Testimonial Opmerkelijk brandingtraject Maison BÛ

Kristof Buelens, zaakvoerder van Maison BU

Een gewoon bezoekje aan het kapsalon? Ondernemer Kristof Buelens pakt het liever anders aan. Als kapper verrast hij graag elke gast met een buitengewone experience in zijn atelier voor hair & beauty. Om zijn unieke visie te onderstrepen, bedenkt Kristof de nieuwe merknaam Maison BU. Maar daar blijft het niet bij, want niemand minder dan rebrandingexperte Katlijn van Opmerkelijk knipt zijn merkverhaal tot een onderscheidende coupe, boordevol structuur, strategie en beleving.

Dé juiste brandingexperte

Testimonial Opmerkelijk brandingtraject Maison BÛKristof: “Katlijn en ik go way back. Toch was zij niet de eerste bij wie ik aanklopte voor de strategische rebranding van mijn merk. Jammer genoeg … want die andere samenwerking viel flink tegen.

Gelukkig las ik niet veel later een post van Katlijn op LinkedIn. Haar tekst prikkelde mijn nieuwsgierigheid enorm en ik nam contact met haar op voor mijn kapperszaak.

Onze eerste afspraak was er boenk op. Katlijn zat meteen in mijn hoofd. Ze was zo empathisch en sprak in klare en begrijpbare taal over mijn branding. Dit was exact wat ik zocht.”

Klanten vatten nu mijn verhaal

“Ik tekende in op het strategische rebrandingtraject. Katlijn en haar team bleven niet bij de pakken zitten. Benchmarking, trendspotting, een stevige SWOT-analyse … Ik was aangenaam verrast hoe uitgebreid, gedetailleerd en stipt ze te werk gingen. Ze zetten de puntjes op de i zowel bij elke voorbereiding als bij de verslagen achteraf. Zo groeiden we samen naar een duidelijk kader.

Mijn verhaal en de plannen die ik had, waren een beetje veel van alles. Ik kreeg het zelf niet uitgelegd aan de buitenwereld. Mijn klanten konden onmogelijk mijn brand vatten. Gelukkig bracht Katlijn daar verandering in met een glasheldere structuur en een begrijpbare lijn.”

Onderscheiden met een straf concept en prikkelende belevingselementen

“Ik bedacht mijn nieuwe merknaam Maison BU, maar het was Katlijn die strategisch met mijn brand aan de slag ging. Ze creëerde een uniek en buitengewoon creatief concept waarmee ik mijn business kon structureren én de nodige slagkracht op de markt kreeg. Dankzij de vier pijlers van mijn concept (The Fundament, The Labs, The AmBUence en The Members) kon ik me duidelijk onderscheiden van al mijn conculega’s.

Ook de verschillende belevingselementen die Katlijn bedacht, misten hun doel niet. Ze stelde me bijzonder veel quotes, woordspelingen … voor, die zorgden voor een extra touch. Het verbaasde me keer op keer hoe creatief en verrassend ze uit de hoek kwam. Met elk voorstel sloeg ze de nagel op de kop. Echt niemand in mijn omgeving kon (en kan nog steeds trouwens) me zakelijk, conceptueel of creatief zo goed vatten als Katlijn.”

Een kritische kijk op de zaak

“Daarnaast apprecieer ik Katlijns kritische blik. Ze nam geen blad voor de mond en gaf me duidelijke feedback over mijn verbeterpunten of waar ik nog veel groeipotentieel liet liggen. Voor mij was dit een echte houvast; een ruggensteun om knopen door te hakken. Ook mijn strategisch aanbod en mijn doelgroepen nam ze onder de loep. Ze hield me een spiegel voor waardoor het voor mij duidelijk werd welke zaken ik moest afstoten en welke upsellmogelijkheden ik kon benutten.”

