Bert Vandermeer en Petra Rubens, zaakvoerders van The Water Purifier

Petra Rubens staat samen met haar man Bert Vandermeer en technisch verantwoordelijke Tijl Clerckx aan het roer van The Water Purifier. Met hun bedrijf bieden ze eerlijke oplossingen aan voor onze dagelijkse behoefte aan water. Ze richten zich daarbij zowel tot particulieren als kantoren, scholen en ziekenhuizen. Hoewel de fundamenten van hun business er al stevig stonden, voelden ze dat er nog veel potentieel zat in The Water Purifier. Ze kozen dan ook voor een brandingtraject bij OpmerKelijk.

Van scepticus naar ambassadeur

Petra: “The Water Purifier is niet mijn enige professionele uitdaging. Ik ben ook zaakvoerster van Talent4People. Met dit bedrijf was ik al te rade gegaan bij Katlijn. Dus ik wist precies wat zij voor The Water Purifier kon betekenen. Ik moest niet overtuigd worden. Maar voor Bert lag dit totaal anders. Hij nam bij de start een afwachtende houding aan. Ik betrapte hem zelfs op de uitspraak: ‘Als we al het voorbereidende werk zelf moeten doen, tja …’ Van een scepticus gesproken (lacht)!”

“Maar gaandeweg begon hij zijn mening te herzien. Hij merkte dat zijn visie en de verschillende dingen die we met The Water Purifier doen, plots veel beter vertaald werden naar de buitenwereld. Niet alleen met woorden en met een verhaal, maar ook door een duidelijk concept. Bert groeide zelfs uit tot een sterke ambassadeur voor OpmerKelijk.”

Weg met de heilige huisjes

“Tijdens het brandingtraject werkten we aan een duidelijk concept. Zo draait onze business nu rond duidelijke pijlers: Healthful Water (gezond drinkwater), Careful Water (systemen om het water te ontharden en koelers op de waterleiding) en Trustful Water (ontijzeren en filteren van water). We focussen op twee kerntakken: we zijn zowel purifier als supplier.”

“Maar het brandingtraject stopt niet bij het juiste verhaal vinden … Samen met Katlijn namen we bijvoorbeeld ook onze bedrijfsstructuur onder de loep: waar de risico’s zitten, welke groeimarkten zijn er, enzovoort. Bert en ik waren het gewend om vanuit ons product te vertrekken. Daar bracht Katlijn absoluut een verandering in. Zelfs zaken zoals de sitemap van de website uitwerken en de slogan op onze vrachtwagen bepalen, hoorden bij het traject. Het gaat echt wel héél ver.”

“De aanpak van Katlijn is een serieuze meerwaarde voor het uiteindelijke plan. Ze doet 100 % moeite om je business te begrijpen, ze durft alles in vraag te stellen en trapt zo eens goed tegen de heilige huisjes. En merkt ze dat er iets niet helemaal met je visie matcht? Dan blijft ze daarbij stilstaan. Want je bedrijf moet wel jouw kindje blijven.”

Leuk zo’n branding, maar wat levert het nu op?

“Als businessmensen willen we alleen investeren als het rendeert. Dat is logisch. En hoe mooi dat begrip ‘branding’ ook klinkt, we willen vooral dat er een duidelijke win is. In ons geval kon je er echt niet naast kijken. We hebben naar aanleiding van het traject onze offertes anders verwoord en gestructureerd en kregen daarbij ondersteuning van OpmerKelijk. Het resultaat was er meteen: we krijgen nu veel meer onmiddellijke toezeggingen dan voorheen. Zo besparen we veel tijd en verdienen we onze investering gemakkelijk terug. Bert zegt nu heel vaak: ‘Dat het zo snel gaat, had ik nooit durven dromen.’”

“Je moet uiteraard wel voor de juiste brandingpartner kiezen. Maar met Katlijn zit dat helemaal goed. Ze is een consultant, geen coach. Je komt bij haar geen zweverige toestanden tegen, ze is heerlijk to the point, ze is een vat vol kennis en ervaring en weet wat ondernemen is. Ik raad OpmerKelijk dan ook heel graag aan.”

www.twp.be

Streef jij ook naar een sterke branding om jouw bedrijf onderscheidend in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

optiek mommen

Marc en Monique Mommen, zaakvoerders van Optiek Mommen

Marc en Monique Mommen van Optiek Mommen hebben een klare kijk over de richting die ze met hun zaak uit willen: vooruit! Haar voornaamste strijdwapens? Naambekendheid via een uitgewerkte marketingstrategie en een doelgerichte communicatie. Samen met haar man Marc volgde Monique een businesstraject van OpmerKelijk en werkte ze met Katlijn aan een solide brandingplan voor de optiek.

