Sabine Pannemans en Tine Deldycke van CKS Elektrotechniek

“Doordat Katlijn de juiste vragen stelde, kwamen we samen tot de juiste conclusies”

De grootste uitdaging van CKS Elektrotechniek? De juiste medewerkers vinden. Opmerkelijk verfijnde hun employer branding en reikte concrete handvaten aan.

Hoe trek je potentiële medewerkers aan, en vooral: hoe hou je hen aan boord? Een vraag die Sabine Pannemens en Tine Deldycke van CKS Elektrotechniek aan het denken zette. Want hoewel het hun bedrijf voor de wind ging, vonden ze dat hun employer branding wel een vernieuwend duwtje in de rug kon gebruiken. Een traject bij Opmerkelijk scherpte hun merkpositionering verder aan en liet een frisse wind waaien door het familiebedrijf uit Dilsen-Stokkem.

CKS Elektrotechniek is sinds 2000 een absolute koploper in de sector van groene energie. De ruim honderd medewerkers realiseren B2B-projecten met een focus op energietransitie en alles wat daarbij komt kijken: van groene stroomkoppelingen, batterijen en biogascentrales tot laadinfrastructuren, windturbines en fotovoltaïsche zonneparken. Zo schakelt het bedrijf naar een groenere toekomst. Terwijl heel wat klanten de weg naar deze sterke speler makkelijk vonden, lieten potentiële werknemers op zich wachten. Hoe konden ze ook die mensen bereiken en prikkelen om CKS-ambassadeur te worden – én te blijven? Met die vraag klopten Sabine en Tine bij Opmerkelijk aan. De start van een vruchtbare samenwerking. Met een uitgebreid en concreet brandingplan in handen, is het bedrijf uit Dilsen-Stokkem nu helemaal klaar voor de verdere uitrol.

Employer branding

“Sofie Kenens en ik hebben samen gestudeerd”, vertelt Tine. “Via haar had ik dus al van Opmerkelijk gehoord. Toen bedrijven uit de buurt met Katlijn samenwerkten en hun positieve bevindingen deelden, hebben wij ook ons oor te luisteren gelegd. Wat kon Opmerkelijk voor ons betekenen? We vonden hun aanpak vernieuwend en wisten al snel: dit willen wij ook.” “Katlijn verdiepte zich in ons bedrijf en onderzocht hoe we ons positioneerden ten opzichte van conculega’s”, zegt Sabine. “Zo vormde ze zich een gedetailleerd en compleet beeld van wie we zijn. Ze kende ons DNA door en door!”

De juiste vragen

Tine: “Het werd al snel duidelijk dat Katlijn heel erg grondig, gericht en gestructureerd te werk gaat. Tijdens onze gesprekken maakten we een onderscheid tussen de verschillende units van CKS: energie, automatisatie, EMS, bordenbouw en service. Zo hadden we er zelf eigenlijk nooit naar gekeken. Dat vonden we dan ook de grootste troef van het traject: we werden getriggerd om de zaken anders te bekijken. Maar ook om zelf na te denken. Doordat zij de juiste vragen stelde, kwamen we samen tot de juiste conclusies.”
Sabine: “We hebben onder andere geleerd dat we minder bescheiden mogen zijn: we zijn trots op wat we doen.” “Natuurlijk hebben we daarnaast ook heel wat strategische inzichten gekregen”, vult Tine aan. “We weten nu bijvoorbeeld perfect welk type medewerker bij ons past en hebben dat gedetailleerd omschreven in enkele persona’s. We finetuneden onze waarden, verduidelijkten onze visie en concretiseerden onze missie. Een opfrissing die CKS echt kon gebruiken!”

Waardevolle input

Na hun gesprekken met Katlijn kregen Sabine en Tine steeds wat denkwerk mee naar huis. “Het vraagt wat inspanning, maar het levert dan ook heel veel op”, vindt Sabine. “Op basis van onze antwoorden gingen we verder aan de slag. Bijvoorbeeld om te bepalen waar CKS voor staat: Concreet, Keigoed en Spraakmakend. Of om een baseline en slogan uit te werken. Daar kregen we trouwens voldoende theoretische achtergrond over mee: Katlijn legde helder uit wat het doel van zo’n baseline of slogan precies is.”
Sabine en Tine hadden vooral contact met Katlijn, maar ook Sofie en Elke gingen voor CKS aan de slag. “Sofie nam vooral het socialmedialuik op zich. Ze nam onze kanalen stevig onder de loep en gaf tips over wat we konden verbeteren. Elke focuste dan weer op onze merkbelevingselementen. Ze interviewde onze medewerkers om te achterhalen wat we nog meer in de verf konden zetten.” “Daar zijn heel wat verrassende punten uit naar voren gekomen”, zegt Tine. “Veel medewerkers gaven aan dat we onze focus op duurzaamheid en innovatie nog meer aan de buitenwereld mochten tonen. Dat is natuurlijk bijzonder waardevolle input!”

Verdere uitrol

Ook later in het traject werden de werknemers betrokken. “Katlijn is bij ons langsgekomen om voor het voltallige personeel het Opmerkelijk-verhaal toe te lichten”, legt Sabine uit. “De werknemers apprecieerden dat ze zo nauw betrokken werden. We vonden het zelf dan ook heel belangrijk om die rode draad in heel het bedrijf door te trekken. CKS heeft nu een concreet plan in handen. We wilden niet dat dat vervaagde bij de verdere uitrol, dus gingen we er concreet mee aan de slag. Door meer in te zetten op onze waarden, belevingselementen consistent door te trekken in alle soorten communicatie, vacatureteksten aan te passen en sollicitanten te selecteren die écht bij ons passen.”
“Katlijns unieke aanpak en creatieve invalshoeken stromen niet alleen binnen Opmerkelijk, maar stralen nu ook door naar CKS”, vult Tine nog aan. “Haar helikopterzicht was bijzonder waardevol, want zelf zaten we er met onze neus te dicht op. Opmerkelijk is een onafhankelijke, objectieve sparringpartner die je handvaten aanreikt om zélf mee aan de slag te gaan.”

Website CKS.

Pascal Wintmolders en Bea Princen, zaakvoerders van Wintmolders

“Katlijn leerde ons te kijken naar de échte meerwaarde die Wintmolders de klant biedt”

Wintmolders is een familiebedrijf met meer dan 75 jaren op de teller, waar intussen de vierde generatie aan het werk is. Je vindt er machtige machinerie die het werk van tuin- en landbouwbedrijven en de industrie flink vergemakkelijkt. Maar waarmee Wintmolders vooral het verschil maakt, is zijn onklopbare deskundigheid. En een persoonlijke aanpak met focus op maatwerk en duurzame klantrelaties. Alleen: Wintmolders zette die onderscheidende troeven niet in de kijker. Dankzij een strategische rebranding in een adviestraject klantbeleving kwamen Bea en Pascal tot een krachtig merkverhaal waaruit de meerwaarde van Wintmolders duidelijk blijkt.

