Ingrid De Potter, zaakvoerster van Comforthome

Ingrid De Potter zorgt met haar bedrijf Comforthome voor huishoudhulp bij particulieren. Ze doet dat al jaren succesvol: Comforthome is een vaste waarde in en rond Brasschaat en Bassevelde. Maar na tien jaar in het vak voelde Ingrid dat ze moest bijbenen op het vlak van haar branding, marketing en communicatie. De behoefte aan een professionele profilering van haar bedrijf was de perfecte uitdaging voor OpmerKelijk.

Vanuit mijn buikgevoel

Ingrid: “Ik heb Comforthome altijd geleid vanuit mijn buikgevoel. En omdat ik aan het hoofd sta van een bloeiend bedrijf, is dat ook nooit echt een probleem geweest. Toch voelde ik het al enkele maanden kriebelen. Ik zag wat de concurrentie deed op het vlak van marketing en communicatie. En toen ik een vergelijking maakte met mijn bedrijf, moest ik bekennen dat ik wat achterliep. De profilering van Comforthome moest professioneler, dat was duidelijk! Via een vriendin leerde ik Katlijn kennen. En zo belandde ik in een brandingtraject van OpmerKelijk.”

Gebakken lucht?

“Eerlijk? Vóór dit traject vond ik alles wat met branding te maken had gebakken lucht. Ik zat in het begin dan ook met enorm veel twijfels. Ik hou nu eenmaal van dingen die heel tastbaar en concreet zijn. Katlijn heeft mijn gevoel daarin veranderd. Door haar open en duidelijke manier van communiceren bracht ze me tot rust en kon ik gewoon eens nadenken over de dingen die belangrijk waren voor mijn bedrijf. In die zin tekende ik dus niet alleen in op een ingrijpende brandingoefening, maar ook op een soort strategische begeleiding voor mijn ondernemerschap.”

Mijn brandingplan als startpunt

“Het proces dat ik tijdens dit brandingtraject doormaakte, gaf me een enorme boost. Ik kwam echt tot het besef dat dit plan een startpunt was van een verder verhaal.

Na het traject had ik een lijvig document in handen. Maar om dat plan, die investering te laten renderen, moest ik het ook in de praktijk brengen met de juiste mensen. Katlijn leerde me om een stukje afstand te nemen van het idee dat ik het zelf altijd beter wist en kon. Ik ging met een bekwaam team aan de slag. Die strategische keuze komt mijn business nu zeker ten goede.”

Naar een duidelijk concept

“Een van de onderdelen uit mijn brandingplan is mijn concept. Dat schept een duidelijk kader voor iedereen. Comforthome staat voor comfort en tevredenheid voor zowel de mensen thuis als de eigen werknemers. En dat op vier domeinen: wooncomfort, leefcomfort, kookcomfort en extra comfort. Dit concept is de kern van de professionele profilering die ik zocht.”

Troeven van Katlijn

“Katlijn is een heel ander type dan ikzelf ben. Toch voelde ik al snel een klik. Door haar oprechte en eerlijke manier van communiceren kan Katlijn haar schouders zetten onder elk merk. Haar enthousiasme en volharding werken dat uiteraard nog eens flink in de hand.

Wat ik ook enorm apprecieerde, is het respect dat ze voor mij toonde. Ze zag duidelijk wat ik al gerealiseerd had binnen mijn bedrijf. Dat gaf me een goed gevoel. Van die basis vertrokken we. En dan vroeg ze me eigenlijk om nog ietsjes verder te gaan met het in de kijker zetten van wat ik al gerealiseerd had. Geloof me, van die initiële schroom bleef niets meer over.” 🙂

Naar een merk met een mooie toekomst

“Ook de creatieve kant van Katlijn is een mooie troef. Dankzij haar heb ik nu een hele reeks waardevolle creatieve voorzetten. Van baseline tot slogan, tot zelfs een aanzet voor een echte retrobranding met straffe kleuren en ga zo maar door. Ook leerde ik mensen uit haar netwerk kennen, met wie ik nu aan de Comforthome-weg timmer.

Ik voel dat ik nog maar aan het begin sta van een mooi verhaal. Ik heb me wel voorgenomen om helemaal bij te blijven. Daarom volgde ik recent al twee extra trajecten bij OpmerKelijk: het communicatietraject en een socialemediaopleiding. Stuk voor stuk diensten die ik graag aanraad aan anderen. Net zoals de begeleiding van Katlijn trouwens.”

 

www.comforthome.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een onderscheidende branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Joke Decru, directeur van AAP vzw

Joke Decru staat aan het hoofd van AAP (Animal Assisted Projects), een vzw die het maatschappelijk welzijn wil verhogen via positieve mens-dierrelaties. Voor Joke zelf was het altijd heel duidelijk welk pad ze bewandelde met haar organisatie. Maar als ze dat moest uitleggen aan vrijwilligers of stakeholders, kwam ze telkens met een andere invalshoek op de proppen. Al snel realiseerde ze zich dat AAP behoefte had aan een duidelijke branding. Daarvoor zocht én vond Joke hulp bij OpmerKelijk.

Hoe zet ik mijn business op papier?

Joke: “AAP is ontstaan vanuit mijn buikgevoel. Ik wist haarfijn wat ik wilde doen en hoe. Alles zat heel duidelijk in mijn hoofd. Toch merkte ik al snel dat als ik moest uitleggen waarvoor AAP stond, ik telkens een ander verhaal bracht. De rode draad was zoek. Dat gevoel kwam nog meer naar voren toen ik mijn website op poten wilde zetten. Ik kreeg mijn business niet op papier. Dus ging ik op zoek naar hulp.”

