Testimonial-branding-Kruze_Opmerkelijk

Stijn Van Schoonlandt en Leen Danhieux, zaakvoerders van Kruze

Stijn en Leen hebben een stevige boon voor koffie. Ze leveren de lekkerste bakjes troost bij hun b2b-klanten of aan particulieren via hun webshop. Toen ze beslisten om zich ook in thee te specialiseren, rees er een probleem op het vlak van branding. Hun merknaam De Koffieliefhebber dekte plots de lading niet meer. Daarom ging het ondernemersduo op de koffie bij Katlijn van Opmerkelijk voor een rebrandingtraject.

Twee merken versmelten tot één sterke brand

Testimonial-branding-Kruze_OpmerkelijkLeen: “We waren al een hele tijd actief met ons bedrijf De Koffieliefhebber. Eerst alleen met koffie, maar al snel kwam daar thee bij. Omdat de thee- en koffiesector twee verschillende werelden zijn, zat er voor ons niets anders op dan met twee aparte merken te werken: De Koffieliefhebber en De Theeliefhebber. Dat was allesbehalve praktisch. Daarnaast waren beide merken in het Nederlands en dat stond haaks op onze internationale ambities. Ons buikgevoel vertelde ons dat het tijd was voor een nieuwe naam.”

Stijn: “Een grondige analyse door Katlijn bevestigde ons voorgevoel. Een nieuwe merknaam was een absolute must. We gingen trouwens net verhuizen naar een nieuw bedrijfspand. Er was met andere woorden geen beter moment voor deze positieve switch.”

Een gedetailleerd en volledig onderzoek

Leen: “Katlijn ging niet over één nacht ijs. Tijdens ons rebrandingtraject onderzocht ze onze sector tot in het kleinste detail. Zo deed ze bijvoorbeeld research naar onze concurrenten en naar de nieuwste trends op de markt. Stijn en ik konden checken of die nieuwigheden aansloten bij onze strategie.”

Stijn: “Ook de SWOT-analyse van ons bedrijf deed ze heel grondig. Elk aspect besprak ze met ons. We vonden het heel positief dat ze zelfs in een latere fase de analyse aanvulde. Op die manier wisten we zeker dat ons brandingplan volledig was.“

Strategisch voordeel

Leen: “In ons rebrandingtraject gingen we samen met Katlijn op zoek naar onze kernwaarden en merkassociaties. Door diep na te denken over ons merk, ontdekten we wat we echt wilden. Onbewust wisten we dat wellicht al, maar dankzij deze oefening kwam het nu ook tot uiting. Vooral strategisch was het absoluut een voordeel.”

What’s in a name?

Leen: “De moeilijkste stap in het traject was een naam vinden. In het begin liep dat helemaal niet vlot. We zaten niet alle drie op dezelfde golflengte, waardoor ik even mijn vertrouwen kwijt was. Maar Katlijn geloofde er echt in dat het ons samen zou lukken. Door een open communicatie en de wil om er echt iets van te maken – zelfs al was daar een extra brainstormsessie voor nodig – kwam er een prachtige oplossing uit de bus. Ons merk Kruze meerde aan. In de volgende fase vielen alle puzzelstukjes in elkaar.”

Stijn: “Katlijn toverde een hele reeks creatieve woorden, gekoppeld aan ons concept, en woordspelingen vanuit de associatie met Kruze uit haar hoed. Op het vlak van merkbeleving bracht ze enorm veel ideeën aan, altijd met een originele knipoog. Zo konden we ons merk en onze verhalen lanceren op een manier die honderd procent bij ons past en ons duidelijk onderscheidt van onze concurrenten.”

Positief over OpmerKelijk

Stijn: “Als we terugkijken op ons rebrandingtraject kunnen we eigenlijk alleen maar positief zijn. Katlijn maakt grondig werk van je merk. En dat voel je in elk aspect. Van haar voorbereidingen, het lanceren van voorstellen tot zelfs de verslagen. Altijd kom je dezelfde gedetailleerde werkwijze tegen.”

“Verder is Katlijn heel creatief en origineel. Ze weet zich ook goed te omringen met de juiste mensen. Haar netwerk boezemt vertrouwen in. Dat is heel handig als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een designer of een advocaat met een specialisatie in merkenrecht.”

Leen: “Katlijn houdt van een open communicatie. Ze kan zich perfect verzoenen met positieve feedback. Daarnaast trekt ze alle registers open om haar klanten te bedienen en een goede output te garanderen. Ook al kost het haar veel tijd en energie. Ik vind het nog altijd heel fijn dat ze voor ons die extra brainstormsessie organiseerde. Ze heeft zo haar missie perfect volbracht. Wij genieten nu van een prachtig resultaat en kunnen met ons sterke merk twee werelden veroveren.”

 

Testimonial-branding-Kruze_Opmerkelijk

© Grafisch ontwerp door Astrid Graphics (https://astrid.graphics/)

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een onderscheidende branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Rebranding-Ottercider_Opmerkelijk

Laura Bernaers en Toon Vandenbranden, zaakvoerders van Ottercider

Laura en Toon hebben een passie voor cider en azijn. Al enkele jaren verkochten ze hun artisanale producten onder het label Azwijn. Om hun passieproject te verruimen en steviger in de markt te zetten als een volwaardig merk, gingen ze op zoek naar strategische hulp op het vlak van branding. Brandingexperte Katlijn toverde een straffe rebranding op tafel, die onmiddellijk zorgde voor heel wat meer salespotentieel.

Enthousiasme werkt aanstekelijk

Rebranding-Ottercider_OpmerkelijkToon: “Als koppel zijn we heel graag bezig met cider en azijn. Omdat we uit de buurt van Zwijndrecht komen, kozen we in het verleden voor de merknaam Azwijn. Maar omdat we vandaag de dag niet meer met appels vanuit die streek werken, was het tijd voor een nieuwe naam. Daarnaast wilden we onze verkoop boosten en onze brandingstrategie grondiger bekijken.”

Laura: “Mijn zus Sarah volgde al een rebrandingtraject bij Opmerkelijk. Zij was superenthousiast over hun aanpak. Toch namen we nog contact op met andere partijen. Maar bij Opmerkelijk waren we meteen overtuigd. Het was van meet af aan duidelijk: ze doen wat ze beloven en zijn heel transparant over de stappen binnen dit strategische brandingtraject en het einddoel.”

Vanuit een grondige verkenning naar een sterk concept

Toon: “Bij de start van ons traject werkte heel het team van Opmerkelijk zich grondig in. Ze gingen bijvoorbeeld op zoek naar nieuwe trends en deden meerdere benchmarks en een uitgebreide SWOT-analyse. Vaak is dat laatste een dooddoener, maar in dit geval kwam pas echt naar voren hoe goed ze ons begrepen.”

Laura: “En met resultaat. Die grondige voorbereiding in combinatie met ons huiswerk, was de perfecte basis voor het strategische en creatieve concept dat Katlijn voor ons uitwerkte.”

Toon: “Aan de hand van vier pijlers kunnen we nu onze business structureren en voluit gaan voor nieuwe opportuniteiten. Het is een houvast voor elke keuze die we maken, zelfs op het vlak van productie. Alles wat er in de toekomst aankomt, moet in ons nieuwe plaatje passen.”

Een plan met een geestige merkbeleving

Toon: “Een merk staat of valt met beleving. Daarom bedachten Katlijn en haar team tal van merkbelevingselementen. Ze gingen echt all the way.”

Laura: “We popelen van ongeduld om aan de slag te gaan met de leuke quotes, woordspelingen, enzovoort. We zijn pas ouders geworden van een kleine spruit. De uitrol zal dus stapje voor stapje gebeuren.”

Op naar meer sales, wanneer het past!

Laura: “Tijdens ons brandingtraject hielp Katlijn ons niet alleen met het versterken van ons merk, ook de effectieve verkoop nam ze onder de loep. Zowel Toon als ikzelf hebben nog een andere job. Dus een winkeltje beginnen, was bijvoorbeeld niet aan de orde. Zelfs een webshop leek ons te omslachtig. Katlijn luisterde goed naar onze verzuchtingen en stelde enkele alternatieve verkooppistes voor. Bijvoorbeeld een exclusief verkoopmoment voor onze opperfans, slechts enkele keren per jaar. Of een membershipformule, ook nog zo’n leuk idee. Die voorstellen waren wel perfect werkbaar voor ons.”

Katlijn is the next level!

Toon: “Ik kom zelf uit de reclamewereld. Ik ken de klappen van de zweep vanuit de productiezijde. En toch was ik buitengewoon aangenaam verrast hoe Katlijn een strategisch brandingtraject aanpakt. Ze hielp ons doordacht en op een goed omkaderde manier naar ons einddoel. Ze stelde ons onmiddellijk op ons gemak. Op geen enkel moment was ik bang om domme dingen te zeggen. (lacht)

Laura: “Het hele proces zat echt goed in elkaar en Katlijn hield het tempo erin. Ze was streng, maar rechtvaardig over de taken die we mee naar huis kregen. Die benadering werkte enorm motiverend en zorgde voor positieve resultaten.”

Groeien naar een helder perspectief

Toon: “Voor ons merk hadden we al heel wat dingen op poten gezet, maar we misten de richting om verder te groeien en een duidelijk perspectief. Het advies van Katlijn maakte alles veel helderder in ons hoofd. Het werd duidelijk wat we wel zijn en wat we niet moeten meenemen in ons verhaal. Zo kunnen we vanaf nu nog beter focussen op onze kernwaarden.”

Laura: “Als zaakvoerders zaten we te dicht op ons merk. We misten een helikopterperspectief. De externe kijk van Katlijn was dan ook een grote meerwaarde voor ons. Verder hield ze ons constant een spiegel voor en onderstreepte ze het belang van onze klanten. Ze zette Toon en mezelf meermaals in hun schoenen.”

Toon: “Zo groeiden we samen naar een duidelijk plan: een routemap voor de volgende jaren. Iets wat volgens ons heel veel bedrijven kunnen gebruiken. We verwijzen hen graag naar één Opmerkelijk adres.”

Testimonial-rebranding-Ottercider_Opmerkelijk

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een branding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

 

Testimonial Brood met een verhaal

Jack en Karien Knapen, zaakvoerders van Brood met een verhaal

Jack en Karien houden van brood. In hun bakkerij in Bocholt serveren ze hun klanten het beste uit hun oven. Ook vennoot Arne deelt diezelfde passie. Maar als ondernemers denken ze graag wat verder dan granen en gist, en beseffen ze hoe belangrijk een sterk merk is. Daarom zetten ze brandingexpert Katlijn aan het bakken.

Never change a winning formula

Karien: “Ik nam jaren geleden deel aan een ondernemersforum van Unizo, waarvan Katlijn de leading lady was. Ze overtuigde me toen al van haar kunnen. Daarom twijfelde ik in 2012 geen seconde om een groepsopleiding bij haar te volgen waarbij we samen aan ieders profilering werkten.