Naar één duidelijke merkpositionering

Bea: “Ik had al een aantal opleidingen van Opmerkelijk gevolgd, waaronder een rond ‘TOPgeMERKt’. Die workshops zijn echt blijven hangen, want Katlijn pakt dat schitterend aan. Ze legt alles begrijpelijk uit en het is aangenaam samenwerken. Het is een kleinschalig en dus familialer bedrijf, wat ook bij ons past.” “Tijdens die opleiding kwam ik tot de vaststelling dat we een nieuwe website nodig hadden. Maar daarbij botsten we al snel op een probleem. We hebben namelijk twee bedrijven: Wintmolders en TCW, Techniek Center Wintmolders. Voordien hadden we voor beide een aparte website en marketing. Dat betekende ook dubbele kosten. Ik wilde de bedrijven liever onder één noemer brengen en dacht daarbij aan ‘Wintmolders’, gezien de naamsbekendheid en onze geschiedenis van meer dan 75 jaar. Om dat strategisch doordacht aan te pakken, klopten we aan bij Katlijn. Dat was voor ons de directe aanleiding om het traject bij Katlijn op te starten.”

Toekomstbestendig maken

Bea: “Een ander doel was om ons bedrijf te professionaliseren en Wintmolders als merk naar voren te schuiven. We wilden Wintmolders echt klaarstomen voor de toekomst en evoluties in de sectoren waarin we actief zijn. Alleen, hoe begin je daar zelf aan? Dus klopten we bij Opmerkelijk aan voor een klantbelevingstraject.”

Mee met de machines

Pascal: “We werken in een heel specifieke branche, maar dat bleek geen probleem voor Katlijn en Sofie. Ik was verbaasd over hoe snel ze zich hebben ingewerkt in de sector en met belangrijke inzichten kwamen. Van trendrapporten tot een SWOT-analyse: vooral voor mij was het allemaal nieuw, maar zij brachten zaken naar boven waaraan we nog nooit aandacht hadden besteed. En ze gaven die inzichten altijd helder weer in de gesprekken en de uitgebreide verslagen achteraf.”

Van productfocus naar klantfocus

Bea: “We waren tot dan altijd gefocust op de producten op zich binnen ons bedrijf. Maar Katlijn leerde ons door een andere bril te kijken. Producten zijn één ding, maar met de onderscheidende troeven voor onze klanten deden we niets op onze website of sociale media. Nochtans zijn dat dé verschilmakers.” Pascal: “Voor mij was het eerst moeilijk om los te komen van die focus op machines. Het zijn immers echte paradepaardjes die in de schijnwerpers mogen staan. Maar Katlijn leerde ons te kijken naar de échte meerwaarde die Wintmolders de klant biedt.”

Klantenbeleving in vier pijlers

Bea: “Die voordelen hebben we nu duidelijk op papier. Katlijn heeft de vier pijlers van onze klantenbeleving gedestilleerd uit onze gesprekken: Duurzaam samenwerken, Optimaal presteren, Efficiënt personaliseren en Oplossingsgericht assisteren . Die dekken de lading helemaal. We gaan immers steeds voor duurzame samenwerkingen en zorgen er daarbij voor dat onze klanten zich écht ondersteund voelen. We begeleiden hen intensief om er samen voor te zorgen dat ze hun machines optimaal kunnen inzetten. En door steeds op maat en ook proactief te werken en te informeren over alle toepassingsmogelijkheden, halen onze klanten het best mogelijke resultaat. Dankzij haar duidelijke beschrijvingen waren we helemaal mee en konden we ermee aan de slag, zowel intern als met de klanten. Katlijn heeft het klantbelevingstraject ook uitgelegd aan onze medewerkers, zodat iedereen op dezelfde lijn zit en mee is met ons nieuwe merkverhaal. Die sessie was beslist een meerwaarde: met een duidelijke en praktische presentatie en veel interactie. Helemaal Katlijn. Het team toonde meteen veel interesse, fijn om te zien! Katlijn kondigde ook aan dat onze nieuwe website die week online ging, waarvoor ze de strategische lijnen tijdens het traject zelf had uitgezet. Ook dat leverde heel wat positieve reacties op.”

Pascal: “Bea had al ervaring met klantbeleving, ik was er nog niet mee vertrouwd. Voor mij was het eerst pure sciencefiction (lacht). Maar dankzij de toegankelijke en professionele aanpak van Katlijn zag ik er meteen de meerwaarde van in.”

Bea: “Bovendien zijn onze missie en visie nu niet langer één slagzin, maar een uitgewerkt geheel dat de lading dekt. We kregen ook het advies om met specifieke slogans te werken voor onze verschillende diensten: verkoop, onderhoud en herstellingen. Die hebben we verwerkt in een infographic op onze nieuwe folder.”

Eyeopener

Bea: “Sofie werkte specifiek met ons rond de customer journey. Zowel het digitale als fysieke traject bracht ze in kaart en legde ze af. We waren aangenaam verrast over hoe goed ze zich had verdiept in de materie, hoe diepgaand ze alles analyseerde en welke inzichten ze aanreikte. We hebben alvast een aantal zaken aangepast. Zo hebben we nu QR-codes op staanders bij de machines in de etalages, personaliseerden we ons winkelrek met Wintmolders-gadgets. En dat zijn maar enkele veranderingen, er staan er nog wel meer op de planning (lacht). Het was een eyeopener, ja.”

Een Opmerkelijke aanpak

Pascal: “Ik zou de aanpak van Opmerkelijk als zeer professioneel omschrijven. Tegelijk werkt ze ook laagdrempelig. Ik ben helemaal niet thuis in branding en customer experience, maar ik was wel mee in het verhaal omdat Katlijn alles praktisch uitlegt en concreet maakt. Geen sinecure, denk ik, maar wel heel fijn. We kregen ook een verslag van elk gesprek: dat vormt ondertussen een handige Wintmolders-bijbel.”

Bea: “Katlijn en Sofie zorgden voor een wauw-effect! Ik wist wel in grote lijnen wat ik kon verwachten, maar was toch nog erg verrast over hoe gedetailleerd het team te werk ging en de praktische en creatieve resultaten die het opleverde.”

“Het traject leerde ons hoe we Wintmolders sterker als merk kunnen positioneren. Dat hadden we alleen nooit op die manier kunnen doen. Bovendien zijn de mensen van Opmerkelijk heel aangenaam en gaan ze praktisch, duidelijk en concreet te werk. Om al die redenen beveel ik Opmerkelijk van harte aan bij anderen. Zij hebben ons klaargestoomd voor de toekomst!”

Website Wintmolders

Streef jij ook naar zo’n onderscheidende strategische branding voor jouw bedrijf? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Raf Jansen, zaakvoerder van LUCO

Wat zit er in je bedrijf, en hoe haal je dat eruit? Hoe vertel je de klant zo efficiënt en doeltreffend mogelijk over datgene wat je doet? Het is een vraag die talloze ondernemers zichzelf stellen. Raf Jansen zocht naar een branding die samenviel met waar zijn bedrijf, LUCO, voor stond en vond na grondig onderzoek en advies van Opmerkelijk heel wat antwoorden.

