kwam eindelijk tot rust en zag duidelijke structuren. Zowel ikzelf, mijn zaak als mijn gezin plukken daarvan nu de vruchten. Katlijn was voor mij echt de sleutel tot mijn nieuwe verhaal.”

Personal branding in mijn concept

“Katlijn kan bijzonder goed luisteren en ze speelde super in op wat ik haar vertelde. Zo kwam ze tot een prachtig concept waar echt alles in zit wat ik wil brengen met Naturelle. Ik werk nu met drie pijlers: signature exceptionelle (alles in het teken van huidverbetering), signature personelle (workshops op maat) en signature sensationelle (met een focus op visagie en spraytan).

Het woordje signature is hierin heel belangrijk. Vooral omdat ik het ook steevast koppel aan mijn naam. Met Signature Rosaly Bettens geef ik aan dat je iets unieks krijgt als klant. Het is geen copy-pasteverhaal. Het past honderd procent bij mij. Elk detail in mijn zaak moet dit ook oproepen. ‘Dat is nu eens typisch Rosaly!’ zou elke vrouw moeten denken als ze bij mij langskomt.”

Een plan mee op reis

“Mijn brandingplan is nu klaar. En ik durf gerust te zeggen dat ik trots ben op wat er naar buiten is gekomen tijdens het traject, én op wat er neergezet zal worden.

Ik heb jaren zomaar dingen gedaan. Nu heb ik een duidelijk kader. Past dit of past dit niet bij mijn zaak? Het antwoord is nu zo klaar als een klontje. Mijn plan biedt me een stevige houvast. Het staat allemaal concreet uitgeschreven. Ik sleur mijn brandingplan nu trouwens overal met me mee … zelfs op vakantie naar Spanje.

Ik heb duidelijkheid voor mezelf, maar ook voor anderen. Want als je het plan gaat uitrollen, heb je meteen een document in handen om derden te briefen. Neem nu de designer van mijn logo: zij snapte onmiddellijk wat ik wilde doordat Katlijn het merk-DNA van Naturelle heel helder uitgeschreven heeft. Of de ontwikkelaar van mijn website: hij was meteen mee met het sitemapvoorstel van Katlijn. Tijdens het brandingtraject krijg je van Katlijn trouwens een aantal vrijblijvende contacten met wie je je plan in de praktijk kan brengen. Superhandig!”

Waarom Katlijn?

“Als er ondernemers in mijn netwerk zijn die iets willen veranderen, die een meedenker nodig hebben of een houvast, dan raad ik Katlijn aan. Ze heeft haar strepen meer dan verdiend. Zowel strategisch als commercieel. Maar zeker ook creatief. Hoe sterk ze bijvoorbeeld mijn missie en visie verwoordde, dat zal me altijd bijblijven. Het klopte perfect met wat ik vanbinnen voelde. En ook mijn slogan – vrouwelijke beleving tot in de puntjes – is echt een match met wat ik wil doen.”

 

www.instituut-naturelle.be

 

Streef je als eigenaar-ondernemer ook naar een krachtige branding om jouw merk onderscheidend in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Mira Huypens en Rudi Thoelen, zaakvoerders van FulFil

Rudi Thoelen en Mira Huypens staan aan het roer van FulFil. Allebei hebben ze een grote passie en drive voor loopbaancoaching en bedrijfstrainingen. Door de jaren heen groeide hun aanbod enorm, waardoor ze vreesden dat de klant de rode draad niet meer zou zien. Ze hadden behoefte aan een brandingexpert, die hielp om hun verhaal op een duidelijke en gestructureerde manier naar buiten te  brengen. Katlijn van OpmerKelijk was de geknipte persoon om hen te helpen.

De rode draad

Mira: “Voor ik met mijn eigen zaak startte, deed ik gedurende 17 jaar ervaring op bij KBC HR in verschillende leidinggevende functies. Tot ik in het ziekenhuis belandde met een longembolie. Toen ging er bij mij een lichtje branden. Als ik ooit nog zelfstandige wou worden én opnieuw wou studeren, dan was het nu het moment. Samen met Rudi richtte ik LEEF op en in eerste instantie was ons aanbod eerder beperkt. Ik focuste vooral op coaching en loopbaanbegeleiding, Rudi op bedrijfstrainingen. Toen ik mijn studies gezinswetenschappen en psychotherapie afrondde, wou ik al mijn nieuwe kennis optimaal versmelten met het bestaande aanbod van onze zaak.

Rudi: “Ons nieuwe aanbod werd heel breed. Het was nodig om er focus en structuur in te brengen. We zaten er zelf met onze neus te dicht op. We vonden het belangrijk dat onze klanten in een oogwenk wisten wat wij voor hen betekenden. En daarbij konden we hulp gebruiken.”

Katlijn, onze collega en sparringpartner

Mira: “We hadden een brandingexpert nodig om al onze ideeën in een duidelijke structuur en strategie te gieten. Op een Sofia-netwerk kruiste ons pad met dat van Katlijn. Ik wist wie ze was, want we hadden samen op de universiteit gezeten en ik had haar boek VerMERKvuldig! gelezen. Ik voelde onmiddellijk dat we haar conceptuele, kritische, strategische én creatieve aanpak hard konden gebruiken. En zo werd Katlijn onze cocreator, onze collega tijdens een intensief brandingtraject. Zowel Rudi als ikzelf namen deel aan de afspraken. Dat was voor Katlijn een absolute must.”

Rudi: “We doen dan wel elk ons ding binnen FulFil, toch was het heel belangrijk om dit traject samen te doorlopen. Katlijn gaf ons voldoende ownership over ons individuele vakdomein. En kwam er een mening naar boven die over een bepaalde grens ging, dan werd er ook geluisterd. Elke insteek telde.”