Testimonial Brood met een verhaalNu, zoveel jaren later, stapt Arne mee in ons bedrijf. Door zijn komst als nieuwe vennoot, leek het me interessant om onze branding opnieuw onder de loep te leggen. En wie anders vragen dan Katlijn? Door de positieve voorgeschiedenis, haar stijl en manier van werken, die trouwens perfect bij onze denk- en handelwijze aansluit, kozen we opnieuw vol vertrouwen voor Opmerkelijk.”

Jack: “De start van ons strategische brandingtraject verraste ons enorm. Het team van Opmerkelijk werkte zich uit de naad met SWOT-analyses, benchmarking van andere artisanale bakkers, trendspotting … Dingen waar we zelfs niet aan dachten, passeerden de revue. Ze keken ook naar ideeën buiten de traditionele bakkerswereld. Neem nu bijvoorbeeld de term granista, een leuke kwinkslag naar het woord barista. Hoe mooi is dat! Het vertelt precies hoe zowel Arne als ik naar onze roeping kijken en hoe creatief we uit de hoek willen komen met onze granen en broden.”

Neuzen in dezelfde richting

Karien: “In onze bakkerij hebben we verschillende werkuren. Het is voor ons heel belangrijk om op dezelfde golflengte te zitten. En dat kan alleen maar met een duidelijk afgebakend merk. Zo staan onze neuzen in dezelfde richting en hoeven we niet de hele tijd te overleggen over zaken die we wel of niet kunnen doen.”

Jack: “Ons merkverhaal met vier pijlers (Avontuurlijk vitaal, Legendarisch lokaal, Verrassend normaal en Meeslepend speciaal) is hierbij de perfecte leidraad. Alles wat we nu doen, bekijken we vanuit deze kapstok. Het houdt ons bij de essentie. Meer nog, deze structuur helpt ons ook op het vlak van communicatie naar de klant.”

Geslaagde merkbelevingselementen

Jack: “Voor ons nieuwe merk Brood met een verhaal verzonnen Katlijn en haar team de meest geslaagde merkbelevingselementen gekoppeld aan taal, woordspelingen, citaten … Die link tussen taal en brood is iets dat honderd procent bij ons past. Alles in onze bakkerij heeft nu een verhaal. Onze klanten merken het op. Ze beginnen zelfs spontaan te lachen; het doet hen deugd. En dat is precies wat we willen. We versterken die geschreven boodschappen bovendien met wat we zelf vertellen. Zo maken we er een duidelijk én gestructureerd geheel van.”

Karien: “Katlijn stond ook stil bij onze merkstrategie. Voor ons drietjes waren onze broden sowieso al dé hoofdzaak. Maar naar de buitenwereld vertaalden we dat nog onvoldoende. We moesten onze broden laten shinen en de rest mee in dit plaatje zetten. Katlijn gaf zeer waardevolle tips voor bijvoorbeeld onze aanpak in de winkel, onze bestelsite … Het was de finetuning die we nodig hadden.”

Wake-upcall

Jack: “Dit strategische brandingtraject schudde ons flink wakker als ondernemers. Katlijn onderstreepte hoe belangrijk het was om samen vanuit één structuur onze business te organiseren.

En ook op het vlak van communicatie was dit traject een echte eyeopener. Neem nu het lokale verhaal. Zowel onze granen als onze rogge komen van uit de buurt. Wij weten dat. Maar onze klanten hadden er het raden naar. Nochtans is dit een verhaal dat je moet uitspelen.”

Karien: “Al onze troeven zetten we nu constant in de picture, en dat op verschillende manieren. Van graan tot graag gedaan is een slogan die we maar wat graag tot leven brengen volgens de vier pijlers van ons merk.”

Een waardevolle investering

Jack: “Het brandingplan is een pakket boordevol inzichten en tips die je niet los van elkaar kunt zien. En wil je succes boeken, dan moet je echt elk detail afwerken. Ofwel doe je het dus helemaal, ofwel doe je het niet. Dat maakt het misschien iets minder gemakkelijk, maar het eindresultaat is zoveel sterker.”

Karien: “We zouden dit traject zeker aanraden, maar vooral dan aan de mensen die voor hun merk de puntjes op de i willen zetten. Enkel ondernemers met de juiste overtuiging dus. Alleen dan rendeert Katlijns hulp honderd procent en profiteer je voluit van de diepgang en degelijkheid van dit traject. Het kost misschien wel een hele duit, maar als je alle tijd en energie optelt van heel het team van Opmerkelijk, dan trek je je ogen open.”

Jack: “Dankzij ons brandingplan hebben we nu een houvast voor jaren. Het is een waardevolle tool boordevol handvatten. We hebben alvast het gevoel dat ons broodje gebakken is.” 😊

 

Testimonial Brood met een verhaal

www.broodmeteenverhaal.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een branding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Julie Allary en Nathalie Jonkers, zaakvoerders van Sweep Story

Julie Allary runt samen met haar moeder Nathalie Jonkers het kersverse bedrijf Sweep Story, een online platform waarmee zowel particulieren als poetshulpen met meer gemak, plezier en efficiëntie het huishouden kunnen doen. Als jonge onderneemster vond Julie het van bij de start belangrijk om de juiste stappen te zetten naar een sterk merk. Daarvoor ging ze te rade bij Katlijn en haar team.

Een leuk idee, en nu?

Julie: “Mijn mama wilde samen met mij een webshop en website in het leven roepen om mensen te ondersteunen bij het huishouden. Ik voelde daar wel iets voor. Alleen wist ik niet precies hoe ik deze business op poten moest zetten.