Raf wist al heel wat over Opmerkelijk nog voordat hij ook maar iemand uit dat team had gesproken. “Mijn vrouw had met haar bedrijf al vaker een beroep gedaan op Opmerkelijk”, vertelt Raf. “En dat tot haar grote tevredenheid. Dus nam ik me voor om op een dag hetzelfde te doen.”

Rond de tafel

Een tijdje later, in 2023, was het zover. Raf: “LUCO specialiseert zich in slimme systemen rond security, cooling en smart home. En dat voor zowel particulieren als bedrijven. Mijn collega’s en ik merkten dat we bij de klant, rond de tafel, prima onder woorden konden brengen wat we doen. Ons DNA, onze normen en waarden en onze technische kennis komen daar mooi over. Maar we vonden het een pak moeilijker om dit te vertalen naar onze website en andere communicatie. Daardoor was het een uitdaging om klanten aan te trekken die ons nog niet kenden. We zijn nu eenmaal techneuten; we weten heel veel van techniek, maar strategische branding en communicatie is niet onze stiel.”

Blauwdruk voor groei

Toen Raf contact opnam met Katlijn, nam zij de case met veel enthousiasme én met een innovatieve aanpak aan. Er volgde een stevige doorlichting van de noden, wensen en mogelijkheden. “Die grondige aanpak verraste me wel. In het verleden hadden we al eens gewerkt met een marketing- of brandingbureau, maar dat leverde niet de gewenste resultaten op. Het bleef wat oppervlakkig. Ik miste diepgang in hun voorbereiding, waardoor onze merkpositionering en communicatie ook te weinig samenviel met waar we voor staan. Dat verliep bij Opmerkelijk helemaal anders. Katlijn zou niet rusten voor ze onze sector én ons bedrijf helemaal had doorgrond. Die input vormde het canvas voor de volgende stappen in ons traject. En als ik nu het brandingplan lees, denk ik: ja, dit is de blauwdruk van wie wij zijn en hoe we verder strategisch willen groeien.”

100% kloppend

Om tot dat afgewerkte brandingplan te komen, moest Raf wel wat geduld hebben. “Ik ben zelf een heel daadkrachtig persoon, die meteen vol gas geeft. Maar dit destillatieproces, om het zo maar te noemen, staat niet van de ene op de andere dag op papier. Er zijn veel voorbereidingen, gespreksmomenten en brainstorms voor nodig. En dat is logisch, want gaandeweg vergaar je inzichten. Toch was dat voor mij even wennen.” Raf heeft overigens geleerd dat de aanmaak van een brandingsplan niet alleen tijd, maar ook veel openheid vereist. “Je hele bedrijfswerking wordt geanalyseerd, want de plannen die uiteindelijk op tafel komen moeten 100% kloppen met je toekomstbeeld en streven. Dat is intens, maar ook heel leerzaam.”

Uitbesteden

Opmerkelijk deed o.a. een studie naar de concurrentie, naar de sterktes en zwaktes van LUCO, ontwikkelde een merkverhaal, en onderzocht welke markten gunstig waren voor het bedrijf. Toen Raf het finale brandingplan in handen kreeg was hij daar niet alleen heel blij mee, maar vroeg zich wel af hoe de verdere uitrol zou verlopen. “Ik zou niet de eerste ondernemer zijn wiens plannen vervolgens in een lade verdwijnen bij gebrek aan tijd en zo hun momentum missen. “Dat je achteraf ook een beroep op Opmerkelijk kan doen bij de uitrol, vind ik dus een enorme meerwaarde. Van de begeleiding bij het aanpassen van onze website tot en met het maandelijks opstellen van een contentplan. Je kunt als ondernemer op beide oren slapen. En doordat het team zo mee is met je verhaal, is ook de authenticiteit gegarandeerd.” Raf heeft dan ook veel bewondering voor de doeltreffendheid van het expertenteam van Opmerkelijk.

Positief beeld uitdragen

Concreet rust de branding van LUCO nu op vier nieuwe pijlers . En op zeven commitments naar de klant toe. “Dat zijn echte handvaten voor mij en het team”, zegt Raf. “Door het gebruik van toffe woordspelingen in de baselines, brengen we nu een consequent, positief en duidelijk beeld naar buiten: dit is wie we zijn, dit is wat je als klant van ons mag verwachten. En inhoudelijk dekt het plan meer dan ooit wat we voor onze klanten willen betekenen.”

Professionals

Raf kijkt alvast uit naar hoe hun nieuwe aanpak zich verder gaat uitwerken. “Het gevoel dat ik altijd al had over mijn bedrijf nu eindelijk tot uiting zien komen, dat is geweldig. Ik denk dat veel soortgelijke bedrijven in onze omgeving moeite hebben met hun communicatie, en het betrekken van de eindklant. Als je geen interne marketingafdeling hebt, is dat ook oprecht moeilijk – en heb je die wel, dan moeten je marketeers al van goeden huize komen om echte efficiëntie te garanderen. Ik denk daarom dat elke onderneming een partner als Opmerkelijk nodig heeft om die zaken op punt te zetten. Mijn tip voor wie zo’n traject aangaat: vertrouw op de expertise van iemand als Katlijn en haar team. Je kunt het zelf niet beter (lacht).”

Website LUCO

Ook je bedrijfsverhaal op een persoonlijke manier vertellen? Laat de juiste mensen aan het woord en ontdek de efficiëntie van een Opmerkelijk communicatieplan. Neem vandaag nog contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.  

Vanessa Morini, zaakvoerder van TRU Global Solutions

TRU is expert in critical cleaning voor de sectoren lifescience, hightech food en hightech. Ze waren al actief in België en Nederland maar wilde nieuwe markten benaderen binnen en buiten de grenzen van ons continent. Een sterk merk en doordachte communicatie was essentieel om op te vallen tussen de concurrentie, zeker wanneer je zoals TRU Global Solutions een nieuwe markt in Europa én de Verenigde Staten wilde aanboren. Dat was precies waarom Vanessa Morini, oprichter en CEO van TRU, de hulp van Opmerkelijk inschakelde. Hoe dat beviel? Ze deelt graag haar ervaringen over het strategische rebrandingtraject, inclusief de vele verrassende doorbraakmomenten.

Internationalisering met sterk merk

Vanessa: “Toen de internationalisering op de agenda kwam, was het duidelijk dat ons merk versterking nodig had. Hoewel TRU al enige bekendheid genoot, realiseerden we ons dat we sterker moesten staan om succesvol de markt te betreden, zeker in de Verenigde Staten. Daarom begonnen we aan dit opmerkelijke traject.”

Diepgaande marktanalyse met opportuniteiten

“Een eerste stap in het traject was een grondige marktanalyse in de Benelux en de VS. Dat is geen eenvoudige opdracht, omdat we in een niche-industrie zitten, maar het team van Opmerkelijk heeft zich volledig ondergedompeld in onze sector, wat echt fantastisch was! We hebben nieuwe opportuniteiten en trends besproken. Een van de aha-momenten kwam toen het over onze duurzame aanpak ging, die nu nog volledig onderbelicht was, maar waar we zoveel meer mee kunnen doen.”