De referentie op Facebook

“Op de markt heb je bijzonder veel spelers. Marketingbureaus, communicatiebedrijven, brandingexperten … Kies daar maar eens uit. Ik vond dit niet zo simpel. Daarom stelde ik de vraag naar een goede merkexpert in een Facebook-groep. Zo kwam ik bij Katlijn van OpmerKelijk terecht. Verschillende mensen gaven haar door als referentie en hun ervaring bleek juist te zijn. Vanaf het eerste intakegesprek was er meteen een klik.”

Meer duidelijkheid = meer opportuniteiten

“Bij het begin van mijn brandingtraject gooide Katlijn AAP volledig ‘overhoop’. Mijn hele business werd binnenstebuiten gekeerd en alles werd in vraag gesteld. Daarna bouwden we samen mijn merk weer op. Met de hulp van Katlijns kennis en visie groeide ik naar een duidelijke structuur. Ik leerde afbakenen wat ik wel en wat ik niet wilde doen. Zo kan ik me nu beter profileren naar de buitenwereld toe. We krijgen nu veel meer interessante opportuniteiten. Ik ben zo dankbaar! Dit was echt wat we nodig hadden bij AAP.”

Het concept van AAP

“Katlijn bedacht een strategisch en creatief concept voor AAP. Drie pijlers leggen haarfijn uit wat we doen in onze vereniging. Binnen ‘Aallez’ koppelen we de zorg voor een dier aan een 55+’er. Bij ‘Aamaai’ staat het contact met het dier centraal. Opgeleide vrijwilligers gaan samen met hun dier op bezoek bij een woonzorgcentrum of een therapeutisch centrum. En met ‘Aahzo’ verbeteren we de relatie tussen mens en dier via workshops, lezingen, enzovoort. Het is een duidelijk verhaal naar de buitenwereld toe. En het is een perfecte kapstok voor mezelf. Het zorgt ervoor dat ik niet meer op elke opportuniteit schiet die voorbijkomt.”

Een warm OpmerKelijk nest

“Stap je in een brandingtraject bij OpmerKelijk, dan kom je terecht in een warm nest. Dat geeft een fijn gevoel. Katlijn en haar team laten je op geen enkel moment los. Ook niet als je je brandingplan al in handen hebt. Heb je behoefte aan extra expertise, dan helpen ze je zeker verder. Er zijn bovendien nog tal van andere diensten die heel nuttig zijn om je branding en communicatie te versterken. Zo volgde ik bij OpmerKelijk al een training rond Instagram.

In datzelfde OpmerKelijke nest zitten ook mensen met wie Katlijn vaak samenwerkt. Zoals copywriters, vormgevers en rekruteringsbedrijven. Stuk voor stuk ondernemers van wie je weet dat ze te vertrouwen zijn en dat ze zullen verder helpen om je doel te bereiken.”

Externe expertise voor elk bedrijf

“Elke ondernemer zou bij Katlijn moeten aankloppen. In welke fase hij of zij ook zit. Of je nu starter bent of al een poos meedraait, het is een echte aanrader. Soms zit je als zaakvoerder zo dicht op de realiteit dat het goed is om iemand extern met veel expertise te betrekken. Katlijn pakt je zaak vast, doorprikt de vanzelfsprekendheden en brengt je tot een duidelijke branding. En dat is een héél dankbaar gegeven.”

 

www.aapvzw.be

Streef jij ook naar een OpmerKelijke branding om jouw bedrijf of vzw onderscheidend te positioneren? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Bert Vandermeer en Petra Rubens, zaakvoerders van The Water Purifier

Petra Rubens staat samen met haar man Bert Vandermeer en technisch verantwoordelijke Tijl Clerckx aan het roer van The Water Purifier. Met hun bedrijf bieden ze eerlijke oplossingen aan voor onze dagelijkse behoefte aan water. Ze richten zich daarbij zowel tot particulieren als kantoren, scholen en ziekenhuizen. Hoewel de fundamenten van hun business er al stevig stonden, voelden ze dat er nog veel potentieel zat in The Water Purifier. Ze kozen dan ook voor een brandingtraject bij OpmerKelijk.

Van scepticus naar ambassadeur

Petra: “The Water Purifier is niet mijn enige professionele uitdaging. Ik ben ook zaakvoerster van Talent4People. Met dit bedrijf was ik al te rade gegaan bij Katlijn. Dus ik wist precies wat zij voor The Water Purifier kon betekenen. Ik moest niet overtuigd worden. Maar voor Bert lag dit totaal anders. Hij nam bij de start een afwachtende houding aan. Ik betrapte hem zelfs op de uitspraak: ‘Als we al het voorbereidende werk zelf moeten doen, tja …’ Van een scepticus gesproken (lacht)!”

“Maar gaandeweg begon hij zijn mening te herzien. Hij merkte dat zijn visie en de verschillende dingen die we met The Water Purifier doen, plots veel beter vertaald werden naar de buitenwereld. Niet alleen met woorden en met een verhaal, maar ook door een duidelijk concept. Bert groeide zelfs uit tot een sterke ambassadeur voor OpmerKelijk.”

Weg met de heilige huisjes

“Tijdens het brandingtraject werkten we aan een duidelijk concept. Zo draait onze business nu rond duidelijke pijlers: Healthful Water (gezond drinkwater), Careful Water (systemen om het water te ontharden en koelers op de waterleiding) en Trustful Water (ontijzeren en filteren van water). We focussen op twee kerntakken: we zijn zowel purifier als supplier.”