Monique: “Ondernemen is tegenwoordig zoveel meer dan je bezighouden met je corebusiness. Er komt zoveel op je af. Als je wilt blijven bestaan, moet je investeren in je marketing en communicatie en je bedrijf voortdurend op de kaart zetten. Je klanten moeten weten waarvoor je staat en wat je USP’s zijn. Om dat te verwezenlijken konden we hulp gebruiken. Een van onze klanten sprak lovend over Katlijn en daarom heb ik contact met haar opgenomen.”

Kort en bondig

Weten wat je wilt en zou moeten doen is één zaak. Het ook effectief uitvoeren is een andere: “We wisten zelf heel goed waarvoor we stonden en wat we wel en niet wilden. Onze strategie was duidelijk. Het probleem? We deelden die boodschap niet met onze klanten en wisten niet hoe we de communicatie moesten aanpakken. Katlijn heeft ons wazige zicht op brandingvlak op scherp gesteld. Ze liet ons nadenken over de onderscheidende factoren in onze zaak en vertaalde deze naar een sterk concept. Daarnaast formuleerden we onze USP’s en ESP’s om een duidelijke richting te geven aan onze communicatie. Al deze inzichten werden opgenomen in een brandingplan die de leidraad vormt van onze marketing- en communicatiestrategie in de toekomst. Omdat ze buiten onze sector staat, bekijkt ze de dingen door een andere bril. Dat vond ik een echte meerwaarde.”

Aangename coach

“Katlijn daagt je echt uit om na te denken over je zaak. Ze schrikt er ook niet voor terug om je een spiegel voor te houden. Zo kun je niet aan de oppervlakte blijven en word je verplicht om grondig te werk te gaan. Haar aanpak is heel gestructureerd en dankzij de systematische opbouw van het traject behoud je het overzicht. Katlijn heeft een heel groot inlevingsvermogen en communiceert heel direct en duidelijk. Ze heeft een heel positieve en professionele indruk op ons nagelaten. Ik zou haar coaching dan ook aan iedereen aanbevelen.”


www.optiekmommen.be

Wil jij ook een doordacht concept en een sterke branding voor je onderneming? Volg dan het businesstraject van OpmerKelijk. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Ilspirati

Chiel Vanclee en Ilse Palmaers, zaakvoerders van Ilspirati

Ilspirati in Tongeren is zoveel meer dan een bloemenwinkel. Natuurlijk kan je er prachtige boeketten en mooie bloemstukken kopen. Maar Chiel Vanclee en Ilse Palmaers geven ook workshops, decoreren feesten en kleden kantoor- en andere ruimtes aan. Het gevolg? Hun oude bedrijfsnaam, ‘Bloemen Vanclee’, schoot te kort. Daarom gingen ze langs bij Katlijn van OpmerKelijk voor een volledige rebranding van hun zaak.

Ilse: “Chiel en ik waren al langer op zoek naar een andere naam voor onze business. De vlag dekte de lading niet meer. Voor de buitenwereld waren de bloemenwinkel Vanclee. Maar wij zijn zoveel meer. We wilden in een nieuwe naam voor onze zaak geen verwijzing meer naar bloemen. Ik leerde Katlijn en OpmerKelijk kennen op het netwerkevenement Word OpmerKelijk Geïnspireerd. In een verkennend gesprek achteraf voelde ik meteen aan dat Katlijn ons zou kunnen helpen. Enkele maanden geleden was het dan zo ver en tekenden we in op het businesstraject.”

Duidelijke structuur

“Ons aanbod was groot en we misten ook een plan van aanpak voor onze zaak. Al tijdens de eerste gesprekken bracht Katlijn structuur in ons verhaal. Onze bloemen zijn ons medium. Ze vormen de basis voor onze vier pijlers: de verkoop van boeketten, de decoratie van feesten, de organisatie van workshops en de aankleding van kantoorruimtes. Die duidelijke structuur stelt ons in staat om gericht te bepalen wat we wel, en vooral wat we niet meer willen doen. We staan nu veel steviger in onze schoenen en dat geeft ons vertrouwen.”

Helicopterview

Chiel: “Katlijn heeft met haar businesservaring en helicopterview orde gebracht. Verrassend? Ja en neen. Ja, omdat ze ons met haar heldere visie en opmerkelijke suggestie voor de naamswijziging aangenaam overdonderde. Maar ook neen, want het voelt allemaal zo juist en logisch. Het verhaal klopt helemaal. Een resultaat dat we zonder Katlijn nooit hadden bereikt.”

Openbaring

Ilse: “Katlijn is een echte pro die tot in de puntjes is voorbereid. We hebben samen hard gewerkt maar ook veel gelachen. De aanpak van Katlijn is ontwapenend en direct. Empathisch ook. Onze ideeën matchten én groeiden uit tot een hoger niveau. Ik durf zeggen dat de samenwerking voor ons een echte openbaring was.”

