Testimonial brandingtraject Delphine De Meyer

Delphine De Meyer, zaakvoerster van Nog

Delphine De Meyer bruist van de ideeën. Met haar concept ‘Nog’ voorziet ze zowel particulieren als bedrijven en feestgangers van gezonde voeding. Het enige probleem? Met een overvloed aan keuze op de menukaart van het ondernemerschap had ze nood aan een duidelijk strategisch concept. Opmerkelijk schotelde haar een gesmaakt brandingplan voor.

Gezocht: structuur

Testimonial brandingtraject Delphine De Meyer“Veel ideeën, weinig structuur. Dat vat mijn ondernemersverhaal kort samen. Tot ik bij Opmerkelijk terechtkwam. Toen ik een opleiding van Katlijn volgde via Unizo, voelde ik dat zij iets voor mijn zaak zou kunnen betekenen. Haar enthousiasme en professionaliteit zetten mij in beweging. Nooit eerder werd ik zo geprikkeld als tijdens een lezing over haar boek TOPgeMERKt.”

“Na het intakegesprek was ik nog meer overtuigd van haar kennis en kunde. Katlijn legde me piekfijn uit wat ik kon verwachten, en dat gaf me vertrouwen. Het is als ondernemer niet gemakkelijk om je ‘kindje’ uit handen te geven, maar bij Opmerkelijk wist ik dat we hetzelfde doel nastreefden. Ik had nood aan een houvast en dat is exact wat ik gekregen heb.”

Eerst praten, dan doen

“Voordat Katlijn en haar team mijn zaak naar een hoger niveau tilden, wilde ik dat ze eerst mijn bedrijf begrepen. Gelukkig stond dat ook voor hen bovenaan op de to-dolijst. Meer nog, ze doken helemaal in mijn business en de bijbehorende opportuniteiten in de markt. Alleen zo zou het uiteindelijke plaatje echt kloppen.”

“Gerichte vragen, benchmarking, een SWOT-analyse … Alle mogelijke vormen van onderzoek passeerden de revue om een duidelijk onderbouwd kader te creëren. Opmerkelijk dook in mijn leefwereld en bracht inzicht. Dat vond ik heel waardevol. Ik leerde wat mijn concrete uitdagingen zijn en hoe ik nog meer het verschil kan maken.”

Tot in de puntjes

“Angstaanjagend perfectionistisch. Zo zou ik de documenten van Opmerkelijk beschrijven. Let op, dat bedoel ik alleen maar positief. Elk besproken topic vind ik terug in de verslagen. Het brandingplan is glashelder. Ook mijn webdesigner was aangenaam verrast: aan de hand van de gecreëerde sitemapstructuur kon zij meteen starten met de uitvoering. Je leest het: ik heb echt fijn met Opmerkelijk samengewerkt. Aan professionaliteit duidelijk geen gebrek. Aan gemoedelijkheid ook niet.”

Alles naar wens

“Katlijn loste al mijn verwachtingen in: ze vroeg, ze zocht, ze vond. Het team koppelde een opmerkelijk merkverhaal aan Nog. Inclusief bijbehorend acroniem (Natuurlijk, Origineel, Gezond): drie woorden die precies omschrijven waar mijn zaak voor staat. Terwijl ik vroeger feedback persoonlijk nam, kan ik het nu kanaliseren naar opbouwende kritiek. Ik ken mijn kapstokken en ik ken mijn zaak.”

“Nog steunt nu op vier pijlers, waardoor ik mijn aanbod en aanpak strategisch kan structureren en aan klanten tonen. Dat is fantastisch, want met maaltijdboxen, cateringopties en leveringen aan huis speel ik in op een waaier aan behoeften. Voeg daar nog toffe merkbelevingselementen aan toe en het strategische brandingplan kon voor mij niet meer stuk.”

Mag het wat meer zijn?

“Naast de verbeterde werking van mijn business schudde Opmerkelijk ook ander advies uit de mouw. Was er een fysieke ideeënbus, dan puilde ze uit. Het verschil met die van mij? Katlijn sorteerde meteen de goede van de minder goede plannen en rangschikte ze op basis van prioriteit. (lacht) Zo ontstond het plan om ontzorgmaaltijden aan te bieden. Iets wat ik met beide handen vastneem en zal waarmaken.”

Warm aanbevolen

“Dankzij het inzicht dat Opmerkelijk mij bracht, vertrouw ik nog meer op mijn eigen kunnen. Ik stap zelfzeker af op een werkgever of feestzaalverantwoordelijke en geniet van die gemoedsrust. Zonder dit brandingtraject had ik geen structuur in mijn zaak gekregen. Ja, het is een investering. Maar wel eentje waarvan je absoluut de vruchten plukt.”

 

Testimonial brandingtraject - Nog

www.nognatuurlijk.be

Voel je dat je een andere richting uit wil met je zaak? Heb je nood aan een externe blik? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Testimonial Brood met een verhaal

Jack en Karien Knapen, zaakvoerders van Brood met een verhaal

Jack en Karien houden van brood. In hun bakkerij in Bocholt serveren ze hun klanten het beste uit hun oven. Ook vennoot Arne deelt diezelfde passie. Maar als ondernemers denken ze graag wat verder dan granen en gist, en beseffen ze hoe belangrijk een sterk merk is. Daarom zetten ze brandingexpert Katlijn aan het bakken.

Never change a winning formula

Karien: “Ik nam jaren geleden deel aan een ondernemersforum van Unizo, waarvan Katlijn de leading lady was. Ze overtuigde me toen al van haar kunnen. Daarom twijfelde ik in 2012 geen seconde om een groepsopleiding bij haar te volgen waarbij we samen aan ieders profilering werkten.

Testimonial Brood met een verhaalNu, zoveel jaren later, stapt Arne mee in ons bedrijf. Door zijn komst als nieuwe vennoot, leek het me interessant om onze branding opnieuw onder de loep te leggen. En wie anders vragen dan Katlijn? Door de positieve voorgeschiedenis, haar stijl en manier van werken, die trouwens perfect bij onze denk- en handelwijze aansluit, kozen we opnieuw vol vertrouwen voor Opmerkelijk.”

Jack: “De start van ons strategische brandingtraject verraste ons enorm. Het team van Opmerkelijk werkte zich uit de naad met SWOT-analyses, benchmarking van andere artisanale bakkers, trendspotting … Dingen waar we zelfs niet aan dachten, passeerden de revue. Ze keken ook naar ideeën buiten de traditionele bakkerswereld. Neem nu bijvoorbeeld de term granista, een leuke kwinkslag naar het woord barista. Hoe mooi is dat! Het vertelt precies hoe zowel Arne als ik naar onze roeping kijken en hoe creatief we uit de hoek willen komen met onze granen en broden.”

Neuzen in dezelfde richting

Karien: “In onze bakkerij hebben we verschillende werkuren. Het is voor ons heel belangrijk om op dezelfde golflengte te zitten. En dat kan alleen maar met een duidelijk afgebakend merk. Zo staan onze neuzen in dezelfde richting en hoeven we niet de hele tijd te overleggen over zaken die we wel of niet kunnen doen.”

Jack: “Ons merkverhaal met vier pijlers (Avontuurlijk vitaal, Legendarisch lokaal, Verrassend normaal en Meeslepend speciaal) is hierbij de perfecte leidraad. Alles wat we nu doen, bekijken we vanuit deze kapstok. Het houdt ons bij de essentie. Meer nog, deze structuur helpt ons ook op het vlak van communicatie naar de klant.”

Geslaagde merkbelevingselementen

Jack: “Voor ons nieuwe merk Brood met een verhaal verzonnen Katlijn en haar team de meest geslaagde merkbelevingselementen gekoppeld aan taal, woordspelingen, citaten … Die link tussen taal en brood is iets dat honderd procent bij ons past. Alles in onze bakkerij heeft nu een verhaal. Onze klanten merken het op. Ze beginnen zelfs spontaan te lachen; het doet hen deugd. En dat is precies wat we willen. We versterken die geschreven boodschappen bovendien met wat we zelf vertellen. Zo maken we er een duidelijk én gestructureerd geheel van.”

Karien: “Katlijn stond ook stil bij onze merkstrategie. Voor ons drietjes waren onze broden sowieso al dé hoofdzaak. Maar naar de buitenwereld vertaalden we dat nog onvoldoende. We moesten onze broden laten shinen en de rest mee in dit plaatje zetten. Katlijn gaf zeer waardevolle tips voor bijvoorbeeld onze aanpak in de winkel, onze bestelsite … Het was de finetuning die we nodig hadden.”

Wake-upcall

Jack: “Dit strategische brandingtraject schudde ons flink wakker als ondernemers. Katlijn onderstreepte hoe belangrijk het was om samen vanuit één structuur onze business te organiseren.

