Joke Decru, directeur van AAP vzw

Joke Decru staat aan het hoofd van AAP (Animal Assisted Projects), een vzw die het maatschappelijk welzijn wil verhogen via positieve mens-dierrelaties. Voor Joke zelf was het altijd heel duidelijk welk pad ze bewandelde met haar organisatie. Maar als ze dat moest uitleggen aan vrijwilligers of stakeholders, kwam ze telkens met een andere invalshoek op de proppen. Al snel realiseerde ze zich dat AAP behoefte had aan een duidelijke branding. Daarvoor zocht én vond Joke hulp bij OpmerKelijk.

Hoe zet ik mijn business op papier?

Joke: “AAP is ontstaan vanuit mijn buikgevoel. Ik wist haarfijn wat ik wilde doen en hoe. Alles zat heel duidelijk in mijn hoofd. Toch merkte ik al snel dat als ik moest uitleggen waarvoor AAP stond, ik telkens een ander verhaal bracht. De rode draad was zoek. Dat gevoel kwam nog meer naar voren toen ik mijn website op poten wilde zetten. Ik kreeg mijn business niet op papier. Dus ging ik op zoek naar hulp.”

De referentie op Facebook

“Op de markt heb je bijzonder veel spelers. Marketingbureaus, communicatiebedrijven, brandingexperten … Kies daar maar eens uit. Ik vond dit niet zo simpel. Daarom stelde ik de vraag naar een goede merkexpert in een Facebook-groep. Zo kwam ik bij Katlijn van OpmerKelijk terecht. Verschillende mensen gaven haar door als referentie en hun ervaring bleek juist te zijn. Vanaf het eerste intakegesprek was er meteen een klik.”

Meer duidelijkheid = meer opportuniteiten

“Bij het begin van mijn brandingtraject gooide Katlijn AAP volledig ‘overhoop’. Mijn hele business werd binnenstebuiten gekeerd en alles werd in vraag gesteld. Daarna bouwden we samen mijn merk weer op. Met de hulp van Katlijns kennis en visie groeide ik naar een duidelijke structuur. Ik leerde afbakenen wat ik wel en wat ik niet wilde doen. Zo kan ik me nu beter profileren naar de buitenwereld toe. We krijgen nu veel meer interessante opportuniteiten. Ik ben zo dankbaar! Dit was echt wat we nodig hadden bij AAP.”

Het concept van AAP

“Katlijn bedacht een strategisch en creatief concept voor AAP. Drie pijlers leggen haarfijn uit wat we doen in onze vereniging. Binnen ‘Aallez’ koppelen we de zorg voor een dier aan een 55+’er. Bij ‘Aamaai’ staat het contact met het dier centraal. Opgeleide vrijwilligers gaan samen met hun dier op bezoek bij een woonzorgcentrum of een therapeutisch centrum. En met ‘Aahzo’ verbeteren we de relatie tussen mens en dier via workshops, lezingen, enzovoort. Het is een duidelijk verhaal naar de buitenwereld toe. En het is een perfecte kapstok voor mezelf. Het zorgt ervoor dat ik niet meer op elke opportuniteit schiet die voorbijkomt.”

Een warm OpmerKelijk nest

“Stap je in een brandingtraject bij OpmerKelijk, dan kom je terecht in een warm nest. Dat geeft een fijn gevoel. Katlijn en haar team laten je op geen enkel moment los. Ook niet als je je brandingplan al in handen hebt. Heb je behoefte aan extra expertise, dan helpen ze je zeker verder. Er zijn bovendien nog tal van andere diensten die heel nuttig zijn om je branding en communicatie te versterken. Zo volgde ik bij OpmerKelijk al een training rond Instagram.

In datzelfde OpmerKelijke nest zitten ook mensen met wie Katlijn vaak samenwerkt. Zoals copywriters, vormgevers en rekruteringsbedrijven. Stuk voor stuk ondernemers van wie je weet dat ze te vertrouwen zijn en dat ze zullen verder helpen om je doel te bereiken.”