“Maar het brandingtraject stopt niet bij het juiste verhaal vinden … Samen met Katlijn namen we bijvoorbeeld ook onze bedrijfsstructuur onder de loep: waar de risico’s zitten, welke groeimarkten zijn er, enzovoort. Bert en ik waren het gewend om vanuit ons product te vertrekken. Daar bracht Katlijn absoluut een verandering in. Zelfs zaken zoals de sitemap van de website uitwerken en de slogan op onze vrachtwagen bepalen, hoorden bij het traject. Het gaat echt wel héél ver.”

“De aanpak van Katlijn is een serieuze meerwaarde voor het uiteindelijke plan. Ze doet 100 % moeite om je business te begrijpen, ze durft alles in vraag te stellen en trapt zo eens goed tegen de heilige huisjes. En merkt ze dat er iets niet helemaal met je visie matcht? Dan blijft ze daarbij stilstaan. Want je bedrijf moet wel jouw kindje blijven.”

Leuk zo’n branding, maar wat levert het nu op?

“Als businessmensen willen we alleen investeren als het rendeert. Dat is logisch. En hoe mooi dat begrip ‘branding’ ook klinkt, we willen vooral dat er een duidelijke win is. In ons geval kon je er echt niet naast kijken. We hebben naar aanleiding van het traject onze offertes anders verwoord en gestructureerd en kregen daarbij ondersteuning van OpmerKelijk. Het resultaat was er meteen: we krijgen nu veel meer onmiddellijke toezeggingen dan voorheen. Zo besparen we veel tijd en verdienen we onze investering gemakkelijk terug. Bert zegt nu heel vaak: ‘Dat het zo snel gaat, had ik nooit durven dromen.’”

“Je moet uiteraard wel voor de juiste brandingpartner kiezen. Maar met Katlijn zit dat helemaal goed. Ze is een consultant, geen coach. Je komt bij haar geen zweverige toestanden tegen, ze is heerlijk to the point, ze is een vat vol kennis en ervaring en weet wat ondernemen is. Ik raad OpmerKelijk dan ook heel graag aan.”

www.twp.be

Streef jij ook naar een sterke branding om jouw bedrijf onderscheidend in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

farmfun

Patrick Weltjens en Caroline Van Dijck, zaakvoerders van FarmFun

Patrick Weltjens en Caroline Van Dijck hebben in Bocholt een melkveebedrijf met zo’n 150 koeien. Omdat er in en rond de boerderij zoveel te beleven was, richtten ze samen FarmFun op. Hun doel? Een unieke locatie vol toffe activiteiten creëren voor originele teambuildings, kinderfeestjes en vrijgezellendagen. Omdat de pijler van de teambuildings zijn potentieel nog niet optimaal benutte, wilden Patrick en Caroline hun branding herbekijken. Hoe konden ze de bedrijfswereld beter bereiken? Een vraag waar brandingspecialist Katlijn wel raad mee wist.

Caroline: “We wilden een aanpak die meer gericht was op bedrijven. Onze boerderij biedt de ideale locatie om originele en superleuke teambuildings te organiseren. Helaas wisten we niet hoe we die bedrijven moesten bereiken. We hadden behoefte aan professionele hulp om vanuit een sterk concept en de juiste communicatie bedrijven aan te spreken. Via mond-tot-mondreclame kwamen Patrick en ik bij Katlijn terecht. Ik ging eens proeven van een van de OpmerKelijke workshops en die smaakte naar meer. Al het goede dat ik over Katlijn had gehoord, werd bevestigd. Ik had vertrouwen in haar en vroeg haar om ons te helpen.”

Een sterk concept

“Katlijn zegt altijd dat een sterk concept eenvoudig moet zijn en vooral inspeelt op het gevoel. Het moet een antwoord bieden op de concrete behoeften van je doelgroep én origineel zijn. Ze ging meteen heel intensief aan de slag en bedacht voor ons een concept rond het thema ‘koe’. Het concept maakt de brug tussen de boerderij en de filosofie van bedrijven: zij willen natuurlijk een return halen uit hun teambuilding. Medewerkers van bedrijven zijn daarom bij ons voor een dag koe-llega’s die door de teambuilding met elkaar gaan koe-mmuniceren, koe-nnecteren en koe-coonen. Na een dag bij ons wordt de ‘koe’ terug ‘co’, maar dan sterker, hechter en beter. Kortom: een teambuilding bij ons is niet alleen farmtastisch leuk, maar versterkt ook de teamgeest. Knap hoe Katlijn erin geslaagd is om ons melkveebedrijf te integreren in een sterk merk en helder concept. Dat getuigt van veel denkwerk, inzet en creativiteit!”

Geen compromis

“De eerlijkheid gebiedt me om te zeggen dat ikzelf meteen overtuigd was van de kracht van het concept, maar dat Patrick er niet helemaal achter stond. Dat was niet gemakkelijk voor Katlijn, maar ze ging er heel positief mee om. Ze gaf een sterk pleidooi voor het concept met goede argumenten en legde geduldig aan Patrick uit waarom het zo sterk was. Ze koos niet meteen voor een compromis en bleef achter haar idee staan, maar maakte ons duidelijk dat ze ons niets wilde opleggen, ook al geloofde ze heel hard in het concept. Ze kon Patrick overtuigen en hij is nu helemaal mee! De eerste keer dat ik onze drie koe-ideeën met een groep deelde, was in het midden van ons traject. Tijdens een teambuilding met 90 mensen heb ik honderduit verteld over koe-mmuniceren, koe-nnecteren en koe-coonen. En wat zag ik ’s avonds op Facebook? Een van de deelnemers sprak met die termen lovend over de teambuilding. Dat gaf ons natuurlijk een echte boost!”