En ook op het vlak van communicatie was dit traject een echte eyeopener. Neem nu het lokale verhaal. Zowel onze granen als onze rogge komen van uit de buurt. Wij weten dat. Maar onze klanten hadden er het raden naar. Nochtans is dit een verhaal dat je moet uitspelen.”

Karien: “Al onze troeven zetten we nu constant in de picture, en dat op verschillende manieren. Van graan tot graag gedaan is een slogan die we maar wat graag tot leven brengen volgens de vier pijlers van ons merk.”

Een waardevolle investering

Jack: “Het brandingplan is een pakket boordevol inzichten en tips die je niet los van elkaar kunt zien. En wil je succes boeken, dan moet je echt elk detail afwerken. Ofwel doe je het dus helemaal, ofwel doe je het niet. Dat maakt het misschien iets minder gemakkelijk, maar het eindresultaat is zoveel sterker.”

Karien: “We zouden dit traject zeker aanraden, maar vooral dan aan de mensen die voor hun merk de puntjes op de i willen zetten. Enkel ondernemers met de juiste overtuiging dus. Alleen dan rendeert Katlijns hulp honderd procent en profiteer je voluit van de diepgang en degelijkheid van dit traject. Het kost misschien wel een hele duit, maar als je alle tijd en energie optelt van heel het team van Opmerkelijk, dan trek je je ogen open.”

Jack: “Dankzij ons brandingplan hebben we nu een houvast voor jaren. Het is een waardevolle tool boordevol handvatten. We hebben alvast het gevoel dat ons broodje gebakken is.” 😊

 

Testimonial Brood met een verhaal

www.broodmeteenverhaal.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een branding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Yves Beckers en Petra Wouters, zaakvoerders van ‘t Veldt (Retie)

Yves Beckers en Petra Wouters, en hun zakenpartners Rob en Caroline, boden met hun zaak ’t Veldt voor ieder wat wils: een zomerbar, een sfeervolle feestlocatie, gezellige teambuildings, uitdagende obstacle runs, perfecte kinderfeestjes, en ga zo maar door. Maar net dit uitgebreide aanbod maakte het voor hen moeilijk. Want ze slaagden er maar niet in om hun merk op een eenduidige manier voor te stellen aan de buitenwereld. Ze vervielen vaak in een en-en-en-verhaal. Daarom besliste Petra en Yves om alles op alles te zetten en ’t Veldt om te toveren tot een sterk merk dankzij een OpmerKelijk brandingtraject.

Streven naar meer diepgang

Petra: “Als we vroeger over onze zaak vertelden, gleden we af naar een onduidelijke mix van dingen. ’t Veldt stond nu eenmaal bol van leuke activiteiten. Wat we misten, was een rode draad in het geheel. Tijdens een traject bij Unizo kwam dat naar boven. De mentor van deze opleiding twijfelde geen seconde en verwees ons door naar Katlijn.

We wilden ons niet meteen vastpinnen op één partij en klopten daarom aan bij verschillende bureaus. Om uiteindelijk toch te kiezen voor Katlijn en haar team. Waarom? Heel simpel. Bij OpmerKelijk vonden we iets terug dat we bij de anderen misten. Het voorstel van Katlijn ging zoveel dieper. Dat was ons onmiddellijk duidelijk.”

Slimme investering

Petra: “Het enige wat ons een beetje deed twijfelen, was het kostenplaatje. Het traject bij OpmerKelijk viel in vergelijking duurder uit en beperkte zich tot een pure brandingstrategie. Toch beslisten we om er voluit voor te gaan! Tijdens het traject vroeg Katlijn ons om even op de rem te gaan staan, zodat we een grondig inzicht konden krijgen in ons merk. En dat bleek achteraf een schot in de roos. Want het brandingtraject gaf ons een vliegende start.”

De vruchten van een SWOT-analyse

Petra: “De SWOT-analyse was een belangrijk onderdeel van ons traject. Katlijn kreeg aan de hand van die studie een klare kijk op onze business en voelde al snel aan waar het schoentje wrong: het gemis aan een eenduidige story. Als ondernemers stonden we te dicht bij ons merk om dat op te lossen. Gelukkig slaagde Katlijn daar wel in. Ze bracht alles samen in een merkverhaal met drie buitengewone pijlers en breide er voor ons een groene draad door.”