De valorisatie van het aanbod

“Vervolgens heeft Katlijn het aanbod gestructureerder en relevanter gemaakt. Het belangrijkste inzicht voor mij was dat we altijd over één technologie spraken voor iedereen, terwijl uit het marktonderzoek bleek dat we verschillende doelgroepen hebben die anders aangesproken moeten worden. Katlijn heeft die sectoren in kaart gebracht en onze diensten anders verpakt. Nu hebben we een sterke basis om relevanter en gerichter te communiceren.”

Strategische merkidentiteit vastpakken

“Ik herinner me nog goed de sessies over onze merkidentiteit. Katlijn vond het heel belangrijk dat we de merkidentiteit van TRU veel beter zouden kunnen vastpakken. Bij de start hadden we samen met een marketeer wel gewerkt aan ons concept en onze baseline, maar verder waren we niet geraakt. Katlijn daarentegen ging aan de slag met onze kernwaarden – en gebruikte ze als basis voor de verfijning van ons merkverhaal. Ze bepaalde onze strategische positionering en vertaalde die naar een merkbelofte en een vernieuwde missie, visie en elevatorpitch. Nu is ons merk veel krachtiger en onderscheidender dan ooit!”

Communicatie vanuit een doordachte rebranding

“Wat mij het meest heeft verrast in het hele traject was de creatieve vertaling van onze strategie naar de communicatie. Ondanks het feit dat we in een droge sector zitten, slaagde Opmerkelijk erin om onze boodschap op een creatieve en pakkende manier over te brengen. Onze klantenbeloftes waren er al, maar ze zijn nu omgevormd tot zeven krachtige en creatieve uitingen – de TRU solutions – gekoppeld aan een SLA – de TRU promises – die onze merkboodschap echt laten opvallen, zelfs in een sector als de onze. Ik kan niet wachten om dit alles in de wereld te zetten!”

Zoveel meer dan een rebranding

“Ik had geen idee dat we zo diep zouden ingaan op alle strategische aspecten van mijn business, dat we zoveel terrein zouden bestrijken. Het begon allemaal met de wens om sterker te staan voor onze internationalisering, maar sessie na sessie werden nieuwe strategische inzichten en oplossingen aangereikt. We hebben niet alleen onze merkpositionering verfijnd, maar ook nagedacht over wat we van ons team verwachten, wat uiteindelijk heeft geleid tot bruikbare richtlijnen voor ons personeelsbeleid.”

Samen staan we sterk met Opmerkelijk

“Wat we hebben bereikt met Katlijn, Sofie en Elke van Opmerkelijk is iets wat we nooit alleen hadden kunnen realiseren. Van strategische inzichten tot concrete focuspunten voor onze merkpositionering, marketing, sales en personeelsbeleid: alles gebeurt nu op een veel hoger niveau. Wat Opmerkelijk uniek maakt? Hun vermogen om zich volledig in te leven in onze sector en branche, strategisch te denken en de opgedane inzichten op een creatieve manier te vertalen. In essentie heeft de samenwerking ons geholpen om onze merkidentiteit te versterken, onze communicatie te verbeteren en ons voor te bereiden op een succesvolle internationalisering. Ik ben ervan overtuigd dat we zelfs buiten onze sector zullen opvallen!”

Global solutions | Tru Global Solutions

Ben jij ook klaar voor de next level op gebied van strategische branding? Wil je met concrete focuspunten voor de marketing, sales en personeelsbeleid aan de slag? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Testimonial_Whywise-Toon_Opmerkelijk

Toon Vandenbranden, zaakvoerder van Whywise

Toen Toon Vandenbranden samen met zijn vriendin een brandingtraject bij Opmerkelijk volgde, voor hun artisanale producten op basis van appelcider (Ottercider), was het voor hem meteen duidelijk: bij zo’n traject zou ook zijn eigen videoproductiebedrijf baten. En zo geschiedde.

“Het klikte met Katlijn tijdens het eerste traject. Zowel mijn vriendin als ik waren heel erg enthousiast over het resultaat. Ook voor mijn eigen videoproductiebedrijf was ik op zoek naar een eigen smoel. Ik ken mijn markt en ik weet wat ik doe. Maar datgene wat ik precies doe, overbrengen naar mijn klanten? Dat was een ander paar mouwen. Ik had nood aan strategisch advies van een brandingexpert zoals Katlijn.”

Maximale impact

Testimonial_Whywise-Toon_OpmerkelijkDe eerste taak van Katlijn en haar team: begrijpen wat Toon precies doet. “Mijn specialiteit ligt bij de grotere videoproducties, waarbij we zowel de strategie als uitvoering voor onze rekening nemen. Mijn klanten zijn dus voornamelijk grote kmo’s en kleinere multinationals. Wanneer zulke bedrijven me als producer vragen voor een videoproject, kijk ik altijd eerst naar het totaalplaatje. Waarom willen ze die video maken? Hoe kunnen we zoveel mogelijk rendement halen uit hun investering? Vervolgens stel ik een team van professionals samen. Het was voor Opmerkelijk bijzonder belangrijk om de specifieke noden van mijn doelgroep door en door te begrijpen zodat ze een merk konden bouwen dat echt relevant voor hen zou zijn.”

Eenmaal de video is opgeleverd, biedt Toon de nodige ondersteuning aan om via social funnels en retargeting maximale impact te creëren via digitale wegen.

Een voorbereiding die de ogen opende

De eerste fase van het brandingtraject vond Toon de pittigste. “Je krijgt best wel wat huiswerk, waarmee Opmerkelijk dan grondig aan de slag gaat. Ik vertelde Katlijn bijvoorbeeld welke productiehuizen op dezelfde lijn zitten en welke helemaal niet. Samen met haar team is ze volledig in de wereld van video gedoken. Toen Katlijn terugkwam met haar voorbereiding, was ik onder de indruk. Ze had productiehuizen gevonden waarvan ik zelfs nog geen weet had. Dat vond ik interessant, want ik dacht dat ik ze ondertussen allemaal kende. Zo zie je maar hoe een externe partner toch nog je ogen kan openen.”

Na enkele intense denkoefeningen, een analyse van de concurrentie en diepgaande gesprekken over de positionering van zijn bedrijf, kwam Katlijn met het voorstel voor een nieuwe naam: Whywise. Maar van die naam was Toon niet meteen overtuigd.

Waarom? Wel, daarom …

“Op het eerste gehoor vond ik het een echte tongtwister. Heel vaak hebben productiehuizen een coole, grappige naam. Denk maar aan Caviar en Woestijnvis. Katlijn legde uit waarom ze deze naam zo sterk vond. Met Whywise verwees ze direct naar de vraag ‘waarom’ en de strategische ‘manier’ of wijze waarop ik altijd te werk ga. Met deze naam zou er bovendien ook veel ruimte komen voor creatieve storytelling.”

Hoera, structuur!