Na wat online zoeken, kwam ik OpmerKelijk op het spoor. De goede reviews logen er niet om. Ik polste ook even bij enkele kennissen, en die waren unaniem positief. Dat overtuigde me om het intakeformulier van OpmerKelijk op hun site in te vullen. Niet veel later ontving Katlijn ons voor een eerste gesprek.”

Weg met mijn onzekerheid

Julie: “De klik was er onmiddellijk. Katlijn reageerde superenthousiast op ons idee. Dat gaf me bijzonder veel vertrouwen. De onzekerheid en onwetendheid die ik voelde als jonge onderneemster, ving Katlijn helemaal op. De keuze om dit brandingtraject in te stappen was daarom geen moeilijke beslissing.”

Tonnen werk verricht

Nathalie: “Katlijn en haar team gingen direct met ons idee aan het werk. Zo onderzochten ze bijvoorbeeld wat de concurrentie deed, keken ze naar andere sectoren voor leuke invalshoeken en zorgden ze ervoor dat ons bedrijf eruit sprong qua originaliteit. Na elke meeting kregen we een uitgebreid verslag en duidelijke to do’s. Op die manier bouwden we samen aan ons merk.”

Creativiteit ten top

Julie: “Katlijn ging grondig aan de slag om een sterke naam te bedenken en kwam met een doordachte selectie, telkens met een bijbehorende motivatie. Het enige probleem voor ons was kiezen. 🙂 Uiteindelijk gingen we voor Sweep Story. Ook haar concept met drie pijlers sloot perfect aan bij ons plan. Ze kwam zelfs met het idee om avatars te gebruiken om zo nog meer merkbeleving te creëren. Dat leverde een serieuze meerwaarde: het was dé manier om ons extra te onderscheiden op een heel persoonlijke manier. Op het einde van ons brandingtraject pasten alle puzzelstukjes netjes in elkaar. Dat voelde schitterend aan!”

Blik op de toekomst

Julie: “Zowel mijn mama, die al jaren een bedrijf leidt, als ikzelf hebben tijdens dit brandingtraject veel geleerd. Wat ik heel belangrijk vind, is dat OpmerKelijk niet gewoon iets aflevert en klaar. Katlijn en haar team begeleiden ons echt strategisch op lange termijn. We zijn gewapend voor de toekomst. En merk ik dat ik ergens wat kennis mis, dan kan ik altijd bij hen te rade gaan voor een bijkomende opleiding of traject. Recent volgde ik bijvoorbeeld al hun communicatietraject.”

Een aanrader!

Nathalie: “Katlijn vat ik graag samen in enkele woorden: professioneel, creatief, enthousiast, gemotiveerd, eerlijk en spontaan.”

Julie: “Als jonge ondernemer vind ik daarnaast het vertrouwen dat Katlijn me inboezemde uniek. Ze leerde me te geloven in mijn idee en gaf me alle kennis die ik nodig had om zeker in mijn schoenen te staan. Daarom raad ik Katlijn en haar team graag aan. Ik weet dat ze er alles aan doen om een idee om te toveren tot een sterk merk!”

 

 © Logo: No Nonsense Design

www.sweepstory.be/nl

 

Streef jij ook naar een sterke branding om jouw bedrijf uniek in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Karl en Dominique Seynaeve, zaakvoerders van Brood- en dessertenatelier Seynaeve (Meise)

Brood- en dessertenatelier Seynaeve is een bloeiend familiebedrijf. En dat al vier generaties lang. Zowel Dominique als haar man Karl zijn elke dag in de weer om de mooie familietraditie verder te zetten. Hij vanuit het atelier, zij vanachter de toonbank. Hoewel hun bedrijf succesvol is, besefte het bakkerskoppel dat ze flink moesten investeren in hun branding en communicatie. Want op dat vlak was hun broodje nog niet gebakken … Ze riepen de hulp in van OpmerKelijk.

Ons bedrijf door een andere bril

Dominique: “Mijn man en ik runnen samen Brood- en dessertenatelier Seynaeve. Als koppel zijn we constant in de weer met het product en de verkoop. We zitten met onze neus boven op onze zaak. Daardoor missen we een zeker helikopterperspectief. En laat net dat belangrijk zijn om te blijven groeien en geen enkele opportuniteit te missen. Nadat ik Katlijn had horen spreken op de voorstelling van haar boek VerMERKvuldig!, wist ik het onmiddellijk: als brandingexpert had zij de externe kijk die we nodig hadden.”

Trots communiceren

“We maakten een afspraak voor een brandingtraject. De gedrevenheid en professionaliteit van Katlijn overtuigde ons helemaal. Ze weet waarover ze spreekt en verkoopt geen lucht. We hebben echt geen moment getwijfeld om in te tekenen.

Niet veel later stond Katlijn in ons atelier tussen de pralines, desserten en broden. Ze wilde zien én proeven wat onze zaak zo speciaal maakte. Ze reageerde superenthousiast. Zelf zijn we heel bescheiden, maar Katlijn leerde ons dat we best trots mochten zijn op ons atelier en onze producten. Meer nog, die trots en onze sterke punten moesten we extra in de picture zetten.”

Waardevolle best practices

“Ons atelier heeft een grote parking, een broodautomaat, een webshop … allemaal troeven die voor ons evident waren. Katlijn spoorde ons aan om die sterktes meer uit te spelen. Want naast onze lekkere producten zijn dat belangrijke voordelen voor de klant.

We moesten met andere woorden een tandje bijsteken op het vlak van branding en communicatie en zorgen voor een duidelijke merkstrategie, een duidelijk merkverhaal en een bijbehorende strategie. Katlijn hielp ons met een hele reeks best practices, zowel van binnen onze sector als daarbuiten. Haar advies rendeerde al snel. Want we zagen plots veel meer nieuwe en ook jongere mensen voor de toonbank.”

Naar een sterk merkverhaal

“Het is nu meer dan ooit belangrijk om bestaande én potentiële klanten te vertellen waarvoor we staan. In een wereld boordevol boodschappen moet ons merkverhaal kloppen en eruit springen. Na vele uren denkwerk stelde Katlijn ons een concept met vier pijlers voor: Dagelijks, Lekkers, Feestelijks en Bijzonders. Dit was absoluut de creatieve vertaling van wat er in ons bedrijf gebeurde. Duidelijk én werkbaar trouwens. Want deze vier onderdelen integreren in onze branding en communicatie voelde heel natuurlijk aan.”

Een goed verslag = een goede basis

“Als we terugkijken op ons brandingtraject, zijn zowel Karl als ik nog altijd even enthousiast. We hebben echt een mooi parcours afgelegd, waarbij we stap voor stap dichter bij een duidelijke branding en een eigentijdse communicatie kwamen. We vonden het bijzonder positief dat we na elke afspraak een duidelijk verslag kregen. Niet alleen vormde dat de basis voor heel wat denkwerk thuis, maar het zorgde er ook voor dat we perfect op dezelfde golflengte bleven zitten met elkaar en met Katlijn.”

Ga voor Katlijns aanpak!

“Katlijn heeft alle kennis in huis, theoretisch én praktisch. Ze is buitengewoon creatief en haar gedrevenheid en enthousiasme werken aanstekelijk. Ze smijt zich volledig voor je zaak. Je voelt dat ze voor honderd procent bezig is met je merk. Ook haar team staat op elk moment klaar om te helpen. Allemaal pluspunten waardoor we dit OpmerKelijke brandingtraject zeker aanraden.”

Streef jij voor jouw bedrijf, net zoals Brood- en dessertenatelier Seynaeve uit Meise, ook naar een onderscheidende branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Iris Schrooten, zaakvoerster van Schatteneiland (Waarloos)

Al 25 jaar is Schatteneiland een kleinhandel voor uitdeelspeelgoed. In die periode veranderde er veel in de sector. Daar was Iris Schrooten zich absoluut van bewust. Nu ze als schoondochter van de oprichter mee aan het roer van het bedrijf staat, vindt ze het belangrijk om haar eigen accenten te leggen en zich te wapenen voor de toekomst. Daarom startte ze met een rebranding bij OpmerKelijk.

Honderd procent overtuigd

Iris: “Mijn schoonouders hebben schitterend werk geleverd. Schatteneiland is een echte referentie in de sector van uitdeelspeelgoed. Maar uiteraard staat de tijd niet stil. In 25 jaar verandert er heel wat. Toen ik in de firma stapte, merkte ik dat het hoog tijd was voor een rebranding.

OpmerKelijk leek me daarvoor de geknipte partner. Ik maakte een afspraak en al van bij het intakegesprek wist Katlijn me te overtuigen van haar kennis en kunde.

Haar professionele uitleg, haar gestructureerde manier van werken, de glasheldere output van een brandingtraject en de vele referenties waarop ze zich kan beroepen, zorgden ervoor dat ik honderd procent vertrouwen in haar had. Ik wist meteen: Katlijn heb ik nodig!”

Samen gericht bouwen aan een merk

“Katlijn liet me een uitgebreide vragenlijst invullen. Zo kreeg ze een duidelijk beeld van mijn business. Daarnaast trokken zij en haar team op onderzoek uit. Hoe zit de speelgoedsector in elkaar? Wie zijn mijn concurrenten? Ze schetste perfect het speelveld waarin ik me begaf.

In een volgende stap kreeg ik verschillende opdrachten mee naar huis. Bij elke taak dacht ik grondig na over mijn business en koppelde mijn bevindingen terug naar Katlijn. Zij gaf dan op haar beurt haar ideeën en feedback. Die wisselwerking vond ik bijzonder boeiend. Het gaf me het gevoel dat we samen aan mijn merk bouwden.”

Strategisch advies

“De sector van uitdeelspeelgoed was vroeger een niche. Die tijden zijn veranderd. De wereld ligt binnen handbereik en het aanbod is almaar groter geworden. Daarom was het absoluut nodig om van strategie te veranderen. Katlijn legde me uit hoe mijn bedrijf zich succesvol kon positioneren door te kiezen voor de juiste onderscheidende focuspunten. Die gerichte keuze bracht ook een nieuwe manier van communiceren met zich mee.”

Realistisch én toepasbaar plan

“Katlijn heeft veel expertise en ervaring over verschillende sectoren heen. Dat is een enorme toegevoegde waarde, vind ik persoonlijk. Daarnaast is ze een vat van inzichten in branding en strategie en ook op creatief vlak weet ze te verrassen. Zij en haar team weten perfect hoe ze merken kunnen versterken met een duidelijke aanpak.

Het resultaat van mijn rebrandingtraject vind ik geweldig. Ik heb nu een uitgebreid plan in handen dat zowel realistisch als toepasbaar is. Mijn plan is praktisch en concreet. En bij de effectieve uitvoering waakt Katlijn erover dat ik de gekozen weg aanhou. Ik durf dan ook gerust te zeggen dat een rebrandingtraject een zeer goede investering is.”

