TOPdo-vs-TOPdont - klant centraal

TOPdo’s en TOPdon’ts: Laat je niet verblinden door de blinde vlek in je klantbeleving

‘Voor ons staat u als klant centraal.’

Het klinkt zo mooi als ik dit een ondernemer hoor zeggen. Maar mijn positief-kritische blik daagt hem dan graag vriendelijk uit om de volgende vraag te beantwoorden: ‘Ben je daar eigenlijk wel zeker van dat je klant centraal staat?’

Heel wat merken lopen – vaak onbewust – tegen een verschil op. Het verschil tussen de gewenste identiteit en het werkelijke imago van hun merk. De buitenkant is belangrijk, maar het gaat over meer dan de buitenkant die je ziet. Ook wat je klant hoort, ruikt, proeft en voelt – zowel letterlijk als figuurlijk – zal zijn beleving beïnvloeden. Het gaat erover dat je de totale combinatie van je merkidentiteit geloofwaardig en samenhangend visueel uitstraalt, authentiek uitdraagt in woorden en daden en vertaalt naar andere zintuiglijke ervaringen die beïnvloeden hoe je klant iets beleeft.

Echt klant centraal? Of is er een imagoverschil?

Herken je dit voorbeeld van een merk dat het waarschijnlijk wel goed bedoelt, maar je niet kan omverblazen omdat het geheel niet klopt?

Een jong, gedreven IT-bedrijf heeft zijn business ondergebracht in een hip, nieuw kantoorpand, helemaal naar analogie met de mooie huisstijl, het trendy logo en de goeddoordachte naam. Maar als je er binnenkomt is het letterlijk veel te koud, word je er niet warm verwelkomd door de baliemedewerker en loopt het personeel jachtig en onverschillig langs je heen zonder je te begroeten. Druk, druk, druk, weet je wel … Als je de weg zoekt, informeert niemand of ze jou kunnen helpen. Als je een vraag stelt aan de baliemedewerker voel je aan alles dat je haar van haar werk afhoudt en je voelt je plots heel verwant met de persoon aan de andere kant van de lijn die blijkbaar heel ongelegen belt omdat jij voor de baliemedewerker staat.

Vreemd … want ze communiceren op hun knappe website in een vernieuwend lettertype: ‘Voor ons staat u als klant centraal.’

Allemaal gemiste kansen die ik dagelijks in de praktijk tegenkom en die een grote kloof creëren tussen de merkpersoonlijkheid die een klant in werkelijkheid ervaart en die het bedrijf denkt te laten ervaren. Misschien heb je opgemerkt dat er in dit voorbeeld wel een logo en huisstijl zijn, maar dat het gemis van heel wat andere elementen voor een deuk in het imago zorgt. Dit imagoverschil is niet zelden de blinde vlek van een merk. En het is net dat verschil waardoor je klant geen optimale klantbeleving ervaart.

Je klantbeleving naar een TOPniveau

Als je voor een echte TOPbeleving wil gaan, zal je ervoor moeten zorgen dat elk detail klopt met je merkpersoonlijkheid. Elk element waaraan je bewust aandacht besteedt omdat het een rol speelt in hoe je klant je merk ervaart, zal je klantbeleving sneller naar een TOPniveau brengen. Dan pas kan je echt zeggen: ‘u staat als klant centraal’. Want consistentie opent de deur naar meer vertrouwen, hét onmisbare element voor langdurige klantloyaliteit.

Je TOPbeleving maken of kraken

TOPdo van de week: Kijk kritisch naar je huidige imago en de identiteit die je wil. Controleer samen met je team of de totale beleving van jouw merk even aantrekkelijk is als een persoon met charisma. Zo iemand die echt ergens voor staat, er consequent naar handelt en zo’n grote aantrekkingskracht uitoefent op anderen, dat hoofden spontaan omdraaien. Zeg niet: het gaat maar om details, want zelfs kleine details kunnen je TOPbeleving maken of kraken.

Je klant centraal zetten door aan de slag te gaan met je klantbeleving?

Ontdek mijn boek TOPgeMERKt.

>> Lokale shoppers kunnen hier terecht

>> Globetrotters kunnen hier terecht

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.