Cara Kuipers, zaakvoerster van Salon Roger
Salon Roger is een derdegeneratiebedrijf met twee aparte takken: een eigen atelier dat de maatkleding maakt van Prins en Prinses Carnaval en hun gevolg, en een winkel gespecialiseerd in themakleding. Zaakvoerster Cara Kuipers merkte dat bepaalde elementen binnen haar business almaar troebeler werden. Ze zag door de bomen het bos niet meer en klopte aan bij OpmerKelijk voor een duidelijk en vernieuwend concept.
60 jaar traditie claimen
“Salon Roger is een mooie uitdaging voor mij als zaakvoerster. Het zijn dan ook twee totaal verschillende takken. Met ons atelier zijn we een zeer grote speler in een nichemarkt, terwijl we met onze winkel veel meer concurrentie ervaren. Om beide werelden duidelijker op de kaart te zetten, maar ook met elkaar te verbinden, ging ik te rade bij Katlijn.
Tot voor kort maakten we geen reclame voor ons atelier. Mensen kenden ons door ons vakmanschap. Het was altijd een kwestie van mond-tot-mondreclame. Dat is uiteraard schitterend. Maar als je wilt groeien binnen deze nichemarkt, komt er toch wat meer denkwerk aan te pas. Tijdens het brandingtraject leerde ik stapje voor stapje onze unieke positie claimen en benoemen. Katlijn hielp me van mijn bescheidenheid af. Ik durf nu uitkomen voor ons unieke karakter en ben terecht trots op het hele team van ons atelier. Dankzij de rebranding hebben we een sterk concept en een bredere uitvalsbasis, én breiden we regionaal stevig uit.”
Viva Steampunk
“Ook voor onze tak themakleding bracht het brandingtraject een hele ommezwaai teweeg. Van de aankoopkeuzes en het onderhoud van de winkel tot artikels organiseren in categorieën en onze manier van verkopen: alles veranderde. Neem nu bijvoorbeeld aankoop. Om de concurrentie het hoofd te bieden, kiezen we sinds kort voor meer hedendaagse thema’s zoals Steampunk en tirool. Daar val je mee op in onze sector!
Door onze twee takken zo conceptueel te versterken, zie je ook meer kruisbestuiving. Iemand die ooit een prinsenpak op maat van ons kocht, verzeilt al sneller bij de themakleding. En vice versa.”
Groeiend vertrouwen
“Tijdens het traject kwam Katlijn effectief kijken in de zaak. Ze zag er de aparte wereld waarmee wij elke dag bezig zijn. Dat bezoekje was niet alleen voor Katlijn nuttig, maar ook voor mijn team. Iedereen kreeg zo meer vertrouwen in de nieuwe aanpak, simpelweg door het gezicht van Katlijn eens te zien.”
Structuur en creativiteit als grote troeven
“Als ik terugkijk op mijn traject ben ik vooral tevreden over de structuur die ik eraan overhoud. Katlijn is enorm goed in structureren! Ze neemt verschillende ideeën op als een spons en giet die met het grootste gemak in een duidelijke structuur. Daarnaast geeft ze je zoveel vertrouwen, ook in de dingen waar je je misschien wat onzeker in voelt. En last but not least vond ik de creativiteit van Katlijn een enorme troef. Ze was meteen mee met de creatieve wereld waarin wij bewegen. En meer nog, ze wist dit perfect onder de juiste woorden te brengen.”
Brandingplan als gids
“Ik ben echt tevreden met mijn brandingplan. Het ligt in de lade van mijn bureau en ik kijk er regelmatig in als ik weer eens keuzes moet maken. En dan denk ik: inderdaad, daar moeten we naartoe!”
Streef jij ook naar een sterke rebranding om jouw bedrijf uniek in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.