Testimonial-brandingtraject_ZoeteZee_Opmerkelijk

Dirk en Leen, zaakvoerders van ZoeteZee

Het leven van Westendenaren Dirk en Leen draait rond twee grote passies: chocolade en de zee. Maar met ZoeteZee willen ze meer zijn dan de klassieke chocolatier. Het ondernemerskoppel wil ku(n)st, ambacht en innovatie laten samensmelten tot een unieke chocoladebeleving. Maar hoe gaan ze met al die ideeën strategisch aan de slag? Opmerkelijk stapte aan boord, hees ijverig de zeilen en stippelde voor Dirk en Leen nauwgezet de koers uit op de wateren van ZoeteZee.

In 2017 gooiden Dirk en Leen het over een andere boeg. Samen met hun kinderen verhuisden ze van het groene Galmaarden naar de kust. Naast hun job in het onderwijs schrijven ze sindsdien als gediplomeerde chocolatiers ook aan hun chocoladeverhaal: ZoeteZee.

Testimonial-brandingtraject_ZoeteZee_OpmerkelijkDe zoektocht naar een merkidentiteit

Dirk: “Om al onze dromen in een ondernemingsplan en -traject te gieten, volgden we het startersproject bij UNIZO. Een zinvol traject, maar ik merkte dat ik nog te veel in vakjes aan het denken was. De verkoop van onze chocoladecreaties, onze workshops, het verhuren van ons vakantiehuis … Wat we wilden doen, was van het begin af aan duidelijk. Maar hoe kregen we al die verschillende ideeën gealigneerd? Ik miste diepgang. Ik miste een overkoepelend (chocolade)verhaal. We moesten op zoek naar een eigen merkidentiteit.”

Geen garnaal te klein

Zoekende naar overzicht en een duidelijke merkstrategie, klopten Dirk en Leen – op aanraden van collega-ondernemer Mieke van Chocola-Tuti – aan bij Opmerkelijk. “Ook Mieke had een strategische rebranding gedaan via Opmerkelijk. Ze was laaiend enthousiast. Nadat ik Katlijn haar boek VerMERKvuldig! had gelezen, planden Leen en ik een intakegesprek met haar in. We waren meteen overtuigd. We zijn ‘maar’ bijberoepers, en in de chocoladewereld zetten ze je al snel weg als kleine garnaal. Bij Katlijn hadden we allesbehalve dat gevoel. Het was meteen duidelijk dat ze bakken ervaring heeft.”

Kunst aan de kust

First things first. Dirk en Leen dompelden Katlijn onder in hun chocoladeverhaal. “We maakten meteen duidelijk dat we trouw wilden blijven aan onze kleinschalige aanpak. Een klassieke chocolatier? Dat willen we niet zijn. Om haar volledig voeling te geven met onze wensen, lieten we haar onze unieke chocoladecreaties zien én proeven, toonden we haar ons authentieke chocoladeatelier en deelden we onze passie voor kunst, cultuur en erfgoed. We willen niet alleen chocolade verkopen, maar ook verwondering, beleving en inspiratie delen.”

Op dezelfde golflengte

“Nadat ze intensief geluisterd had, ging Katlijn meteen aan de slag. Ze ging samen met haar team in de diepte op zoek naar soortgelijke chocolatiers die beleving centraal plaatsen en kwam terug naar Westende met waardevolle benchmarks. Het is vooral dankzij de intense denktrajecten dat Katlijn heel snel op onze golflengte zat. Ze zag veel interessante opportuniteiten, maar verraste ons ook met heel wat werkpunten die in onze business nog geoptimaliseerd konden worden. In zo’n brandingtraject moet je als ondernemer bereid zijn om genoeg tijd vrij te maken en om jezelf helemaal open te stellen voor een externe partner die probleemloos de dingen benoemt.”

De Zfeer van ZoeteZee

“Het team van Opmerkelijk vertaalde ons aanbod en onze wensen naar een merkverhaal met een opmerkelijk concept: ‘De Zfeer van ZoeteZee’. Dit concept werd gebundeld in drie pijlers: SmaakimpreZZies, BeleefimpreZZies en LeerimpreZZies. Wij werden meteen enthousiast van die alliteraties waarbij creatief werd gespeeld met de ‘Z’ van ZoeteZee om extra merkassociaties te creëren. Terwijl wij vroeger werkten in drie verschillende vakjes, trok Katlijn enkele duidelijke lijnen door ons aanbod om er één geheel van te maken, met als rode draad ‘Zoet Zacht Zondigen’. Naast de ontwikkeling van ons merkverhaal analyseerde het team onze business ook vanuit strategisch standpunt. Zo namen ze de concrete aanpak van onze chocoladeautomaat onder de loep, analyseerden ze onze bestellingen, definieerden en verbeterden ze de toppers onder onze producten, gingen ze over de werking van ons pand en onze werkshops én brachten ze het volledige potentieel van de b2b-markt gestructureerd in kaart met heel veel nieuwe ideeën.”

Een haalbare kaart

Een eurekamoment voor Dirk en Leen. “Dankzij die drie pijlers zagen we de toekomst van ZoeteZee plots klaar en duidelijk. We kregen nieuwe ideeën en gingen aan de slag met onze positionering. En het team van Opmerkelijk schreef ijverig aan onze missie en visie. Katlijn werkt niet alleen met doordachte, strategische kaders, ze zorgt er ook voor dat je een haalbare kaart in handen hebt en opent daarbij nieuwe deuren. Zo gaan we op termijn ook de b2b-markt aanspreken met onze chocoladebeleving.”

“Hoewel we als leerkracht zelf heel creatief zijn en werken met theoretische kaders, hadden we dit zonder de hulp van Katlijn echt niet kunnen bedenken. Ze is creatief, ze is strategisch en ze is bovendien heel professioneel. Ze denkt mee over de aanpak en het aanbod van je business en maakt je merk sterk. Iedere ondernemer die er een beetje wil ‘uitschieten’ zou eigenlijk deze strategische (re)branding moeten volgen.”