 

www.schatteneiland.be

 

Streef jij, net zoals Schatteneiland uit Waarloos, ook naar een sterke branding om jouw bedrijf uniek in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Bert Vandermeer en Petra Rubens, zaakvoerders van The Water Purifier

Petra Rubens staat samen met haar man Bert Vandermeer en technisch verantwoordelijke Tijl Clerckx aan het roer van The Water Purifier. Met hun bedrijf bieden ze eerlijke oplossingen aan voor onze dagelijkse behoefte aan water. Ze richten zich daarbij zowel tot particulieren als kantoren, scholen en ziekenhuizen. Hoewel de fundamenten van hun business er al stevig stonden, voelden ze dat er nog veel potentieel zat in The Water Purifier. Ze kozen dan ook voor een brandingtraject bij OpmerKelijk.

Van scepticus naar ambassadeur

Petra: “The Water Purifier is niet mijn enige professionele uitdaging. Ik ben ook zaakvoerster van Talent4People. Met dit bedrijf was ik al te rade gegaan bij Katlijn. Dus ik wist precies wat zij voor The Water Purifier kon betekenen. Ik moest niet overtuigd worden. Maar voor Bert lag dit totaal anders. Hij nam bij de start een afwachtende houding aan. Ik betrapte hem zelfs op de uitspraak: ‘Als we al het voorbereidende werk zelf moeten doen, tja …’ Van een scepticus gesproken (lacht)!”

“Maar gaandeweg begon hij zijn mening te herzien. Hij merkte dat zijn visie en de verschillende dingen die we met The Water Purifier doen, plots veel beter vertaald werden naar de buitenwereld. Niet alleen met woorden en met een verhaal, maar ook door een duidelijk concept. Bert groeide zelfs uit tot een sterke ambassadeur voor OpmerKelijk.”

Weg met de heilige huisjes

“Tijdens het brandingtraject werkten we aan een duidelijk concept. Zo draait onze business nu rond duidelijke pijlers: Healthful Water (gezond drinkwater), Careful Water (systemen om het water te ontharden en koelers op de waterleiding) en Trustful Water (ontijzeren en filteren van water). We focussen op twee kerntakken: we zijn zowel purifier als supplier.”

“Maar het brandingtraject stopt niet bij het juiste verhaal vinden … Samen met Katlijn namen we bijvoorbeeld ook onze bedrijfsstructuur onder de loep: waar de risico’s zitten, welke groeimarkten zijn er, enzovoort. Bert en ik waren het gewend om vanuit ons product te vertrekken. Daar bracht Katlijn absoluut een verandering in. Zelfs zaken zoals de sitemap van de website uitwerken en de slogan op onze vrachtwagen bepalen, hoorden bij het traject. Het gaat echt wel héél ver.”

“De aanpak van Katlijn is een serieuze meerwaarde voor het uiteindelijke plan. Ze doet 100 % moeite om je business te begrijpen, ze durft alles in vraag te stellen en trapt zo eens goed tegen de heilige huisjes. En merkt ze dat er iets niet helemaal met je visie matcht? Dan blijft ze daarbij stilstaan. Want je bedrijf moet wel jouw kindje blijven.”

Leuk zo’n branding, maar wat levert het nu op?

“Als businessmensen willen we alleen investeren als het rendeert. Dat is logisch. En hoe mooi dat begrip ‘branding’ ook klinkt, we willen vooral dat er een duidelijke win is. In ons geval kon je er echt niet naast kijken. We hebben naar aanleiding van het traject onze offertes anders verwoord en gestructureerd en kregen daarbij ondersteuning van OpmerKelijk. Het resultaat was er meteen: we krijgen nu veel meer onmiddellijke toezeggingen dan voorheen. Zo besparen we veel tijd en verdienen we onze investering gemakkelijk terug. Bert zegt nu heel vaak: ‘Dat het zo snel gaat, had ik nooit durven dromen.’”

“Je moet uiteraard wel voor de juiste brandingpartner kiezen. Maar met Katlijn zit dat helemaal goed. Ze is een consultant, geen coach. Je komt bij haar geen zweverige toestanden tegen, ze is heerlijk to the point, ze is een vat vol kennis en ervaring en weet wat ondernemen is. Ik raad OpmerKelijk dan ook heel graag aan.”

www.twp.be

Streef jij ook naar een sterke branding om jouw bedrijf onderscheidend in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Ilspirati

Chiel Vanclee en Ilse Palmaers, zaakvoerders van Ilspirati

Ilspirati in Tongeren is zoveel meer dan een bloemenwinkel. Natuurlijk kan je er prachtige boeketten en mooie bloemstukken kopen. Maar Chiel Vanclee en Ilse Palmaers geven ook workshops, decoreren feesten en kleden kantoor- en andere ruimtes aan. Het gevolg? Hun oude bedrijfsnaam, ‘Bloemen Vanclee’, schoot te kort. Daarom gingen ze langs bij Katlijn van OpmerKelijk voor een volledige rebranding van hun zaak.

Ilse: “Chiel en ik waren al langer op zoek naar een andere naam voor onze business. De vlag dekte de lading niet meer. Voor de buitenwereld waren de bloemenwinkel Vanclee. Maar wij zijn zoveel meer. We wilden in een nieuwe naam voor onze zaak geen verwijzing meer naar bloemen. Ik leerde Katlijn en OpmerKelijk kennen op het netwerkevenement Word OpmerKelijk Geïnspireerd. In een verkennend gesprek achteraf voelde ik meteen aan dat Katlijn ons zou kunnen helpen. Enkele maanden geleden was het dan zo ver en tekenden we in op het businesstraject.”