Waarde voor je geld

“Ik kan alleen maar positief zijn over ons businesstraject. Katlijn helpt je echt waar ze kan. Ze is altijd bereid om advies te geven. Ook op communicatief vlak heeft ze ons erg ondersteund. Dat was een grote meerwaarde en we hebben dat echt geapprecieerd.”

Meteen opnieuw

“Katlijn is een supertoffe vrouw die weet waarmee ze bezig is. Ze is enthousiast en to the point. Ik heb niets dan lof voor haar. Zonder haar begeleiding zouden we vandaag niet staan waar we staan. Ik heb het businesstraject dan ook al aan andere ondernemers aangeraden. En als ik zou kunnen, dan zou ik meteen opnieuw een traject volgen. Ik vond het echt jammer dat het was afgelopen, want ik reed elke keer met veel plezier naar OpmerKelijk.”

 

www.farmfun.be

Streef jij ook naar een sterk concept voor je onderneming? Kies dan voor het businesstraject van OpmerKelijk. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Talent4people

Petra Rubens, zaakvoerster van Talent4People

Talent4People biedt kmo’s oplossingen aan voor al hun hr-uitdagingen. Het bedrijf van zaakvoerster Petra Rubens ondersteunt kmo’s in hun human resources en fungeert als een echte externe personeelsdienst. Omdat Petra aanvoelde dat de profilering van haar zaak niet op maat van haar doelgroep was, vroeg ze Katlijn om hulp met haar branding. Het begin van een mooie en rendabele samenwerking.

Petra: “Ik wist dat de dienstverlening en de structuren van Talent4People helemaal aangepast waren aan de behoeftes van kmo’s. Toch botste ik in salesgesprekken vaak op een muur. Potentiële klanten hapten niet toe. De reden? Ik profileerde mijn bedrijf op de verkeerde manier. Ik zat met Talent4People in een groeifase, maar ik moest vaststellen dat mijn foute profilering mijn groei afremde. Het gevolg was dat ik niet alle opportuniteiten van mijn business benutte. Ik ontmoette Katlijn op het Word OpmerKelijk Geïnspireerd-event dat ze jaarlijks organiseert. Haar expertise in branding en communicatie bleek precies wat ik nodig had.”

Instant effect

Het effect van de samenwerking kwam sneller dan verwacht. Petra: “Het aanbod van Talent4People op zich zat goed, maar Katlijn en ik hebben eerst een echt concept uitgewerkt waarmee ik met mijn merk het onderscheid kon maken. Vervolgens hebben we dit vertaald naar mijn communicatie. Ik deed mijn bedrijf tekort door niet goed te communiceren waarvoor ik stond en welke meerwaarde ik kmo’s kon bieden. Katlijn hielp me om de juiste woorden te vinden. In de tweede sessie al bepaalden we mijn steppingstones en werkten we aan mijn concept, dat in een latere fase de basis zou vormen van mijn elevator pitch. Het resultaat? Ik kon beter uitleggen wat Talent4people precies deed. En echt, vanaf dat moment stroomden de klanten toe. Ik communiceerde eindelijk in de taal van kmo’s en kon weer groeien. Ik stond versteld van het snelle effect: mijn gerichtere profilering vertaalde zich meteen in een hogere omzet.”

Puntjes op de i

“De aanpak van Katlijn is heel doordacht en uitstekend onderbouwd. Ze heeft in haar trajecten aandacht voor alle aspecten van je onderneming. En dat gaat heel diep, tot de prijssetting toe. Katlijn dwingt je om ook in een drukke groeifase stil te staan en na te denken over wat je aan het doen bent en welke richting je uit wilt gaan. Ze brengt je tot inzichten en zoekt tot ze de perfecte profilering voor jouw zaak vindt. Ze is dan ook heel persoonlijk betrokken en hanteert een motiverende en inspirerende aanpak. Zo’n traject is heel intensief. Je brein maakt echt overuren. Ik vond het ook een meerwaarde dat Katlijn zo veeleisend is. Het moet helemaal correct zijn en goed voelen voor haar. Dat ze de puntjes op de i zet, is een understatement. Ze legt samen met jou stevige fundamenten waarop je jouw bedrijf verder kunt uitbouwen en waarmee je meteen rendabeler kunt ondernemen. Je weet dan precies waarvoor je bedrijf staat, zodat je dat gemakkelijk aan potentiële klanten én nieuwe medewerkers kunt communiceren.”

Je eigen bijbel

“Katlijn schrijft al het denkwerk neer in een uitgebreid brandingplan. Wanneer je dat plan ontvangt, overvalt je een echt ‘wow, hebben we dat allemaal gerealiseerd’-gevoel. En dan voel je je best trots. Je weet dat je klaar bent voor de toekomst en weet precies hoe je je verschillende elementen van je branding met elkaar kunt verbinden. Ik heb mijn plan al dikwijls in de hand genomen. Het is mijn eigen Talent4People-bijbel.”

