Strategie

Vijf tekenen dat je merk niet meer meegroeit met je bedrijf

Hét codewoord als je je bedrijf gericht wil laten groeien? Strategie.

Of meer specifiek: een goed doordachte strategie die vertrekt vanuit een sterke branding. Want alleen als je merk voor 100 procent duidelijk is, weet je precies wat binnen je strategie past en wat niet. Dan vertel je een verhaal dat helemaal klopt. Je schakelt niet zomaar van het ene naar het andere. Je neemt vlotter en meer weloverwogen beslissingen, zoals nieuwe producten in je aanbod en nieuwe medewerkers die echt bij je bedrijf passen. Je ziet beter welke opportuniteiten je kan grijpen en welke je maar beter links laat liggen, omdat ze niet aansluiten bij waar je voor wil staan.

De afgelopen acht jaar zag ik bij OpmerKelijk veel groeiende ondernemers die in de loop der jaren hun merkstrategie een beetje kwijtgeraakt waren of er te weinig bij hadden stilgestaan. Tot op het moment dat er zich een groeispurt aankondigde en ze beseften dat het zonder doordachte merkstrategie moeilijk zou worden.

Elk brandingtraject dat ik in die acht jaar begeleidde, is anders. Elke ondernemer is anders. En elke sector is anders. Maar deze vijf redenen voor een rebranding kwam ik het meest tegen. Mogelijk helpen ze ook jou om een antwoord te geven op de vraag:

Hoe weet ik of mijn merk mijn bedrijf aan het ontgroeien is?

  1. Ik wil het verschil tussen mij en mijn concurrenten veel sterker naar voren brengen.

Toen je opstartte, wist je misschien wel heel duidelijk waarin je onderscheid zat, of … stond je er niet echt bij stil. Maar de tijd vliegt, de concurrentie neemt toe, je werkt keihard … en plots merk je dat het belangrijk wordt om je onderscheid veel beter te definiëren en uit te spelen. Als ambitieuze ondernemer wil je OpgemerKt worden: je wil opnieuw knallen met een sterk en relevant merk.

Een mooi voorbeeld daarvan is Aendekerk Immobiliën, het vastgoedkantoor van Herman en Claudia Aendekerk dat ik begeleidde bij hun rebranding. Ze wisten ergens wel hoe ze het verschil maakten, maar wilden dat sterker kunnen vastpakken en vertalen in hun communicatie. Sinds hun brandingtraject bij OpmerKelijk hebben ze een duidelijk beeld van hoe ze hun sterktes strategisch kunnen communiceren en integreren en groeit hun kantoor gerichter.

“Ik kreeg vaak te horen dat onze aanpak helemaal verschilt van wat mensen over het algemeen van een makelaar verwachten. De keuze om de mens altijd centraal te zetten bij elk immovraagstuk zat daar wellicht voor iets tussen. Die sterkte wilden we graag meer uitspelen in een duidelijk concept, volgens een netjes afgelijnd plan. En zo kwamen we terecht bij OpmerKelijk. Zaken die eerst heel vaag waren, zoals onze USP en ESP, werden helemaal duidelijk. We werkten samen een sterk concept en een methodiek uit.” Lees meer

Claudia Aendekerk, Aendekerk Immobiliën

  • Ik merk dat mijn oorspronkelijke aanpak en initiële aanbod niet meer aansluit bij mijn toekomstvisie.

Een bedrijf is voortdurend in beweging, maar niet alle elementen groeien even hard mee. Op een bepaald moment merk je dat de keuzes die je maakte in het verleden, niet meer aansluiten bij de strategie die je nu als groeiende ondernemer voor ogen hebt. Welke richting ga je uit met je bedrijf en hoe zorg je ervoor dat elk onderdeel van je organisatie daarin meegroeit, zonder dat je het overzicht verliest? Dat is een cruciale vraag voor ondernemingen die een groeispurt doormaken of hebben doorgemaakt.

Vanuit die invalshoek zaten Kris Vanstraelen en Nicole Reynders een tijdje geleden tegenover mij. Kris en Nicole runnen al jaren hun hotel Het Buskruid in Lummen. Na een doorlichting van Toerisme Limburg kwamen er heel wat positieve aspecten naar boven, maar ook enkele stevige werkpunten, zoals een gebrek aan merkbeleving en een gedateerde manier van communiceren. Daarom beslisten Nicole en Kris om een nieuwe weg in te slaan. Vandaag komt hun hotel naar buiten met een sterke merkbeleving en een gestructureerde dienstverlening.

“Het duidelijk afgelijnde concept brengt rust, duidelijkheid en doelgerichtheid. Alles wat niet binnen dit kader valt, kan ik nu prima loslaten. Zo durf ik nu bestaande zaken te schrappen. Pas op, dat is zeker geen simpele oefening. Want zodra je producten van je productenlijst schrapt, zeg je ook meteen vaarwel tegen die specifieke inkomsten. Maar met het plan dat nu op tafel ligt, heb ik er alle vertrouwen in dat we dat kunnen opvangen met onze nieuwe aanpak.” Lees meer

Kris Vanstraelen en Nicole Reynders, Het Buskruid

  • Ik wil nieuwe producten of diensten aanbieden met mijn bedrijf, maar ze moeten naadloos aansluiten bij het bestaande aanbod.

