Reculer pour mieux sauter

Als je beter wil groeien, zet dan eerst deze stap

Reculer pour mieux sauter?

Ja, er zit echt wel wijsheid in die uitspraak. Zeker vanuit het standpunt van groeiende ondernemers. En het is net die uitspraak die aan de basis ligt van mijn idee om met 22 groeiende ondernemers naar Valencia te gaan in oktober. Nee, het is niet zomaar een plezierreisje. Ik ben ervan overtuigd dat ze zowel voor, tijdens als na deze reis enorm veel plezier en return zullen ervaren voor hun business.

Te dichtbij

Want net zoals ik zitten ze vaak te kort met hun neus op hun zaak: van dichtbij zien ze de zaken waarop ze op dat moment focussen uiteraard heel goed. Maar als ze de tijd nemen om een stap achteruit te zetten en eens vanop een afstand, in een nieuwe omgeving en met inspirerende mensen naar hun bedrijf te kijken, dan komt er ruimte voor strategie, visie en groei.

De stap achteruit verruimt hun blik. En daardoor zien ze zoveel extra opportuniteiten, krijgen ze ideeën en leggen ze netwerkcontacten die hen vervolgens véél verder helpen. Verder dan de focus op de noden van het moment. De stap achteruit geeft hen een breder perspectief en helpt hen zo om de focus ook te leggen op een rendabele toekomst. Enorm waardevol als je beter wil springen of … om het in ondernemerstaal te zeggen: gericht wil groeien.

Go, go, go … stop!

Als ondernemer wil je meestal altijd maar vooruit. Gaan, gaan en blijven gaan … Mea culpa. Ik heb zelfs in de loop der jaren mijn enorme voorliefde voor hakken vervangen door een paar supersonische knalrode sneakers. Om letterlijk sneller te kunnen gaan. Het liefst minstens 10.000 stappen per dag. Maar als ik terugblik op mijn ondernemerschap van de afgelopen 8,5 jaar, dan waren niet de momenten waarop ik rushte door de orde van de dag de belangrijkste. Maar wel de momenten dat ik bewust bezig was met de strategie van mijn bedrijf, de groei van mijn team, de versterking van mijn merk of de uitbreiding van mijn netwerk.

Bewust bezig zijn met OpmerKelijk lukte mij het best op die momenten waarop ik enkele dagen uit mijn bedrijf ging. Zoals toen ik enkele jaren geleden met een blik op de inspirerende skyline van New York het idee kreeg voor mijn boek VerMERKvuldig!. Of toen de beleving van een brandingtrip naar Londen mij haarscherp het inzicht gaf dat ik moest gaan voor de uitbreiding van mijn team. Of toen ik in 2013, 2017 en 2019 opleidingen volgde bij Vlerick Business School, waar ik niet alleen mijn kennis in branding, communicatie en customer experience, maar ook mijn businessnetwerk enorm verruimde. Of tijdens alle events dichter bij huis waar ik met andere groeiende ondernemers ideeën uitwisselde over groeien met mijn bedrijf.

Vijf tips voor een ander, ruimer perspectief

Daarom deel ik graag vijf tips die elke ondernemer gemakkelijk kan integreren in zijn business. Tips die meer ruimte creëren om bewust te werken aan je merkstrategie en om je nieuwe ideeën te laten groeien. Stuk voor stuk kleine of grotere investeringen die achteraf enorm renderen!

  • Gun jezelf strategische denktijd

Blokkeer minstens één of liefst enkele dagen per trimester in je agenda om je alleen maar te concentreren op je strategie. Neem de tijd om je af te vragen: waar sta ik nu, waar wil ik naartoe, welke pijlers in mijn business brengen op en welke niet, welke zaken wil ik nog uitwerken, wie of wat heb ik daarvoor nodig?