Vrouwen onder elkaar

“Een ander voordeel van samenwerken met Katlijn is dat ze je introduceert in het OpmerKelijk Netwerk. Dat is een no-nonsensenetwerk van ondernemende vrouwen met een gemeenschappelijk doel: elkaar helpen. Het voelt helemaal niet commercieel aan. Integendeel. Het is een heel warm en toegankelijk netwerk van vrouwen die elkaar dagelijks vragen stellen, tips geven en doorverwijzingen doen vanuit een heel grote gunfactor. Deel uitmaken van zo’n netwerk is een echte verrijking.”

www.talent4people.be

Wil jij ook een doordacht concept en een sterke branding voor je onderneming? Volg dan het businesstraject van OpmerKelijk. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

gymtonic

Ann Van den Rijn, zaakvoerster van Gym Tonic

Mensen op een aangename manier en met persoonlijke aandacht en professioneel advies in een trendy setting coachen naar een fitter, gezonder en blijer leven. Dat is de missie van lifestyleclub Gym Tonic. Omdat het na vijftien jaar tijd was om eens kritisch naar haar zaak te kijken en met een vernieuwd concept en duidelijke branding de volgende stappen te zetten, volgde zaakvoerster Ann Van den Rijn het businesstraject van OpmerKelijk.

Ann: “Vijftien jaar is een lange tijd. Ik had het gevoel dat mijn concept aan vernieuwing toe was. Ideeën had ik genoeg, maar om die op de juiste manier in de praktijk te brengen, kon ik professionele ondersteuning gebruiken. Ik had Katlijn ontmoet op een netwerkevent van UHasselt en ben haar blijven volgen. Ik wist dus dat zij OpmerKelijke dingen deed en vroeg haar om mij te helpen bij mijn nieuwe concept en branding.”

Dubbele uitdaging

De twee concrete vragen van Ann bij de start van het traject? Ze wilde haar bestaande merk Gym Tonic een rebranding geven vanuit een sterk concept, om de onderscheidende aanpak nog duidelijker te profileren. Daarnaast wilde ze een OpmerKelijke branding uitwerken voor een nieuwe groepspraktijk binnen Gym Tonic. Daar zouden een kinesist, osteopaat, voedingsdeskundige en mental coach de klanten vanaf 2017 aanvullend ondersteunen. De branding van deze nieuwe praktijk moest uiteraard wel duidelijk passen bij de rebranding van Gym Tonic. Kortom: geen evidente oefening.

One of a kind

Ann: “Wat Katlijn doet, is echt uniek. Er zijn heel veel bureaus die je helpen met je marketing en communicatie. Maar verder dan enkele PowerPoint-slides met advies gaat het meestal niet. Het businesstraject van OpmerKelijk biedt veel meer diepgang. Het is echt one of a kind. Katlijn helpt je ook om je nieuwe concept in de markt te zetten. Haar input is een grote meerwaarde. Het brandingplan dat je krijgt aan het einde van een traject is een houvast met concreet advies op maat van je onderneming. Daar kun je echt mee aan de slag gaan.”

OpmerKelijk genoeg?

Ann: “Katlijn weet waarmee ze bezig is en heeft het talent om zich perfect in te leven in jouw situatie. Maar ze praat je zeker niet naar de mond. Elke keer als ik heel enthousiast over een idee vertelde, speelde zij advocaat van de duivel. Ze stelde altijd de vraag of dat wel OpmerKelijk was en paste in mijn concept. Zo triggerde ze me. En daar ben ik haar heel dankbaar voor, want die aanpak werkt.”

Bewaker van je merk-DNA

Ann: “Als je spreekt over een betrokken consultant, dan spreek je over Katlijn. Ze waakt echt over je merk-DNA. Een voorbeeld? Zij kwam het brandingplan aan mijn team voorstellen. Zo konden we de juiste accenten leggen en ervoor zorgen dat iedereen mee was. En de reactie van mijn mensen was heel positief. Ik heb echt het gevoel dat ze klaar zijn om samen met mij ons nieuwe concept te vermarkten.”

De juiste woorden

Ann: “Ik was ook onder de indruk van het schrijftalent van Katlijn. Hoe zij erin geslaagd is om mijn concept te verwoorden. Dat is echt straf! Elke keer als ik de samenvatting van een sessie las, werd ik emotioneel. Knap hoe zij er altijd in slaagde om de essentie te vatten en die treffend te verwoorden. Je merkt het al: ik ben fan. Ik zou het businesstraject dan ook zeker aan iedereen aanraden. Dat heb ik trouwens al gedaan.”

Na de boeiende mentale work-outs tijdens het OpmerKelijk businesstraject was Gym Tonic 2.0 een feit! Vanaf 2017 vult de nieuwe groepspraktijk met de naam 4Effect by Gym Tonic het aanbod van Gym Tonic waardevol aan.

www.gymtonic.be

Wil je ook een vernieuwend concept en een duidelijke branding om nog meer uit je zaak te halen? Kies dan voor het OpmerKelijk businesstraject. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Ilspirati

Chiel Vanclee en Ilse Palmaers, zaakvoerders van Ilspirati

Ilspirati in Tongeren is zoveel meer dan een bloemenwinkel. Natuurlijk kan je er prachtige boeketten en mooie bloemstukken kopen. Maar Chiel Vanclee en Ilse Palmaers geven ook workshops, decoreren feesten en kleden kantoor- en andere ruimtes aan. Het gevolg? Hun oude bedrijfsnaam, ‘Bloemen Vanclee’, schoot te kort. Daarom gingen ze langs bij Katlijn van OpmerKelijk voor een volledige rebranding van hun zaak.