Whoppa, een nieuwe naam!

Mira: “Voor mij was het heel belangrijk om niet zomaar te schrappen in het aanbod. Ik wilde misschien wel meer focus en meer wisselwerkingen tussen de verschillende onderdelen, maar mijn hele business omgooien was een brug te ver. Katlijn voelde dat perfect aan. Ze hield het totaalplaatje en de wisselwerkingen goed voor ogen en ontdekte dat onze oorspronkelijke naam LEEF eigenlijk de lading niet meer dekte. Na uren denkwerk lanceerde Katlijn de naam FulFil. Deze nieuwe bedrijfsnaam, die zij had bedacht, was de perfecte vertaling van wat wij echt willen doen: klanten laten excelleren met een vervuld gevoel.”

Rudi: “Het heeft wel even tijd gekost om aan de nieuwe naam te wennen. Maar hoe langer hoe meer voelde ik dat de naam FulFil perfect aansloot bij ons aanbod en onze missie. Als ik onze nieuwe naam aan buitenstaanders vertelde, waren ze onmiddellijk enthousiast.”

Mira: “In een volgende fase hielp Katlijn ons met het concept voor FulFil. Ze benoemde elke pijler met een zeer duidelijke associatie met onze merknaam. Nu treden we naar buiten met FulFil Life, FulFil Work en FulFil Team. Ons nieuwe concept hielp ze op een transparante manier te vertalen naar onze doelgroepen.”

Een helicopterview en zo veel meer

Mira: “Tijdens ons brandingtraject vond ik het verrassend hoe Katlijn op hetzelfde moment in detail kon gaan en toch het overzicht bewaarde. Ik stond versteld van haar helicopterview.”

Rudi: “Ook haar creativiteit was ongelooflijk. Ik kreeg mijn ideeën bijvoorbeeld niet altijd goed verwoord. Voor Katlijn was dat geen probleem. Ze begreep snel wat ik bedoelde, legde haar vinger erop en goot het in perfecte zinnen en begrippen. Katlijn bedacht zelfs originele afgeleiden van onze merknaam zoals bijvoorbeeld FulFillers.”

Mira: “Haar kritische geest werkte verfrissend. Ze praatte ons niet naar de mond. Had ze een mening, dan sprak ze die uit en hield ze er ook aan vast. Door deze troeven – in combinatie met haar professionaliteit, inlevingsvermogen en gestructureerde aanpak – heb ik Katlijn al vaak aangeraden aan andere ondernemers.”

Eindelijk een duidelijke kapstok

Mira: “Het eindresultaat mag er zijn! We hebben nu een echte branding guide, een duidelijke houvast in onze handen. Ons brandingplan is enorm gedetailleerd en in één woord: af. Rudi en ik nemen het nog vaak vast. Krijgen we bijvoorbeeld een voorstel van onze designer, dan toetsen we het ontwerp af aan dit plan. Of hebben we een nieuw ideetje, dan weten we perfect hoe het in ons aanbod past.”

Rudi: “De rode draad doorheen ons concept is nu heel helder uit te leggen aan onze klanten. Dankzij Katlijn genieten we nu bij Fulfil van een duidelijke focus en structuur.”

 

www.fulfil.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een onderscheidende branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Magda Bocken, zaakvoerster van Ma Marie

Magda Bocken nam vijf jaar geleden een dameskledingzaak over. Ze investeerde in een nieuwe naam, een kersvers logo, en ook het interieur van de winkel moest eraan geloven. Maar ondanks alle inspanningen bleef haar zaak steken in een ouderwets imago. Wat ze ook deed, de perceptie van een kledingwinkel ‘voor bomma’s’ kreeg ze niet van zich afgeschud. Uiteindelijk ging ze te rade bij brandingexpert Katlijn van OpmerKelijk voor een imagoswitch.

Een turn-over voor mijn imago

Magda: “Ik kende Katlijn niet persoonlijk. Ik had wel al veel positieve verhalen in mijn omgeving gehoord. Zo sprak bijvoorbeeld Carla van Enjoy Vitality regelmatig over haar, en ook Cara van Salon Roger was vol lof. Dat gaf me vertrouwen in Katlijn. Nadat ik haar boeken gelezen had, waagde ik de sprong. Ik klopte aan bij OpmerKelijk met een serieuze uitdaging. Mijn kledingzaak Ma Marie zat vastgeroest in een ouderwets imago. Door die foute perceptie geraakte ik geen stap vooruit. Hoewel mijn bestaande klanten wisten dat ik voor elke dame, jong of oud, een leuke outfit had, bleef het voor de buitenwereld een goedbewaard geheim.”

Een pittig traject

“Ik startte een brandingtraject bij OpmerKelijk en dat verliep super. Katlijn gaf me opdrachten mee naar huis waardoor ik mijn business heel anders ging bekijken. Dat huiswerk was best pittig. Het hield me elke dag bezig. Ook Katlijn zelf zat niet stil. Elke meeting zorgde ze voor een externe kijk op mijn merk en had ze een hele reeks kritische vragen en interessante ideeën voor me.

Tijdens mijn traject waren we het niet altijd met elkaar eens. Katlijn hield op die momenten rekening met mijn grenzen, zonder zelf een blad voor de mond te nemen. Ze bleef altijd eerlijk. Ik had hierdoor echt het gevoel dat we samen op weg waren naar de juiste oplossing.”

Welke Marie wil jij vandaag zijn?

“Mijn verwachtingen werden helemaal ingewilligd. Niet alleen kreeg ik een boost op het vlak van communicatie en marketing, Katlijn geloofde ook in mijn zaak. Ze zag duidelijke groeimogelijkheden. Om dat te horen van een externe persoon gaf me veel vertrouwen.

Zelfs de oplossing voor mijn imagoprobleem kwam er dankzij vele uren denkwerk van Katlijn. Ze bedacht een concept met vier pijlers – of noem het gerust vier types Marie: Julie Marie, Mila Marie, Emma Marie en Romie Marie. In plaats van mijn business op te hangen aan leeftijdscategorieën, communiceer ik nu over de merken, leeftijden en types mensen heen. Ik voelde meteen: dit is het! Ik was ook onmiddellijk enthousiast over de enorme mogelijkheden op het vlak van storytelling.”

Ik ben in overdrive

“Ik durf te zeggen dat mijn brandingtraject voor een echte ommekeer zorgt. Als mensen bijvoorbeeld vragen naar wat mijn winkel inhoudt, dan heb ik een sterke story klaar. Verder vind ik het nu heel gemakkelijk om vanuit een duidelijke visie kleding aan te kopen. Een kledingmerk hoort wel of niet in mijn winkel thuis. Simpel! Zelfs voor mijn leveranciers is het nu glashelder.

Ook op het vlak van pure merkbeleving neem ik grote stappen vooruit. Neem nu mijn actie ‘Knap met Ma Marie’. Die is een schot in de roos. Mijn klanten krijgen deze maand een knapkoek bij hun aankopen. Zo combineer ik een toffe zinspeling met een troef van mijn gemeente – de knapkoek – én een leuk presentje. Zelfs in mijn zaak voel je een frisse wind waaien. Ik werk bijvoorbeeld met verschillende stoelen, telkens in de kleur van een type Marie. Zo verwerk ik mijn nieuwe concept in het interieur. Ik moet bekennen dat ik sinds mijn brandingtraject ’s avonds moeilijker in slaap val. Ik ben zo in overdrive door alle mogelijkheden die ik zie.”

Een aanrader voor werkers

“Een brandingtraject zomaar aanraden aan iedereen, doe ik niet. Het is vooral interessant voor mensen die willen werken aan hun merk, die tijd willen investeren. Want het blijft een pittige periode. Maar je inspanningen worden beloond. Achteraf krijg je een uitgebreide brand guide vol adviezen en tips. Helemaal op maat van je merk. Terwijl ik mijn traject volgde, tekende ook mijn dochter in op een brandingtraject voor ons bedrijf Vrinssen. Uiteraard hebben we beide plannen even vergeleken en dan zie je pas hoe uniek elke branding is.”

www.mamarie.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een onderscheidende branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Leen Heusdens, zaakvoerster van Vertrouwde Vroedvrouw

Met Vertrouwde Vroedvrouw zorgt Leen Heusdens samen met haar geboorteteam voor een integrale coaching op drie belangrijke sleutelmomenten: de zwangerschap, de geboorte en het ouderschap. Waar een bezoekje aan de gynaecoloog of Kind en Gezin stopt, daar begint de begeleiding van Vertrouwde Vroedvrouw. Die persoonlijke ondersteuning appreciëren jonge gezinnen enorm.

Om een mooie groei te realiseren voor haar merk, wilde Leen meer structuur krijgen in haar ideeën, een duidelijke storytelling creëren en beter inzetten op mond-tot-mondreclame van kersverse ouders. Met die uitdaging klopte ze aan bij OpmerKelijk.

Stilstaan is achteruitgaan

Leen: “Met Vertrouwde Vroedvrouw helpen we mensen op weg naar een gelukkig gezinsleven. Dat gaat voor ons een stuk verder dan alleen maar bolle buikjes. Want ook voor een vlotte bevalling en vragen over ouderschap kan je bij ons terecht. Gezinnen die we ondersteunen, zijn achteraf tevreden en komen terug. Dat zorgt voor een goede continuïteit binnen mijn bedrijf. Toch leek het me als onderneemster interessant om meer in te zetten op groei. Want stilstaan is achteruitgaan. En dat wilde ik niet riskeren. Vandaar dat ik te rade ging bij Katlijn voor een brandingtraject.”

Gemeenschappelijke taal creëren

“Mijn sessies bij Katlijn waren heel intensief. Ik belandde op een trein die maar bleef doorgaan. Samen namen we elk aspect van mijn zaak onder de loep. De out-of-the-boxvisie van Katlijn was daarbij heel waardevol. Al snel ontdekte ik dat ik een stukje gemeenschappelijke taal miste met mijn doelgroep. Door mijn expertise – ik ben al twintig jaar vroedvrouw – en mijn kinderen die nu al ouder zijn, speelde ik mijn voeling met het algemene veld wat kwijt. Katlijn stelde zoveel vragen over zaken die ik als normaal ervaarde, dat ik besefte dat ik dringend op een resetknop moest drukken.”

Een nieuw concept, een nieuwe merknaam

“Tijdens het brandingtraject ontwikkelde Katlijn een nieuw concept voor mijn zaak met vier pijlers: ‘Vol vertrouwen leven dragen’, ‘Vol vertrouwen leven geven’, ‘Vol vertrouwen leven beleven’ en ‘Vol vertrouwen leven begeleiden’. Met dit concept had ik eindelijk een goede houvast voor mijn verdere storytelling.

Ook de merknaam moest eraan geloven. Omdat vertrouwen heel belangrijk is in onze werking, nam Katlijn dat mee in de nieuwe naam. Het was wel even wennen, maar het plaatje klopt nu en past perfect bij ons hele verhaal.”

Goede storytelling is een must!

“Als zorgverleners zijn we vooral goed in zorgen en minder in storytelling. Als ik de vraag kreeg over wat we als team deden, dan begon ik heel uitgebreid te vertellen. Ik overstelpte mijn gesprekspartners met details en ging te veel in de diepte. Dat was uiteraard een killer voor een plakkend verhaal.