OpmerKelijk meer

“Het brandingplan is voor ons een echte houvast. Met onze elevator pitch zetten we nu een stevig verhaal neer. We weten nu bijvoorbeeld ook op welk type klanten we ons moeten focussen. En dat is het eigenlijk, we hebben een duidelijke focus. Maar er is meer. Dankzij de samenwerking maken we nu deel uit van het OpmerKelijk netwerk. Zo leren we ook andere gepassioneerde ondernemers kennen. Heel erg leuk!

Sterk in sociale media

Ik zou OpmerKelijk zeker ook aanraden aan ondernemers die niet meer helemaal mee zijn met sociale media. Want dat is een must voor elk bedrijf. Ikzelf heb gelukkig wel wat voorkennis maar ik merk dat heel wat ondernemers rond mij schrik hebben om aan hun digitale verhaal te beginnen. Jammer, toch? Katlijn en Sofie bekijken samen met jou hoe je je kunt profileren op de sociale media en wat je kunt bereiken met een goede aanpak. En daar doe je als ondernemer alleen maar je voordeel mee!”

www.ilspirati.be

Is jouw business toe aan een rebranding? Wil jij ook meer structuur in je aanbod brengen? Kies dan voor het businesstraject van OpmerKelijk. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

F! by fabulous

Stéphanie Tuytens, zaakvoerder van F! by Fabulous!

Stéphanie Tuytens, een ‘sportivo’ pur sang, was het beu om zich altijd in donkere uniseks pakjes te hullen als ze ging sporten. Ze richtte F! by Fabulous! op en vulde zo een gat in de kledingmarkt met een opvallende sportcollectie exclusief voor vrouwen. Haar aanbod bestaat uit verrassende, eigenwijze en een tikkeltje rebelse sportkleding voor vrouwen die wielrennen, zwemmen, lopen of aan triatlon doen. Tijdens de uitwerking van haar idee was het boek Onderneemster zkt sterk merk haar leidraad. Omdat ze haar concept wilde finetunen en nog meer ruggengraat wilde geven, zocht ze Katlijn op, coauteur van het boek.

Stéphanie: “In een eerste gesprek vertelde ik Katlijn dat ik heel goed wist wat ik wilde brengen, maar dat ik de storytelling miste. Ik had een kader nodig om mijn verhaal aan op te hangen. Ik kreeg meteen heel wat huiswerk mee, met veel vragen die ik zelf eerst moest uitklaren. Waarom wilde ik deze collectie ontwerpen? Wat triggerde mij zo? Met mijn antwoorden ging Katlijn intensief aan de slag en creëerde ze de basis van het concept. Ik wil dat vrouwen hun twijfels overboord gooien. Zeker ook tijdens het sporten. Ik wil dat ze hun vrouwelijkheid vol zelfvertrouwen zien.”

Op zoek naar daadkracht

“Toen ik bij Katlijn aanklopte, draaide ik al maanden in een vicieuze cirkel. Mijn man is begin 2016 overleden en dat heeft mij helemaal gekraakt. Hij was degene die mij motiveerde om onderneemster te worden, om achter mijn dromen aan te gaan. Plots stond ik er alleen voor met onze drie kinderen. Ik besef nu dat ik ook naar Katlijn gestapt ben omdat ik zelf daadkracht miste. Wat ben ik blij dat ik haar getroffen heb! Ze heeft ongetwijfeld zelden zo’n emotioneel beladen businesstraject begeleid, maar dankzij haar empathische én motiverende aanpak sta ik waar ik nu sta.”

F!ck your Fear!

“Uren en uren hebben we gepraat om het concept vorm te geven. Haar enthousiasme werkte aanstekelijk en na iedere sessie ging ik vol energie en plannen terug naar huis. Katlijn is heel ver gegaan om het echt te kunnen beetpakken, maar plots had ze dat ‘eureka!’-moment. Katlijn kwam met het grandioze idee om de F! van Fabulous! als kapstok te gebruiken. F, van ‘F!ck your Fear!’ Want dat is wat ik wil zeggen tegen alle vrouwen. En hoe gooi je je twijfels overboord? Wel, ‘Flirt with your Figure!’, ‘Focus with your Figure!’ en ‘Fabulize with your Figure!’ Het OpmerKelijke concept van F! bij Fabulous! was geboren.”