100% startklaar na mijn brandingtraject

“Ik durf gerust te zeggen dat ik alleen nooit op de structuur, het overzicht en de visie achter mijn merk zou komen. Nu heb ik een duidelijk beeld van hoe ik het in de toekomst moet aanpakken. Mijn brandingplan is mijn leidraad. Ik voel me 100% startklaar. Mijn merk staat er! En ook ikzelf, als ondernemer, ben enorm gegroeid in dit traject. Het gaf me een stevige energieboost.”

Een waardevolle investering

“Ik raad een strategisch rebrandingtraject bij Opmerkelijk zeker aan. Voor mijn nieuwe merk heb ik al flink geïnvesteerd in allerlei zaken. Maar dit traject is achteraf gezien het meest lonend. Er is niets dat zijn geld zo waard was.”

 

Testimonial Maison BÛ - Opmerkelijk

www.maisonbu.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een branding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Caroline Rigo over branding agency Opmerkelijk Hasselt

Caroline Rigo, zaakvoerster van Rigorgeous (Hasselt)

Caroline RigoMet maar liefst twee make-uplijnen (i.am.klean en Cent Pur Cent), haar Blush Academy en de belevingsstore Café Beauté is Caroline Rigo een bekende naam in de beautysector. Aan bruisende ideeën heeft deze dame geen gebrek. Maar ondanks haar creativiteit vindt ze het moeilijk om haar merken te verbinden. Daarom gaat ze, samen met brandingexperte Katlijn, tijdens een brandingtraject op zoek naar een overkoepelend merk dat perfect bij haar business past. Katlijn en haar team bedachten de merknaam Rigorgeous en het bijhorende merkverhaal: good hearted, good inspired en good connected.

Wat zet ik op mijn kaartje?

“Ik stond aan het roer van een aantal bedrijven. Maar telkens als ik me moest voorstellen, kwam ik in de problemen. Het werd maar al te vaak een ‘en-en-en…’-verhaal. Ik wist mijn merken niet onder eenzelfde noemer te brengen en vroeg me zelfs af wat ik op mijn naamkaartje moest zetten. Die verbindende lijn zat misschien wel in mijn hoofd, maar ik kreeg die simpelweg niet verwoord en dus ook niet de wereld in.“

Duidelijke verwachtingen

“Tijdens een informele babbel met Katlijn kwam mijn probleem ter sprake. En zo ging de bal aan het rollen. Katlijn vertelde me over het strategische brandingtraject van Opmerkelijk. Dat was exact wat ik zocht. Ik twijfelde dan ook geen seconde aan mijn beslissing. Waarom zou ik?

Katlijns professionaliteit, haar affiniteit met mijn business en haar externe kijk op mijn zaak overtuigden me onmiddellijk. Daarnaast wist ik perfect wat ik kon verwachten qua inhoud, timing en uiteindelijke kostprijs.”

Zeer ruime analyses

“In een volgende stap liet Katlijn mij nadenken over enkele vragen die de leidraad vormden voor verder onderzoek. Ze ging, samen met haar team, aan de slag met heel uiteenlopende benchmarks, en ook mijn SWOT-analyse was bijzonder ruim. Zo bracht ze de pijnpunten van mijn business en de markt rondom mijn business in kaart.”

Naar een overkoepelende merknaam

“Het was voor mij heel belangrijk dat Katlijn mijn activiteiten strategisch structureerde en een overkoepelende merknaam bedacht. Als onderneemster zat ik er te dicht op. Ik zag bijvoorbeeld niet meer hoe anderen mij zien. Katlijn zorgde voor een duidelijk merkverhaal voor mijn business en creëerde zo een rode draad door het geheel met de pijlers: good hearted, good inspired en good connected.

Zo werd mijn nieuwe brand Rigorgeous geboren. Het was dé verbinding tussen i.am.klean, Cent Pur Cent, Blush Academy en Café Beauté en onderstreepte wat de gemeenschappelijke drive was en nog altijd is: ik wil met mijn producten en diensten ervoor zorgen dat vrouwen zich mooier en gelukkiger in hun vel kunnen voelen, zonder dat ze perfect hoeven te zijn.”