Less is more

Petra: “Ook ons aanbod nam Katlijn stevig onder handen. We boden onze klanten altijd veel vrijheid en werkten op maat van hun wensen. Maar die aanpak maakte het zowel voor ons als voor ons cliënteel niet altijd even gemakkelijk.

Katlijn stelde ons gerichte vragen om te komen tot duidelijke pakketten met veel analogieën ertussen. Ons aanbod kreeg op die manier een overzichtelijke structuur met telkens een leuke twist. Op dit moment volgen we een strategietraject om ons aanbod nog meer diepgang en een duidelijke, herkenbare structuur te geven.”

Grote steun tijdens corona

Petra: “We volgden het brandingtraject in volle coronatijd. Dat was een absolute meerwaarde. Zo ontdekten we onze sterktes en zwaktes tijdens een uitdagende periode en konden we nieuwe dingen lanceren die de coronastorm doorstonden. Neem nu bijvoorbeeld onze zomerbar. Daar plukten we al onmiddellijk de vruchten van. We zagen het aantal klanten alleen maar toenemen.”

OpmerKelijk is een zeer waardevolle partner

Petra: “We zijn honderd procent tevreden over ons brandingtraject. Bij elke stap die we namen, vonden we dezelfde kwaliteit en degelijkheid terug. De voorbereidingen van Katlijn en haar team bijvoorbeeld, daar gingen uren werk aan vooraf en ook de verslagen daarna waren tot in de puntjes verzorgd. Tussendoor gaf ze veel tips en concrete ideeën om onze merkbeleving te boosten.

We raden Katlijn en haar team graag aan. Want OpmerKelijk biedt een enorme expertise, kwaliteit en service. Het vertrouwen dat we in Katlijn hebben, is enorm. Als kleine ondernemers hebben we niet alle kennis in huis. Het is dan ook heel fijn om te steunen op een waardevolle partner als Katlijn.”

 

www.veldt.be

Streef jij voor jouw bedrijf, net zoals ‘t Veldt uit Retie, ook naar een branding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

André Claessens van Traiteur Claessens André (Zaventem)

André Claessens wil niet de zoveelste traiteur in het rijtje zijn. Daar past hij voor. Als zorgtraiteur wil hij zich duidelijk profileren op de markt. Maar al snel besefte hij dat hij daarvoor strategische keuzes moest maken. Wie is de doelgroep van mijn zaak? Waaruit bestaat het aanbod precies? Welke opportuniteiten pak ik vast en hoe passen die in het merkverhaal? Kortom, hij worstelde met heel wat vragen. Gelukkig kon hij rekenen op de hulp van brandingexpert Katlijn en het team van OpmerKelijk.

Behoefte aan tegengas

André: “Katlijn gaf een presentatie bij UNIZO. Ik luisterde gretig naar haar verhaal. Onmiddellijk gaf ze me het gevoel dat ze wist waarover ze sprak. Toen niet veel later een bevriende onderneemster – Mieke van Chocola-Tuti – me vertelde over haar brandingtraject bij OpmerKelijk, was ik meteen verkocht.”

“Voor mijn zaak zocht ik iemand met de nodige merkexpertise die de kneepjes van het ondernemerschap kende en het aandurfde om wat tegengas te geven. Al die kwaliteiten vond ik terug in Katlijn. Mijn beslissing voor een rebrandingtraject was dan ook snel gemaakt.”

In de nationale pers

“Voor de lockdown zat ik al enkele keren samen met Katlijn. Tijdens die sessies kwamen de uitdagingen en opportuniteiten van mijn business aan het licht. Maar door corona kwam alles plots in een stroomversnelling. Nu moest het gebeuren! Opportuniteiten die ik eigenlijk pas over een jaar wilde lanceren, pakte ik samen met Katlijn en haar team stevig vast. Dat bleef uiteraard niet onopgemerkt. Plots dook mijn merk op in de nationale pers en kon ik mijn merkidentiteit ten volle uitspelen. Het bleef trouwens niet bij één keer. Want Traiteur Claessens André stond nu om de twee weken in de belangstelling.”

Bestaande beelden doorprikt

“De rebranding van mijn zaak gebeurde niet in een-twee-drie. Katlijn en haar team moesten zich grondig inwerken in mijn sector. Dat deden ze bijvoorbeeld met een SWOT-analyse en een benchmark van mijn concurrenten. Tijdens onze meetings hoorde ik Katlijn heel vaak zeggen dat ze iets ging uitzoeken. Elke keer hield ze woord. Zo kwamen er voor mij verschillende verrassingen uit de bus.”

