Moet je écht op LinkedIn zitten met je bedrijf?

6 redenen om LinkedIn professioneel te gebruiken

Ik val graag met de deur in huis met enkele opvallende cijfers over LinkedIn:

  • In juni 2020 telde LinkedIn zo’n 4.010.000 Belgische LinkedIn-gebruikers.
  • Bijna 60% van alle LinkedIn-gebruikers is tussen 25 en 34 jaar oud.
  • 7 op de 10 professionals beschouwen LinkedIn als een betrouwbaar professioneel medium.
  • LinkedIn zorgt voor meer dan 46% van al het sociale verkeer naar b2b-websites en blogs.

    Bronnen: NapoleonCat en Frankwatching

Uitstekende cijfers voor LinkedIn dus! Toch zie ik dat heel wat gebruikers maar een beperkt ingevuld profiel hebben en dat sommige gebruikers niet echt actief zijn. Een professionele indruk geeft dat uiteraard niet. Hoe beslis je of LinkedIn voor jou het juiste medium is? Hoe weet je of LinkedIn jouw kostbare tijd waard is? Ik zet graag zes redenen voor jou op een rij:

Reden 1: Je bent actief op het grootste professionele netwerk

LinkedIn is op dit moment een van de populairste socialemediakanalen. Dé hoofdbedoeling van het medium is om je als professional in je vakgebied te profileren en je professionele contacten te onderhouden. Daarnaast biedt LinkedIn je de kans om met veel relevante mensen te connecteren en zo je professionele netwerk stelselmatig en gericht uit te breiden. Dat kunnen personen zijn die je al kent – zoals klanten, leveranciers en partners – maar je kan via de geavanceerde zoekfunctie ook op zoek gaan naar interessante profielen en bedrijfspagina’s, en dus ook naar potentiële klanten.

Reden 2: Je versterkt op LinkedIn je personal én corporate branding

Net zoals in alle professionele communicatie, begint alles bij je branding. Op LinkedIn vertrek je altijd vanuit een persoonlijke account, om dan je bedrijfsaccount aan te maken en daaraan te koppelen. Ideaal dus om jezelf als deskundige in je vakgebied te profileren én tegelijkertijd de visibiliteit van je bedrijf te verhogen.

Reden 3: Je maakt ambassadeurs van je medewerkers

In heel veel kmo’s en organisaties wordt het potentieel van LinkedIn nog niet optimaal benut. Want niet alleen de zaakvoerder maar ook alle medewerkers kunnen heel doordacht, strategisch en efficiënt met LinkedIn aan de slag gaan en leren communiceren vanuit eenzelfde visie. LinkedIn biedt hiervoor meer mogelijkheden dan bijvoorbeeld Facebook of Instagram.

Je teamleden kunnen op een heel professionele manier de berichten van je bedrijf verder verspreiden in hun eigen netwerk en hun eigen expertise delen op hun persoonlijke profiel (dat uiteraard gekoppeld is aan jouw bedrijfsaccount). Zo worden ze online ambassadeurs van je bedrijf.

Omdat meer en meer bedrijven de meerwaarde inzien van communiceren op LinkedIn vanuit alle medewerkers, bieden we bij Opmerkelijk trouwens al een tijdje incompany LinkedIn-opleidingen voor teams aan. Na zo’n opleiding zit iedereen op dezelfde lijn en wordt LinkedIn optimaal gebruikt om je merk te versterken.

Reden 4: Je creëert een handtekening van geloofwaardigheid

Door op LinkedIn relevante en authentieke content te delen, kan je het verschil maken en je expertise tonen. Als je het op de juiste manier aanpakt, levert het jou een sterke handtekening van geloofwaardigheid op. Je kan je expertisestatus bovendien extra versterken door anderen een aanbeveling te laten schrijven over je deskundigheid. Zo val je extra op ten opzichte van andere professionals in je vakgebied.

Reden 5: Je kan zelf achterhalen welke opportuniteiten je nog laat liggen via de Social Selling Index

Vraag je je af waar je nog potentieel laat liggen op LinkedIn? Dan kan je de Social Selling Index van je account opvragen. Deze index meet hoe effectief je bent in je professionele merk creëren, de juiste personen vinden, informatie uitwisselen en relaties opbouwen. Hoe hoger je index, hoe beter. De index toont je meteen waar het grootste potentieel voor jou zich nog bevindt.

Reden 6: Je kan met de gratis versie van LinkedIn al héél veel

Met de gratis LinkedIn-versie kom je al heel ver en kan je al heel veel. Voor veel professionals is de gratis versie zelfs meer dan voldoende.

Mijn tip? Benut eerst alle opties van de gratis versie voor je eventueel de stap zet naar een premiumversie. Anders betaal je voor een uitgebreidere versie zonder ze optimaal te kunnen benutten. Stap je over naar een betalende versie? Ga dan voor de juiste:

  1. Premium Career: als je op zoek bent naar een nieuwe professionele uitdaging
  2. Sales Navigator: als je leads wil genereren en je klantennetwerk wil uitbouwen
  3. Recruiter Lite: als je nieuwe medewerkers wil zoeken
  4. Premium Business: als je meer gedetailleerde informatie wil verzamelen en je netwerk uitbreiden
  5. LinkedIn Learning: als je je kennis wil bijschaven over uiteenlopende onderwerpen (van businesssoftware en datascience tot managementskills en marketing)

Wil je graag strategisch aan de slag gaan met LinkedIn en je Social Selling Index verhogen? Dan help ik je graag tijdens een individuele LinkedIn-opleiding waarin we samen heel concreet en volledig op maat van jouw merk aan de slag gaan.

Wil je met je volledige team doordacht, strategisch en efficiënt met LinkedIn aan de slag gaan vanuit eenzelfde visie? Ontdek dan onze incompany LinkedIn-opleiding voor teams, waarbij ik in jouw bedrijf een opleiding op maat kom geven die je volledige team op dezelfde lijn brengt.

Tot binnenkort op LinkedIn?

PS Wil je graag meer inzetten op sociale media met je bedrijf, maar vind je er de tijd niet voor? Lees dan zeker ook deze blog waarin ik vijf simpele, maar zeer nuttige tips deel om je tijd op sociale media efficiënter te investeren.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik accepteer de Privacy Policy