Maarten Grieten Adviver - testimonial Opmerkelijk

Maarten Grieten, bestuurder van Adviver

Maarten Grieten is een ondernemer pur sang. Zijn hoofd zit boordevol ideeën en toekomstplannen. In al zijn enthousiasme wilde hij die creativiteit natuurlijk ook communiceren. En daar wrong het schoentje. Maarten voelde in elk gesprek of elke andere vorm van communicatie dat er iets schortte. Zijn verhaal miste structuur en bracht hem niet wat hij wilde. Daarom klopte hij aan bij brandingexpert Katlijn van Opmerkelijk. Zij verzekerde hem van een concept en merkverhaal dat perfect aansloot bij zijn business.

Naar de clou van mijn verhaal

Maarten: “Ik had al een goed idee hoe mijn verzekeringsagentschap er in de toekomst moest uitzien. Ik zat niet echt verlegen om creatieve insteken. Alleen merkte ik dat mijn ideeën samenhang misten. Het lukte me niet om een rode draad in mijn verhaal te brengen. En dat was natuurlijk ook een groot probleem voor onze communicatie. Om zowel onze medewerkers als potentiële klanten te overtuigen van Adviver, moest ik evolueren naar een eenduidig verhaal. Op aanraden van een collega binnen KBC kwam ik terecht bij Katlijn van Opmerkelijk.”

Een voorbeeld dat overtuigt

“Al van bij het eerste gesprek was er een klik. Ik heb zelfs geen ander bureau meer gecontacteerd. Waarom ik zo overtuigd was door de opmerkelijke aanpak? Simpel! Wat Katlijn en haar team deden of vertelden, kwam volledig voort uit een weloverwogen branding, die tot de pure en onderbouwde essentie ging om zo strategische keuzes te kunnen en durven maken. Ik merkte dat in elk detail. De duidelijke workflow, positieve klantbenadering, het proactief werken … Katlijn liet geen enkele kans onbenut om duidelijk te maken waar Opmerkelijk voor staat. En net dat wilde ik ook.”

Een echte eyeopener

“Ik startte mijn strategische brandingtraject vol vertrouwen. Het feit dat Katlijn een jarenlange ervaring had als kmo-adviseur in de bank- en verzekeringssector was voor mij natuurlijk een extra bonus. Ze was honderd procent mee met onze business.

Vanuit die voorkennis organiseerde ze tal van initiatieven om zich samen met haar team in mijn brand in te werken. Een benchmark in de wereld van verzekeringen, een SWOT-analyse, het spotten van trends … noem maar op. Hieruit kwamen verschillende dingen die me enorm prikkelden voor mijn eigen merk. Het triggerde me ook om meer kritisch naar de buitenwereld te kijken. Al snel merkte ik dat je zelfs in de saaiste sectoren leuke, inventieve zaken kan doen.”

Eindelijk … dé essentie

“De puzzelstukken lagen er. De inzichten uit de voorbereidingsfase én mijn persoonlijke visie. Katlijn slaagde erin om dat te vertalen naar een concept en uniek merk-DNA voor Adviver. Toen ze de eerste keer haar voorstel lanceerde, had ik een echt eurekagevoel. Dit was de essentie van ons verzekeringsagentschap en zou de leidraad vormen in de toekomst.

Dit concept kwam er natuurlijk niet zomaar. We hebben er samen serieus veel werk in gestoken. Maar net daarom klopte het ook als een bus. Elk bureau kan een concept bedenken, maar of het dan ook in lijn is met je merk-DNA? Ik denk het absoluut niet. Katlijn maakte hierin het verschil.”

Gedaan met palaveren

“Mijn opmerkelijk merkverhaal brengt me veel rust. Het oorspronkelijk woelige verhaal staat nu gestructureerd op papier. Ik kan het eindelijk communiceren zoals ik het wil. Het helpt me ook om bij de les te blijven; ik heb een duidelijke lijn waaraan ik me wil houden en verlies geen tijd meer. Neem nu bijvoorbeeld de keuze van mijn klanten. Het is voor mij nu glashelder welke klanten bij mijn verzekeringsagentschap passen en welke niet. Dat maakt het werk veel aangenamer.”

Klantbeleving to the max

“Katlijn vindt het heel belangrijk dat je je merk ook waarmaakt. Ik volg haar daarin. Ik neem met veel plezier mijn merk mee in verschillende uitwerkingen en details. Elk moment is interessant om je branding te laten shinen. Onze initiatieven zijn trouwens ook een surplus naar onze medewerkers.”

Craziness mag bij Opmerkelijk

“Ik ben van nature heel creatief. Katlijn had daar geen enkel probleem mee. Integendeel, ze bleef mijn creatieve gedrevenheid triggeren. Op geen enkel moment moest ik me schamen voor mijn wilde plannen. Ik leerde dankzij haar mijn ideeën onder woorden te brengen en me vast te bijten in wat ik echt wilde. Zo kreeg ik de bevestiging die ik zocht. Al mijn zotte initiatieven konden gerust, zolang ze maar de identiteit van mijn merk ondersteunden.

Mijn strategische brandingtraject zit erop en ik heb nu een straf brandingplan in handen. Het is de toetssteen van mijn business en van alle communicatievormen die in de pipeline zitten. De aparte briefings voor een webdesigner, copywriter, merkenbureau … zijn daarbij heel handig. En ook naar nieuwe medewerkers of toekomstige partners bewijst mijn brandingplan zijn nut. Het is dé perfecte manier om mijn merk-DNA uit te dragen.”

Bewuste keuzes maak ik met gemak

“Ik raad een strategisch brandingtraject zeker en vast aan. Het helpt je kritisch na te denken over je business. Je leert focussen, aflijnen waarvoor je wil staan, wat je wil doen (en wat niet), waar én hoe. De essentie wordt duidelijk én ook je einddoel heeft geen geheimen meer. Een brandingplan mag je gerust zien als de blauwdruk van het pad dat je als ondernemer wil afleggen. Het is een enorme stap vooruit in je keuzeproces. Welke leverancier kies je? Wie neem je aan als klant? Welke eigenschappen moeten je medewerkers hebben? Je beslist het aan de hand van je brandingplan. Als ondernemer maak je zo bewuste keuzes en vermijd je ondoordachte problemen.

Akkoord, het strategische brandingtraject an sich kost een flinke som en vereist van jezelf uiteraard ook heel wat tijd en input. Maar het is elke euro en elke minuut waard. En dankzij de formule van de kmo-portefeuille valt het hele kostenplaatje heel goed mee.

Trouwens, wat is veel geld? Als je als ondernemer veel budget bespaart door een winst aan efficiëntie en doordachte keuzes, dan valt de rekensom heel positief uit. Zeker met de lekkere, opmerkelijke chocolaatjes erbij.” 😉

 

Testimonial Adviver - brandingtraject

www.adviver.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een branding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.