“De analyses van OpmerKelijk gaven me vele nieuwe inzichten. Mijn focus op de zorgbehoevende senior was bijvoorbeeld te beperkend. Want ook de actieve senioren pasten perfect in mijn doelgroep. Daarnaast twijfelde ik bijvoorbeeld heel hard aan mijn automaten. De inhoud van mijn automaten en de communicatie en stijl errond waren niet in lijn met de rest van mijn zaak. Daar wrong het schoentje. Door aanpassingen door te voeren op advies van Katlijn en te laten aansluiten op de rebranding, werden mijn automaten plots een winfactor!“

De juiste strategische keuzes

“Katlijn bedacht een merkverhaal met vier pijlers. Dit concept zorgde voor een duidelijk kader. Hierop kon ik me baseren om de juiste strategische keuzes te maken en me te onderscheiden van mijn concurrenten. Ik kon vanaf nu duidelijk antwoorden op vragen zoals: waarom kiezen klanten voor mijn bedrijf? Hoe passen de maaltijdautomaten in mijn verhaal? Tot waar loopt mijn regio? Hoe kan ik mijn netwerk vergroten in functie van mijn merkidentiteit? En zelfs: wie krijgt die nieuwe job in mijn bedrijf? Al die belangrijke beslissingen passeerden de revue en ik kon de knopen doorhakken dankzij mijn strategische branding. Het duidelijke concept zorgde trouwens niet alleen voor goede keuzes, het bood me ook de nodige houvast voor mijn communicatie.”

Katlijn is een voorbeeld

“De meerwaarde van Katlijn voor mijn merk was enorm. Ze durfde verder te kijken dan haar neus lang is en kwam met inspirerende voorbeelden, zelfs buiten onze sector. Katlijn deed wat ze beloofde en motiveerde me tot in het kleinste detail. Eigenlijk is ze voor mij een prachtig voorbeeld van hoe een ondernemer hoort te zijn en hoort te handelen. Ik durf gerust te zeggen dat ik na mijn traject als zaakvoerder enorm gegroeid ben en nu veel meer kennis heb op alle niveaus.”

Fantastisch resultaat

“Ik kan een brandingtraject bij OpmerKelijk alleen maar aanraden. Persoonlijk vind ik het zelfs te goedkoop. Want wat je eruit kan halen, is fantastisch. Door kleine zaken te veranderen op aanraden van Katlijn, heb ik het traject al helemaal terugverdiend. En ik moet eigenlijk nog beginnen met het implementeren van mijn plan!”

“Dit brandingtraject is een echte verademing. Voordien kreeg ik vooral veel gebakken lucht als het over branding, communicatie en strategie ging. Maar nu weet ik het honderd procent: ik heb waar voor mijn geld gekregen, en zelfs meer dan dat!”

 

www.traiteurclaessensandre.be

Streef jij voor jouw bedrijf, net zoals Traiteur Claessens André, ook naar een branding waarmee je het verschil maakt en meer omzet kan genereren? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Ben Sanders en Thérèse Dirkx, zaakvoerders van EEThentiek (Arendonk)

Ben Sanders en Thérèse Dirkx zijn geen groentjes in het vak. Al jaren runnen ze het succesvolle ETM Catering waarbij ze bedrijven en grotere groepen laten genieten van pareltjes uit hun keuken. Sinds kort gaan ze nog een stap verder: ze verkopen authentieke, lekkere en gezonde afhaalgerechten en heel wat extra’s via hun eigen conceptstore. Voor deze nieuwe uitdaging beseften ze meteen het belang van een goede branding. Nog voor hun conceptstore de deuren opende, kozen ze vol overtuiging voor een brandingtraject bij OpmerKelijk.

Een merk dat bij je past

Thérèse: “Een sterk merk is enorm belangrijk voor een onderneming. Ben en ik wilden dan ook graag een heel duidelijk plan. Alleen zagen we het zelf niet zitten om onze nieuwe brand van a tot z op poten te zetten. Daarom gingen we op zoek naar een partner met de nodige brandingexpertise.”