Katlijn heeft veel meer in haar mars

“Ik vind Katlijn veel te bescheiden. Ze is een heel aangename en professionele dame, die zich strikt aan de deadlines houdt. Verder motiveert en inspireert ze me als onderneemster. Ze runt haar zaak tot in de puntjes. Heel haar team is van eenzelfde niveau, heeft eenzelfde communicatiestijl … Ik krijg soms schrik van hun perfectionisme. (lacht)

Blijf niet steken

“Voor mij was dit strategische brandingtraject absoluut zijn geld waard. Ik kreeg een duidelijk antwoord op mijn interne zoektocht. Maar daar stopte het niet, want de ideeën om mijn nieuwe brand ook extern te boosten, begonnen al snel te bruisen.

Persoonlijk vind ik dat het prijskaartje zelfs gerust nog hoger had mogen zijn voor de return die ik kreeg. Katlijn en haar team namen echt de tijd die nodig was voor mijn branding. En ik, het ongeduldige type, werd verplicht om mijn merk te laten rijpen. Dat was voor mij een absoluut pluspunt.

Ik ben ervan overtuigd dat veel bedrijven blijven steken in hun bestaande kader. Ze halen geen spiegel meer boven en passen zich te weinig aan de realiteit aan. Voor hen is dit strategische brandingtraject (en ook het communicatietraject trouwens) een absolute aanrader.”

 

Logo Rigorgeous

www.rigorgeous.be

Streef jij ook zoals Rigorgeous uit Hasselt voor jouw bedrijf naar een branding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Ann Van den Rijn en Kim Semadeni van Effect4Business (Rumst)

Ann Van den Rijn weet als geen ander wat OpmerKelijk kan betekenen voor een merk. Sinds het brandingtraject voor haar bedrijf Gym Tonic heeft ze als ondernemer een stevige strategie, onderscheidt ze zich op een concurrentiële markt en communiceert ze glashelder naar haar klanten.

Die voordelen wilde ze ook voor Effect4Business, het andere merk waarvan ze de bezielster en zaakvoerder is. Samen met haar zakenpartner Kim Semadeni ging ze daarom opnieuw naar OpmerKelijk voor een doordacht brandingplan.

Het nut van benchmarken

Ann: “Katlijn betekende heel veel voor mijn bedrijf Gym Tonic. Ik zag duidelijk wat haar aanpak me opleverde. Toen we Effect4Business sterker wilden profileren, was onze keuze dan ook snel gemaakt om een tweede keer in het OpmerKelijke bootje te stappen.”

Kim: “Katlijn werkte zich grondig in en ging van start met een benchmark van alle spelers op de markt. We hadden die oefening zelf ook al voor een stuk gedaan, maar zij ging hierin veel verder. We waren duidelijk niet de enige speler op de markt. Daarom was het voor ons merk zo belangrijk om zowel voor een duidelijk concept als een duidelijke communicatie te gaan. Tijdens de benchmark ontdekten we dat de focus op het totaalplaatje – zowel het fysieke, het mentale als het sociale – ons onderscheidde van de rest.”

Een crack in concepten

Ann: “Al in het eerste gesprek kwam Katlijn met een idee voor ons merkconcept. Ze doet dit niet vaak in een eerste afspraak, maar ze vertelde dat ze onmiddellijk het totale plaatje van het merkverhaal zag en het al graag deelde. Heel eerlijk? Het verraste me niet. Katlijn is nu eenmaal heel sterk in duidelijke en verkoopbare concepten bedenken. In de afspraken die volgden, gingen we voor verdere verfijning, zodat het merkconcept uiteindelijk honderd procent bij ons bedrijf paste.”

Kim: “Dit concept moesten we ons natuurlijk ook eigen maken. Dankzij de vele en uitgebreide verslagen van Katlijn lukte dat stapje voor stapje.”

Ann: “Wat we trouwens geweldig vinden, is de wetenschappelijke onderbouw van ons concept. Hiermee kunnen we potentiële klanten overtuigen van onze unieke mix: een academische achtergrond met tonnen ervaring. Katlijn benadrukte dat die insteek enorm belangrijk was voor ons merk. Het bewijs van haar strategische meerwaarde!”

Grote of kleine bedrijven?

Ann: “Onze doelgroep goed afbakenen stond ook hoog op onze to-dolijst. Ik ging ervan uit dat we met Effect4Business voor grote bedrijven als klant moesten gaan, maar Katlijn stuurde die gedachte bij. Dat was voor mij persoonlijk een eyeopener. En een opluchting, omdat ik wat koudwatervrees had voor grote bedrijven. Ik werkte nooit in een multinational en ook in mijn professionele netwerk zitten minder mensen met dat profiel. Toen Katlijn voorstelde om eerder te focussen op kmo’s, voelde dat onmiddellijk goed en kwam ik opnieuw tot rust.”

Kim: “Pas op, we zeggen zeker geen nee tegen grote bedrijven, maar als we actief prospecteren, doen we dat op kmo-niveau.”

Ann: “Net zoals tijdens het brandingtraject van Gym Tonic deed Katlijn ook nu een behoefteanalyse voor onze doelgroep. Buitengewoon nuttig en relevant! We kunnen nu perfect inspelen op die behoeften in onze communicatie. En tijdens het netwerken doen we zo de lampjes branden bij een gesprekspartner en mogelijke klant.”

Samen sterk

Ann: “Kim en ik zaten al op dezelfde golflengte. Toch gingen we samen met Katlijn aan de slag. We wilden elk ons eigen ding halen uit dit traject. Zeker omdat we elk een ander profiel hebben. Ik ben een rasechte ondernemer, terwijl Kim een meer wetenschappelijke achtergrond heeft. We zijn heel complementair en dat maakt ons een sterk team. En nu nog sterker!”

Opnieuw een aanrader

Ann: “We zijn heel tevreden over de samenwerking met OpmerKelijk. Katlijn en haar team blinken uit op verschillende domeinen. De professionele aanpak, de klantgerichtheid, de kennis van zaken, het gegarandeerde resultaat … En dat zijn dan nog maar enkele factoren waarom we OpmerKelijk zouden aanraden! En wat dit brandingtraject bovendien extra leuk maakt, is dat je zelfs al tijdens het traject in actie kan schieten. Op het einde krijg je een strategisch brandingplan in handen. Dat is echt de kers op de taart. Een stevige houvast die jaren meegaat!”

 

www.4effect.be/4business/effect4business

Streef jij voor jouw bedrijf, net zoals Effect4Business uit Rumst, ook naar een onderscheidende branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Richard Maes en Marleen Nelissen, zaakvoerders van Fintegriteit (Hasselt)

Richard Maes en Marleen Nelissen worden als boekhouders oprecht gelukkig van cijfers en facturen verwerken en vooral ook van boekhoudkundig en fiscaal advies geven aan ondernemers. Met veel enthousiasme bespreken ze alle boekhoudkundige resultaten met hun klanten en geven hen onderbouwde inzichten. Zo vormen ze samen met hun team het perfecte klankbord van elke ondernemer.

Maar terwijl hun accountantskantoor Fintegriteit uitblinkt in cijfers verwerken, analyseren en bespreken, mankeerde het hen tot voor kort aan het vermogen om duidelijk en planmatig te communiceren vanuit een sterke branding. Het ondernemersduo besliste om hun merkstrategie grondig aan te pakken door de hulp van OpmerKelijk in te roepen.

Wat met onze branding en communicatie?

Marleen: “Veel ondernemers hebben een hekel aan hun papierberg. Ze zien op tegen hun boekhouding, weten niet hoe ze het moeten aanpakken, hebben vragen bij al die cijfertjes en missen vaak het inzicht om de juiste beslissingen te nemen voor hun business. Daar helpen we hen graag mee.”

“Als boekhouders hebben wij net hetzelfde gevoel bij onze branding en communicatie. Wat doen we exact bij Fintegriteit en wat niet? Welke werkwijze volgen we in onze onderneming? Op welke manier helpen we onze klanten vooruit? Voor ons was dit allemaal kristalhelder. Maar voor de buitenwereld was het niet zo duidelijk. Daarom was de input van Katlijn en haar team noodzakelijk.”

Een luisterend oor als uitvalsbasis

Marleen: “Ons brandingtraject begon met Katlijn die heel goed luisterde naar ons verhaal. Ze nam de tijd om ons en onze onderneming grondig te leren kennen. Katlijn en haar team deden talrijke benchmarks, bestudeerden de aanpak van concurrenten en gingen op zoek naar de laatste trends in onze sector. Want dat was absoluut nodig om in een latere fase onderbouwd advies te kunnen geven.”

De vraag van de klant is key

Richard: “Dankzij een uitgebreide interne en externe analyse van ons merk leerden we op een heel andere manier nadenken over ons kantoor. We kwamen tot nieuwe inzichten. Waar was onze onderneming al sterk in? Welke verbeterpunten waren er? We brachten onze zaak samen met Katlijn heel duidelijk in kaart. Uiteraard hoorden daar ook de juiste kernwaarden en merkassociaties bij.”

“Na die stapsgewijze oefeningen moesten we onze interne kijk vertalen naar een externe communicatie. Katlijn maakte duidelijk hoe belangrijk de vraag van de klant daarbij is. Want door ons merk en onze service vanuit hun noden te verwoorden, groeit bij potentiële klanten het besef dat wij de oplossing hebben voor hun probleem.”

Marleen: “Tijdens het traject leerden we ook om ons aanbod te ontrafelen en elk stukje apart te benoemen. Het voordeel daarvan is dat we nooit alles in één keer hoeven te vertellen en dat we kunnen focussen op de verschillende pijlers.”

Naar een nieuwe naam: Fintegriteit

Richard: “Een belangrijke opdracht voor Katlijn was het bedenken van een nieuwe naam voor ons accountantskantoor. We vonden het een echte meerwaarde dat zij als externe partij daarmee aan de slag ging. Net door haar open en brede kijk kwam ze met een schitterend voorstel: Fintegriteit.”

Marleen: “En ook in ons concept investeerde Katlijn vele uren denkwerk. Wat ze bedacht paste perfect bij de info die wij haar aanreikten. Zo groeiden we samen naar een duidelijk kader voor ons merk.”

Een methodiek in lijn met de branding

Marleen: “We vinden het heel belangrijk dat de klant mee is met zijn of haar cijfers. Dat is altijd al de sterkte geweest van ons kantoor. Katlijn en haar team keken met hun OpmerKelijke loep naar onze werkwijze en zorgden ervoor dat onze verslagen perfect aansloten bij onze branding.”

Een positief spannende samenwerking

Marleen: “De begeleiding die we kregen van Katlijn was echt uniek. We stonden er nooit alleen voor en het hele traject verliep in een open sfeer. Ook haar lijvige verslagen waren enorm nuttig. Door ze elke keer grondig door te lezen, raakten we helemaal doordrongen van ons merk.”

Richard: “Het leukste aan dit brandingtraject is dat je echt samenwerkt naar een gericht doel toe. De inspanningen die je doet, integreert Katlijn perfect in je branding. Op geen enkel moment houdt ze je handje vast. Ze zet eerder, samen met de zaakvoerders, haar schouders onder het merk. Conclusie: we zijn héél tevreden van deze positief spannende samenwerking en raden OpmerKelijk zeker aan.”

 

www.fintegriteit.be

Streef jij voor jouw bedrijf, net zoals Fintegriteit uit Hasselt, ook naar een onderscheidende branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Bert Vandermeer en Petra Rubens, zaakvoerders van The Water Purifier

Petra Rubens staat samen met haar man Bert Vandermeer en technisch verantwoordelijke Tijl Clerckx aan het roer van The Water Purifier. Met hun bedrijf bieden ze eerlijke oplossingen aan voor onze dagelijkse behoefte aan water. Ze richten zich daarbij zowel tot particulieren als kantoren, scholen en ziekenhuizen. Hoewel de fundamenten van hun business er al stevig stonden, voelden ze dat er nog veel potentieel zat in The Water Purifier. Ze kozen dan ook voor een brandingtraject bij OpmerKelijk.

Van scepticus naar ambassadeur

Petra: “The Water Purifier is niet mijn enige professionele uitdaging. Ik ben ook zaakvoerster van Talent4People. Met dit bedrijf was ik al te rade gegaan bij Katlijn. Dus ik wist precies wat zij voor The Water Purifier kon betekenen. Ik moest niet overtuigd worden. Maar voor Bert lag dit totaal anders. Hij nam bij de start een afwachtende houding aan. Ik betrapte hem zelfs op de uitspraak: ‘Als we al het voorbereidende werk zelf moeten doen, tja …’ Van een scepticus gesproken (lacht)!”

“Maar gaandeweg begon hij zijn mening te herzien. Hij merkte dat zijn visie en de verschillende dingen die we met The Water Purifier doen, plots veel beter vertaald werden naar de buitenwereld. Niet alleen met woorden en met een verhaal, maar ook door een duidelijk concept. Bert groeide zelfs uit tot een sterke ambassadeur voor OpmerKelijk.”

Weg met de heilige huisjes

“Tijdens het brandingtraject werkten we aan een duidelijk concept. Zo draait onze business nu rond duidelijke pijlers: Healthful Water (gezond drinkwater), Careful Water (systemen om het water te ontharden en koelers op de waterleiding) en Trustful Water (ontijzeren en filteren van water). We focussen op twee kerntakken: we zijn zowel purifier als supplier.”

“Maar het brandingtraject stopt niet bij het juiste verhaal vinden … Samen met Katlijn namen we bijvoorbeeld ook onze bedrijfsstructuur onder de loep: waar de risico’s zitten, welke groeimarkten zijn er, enzovoort. Bert en ik waren het gewend om vanuit ons product te vertrekken. Daar bracht Katlijn absoluut een verandering in. Zelfs zaken zoals de sitemap van de website uitwerken en de slogan op onze vrachtwagen bepalen, hoorden bij het traject. Het gaat echt wel héél ver.”

“De aanpak van Katlijn is een serieuze meerwaarde voor het uiteindelijke plan. Ze doet 100 % moeite om je business te begrijpen, ze durft alles in vraag te stellen en trapt zo eens goed tegen de heilige huisjes. En merkt ze dat er iets niet helemaal met je visie matcht? Dan blijft ze daarbij stilstaan. Want je bedrijf moet wel jouw kindje blijven.”

Leuk zo’n branding, maar wat levert het nu op?

“Als businessmensen willen we alleen investeren als het rendeert. Dat is logisch. En hoe mooi dat begrip ‘branding’ ook klinkt, we willen vooral dat er een duidelijke win is. In ons geval kon je er echt niet naast kijken. We hebben naar aanleiding van het traject onze offertes anders verwoord en gestructureerd en kregen daarbij ondersteuning van OpmerKelijk. Het resultaat was er meteen: we krijgen nu veel meer onmiddellijke toezeggingen dan voorheen. Zo besparen we veel tijd en verdienen we onze investering gemakkelijk terug. Bert zegt nu heel vaak: ‘Dat het zo snel gaat, had ik nooit durven dromen.’”

“Je moet uiteraard wel voor de juiste brandingpartner kiezen. Maar met Katlijn zit dat helemaal goed. Ze is een consultant, geen coach. Je komt bij haar geen zweverige toestanden tegen, ze is heerlijk to the point, ze is een vat vol kennis en ervaring en weet wat ondernemen is. Ik raad OpmerKelijk dan ook heel graag aan.”

www.twp.be

Streef jij ook naar een sterke branding om jouw bedrijf onderscheidend in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.