Externe expertise voor elk bedrijf

“Elke ondernemer zou bij Katlijn moeten aankloppen. In welke fase hij of zij ook zit. Of je nu starter bent of al een poos meedraait, het is een echte aanrader. Soms zit je als zaakvoerder zo dicht op de realiteit dat het goed is om iemand extern met veel expertise te betrekken. Katlijn pakt je zaak vast, doorprikt de vanzelfsprekendheden en brengt je tot een duidelijke branding. En dat is een héél dankbaar gegeven.”

 

www.aapvzw.be

Streef jij ook naar een OpmerKelijke branding om jouw bedrijf of vzw onderscheidend te positioneren? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Eve Mellemans, zaakvoerster van Cirkel Reizen

Eve Mellemans staat aan het roer van Cirkel Reizen. Met haar reisbureau zet ze alles op alles om haar klanten een reis te bezorgen die op wieltjes loopt. Of ze nu kiezen voor maatwerk, een cruise of een kant-en-klare reis uit een catalogus: Eve laat haar klanten een geweldige reis beleven. Door verschillende franchise-avonturen die telkens haar aandacht opeisten, bleef haar eigen merk op de achtergrond. Maar het brandingtraject van Katlijn zorgde voor een ommezwaai.

Een brandingbureau, bestaat dat?

Eve: “Na een reeks franchisecontracten merkte ik dat mijn eigen merk Cirkel Reizen sterk van het toneel verdwenen was. Ook het specifieke maatwerk – waar wij echt heel sterk in zijn – kwam niet genoeg tot uiting. Ik leerde Katlijn kennen tijdens een lezing die ze gaf voor Artemis en ontdekte wat zij kon betekenen voor mijn merk. Als ik heel eerlijk ben: tot die avond wist ik zelfs niet dat er zoiets bestond als een brandingbureau. Bij onze eerste afspraak zat ik met enorm veel vraagtekens. Gelukkig verduidelijkte Katlijn me wat concreet de bedoeling was en nam ze me stapsgewijs en gestructureerd mee doorheen het traject.”

Het belang van maatwerk

“Mijn reisbureau moest er qua merk uitspringen. Ik had nood aan een goed concept waarbij zeker het maatwerk in de spotlights zou staan. Ik heb samen met Katlijn gezocht naar een mooie opsplitsing in ons aanbod. Katlijn verwoordde dit in vier essentiële pijlers: Cirkel Reizen rolt zowel een zorgelozereis, een uniekereis, een verrassende reis als een buitengewonereis uit voor zijn klanten. Elke pijler heeft zijn specifieke eigenheid en klantbehoeften. Zo onderscheid ik me van mijn collega-concurrenten.”

De rol van Katlijn

“Die eerste stappen van het traject vond ik vrij moeilijk. Er kwam enorm veel denkwerk aan te pas. Naar het einde van het traject toe wordt alles veel concreter. Dan zie je pas heel duidelijk wat je bereikt hebt met de hulp van Katlijn. Ze zorgt ervoor dat je tot een mooi geheel komt door op een gestructureerde en onderbouwde manier met je merk aan de slag te gaan.”

“De persoon van Katlijn in deze brandingreis is uniek: ze kan perfect iets vanaf een afstand bekijken én op hetzelfde moment zich helemaal inleven. Ze is ook een krak in het verwoorden van dingen en ze is heel creatief. Zo vond ze het bijvoorbeeld een must om per pijler te werken met aparte icoontjes en hashtags. En ook qua slogans staat ze haar mannetje. In een mum van tijd stonden er tien voorstellen op papier.”

