Testimonial Brood met een verhaal

Jack en Karien Knapen, zaakvoerders van Brood met een verhaal

Jack en Karien houden van brood. In hun bakkerij in Bocholt serveren ze hun klanten het beste uit hun oven. Ook vennoot Arne deelt diezelfde passie. Maar als ondernemers denken ze graag wat verder dan granen en gist, en beseffen ze hoe belangrijk een sterk merk is. Daarom zetten ze brandingexpert Katlijn aan het bakken.

Never change a winning formula

Karien: “Ik nam jaren geleden deel aan een ondernemersforum van Unizo, waarvan Katlijn de leading lady was. Ze overtuigde me toen al van haar kunnen. Daarom twijfelde ik in 2012 geen seconde om een groepsopleiding bij haar te volgen waarbij we samen aan ieders profilering werkten.

Testimonial Brood met een verhaalNu, zoveel jaren later, stapt Arne mee in ons bedrijf. Door zijn komst als nieuwe vennoot, leek het me interessant om onze branding opnieuw onder de loep te leggen. En wie anders vragen dan Katlijn? Door de positieve voorgeschiedenis, haar stijl en manier van werken, die trouwens perfect bij onze denk- en handelwijze aansluit, kozen we opnieuw vol vertrouwen voor Opmerkelijk.”

Jack: “De start van ons strategische brandingtraject verraste ons enorm. Het team van Opmerkelijk werkte zich uit de naad met SWOT-analyses, benchmarking van andere artisanale bakkers, trendspotting … Dingen waar we zelfs niet aan dachten, passeerden de revue. Ze keken ook naar ideeën buiten de traditionele bakkerswereld. Neem nu bijvoorbeeld de term granista, een leuke kwinkslag naar het woord barista. Hoe mooi is dat! Het vertelt precies hoe zowel Arne als ik naar onze roeping kijken en hoe creatief we uit de hoek willen komen met onze granen en broden.”

Neuzen in dezelfde richting

Karien: “In onze bakkerij hebben we verschillende werkuren. Het is voor ons heel belangrijk om op dezelfde golflengte te zitten. En dat kan alleen maar met een duidelijk afgebakend merk. Zo staan onze neuzen in dezelfde richting en hoeven we niet de hele tijd te overleggen over zaken die we wel of niet kunnen doen.”

Jack: “Ons merkverhaal met vier pijlers (Avontuurlijk vitaal, Legendarisch lokaal, Verrassend normaal en Meeslepend speciaal) is hierbij de perfecte leidraad. Alles wat we nu doen, bekijken we vanuit deze kapstok. Het houdt ons bij de essentie. Meer nog, deze structuur helpt ons ook op het vlak van communicatie naar de klant.”

Geslaagde merkbelevingselementen

Jack: “Voor ons nieuwe merk Brood met een verhaal verzonnen Katlijn en haar team de meest geslaagde merkbelevingselementen gekoppeld aan taal, woordspelingen, citaten … Die link tussen taal en brood is iets dat honderd procent bij ons past. Alles in onze bakkerij heeft nu een verhaal. Onze klanten merken het op. Ze beginnen zelfs spontaan te lachen; het doet hen deugd. En dat is precies wat we willen. We versterken die geschreven boodschappen bovendien met wat we zelf vertellen. Zo maken we er een duidelijk én gestructureerd geheel van.”

Karien: “Katlijn stond ook stil bij onze merkstrategie. Voor ons drietjes waren onze broden sowieso al dé hoofdzaak. Maar naar de buitenwereld vertaalden we dat nog onvoldoende. We moesten onze broden laten shinen en de rest mee in dit plaatje zetten. Katlijn gaf zeer waardevolle tips voor bijvoorbeeld onze aanpak in de winkel, onze bestelsite … Het was de finetuning die we nodig hadden.”

Wake-upcall

Jack: “Dit strategische brandingtraject schudde ons flink wakker als ondernemers. Katlijn onderstreepte hoe belangrijk het was om samen vanuit één structuur onze business te organiseren.

En ook op het vlak van communicatie was dit traject een echte eyeopener. Neem nu het lokale verhaal. Zowel onze granen als onze rogge komen van uit de buurt. Wij weten dat. Maar onze klanten hadden er het raden naar. Nochtans is dit een verhaal dat je moet uitspelen.”

Karien: “Al onze troeven zetten we nu constant in de picture, en dat op verschillende manieren. Van graan tot graag gedaan is een slogan die we maar wat graag tot leven brengen volgens de vier pijlers van ons merk.”

Een waardevolle investering

Jack: “Het brandingplan is een pakket boordevol inzichten en tips die je niet los van elkaar kunt zien. En wil je succes boeken, dan moet je echt elk detail afwerken. Ofwel doe je het dus helemaal, ofwel doe je het niet. Dat maakt het misschien iets minder gemakkelijk, maar het eindresultaat is zoveel sterker.”

Karien: “We zouden dit traject zeker aanraden, maar vooral dan aan de mensen die voor hun merk de puntjes op de i willen zetten. Enkel ondernemers met de juiste overtuiging dus. Alleen dan rendeert Katlijns hulp honderd procent en profiteer je voluit van de diepgang en degelijkheid van dit traject. Het kost misschien wel een hele duit, maar als je alle tijd en energie optelt van heel het team van Opmerkelijk, dan trek je je ogen open.”

Jack: “Dankzij ons brandingplan hebben we nu een houvast voor jaren. Het is een waardevolle tool boordevol handvatten. We hebben alvast het gevoel dat ons broodje gebakken is.” 😊

 

Testimonial Brood met een verhaal

www.broodmeteenverhaal.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een branding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik accepteer de Privacy Policy