Een frisse bries

Een zee aan inspiratie dus voor de bezielers van ZoeteZee. “Dankzij ons brandingsplan – wij noemen het onze bijbel – waait er een frisse bries door onze onderneming. Na dit brandingtraject hebben we nog meer zin gekregen om van ons chocoladeverhaal een echt succes te maken. Hier kunnen we (én zullen we!) nog jarenlang op teren.”

Testimonial-brandingtraject_ZoeteZee

www.zoetezee.be

Ben je een ondernemer die tot nu toe grotendeels zijn business uitbouwde vanuit zijn buikgevoel, maar wil je in de toekomst niets aan het toeval overlaten en verder groeien vanuit een doordachte merkstrategie? Doe dan net zoals Dirk en Leen een beroep op Opmerkelijk om je merkverhaal en klantbeleving naar een hoger niveau te tillen. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Testimonial_branding-communicatie_Raf-Auva

Raf Coomans, zaakvoerder van Auva

Van EuroSys naar Auva. Het leek voor Raf Coomans een simpele klus. Maar het bleek niet zo simpel om klanten helemaal mee te krijgen in het verhaal. Ze bleven hangen in de oude benaming en misten een duidelijk zicht op wat Auva voor hen kon doen.

Als zaakvoerder wist Raf wat hem te doen stond: de branding en communicatie van zijn ICT-business versterken én verduidelijken. En toen kruiste brandingexpert Katlijn zijn pad …

Een onmiddellijke match

Testimonial_branding-communicatie_Raf-AuvaRaf: “Ik worstelde al een hele tijd met de sterkte van mijn merk. De overstap naar onze nieuwe naam Auva liep niet op rolletjes. En ook inhoudelijk zat ik met een probleem. Mijn klanten kregen maar geen zicht op mijn aanbod. Toen ik Katlijn aan het woord hoorde als gastspreker bij UNIZO, ging er bij mij een belletje rinkelen. Zij leek me de geknipte persoon om mijn branding aan te pakken.”

“En ik had gelijk. Ik merkte al tijdens ons eerste gesprek dat haar verhaal perfect aansloot bij mijn wensen én budget.”

Stap voor stap bouwen aan een merk

“Katlijn en haar team doken meteen in mijn branding. Ze namen echt alles onder de loep. Zo gingen ze op zoek naar trends, deden ze een uitgebreid concurrentieonderzoek, werd mijn business aan een SWOT-analyse onderworpen, enzovoort.”

“Ook ikzelf werd ondertussen aan het werk gezet en kreeg bij elke sessie verschillende opdrachten mee. Zowel Katlijn als haar teamleden bewaakten strikt en nauwkeurig de vooraf afgesproken timing voor de aanlevering van mijn voorbereiding. Zo hielden ze de druk hoog, en voor een drukbezette zelfstandige als ikzelf was dat een goede stimulans.”

“Als brandingexpert legde Katlijn de lat heel hoog. Ik durf haar achteraf gerust een controlefreak te noemen. Maar dan wel op de meest positieve manier. (lacht)”

Mijn merkverhaal klopt

“Katlijn bracht alle puzzelstukken samen en legde de Auva-puzzel. Die was behoorlijk confronterend en anders dan ik had verwacht. Haar merkverhaal was een echte eyeopener, maar het was wel even aanpassen.”

“Voor een buitenstaander lijkt het misschien allemaal logisch en simpel. Maar ik weet beter. Ik heb samen met Katlijn een hele weg afgelegd om tot dit goed onderbouwde resultaat te komen.”

Katlijns aanpak werkt!

“Zonder de hulp van Katlijn was ik eerlijk gezegd blijven steken in mijn bestaande ideeën. Als zaakvoerder keek ik naar mijn bedrijf met oogkleppen op. Met de hulp van Katlijn doorbrak ik dat patroon. Plots durfde ik ruimer te denken. Ze gaf me het duwtje in de rug dat ik nodig had.”

Focus op rendement

“Met een duidelijk brandingplan in handen kijk ik uit naar de volgende stappen. In de komende maanden rollen we ons merk uit. Ik verwacht er alvast veel van. Een beter imago, meer duidelijkheid voor zowel onze klanten als onze medewerkers … Het zal knallen op alle fronten.”

Een communicatietraject? Logisch toch!

“Tijdens mijn strategische brandingtraject kwam een werkpunt naar boven. De communicatie van Auva haperde op verschillende vlakken. Daarom was de keuze voor een communicatietraject bijna evident. De communicatie-expert van Opmerkelijk nam de fakkel van Katlijn over. En op eenzelfde professionele en stipte manier gaf ze mij een frisse inkijk op de communicatie van mijn merk. Meer zelfs, ze triggerde me tot het omgooien van mijn aanpak.”

“Ondertussen hou ik me bijvoorbeeld netjes aan een marketing- en communicatieplan én heb ik zelfs een contentcreator aangeworven.”

Niet alleen voor grote bedrijven

“Ik kijk positief terug op beide trajecten. De professionele manier van werken, de persoonlijke aanpak, het eindresultaat … Voor mij was het van a tot z een positief verhaal. Ik raad het dan ook zeker aan.”

“Mensen denken soms dat zulke trajecten alleen voor grote bedrijven zijn, maar niets is minder waar. Ook voor een kleiner merk is het de investering absoluut waard.”