Ilse: “Chiel en ik waren al langer op zoek naar een andere naam voor onze business. De vlag dekte de lading niet meer. Voor de buitenwereld waren de bloemenwinkel Vanclee. Maar wij zijn zoveel meer. We wilden in een nieuwe naam voor onze zaak geen verwijzing meer naar bloemen. Ik leerde Katlijn en OpmerKelijk kennen op het netwerkevenement Word OpmerKelijk Geïnspireerd. In een verkennend gesprek achteraf voelde ik meteen aan dat Katlijn ons zou kunnen helpen. Enkele maanden geleden was het dan zo ver en tekenden we in op het businesstraject.”

Duidelijke structuur

“Ons aanbod was groot en we misten ook een plan van aanpak voor onze zaak. Al tijdens de eerste gesprekken bracht Katlijn structuur in ons verhaal. Onze bloemen zijn ons medium. Ze vormen de basis voor onze vier pijlers: de verkoop van boeketten, de decoratie van feesten, de organisatie van workshops en de aankleding van kantoorruimtes. Die duidelijke structuur stelt ons in staat om gericht te bepalen wat we wel, en vooral wat we niet meer willen doen. We staan nu veel steviger in onze schoenen en dat geeft ons vertrouwen.”

Helicopterview

Chiel: “Katlijn heeft met haar businesservaring en helicopterview orde gebracht. Verrassend? Ja en neen. Ja, omdat ze ons met haar heldere visie en opmerkelijke suggestie voor de naamswijziging aangenaam overdonderde. Maar ook neen, want het voelt allemaal zo juist en logisch. Het verhaal klopt helemaal. Een resultaat dat we zonder Katlijn nooit hadden bereikt.”

Openbaring

Ilse: “Katlijn is een echte pro die tot in de puntjes is voorbereid. We hebben samen hard gewerkt maar ook veel gelachen. De aanpak van Katlijn is ontwapenend en direct. Empathisch ook. Onze ideeën matchten én groeiden uit tot een hoger niveau. Ik durf zeggen dat de samenwerking voor ons een echte openbaring was.”

OpmerKelijk meer

“Het brandingplan is voor ons een echte houvast. Met onze elevator pitch zetten we nu een stevig verhaal neer. We weten nu bijvoorbeeld ook op welk type klanten we ons moeten focussen. En dat is het eigenlijk, we hebben een duidelijke focus. Maar er is meer. Dankzij de samenwerking maken we nu deel uit van het OpmerKelijk netwerk. Zo leren we ook andere gepassioneerde ondernemers kennen. Heel erg leuk!

Sterk in sociale media

Ik zou OpmerKelijk zeker ook aanraden aan ondernemers die niet meer helemaal mee zijn met sociale media. Want dat is een must voor elk bedrijf. Ikzelf heb gelukkig wel wat voorkennis maar ik merk dat heel wat ondernemers rond mij schrik hebben om aan hun digitale verhaal te beginnen. Jammer, toch? Katlijn en Sofie bekijken samen met jou hoe je je kunt profileren op de sociale media en wat je kunt bereiken met een goede aanpak. En daar doe je als ondernemer alleen maar je voordeel mee!”

www.ilspirati.be

Is jouw business toe aan een rebranding? Wil jij ook meer structuur in je aanbod brengen? Kies dan voor het businesstraject van OpmerKelijk. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Kris Vanstraelen en Nicole Reynders, zaakvoerders van Het Buskruid

Kris Vanstraelen en Nicole Reynders runnen al jaren hun hotel Het Buskruid in Lummen. Na een doorlichting van Toerisme Limburg kwamen er heel wat positieve aspecten naar boven. Een mysteryguest gaf een gunstige evaluatie en hun niet-alledaagse ontbijt kreeg een pluim. Maar er waren ook stevige werkpunten, zoals een gebrek aan merkbeleving en een gedateerde manier van communiceren. Daarom beslisten Kris en Nicole om een nieuwe weg in te slaan. En dat werd een BIJzonder OpmerKelijke weg!

Hotel van alles

Nicole: “Als je als man en vrouw samen in een zaak werkt, heb je alleen oog voor je eigen visie. En in mijn geval ging dat over bijzonder veel ideetjes. Vaak opende ik ’s ochtends mijn ogen en was er weer een nieuw plan geboren. Ook piepte ik wel eens over de haag om te zien wat anderen deden. Zo kwamen we in een situatie terecht met ongelooflijk veel ideeën maar zonder enige structuur. De rode draad ontbrak in ons verhaal. We wilden te veel verschillende dingen aanbieden.

Daarnaast merkten we meer en meer dat onze communicatietools achterhaald waren. Onze website werd ooit door een kennis in elkaar gebokst, ons logo was van de hand van onze dochter. Zoveel jaren terug kon dat allemaal. Maar nu kom je in een situatie waar de klant meer gewoon is en meer verwacht. Alles bij mekaar was er dus wel wat werk aan Het Buskruid. Vandaar de stap naar Katlijn.”

Van ‘gebakken lucht’ naar een BIJzonder plan

“Ik moet toegeven dat mijn man niet meteen stond te springen om de hulp van OpmerKelijk in te schakelen. Hij mopperde soms dat het ‘veel geld was voor gebakken lucht’. Maar ik was volhardend en uiteindelijk volgden we samen het brandingtraject. Sessie na sessie zag ik Kris veranderen. En hoe concreter Katlijn het plan maakte, hoe meer hij begreep waar we naartoe wilden en hoe enthousiaster hij werd. Toen het plan er was, zag hij het helemaal niet meer als gebakken lucht.”

