TOPdo - kernwaarden

TOPdo’s en TOPdon’ts #episode3: Bepaal zo concreet mogelijk de kernwaarden van je merk

‘Ik doe alles voor mijn klanten’ of ‘Ik doe van alles en nog wat voor mijn klanten’?

Een extra mile gaan voor je klanten is geweldig, zolang ze maar niet de perceptie hebben dat je ‘vanalles en nog wat’ doet. De valkuil van je klant centraal stellen? Dat je de essentie van je merk uit het oog kan verliezen. Want je kan niet alles zijn voor iedereen en zomaar alles gaan doen voor iedereen. Dat zorgt op termijn niet alleen voor serieuze ruis op je merk, maar is ook kosteninefficiënt.

Pas als je trouw bent aan datgene waarvoor je als merk wil staan, kan je dat vertalen naar een concrete benadering voor je klanten. Zowel nu als in de toekomst. En dat betekent dat je bepaalde zaken ook best niet doet voor je klanten, omdat ze niet bij je merkidentiteit passen.

Kernwaarden centraal

Mijn tip? Doe een denkoefening over je kernwaarden. Want om een sterke merkidentiteit uit te bouwen, kijk je eerst naar binnen bij je merk. Dankzij deze interne kritische blik wordt het voor iedereen – zowel voor jezelf, als je medewerkers, klanten, zakenpartners en alle andere mensen rond je merk – veel eenvoudiger om te begrijpen, doorleven en vertellen wat je merk wel én niet doet. Het maakt het veel gemakkelijker om allemaal met de neus in dezelfde richting te kijken, wanneer iedereen vertrekt van dezelfde kernwaarden.

Een authentieke, consistente merkpersoonlijkheid op basis van je kernwaarden

De kernwaarden van je merk bepalen is vaak geen evidente denkoefening. Maar wel eentje waarmee je achteraf heel wat blessures en energieverlies vermijdt als je je klantgerichtheid concreter wil gaan invullen. Ondernemers van kmo’s en familiebedrijven voelen hun kernwaarden vaak intuïtief aan. Maar meestal hebben ze nog nooit de tijd genomen om deze kernwaarden letterlijk te benoemen of komen ze niet verder als: ‘We zijn klantvriendelijk, flexibel, professioneel en kwalitatief’.

Toch helpt het enorm om de kern eens goed vast te pakken en te bepalen wat je drie tot vijf belangrijkste kernwaarden zijn als merk en vooral ook waarom dit zo is. Zo creëer je duidelijkheid voor iedereen en geef je je bedrijfscultuur vorm. Een essentiële stap om belangrijke keuzes te kunnen maken voor een authentieke, consistente merkpersoonlijkheid!

TOPdo van de week

Bepaal de kernwaarden van je merk en maak ze zo concreet mogelijk samen met je team door kort te omschrijven waar elke waarde dan à la limite over gaat. Zo wordt het daarna voor iedereen een stuk gemakkelijker om trouw te blijven aan deze kernwaarden én kan je gerichter klanten en medewerkers aantrekken die aansluiten bij de identiteit van je merk.

Je kan je voor deze opdracht laten helpen door de inspiratie in deze link in combinatie met de volgende vragen:

  • Welke kernwaarden zijn voor jou belangrijk bij alles wat je merk doet?
  • Welke kernwaarden drijven jou bij elke beslissing, interactie of stap in je bedrijf?
  • Welke kernwaarden zijn voor jou een toetssteen om te bepalen wat je absoluut wel en absoluut niet doet in je business?
  • Welke kernwaarden wil je echt terugvinden in de mensen die voor jou werken, zodat ze een match zijn bij jouw merk?

Veel succes!

Wil je aan de slag gaan met je klantbeleving?

Ontdek mijn boek TOPgeMERKt.

>> Lokale shoppers kunnen hier terecht

>> Globetrotters kunnen hier terecht

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik accepteer de Privacy Policy