 

Testimonial branding- en communicatietraject - Auva

www.auva.be/nl

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een branding en communicatie waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Testimonial-branding-Kruze_Opmerkelijk

Stijn Van Schoonlandt en Leen Danhieux, zaakvoerders van Kruze

Stijn en Leen hebben een stevige boon voor koffie. Ze leveren de lekkerste bakjes troost bij hun b2b-klanten of aan particulieren via hun webshop. Toen ze beslisten om zich ook in thee te specialiseren, rees er een probleem op het vlak van branding. Hun merknaam De Koffieliefhebber dekte plots de lading niet meer. Daarom ging het ondernemersduo op de koffie bij Katlijn van Opmerkelijk voor een rebrandingtraject.

Twee merken versmelten tot één sterke brand

Testimonial-branding-Kruze_OpmerkelijkLeen: “We waren al een hele tijd actief met ons bedrijf De Koffieliefhebber. Eerst alleen met koffie, maar al snel kwam daar thee bij. Omdat de thee- en koffiesector twee verschillende werelden zijn, zat er voor ons niets anders op dan met twee aparte merken te werken: De Koffieliefhebber en De Theeliefhebber. Dat was allesbehalve praktisch. Daarnaast waren beide merken in het Nederlands en dat stond haaks op onze internationale ambities. Ons buikgevoel vertelde ons dat het tijd was voor een nieuwe naam.”

Stijn: “Een grondige analyse door Katlijn bevestigde ons voorgevoel. Een nieuwe merknaam was een absolute must. We gingen trouwens net verhuizen naar een nieuw bedrijfspand. Er was met andere woorden geen beter moment voor deze positieve switch.”

Een gedetailleerd en volledig onderzoek

Leen: “Katlijn ging niet over één nacht ijs. Tijdens ons rebrandingtraject onderzocht ze onze sector tot in het kleinste detail. Zo deed ze bijvoorbeeld research naar onze concurrenten en naar de nieuwste trends op de markt. Stijn en ik konden checken of die nieuwigheden aansloten bij onze strategie.”

Stijn: “Ook de SWOT-analyse van ons bedrijf deed ze heel grondig. Elk aspect besprak ze met ons. We vonden het heel positief dat ze zelfs in een latere fase de analyse aanvulde. Op die manier wisten we zeker dat ons brandingplan volledig was.“

Strategisch voordeel

Leen: “In ons rebrandingtraject gingen we samen met Katlijn op zoek naar onze kernwaarden en merkassociaties. Door diep na te denken over ons merk, ontdekten we wat we echt wilden. Onbewust wisten we dat wellicht al, maar dankzij deze oefening kwam het nu ook tot uiting. Vooral strategisch was het absoluut een voordeel.”

What’s in a name?

Leen: “De moeilijkste stap in het traject was een naam vinden. In het begin liep dat helemaal niet vlot. We zaten niet alle drie op dezelfde golflengte, waardoor ik even mijn vertrouwen kwijt was. Maar Katlijn geloofde er echt in dat het ons samen zou lukken. Door een open communicatie en de wil om er echt iets van te maken – zelfs al was daar een extra brainstormsessie voor nodig – kwam er een prachtige oplossing uit de bus. Ons merk Kruze meerde aan. In de volgende fase vielen alle puzzelstukjes in elkaar.”

Stijn: “Katlijn toverde een hele reeks creatieve woorden, gekoppeld aan ons concept, en woordspelingen vanuit de associatie met Kruze uit haar hoed. Op het vlak van merkbeleving bracht ze enorm veel ideeën aan, altijd met een originele knipoog. Zo konden we ons merk en onze verhalen lanceren op een manier die honderd procent bij ons past en ons duidelijk onderscheidt van onze concurrenten.”

Positief over OpmerKelijk

Stijn: “Als we terugkijken op ons rebrandingtraject kunnen we eigenlijk alleen maar positief zijn. Katlijn maakt grondig werk van je merk. En dat voel je in elk aspect. Van haar voorbereidingen, het lanceren van voorstellen tot zelfs de verslagen. Altijd kom je dezelfde gedetailleerde werkwijze tegen.”

“Verder is Katlijn heel creatief en origineel. Ze weet zich ook goed te omringen met de juiste mensen. Haar netwerk boezemt vertrouwen in. Dat is heel handig als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een designer of een advocaat met een specialisatie in merkenrecht.”

Leen: “Katlijn houdt van een open communicatie. Ze kan zich perfect verzoenen met positieve feedback. Daarnaast trekt ze alle registers open om haar klanten te bedienen en een goede output te garanderen. Ook al kost het haar veel tijd en energie. Ik vind het nog altijd heel fijn dat ze voor ons die extra brainstormsessie organiseerde. Ze heeft zo haar missie perfect volbracht. Wij genieten nu van een prachtig resultaat en kunnen met ons sterke merk twee werelden veroveren.”

 

Testimonial-branding-Kruze_Opmerkelijk

© Grafisch ontwerp door Astrid Graphics (https://astrid.graphics/)

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een onderscheidende branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Rebranding-Ottercider_Opmerkelijk

Laura Bernaers en Toon Vandenbranden, zaakvoerders van Ottercider

Laura en Toon hebben een passie voor cider en azijn. Al enkele jaren verkochten ze hun artisanale producten onder het label Azwijn. Om hun passieproject te verruimen en steviger in de markt te zetten als een volwaardig merk, gingen ze op zoek naar strategische hulp op het vlak van branding. Brandingexperte Katlijn toverde een straffe rebranding op tafel, die onmiddellijk zorgde voor heel wat meer salespotentieel.

Enthousiasme werkt aanstekelijk

Rebranding-Ottercider_OpmerkelijkToon: “Als koppel zijn we heel graag bezig met cider en azijn. Omdat we uit de buurt van Zwijndrecht komen, kozen we in het verleden voor de merknaam Azwijn. Maar omdat we vandaag de dag niet meer met appels vanuit die streek werken, was het tijd voor een nieuwe naam. Daarnaast wilden we onze verkoop boosten en onze brandingstrategie grondiger bekijken.”

Laura: “Mijn zus Sarah volgde al een rebrandingtraject bij Opmerkelijk. Zij was superenthousiast over hun aanpak. Toch namen we nog contact op met andere partijen. Maar bij Opmerkelijk waren we meteen overtuigd. Het was van meet af aan duidelijk: ze doen wat ze beloven en zijn heel transparant over de stappen binnen dit strategische brandingtraject en het einddoel.”

Vanuit een grondige verkenning naar een sterk concept

Toon: “Bij de start van ons traject werkte heel het team van Opmerkelijk zich grondig in. Ze gingen bijvoorbeeld op zoek naar nieuwe trends en deden meerdere benchmarks en een uitgebreide SWOT-analyse. Vaak is dat laatste een dooddoener, maar in dit geval kwam pas echt naar voren hoe goed ze ons begrepen.”

Laura: “En met resultaat. Die grondige voorbereiding in combinatie met ons huiswerk, was de perfecte basis voor het strategische en creatieve concept dat Katlijn voor ons uitwerkte.”

Toon: “Aan de hand van vier pijlers kunnen we nu onze business structureren en voluit gaan voor nieuwe opportuniteiten. Het is een houvast voor elke keuze die we maken, zelfs op het vlak van productie. Alles wat er in de toekomst aankomt, moet in ons nieuwe plaatje passen.”

Een plan met een geestige merkbeleving

Toon: “Een merk staat of valt met beleving. Daarom bedachten Katlijn en haar team tal van merkbelevingselementen. Ze gingen echt all the way.”

Laura: “We popelen van ongeduld om aan de slag te gaan met de leuke quotes, woordspelingen, enzovoort. We zijn pas ouders geworden van een kleine spruit. De uitrol zal dus stapje voor stapje gebeuren.”

Op naar meer sales, wanneer het past!

Laura: “Tijdens ons brandingtraject hielp Katlijn ons niet alleen met het versterken van ons merk, ook de effectieve verkoop nam ze onder de loep. Zowel Toon als ikzelf hebben nog een andere job. Dus een winkeltje beginnen, was bijvoorbeeld niet aan de orde. Zelfs een webshop leek ons te omslachtig. Katlijn luisterde goed naar onze verzuchtingen en stelde enkele alternatieve verkooppistes voor. Bijvoorbeeld een exclusief verkoopmoment voor onze opperfans, slechts enkele keren per jaar. Of een membershipformule, ook nog zo’n leuk idee. Die voorstellen waren wel perfect werkbaar voor ons.”

Katlijn is the next level!

Toon: “Ik kom zelf uit de reclamewereld. Ik ken de klappen van de zweep vanuit de productiezijde. En toch was ik buitengewoon aangenaam verrast hoe Katlijn een strategisch brandingtraject aanpakt. Ze hielp ons doordacht en op een goed omkaderde manier naar ons einddoel. Ze stelde ons onmiddellijk op ons gemak. Op geen enkel moment was ik bang om domme dingen te zeggen. (lacht)

Laura: “Het hele proces zat echt goed in elkaar en Katlijn hield het tempo erin. Ze was streng, maar rechtvaardig over de taken die we mee naar huis kregen. Die benadering werkte enorm motiverend en zorgde voor positieve resultaten.”

Groeien naar een helder perspectief

Toon: “Voor ons merk hadden we al heel wat dingen op poten gezet, maar we misten de richting om verder te groeien en een duidelijk perspectief. Het advies van Katlijn maakte alles veel helderder in ons hoofd. Het werd duidelijk wat we wel zijn en wat we niet moeten meenemen in ons verhaal. Zo kunnen we vanaf nu nog beter focussen op onze kernwaarden.”

Laura: “Als zaakvoerders zaten we te dicht op ons merk. We misten een helikopterperspectief. De externe kijk van Katlijn was dan ook een grote meerwaarde voor ons. Verder hield ze ons constant een spiegel voor en onderstreepte ze het belang van onze klanten. Ze zette Toon en mezelf meermaals in hun schoenen.”

Toon: “Zo groeiden we samen naar een duidelijk plan: een routemap voor de volgende jaren. Iets wat volgens ons heel veel bedrijven kunnen gebruiken. We verwijzen hen graag naar één Opmerkelijk adres.”

Testimonial-rebranding-Ottercider_Opmerkelijk

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een branding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

 

Testimonial Brood met een verhaal

Jack en Karien Knapen, zaakvoerders van Brood met een verhaal

Jack en Karien houden van brood. In hun bakkerij in Bocholt serveren ze hun klanten het beste uit hun oven. Ook vennoot Arne deelt diezelfde passie. Maar als ondernemers denken ze graag wat verder dan granen en gist, en beseffen ze hoe belangrijk een sterk merk is. Daarom zetten ze brandingexpert Katlijn aan het bakken.

Never change a winning formula

Karien: “Ik nam jaren geleden deel aan een ondernemersforum van Unizo, waarvan Katlijn de leading lady was. Ze overtuigde me toen al van haar kunnen. Daarom twijfelde ik in 2012 geen seconde om een groepsopleiding bij haar te volgen waarbij we samen aan ieders profilering werkten.

Testimonial Brood met een verhaalNu, zoveel jaren later, stapt Arne mee in ons bedrijf. Door zijn komst als nieuwe vennoot, leek het me interessant om onze branding opnieuw onder de loep te leggen. En wie anders vragen dan Katlijn? Door de positieve voorgeschiedenis, haar stijl en manier van werken, die trouwens perfect bij onze denk- en handelwijze aansluit, kozen we opnieuw vol vertrouwen voor Opmerkelijk.”