Toen Katlijn daarbovenop kwam aanzetten met een merkverhaal dat bestond uit een opmerkelijk concept met vier pijlers die speelden met de fonetische overeenkomst van ‘Y’ en ‘Why’, raakte Toon stilaan helemaal in de ban van Whywise. “De pijlers ‘Y Strategy’, ‘Y Service’, ‘Y Scale-up’ en ‘Y Social impact’ geven me de mogelijkheid om mijn diensten te ‘productiseren’. Zo is het voor mij veel gemakkelijker om mijn meerwaarde uit te drukken. Bovendien kan ik met dit merkverhaal gerichter, relevanter en strategischer communiceren op mijn website, socials en in video’s. Hoera, er was structuur!”

Whywise en de bijbehorende woordspelingen blijken overigens een ideale conversatiestarter te zijn. “Als ik zeg dat ik zaakvoerder ben van Whywise, roept dat soms vragen op. Dan is het voor mij heel gemakkelijk om daarop in te spelen. Het heeft even geduurd, maar net zoals in een nieuw paar schoenen, ben ik stilaan in die naam gaan groeien. Katlijn bleef gedurende het traject vastberaden, maar ook altijd respectvol en professioneel. Als ik het echt niet goed vond, dan was dat voor Katlijn uiteindelijk ook goed geweest.”

Gewapend met een duidelijk merkverhaal

“Dit brandingtraject was voor mij van onschatbare waarde. Alleen had ik dit niet gekund. Het lijvige brandingplan dat ik aan het einde van het traject kreeg, vormt voor mij een echt houvast. Mij zal je dus niet snel zien afwijken van die ‘why’. In mijn sector is het namelijk niet gemakkelijk om eruit te springen. Er zijn zoveel videoproductiebedrijven die hun elevatorpitch doen voor een bepaalde opdracht. Dankzij Opmerkelijk ben ik gewapend met een duidelijk merkverhaal, duidelijke merkidentiteit en doordachte merkstrategie. Ik ben dus niet meer dat één-in-een-dozijn-videoproductiebedrijf.”

 

TestimonialBrandingtraject_Whywise

www.whywise.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een brandingstrategie waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Rebranding-Ottercider_Opmerkelijk

Laura Bernaers en Toon Vandenbranden, zaakvoerders van Ottercider

Laura en Toon hebben een passie voor cider en azijn. Al enkele jaren verkochten ze hun artisanale producten onder het label Azwijn. Om hun passieproject te verruimen en steviger in de markt te zetten als een volwaardig merk, gingen ze op zoek naar strategische hulp op het vlak van branding. Brandingexperte Katlijn toverde een straffe rebranding op tafel, die onmiddellijk zorgde voor heel wat meer salespotentieel.

Enthousiasme werkt aanstekelijk

Rebranding-Ottercider_OpmerkelijkToon: “Als koppel zijn we heel graag bezig met cider en azijn. Omdat we uit de buurt van Zwijndrecht komen, kozen we in het verleden voor de merknaam Azwijn. Maar omdat we vandaag de dag niet meer met appels vanuit die streek werken, was het tijd voor een nieuwe naam. Daarnaast wilden we onze verkoop boosten en onze brandingstrategie grondiger bekijken.”

Laura: “Mijn zus Sarah volgde al een rebrandingtraject bij Opmerkelijk. Zij was superenthousiast over hun aanpak. Toch namen we nog contact op met andere partijen. Maar bij Opmerkelijk waren we meteen overtuigd. Het was van meet af aan duidelijk: ze doen wat ze beloven en zijn heel transparant over de stappen binnen dit strategische brandingtraject en het einddoel.”

Vanuit een grondige verkenning naar een sterk concept

Toon: “Bij de start van ons traject werkte heel het team van Opmerkelijk zich grondig in. Ze gingen bijvoorbeeld op zoek naar nieuwe trends en deden meerdere benchmarks en een uitgebreide SWOT-analyse. Vaak is dat laatste een dooddoener, maar in dit geval kwam pas echt naar voren hoe goed ze ons begrepen.”

Laura: “En met resultaat. Die grondige voorbereiding in combinatie met ons huiswerk, was de perfecte basis voor het strategische en creatieve concept dat Katlijn voor ons uitwerkte.”

Toon: “Aan de hand van vier pijlers kunnen we nu onze business structureren en voluit gaan voor nieuwe opportuniteiten. Het is een houvast voor elke keuze die we maken, zelfs op het vlak van productie. Alles wat er in de toekomst aankomt, moet in ons nieuwe plaatje passen.”

Een plan met een geestige merkbeleving

Toon: “Een merk staat of valt met beleving. Daarom bedachten Katlijn en haar team tal van merkbelevingselementen. Ze gingen echt all the way.”

Laura: “We popelen van ongeduld om aan de slag te gaan met de leuke quotes, woordspelingen, enzovoort. We zijn pas ouders geworden van een kleine spruit. De uitrol zal dus stapje voor stapje gebeuren.”

Op naar meer sales, wanneer het past!

Laura: “Tijdens ons brandingtraject hielp Katlijn ons niet alleen met het versterken van ons merk, ook de effectieve verkoop nam ze onder de loep. Zowel Toon als ikzelf hebben nog een andere job. Dus een winkeltje beginnen, was bijvoorbeeld niet aan de orde. Zelfs een webshop leek ons te omslachtig. Katlijn luisterde goed naar onze verzuchtingen en stelde enkele alternatieve verkooppistes voor. Bijvoorbeeld een exclusief verkoopmoment voor onze opperfans, slechts enkele keren per jaar. Of een membershipformule, ook nog zo’n leuk idee. Die voorstellen waren wel perfect werkbaar voor ons.”

Katlijn is the next level!

Toon: “Ik kom zelf uit de reclamewereld. Ik ken de klappen van de zweep vanuit de productiezijde. En toch was ik buitengewoon aangenaam verrast hoe Katlijn een strategisch brandingtraject aanpakt. Ze hielp ons doordacht en op een goed omkaderde manier naar ons einddoel. Ze stelde ons onmiddellijk op ons gemak. Op geen enkel moment was ik bang om domme dingen te zeggen. (lacht)

Laura: “Het hele proces zat echt goed in elkaar en Katlijn hield het tempo erin. Ze was streng, maar rechtvaardig over de taken die we mee naar huis kregen. Die benadering werkte enorm motiverend en zorgde voor positieve resultaten.”

Groeien naar een helder perspectief

Toon: “Voor ons merk hadden we al heel wat dingen op poten gezet, maar we misten de richting om verder te groeien en een duidelijk perspectief. Het advies van Katlijn maakte alles veel helderder in ons hoofd. Het werd duidelijk wat we wel zijn en wat we niet moeten meenemen in ons verhaal. Zo kunnen we vanaf nu nog beter focussen op onze kernwaarden.”

Laura: “Als zaakvoerders zaten we te dicht op ons merk. We misten een helikopterperspectief. De externe kijk van Katlijn was dan ook een grote meerwaarde voor ons. Verder hield ze ons constant een spiegel voor en onderstreepte ze het belang van onze klanten. Ze zette Toon en mezelf meermaals in hun schoenen.”

