5 tips om je branding te integreren in je communicatie op sociale media

De voorbije twee jaar hielp ik tijdens individuele opleidingen sociale media heel wat ondernemers met de opmerkelijke profilering van hun merk op sociale media. Dat ging van een bedrijfsaccount aanmaken tot een bestaande account optimaliseren. Maar vooral ook over de manier waarop je de branding van je bedrijf doortrekt in al je accounts.

Ik ervaarde tijdens die opleidingen dat ondernemers vaak onderschatten welke positieve impact het op hun merk heeft als ze hun branding en merkbeleving in ál hun sociale media uniform integreren. Gelukkig kan je al veel bereiken door rekening te houden met enkele kleine aandachtspunten. Ik deel graag enkele praktische tips met jou:

1. Ga voor een uniforme look-and-feel

Zorg ervoor dat je de look-and-feel van je merk verwerkt in al je communicatie op sociale media. Het is belangrijk om je huisstijl in alle kanalen door te trekken, zodat alle foto’s over je accounts heen één geheel vormen en je een grote herkenbaarheid bij je volgers creëert. Dit kan je doen door bijvoorbeeld je logo op alle afbeeldingen te plaatsen en al je afbeeldingen in lijn te brengen met je branding en huisstijlkleuren.

2. Controleer of alles up-to-date is

Ga zeker eens na of alle bedrijfsinformatie op je accounts up-to-date is. Je zou de eerste niet zijn die maanden na datum ontdekt dat er ergens nog een oud adres, telefoonnummer of logo gecommuniceerd wordt.

3. Denk aan je volgers tijdens vakantieperiodes

Breng je klanten ervan op de hoogte als je bedrijf meerdere dagen gesloten is. Stel hiervoor niet alleen een out of office in voor je e-mailaccount, maar bijvoorbeeld ook voor je Facebook-account. Mensen die tijdens je verlofperiode een privébericht sturen naar je pagina, worden zo op de hoogte gebracht dat je hun bericht goed ontvangen hebt en vanaf een bepaalde datum zal antwoorden. Stel je liever geen out of office in? Zorg er dan wel voor dat je communicatie tijdens je vakantie doorloopt door je berichten op voorhand in te plannen.

4. Gebruik relevante hashtags

Maak gebruik van specifieke hashtags in je socialemediacommunicatie en zet je volgers er ook toe aan om deze hashtags te gebruiken wanneer ze over jou of je merk communiceren. Heb je specifieke pijlers in je concept of in je aanbod? Gebruik de bijbehorende hashtags dan consequent in je communicatie wanneer je bericht over een van je specifieke pijlers gaat.

5. Zorg voor een consequente communicatie

Waak erover dat je online communicatie volledig aansluit bij je offline communicatie. Er mag geen groot verschil merkbaar zijn wanneer mensen persoonlijk met je omgaan of wanneer ze online met je communiceren. Besteed hierbij ook aandacht aan de vorm waarin je schrijft. Blijf consequent in het gebruik van de we-vorm of ik-vorm en van de je-vorm of u-vorm.

Met deze tips kan je alvast aan de slag gaan om de branding van je merk (nog) sterker door te trekken in je online communicatie. Besteed aandacht aan elk detail dat je merk uitdraagt en zorg voor een uniform geheel zodat je meer herkenbaarheid creëert.

Wil je nog veel verder gaan in je merkbeleving op sociale media en kan je daarbij wel wat hulp gebruiken? Dan sta ik heel graag voor je klaar tijdens mijn individuele opleidingen sociale media.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik accepteer de Privacy Policy