Jack: “De start van ons strategische brandingtraject verraste ons enorm. Het team van Opmerkelijk werkte zich uit de naad met SWOT-analyses, benchmarking van andere artisanale bakkers, trendspotting … Dingen waar we zelfs niet aan dachten, passeerden de revue. Ze keken ook naar ideeën buiten de traditionele bakkerswereld. Neem nu bijvoorbeeld de term granista, een leuke kwinkslag naar het woord barista. Hoe mooi is dat! Het vertelt precies hoe zowel Arne als ik naar onze roeping kijken en hoe creatief we uit de hoek willen komen met onze granen en broden.”

Neuzen in dezelfde richting

Karien: “In onze bakkerij hebben we verschillende werkuren. Het is voor ons heel belangrijk om op dezelfde golflengte te zitten. En dat kan alleen maar met een duidelijk afgebakend merk. Zo staan onze neuzen in dezelfde richting en hoeven we niet de hele tijd te overleggen over zaken die we wel of niet kunnen doen.”

Jack: “Ons merkverhaal met vier pijlers (Avontuurlijk vitaal, Legendarisch lokaal, Verrassend normaal en Meeslepend speciaal) is hierbij de perfecte leidraad. Alles wat we nu doen, bekijken we vanuit deze kapstok. Het houdt ons bij de essentie. Meer nog, deze structuur helpt ons ook op het vlak van communicatie naar de klant.”

Geslaagde merkbelevingselementen

Jack: “Voor ons nieuwe merk Brood met een verhaal verzonnen Katlijn en haar team de meest geslaagde merkbelevingselementen gekoppeld aan taal, woordspelingen, citaten … Die link tussen taal en brood is iets dat honderd procent bij ons past. Alles in onze bakkerij heeft nu een verhaal. Onze klanten merken het op. Ze beginnen zelfs spontaan te lachen; het doet hen deugd. En dat is precies wat we willen. We versterken die geschreven boodschappen bovendien met wat we zelf vertellen. Zo maken we er een duidelijk én gestructureerd geheel van.”

Karien: “Katlijn stond ook stil bij onze merkstrategie. Voor ons drietjes waren onze broden sowieso al dé hoofdzaak. Maar naar de buitenwereld vertaalden we dat nog onvoldoende. We moesten onze broden laten shinen en de rest mee in dit plaatje zetten. Katlijn gaf zeer waardevolle tips voor bijvoorbeeld onze aanpak in de winkel, onze bestelsite … Het was de finetuning die we nodig hadden.”

Wake-upcall

Jack: “Dit strategische brandingtraject schudde ons flink wakker als ondernemers. Katlijn onderstreepte hoe belangrijk het was om samen vanuit één structuur onze business te organiseren.

En ook op het vlak van communicatie was dit traject een echte eyeopener. Neem nu het lokale verhaal. Zowel onze granen als onze rogge komen van uit de buurt. Wij weten dat. Maar onze klanten hadden er het raden naar. Nochtans is dit een verhaal dat je moet uitspelen.”

Karien: “Al onze troeven zetten we nu constant in de picture, en dat op verschillende manieren. Van graan tot graag gedaan is een slogan die we maar wat graag tot leven brengen volgens de vier pijlers van ons merk.”

Een waardevolle investering

Jack: “Het brandingplan is een pakket boordevol inzichten en tips die je niet los van elkaar kunt zien. En wil je succes boeken, dan moet je echt elk detail afwerken. Ofwel doe je het dus helemaal, ofwel doe je het niet. Dat maakt het misschien iets minder gemakkelijk, maar het eindresultaat is zoveel sterker.”

Karien: “We zouden dit traject zeker aanraden, maar vooral dan aan de mensen die voor hun merk de puntjes op de i willen zetten. Enkel ondernemers met de juiste overtuiging dus. Alleen dan rendeert Katlijns hulp honderd procent en profiteer je voluit van de diepgang en degelijkheid van dit traject. Het kost misschien wel een hele duit, maar als je alle tijd en energie optelt van heel het team van Opmerkelijk, dan trek je je ogen open.”

Jack: “Dankzij ons brandingplan hebben we nu een houvast voor jaren. Het is een waardevolle tool boordevol handvatten. We hebben alvast het gevoel dat ons broodje gebakken is.” 😊

 

Testimonial Brood met een verhaal

www.broodmeteenverhaal.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een branding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Julie Allary en Nathalie Jonkers, zaakvoerders van Sweep Story

Julie Allary runt samen met haar moeder Nathalie Jonkers het kersverse bedrijf Sweep Story, een online platform waarmee zowel particulieren als poetshulpen met meer gemak, plezier en efficiëntie het huishouden kunnen doen. Als jonge onderneemster vond Julie het van bij de start belangrijk om de juiste stappen te zetten naar een sterk merk. Daarvoor ging ze te rade bij Katlijn en haar team.

Een leuk idee, en nu?

Julie: “Mijn mama wilde samen met mij een webshop en website in het leven roepen om mensen te ondersteunen bij het huishouden. Ik voelde daar wel iets voor. Alleen wist ik niet precies hoe ik deze business op poten moest zetten.

Na wat online zoeken, kwam ik OpmerKelijk op het spoor. De goede reviews logen er niet om. Ik polste ook even bij enkele kennissen, en die waren unaniem positief. Dat overtuigde me om het intakeformulier van OpmerKelijk op hun site in te vullen. Niet veel later ontving Katlijn ons voor een eerste gesprek.”

Weg met mijn onzekerheid

Julie: “De klik was er onmiddellijk. Katlijn reageerde superenthousiast op ons idee. Dat gaf me bijzonder veel vertrouwen. De onzekerheid en onwetendheid die ik voelde als jonge onderneemster, ving Katlijn helemaal op. De keuze om dit brandingtraject in te stappen was daarom geen moeilijke beslissing.”

Tonnen werk verricht

Nathalie: “Katlijn en haar team gingen direct met ons idee aan het werk. Zo onderzochten ze bijvoorbeeld wat de concurrentie deed, keken ze naar andere sectoren voor leuke invalshoeken en zorgden ze ervoor dat ons bedrijf eruit sprong qua originaliteit. Na elke meeting kregen we een uitgebreid verslag en duidelijke to do’s. Op die manier bouwden we samen aan ons merk.”

Creativiteit ten top

Julie: “Katlijn ging grondig aan de slag om een sterke naam te bedenken en kwam met een doordachte selectie, telkens met een bijbehorende motivatie. Het enige probleem voor ons was kiezen. 🙂 Uiteindelijk gingen we voor Sweep Story. Ook haar concept met drie pijlers sloot perfect aan bij ons plan. Ze kwam zelfs met het idee om avatars te gebruiken om zo nog meer merkbeleving te creëren. Dat leverde een serieuze meerwaarde: het was dé manier om ons extra te onderscheiden op een heel persoonlijke manier. Op het einde van ons brandingtraject pasten alle puzzelstukjes netjes in elkaar. Dat voelde schitterend aan!”

Blik op de toekomst

Julie: “Zowel mijn mama, die al jaren een bedrijf leidt, als ikzelf hebben tijdens dit brandingtraject veel geleerd. Wat ik heel belangrijk vind, is dat OpmerKelijk niet gewoon iets aflevert en klaar. Katlijn en haar team begeleiden ons echt strategisch op lange termijn. We zijn gewapend voor de toekomst. En merk ik dat ik ergens wat kennis mis, dan kan ik altijd bij hen te rade gaan voor een bijkomende opleiding of traject. Recent volgde ik bijvoorbeeld al hun communicatietraject.”

Een aanrader!

Nathalie: “Katlijn vat ik graag samen in enkele woorden: professioneel, creatief, enthousiast, gemotiveerd, eerlijk en spontaan.”

Julie: “Als jonge ondernemer vind ik daarnaast het vertrouwen dat Katlijn me inboezemde uniek. Ze leerde me te geloven in mijn idee en gaf me alle kennis die ik nodig had om zeker in mijn schoenen te staan. Daarom raad ik Katlijn en haar team graag aan. Ik weet dat ze er alles aan doen om een idee om te toveren tot een sterk merk!”

 

 © Logo: No Nonsense Design

www.sweepstory.be/nl

 

Streef jij ook naar een sterke branding om jouw bedrijf uniek in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Fruitsnacks Opmerkelijk branding Wijer

Roel Paesmans, medezaakvoerder van Fruitsnacks (Wijer)

De communicatie van familiebedrijf Fruitsnacks uit Wijer was op veel vlakken al zeer professioneel en doeltreffend … maar binnen het team stonden de neuzen nog niet honderd procent in dezelfde richting. Moest Fruitsnacks in zijn communicatie blijven vasthouden aan zijn authentieke, ambachtelijke karakter? Of was een iets zakelijker imago een must voor hun doelgroep van vooral grote bedrijven? Of waren beide aspecten misschien zelfs verenigbaar?

De familie Paesmans schakelde de hulp van Opmerkelijk in als eerste stap naar een eenduidige communicatie die zou renderen.

Een brandingissue

Roel: “We hadden al een tijdje het gevoel dat we moesten sleutelen aan onze communicatie. Via mijn vader kwamen we bij Opmerkelijk terecht en kozen we voor een communicatietraject met communicatie-expert Sara.

Van bij de start verliep dat super. Tijdens de eerste stap van ons traject – de interne audit – kwam ons probleem al onmiddellijk aan de oppervlakte. We zaten duidelijk niet op dezelfde golflengte op het vlak van branding. Als we wilden gaan voor een sterke communicatie, dan moesten we authenticiteit en professionaliteit met elkaar kunnen verzoenen.”

Concrete stappen naar een duidelijk doel

“In de afspraken die volgden, stelde Sara onze communicatiedoelstellingen scherp. Ze vertelde ons wat er moest veranderen én hoe we dat konden aanpakken. Het hele traject vatte ze samen in een overzichtelijk en compleet communicatieplan, boordevol richtlijnen en taken. Voor een kmo als de onze, met een klein team, was dat een verademing. Nu wisten we exact wat we moesten doen en op welk moment. Dit plan gaf ons een enorm positief perspectief.”

De communicatie met de klant finetunen

“Na ons communicatietraject zijn we meteen aan de slag gegaan. Elk puntje van de kalender volgen we netjes op. Ondertussen hebben we een duidelijke keuze gemaakt voor onze branding, selecteerden we de eerste ambassadeurs van ons merk, werd ons krantje Fruzette gerestyled, enzovoort. Echt elk detail draagt bij tot een betere communicatie met onze klanten, en dat voelt super!”

De holistische aanpak werkt

“We raden dit communicatietraject zeker aan. De holistische aanpak van Opmerkelijk is een absolute meerwaarde. Je ontdekt hoever je staat met je communicatie. Je leert waar de pijnpunten zitten. En je weet uiteindelijk hoe je die pijnpunten het beste aanpakt om je doel te bereiken.”

 

www.fruitsnacks.be/nl

Streef jij voor jouw bedrijf, net zoals Fruitsnacks uit Wijer, ook naar een communicatie die perfect aansluit bij je branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Karl en Dominique Seynaeve, zaakvoerders van Brood- en dessertenatelier Seynaeve (Meise)

Brood- en dessertenatelier Seynaeve is een bloeiend familiebedrijf. En dat al vier generaties lang. Zowel Dominique als haar man Karl zijn elke dag in de weer om de mooie familietraditie verder te zetten. Hij vanuit het atelier, zij vanachter de toonbank. Hoewel hun bedrijf succesvol is, besefte het bakkerskoppel dat ze flink moesten investeren in hun branding en communicatie. Want op dat vlak was hun broodje nog niet gebakken … Ze riepen de hulp in van OpmerKelijk.

