Wat houdt een brandingtraject bij OpmerKelijk precies in?

Een brandingtraject is een intensief traject waarbij ik, Katlijn , samen met jou en mijn team een sterk merk creëer of jouw bestaande merk versterk of rebrand. Mijn kernwoorden daarbij zijn creativiteit, strategie en rentabiliteit.

De triggers waardoor bedrijven bij OpmerKelijk aankloppen? Ze missen een duidelijke visie, ze willen nieuwe diensten een logische plek geven in het geheel, hun website klopt niet meer bij de realiteit, hun communicatie gaat over van alles en nog wat, er worden nieuwe samenwerkingen op poten gezet, ze willen stevige fundamenten voor hun gloednieuwe businessidee … Uiteenlopende triggers dus. Maar allemaal komen ze vanuit één behoefte. De behoefte aan een eenduidige merkidentiteit en een doordachte strategie om hun klanten én werknemers mee te krijgen in een duidelijk verhaal.

Na je brandingtraject zijn deze vragen over jouw merk zeker beantwoord:

  • Waarvoor staat mijn merk?
  • Waarin kan mijn merk het onderscheid maken?
  • Wat is mijn perfecte naam, slogan en baseline?
  • Welke missie en visie vormen de basis van mijn merk?
  • Wat zijn mijn USP, ESP en merk-DNA?
  • Welke diensten, producten en samenwerkingen passen (niet) bij mijn bedrijf?
  • Waar liggen mijn prospects en klanten van wakker, waar dromen ze van … en hoe kan ik daarop inspelen?
  • Welke methodiek past bij mijn diensten, producten en werking?
  • Hoe kan ik mijn methodiek verfijnen, zodat mijn aanbod meer naar waarde wordt geschat?
  • Wat moeten mijn communicatiepartners weten om mijn branding te vertalen naar een visueel en tekstueel sterk merk?

Brandingplan als ultieme leidraad

Je volledige branding staat uitgewerkt en uitgelegd in je brandingplan. Het is een uitgebreid document dat een bijzonder handige leidraad wordt voor je communicatie en strategie. Je branding guide vormt voor de partners met wie je samenwerkt dé tool om je merk verder te versterken. Dankzij je brandingplan kan je je merk op een unieke manier in de wereld zetten.

Architect van sterke merken

Als brandingspecialist vergelijk ik mezelf weleens met een architect. Ik teken het plan achter een merk uit. Ik leg de contouren vast, werk vanuit de sterke basiselementen die er zijn, bekijk alle strategische en creatieve mogelijkheden en teken uiteindelijk een doordacht brandingplan uit. En net zoals je als bouwheer niet stopt zodra je het plan van de architect in je handen hebt, zo stop je als bedrijf ook niet zodra je een brandingplan hebt. Want dan begint het eigenlijk pas!

Brandingplan als fundament voor je communicatie

Tijdens een brandingtraject werken we al gericht aan je communicatie. We bepalen een sterke USP en ESP waarmee je het onderscheid kan maken. Ze vormen de basis voor de visie, missie, slogan, baseline en elevatorpitch die ik daarna voor jou uitwerk en schrijf.

Heb je die communicatiebegrippen al? Dan bekijk ik ze heel kritisch en geef ze de verfijning, nieuwe twist of volledige transformatie die ze nodig hebben om perfect te passen bij je rebranding. Bovendien bekijken we samen de structuur van je website en analyseren we de beste communicatiemogelijkheden voor je merk.

Ook de visuele branding komt aan bod. Dankzij het merk-DNA dat we samen bepalen, heeft je grafisch vormgever het perfecte strategische en visuele kader om zijn of haar creativiteit te combineren met je branding voor het ontwerpen van je logo en huisstijl. En ook je andere deskundige partners – de ‘aannemers’, om in het voorbeeld van de architect te blijven – kunnen gericht aan de slag. Want je brandingplan vormt niet alleen een gestructureerde basis voor het uitvoerende werk van je grafisch vormgever, maar ook van je fotograaf, copywriter en webdesigner.

Netwerk van deskundige communicatiepartners

OpmerKelijk werkt intensief samen met een netwerk van professionele vormgevers, fotografen, copywriters en webdesigners.

Heb je zelf al partners rond jouw merk verzameld? Geen probleem uiteraard. Ik bezorg iedereen graag de informatie die hij of zij nodig heeft om sterk werk af te leveren. Zo hebben alle mensen die bij jouw communicatie betrokken zijn de neuzen in dezelfde richting. We stemmen af over hun voorstellen en ontwerpen.

Werk je samen met een communicatieteam dat OpmerKelijk in overleg met jou samenstelt en coördineert? Dan waken we er intensief over dat jouw branding en communicatie optimaal op elkaar afgestemd zijn.

En wat kan OpmerKelijk verder voor jou betekenen na een brandingtraject?

Bij OpmerKelijk bieden we verschillende trajecten aan die perfect aansluiten op je brandingtraject:

  • Communicatietraject
    Mijn collega’s Sara en Lisa werken voor jouw merk een doordachte communicatiestrategie met een optimale contentmix uit. Zo communiceer je op een relevante manier naar de juiste doelgroep. Net zoals bij het brandingtraject ligt de focus op creativiteit én return on investment.
  • Opleidingen
    Wil je zelf aan de slag gaan met bepaalde onderdelen van je branding en communicatie? Dan delen we graag onze kennis met jou. Via onze branding & communication academy kan je uiteenlopende opleidingen volgen. In groep, als team of een-op-een.
  • Strategietraject
    Dit type traject is geen aparte dienst, maar volgt altijd uit een brandingtraject. We bespreken hierin samen de concrete uitdagingen die volgen op het brandingtraject. Zit je in een volgende fase van je groei? Kruisen er nieuwe opportuniteiten of onverwachte kansen jouw pad? Wil je je activiteiten diversifiëren of je aanbod uitbreiden? Dan ben ik jouw klankbord en help ik jou mee richting geven aan je bedrijf, zowel op strategisch als economisch niveau. We stemmen regelmatig af over uitdagingen of problemen waar je tegenaan loopt.