Pers mee in verhaal

“Ik heb veel moeten leren als kersverse onderneemster. Ik mag dan wel een madam zijn die stevig in haar schoenen staat, toch moest ik uit mijn comfortzone treden om mijn verhaal wereldkundig te maken. Zo nam ik in februari 2017 deel aan een pr-speeddate in Antwerpen, waar nieuwe merken telkens zeven minuten kregen om zich te ‘verkopen’ aan journalisten en bloggers. Drempelvrees! Maar weer was Katlijn er om mij klaar te stomen voor dat event. ‘Geloof in jezelf Stéphanie, je kunt dit!’ En ja, het was een voltreffer. Ik had de pers mee in het verhaal dat Katlijn en ik samen hebben uitgewerkt. Het heeft me heel wat media-aandacht opgeleverd. Op weg naar huis heb ik Katlijn een berichtje gestuurd: ‘Je hebt gelijk, jouw aanpak werkt!’ (lacht)

Unieke propositie

“Zonder Katlijn zou dit nooit zijn uitgegroeid tot zo’n mooi verhaal, daar ben ik echt van overtuigd. Katlijn is empathisch en tegelijkertijd heel open en eerlijk. Dat is soms confronterend. Toch heb ik het graag zo, want op die manier leer je het snelst. Ik raad ondernemers echt dit businesstraject aan. Ik ben van Oudenaarde, en OpmerKelijk ligt niet bij de deur. Maar Katlijns propositie voor groeiende ondernemers is uniek. Dus ik bazuin dat rond. Er is opnieuw een andere ondernemer uit Oudenaarde die nu een intakegesprek bij Katlijn geboekt heeft. Tof, hè!”

www.fbyfabulous.be

Heb jij net zoals Stéphanie iemand nodig die je branding helpt bepalen en je begeleidt in de versterking van je merk? Neem dan contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

inlijstingen meylemans

Mario en An Meylemans, zaakvoerders van Inlijstingen Meylemans

Inlijstingen Meylemans is gespecialiseerd in inlijstingen op maat voor de kunstwereld en de creatieve en culturele wereld. Hun USP’s naast doorgedreven maatwerk? Professioneel advies en een persoonlijke aanpak die leiden tot een vertrouwensband met hun klanten. Omdat zaakvoerster An Meylemans het tijd vond voor andere focuspunten en nieuwe doelstellingen, volgde ze samen met haar man Mario het businesstraject van OpmerKelijk. Het doel: een nieuw concept en een duidelijke branding.

An: “Onze zaak bestaat al zo’n veertig jaar. Ik draai ongeveer de helft daarvan mee en ben sinds 2014 ook zaakvoerder. Werken op maat is altijd belangrijk voor ons geweest, maar ook standaardkaders maakten deel uit van ons aanbod. Dat laatste marktsegment lag me minder. Het schonk mij niet de voldoening die ik kreeg van het maatwerk. Dat wilde ik dus graag anders. Bovendien kwam mijn man mee in de zaak. En dat bracht heel wat mogelijkheden met zich mee, zoals meer maatwerk en gespecialiseerder en complexer werk. Daarom grepen we het moment aan om onze onderneming eens kritisch te bekijken en nieuwe doelen en doelgroepen te bepalen. Een nieuw concept en een sterke branding zouden onze zaak een boost geven. Dus stapten Mario en ik naar OpmerKelijk.”

Merk-DNA

“Onze business is voor buitenstaanders niet zo gemakkelijk. Maar Katlijn was heel goed voorbereid en luisterde aandachtig naar ons. Ze is erin geslaagd om zich in te leven in onze professionele wereld. Zo kon ze ons merk-DNA bepalen en een concept uitwerken dat volledig bij onze wensen en verwachtingen paste. Ze heeft onze doelgroep helder in kaart gebracht en onderverdeeld in segmenten: de creatieve wereld, de kunstwereld en de culturele wereld. Die opdeling helpt ons om gemakkelijker de juiste stappen te zetten om onze klanten te bereiken.”

Bewustwording

“Wij vonden wat we deden altijd heel normaal. Een honderdtal werken inlijsten voor een tentoonstelling? Dat vonden wij niet uitzonderlijk. Katlijn heeft ons doen beseffen dat onze dienstverlening en ons merk wel heel speciaal en OpmerKelijk zijn. Daardoor zijn we zelfverzekerder geworden en durven we nu uitdagingen aan die we vroeger naast ons hadden neergelegd.”

Concept, branding en meer

“De begeleiding van Katlijn stopt niet wanneer je concept en branding op punt staan. Ze helpt je ook met de vertaling naar de praktijk. Zo heeft ze voor ons een sitemap opgesteld die onze business perfect vat. Iedereen van onze doelgroep zal zich op onze nieuwe site thuis voelen. Bovendien heeft zij ons ook via het OpmerKelijk Netwerk in contact gebracht met de juiste partner voor onze huisstijl en ons logo. Het is trouwens motiverend om deel uit te maken van dat netwerk. Je ontmoet er andere vrouwelijke ondernemers die hetzelfde doormaken als jij.”

Open geest

Katlijn is heel creatief en stipt. Ze stond er echt op dat we onze voorbereidingen maakten. Anders haal je niet het maximum uit het traject. Ze reikt je veel aan, maar is geen doordrijver. Ze heeft een open geest. Als je vindt dat haar idee niet helemaal bij je past, dan gaat ze samen met jou aan de slag om het idee helemaal op jouw maat te boetseren. Ik ben dan ook heel tevreden over onze samenwerking en raad het traject aan iedereen aan.”

www.inlijstingen-meylemans.be

Wil jij ook een concept en branding om in te lijsten? Volg dan het OpmerKelijk businesstraject. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Cara Kuipers, zaakvoerster van Salon Roger

Salon Roger is een derdegeneratiebedrijf met twee aparte takken: een eigen atelier dat de maatkleding maakt van Prins en Prinses Carnaval en hun gevolg, en een winkel gespecialiseerd in themakleding. Zaakvoerster Cara Kuipers merkte dat bepaalde elementen binnen haar business almaar troebeler werden. Ze zag door de bomen het bos niet meer en klopte aan bij OpmerKelijk voor een duidelijk en vernieuwend concept.

60 jaar traditie claimen

“Salon Roger is een mooie uitdaging voor mij als zaakvoerster. Het zijn dan ook twee totaal verschillende takken. Met ons atelier zijn we een zeer grote speler in een nichemarkt, terwijl we met onze winkel veel meer concurrentie ervaren. Om beide werelden duidelijker op de kaart te zetten, maar ook met elkaar te verbinden, ging ik te rade bij Katlijn.

Tot voor kort maakten we geen reclame voor ons atelier. Mensen kenden ons door ons vakmanschap. Het was altijd een kwestie van mond-tot-mondreclame. Dat is uiteraard schitterend. Maar als je wilt groeien binnen deze nichemarkt, komt er toch wat meer denkwerk aan te pas. Tijdens het brandingtraject leerde ik stapje voor stapje onze unieke positie claimen en benoemen. Katlijn hielp me van mijn bescheidenheid af. Ik durf nu uitkomen voor ons unieke karakter en ben terecht trots op het hele team van ons atelier. Dankzij de rebranding hebben we een sterk concept en een bredere uitvalsbasis, én breiden we regionaal stevig uit.”

Viva Steampunk

“Ook voor onze tak themakleding bracht het brandingtraject een hele ommezwaai teweeg. Van de aankoopkeuzes en het onderhoud van de winkel tot artikels organiseren in categorieën en onze manier van verkopen: alles veranderde. Neem nu bijvoorbeeld aankoop. Om de concurrentie het hoofd te bieden, kiezen we sinds kort voor meer hedendaagse thema’s zoals Steampunk en tirool. Daar val je mee op in onze sector!

Door onze twee takken zo conceptueel te versterken, zie je ook meer kruisbestuiving. Iemand die ooit een prinsenpak op maat van ons kocht, verzeilt al sneller bij de themakleding. En vice versa.”

Groeiend vertrouwen

“Tijdens het traject kwam Katlijn effectief kijken in de zaak. Ze zag er de aparte wereld waarmee wij elke dag bezig zijn. Dat bezoekje was niet alleen voor Katlijn nuttig, maar ook voor mijn team. Iedereen kreeg zo meer vertrouwen in de nieuwe aanpak, simpelweg door het gezicht van Katlijn eens te zien.”

Structuur en creativiteit als grote troeven

“Als ik terugkijk op mijn traject ben ik vooral tevreden over de structuur die ik eraan overhoud. Katlijn is enorm goed in structureren! Ze neemt verschillende ideeën op als een spons en giet die met het grootste gemak in een duidelijke structuur. Daarnaast geeft ze je zoveel vertrouwen, ook in de dingen waar je je misschien wat onzeker in voelt. En last but not least vond ik de creativiteit van Katlijn een enorme troef. Ze was meteen mee met de creatieve wereld waarin wij bewegen. En meer nog, ze wist dit perfect onder de juiste woorden te brengen.”

Brandingplan als gids

“Ik ben echt tevreden met mijn brandingplan. Het ligt in de lade van mijn bureau en ik kijk er regelmatig in als ik weer eens keuzes moet maken. En dan denk ik: inderdaad, daar moeten we naartoe!”

www.salonroger.eu

Streef jij ook naar een sterke rebranding om jouw bedrijf uniek in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

BewarenBewaren

Celine Roelens, juwelenontwerpster

Celine Roelens heeft een eigen juwelenzaak en kent de business op haar duimpje. Haar zaak deed het goed, maar Celine wilde graag meer uitdaging. Al jaren droomde ze van een eigen juwelencollectie. Met haar veertigste verjaardag in het vooruitzicht voelde ze dat het moment rijp was om haar droom te vervullen. Om haar juwelenlijn als een sterk merk in de markt te kunnen zetten, riep ze de hulp van OpmerKelijk in.

Van chaos naar structuur

“Ik ben enorm creatief. En ja, dat verklaart wellicht mijn chaotische persoonlijkheid. In mijn huidige zaak was – en is – dit geen probleem. Maar ik merkte bij de lancering van mijn eigen juwelencollectie dat ik nood had aan structuur, aan een afgebakend kader. Het brandingtraject van OpmerKelijk was voor mij dan ook een absolute noodzaak.”

Klant in de spiegel

“Neem nu bijvoorbeeld mijn doelgroep. Vroeger zou ik gewoon ontwerpen voor iedereen. Nu ligt dit anders. Dankzij Katlijn weet ik haarfijn wie de vrouw is die voor mijn juwelen kiest. Ik zie haar trouwens iedere dag in mijn spiegel (lacht).

Mijn doelgroep bestaat uit eigenzinnige dames met veel gevoel voor humor. Vrouwen die een juweel voor zichzelf kopen met hun eigen centen. Dames die hun persoonlijkheid willen zien in wat ze dragen. Ze kiezen een ring of halsketting die even uniek is als zijzelf. Creatief vertaalt zich dit in juwelen met bijvoorbeeld veel asymmetrie. En dus geen romantische bloemetjes zoals de juwelen die je van je man krijgt (lacht). Wie mijn juwelen draagt, kiest voor een zelfverworven feel-goodgevoel.”

Merkbeleving voorop

“Net omdat de gevoelens van mijn doelgroep zo belangrijk zijn, was het een must om te gaan voor een merk vol emotie en beleving. Katlijn liet me zien hoever je hierin kan gaan. En geloof me, dat is héél ver.

Van de ontwerpen en de look van de webshop tot zelfs de verpakking, die zo veel meer kan zijn dan een simpele doos. En ook in elke vorm van communicatie – van persbericht tot fotografie – moet je elementen terugvinden van humor, van je unieke stempel. Katlijn was hierin op elk moment mijn creatieve meedenker.

Ze gaf me trouwens de interessante tip om mijn merk te linken aan andere merken die op een even eigenzinnige manier mijn doelgroep aanspreken. Zo versterken we elkaar in onze verhalen. En geloof het of niet, maar door die tip ga ik binnenkort op de koffie met Inge Onsea van Essentiel!”

Een heel karwei

“Het brandingtraject van OpmerKelijk gaat echt ver. Je krijgt vragen voorgeschoteld waarvoor je heel diep moet graven. Dat huiswerk komt bovenop het dagelijkse runnen van je zaak. Maar het is echt waardevol. Ik geef toe dat ik vaak wat stress had als ik naar Limburg reed om Katlijn te ontmoeten. Maar na ons overlegmoment keerde ik telkens vol energie en een pak wijzer naar huis. Want Katlijn bracht vanuit al haar ervaring precies wat ik nodig had: structuur. Dat stelde me gerust. Het duidelijke creatieve concept van Katlijn laat me toe om mijn ding te doen op mijn eigen authentieke manier én met meer focus. Ik vertaal nu als de beste gevoelens naar creatieve verhalen voor mijn specifieke doelgroep.”

www.celineroelens.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een onderscheidende branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

BewarenBewaren

Johan De Mulder en Tiny Cammaert, zaakvoerders van C-Bright

C-Bright verkoopt een ‘herkenbare bedrijfsidentiteit’. Een grote noemer waaronder hoogwaardige bedrijfs- en veiligheidskleding, signalisatie en beschermingsmiddelen vallen. Een omvangrijk aanbod dus. Tiny Cammaert en haar partner Johan De Mulder waren al langer op zoek naar een eenduidig verhaal waarmee ze naar buiten konden komen. Het brandingtraject van OpmerKelijk bracht de uitkomst.

Tiny: “Johan en ik hadden een vrij theoretische opleiding over marketing en branding achter de rug toen we bij Katlijn aanklopten. Een collega-onderneemster raadde me OpmerKelijk aan, omdat we na die eerste opleiding nog geen stap verder stonden. We hadden behoefte aan iemand die verder ging dan de theorie. Iemand die mee in onze zaak dook en die ons tijdens ons traject ook stap voor stap zou begeleiden.”

Input van beide kanten

“In een intakegesprek vertelde Katlijn ons hoe ze precies werkte, maar ook wat ze van ons verwachtte. Het was meteen duidelijk dat dit een intensief traject zou worden, met input van beide kanten. En dat hadden we nodig! Katlijn zette ons aan tot nadenken. Ze gaf ons huiswerk, waardoor we bij iedere volgende sessie meteen goed opschoten.”

‘Bovendenken’ in plaats van ‘onderdenken’

“Ons aanbod is groot. Meer structuur was echt nodig, zodat het ook voor onze klanten helder blijft waarvoor ze bij ons terechtkunnen. Johan en ik hadden daar natuurlijk al veel over nagedacht. Wij dachten dat we moesten evolueren naar een verdere onderverdeling van het gamma. Katlijn overdonderde ons toen ze dat idee resoluut overboord gooide en zei dat we niet moesten ‘onderdenken’ maar ‘bovendenken’. Ze bedoelde daarmee dat we een algemene noemer nodig hadden, een soort moederschip dat het hele gamma zou dragen.”

Duik in je zaak

“Zo ontstond dus C-Bright. Met daaronder drie pijlers: Sign, Work en Safe. Natuurlijk had Katlijn het bij het rechte eind. Maar als je er met je neus bovenop staat, zie je dat niet. Katlijn duikt daadwerkelijk mee in je zaak en spreekt daarna uit wat je zelf niet ziet of durft te zien. Als drukbezette zaakvoerders werk je vaak op automatische piloot en volg je de stroom. Zelfs die van de concurrenten soms. Katlijn spoort je tijdens het hele traject aan om je eigen ding te doen. Om te durven.”

Durven en doen

“Om een voorbeeld te geven: onze zaak was van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat open. Dat hoorde zo, dachten we. Maar Katlijn zei ons dat we daardoor geen tijd hadden om deftig onze administratie te doen, om klanten te bezoeken, laat staan om aan onze marketing te werken. Toch twijfelden we om onze openingsuren te veranderen. ‘Test het gewoon een keer’, overtuigde ze ons. En het werkte! We zijn nu alleen nog op maandag de hele dag open, de andere dagen halve dagen. We hebben ademruimte, doen veel meer klantenbezoeken en niemand heeft er een probleem mee.”

Wonderwoman

“We zijn echt fan van Katlijn. Ze heeft ons de ogen geopend. We weten nu zelf ook beter waar we sterk in zijn en bakenen consequent af. Weet je hoe ik Katlijn noem? Wonderwoman! (lacht) Wat ons betreft heeft ze magische dingen gedaan. Ik raad haar aan iedereen aan. Ook aan starters. Want als we OpmerKelijk veertien jaar geleden in de arm hadden genomen, stonden we nu al veel verder. Maar nu geraken we er ook. Bedankt Katlijn!”

 


www.c-bright.be

Ben jij ook op zoek naar die magische brandingtouch voor jouw business? Kies dan voor het brandingtraject van OpmerKelijk. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

BewarenBewaren

Andy Liesenborgs en Anja Poel, zaakvoerders Bakkerij Liesenborgs

Bakkerij Liesenborgs is een begrip op de Limburgse markten. Liefhebbers van ambachtelijk bereid brood en gebak kopen er op steen gebakken kwaliteitsproducten om duimen en vingers bij af te likken. De bakkerij groeide in enkele jaren uit van een eenmanszaak tot een onderneming met meer dan 35 werknemers. Het gevolg? Zaakvoerders Andy en Anja liepen zichzelf voorbij en hadden behoefte aan een bedrijfsstrategie om heel gericht te ondernemen en aan een glasheldere interne en externe profilering. Een behoefte die Katlijn met veel plezier invulde.

Anja: “Vroeger hadden we een kleine bakkerij en deden we alles zelf. Ons harde werk loonde, want we groeiden op korte tijd uit tot een onderneming met meer dan 35 medewerkers. Het gevolg? Veel groeipijnen. Onze structuren voldeden niet, onze procedures stonden allesbehalve op punt en we slaagden er niet in om duidelijk te maken aan onze klanten en onze medewerkers waarvoor we stonden en wat we wilden. Over één ding bestond geen twijfel: we hadden iemand nodig om ons te helpen. Ik kende Katlijn al heel lang en wist dus dat ik bij haar moest zijn om onze problemen op te lossen.”

Neuzen in dezelfde richting

“Katlijn heeft op basis van stevige fundamenten een heel heldere profilering voor onze bakkerij uitgewerkt. Ze heeft tegelijkertijd aandacht besteed aan onze interne en externe branding én aan onze communicatie. Het is nu voor iedereen die met onze bakkerij te maken heeft – wij, onze medewerkers en onze klanten – heel duidelijk waarvoor we staan en wat onze manier van werken is. Het is natuurlijk work in progress, maar Katlijn heeft voor stabiele processen gezorgd. Alle neuzen staan nu in dezelfde richting!”

Allroundsteun en begeleiding

“Wij hebben heel veel steun aan Katlijn gehad. We konden met al onze zorgen en vragen bij haar terecht. Ze heeft ons super begeleid. Tijdens elk gesprek kwamen heel wat ideeën aan bod, maar Katlijn behield binnen deze creativiteit de structuur. Na elke afspraak kregen we een inzichtelijk verslag, zodat we heel goed wisten waar we stonden en wat we konden doen om nog meer vooruitgang te boeken. Het brandingplan dat we aan het einde van het traject kregen, is een echte houvast. Het is in duidelijke taal opgesteld en beslaat alle aspecten die belangrijk zijn voor onze branding. Voor ons als bakkerij was het een grote stap om in zo’n brandingtraject te stappen, maar we zijn blij met onze beslissing, want we hebben er al enorm veel aan gehad.”