Duidelijke structuur

“Ons aanbod was groot en we misten ook een plan van aanpak voor onze zaak. Al tijdens de eerste gesprekken bracht Katlijn structuur in ons verhaal. Onze bloemen zijn ons medium. Ze vormen de basis voor onze vier pijlers: de verkoop van boeketten, de decoratie van feesten, de organisatie van workshops en de aankleding van kantoorruimtes. Die duidelijke structuur stelt ons in staat om gericht te bepalen wat we wel, en vooral wat we niet meer willen doen. We staan nu veel steviger in onze schoenen en dat geeft ons vertrouwen.”

Helicopterview

Chiel: “Katlijn heeft met haar businesservaring en helicopterview orde gebracht. Verrassend? Ja en neen. Ja, omdat ze ons met haar heldere visie en opmerkelijke suggestie voor de naamswijziging aangenaam overdonderde. Maar ook neen, want het voelt allemaal zo juist en logisch. Het verhaal klopt helemaal. Een resultaat dat we zonder Katlijn nooit hadden bereikt.”

Openbaring

Ilse: “Katlijn is een echte pro die tot in de puntjes is voorbereid. We hebben samen hard gewerkt maar ook veel gelachen. De aanpak van Katlijn is ontwapenend en direct. Empathisch ook. Onze ideeën matchten én groeiden uit tot een hoger niveau. Ik durf zeggen dat de samenwerking voor ons een echte openbaring was.”

OpmerKelijk meer

“Het brandingplan is voor ons een echte houvast. Met onze elevator pitch zetten we nu een stevig verhaal neer. We weten nu bijvoorbeeld ook op welk type klanten we ons moeten focussen. En dat is het eigenlijk, we hebben een duidelijke focus. Maar er is meer. Dankzij de samenwerking maken we nu deel uit van het OpmerKelijk netwerk. Zo leren we ook andere gepassioneerde ondernemers kennen. Heel erg leuk!

Sterk in sociale media

Ik zou OpmerKelijk zeker ook aanraden aan ondernemers die niet meer helemaal mee zijn met sociale media. Want dat is een must voor elk bedrijf. Ikzelf heb gelukkig wel wat voorkennis maar ik merk dat heel wat ondernemers rond mij schrik hebben om aan hun digitale verhaal te beginnen. Jammer, toch? Katlijn en Sofie bekijken samen met jou hoe je je kunt profileren op de sociale media en wat je kunt bereiken met een goede aanpak. En daar doe je als ondernemer alleen maar je voordeel mee!”

www.ilspirati.be

Is jouw business toe aan een rebranding? Wil jij ook meer structuur in je aanbod brengen? Kies dan voor het businesstraject van OpmerKelijk. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

F! by fabulous

Stéphanie Tuytens, zaakvoerder van F! by Fabulous!

Stéphanie Tuytens, een ‘sportivo’ pur sang, was het beu om zich altijd in donkere uniseks pakjes te hullen als ze ging sporten. Ze richtte F! by Fabulous! op en vulde zo een gat in de kledingmarkt met een opvallende sportcollectie exclusief voor vrouwen. Haar aanbod bestaat uit verrassende, eigenwijze en een tikkeltje rebelse sportkleding voor vrouwen die wielrennen, zwemmen, lopen of aan triatlon doen. Tijdens de uitwerking van haar idee was het boek Onderneemster zkt sterk merk haar leidraad. Omdat ze haar concept wilde finetunen en nog meer ruggengraat wilde geven, zocht ze Katlijn op, coauteur van het boek.

Stéphanie: “In een eerste gesprek vertelde ik Katlijn dat ik heel goed wist wat ik wilde brengen, maar dat ik de storytelling miste. Ik had een kader nodig om mijn verhaal aan op te hangen. Ik kreeg meteen heel wat huiswerk mee, met veel vragen die ik zelf eerst moest uitklaren. Waarom wilde ik deze collectie ontwerpen? Wat triggerde mij zo? Met mijn antwoorden ging Katlijn intensief aan de slag en creëerde ze de basis van het concept. Ik wil dat vrouwen hun twijfels overboord gooien. Zeker ook tijdens het sporten. Ik wil dat ze hun vrouwelijkheid vol zelfvertrouwen zien.”

Op zoek naar daadkracht

“Toen ik bij Katlijn aanklopte, draaide ik al maanden in een vicieuze cirkel. Mijn man is begin 2016 overleden en dat heeft mij helemaal gekraakt. Hij was degene die mij motiveerde om onderneemster te worden, om achter mijn dromen aan te gaan. Plots stond ik er alleen voor met onze drie kinderen. Ik besef nu dat ik ook naar Katlijn gestapt ben omdat ik zelf daadkracht miste. Wat ben ik blij dat ik haar getroffen heb! Ze heeft ongetwijfeld zelden zo’n emotioneel beladen businesstraject begeleid, maar dankzij haar empathische én motiverende aanpak sta ik waar ik nu sta.”

F!ck your Fear!

“Uren en uren hebben we gepraat om het concept vorm te geven. Haar enthousiasme werkte aanstekelijk en na iedere sessie ging ik vol energie en plannen terug naar huis. Katlijn is heel ver gegaan om het echt te kunnen beetpakken, maar plots had ze dat ‘eureka!’-moment. Katlijn kwam met het grandioze idee om de F! van Fabulous! als kapstok te gebruiken. F, van ‘F!ck your Fear!’ Want dat is wat ik wil zeggen tegen alle vrouwen. En hoe gooi je je twijfels overboord? Wel, ‘Flirt with your Figure!’, ‘Focus with your Figure!’ en ‘Fabulize with your Figure!’ Het OpmerKelijke concept van F! bij Fabulous! was geboren.”