Heb je daarvoor geen tijd? Of kosten die dagen waarop je niet werkt, je te veel geld? Wel, ik ben er echt van overtuigd dat je er tijd voor moet maken, omdat ze je achteraf veel meer geld zullen opbrengen. Ik ken verschillende succesvolle ondernemers die zichzelf een paar dagen op hotel, in een tent of gewoon in hun tuin cadeau doen voor een overleg met … zichzelf, in een omgeving waar ze door niemand gestoord worden.

  • Verander van omgeving

Doe eens courante zaken – zoals je administratie, een overleg of afspraak – op een verrassende plek die heel anders is dan je gebruikelijke werkomgeving.

Ga het bos in voor een brainstorm, trek naar zee om je verslagen te schrijven, neem de trein in plaats van de wagen voor een opdracht die creativiteit vergt, plan een overleg met je team op een kinderboerderij, vergader in een huifkar of een tiny house midden in de natuur …

Zo geef je je hoofd de ruimte om geïnspireerd te raken. Zo’n wijziging van omgeving geeft altijd zuurstof aan mijn ideeën en helpt mij om out of the box te denken.

  • Kijk door een andere bril

Ga eens naar een winkel- of stadscentrum, maar kijk daar niet door de ogen van een consument, maar door de ogen van een marketeer. Wat zie je, welke quotes spreken je aan, wat ruik je, wat raakt je, welke kleurencombinaties vind je leuk …? Hou je smartphone in de aanslag om foto’s te nemen van kleuren, composities, teksten, leuke etalages, een verfijnde koffie, de meest klantvriendelijke verkoopster die je ooit ontmoette.

Benoem gerust waarmee je bezig bent, want heel vaak zullen ze jou in een winkel dan leiden naar hun meest opmerkelijke plekjes, die je op het eerste gezicht mogelijk nog niet gezien had. Of je krijgt een boeiende blik achter de schermen en leert zo heel veel over de radertjes die een succesvol groeibedrijf doen draaien.

  • Laat eens over je roddelen

Stel een groep van vijf tot acht ondernemers samen die je volledig vertrouwt en geef hen een probleem, situatie of uitdaging waar je tegen aanloopt. Geef hen één opdracht: laat hen over je probleem roddelen, hun ongezouten mening zeggen en oplossingen voorstellen.

Jijzelf krijgt ook maar één opdracht: je mag tijdens het roddelen niets zeggen. Ik geef het toe, zwijgen is in zo’n situatie allesbehalve vanzelfsprekend. Maar hou vol, want zo kom je het meeste te weten en beïnvloed je niet wat er gezegd wordt. Het is werkelijk onwaarschijnlijk hoeveel waardevolle informatie daaruit voortkomt!

  • Blijf ontdekken

Never stop exploring! Doe eens zaken die buiten je comfortzone liggen of die je nog nooit gedaan hebt. Dat is uiteraard voor iedereen anders. Van in je eentje naar een netwerkevent gaan of voor een groot publiek spreken tot bungeejumpen tijdens een avontuurlijke teambuilding of alleen op citytrip gaan, je denkt ongetwijfeld wel aan iets nu. 😉

Maak daarna de denkoefening wat je er kan uit halen voor je eigen business. Waar liep je tegen aan? Wat heb je eraan gedaan? Welke succeservaring heb je?

Smaakt dit naar meer? Wil je al deze tips toepassen en er nog veel meer ontdekken? Laat je dan helemaal onderdompelen in vijf dagen in Valencia vol beleving voor al je zintuigen, samen met andere groeiende ondernemers.

 

Wanneer? Van 5 tot en met 9 oktober 2019

Waar? Onze uitvalsbasis is het vijfsterrenhotel Hospes Palau de la Mar in Valencia. Van daaruit verkennen we de hele stad met aandacht voor business en branding for a bright experience.

Voor wie? Voor groeiende ondernemers (m/v) die OpmerKelijk durven zijn en hun business een boost willen geven.

Maximaal aantal deelnemers? Maar 22, dus wacht niet te lang. 😉

Sleutelwoorden? Leren, beleven, groeien en connecteren

 

Ik wil meer weten over de brandingtrip naar Valencia

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *