Ook je groeistrategie begint met je branding

Een witte raaf vliegt niet in gebakken lucht

 Toen ik acht jaar geleden op zoek ging naar een masterstudent die zijn masterproef wilde maken over branding, vond ik amper een toekomstige economist die voor dat onderwerp wilde gaan. ‘Naar wat ben je op zoek?’ is een vraag die ik toen meermaals heb gehoord. Nee, ik wilde geen eindwerk over de brandweer maken. En nee, het ging niet over het natuurfenomeen waarbij de zee overgaat in golven. En toen een enkele student zei dat hij interesse had in een eindwerk over logo’s, moest ik hem zelfs teleurstellen. Want de strategische branding die ik bedoelde, ging véél verder dan dat.

Branding gaat over een duidelijke merkidentiteit, heldere communicatie en bijbehorende strategie creëren. Zodat je bedrijf OpgemerKt wordt met de juiste associatie door de juiste mensen die het met plezier verder vertellen. Een mooi logo is de kers op de taart, maar vormt zeker niet de hele taart.

Ja, het was zoeken naar een OpmerKelijke witte raaf die begreep dat je met strategische branding werkelijk hoger kan vliegen. En vooral dat je er nooit mee zal vliegen in een hemel van gebakken lucht. Gelukkig werd die witte raaf opgemerkt door mij … of was het omgekeerd? J In ieder geval, het leverde haar niet alleen een smetteloze witte pluim met grote onderscheiding, maar ook mijn eeuwige dankbaarheid voor haar waardevolle inzichten op.

 

Branding = véél meer dan alleen een huisstijl of een logo

 Straf dat het begrip ‘branding’ enkele jaren geleden nog zo onbekend was. En ook vandaag zie ik dat het nog vaak wordt gekoppeld aan enkel en alleen een huisstijl of logo, het visuele gedeelte dus. Of aan de wereld van starters die vol enthousiasme en ongelimiteerde passie hun bedrijf willen profileren.

Als ik groeiers hoor spreken over hun uitdagingen, ervaar ik zelden dat ze spontaan de link tussen strategie en branding leggen. Deze ondernemers wisten in hun startfase wel precies waarvoor ze wilden staan. Maar ze hadden toen nog niet altijd een zicht op de uitdagingen en kansen die hun pad zouden doorkruisen. En net die uitdagingen en kansen vormen vaak de hindernissen of de fundamenten van hun verdere groei.

Herkenbaar? Andere producten dienen zich aan, samenwerkingen worden op poten gezet, het team groeit, er is meer behoefte aan een duidelijke visie, nieuwe diensten moeten een logische plek krijgen in het geheel, employer branding wordt bijzonder belangrijk, de website klopt niet meer met de realiteit, de communicatie gaat over van alles en nog wat …

Kortom: er is behoefte aan een doordachte strategie om niet alleen klanten, maar ook werknemers mee te krijgen in een duidelijk verhaal. En ook dan, zelfs vooral dan, rijzen weer de vragen:

  • Waar wil ik als bedrijf voor staan?
  • Waarin kan ik het onderscheid maken?
  • Hoe zet ik iedereen met de neus in dezelfde richting, niet alleen mijn klanten maar ook andere stakeholders (die zich meestal aandienen samen met de groeifase)?

Bij veel groeiende bedrijven is de identiteit van het bedrijf niet meer zo duidelijk als toen de ondernemer alleen of met enkele mensen begon. Het merkverhaal, het merk-DNA, de aanpak, de website en de communicatiestrategie zijn niet zelden aan een grondige update toe, want ze kloppen niet meer met de realiteit.

Mijn vraag aan die groeiers is dan: als je zelf niet meer helemaal weet waarvoor je staat, hoe kan de rest van de wereld het dan wel glashelder weten?

 

(Re)branding als missing link voor marketing en sales

Niet zelden komt het inzicht om een merk te versterken of rebranden voort vanuit symptomen die zichtbaar zijn in de resultaten van marketing of sales. De marketing doet niet meer wat hij ervoor heeft gedaan, iedereen binnen het bedrijf vertelt een verschillend verhaal en de verkoop staat stil of gaat achteruit.

Toch wordt de oplossing dan vaak gezocht in nog meer marketinginspanningen leveren, nog meer ‘van alles’ communiceren en nog meer inzetten op sales. Vaak met frustratie tot gevolg, want het is een periode waarin moeite noch middelen worden gespaard om meer return te krijgen uit marketing en sales. Helaas vaak zonder het verhoopte resultaat.

Maar groeien als ondernemer wordt zoveel eenvoudiger als je begint bij het begin, namelijk de basis van je nieuwe groei-uitdagingen. Je branding vormt daarbij het fundament voor een gerichte marketing en rendabele sales, uiteraard rekening houdend met de sterke elementen uit de bestaande business.

In zo’n groeifase is een sterke merkidentiteit met een onderscheidend merkverhaal meer dan ooit belangrijk om iedereen met de neus in dezelfde richting te krijgen, om gericht beslissingen te kunnen nemen en om de marketing- en salesinspanningen gestructureerd aan te pakken.

Kort samengevat: hoe duidelijker jij en je medewerkers weten waar je merk voor staat, hoe groter je kans op tevreden klanten, mond-tot-mondreclame, rentabiliteit … en marketing en communicatie die écht werkt.

 

Strategie begint niet met antwoorden maar met vragen

Hét codewoord als je je bedrijf gericht wil laten groeien? Strategie. Of meer specifiek: een goed doordachte strategie die vertrekt vanuit een sterke branding. Want alleen als je merk voor honderd procent duidelijk is, weet je precies wat binnen je strategie past en wat niet. Dan vertellen jij, je medewerkers en ambassadeurs een verhaal dat helemaal klopt. Je schakelt niet zomaar van het ene naar het andere. Je neemt vlotter en meer weloverwogen beslissingen, zoals nieuwe producten in je aanbod en nieuwe medewerkers die echt bij je bedrijf passen. Je ziet beter welke opportuniteiten je kan grijpen en welke je maar beter links laat liggen, omdat ze niet aansluiten bij waar je voor wil staan.

Stel jezelf en je team daarom eens deze vragen en leg vervolgens de antwoorden naast elkaar voor een grondige vergelijking:

  • Met wie willen jullie vergeleken worden? En met wie willen jullie zeker niet vergeleken worden?
  • Welke associaties zou de wereld over je merk moeten hebben als je merknaam genoemd wordt bij mond-tot-mondreclame?
  • Wat zijn de onderscheidende kenmerken van je merk die verder reiken dan containerbegrippen zoals kwaliteit, professionaliteit en snelheid?
  • Wat vertellen jullie precies als iemand vraagt wat jullie doen?
  • Hoe zou een klant jullie business beleven als jullie eens door zijn ogen keken (website, sociale media, wachtruimte, oprit, voicemail, e-mailetiquette, sfeer …).

De antwoorden op die vragen zijn voor veel groeiende ondernemers niet altijd evident en de antwoorden van hun medewerkers brengen vaak verrassende inzichten met zich mee. Want een merk werkt pas optimaal als het consistent en consequent uitgedragen wordt. En als de branding van je bedrijf niet goed zit, dan leveren je commerciële inspanningen vaak veel minder op dan mogelijk is.

Een investering in het beantwoorden van die vragen is dan ook een investering die loont. Altijd. Op strategisch, financieel én creatief vlak. Met meer eenvoud in je bedrijfsstrategie als gevolg. Maar … eenvoud is niet simpel. Je komt er vaak pas toe als je iemand naar je bedrijf laat kijken die de essentie begrijpt en ze ook in woorden weet te vertalen.

 

OpmerKelijk en strategisch groeien

 Bij OpmerKelijk help ik groeiende bedrijven met hun strategische branding. Zodat ze gerichter, rendabeler, gezonder en OpmerKelijker kunnen groeien. Vraag gerust een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan als je wil weten wat ik voor jouw bedrijf kan betekenen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *