Kris Vanstraelen en Nicole Reynders, zaakvoerders van Het Buskruid

Kris Vanstraelen en Nicole Reynders runnen al jaren hun hotel Het Buskruid in Lummen. Na een doorlichting van Toerisme Limburg kwamen er heel wat positieve aspecten naar boven. Een mysteryguest gaf een gunstige evaluatie en hun niet-alledaagse ontbijt kreeg een pluim. Maar er waren ook stevige werkpunten, zoals een gebrek aan merkbeleving en een gedateerde manier van communiceren. Daarom beslisten Nicole en Kris om een nieuwe weg in te slaan. En dat werd een BIJzonder OpmerKelijke weg!

Hotel van alles

Nicole: “Als je als man en vrouw samen in een zaak werkt, heb je alleen oog voor je eigen visie. En in mijn geval ging dat over bijzonder veel ideetjes. Vaak opende ik ’s ochtends mijn ogen en was er weer een nieuw plan geboren. Ook piepte ik wel eens over de haag om te zien wat anderen deden. Zo kwamen we in een situatie terecht met ongelooflijk veel ideeën maar zonder enige structuur. De rode draad ontbrak in ons verhaal. We wilden te veel verschillende dingen aanbieden.

Daarnaast merkten we meer en meer dat onze communicatietools achterhaald waren. Onze website werd ooit door een kennis in elkaar gebokst, ons logo was van de hand van onze dochter. Zoveel jaren terug kon dat allemaal. Maar nu kom je in een situatie waar de klant meer gewoon is en meer verwacht. Alles bij mekaar was er dus wel wat werk aan Het Buskruid. Vandaar de stap naar Katlijn.”

Van ‘gebakken lucht’ naar een BIJzonder plan

“Ik moet toegeven dat mijn man niet meteen stond te springen om de hulp van OpmerKelijk in te schakelen. Hij mopperde soms dat het ‘veel geld was voor gebakken lucht’. Maar ik was volhardend en uiteindelijk volgden we samen het brandingtraject. Sessie na sessie zag ik Kris veranderen. En hoe concreter Katlijn het plan maakte, hoe meer hij begreep waar we naartoe wilden en hoe enthousiaster hij werd. Toen het plan er was, zag hij het helemaal niet meer als gebakken lucht.”

Twee soorten klanten: een moeilijke denkoefening

“We kwamen bij Katlijn ook niet meteen met de meest voor de hand liggende situatie. Ons hotel is door de week strikt voor zakenmensen en tijdens het weekend staan we paraat voor toeristen. We moesten dus een concept uitwerken dat zowel voor professionele gasten hanteerbaar was, als voor mensen die gewoon even willen uitblazen of de omgeving ontdekken.

Katlijn kwam daarbij heel verrassend uit de hoek. Ze toverde ons bijenverhaal als onderscheidende factor naar boven. En dat is echt de dada van Kris, want hij is imker. Ons concept bestaat nu uit 3 + 1 pijlers. Bij Het Buskruid kan je BIJtanken, BIJleven, BIJleren en BIJeenkomen. De eerste twee pijlers staan in het teken van onze weekendarrangementen, de derde pijler legt de focus op onze workshops, en de vierde pijler zet onze vergaderruimte en onze pipowagen in de natuur in de schijnwerpers.”

Een BIJzonder plan

“Het plan dat we nu in handen hebben, past helemaal bij ons. Het bijenverhaal is onze passie en het is ook nog eens hip en trendy. Zo brengen we iets unieks tot bij de mensen. Het duidelijk afgelijnde concept brengt rust, duidelijkheid en doelgerichtheid. Alles wat niet binnen dit kader valt, kan ik nu prima loslaten. Zo durf ik nu bestaande zaken te schrappen. Pas op, dat is zeker geen simpele oefening. Want zodra je producten van je productenlijst schrapt, zeg je ook meteen vaarwel tegen die specifieke inkomsten. Maar met het plan dat nu op tafel ligt, heb ik er alle vertrouwen in dat we dat kunnen opvangen met onze nieuwe aanpak.

Ik zie deze rebranding als een vertrekpunt. Vanuit de nieuwe merkbeleving hebben we al nieuwe producten en workshops ontwikkeld. Neem nu de sessies ‘Tekenen met bijenwas’ en ‘Bijenwaskaarsen maken’. De aanpak en thema’s van die workshops passen honderd procent in ons BIJzondere kader en creëren veel beleving.”

De sterktes van Katlijn

“Katlijn wist me constant te verrassen. Het is zo leuk als mensen daartoe in staat zijn. Ze hielp ons tijdens het vele denkwerk, zette de toon met onze bijentroef en kwam zeer creatief uit de hoek bij het opzetten van ons concept, maar ook bij het vertalen van dit concept naar de buitenwereld. Wij claimen nu met veel plezier woorden als BIJtanken, BIJleren, BIJleven en BIJeenkomen. Zalig, toch!

Na het brandingtraject laat Katlijn je bovendien niet zomaar los. Ze reikt je vrijblijvend verschillende contacten aan om mee samen te werken. Ze organiseert ook aftoetsmomenten. Zo krijg je bijvoorbeeld de kans om je nieuwe logo te laten beoordelen vanuit je branding. En gaat je vraag verder dan wat er in de offerte stond, dan is zij daar heel transparant over. Geen financiële surprises dus.

Kris en ik zijn heel tevreden over de ondersteuning van Katlijn, maar een brandingtraject zomaar aan wie dan ook aanbevelen, zal ik niet doen. Je moet er echt wel voor openstaan en willen investeren in je merk. Ben je dynamisch, wil je de handen uit de mouwen steken en durf je uit je comfortzone te stappen, dan is OpmerKelijk helemaal je ding.”

www.hetbuskruid.be

Wil je voor jouw bedrijf ook een merkbeleving creëren die het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.