“Voor ik bij Katlijn terechtkwam, had ik al een minder goede ervaring achter de rug. Mijn vorige bureau begreep niet waar ik naartoe wilde. Ze stelden misschien wel mooie dingen voor, maar ik vond er mijn visie niet in terug. Maar bij OpmerKelijk was ik van meet af aan tevreden over de aanpak. In plaats van gewoon maar dingen te creëren, startte ze met luisteren. ‘Wat willen Thérèse en Ben?’, dat stond centraal.

Ik wilde bijvoorbeeld eerst een naam en dan pas werken aan elementen zoals merkbeleving en -associaties. Hoewel dat niet strookte met de normale manier van werken bij een brandingtraject, paste Katlijn zich perfect aan.”

Structuur in de chaos

“Ik ben met duizend dingen tegelijk bezig in mijn hoofd. En dat is niet altijd gemakkelijk voor een brandingpartner. Toch kon Katlijn op elk moment een versnelling hoger schakelen. Ze snapte altijd waar ik naartoe wilde. Ze hield daarbij het stuur stevig vast en goot alles in een mooie structuur. Om altijd mee te zijn, moest ze zich niet alleen grondig inwerken in de cateringsector. Ze analyseerde ook ons bedrijf tot in het kleinste detail via een interne en externe analyse.”

Haar luisterend oor zorgt voor resultaat

“Onze gesprekken wierpen vruchten af. Dat was heel duidelijk. Katlijn pakte het bedenken van de naam heel grondig aan en hield sterk rekening met onze authenticiteit om te komen tot een naam die volledig bij ons paste. Zo werd EEThentiek geboren. Ook het concept kwam er op basis van wat ze als essentie haalde uit onze besprekingen en vertaalde naar een sterk concept. De drie pijlers EET lekker, EET bewust en EET verrassend die ze formuleerde, sloten perfect aan bij onze visie. Katlijn zorgde voor de juiste vertaling en het duidelijke kader.”

Naar meer merkbeleving

“Bij een sterk merk hoort natuurlijk veel beleving. Katlijn liet ook op dat vlak haar creativiteit los. Ze stelde bijvoorbeeld een hele reeks creatieve woordspelingen, quotes en woorden voor rond het concept om mensen te verrassen. En ze lanceerde nog andere leuke ideeën op het vlak van merkbeleving. Bij elke realisatie overzag ze het eindresultaat. Zo had ik altijd de zekerheid dat elk detail klopte met onze branding.”

We maken er samen iets van

“Tijdens het traject voelden Ben en ik op elk moment dat Katlijn geloofde in ons merk en dat ze er echt iets van wilde maken. Ook haar strategisch meedenken en haar gerichte opvolging vond ik een duidelijke meerwaarde. Ik raad het OpmerKelijke brandingtraject dan ook graag aan andere ondernemers aan.”

 

www.eethentiek.be

© Grafisch ontwerp door Astrid Graphics.

 

Streef jij, net zoals EEThentiek uit Arendonk, ook naar een sterke branding om jouw onderneming uniek in de wereld te zetten? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Geert Goffin, zaakvoerster van gast-vrij

Tijdens een professionaliseringstraject van Toerisme Limburg werd de zaak van Geert Goffin van a tot z geanalyseerd. Uit dat onderzoek bleek dat vooral de communicatie rond haar drie vakantiewoningen beter kon.

Omdat ze dankzij haar brandingtraject kon terugblikken op een positieve ervaring met OpmerKelijk, koos Geert voor dezelfde professionele aanpak om haar communicatie aan te pakken.

Professionele kijk op de zaak

Geert: “Mijn zaak gast-vrij is eigenlijk een overkoepelende naam voor mijn drie vakantiewoningen: StroEnzo, VillaEnzo en ZussEnzo. Elk verblijf is uniek en heeft een specifiek karakter.

Omdat ik heel snel evolueerde van één naar drie vakantiewoningen, zocht ik iemand met de juiste knowhow om de overkoepelende communicatie aan te pakken en meer de focus te leggen op de rode draad tussen de woningen. Sara en Lisa waren de communicatieprofessionals die ik zocht. Tijdens een communicatietraject namen ze de communicatie van mijn merk grondig onder de loep.”

Wisselwerking werkt

“Wie aan een traject begint, mag heel wat huiswerk verwachten. En op elke taak bouw je telkens verder. Zo ga je stap voor stap vooruit naar een communicatie die honderd procent op maat van je business is.