Twee soorten klanten: een moeilijke denkoefening

“We kwamen bij Katlijn ook niet meteen met de meest voor de hand liggende situatie. Ons hotel is door de week strikt voor zakenmensen en tijdens het weekend staan we paraat voor toeristen. We moesten dus een concept uitwerken dat zowel voor professionele gasten hanteerbaar was, als voor mensen die gewoon even willen uitblazen of de omgeving ontdekken.

Katlijn kwam daarbij heel verrassend uit de hoek. Ze toverde ons bijenverhaal als onderscheidende factor naar boven. En dat is echt de dada van Kris, want hij is imker. Ons concept bestaat nu uit 3 + 1 pijlers. Bij Het Buskruid kan je BIJtanken, BIJleven, BIJleren en BIJeenkomen. De eerste twee pijlers staan in het teken van onze weekendarrangementen, de derde pijler legt de focus op onze workshops, en de vierde pijler zet onze vergaderruimte en onze pipowagen in de natuur in de schijnwerpers.”

Een BIJzonder plan

“Het plan dat we nu in handen hebben, past helemaal bij ons. Het bijenverhaal is onze passie en het is ook nog eens hip en trendy. Zo brengen we iets unieks tot bij de mensen. Het duidelijk afgelijnde concept brengt rust, duidelijkheid en doelgerichtheid. Alles wat niet binnen dit kader valt, kan ik nu prima loslaten. Zo durf ik nu bestaande zaken te schrappen. Pas op, dat is zeker geen simpele oefening. Want zodra je producten van je productenlijst schrapt, zeg je ook meteen vaarwel tegen die specifieke inkomsten. Maar met het plan dat nu op tafel ligt, heb ik er alle vertrouwen in dat we dat kunnen opvangen met onze nieuwe aanpak.

Ik zie deze rebranding als een vertrekpunt. Vanuit de nieuwe merkbeleving hebben we al nieuwe producten en workshops ontwikkeld. Neem nu de sessies ‘Tekenen met bijenwas’ en ‘Bijenwaskaarsen maken’. De aanpak en thema’s van die workshops passen honderd procent in ons BIJzondere kader en creëren veel beleving.”

De sterktes van Katlijn

“Katlijn wist me constant te verrassen. Het is zo leuk als mensen daartoe in staat zijn. Ze hielp ons tijdens het vele denkwerk, zette de toon met onze bijentroef en kwam zeer creatief uit de hoek bij het opzetten van ons concept, maar ook bij het vertalen van dit concept naar de buitenwereld. Wij claimen nu met veel plezier woorden als BIJtanken, BIJleren, BIJleven en BIJeenkomen. Zalig, toch!

Na het brandingtraject laat Katlijn je bovendien niet zomaar los. Ze reikt je vrijblijvend verschillende contacten aan om mee samen te werken. Ze organiseert ook aftoetsmomenten. Zo krijg je bijvoorbeeld de kans om je nieuwe logo te laten beoordelen vanuit je branding. En gaat je vraag verder dan wat er in de offerte stond, dan is zij daar heel transparant over. Geen financiële surprises dus.

Kris en ik zijn heel tevreden over de ondersteuning van Katlijn, maar een brandingtraject zomaar aan wie dan ook aanbevelen, zal ik niet doen. Je moet er echt wel voor openstaan en willen investeren in je merk. Ben je dynamisch, wil je de handen uit de mouwen steken en durf je uit je comfortzone te stappen, dan is OpmerKelijk helemaal je ding.”

www.hetbuskruid.be

Wil je voor jouw bedrijf ook een merkbeleving creëren die het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

fiscadvies

Carla Van Corenland, zaakvoerster van Fiscadvies

Ondernemers die graag gracefully en met een gerichte visie en duidelijke waarden willen groeien, kunnen terecht bij boekhoudkantoor Fiscadvies in Leuven. Zaakvoerster Carla Van Corenland koos voor het brandingtraject van OpmerKelijk, omdat ze voelde dat het tijd was om haar onderneming te rebranden en haar concept aan te passen aan de veranderende behoeften en verwachtingen van ondernemers.

Carla: “Ik heb Katlijn ontmoet toen we samen met een aantal andere ondernemers op businesstrip waren in New York. Ik vertelde aan een van de groepsleden dat ik een nieuw logo voor mijn boekhoudkantoor wilde. En zij raadde mij aan om eens met Katlijn te praten. Het resultaat? Een nieuw logo bleek onvoldoende om mijn nieuwe elan en veranderde werkwijze aan de wereld duidelijk te maken. En dus stapte ik voor een volledige rebranding in het OpmerKelijk Brandingtraject.”

Meteen structuur

“Je verwacht het niet van een boekhouder, maar ik ben van nature eerder ongestructureerd. Ik was dus heel blij dat Katlijn vanaf het eerste moment structuur bracht. Het traject omvatte negen sessies en Katlijn maakte meteen duidelijk wat het doel van elke sessie was. Ik vond het ook heel fijn om de voorbereidende vragen te beantwoorden. Het deed me heel strategisch nadenken over mijn bedrijf. En als Katlijn er dan in de sessies met mij dieper op inging, werd ik weer getriggerd. Ik vond die aanpak heel stimulerend.”