Daarnaast struikelden veel mensen over onze thuisbevallingen. Want dat hoorde toch alleen bij een geitenwollensokkengezin, niet? Zo belandden we in het verleden regelmatig in een verdomhoekje. De kunst was dus om een overzichtelijk plaatje te brengen van ons bedrijf en aanbod zonder een zekere ‘veroordeling’ op te lopen. Mijn brandingplan pakte dat probleem perfect aan.”

Goud in mijn handen

“Nu mijn brandingtraject erop zit, ben ik heel tevreden over het resultaat. Het was even doorbijten, maar ik weet met zekerheid dat ik goud in mijn handen heb. Mijn brandingplan is zo grondig. Het voelt heerlijk om eindelijk een duidelijke missie en visie te hebben voor mijn zaak.

Ik heb een perfecte kijk op hoe ik stapje voor stapje kan groeien naar een steviger merk. En bij elke ontwikkeling kan ik rekenen op Katlijn. Ze heeft een uitgebreid netwerk van professionals die mij kunnen helpen én ze blijft zelf alles in het oog houden. Ze zorgt ervoor dat het plaatje van Vertrouwde Vroedvrouw klopt.”

Een aanrader

“Katlijn heeft elk verwachting die ik had van het brandingtraject, mooi ingewilligd. En zelfs meer dan dat. Op het vlak van branding en communicatie zijn er veel lege dozen in de sector. Maar bij Katlijn kreeg ik absoluut waar voor mijn geld.

Ze pakte mijn merk tot in de puntjes aan. En dat met veel inlevingsvermogen en structuur. Haar out-of-the-boxvisie en creativiteit zijn een echte verademing. Katlijn bekijkt bovendien elk idee met een gezonde businessbril en maakt zelfs een ranking op van wat meer of minder rendeert.

Ik raad iedereen dit brandingtraject graag aan. Want wat Katlijn en OpmerKelijk bieden, is uniek!”

 

www.vertrouwdevroedvrouw.be

 

Streef jij ook naar een sterke branding om jouw bedrijf uniek in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Hilde Smets

Hilde Smets, zaakvoerster van ConfITence

Hilde Smets helpt ondernemingen met hun IT-problemen, meer specifiek: ze zorgt ervoor dat strategische ideeën tactisch vertaald worden en dat iedereen op de werkvloer helemaal mee is met de nieuwe aanpak. De IT-sector telt heel wat freelance consultants en om niet de zoveelste in de rij te worden, koos Hilde voor een andere weg. Ze wilde een duidelijke verhaal brengen naar de buitenwereld, en dus niet gewoon haar cv en referenties delen. OpmerKelijk was dé partner om haar merkverhaal, aanbod en strategie te voeden met alles wat een sterk merk nodig heeft.

Telkens een ander antwoord

Hilde: “Als ik vroeger de vraag kreeg wat ik deed, dan gaf ik telkens een ander antwoord. Waar ik op dat moment mee bezig was of wie er voor mijn neus stond … verschillende factoren bepaalden hoe ik mijn bedrijf voorstelde. Er zat met andere woorden geen lijn in. Ik had duidelijk behoefte aan een verhaal voor mijn business. Daarom klopte ik aan bij OpmerKelijk.”

Mijn merk klopt nu helemaal

“Als ingenieur heb ik weinig kaas gegeten van branding, marketing en communicatie. Die kennis vond ik bij Katlijn wel terug. De oefeningen die ik voorgeschoteld kreeg, waren voor mij een echte uitdaging. Ze zette me serieus aan het nadenken. Toen Katlijn me bijvoorbeeld vroeg naar mijn methodologie, dacht ik: oei, heb ik die wel? Confronterend natuurlijk.

Maar door alle voorbereidingen plichtsbewust te doen, kwam ik tot het gewenste resultaat. Katlijn haalde de essentie uit wat ik vertelde, leefde zich in en vertaalde het naar iets begrijpelijks en tastbaars. Als ik nu naar mijn brandingplan kijk, klopt alles als een bus.”

Sterk concept, check!

“In mijn brandingplan zit een sterk concept. Ik werk nu vanuit drie duidelijke pijlers: het strategische en tactische niveau, het projectmatige niveau en het menselijke niveau. Aan de hand van dit afgelijnde concept breng ik met gemak mijn elevatorpitch. Op geen enkel moment sta ik nu nog te aarzelen op een netwerkmoment als ze me vragen naar wat ik precies doe met mijn bedrijf. Ik heb een duidelijk onderbouwd verhaal dat honderd procent goed zit.”

Eindelijk een goede bedrijfsnaam

“Ook voor de naam van mijn bedrijf was dit concept een must. Ik had zelf al verschillende pogingen gedaan, maar ik slaagde er niet in om een merknaam te kiezen. Ooit heb ik zelfs een wedstrijdje georganiseerd, helaas zonder veel succes. Als je niet precies weet waarvoor je staat, lukt het niet om je zaak te benoemen, besef ik nu. Het tweede voorstel dat Katlijn deed, was een schot in de roos: ConfITence. Het is een naam die echt bij mijn zaak past. Ik vond het super om op zoveel creativiteit te mogen rekenen bij OpmerKelijk.”

Een aanrader

“Als ik terugkijk op mijn brandingtraject, word ik er nog altijd blij van. Ik raad de ondersteuning van Katlijn absoluut aan. Ze heeft een goed uitgewerkte aanpak. En als persoon kan ze tellen: Katlijn is zeer professioneel, heeft zeeën van geduld en je voelt dat ze oprecht betrokken is bij je zaak. Ook haar analytische en strategische kant apprecieer ik enorm. En voor de uitrol van je brandingplan kan je vrijblijvend terecht bij mensen uit haar grote netwerk. Van copywriter en grafische vormgever tot webdesigner. Héél gemakkelijk!”

 

www.confitence.be

Streef jij als ondernemer ook naar een sterke branding om jouw bedrijf onderscheidend in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Ingrid De Potter, zaakvoerster van Comforthome

Ingrid De Potter zorgt met haar bedrijf Comforthome voor huishoudhulp bij particulieren. Ze doet dat al jaren succesvol: Comforthome is een vaste waarde in en rond Brasschaat en Bassevelde. Maar na tien jaar in het vak voelde Ingrid dat ze moest bijbenen op het vlak van haar branding, marketing en communicatie. De behoefte aan een professionele profilering van haar bedrijf was de perfecte uitdaging voor OpmerKelijk.

Vanuit mijn buikgevoel

Ingrid: “Ik heb Comforthome altijd geleid vanuit mijn buikgevoel. En omdat ik aan het hoofd sta van een bloeiend bedrijf, is dat ook nooit echt een probleem geweest. Toch voelde ik het al enkele maanden kriebelen. Ik zag wat de concurrentie deed op het vlak van marketing en communicatie. En toen ik een vergelijking maakte met mijn bedrijf, moest ik bekennen dat ik wat achterliep. De profilering van Comforthome moest professioneler, dat was duidelijk! Via een vriendin leerde ik Katlijn kennen. En zo belandde ik in een brandingtraject van OpmerKelijk.”

Gebakken lucht?

“Eerlijk? Vóór dit traject vond ik alles wat met branding te maken had gebakken lucht. Ik zat in het begin dan ook met enorm veel twijfels. Ik hou nu eenmaal van dingen die heel tastbaar en concreet zijn. Katlijn heeft mijn gevoel daarin veranderd. Door haar open en duidelijke manier van communiceren bracht ze me tot rust en kon ik gewoon eens nadenken over de dingen die belangrijk waren voor mijn bedrijf. In die zin tekende ik dus niet alleen in op een ingrijpende brandingoefening, maar ook op een soort strategische begeleiding voor mijn ondernemerschap.”

Mijn brandingplan als startpunt

“Het proces dat ik tijdens dit brandingtraject doormaakte, gaf me een enorme boost. Ik kwam echt tot het besef dat dit plan een startpunt was van een verder verhaal.

Na het traject had ik een lijvig document in handen. Maar om dat plan, die investering te laten renderen, moest ik het ook in de praktijk brengen met de juiste mensen. Katlijn leerde me om een stukje afstand te nemen van het idee dat ik het zelf altijd beter wist en kon. Ik ging met een bekwaam team aan de slag. Die strategische keuze komt mijn business nu zeker ten goede.”

Naar een duidelijk concept

“Een van de onderdelen uit mijn brandingplan is mijn concept. Dat schept een duidelijk kader voor iedereen. Comforthome staat voor comfort en tevredenheid voor zowel de mensen thuis als de eigen werknemers. En dat op vier domeinen: wooncomfort, leefcomfort, kookcomfort en extra comfort. Dit concept is de kern van de professionele profilering die ik zocht.”

Troeven van Katlijn

“Katlijn is een heel ander type dan ikzelf ben. Toch voelde ik al snel een klik. Door haar oprechte en eerlijke manier van communiceren kan Katlijn haar schouders zetten onder elk merk. Haar enthousiasme en volharding werken dat uiteraard nog eens flink in de hand.

Wat ik ook enorm apprecieerde, is het respect dat ze voor mij toonde. Ze zag duidelijk wat ik al gerealiseerd had binnen mijn bedrijf. Dat gaf me een goed gevoel. Van die basis vertrokken we. En dan vroeg ze me eigenlijk om nog ietsjes verder te gaan met het in de kijker zetten van wat ik al gerealiseerd had. Geloof me, van die initiële schroom bleef niets meer over.” 🙂

Naar een merk met een mooie toekomst

“Ook de creatieve kant van Katlijn is een mooie troef. Dankzij haar heb ik nu een hele reeks waardevolle creatieve voorzetten. Van baseline tot slogan, tot zelfs een aanzet voor een echte retrobranding met straffe kleuren en ga zo maar door. Ook leerde ik mensen uit haar netwerk kennen, met wie ik nu aan de Comforthome-weg timmer.

Ik voel dat ik nog maar aan het begin sta van een mooi verhaal. Ik heb me wel voorgenomen om helemaal bij te blijven. Daarom volgde ik recent al twee extra trajecten bij OpmerKelijk: het communicatietraject en een socialemediaopleiding. Stuk voor stuk diensten die ik graag aanraad aan anderen. Net zoals de begeleiding van Katlijn trouwens.”

 

www.comforthome.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een onderscheidende branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Joke Decru, directeur van AAP vzw

Joke Decru staat aan het hoofd van AAP (Animal Assisted Projects), een vzw die het maatschappelijk welzijn wil verhogen via positieve mens-dierrelaties. Voor Joke zelf was het altijd heel duidelijk welk pad ze bewandelde met haar organisatie. Maar als ze dat moest uitleggen aan vrijwilligers of stakeholders, kwam ze telkens met een andere invalshoek op de proppen. Al snel realiseerde ze zich dat AAP behoefte had aan een duidelijke branding. Daarvoor zocht én vond Joke hulp bij OpmerKelijk.

Hoe zet ik mijn business op papier?

Joke: “AAP is ontstaan vanuit mijn buikgevoel. Ik wist haarfijn wat ik wilde doen en hoe. Alles zat heel duidelijk in mijn hoofd. Toch merkte ik al snel dat als ik moest uitleggen waarvoor AAP stond, ik telkens een ander verhaal bracht. De rode draad was zoek. Dat gevoel kwam nog meer naar voren toen ik mijn website op poten wilde zetten. Ik kreeg mijn business niet op papier. Dus ging ik op zoek naar hulp.”