Ons bedrijf door een andere bril

Dominique: “Mijn man en ik runnen samen Brood- en dessertenatelier Seynaeve. Als koppel zijn we constant in de weer met het product en de verkoop. We zitten met onze neus boven op onze zaak. Daardoor missen we een zeker helikopterperspectief. En laat net dat belangrijk zijn om te blijven groeien en geen enkele opportuniteit te missen. Nadat ik Katlijn had horen spreken op de voorstelling van haar boek VerMERKvuldig!, wist ik het onmiddellijk: als brandingexpert had zij de externe kijk die we nodig hadden.”

Trots communiceren

“We maakten een afspraak voor een brandingtraject. De gedrevenheid en professionaliteit van Katlijn overtuigde ons helemaal. Ze weet waarover ze spreekt en verkoopt geen lucht. We hebben echt geen moment getwijfeld om in te tekenen.

Niet veel later stond Katlijn in ons atelier tussen de pralines, desserten en broden. Ze wilde zien én proeven wat onze zaak zo speciaal maakte. Ze reageerde superenthousiast. Zelf zijn we heel bescheiden, maar Katlijn leerde ons dat we best trots mochten zijn op ons atelier en onze producten. Meer nog, die trots en onze sterke punten moesten we extra in de picture zetten.”

Waardevolle best practices

“Ons atelier heeft een grote parking, een broodautomaat, een webshop … allemaal troeven die voor ons evident waren. Katlijn spoorde ons aan om die sterktes meer uit te spelen. Want naast onze lekkere producten zijn dat belangrijke voordelen voor de klant.

We moesten met andere woorden een tandje bijsteken op het vlak van branding en communicatie en zorgen voor een duidelijke merkstrategie, een duidelijk merkverhaal en een bijbehorende strategie. Katlijn hielp ons met een hele reeks best practices, zowel van binnen onze sector als daarbuiten. Haar advies rendeerde al snel. Want we zagen plots veel meer nieuwe en ook jongere mensen voor de toonbank.”

Naar een sterk merkverhaal

“Het is nu meer dan ooit belangrijk om bestaande én potentiële klanten te vertellen waarvoor we staan. In een wereld boordevol boodschappen moet ons merkverhaal kloppen en eruit springen. Na vele uren denkwerk stelde Katlijn ons een concept met vier pijlers voor: Dagelijks, Lekkers, Feestelijks en Bijzonders. Dit was absoluut de creatieve vertaling van wat er in ons bedrijf gebeurde. Duidelijk én werkbaar trouwens. Want deze vier onderdelen integreren in onze branding en communicatie voelde heel natuurlijk aan.”

Een goed verslag = een goede basis

“Als we terugkijken op ons brandingtraject, zijn zowel Karl als ik nog altijd even enthousiast. We hebben echt een mooi parcours afgelegd, waarbij we stap voor stap dichter bij een duidelijke branding en een eigentijdse communicatie kwamen. We vonden het bijzonder positief dat we na elke afspraak een duidelijk verslag kregen. Niet alleen vormde dat de basis voor heel wat denkwerk thuis, maar het zorgde er ook voor dat we perfect op dezelfde golflengte bleven zitten met elkaar en met Katlijn.”

Ga voor Katlijns aanpak!

“Katlijn heeft alle kennis in huis, theoretisch én praktisch. Ze is buitengewoon creatief en haar gedrevenheid en enthousiasme werken aanstekelijk. Ze smijt zich volledig voor je zaak. Je voelt dat ze voor honderd procent bezig is met je merk. Ook haar team staat op elk moment klaar om te helpen. Allemaal pluspunten waardoor we dit OpmerKelijke brandingtraject zeker aanraden.”

Streef jij voor jouw bedrijf, net zoals Brood- en dessertenatelier Seynaeve uit Meise, ook naar een onderscheidende branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Iris Schrooten, zaakvoerster van Schatteneiland (Waarloos)

Al 25 jaar is Schatteneiland een kleinhandel voor uitdeelspeelgoed. In die periode veranderde er veel in de sector. Daar was Iris Schrooten zich absoluut van bewust. Nu ze als schoondochter van de oprichter mee aan het roer van het bedrijf staat, vindt ze het belangrijk om haar eigen accenten te leggen en zich te wapenen voor de toekomst. Daarom startte ze met een rebranding bij OpmerKelijk.

Honderd procent overtuigd

Iris: “Mijn schoonouders hebben schitterend werk geleverd. Schatteneiland is een echte referentie in de sector van uitdeelspeelgoed. Maar uiteraard staat de tijd niet stil. In 25 jaar verandert er heel wat. Toen ik in de firma stapte, merkte ik dat het hoog tijd was voor een rebranding.

OpmerKelijk leek me daarvoor de geknipte partner. Ik maakte een afspraak en al van bij het intakegesprek wist Katlijn me te overtuigen van haar kennis en kunde.

Haar professionele uitleg, haar gestructureerde manier van werken, de glasheldere output van een brandingtraject en de vele referenties waarop ze zich kan beroepen, zorgden ervoor dat ik honderd procent vertrouwen in haar had. Ik wist meteen: Katlijn heb ik nodig!”

Samen gericht bouwen aan een merk

“Katlijn liet me een uitgebreide vragenlijst invullen. Zo kreeg ze een duidelijk beeld van mijn business. Daarnaast trokken zij en haar team op onderzoek uit. Hoe zit de speelgoedsector in elkaar? Wie zijn mijn concurrenten? Ze schetste perfect het speelveld waarin ik me begaf.

In een volgende stap kreeg ik verschillende opdrachten mee naar huis. Bij elke taak dacht ik grondig na over mijn business en koppelde mijn bevindingen terug naar Katlijn. Zij gaf dan op haar beurt haar ideeën en feedback. Die wisselwerking vond ik bijzonder boeiend. Het gaf me het gevoel dat we samen aan mijn merk bouwden.”