Gedreven door passie

“Katlijn doet haar job heel erg graag en dat voel je. Ze is gedreven en altijd opgewekt. En dat werkt stimulerend. Na een sessie met haar barstte ik altijd van de energie en had ik heel veel goesting om er weer voluit tegenaan te gaan. Katlijn kent haar business en slaagt erin om haar kennis te vertalen naar oplossingen voor jouw merk. Haar netwerk is bovendien subliem. Het lijkt wel alsof ze iemand kent voor elke behoefte die je als onderneming kunt hebben. Zo hebben wij bijvoorbeeld een administratieve kracht via haar netwerk gevonden. En ze stelt dat netwerk vrijblijvend voor je open, zonder pusherig te zijn. Dat vond ik heel knap.”

Professioneel groeien

“Mensen die met een zaak willen starten of zaakvoerders die willen groeien en zich juist willen profileren, raad ik het businesstraject zeker aan. Je krijgt de begeleiding die je nodig hebt om op een professionele en doordachte manier een zaak uit te bouwen die er staat. Niet twijfelen dus!”

www.facebook.com/bakkerij-liesenborgs

Wil je net zoals Andy en Anja van Bakkerij Liesenborgs je zaak professioneel en met een duidelijke profilering uitbouwen? Volg dan het businesstraject van OpmerKelijk. Neem contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Karen Baert, zaakvoerster van Beleefboerderij De vliertuin

Spreekt een bijzondere activiteit zoals een wandeling met een ezel je wel aan? Ben je een fan van lekkere homemade confituur of siroop? Of wil je eens op een unieke locatie Frans of Engels leren? Dan is Beleefboerderij De vliertuin de place to be. Omdat zaakvoerster Karen Baert structuur in haar enthousiasme en aanbod wilde brengen, en op zoek was naar een heldere profilering voor haar zaak, koos ze voor het businesstraject van OpmerKelijk. 

Karen: “Ik had te veel dromen. Of beter gezegd, ik had enkele levens te kort om al mijn ambities waar te maken. Ik had heel veel interesses en probeerde die allemaal onder te brengen in mijn professionele activiteit. Het gevolg? De behoefte aan structuur groeide. Ik had iemand nodig die voor mij een helder kader kon scheppen. Ik ken Jessica Van Humbeeck van Thee met een Verhaal. Zij had het businesstraject gevolgd en was laaiend enthousiast. Ik ging daarom nieuwsgierig op intakegesprek en wist meteen dat ik bij Katlijn moest zijn.”

G-ezel-lig

“Katlijn heeft een concept uitgewerkt met als pijlers gezellig beleven, proeven, leren en voelen. Alles waarvoor ik gekozen heb om nog te doen, kan ik in dat concept een plaats geven. Fundamenteel doe ik nog altijd dezelfde dingen als voor het traject, maar dankzij Katlijn past alles nu mooi bij elkaar. Het klopt. Knap hoe ze van zo’n breed gegeven een afgebakend geheel heeft gemaakt. Ezels spelen een prominente rol in de sfeer en de activiteiten op en rond de Beleefboerderij. Katlijn kwam bij ons op bezoek en was onder de indruk van de gezellige sfeer en van de charme die onze boerderij uitstraalt. Het is fantastisch hoe ze dat heeft vertaald naar een concept rond het woordje gezellig. Dankzij het businesstraject weet ik waarvoor ik sta en kan ik die boodschap ook helder overmaken aan mijn klanten. En daar ben ik Katlijn heel dankbaar voor.”

Sterk met woorden

Het businesstraject beslaat alle aspecten van het ondernemerschap. “Naast mijn concept hebben we ook hard gewerkt aan mijn look-and-feel en prijssetting. Of beter: aan de formulering van wat de mensen krijgen in ruil voor een bepaalde prijs. We hebben het concept ook vertaald in het aanbod en de website. Je merkt dat Katlijn een commerciële achtergrond heeft. Hoe zij de zaken formuleert en onderbouwt, is gewoon klasse.”

Heimwee

“Het businesstraject is intens. Je werkt heel intensief met Katlijn samen waardoor er een band ontstaat. Katlijn is gezellig, strikt en heel betrokken bij je zaak. Het is heel fijn om met haar samen te werken. Je leert zoveel van haar. Tijdens ons laatste gesprek was ik in een nostalgische bui. Eerlijk gezegd had ik toen al last van heimwee.”

Meer vertrouwen

“Dankzij mijn samenwerking met Katlijn heb ik meer vertrouwen in mezelf en in mijn onderneming. Het brandingplan dat je krijgt, biedt je echt een houvast. Ik grijp er nog vaak naar terug. Het helpt me om de focus te behouden. En het OpmerKelijk Netwerk is ook een echte meerwaarde. Ik heb al met verschillende mensen uit dat netwerk samengewerkt en dat zijn allemaal gelijkgestemde zielen. Ik raad het businesstraject dan ook aan iedereen aan.”

www.devliertuin.be

Wil jij ook een doordacht concept en een sterke branding voor je onderneming? Volg dan het businesstraject van OpmerKelijk. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.