Pers mee in verhaal

“Ik heb veel moeten leren als kersverse onderneemster. Ik mag dan wel een madam zijn die stevig in haar schoenen staat, toch moest ik uit mijn comfortzone treden om mijn verhaal wereldkundig te maken. Zo nam ik in februari 2017 deel aan een pr-speeddate in Antwerpen, waar nieuwe merken telkens zeven minuten kregen om zich te ‘verkopen’ aan journalisten en bloggers. Drempelvrees! Maar weer was Katlijn er om mij klaar te stomen voor dat event. ‘Geloof in jezelf Stéphanie, je kunt dit!’ En ja, het was een voltreffer. Ik had de pers mee in het verhaal dat Katlijn en ik samen hebben uitgewerkt. Het heeft me heel wat media-aandacht opgeleverd. Op weg naar huis heb ik Katlijn een berichtje gestuurd: ‘Je hebt gelijk, jouw aanpak werkt!’ (lacht)

Unieke propositie

“Zonder Katlijn zou dit nooit zijn uitgegroeid tot zo’n mooi verhaal, daar ben ik echt van overtuigd. Katlijn is empathisch en tegelijkertijd heel open en eerlijk. Dat is soms confronterend. Toch heb ik het graag zo, want op die manier leer je het snelst. Ik raad ondernemers echt dit businesstraject aan. Ik ben van Oudenaarde, en OpmerKelijk ligt niet bij de deur. Maar Katlijns propositie voor groeiende ondernemers is uniek. Dus ik bazuin dat rond. Er is opnieuw een andere ondernemer uit Oudenaarde die nu een intakegesprek bij Katlijn geboekt heeft. Tof, hè!”

www.fbyfabulous.be

Heb jij net zoals Stéphanie iemand nodig die je branding helpt bepalen en je begeleidt in de versterking van je merk? Neem dan contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

inlijstingen meylemans

Mario en An Meylemans, zaakvoerders van Inlijstingen Meylemans

Inlijstingen Meylemans is gespecialiseerd in inlijstingen op maat voor de kunstwereld en de creatieve en culturele wereld. Hun USP’s naast doorgedreven maatwerk? Professioneel advies en een persoonlijke aanpak die leiden tot een vertrouwensband met hun klanten. Omdat zaakvoerster An Meylemans het tijd vond voor andere focuspunten en nieuwe doelstellingen, volgde ze samen met haar man Mario het businesstraject van OpmerKelijk. Het doel: een nieuw concept en een duidelijke branding.

An: “Onze zaak bestaat al zo’n veertig jaar. Ik draai ongeveer de helft daarvan mee en ben sinds 2014 ook zaakvoerder. Werken op maat is altijd belangrijk voor ons geweest, maar ook standaardkaders maakten deel uit van ons aanbod. Dat laatste marktsegment lag me minder. Het schonk mij niet de voldoening die ik kreeg van het maatwerk. Dat wilde ik dus graag anders. Bovendien kwam mijn man mee in de zaak. En dat bracht heel wat mogelijkheden met zich mee, zoals meer maatwerk en gespecialiseerder en complexer werk. Daarom grepen we het moment aan om onze onderneming eens kritisch te bekijken en nieuwe doelen en doelgroepen te bepalen. Een nieuw concept en een sterke branding zouden onze zaak een boost geven. Dus stapten Mario en ik naar OpmerKelijk.”

Merk-DNA

“Onze business is voor buitenstaanders niet zo gemakkelijk. Maar Katlijn was heel goed voorbereid en luisterde aandachtig naar ons. Ze is erin geslaagd om zich in te leven in onze professionele wereld. Zo kon ze ons merk-DNA bepalen en een concept uitwerken dat volledig bij onze wensen en verwachtingen paste. Ze heeft onze doelgroep helder in kaart gebracht en onderverdeeld in segmenten: de creatieve wereld, de kunstwereld en de culturele wereld. Die opdeling helpt ons om gemakkelijker de juiste stappen te zetten om onze klanten te bereiken.”

Bewustwording

“Wij vonden wat we deden altijd heel normaal. Een honderdtal werken inlijsten voor een tentoonstelling? Dat vonden wij niet uitzonderlijk. Katlijn heeft ons doen beseffen dat onze dienstverlening en ons merk wel heel speciaal en OpmerKelijk zijn. Daardoor zijn we zelfverzekerder geworden en durven we nu uitdagingen aan die we vroeger naast ons hadden neergelegd.”

Concept, branding en meer

“De begeleiding van Katlijn stopt niet wanneer je concept en branding op punt staan. Ze helpt je ook met de vertaling naar de praktijk. Zo heeft ze voor ons een sitemap opgesteld die onze business perfect vat. Iedereen van onze doelgroep zal zich op onze nieuwe site thuis voelen. Bovendien heeft zij ons ook via het OpmerKelijk Netwerk in contact gebracht met de juiste partner voor onze huisstijl en ons logo. Het is trouwens motiverend om deel uit te maken van dat netwerk. Je ontmoet er andere vrouwelijke ondernemers die hetzelfde doormaken als jij.”

Open geest

Katlijn is heel creatief en stipt. Ze stond er echt op dat we onze voorbereidingen maakten. Anders haal je niet het maximum uit het traject. Ze reikt je veel aan, maar is geen doordrijver. Ze heeft een open geest. Als je vindt dat haar idee niet helemaal bij je past, dan gaat ze samen met jou aan de slag om het idee helemaal op jouw maat te boetseren. Ik ben dan ook heel tevreden over onze samenwerking en raad het traject aan iedereen aan.”

www.inlijstingen-meylemans.be

Wil jij ook een concept en branding om in te lijsten? Volg dan het OpmerKelijk businesstraject. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.