Strategisch advies

“De sector van uitdeelspeelgoed was vroeger een niche. Die tijden zijn veranderd. De wereld ligt binnen handbereik en het aanbod is almaar groter geworden. Daarom was het absoluut nodig om van strategie te veranderen. Katlijn legde me uit hoe mijn bedrijf zich succesvol kon positioneren door te kiezen voor de juiste onderscheidende focuspunten. Die gerichte keuze bracht ook een nieuwe manier van communiceren met zich mee.”

Realistisch én toepasbaar plan

“Katlijn heeft veel expertise en ervaring over verschillende sectoren heen. Dat is een enorme toegevoegde waarde, vind ik persoonlijk. Daarnaast is ze een vat van inzichten in branding en strategie en ook op creatief vlak weet ze te verrassen. Zij en haar team weten perfect hoe ze merken kunnen versterken met een duidelijke aanpak.

Het resultaat van mijn rebrandingtraject vind ik geweldig. Ik heb nu een uitgebreid plan in handen dat zowel realistisch als toepasbaar is. Mijn plan is praktisch en concreet. En bij de effectieve uitvoering waakt Katlijn erover dat ik de gekozen weg aanhou. Ik durf dan ook gerust te zeggen dat een rebrandingtraject een zeer goede investering is.”

 

www.schatteneiland.be

 

Streef jij, net zoals Schatteneiland uit Waarloos, ook naar een sterke branding om jouw bedrijf uniek in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Bert Vandermeer en Petra Rubens, zaakvoerders van The Water Purifier

Petra Rubens staat samen met haar man Bert Vandermeer en technisch verantwoordelijke Tijl Clerckx aan het roer van The Water Purifier. Met hun bedrijf bieden ze eerlijke oplossingen aan voor onze dagelijkse behoefte aan water. Ze richten zich daarbij zowel tot particulieren als kantoren, scholen en ziekenhuizen. Hoewel de fundamenten van hun business er al stevig stonden, voelden ze dat er nog veel potentieel zat in The Water Purifier. Ze kozen dan ook voor een brandingtraject bij OpmerKelijk.

Van scepticus naar ambassadeur

Petra: “The Water Purifier is niet mijn enige professionele uitdaging. Ik ben ook zaakvoerster van Talent4People. Met dit bedrijf was ik al te rade gegaan bij Katlijn. Dus ik wist precies wat zij voor The Water Purifier kon betekenen. Ik moest niet overtuigd worden. Maar voor Bert lag dit totaal anders. Hij nam bij de start een afwachtende houding aan. Ik betrapte hem zelfs op de uitspraak: ‘Als we al het voorbereidende werk zelf moeten doen, tja …’ Van een scepticus gesproken (lacht)!”

“Maar gaandeweg begon hij zijn mening te herzien. Hij merkte dat zijn visie en de verschillende dingen die we met The Water Purifier doen, plots veel beter vertaald werden naar de buitenwereld. Niet alleen met woorden en met een verhaal, maar ook door een duidelijk concept. Bert groeide zelfs uit tot een sterke ambassadeur voor OpmerKelijk.”

Weg met de heilige huisjes

“Tijdens het brandingtraject werkten we aan een duidelijk concept. Zo draait onze business nu rond duidelijke pijlers: Healthful Water (gezond drinkwater), Careful Water (systemen om het water te ontharden en koelers op de waterleiding) en Trustful Water (ontijzeren en filteren van water). We focussen op twee kerntakken: we zijn zowel purifier als supplier.”

“Maar het brandingtraject stopt niet bij het juiste verhaal vinden … Samen met Katlijn namen we bijvoorbeeld ook onze bedrijfsstructuur onder de loep: waar de risico’s zitten, welke groeimarkten zijn er, enzovoort. Bert en ik waren het gewend om vanuit ons product te vertrekken. Daar bracht Katlijn absoluut een verandering in. Zelfs zaken zoals de sitemap van de website uitwerken en de slogan op onze vrachtwagen bepalen, hoorden bij het traject. Het gaat echt wel héél ver.”

“De aanpak van Katlijn is een serieuze meerwaarde voor het uiteindelijke plan. Ze doet 100 % moeite om je business te begrijpen, ze durft alles in vraag te stellen en trapt zo eens goed tegen de heilige huisjes. En merkt ze dat er iets niet helemaal met je visie matcht? Dan blijft ze daarbij stilstaan. Want je bedrijf moet wel jouw kindje blijven.”

Leuk zo’n branding, maar wat levert het nu op?

“Als businessmensen willen we alleen investeren als het rendeert. Dat is logisch. En hoe mooi dat begrip ‘branding’ ook klinkt, we willen vooral dat er een duidelijke win is. In ons geval kon je er echt niet naast kijken. We hebben naar aanleiding van het traject onze offertes anders verwoord en gestructureerd en kregen daarbij ondersteuning van OpmerKelijk. Het resultaat was er meteen: we krijgen nu veel meer onmiddellijke toezeggingen dan voorheen. Zo besparen we veel tijd en verdienen we onze investering gemakkelijk terug. Bert zegt nu heel vaak: ‘Dat het zo snel gaat, had ik nooit durven dromen.’”

“Je moet uiteraard wel voor de juiste brandingpartner kiezen. Maar met Katlijn zit dat helemaal goed. Ze is een consultant, geen coach. Je komt bij haar geen zweverige toestanden tegen, ze is heerlijk to the point, ze is een vat vol kennis en ervaring en weet wat ondernemen is. Ik raad OpmerKelijk dan ook heel graag aan.”

www.twp.be

Streef jij ook naar een sterke branding om jouw bedrijf onderscheidend in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.