Inspelen op de markt

“In de ontwikkeling van mijn concept had Katlijn aandacht voor het bedrijfseconomische aspect én het ondernemingsluik. Ze kan zich echt heel goed inleven in je business. Ze is zelf ondernemer, is heel creatief en werkte lang als kmo-adviseur in de banksector. Dat is de ideale combinatie. Mijn kantoor is altijd al vooruitstrevend geweest. Maar Katlijn heeft een concept uitgewerkt met drie pijlers waarmee ik echt kan inspelen op wat er leeft op de markt en mijn dienstverlening nog beter kan afstemmen op de behoeften van mijn klanten.”

Een oprecht klankbord

“Ik ben iemand die altijd opportuniteiten ziet. Elke sessie had ik dus wel iets waarover ik met Katlijn wilde sparren. En zij is de ideale sparringpartner. Ze is een objectieve professional die met je meedenkt en elk idee aftoetst aan je concept en je branding. En ze is nooit veroordelend maar altijd helpend. Past een idee niet binnen je branding? Dan legt ze je met onderbouwde argumenten uit waarom niet. Kortom: ze is een oprecht klankbord. En dat mis ik wel nu mijn traject is afgelopen.”

Een aanrader

“Het brandingtraject is echt goed. Ik heb het ook al aan sommige van mijn klanten aangeraden. Als je niet zo creatief bent en op zoek bent naar ideeën voor je concept of branding, of wel ideeën hebt maar er niet in slaagt om die te kanaliseren en structureren, dan moet je bij Katlijn zijn!”


www.fiscadvies.be

Wil je ook een creatieve rebranding voor je zaak? Volg dan het brandingtraject van OpmerKelijk. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

chocola-tuti

Mieke Cassiers, zaakvoerster Chocola-Tuti

Wil je een origineel vrijgezellenfeest organiseren? Spreekt een verrassende teambuilding je aan? Of kan je familiefeest wel een leuke en lekkere touch gebruiken? Dan is Mieke Cassiers van Chocola-Tuti je vrouw. Want zij organiseert chocoladeworkshops om vingers en duimen bij af te likken. Om het concept van haar zaak nog te verfijnen en te versterken volgde ze het businesstraject van OpmerKelijk.

Mieke: “Ik was op zoek naar professionele hulp en expertise om het concept van mijn zaak te versterken. De reden? Ik wilde een onderneming met een concept dat verkoopbaar is. Niet dat ik de ambitie heb om op korte termijn Chocola-Tuti te verkopen, maar met zo’n concept ben je ook beter gewapend tegen kopieergedrag en heb je meer tools om je sterker te profileren. Ik was aanwezig op de boekvoorstelling van Onderneemster zkt sterk merk en leerde daar Katlijn kennen. Daarna ging ik naar een event van OpmerKelijk en werd lid van het OpmerKelijk-netwerk. Iedereen die een traject bij Katlijn gevolgd had, was lovend. Ik wist dus dat ik bij haar moest zijn.”

Klaar voor de toekomst

Het businesstraject is intensief. Een synoniem voor ‘hard labeur’, maar ook voor resultaten. “Katlijn is erin geslaagd om mijn concept te verruimen, verfijnen en versterken. De drie bestaande pijlers werden opnieuw gedefinieerd en uitgebreid naar vier, inclusief nieuwe namen. Zo heeft Katlijn de fundamenten van mijn zaak versterkt en heb ik nu een concept waarmee ik klaar ben voor de toekomst. Ze is er ook in geslaagd om de missie en visie die al jaren in mijn hoofd zat, helder en duidelijk op papier te zetten. Het resultaat? Alles is nu veel duidelijker. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor mijn klanten.”

Consultant met een sterke mening

“Katlijn kent haar vak door en door. Ze heeft een sterke mening en is niet bang om die met steekhoudende argumenten te verdedigen wanneer ze anders over iets denkt dan jij. Ze weet waar ze mee bezig is en staat stevig in haar schoenen. Haar grootste kracht vond ik haar vermogen om snel door te hebben wie ik was en wat ik wilde. Ze laat ook niets aan het toeval over. Haar voorbereidingen zijn echt heel uitgebreid en gedetailleerd. Ze zet dubbele puntjes op de i. Je krijgt ook een verslag van elke sessie, waardoor je alles goed kunt blijven volgen. Mijn vader is ook ondernemer, las mee achter de schermen en zag samen met mij dat het goed was.”

De juiste prijs

“De prijs bepalen voor mijn diensten heb ik altijd erg moeilijk gevonden. Ik ben een intuïtieve ondernemer en ben niet graag met de zakelijke kant van ondernemen bezig. Maar Katlijn heeft me min of meer verplicht om die oefening te doen. En dat was een echte eyeopener. Ik verdiende op een van mijn pijlers eigenlijk wat te weinig. Nu heb ik dankzij de begeleiding van Katlijn een correcte prijszetting voor de meerwaarde die ik bied.”

Zeer waardevol traject

“In het begin is het even slikken als je de prijs van het businesstraject hoort. Die is op het eerste gezicht best stevig. Maar ik was zo overtuigd door alles wat ik las en hoorde over het traject dat ik me niet heb laten tegenhouden. Zoals zo vaak heb je pas achteraf alle informatie om de juiste conclusie te trekken. En die is dat ik nu zelfs nog meer zou betalen voor het businesstraject. De meerwaarde en return on investment is heel hoog. Je krijgt bijna een garantie voor meer omzet. Ik ben een echte fan en ambassadeur en heb al veel mensen aangeraden om het traject te volgen.”

www.chocola-tutti.be

Wil jij ook het concept van je onderneming finetunen en versterken? Volg dan het businesstraject van OpmerKelijk. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.