Toon: “Zo groeiden we samen naar een duidelijk plan: een routemap voor de volgende jaren. Iets wat volgens ons heel veel bedrijven kunnen gebruiken. We verwijzen hen graag naar één Opmerkelijk adres.”

Testimonial-rebranding-Ottercider_Opmerkelijk

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een branding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

 

Testimonial-branding-CompanyRadio_Opmerkelijk

Olivier Schalbroeck en Koen De Vogelaere, zaakvoerders van Company Radio

Company Radio maakt meertalige liveradio voor bedrijven, organisaties en beurshouders. Het unieke concept van zaakvoerders Olivier Schalbroeck en Koen De Vogelaere vraagt om een opvallend merkverhaal. Samen met Opmerkelijk als strategisch adviesbureau drukten ze op de pauzeknop ter reflectie om daarna vol overtuiging op ‘play’ te drukken. In alle betekenissen van het woord. Olivier vertelt hoe dat precies in zijn werk ging.

Nice to meet ya (Niall Horan)

“Een boeklaunch aan de hand van een radioprogramma? Waarom niet. Katlijn schakelde ons in om TOPgeMERKt opmerkelijk te lanceren. Tijdens deze eerste fijne samenwerking hoorden we de ene positieve testimonial na de andere. De cases klonken ons als muziek in de oren. We zaten op de eerste rij en op het puntje van onze stoel. Dat wilden wij ook voor ons bedrijf. En zo geschiedde.”

What difference does it make (The Smiths)

“Met Company Radio willen we verbondenheid creëren op de werkvloer, geen alledaags concept. We wilden ons merk sterk in de markt zetten en duidelijk maken waarvoor je precies bij ons terechtkan. Meer relevantie, meer onderscheid. De boeklaunch maakte me een ‘firm believer’ in straffe merkpositionering. Ook voor kmo’s. Je kan dan wel een krak in je vak zijn, maar het is belangrijk dat dat ook strategisch tot uiting komt. Ik leerde dat als je strategische positionering eenmaal helder is, de rest ook volgt. Zo treed je coherent naar buiten met alles wat je te bieden hebt, en dat is noodzakelijk voor elk bedrijf.”

Work (Rihanna)

“Tijdens het intakegesprek polste Katlijn naar onze wensen. Ze toetste af of de verwachtingen in dezelfde lijn lagen en beloofde ons snel een update. Wat volgde, was ongezien. Al bij de tweede afspraak had Opmerkelijk onze (internationale) concurrenten in kaart gebracht, een gedetailleerde SWOT-analyse en benchmarking uitgevoerd én een slimme, strategische positionering bedacht. Dat gaf ons meteen vertrouwen: dit is een bedrijf dat van aanpakken weet.”

It’s possible (Roxette)

Katlijn gaf ons niet alleen verbeterpunten mee maar spotte ook opportuniteiten. Ze reikte potentiële pistes aan waarbij we zelf niet hadden stilgestaan. Hoewel wij ons voornamelijk richten op radio in functie van employer branding dacht zij ook aan onze mogelijkheden voor corporate branding. We zochten nieuwe horizonten op. Tijdens de brainstormfase waren de mogelijkheden veel ruimer, waarna we finetuneden waarop we écht gingen inzetten.”

Clarity (John Mayer)

“Eerst ontleedde Opmerkelijk onze business, waarna ze klaarheid schepten in ons aanbod en onze strategische mogelijkheden. We zetten samen de grote lijnen uit en daarna gaf Katlijn ons de uitdaging om onze diensten te vertalen naar drie doordachte pakketten. Zij voorzag ze van een catchy naam. Met een phygital concept diversifiëren we ons nu van de concurrentie. We houden andere spelers in de gaten maar doen vooral ons eigen ding. Of zoals Katlijn het zegt: ‘Met je sterktes en groeipunten maak je het verschil!’”

Wat een idee!? (Pommelien Thijs)

“Het team van Opmerkelijk kwam met een zondvloed aan creatieve ideeën. Van woordspelingen tot alliteraties en toffe quotes: we hadden er maar uit te kiezen. Deze merkbelevingselementen, gekoppeld aan ons strategische merkverhaal, zetten Company Radio nog meer in de picture.”

“Aan de hand van concrete voorbeelden van huidige klanten en de kracht van positief denken, nam Katlijn ons mee in haar denkwijze. Pushen? Nooit. Duidelijk zijn? Altijd. We zagen in dat onze branding, website en productnamen aan vernieuwing toe waren en gingen samen vastberaden aan de slag. Katlijn was net zo geëngageerd als wij. Het was een intens proces mét resultaat.”

The masterplan (Oasis)

“Het strategische brandingplan van meer dan honderd pagina’s ligt binnen handbereik op kantoor. Het is tot in de puntjes uitgewerkt en kraakhelder. Nu is het aan ons om de theorie in de praktijk om te zetten. Gelukkig bevat de guideline alle beslissingen om copywriters, grafisch vormgevers en webdesigners gericht van input te voorzien. Samen geven we Company Radio een sterke merkidentiteit.”

The time is now (Moloko)

“Een brandingtraject is een investering. Met andere woorden: iets wat je kan terugverdienen als je de kans met beide handen grijpt. Wat voor ons de doorslag gaf? Dat Opmerkelijk erkend is door de Vlaamse overheid voor subsidies via de kmo-portefeuille binnen de pijlers opleiding en advies. Weet je, stilstaan en reflecteren als ondernemer is een must. Het geeft je niet alleen inzicht maar ook ruimte voor creativiteit. Zeker wanneer je samenwerkt met een professional en je een externe blik op de zaken krijgt. Weet je niet waar je naartoe wil met je bedrijf? Dan stuwt energiegever Katlijn je in de juiste richting voort. Ze creëert structuur, haalt de chaos uit je hoofd en ziet je als ondernemer. Ze begrijpt je bedrijf en zorgt daarna dat ook (potentiële) klanten dat doen.”

Testimonial-brandingtraject-CompanyRadio_Opmerkelijk

www.companyradio.be

Heb jij net als Koen en Olivier nood aan duidelijkheid? Wil je samen met een professionele partner stilstaan bij je aanbod en merkverhaal om daarna de 2.0-versie in de wereld te zetten? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Maarten Grieten Adviver - testimonial Opmerkelijk

Maarten Grieten, bestuurder van Adviver

Maarten Grieten is een ondernemer pur sang. Zijn hoofd zit boordevol ideeën en toekomstplannen. In al zijn enthousiasme wilde hij die creativiteit natuurlijk ook communiceren. En daar wrong het schoentje. Maarten voelde in elk gesprek of elke andere vorm van communicatie dat er iets schortte. Zijn verhaal miste structuur en bracht hem niet wat hij wilde. Daarom klopte hij aan bij brandingexpert Katlijn van Opmerkelijk. Zij verzekerde hem van een concept en merkverhaal dat perfect aansloot bij zijn business.