De referentie op Facebook

“Op de markt heb je bijzonder veel spelers. Marketingbureaus, communicatiebedrijven, brandingexperten … Kies daar maar eens uit. Ik vond dit niet zo simpel. Daarom stelde ik de vraag naar een goede merkexpert in een Facebook-groep. Zo kwam ik bij Katlijn van OpmerKelijk terecht. Verschillende mensen gaven haar door als referentie en hun ervaring bleek juist te zijn. Vanaf het eerste intakegesprek was er meteen een klik.”

Meer duidelijkheid = meer opportuniteiten

“Bij het begin van mijn brandingtraject gooide Katlijn AAP volledig ‘overhoop’. Mijn hele business werd binnenstebuiten gekeerd en alles werd in vraag gesteld. Daarna bouwden we samen mijn merk weer op. Met de hulp van Katlijns kennis en visie groeide ik naar een duidelijke structuur. Ik leerde afbakenen wat ik wel en wat ik niet wilde doen. Zo kan ik me nu beter profileren naar de buitenwereld toe. We krijgen nu veel meer interessante opportuniteiten. Ik ben zo dankbaar! Dit was echt wat we nodig hadden bij AAP.”

Het concept van AAP

“Katlijn bedacht een strategisch en creatief concept voor AAP. Drie pijlers leggen haarfijn uit wat we doen in onze vereniging. Binnen ‘Aallez’ koppelen we de zorg voor een dier aan een 55+’er. Bij ‘Aamaai’ staat het contact met het dier centraal. Opgeleide vrijwilligers gaan samen met hun dier op bezoek bij een woonzorgcentrum of een therapeutisch centrum. En met ‘Aahzo’ verbeteren we de relatie tussen mens en dier via workshops, lezingen, enzovoort. Het is een duidelijk verhaal naar de buitenwereld toe. En het is een perfecte kapstok voor mezelf. Het zorgt ervoor dat ik niet meer op elke opportuniteit schiet die voorbijkomt.”

Een warm OpmerKelijk nest

“Stap je in een brandingtraject bij OpmerKelijk, dan kom je terecht in een warm nest. Dat geeft een fijn gevoel. Katlijn en haar team laten je op geen enkel moment los. Ook niet als je je brandingplan al in handen hebt. Heb je behoefte aan extra expertise, dan helpen ze je zeker verder. Er zijn bovendien nog tal van andere diensten die heel nuttig zijn om je branding en communicatie te versterken. Zo volgde ik bij OpmerKelijk al een training rond Instagram.

In datzelfde OpmerKelijke nest zitten ook mensen met wie Katlijn vaak samenwerkt. Zoals copywriters, vormgevers en rekruteringsbedrijven. Stuk voor stuk ondernemers van wie je weet dat ze te vertrouwen zijn en dat ze zullen verder helpen om je doel te bereiken.”

Externe expertise voor elk bedrijf

“Elke ondernemer zou bij Katlijn moeten aankloppen. In welke fase hij of zij ook zit. Of je nu starter bent of al een poos meedraait, het is een echte aanrader. Soms zit je als zaakvoerder zo dicht op de realiteit dat het goed is om iemand extern met veel expertise te betrekken. Katlijn pakt je zaak vast, doorprikt de vanzelfsprekendheden en brengt je tot een duidelijke branding. En dat is een héél dankbaar gegeven.”

 

www.aapvzw.be

Streef jij ook naar een OpmerKelijke branding om jouw bedrijf of vzw onderscheidend te positioneren? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Bert Vandermeer en Petra Rubens, zaakvoerders van The Water Purifier

Petra Rubens staat samen met haar man Bert Vandermeer en technisch verantwoordelijke Tijl Clerckx aan het roer van The Water Purifier. Met hun bedrijf bieden ze eerlijke oplossingen aan voor onze dagelijkse behoefte aan water. Ze richten zich daarbij zowel tot particulieren als kantoren, scholen en ziekenhuizen. Hoewel de fundamenten van hun business er al stevig stonden, voelden ze dat er nog veel potentieel zat in The Water Purifier. Ze kozen dan ook voor een brandingtraject bij OpmerKelijk.

Van scepticus naar ambassadeur

Petra: “The Water Purifier is niet mijn enige professionele uitdaging. Ik ben ook zaakvoerster van Talent4People. Met dit bedrijf was ik al te rade gegaan bij Katlijn. Dus ik wist precies wat zij voor The Water Purifier kon betekenen. Ik moest niet overtuigd worden. Maar voor Bert lag dit totaal anders. Hij nam bij de start een afwachtende houding aan. Ik betrapte hem zelfs op de uitspraak: ‘Als we al het voorbereidende werk zelf moeten doen, tja …’ Van een scepticus gesproken (lacht)!”

“Maar gaandeweg begon hij zijn mening te herzien. Hij merkte dat zijn visie en de verschillende dingen die we met The Water Purifier doen, plots veel beter vertaald werden naar de buitenwereld. Niet alleen met woorden en met een verhaal, maar ook door een duidelijk concept. Bert groeide zelfs uit tot een sterke ambassadeur voor OpmerKelijk.”

Weg met de heilige huisjes

“Tijdens het brandingtraject werkten we aan een duidelijk concept. Zo draait onze business nu rond duidelijke pijlers: Healthful Water (gezond drinkwater), Careful Water (systemen om het water te ontharden en koelers op de waterleiding) en Trustful Water (ontijzeren en filteren van water). We focussen op twee kerntakken: we zijn zowel purifier als supplier.”