Nieuwe ideeën ontwikkelen … er is geen boeiender facet aan het ondernemerschap dan dat! Maar tegelijk vormen die nieuwe ideeën ook een potentiële valkuil. Want je wil erover waken dat je nieuwe product of dienst voor 100 procent past bij je bestaande aanbod en dat aanbod zelfs nog versterkt. Als je het niet doordacht aanpakt, creëer je verwarring bij je klanten, prospects en leveranciers. Kortom: je wil er zeker van zijn dat je, ook met de groei in je aanbod, blijft tonen waarvoor je als merk staat.

Zo kwam Ann Van Den Rijn van Gym Tonic bij mij aankloppen met de vraag hoe ze in één beweging na vijftien jaar haar merk een frisse rebranding kon geven én een nieuwe groepspraktijk binnen het bestaande merk kon integreren. Een uitdagende oefening die ik met beide handen aannam! En ondertussen weten mensen Gym Tonic te vinden voor precies datgene wat Ann en haar team willen.

“Katlijn heeft het talent om zich perfect in te leven in jouw situatie. Maar ze praat je zeker niet naar de mond. Elke keer als ik heel enthousiast over een idee vertelde, speelde zij advocaat van de duivel. Ze stelde altijd de vraag of dat wel OpmerKelijk was en paste in mijn concept. Zo triggerde ze me. En daar ben ik haar heel dankbaar voor, want die aanpak werkt.” Lees meer

Ann Van Den Rijn, Gym Tonic

  • Ik wil mijn bedrijf gestructureerd laten groeien en alle potentieel ten volle benutten.

Als eigenaar-ondernemers hebben we vast en zeker één ding gemeenschappelijk: we hebben altijd tijd te kort. Dus we storten ons op de operationele taken, zodat onze klanten snel en goed geholpen zijn. Nadenken over onze aanpak of strategie gebeurt vaak tussen de bedrijven door, als het al gebeurt … Met het risico dat we op een bepaald moment merken dat er veel meer in zit dan we er al die tijd hebben uit gehaald en dat we kansen aan het mislopen zijn.

Bij Bert Vandermeer en Petra Rubens van The Water Purifier ging de groei keihard. Ze wilden een sterk en onderscheidend verhaal uitbouwen, zodat niet alleen hun klanten maar ook hun werknemers en zijzelf beter zouden zien waarin hun merk het verschil maakt. Dankzij hun rebrandingtraject, waarin we een duidelijk concept ontwikkelden, halen ze nu nog meer orders binnen en hebben ze hun investering al lang terugverdiend.

“Tijdens het brandingtraject werkten we aan een duidelijk concept. Zo draait onze business nu rond duidelijke pijlers en focussen we op twee kerntakken: we zijn zowel purifier als supplier. Samen met Katlijn namen we ook onze bedrijfsstructuur onder de loep: waar zitten de risico’s, welke groeimarkten zijn er, enzovoort. Bert en ik waren het gewend om vanuit ons product te vertrekken. Daar bracht Katlijn absoluut een verandering in.” Lees meer

Bert Vandermeer en Petra Rubens, The Water Purifier

  • Mijn bedrijf komt voort uit een vorige generatie en het sluit niet meer honderd procent aan bij de realiteit van de huidige generatie.

Als het over groeibedrijven gaat, dan vormen familiebedrijven een bijzonder segment. De vorige generatie werkte vol passie aan de groei van het bedrijf. Dat gebeurde eerder organisch, zonder doordachte branding. Tot er een nieuwe generatie aan het roer komt. Die wil een hedendaagse stempel drukken en innovatieve ideeën uitwerken, met respect voor wat er de voorbije decennia opgebouwd is.

Cara Kuipers van Salon Roger leerde me een totaal nieuwe wereld kennen. Salon Roger werd opgericht door haar grootouders en groeide uit tot een atelier met winkel waar tien naaisters prachtige kostuums voor Prins en Prinses Carnaval en hun gevolg maken. Traditie, ambacht en kwaliteit in een vernieuwend merk integreren: een bijzonder boeiende oefening!

“Als ik terugkijk op mijn traject, ben ik vooral tevreden over de structuur die ik eraan overhoud. Katlijn is enorm goed in structureren! Ze neemt verschillende ideeën op als een spons en giet die met het grootste gemak in een duidelijke structuur. Daarnaast geeft ze je zoveel vertrouwen, ook in de dingen waar je je misschien wat onzeker in voelt. En last but not least vond ik de creativiteit van Katlijn een enorme troef. Ze was meteen mee met de creatieve wereld waarin wij bewegen. En meer nog, ze wist dat perfect onder de juiste woorden te brengen.” Lees meer

Cara Kuipers, Salon Roger

 

Herken je jouw bedrijf in een van die situaties?

Wil je vanuit een duidelijke merkstrategie gericht groeien en je bedrijf versterken?

Maak dan zeker een afspraak voor een vrijblijvende intakegesprek  over een rebrandingtraject bij OpmerKelijk. Ik luister graag naar je verhaal, toekomstplannen en groeiambities en leg je mijn aanpak binnen een OpmerKelijk brandingtraject uit.


0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.