Naar de clou van mijn verhaal

Maarten: “Ik had al een goed idee hoe mijn verzekeringsagentschap er in de toekomst moest uitzien. Ik zat niet echt verlegen om creatieve insteken. Alleen merkte ik dat mijn ideeën samenhang misten. Het lukte me niet om een rode draad in mijn verhaal te brengen. En dat was natuurlijk ook een groot probleem voor onze communicatie. Om zowel onze medewerkers als potentiële klanten te overtuigen van Adviver, moest ik evolueren naar een eenduidig verhaal. Op aanraden van een collega binnen KBC kwam ik terecht bij Katlijn van Opmerkelijk.”

Een voorbeeld dat overtuigt

“Al van bij het eerste gesprek was er een klik. Ik heb zelfs geen ander bureau meer gecontacteerd. Waarom ik zo overtuigd was door de opmerkelijke aanpak? Simpel! Wat Katlijn en haar team deden of vertelden, kwam volledig voort uit een weloverwogen branding, die tot de pure en onderbouwde essentie ging om zo strategische keuzes te kunnen en durven maken. Ik merkte dat in elk detail. De duidelijke workflow, positieve klantbenadering, het proactief werken … Katlijn liet geen enkele kans onbenut om duidelijk te maken waar Opmerkelijk voor staat. En net dat wilde ik ook.”

Een echte eyeopener

“Ik startte mijn strategische brandingtraject vol vertrouwen. Het feit dat Katlijn een jarenlange ervaring had als kmo-adviseur in de bank- en verzekeringssector was voor mij natuurlijk een extra bonus. Ze was honderd procent mee met onze business.

Vanuit die voorkennis organiseerde ze tal van initiatieven om zich samen met haar team in mijn brand in te werken. Een benchmark in de wereld van verzekeringen, een SWOT-analyse, het spotten van trends … noem maar op. Hieruit kwamen verschillende dingen die me enorm prikkelden voor mijn eigen merk. Het triggerde me ook om meer kritisch naar de buitenwereld te kijken. Al snel merkte ik dat je zelfs in de saaiste sectoren leuke, inventieve zaken kan doen.”

Eindelijk … dé essentie

“De puzzelstukken lagen er. De inzichten uit de voorbereidingsfase én mijn persoonlijke visie. Katlijn slaagde erin om dat te vertalen naar een concept en uniek merk-DNA voor Adviver. Toen ze de eerste keer haar voorstel lanceerde, had ik een echt eurekagevoel. Dit was de essentie van ons verzekeringsagentschap en zou de leidraad vormen in de toekomst.

Dit concept kwam er natuurlijk niet zomaar. We hebben er samen serieus veel werk in gestoken. Maar net daarom klopte het ook als een bus. Elk bureau kan een concept bedenken, maar of het dan ook in lijn is met je merk-DNA? Ik denk het absoluut niet. Katlijn maakte hierin het verschil.”

Gedaan met palaveren

“Mijn opmerkelijk merkverhaal brengt me veel rust. Het oorspronkelijk woelige verhaal staat nu gestructureerd op papier. Ik kan het eindelijk communiceren zoals ik het wil. Het helpt me ook om bij de les te blijven; ik heb een duidelijke lijn waaraan ik me wil houden en verlies geen tijd meer. Neem nu bijvoorbeeld de keuze van mijn klanten. Het is voor mij nu glashelder welke klanten bij mijn verzekeringsagentschap passen en welke niet. Dat maakt het werk veel aangenamer.”

Klantbeleving to the max

“Katlijn vindt het heel belangrijk dat je je merk ook waarmaakt. Ik volg haar daarin. Ik neem met veel plezier mijn merk mee in verschillende uitwerkingen en details. Elk moment is interessant om je branding te laten shinen. Onze initiatieven zijn trouwens ook een surplus naar onze medewerkers.”

Craziness mag bij Opmerkelijk

“Ik ben van nature heel creatief. Katlijn had daar geen enkel probleem mee. Integendeel, ze bleef mijn creatieve gedrevenheid triggeren. Op geen enkel moment moest ik me schamen voor mijn wilde plannen. Ik leerde dankzij haar mijn ideeën onder woorden te brengen en me vast te bijten in wat ik echt wilde. Zo kreeg ik de bevestiging die ik zocht. Al mijn zotte initiatieven konden gerust, zolang ze maar de identiteit van mijn merk ondersteunden.

Mijn strategische brandingtraject zit erop en ik heb nu een straf brandingplan in handen. Het is de toetssteen van mijn business en van alle communicatievormen die in de pipeline zitten. De aparte briefings voor een webdesigner, copywriter, merkenbureau … zijn daarbij heel handig. En ook naar nieuwe medewerkers of toekomstige partners bewijst mijn brandingplan zijn nut. Het is dé perfecte manier om mijn merk-DNA uit te dragen.”

Bewuste keuzes maak ik met gemak

“Ik raad een strategisch brandingtraject zeker en vast aan. Het helpt je kritisch na te denken over je business. Je leert focussen, aflijnen waarvoor je wil staan, wat je wil doen (en wat niet), waar én hoe. De essentie wordt duidelijk én ook je einddoel heeft geen geheimen meer. Een brandingplan mag je gerust zien als de blauwdruk van het pad dat je als ondernemer wil afleggen. Het is een enorme stap vooruit in je keuzeproces. Welke leverancier kies je? Wie neem je aan als klant? Welke eigenschappen moeten je medewerkers hebben? Je beslist het aan de hand van je brandingplan. Als ondernemer maak je zo bewuste keuzes en vermijd je ondoordachte problemen.

Akkoord, het strategische brandingtraject an sich kost een flinke som en vereist van jezelf uiteraard ook heel wat tijd en input. Maar het is elke euro en elke minuut waard. En dankzij de formule van de kmo-portefeuille valt het hele kostenplaatje heel goed mee.

Trouwens, wat is veel geld? Als je als ondernemer veel budget bespaart door een winst aan efficiëntie en doordachte keuzes, dan valt de rekensom heel positief uit. Zeker met de lekkere, opmerkelijke chocolaatjes erbij.” 😉

 

Testimonial Adviver - brandingtraject

www.adviver.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een branding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Joke Decru, directeur van AAP vzw

Joke Decru staat aan het hoofd van AAP (Animal Assisted Projects), een vzw die het maatschappelijk welzijn wil verhogen via positieve mens-dierrelaties. Voor Joke zelf was het altijd heel duidelijk welk pad ze bewandelde met haar organisatie. Maar als ze dat moest uitleggen aan vrijwilligers of stakeholders, kwam ze telkens met een andere invalshoek op de proppen. Al snel realiseerde ze zich dat AAP behoefte had aan een duidelijke branding. Daarvoor zocht én vond Joke hulp bij OpmerKelijk.

Hoe zet ik mijn business op papier?

Joke: “AAP is ontstaan vanuit mijn buikgevoel. Ik wist haarfijn wat ik wilde doen en hoe. Alles zat heel duidelijk in mijn hoofd. Toch merkte ik al snel dat als ik moest uitleggen waarvoor AAP stond, ik telkens een ander verhaal bracht. De rode draad was zoek. Dat gevoel kwam nog meer naar voren toen ik mijn website op poten wilde zetten. Ik kreeg mijn business niet op papier. Dus ging ik op zoek naar hulp.”

De referentie op Facebook

“Op de markt heb je bijzonder veel spelers. Marketingbureaus, communicatiebedrijven, brandingexperten … Kies daar maar eens uit. Ik vond dit niet zo simpel. Daarom stelde ik de vraag naar een goede merkexpert in een Facebook-groep. Zo kwam ik bij Katlijn van OpmerKelijk terecht. Verschillende mensen gaven haar door als referentie en hun ervaring bleek juist te zijn. Vanaf het eerste intakegesprek was er meteen een klik.”

Meer duidelijkheid = meer opportuniteiten

“Bij het begin van mijn brandingtraject gooide Katlijn AAP volledig ‘overhoop’. Mijn hele business werd binnenstebuiten gekeerd en alles werd in vraag gesteld. Daarna bouwden we samen mijn merk weer op. Met de hulp van Katlijns kennis en visie groeide ik naar een duidelijke structuur. Ik leerde afbakenen wat ik wel en wat ik niet wilde doen. Zo kan ik me nu beter profileren naar de buitenwereld toe. We krijgen nu veel meer interessante opportuniteiten. Ik ben zo dankbaar! Dit was echt wat we nodig hadden bij AAP.”

Het concept van AAP

“Katlijn bedacht een strategisch en creatief concept voor AAP. Drie pijlers leggen haarfijn uit wat we doen in onze vereniging. Binnen ‘Aallez’ koppelen we de zorg voor een dier aan een 55+’er. Bij ‘Aamaai’ staat het contact met het dier centraal. Opgeleide vrijwilligers gaan samen met hun dier op bezoek bij een woonzorgcentrum of een therapeutisch centrum. En met ‘Aahzo’ verbeteren we de relatie tussen mens en dier via workshops, lezingen, enzovoort. Het is een duidelijk verhaal naar de buitenwereld toe. En het is een perfecte kapstok voor mezelf. Het zorgt ervoor dat ik niet meer op elke opportuniteit schiet die voorbijkomt.”

Een warm OpmerKelijk nest

“Stap je in een brandingtraject bij OpmerKelijk, dan kom je terecht in een warm nest. Dat geeft een fijn gevoel. Katlijn en haar team laten je op geen enkel moment los. Ook niet als je je brandingplan al in handen hebt. Heb je behoefte aan extra expertise, dan helpen ze je zeker verder. Er zijn bovendien nog tal van andere diensten die heel nuttig zijn om je branding en communicatie te versterken. Zo volgde ik bij OpmerKelijk al een training rond Instagram.

In datzelfde OpmerKelijke nest zitten ook mensen met wie Katlijn vaak samenwerkt. Zoals copywriters, vormgevers en rekruteringsbedrijven. Stuk voor stuk ondernemers van wie je weet dat ze te vertrouwen zijn en dat ze zullen verder helpen om je doel te bereiken.”

Externe expertise voor elk bedrijf

“Elke ondernemer zou bij Katlijn moeten aankloppen. In welke fase hij of zij ook zit. Of je nu starter bent of al een poos meedraait, het is een echte aanrader. Soms zit je als zaakvoerder zo dicht op de realiteit dat het goed is om iemand extern met veel expertise te betrekken. Katlijn pakt je zaak vast, doorprikt de vanzelfsprekendheden en brengt je tot een duidelijke branding. En dat is een héél dankbaar gegeven.”

 

www.aapvzw.be

Streef jij ook naar een OpmerKelijke branding om jouw bedrijf of vzw onderscheidend te positioneren? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Eve Mellemans, zaakvoerster van Cirkel Reizen

Eve Mellemans staat aan het roer van Cirkel Reizen. Met haar reisbureau zet ze alles op alles om haar klanten een reis te bezorgen die op wieltjes loopt. Of ze nu kiezen voor maatwerk, een cruise of een kant-en-klare reis uit een catalogus: Eve laat haar klanten een geweldige reis beleven. Door verschillende franchise-avonturen die telkens haar aandacht opeisten, bleef haar eigen merk op de achtergrond. Maar het brandingtraject van Katlijn zorgde voor een ommezwaai.

Een brandingbureau, bestaat dat?

Eve: “Na een reeks franchisecontracten merkte ik dat mijn eigen merk Cirkel Reizen sterk van het toneel verdwenen was. Ook het specifieke maatwerk – waar wij echt heel sterk in zijn – kwam niet genoeg tot uiting. Ik leerde Katlijn kennen tijdens een lezing die ze gaf voor Artemis en ontdekte wat zij kon betekenen voor mijn merk. Als ik heel eerlijk ben: tot die avond wist ik zelfs niet dat er zoiets bestond als een brandingbureau. Bij onze eerste afspraak zat ik met enorm veel vraagtekens. Gelukkig verduidelijkte Katlijn me wat concreet de bedoeling was en nam ze me stapsgewijs en gestructureerd mee doorheen het traject.”

Het belang van maatwerk

“Mijn reisbureau moest er qua merk uitspringen. Ik had nood aan een goed concept waarbij zeker het maatwerk in de spotlights zou staan. Ik heb samen met Katlijn gezocht naar een mooie opsplitsing in ons aanbod. Katlijn verwoordde dit in vier essentiële pijlers: Cirkel Reizen rolt zowel een zorgelozereis, een uniekereis, een verrassende reis als een buitengewonereis uit voor zijn klanten. Elke pijler heeft zijn specifieke eigenheid en klantbehoeften. Zo onderscheid ik me van mijn collega-concurrenten.”

De rol van Katlijn

“Die eerste stappen van het traject vond ik vrij moeilijk. Er kwam enorm veel denkwerk aan te pas. Naar het einde van het traject toe wordt alles veel concreter. Dan zie je pas heel duidelijk wat je bereikt hebt met de hulp van Katlijn. Ze zorgt ervoor dat je tot een mooi geheel komt door op een gestructureerde en onderbouwde manier met je merk aan de slag te gaan.”

“De persoon van Katlijn in deze brandingreis is uniek: ze kan perfect iets vanaf een afstand bekijken én op hetzelfde moment zich helemaal inleven. Ze is ook een krak in het verwoorden van dingen en ze is heel creatief. Zo vond ze het bijvoorbeeld een must om per pijler te werken met aparte icoontjes en hashtags. En ook qua slogans staat ze haar mannetje. In een mum van tijd stonden er tien voorstellen op papier.”

Mijn brandingplan als uitvalbasis

“Het resultaat is een perfecte handleiding voor mijn sitemap, mijn website, mijn visitekaartjes, mijn Facebook-pagina, de uitstraling van mijn kantoor … maar ook voor waar ik concreet met mijn business naartoe wil. Als ik me afvraag of ik iets wel juist zie of doe, dan toets ik het altijd even af aan mijn brandingplan. En dat werkt!”

www.cirkelreizen.be

 

Streef je voor jouw business ook naar een OpmerKelijke branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

BewarenBewaren