Je geniet ook van een constante wisselwerking tussen Sara, Lisa en jezelf. De voorstellen die je doet, brengen het team van OpmerKelijk op ideeën en vice versa. Je inspireert elkaar dus voortdurend. Het communicatietraject heeft een bepaalde structuur, maar door die wisselwerking blijf je niet steken in algemene zaken. Alle communicatie wordt gekneed naar je merk toe.”

360°-benadering op alle levels

“Ik vond mijn communicatietraject een boeiende reis. Sara en Lisa waren altijd goed voorbereid en luisterden perfect naar mijn wensen of vragen. Daarnaast merkte ik dat niets aan hun aandacht ontsnapte. Noem het gerust een 360°-benadering. Zowel inhoudelijk als op het vlak van communicatiekanalen werkten ze geëngageerd mee aan mijn project.

Van bij de start van gast-vrij zorg ik voor een huiselijke toets, zodat mensen zich op hun gemak voelen in hun vakantiewoning. Daarom introduceerde ik bijvoorbeeld veel elementen uit de hyggefilosofie. Sara en Lisa spoorden me aan om dat als houvast te gebruiken in mijn communicatie. Dat werd de verbindende factor tussen mijn drie woningen en bepaalde mijn tone of voice.

Een ander voorbeeld van hun inhoudelijke aanpak was de keuze voor de ik-vorm in alle teksten. Voor dit traject gebruikte ik altijd de we-vorm, terwijl ik eigenlijk mijn zaak alleen runde. Door voor de ik-vorm te gaan, werd de band sterker tussen mezelf en mijn gasten. Ze noemen me zelfs al ‘gastvrouw Geert’ in hun reviews.”

Offline en online communiceren

“Tijdens het communicatietraject werkten we aan offline communicatietools, zoals folders, communicatie in de vakantiewoningen zelf, enzovoort. En ook mijn online communicatie kreeg alle aandacht. Mijn mailverkeer, nieuwsbrieven, sociale media, website, blogs … echt alles passeerde de revue.

Voor mijn nieuwsbrieven bijvoorbeeld kreeg ik de taak om een lijst met topics neer te pennen. Ik slaagde erin om veel ideeën te verzamelen. Lisa en Sara vulden mijn lijst aan met onderwerpen waaraan ik nooit gedacht zou hebben. Dat was voor mij opnieuw een mooi voorbeeld van de meerwaarde van een goede wisselwerking.”

Wauw, wat een resultaat!

“Ik heb nu een duidelijke communicatiestrategie die perfect vertaald wordt in mijn communicatieplan. Dit lijvige document met to do’s, doelstellingen, ideetjes en enorm veel bijlagen (onder meer een lijst van zoekwoorden, veel inspiratie voor Facebook en Instagram en een echte contentplanner) is mijn handleiding voor de komende jaren. Ik heb het zelfs al laten printen en inbinden bij de drukker. 😊

Wie zijn of haar communicatie op een professionele manier wil aanpakken, raad ik dit communicatietraject absoluut aan.”

 

www.gast-vrij.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar communicatie die perfect aansluit bij je branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Kris Vanstraelen en Nicole Reynders, zaakvoerders van Het Buskruid

Kris Vanstraelen en Nicole Reynders runnen al jaren hun hotel Het Buskruid in Lummen. Na een doorlichting van Toerisme Limburg kwamen er heel wat positieve aspecten naar boven. Een mysteryguest gaf een gunstige evaluatie en hun niet-alledaagse ontbijt kreeg een pluim. Maar er waren ook stevige werkpunten, zoals een gebrek aan merkbeleving en een gedateerde manier van communiceren. Daarom beslisten Kris en Nicole om een nieuwe weg in te slaan. En dat werd een BIJzonder OpmerKelijke weg!

Hotel van alles

Nicole: “Als je als man en vrouw samen in een zaak werkt, heb je alleen oog voor je eigen visie. En in mijn geval ging dat over bijzonder veel ideetjes. Vaak opende ik ’s ochtends mijn ogen en was er weer een nieuw plan geboren. Ook piepte ik wel eens over de haag om te zien wat anderen deden. Zo kwamen we in een situatie terecht met ongelooflijk veel ideeën maar zonder enige structuur. De rode draad ontbrak in ons verhaal. We wilden te veel verschillende dingen aanbieden.

Daarnaast merkten we meer en meer dat onze communicatietools achterhaald waren. Onze website werd ooit door een kennis in elkaar gebokst, ons logo was van de hand van onze dochter. Zoveel jaren terug kon dat allemaal. Maar nu kom je in een situatie waar de klant meer gewoon is en meer verwacht. Alles bij mekaar was er dus wel wat werk aan Het Buskruid. Vandaar de stap naar Katlijn.”