“Maar het brandingtraject stopt niet bij het juiste verhaal vinden … Samen met Katlijn namen we bijvoorbeeld ook onze bedrijfsstructuur onder de loep: waar de risico’s zitten, welke groeimarkten zijn er, enzovoort. Bert en ik waren het gewend om vanuit ons product te vertrekken. Daar bracht Katlijn absoluut een verandering in. Zelfs zaken zoals de sitemap van de website uitwerken en de slogan op onze vrachtwagen bepalen, hoorden bij het traject. Het gaat echt wel héél ver.”

“De aanpak van Katlijn is een serieuze meerwaarde voor het uiteindelijke plan. Ze doet 100 % moeite om je business te begrijpen, ze durft alles in vraag te stellen en trapt zo eens goed tegen de heilige huisjes. En merkt ze dat er iets niet helemaal met je visie matcht? Dan blijft ze daarbij stilstaan. Want je bedrijf moet wel jouw kindje blijven.”

Leuk zo’n branding, maar wat levert het nu op?

“Als businessmensen willen we alleen investeren als het rendeert. Dat is logisch. En hoe mooi dat begrip ‘branding’ ook klinkt, we willen vooral dat er een duidelijke win is. In ons geval kon je er echt niet naast kijken. We hebben naar aanleiding van het traject onze offertes anders verwoord en gestructureerd en kregen daarbij ondersteuning van OpmerKelijk. Het resultaat was er meteen: we krijgen nu veel meer onmiddellijke toezeggingen dan voorheen. Zo besparen we veel tijd en verdienen we onze investering gemakkelijk terug. Bert zegt nu heel vaak: ‘Dat het zo snel gaat, had ik nooit durven dromen.’”

“Je moet uiteraard wel voor de juiste brandingpartner kiezen. Maar met Katlijn zit dat helemaal goed. Ze is een consultant, geen coach. Je komt bij haar geen zweverige toestanden tegen, ze is heerlijk to the point, ze is een vat vol kennis en ervaring en weet wat ondernemen is. Ik raad OpmerKelijk dan ook heel graag aan.”

www.twp.be

Streef jij ook naar een sterke branding om jouw bedrijf onderscheidend in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

farmfun

Patrick Weltjens en Caroline Van Dijck, zaakvoerders van FarmFun

Patrick Weltjens en Caroline Van Dijck hebben in Bocholt een melkveebedrijf met zo’n 150 koeien. Omdat er in en rond de boerderij zoveel te beleven was, richtten ze samen FarmFun op. Hun doel? Een unieke locatie vol toffe activiteiten creëren voor originele teambuildings, kinderfeestjes en vrijgezellendagen. Omdat de pijler van de teambuildings zijn potentieel nog niet optimaal benutte, wilden Patrick en Caroline hun branding herbekijken. Hoe konden ze de bedrijfswereld beter bereiken? Een vraag waar brandingspecialist Katlijn wel raad mee wist.

Caroline: “We wilden een aanpak die meer gericht was op bedrijven. Onze boerderij biedt de ideale locatie om originele en superleuke teambuildings te organiseren. Helaas wisten we niet hoe we die bedrijven moesten bereiken. We hadden behoefte aan professionele hulp om vanuit een sterk concept en de juiste communicatie bedrijven aan te spreken. Via mond-tot-mondreclame kwamen Patrick en ik bij Katlijn terecht. Ik ging eens proeven van een van de OpmerKelijke workshops en die smaakte naar meer. Al het goede dat ik over Katlijn had gehoord, werd bevestigd. Ik had vertrouwen in haar en vroeg haar om ons te helpen.”

Een sterk concept

“Katlijn zegt altijd dat een sterk concept eenvoudig moet zijn en vooral inspeelt op het gevoel. Het moet een antwoord bieden op de concrete behoeften van je doelgroep én origineel zijn. Ze ging meteen heel intensief aan de slag en bedacht voor ons een concept rond het thema ‘koe’. Het concept maakt de brug tussen de boerderij en de filosofie van bedrijven: zij willen natuurlijk een return halen uit hun teambuilding. Medewerkers van bedrijven zijn daarom bij ons voor een dag koe-llega’s die door de teambuilding met elkaar gaan koe-mmuniceren, koe-nnecteren en koe-coonen. Na een dag bij ons wordt de ‘koe’ terug ‘co’, maar dan sterker, hechter en beter. Kortom: een teambuilding bij ons is niet alleen farmtastisch leuk, maar versterkt ook de teamgeest. Knap hoe Katlijn erin geslaagd is om ons melkveebedrijf te integreren in een sterk merk en helder concept. Dat getuigt van veel denkwerk, inzet en creativiteit!”

Geen compromis

“De eerlijkheid gebiedt me om te zeggen dat ikzelf meteen overtuigd was van de kracht van het concept, maar dat Patrick er niet helemaal achter stond. Dat was niet gemakkelijk voor Katlijn, maar ze ging er heel positief mee om. Ze gaf een sterk pleidooi voor het concept met goede argumenten en legde geduldig aan Patrick uit waarom het zo sterk was. Ze koos niet meteen voor een compromis en bleef achter haar idee staan, maar maakte ons duidelijk dat ze ons niets wilde opleggen, ook al geloofde ze heel hard in het concept. Ze kon Patrick overtuigen en hij is nu helemaal mee! De eerste keer dat ik onze drie koe-ideeën met een groep deelde, was in het midden van ons traject. Tijdens een teambuilding met 90 mensen heb ik honderduit verteld over koe-mmuniceren, koe-nnecteren en koe-coonen. En wat zag ik ’s avonds op Facebook? Een van de deelnemers sprak met die termen lovend over de teambuilding. Dat gaf ons natuurlijk een echte boost!”

Waarde voor je geld

“Ik kan alleen maar positief zijn over ons businesstraject. Katlijn helpt je echt waar ze kan. Ze is altijd bereid om advies te geven. Ook op communicatief vlak heeft ze ons erg ondersteund. Dat was een grote meerwaarde en we hebben dat echt geapprecieerd.”

Meteen opnieuw

“Katlijn is een supertoffe vrouw die weet waarmee ze bezig is. Ze is enthousiast en to the point. Ik heb niets dan lof voor haar. Zonder haar begeleiding zouden we vandaag niet staan waar we staan. Ik heb het businesstraject dan ook al aan andere ondernemers aangeraden. En als ik zou kunnen, dan zou ik meteen opnieuw een traject volgen. Ik vond het echt jammer dat het was afgelopen, want ik reed elke keer met veel plezier naar OpmerKelijk.”

 

www.farmfun.be

Streef jij ook naar een sterk concept voor je onderneming? Kies dan voor het businesstraject van OpmerKelijk. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Talent4people

Petra Rubens, zaakvoerster van Talent4People

Talent4People biedt kmo’s oplossingen aan voor al hun hr-uitdagingen. Het bedrijf van zaakvoerster Petra Rubens ondersteunt kmo’s in hun human resources en fungeert als een echte externe personeelsdienst. Omdat Petra aanvoelde dat de profilering van haar zaak niet op maat van haar doelgroep was, vroeg ze Katlijn om hulp met haar branding. Het begin van een mooie en rendabele samenwerking.

Petra: “Ik wist dat de dienstverlening en de structuren van Talent4People helemaal aangepast waren aan de behoeftes van kmo’s. Toch botste ik in salesgesprekken vaak op een muur. Potentiële klanten hapten niet toe. De reden? Ik profileerde mijn bedrijf op de verkeerde manier. Ik zat met Talent4People in een groeifase, maar ik moest vaststellen dat mijn foute profilering mijn groei afremde. Het gevolg was dat ik niet alle opportuniteiten van mijn business benutte. Ik ontmoette Katlijn op het Word OpmerKelijk Geïnspireerd-event dat ze jaarlijks organiseert. Haar expertise in branding en communicatie bleek precies wat ik nodig had.”

Instant effect

Het effect van de samenwerking kwam sneller dan verwacht. Petra: “Het aanbod van Talent4People op zich zat goed, maar Katlijn en ik hebben eerst een echt concept uitgewerkt waarmee ik met mijn merk het onderscheid kon maken. Vervolgens hebben we dit vertaald naar mijn communicatie. Ik deed mijn bedrijf tekort door niet goed te communiceren waarvoor ik stond en welke meerwaarde ik kmo’s kon bieden. Katlijn hielp me om de juiste woorden te vinden. In de tweede sessie al bepaalden we mijn steppingstones en werkten we aan mijn concept, dat in een latere fase de basis zou vormen van mijn elevator pitch. Het resultaat? Ik kon beter uitleggen wat Talent4people precies deed. En echt, vanaf dat moment stroomden de klanten toe. Ik communiceerde eindelijk in de taal van kmo’s en kon weer groeien. Ik stond versteld van het snelle effect: mijn gerichtere profilering vertaalde zich meteen in een hogere omzet.”

Puntjes op de i

“De aanpak van Katlijn is heel doordacht en uitstekend onderbouwd. Ze heeft in haar trajecten aandacht voor alle aspecten van je onderneming. En dat gaat heel diep, tot de prijssetting toe. Katlijn dwingt je om ook in een drukke groeifase stil te staan en na te denken over wat je aan het doen bent en welke richting je uit wilt gaan. Ze brengt je tot inzichten en zoekt tot ze de perfecte profilering voor jouw zaak vindt. Ze is dan ook heel persoonlijk betrokken en hanteert een motiverende en inspirerende aanpak. Zo’n traject is heel intensief. Je brein maakt echt overuren. Ik vond het ook een meerwaarde dat Katlijn zo veeleisend is. Het moet helemaal correct zijn en goed voelen voor haar. Dat ze de puntjes op de i zet, is een understatement. Ze legt samen met jou stevige fundamenten waarop je jouw bedrijf verder kunt uitbouwen en waarmee je meteen rendabeler kunt ondernemen. Je weet dan precies waarvoor je bedrijf staat, zodat je dat gemakkelijk aan potentiële klanten én nieuwe medewerkers kunt communiceren.”

Je eigen bijbel

“Katlijn schrijft al het denkwerk neer in een uitgebreid brandingplan. Wanneer je dat plan ontvangt, overvalt je een echt ‘wow, hebben we dat allemaal gerealiseerd’-gevoel. En dan voel je je best trots. Je weet dat je klaar bent voor de toekomst en weet precies hoe je je verschillende elementen van je branding met elkaar kunt verbinden. Ik heb mijn plan al dikwijls in de hand genomen. Het is mijn eigen Talent4People-bijbel.”

Vrouwen onder elkaar

“Een ander voordeel van samenwerken met Katlijn is dat ze je introduceert in het OpmerKelijk Netwerk. Dat is een no-nonsensenetwerk van ondernemende vrouwen met een gemeenschappelijk doel: elkaar helpen. Het voelt helemaal niet commercieel aan. Integendeel. Het is een heel warm en toegankelijk netwerk van vrouwen die elkaar dagelijks vragen stellen, tips geven en doorverwijzingen doen vanuit een heel grote gunfactor. Deel uitmaken van zo’n netwerk is een echte verrijking.”

www.talent4people.be

Wil jij ook een doordacht concept en een sterke branding voor je onderneming? Volg dan het businesstraject van OpmerKelijk. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.