Mijn brandingplan als uitvalbasis

“Het resultaat is een perfecte handleiding voor mijn sitemap, mijn website, mijn visitekaartjes, mijn Facebook-pagina, de uitstraling van mijn kantoor … maar ook voor waar ik concreet met mijn business naartoe wil. Als ik me afvraag of ik iets wel juist zie of doe, dan toets ik het altijd even af aan mijn brandingplan. En dat werkt!”

www.cirkelreizen.be

 

Streef je voor jouw business ook naar een OpmerKelijke branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

BewarenBewaren

Herman en Claudia Aendekerk, zaakvoerders van Aendekerk Immobiliën

De droom van Claudia Aendekerk is heel duidelijk: voor elke klant een droompand! Met haar kantoor Aendekerk Immobiliën zoekt ze de perfecte match tussen mensen en immo. En dat op een manier die haar duidelijk onderscheidt van haar collega-concurrenten. Dankzij haar brandingtraject bij OpmerKelijk kan Claudia haar sterktes nog meer uitspelen op de markt. En zo laat ze vele woondromen in vervulling gaan …

Een troef om uit te spelen

“Ik werk graag anders! En dat lukt me helemaal. Want ik krijg vaak te horen dat mijn aanpak helemaal verschilt van wat mensen over het algemeen van een makelaar verwachten. De keuze om de mens altijd centraal te zetten bij elk immovraagstuk zit daar wellicht voor iets tussen. Deze sterkte wilde ik graag meer uitspelen in een duidelijk concept, volgens een netjes afgelijnd plan. En zo kwam ik terecht bij OpmerKelijk.

Ik weet nog goed dat Katlijn me vertelde dat mijn brandingplan een soort bijbel ging worden voor mijn business. Heel eerlijk? Ik dacht toen: jaja, het zal wel …”

Verrassing van formaat

“Stap voor stap vulden we samen de lege vakjes van mijn plan in. Zaken die eerst heel vaag waren, zoals mijn USP en ESP, werden helemaal duidelijk. We werkten een sterk concept en een methodiek uit. Katlijn bepaalde het merk-DNA om de grafische ontwerper een duidelijk kader te geven en tekende een sitemap uit voor mijn website om de webdesigner aan te sturen. Na elk gesprek en elke huistaak kwamen we dichter bij de structuur die ik zocht voor mijn zaak. De momenten met Katlijn waren voor mij leuk en tegelijkertijd spannend. Het is super om samen ergens voor te gaan. Ik maakte taken waarvan de uitkomsten later ineens opdoken in mijn plan. Telkens opnieuw een verrassing. Het voelde alsof de puzzelstukken stuk voor stuk op de juiste plaats vielen.”

Creatieve leidraad

“Het resultaat van dit brandingtraject is een echte bijbel … Katlijn had dus toch gelijk! Ik neem dit plan voortdurend in mijn handen. Het is mijn leidraad.

Een hele creatieve leidraad bovendien. Ik weet nu bijvoorbeeld haarfijn hoe mijn concept eruitziet: waarin kunnen we het verschil maken, wat is onze focus … Ook de subbaseline is echt leuk gevonden: Zoek je droompand tussen ons vastgoedaanbod van aan de kerk tot ver daarbuiten. Een leuke knipoog van Katlijn, hè? Ze kan trouwens op een hele flexibele manier omgaan met het creatieve aspect van haar werk. Nadat mijn graficus een sleutel in het logo plaatste, was Katlijn vastberaden om dit ook tekstueel te gebruiken. Onze baseline werd zo: Mensen matchen met immo is meer dan maatwerk.”

Vanaf een afstand

“De input van Katlijn is zeer verhelderend. Voor iemand die zelf niet in de sector zit, kan zij straf en met veel inlevingsvermogen uit de hoek komen. Als ik eens tegen dingen aanliep, had ze altijd een oplossing klaar. Ze heeft duidelijk het talent en de ervaring om zaken rustig vanaf een afstandje te bekijken en te analyseren. Ongeacht de sector. Dankzij haar enthousiasme, haar brede kijk en haar gerichte kennis is Katlijn voor veel ondernemers een absolute aanrader.”

 

www.aendekerk-immo.be

Streef jij ook naar een sterke branding om jouw onderneming uniek in de wereld te zetten? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

BewarenBewaren

Nele De Keyser, zaakvoerster van Orato

Nele De Keyser is een erkend familiaal bemiddelaar. Ze helpt mensen van wie de onderlinge relatie onder druk staat. Ze steunten helpt hen door een klimaat te creëren waarin ze naar elkaar luisteren en met elkaar praten. Omdat naamsbekendheid krijgen niet evident is in de wereld van bemiddeling, volgde Nele het businesstraject van OpmerKelijk.

Nele De Keyser: “Je naam maken is in mijn sector niet gemakkelijk. Ik realiseer me heel goed hoe belangrijk een goede branding en netwerken zijn voor de uitbouw van je onderneming. Daarom heb ik altijd initiatieven genomen om mijn naamsbekendheid te vergroten. Ik voelde echter aan dat ik mijn limieten had bereikt en ging dus op zoek naar professionele hulp om Orato nog beter te vermarkten. Ik kende een collega-onderneemster die een businesstraject bij OpmerKelijk had gevolgd en zij was bijzonder positief. Ik vroeg een intakegesprek aan met Katlijn en daarin werd duidelijk dat zij mij de ondersteuning kon bieden die ik nodig had.”

Energie en inzichten

De aanpak van Katlijn kon Nele meer dan bekoren: “Katlijn is heel betrokken en haar aanpak geeft je de energie die je nodig hebt om tot de juiste inzichten te komen. Zo’n traject is een echte wisselwerking waarbij er aan twee kanten van de tafel heel hard wordt gewerkt. Dankzij de ondersteuning van Katlijn heb ik nu een helder concept en een sterke branding. Ze is erin geslaagd om de verschillende stukjes van mijn aanbod samen te brengen onder één noemer en daar een sterk merk van te maken. Ook het brandingplan dat ik kreeg, is zeer waardevol. Het maakt duidelijk waar ik voor sta, wat ik wil bereiken en hoe ik efficiënt en op een goede manier op mijn bestemming raak.”

De lat ligt hoog op alle vlakken

Katlijn is wie ze is. Ze kent haar vak en speelt geen rolletje. Ik heb geen verschil gemerkt tussen de vrouw en de consultant Katlijn. Ze is altijd even enthousiast, gedreven en vriendelijk. Ze legt de lat niet alleen hoog voor zichzelf, maar ook voor de mensen die ze begeleidt. En dat is goed, want zo word je voortdurend uitgedaagd en gedwongen om na te denken over je zaak.”

Stappen gezet

“Het traject heeft mij gegeven wat ik nodig had. Het is nog te vroeg om de resultaten van mijn branding financieel vertaald te zien, maar ik heb met de begeleiding van Katlijn meer dan één stap vooruitgezet. Ik heb een helder concept, weet waar ik voor sta en kan dat ook op een goede manier aan mijn doelgroep communiceren. Ik ben er dan ook van overtuigd dat de rest wel snel zal volgen.”

Het aangename aan het nuttige gekoppeld

Ook het OpmerKelijk Netwerk ervaart Nele als een meerwaarde. “Katlijns netwerk is enorm. Het is heel fijn om daar deel van uit te maken. Ik heb al veel interessante mensen ontmoet en professionele banden kunnen aanhalen. Als Katlijn een mooie connectie ziet tussen twee mensen die elkaar nog niet kennen, dan stelt ze een netwerkkoffie voor waarbij je elkaar leert kennen bij een lekker kopje koffie. Zo koppel je meteen het aangename aan het nuttige. De conclusie? Het businesstraject is een absolute aanrader voor iedereen die zijn bedrijf op de juiste manier wil profileren.”

www.orato.be

Wil je ook met een duidelijke branding je bedrijf doen groeien? Volg dan het businesstraject van OpmerKelijk. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.