Van ‘gebakken lucht’ naar een BIJzonder plan

“Ik moet toegeven dat mijn man niet meteen stond te springen om de hulp van OpmerKelijk in te schakelen. Hij mopperde soms dat het ‘veel geld was voor gebakken lucht’. Maar ik was volhardend en uiteindelijk volgden we samen het brandingtraject. Sessie na sessie zag ik Kris veranderen. En hoe concreter Katlijn het plan maakte, hoe meer hij begreep waar we naartoe wilden en hoe enthousiaster hij werd. Toen het plan er was, zag hij het helemaal niet meer als gebakken lucht.”

Twee soorten klanten: een moeilijke denkoefening

“We kwamen bij Katlijn ook niet meteen met de meest voor de hand liggende situatie. Ons hotel is door de week strikt voor zakenmensen en tijdens het weekend staan we paraat voor toeristen. We moesten dus een concept uitwerken dat zowel voor professionele gasten hanteerbaar was, als voor mensen die gewoon even willen uitblazen of de omgeving ontdekken.

Katlijn kwam daarbij heel verrassend uit de hoek. Ze toverde ons bijenverhaal als onderscheidende factor naar boven. En dat is echt de dada van Kris, want hij is imker. Ons concept bestaat nu uit 3 + 1 pijlers. Bij Het Buskruid kan je BIJtanken, BIJleven, BIJleren en BIJeenkomen. De eerste twee pijlers staan in het teken van onze weekendarrangementen, de derde pijler legt de focus op onze workshops, en de vierde pijler zet onze vergaderruimte en onze pipowagen in de natuur in de schijnwerpers.”

Een BIJzonder plan

“Het plan dat we nu in handen hebben, past helemaal bij ons. Het bijenverhaal is onze passie en het is ook nog eens hip en trendy. Zo brengen we iets unieks tot bij de mensen. Het duidelijk afgelijnde concept brengt rust, duidelijkheid en doelgerichtheid. Alles wat niet binnen dit kader valt, kan ik nu prima loslaten. Zo durf ik nu bestaande zaken te schrappen. Pas op, dat is zeker geen simpele oefening. Want zodra je producten van je productenlijst schrapt, zeg je ook meteen vaarwel tegen die specifieke inkomsten. Maar met het plan dat nu op tafel ligt, heb ik er alle vertrouwen in dat we dat kunnen opvangen met onze nieuwe aanpak.

Ik zie deze rebranding als een vertrekpunt. Vanuit de nieuwe merkbeleving hebben we al nieuwe producten en workshops ontwikkeld. Neem nu de sessies ‘Tekenen met bijenwas’ en ‘Bijenwaskaarsen maken’. De aanpak en thema’s van die workshops passen honderd procent in ons BIJzondere kader en creëren veel beleving.”

De sterktes van Katlijn

“Katlijn wist me constant te verrassen. Het is zo leuk als mensen daartoe in staat zijn. Ze hielp ons tijdens het vele denkwerk, zette de toon met onze bijentroef en kwam zeer creatief uit de hoek bij het opzetten van ons concept, maar ook bij het vertalen van dit concept naar de buitenwereld. Wij claimen nu met veel plezier woorden als BIJtanken, BIJleren, BIJleven en BIJeenkomen. Zalig, toch!

Na het brandingtraject laat Katlijn je bovendien niet zomaar los. Ze reikt je vrijblijvend verschillende contacten aan om mee samen te werken. Ze organiseert ook aftoetsmomenten. Zo krijg je bijvoorbeeld de kans om je nieuwe logo te laten beoordelen vanuit je branding. En gaat je vraag verder dan wat er in de offerte stond, dan is zij daar heel transparant over. Geen financiële surprises dus.

Kris en ik zijn heel tevreden over de ondersteuning van Katlijn, maar een brandingtraject zomaar aan wie dan ook aanbevelen, zal ik niet doen. Je moet er echt wel voor openstaan en willen investeren in je merk. Ben je dynamisch, wil je de handen uit de mouwen steken en durf je uit je comfortzone te stappen, dan is OpmerKelijk helemaal je ding.”

www.hetbuskruid.be

Wil je voor jouw bedrijf ook een merkbeleving creëren die het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.