Elise Vandoninck, zaakvoerder van Casa Elise

Elise Vandoninck staat al meer dan 15 jaar aan het roer van een bloeiend schoonheidsinstituut. Ze had plannen om haar instituut uit te breiden met een volledig nieuw wellnesscomplex. Elise zocht naar een partner die haar kon helpen om haar strategische visie te vertalen naar een verbluffende klantbeleving, en zo kwam ons adviestraject klantbeleving tot stand. Dit traject, dat volledig loopt via het TOPgeMERKtmodel volgens het boek TOPgeMERKt (LannooCampus) van onze founder Katlijn, bestaat uit 9 afspraken waarbij we in drie cruciale stappen strategisch advies geven over customer experience vertaald naar de story experience, interaction experience en connection experience.

Buitengewone klantbeleving

Elise: “Toen ik besloot mijn instituut uit te breiden met een nieuw wellnesscomplex, wist ik dat ik een strategische partner in merkpositionering nodig had die een fantastische klantbeleving centraal stelt. Ik ontmoette Katlijn tijdens een inspirerende lezing over haar derde boek TOPgeMERKt. Ik kocht haar boek en de vele testimonials erin overtuigde me dat Opmerkelijk Agency de juiste partner was. Onze samenwerking heeft mijn verwachtingen volledig overtroffen.”

Merkidentiteit weerspiegelt ambities

“Elke stap van het traject was doordrongen van hun gepersonaliseerde aanpak en diepgaande kennis van de sector. Katlijn en haar team dompelden zich volledig onder in mijn wereld, begrepen mijn klanten en mijn ambities en werkten nauw met me samen om een merkidentiteit en opmerkelijk merkconcept te creëren die Casa Elise perfect weerspiegelde. Onze kernwaarden en verwachtingen voor het team werden opnieuw gedefinieerd, wat resulteerde in een vernieuwde missie en visie die onze bedrijfscultuur versterkten.”

Maximale impact dankzij interaction experience

“Maar daar stopte het niet. Sofie, als communication manager, bracht haar technische expertise in het traject om onze online en offline aanwezigheid te optimaliseren. Met haar grondige analyse en praktische aanbevelingen werden onze website, sociale media en klantinteracties geoptimaliseerd voor maximale impact. Sofie heeft heel veel kwantitatieve en kwalitatieve analyses gedaan, altijd heel stipt en punctueel. Dit gedeelte was soms wat technischer, maar tegelijk heel toegankelijk en begrijpelijk overgebracht. En als ik vragen had, kon ik altijd bij haar terecht. Niets was te veel.”

Strategisch merkverhaal

“Wat dit traject echt onderscheidde, was de persoonlijke betrokkenheid en warme communicatie van het Opmerkelijk-team. Vanaf het allereerste gesprek voelde ik me begrepen en gesteund in mijn grootse plannen. Hun heldere verslagen en doelgerichte vragen boden niet alleen waardevolle inzichten, maar ook concrete handvatten om onze strategie te verbeteren en te implementeren in de praktijk.”

Klantbeleving 2.0

“De samenwerking met Opmerkelijk Agency deed me iets belangrijks inzien: hoewel ik dacht dat ik mijn zaak door en door kende, bleek er nog zoveel onontdekte mogelijkheden te zijn. Hun traject bracht me terug naar de basis en liet me mijn bedrijf op een nieuwe manier bekijken. Het was niet altijd makkelijk, maar ik ben niet alleen gegroeid in mijn merkstrategie, ook als ondernemer en als persoon. Het resultaat? Mijn instituut is geëvolueerd naar een versie 2.0, met onverwachte successen en een team van vier wellness managers. Ik dacht dat ik er eentje nodig had toen ik het traject met Opmerkelijk startte (nvdr: lacht).”

Luxueuze customer experience

“Vandaag de dag ontvang ik mijn klanten in een omgeving die niet alleen luxueus is, maar ook doordacht, belevingsvol en gastvrij. Het werk dat we samen hebben verzet, heeft niet alleen geleid tot zakelijk succes, maar ook tot een diep gevoel van voldoening en trots. Opmerkelijk Agency heeft mijn bedrijf naar een niveau gebracht dat ik nooit voor mogelijk had gehouden en daar ben ik hen eeuwig dankbaar voor.”

Website Casa Elise

Wil jij net zoals Elise je ondernemersdromen waar maken en je klanten een echt TOPgevoel te geven? Bij Opmerkelijk begeleiden we jou naar een klantbeleving die de verwachtingen van je klanten vervult, regelmatig overtreft, en zelfs doordacht overstijgt. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Testimonial rebranding KYNergie - Opmerkelijk

Kim Jonckers en Karolien Gielen, zaakvoerders van KYNergie

Karolien en Kim van KYNergie voelen al een poosje hun ondernemerszin kriebelen. Ze runnen samen een succesvolle kinesistenpraktijk, maar dromen stiekem van een straffe uitbreiding: een multidisciplinair centrum met een uitgebreid aanbod voor hun klanten. In hun hoofd is de beslissing al genomen, maar the next steps blijken minder eenvoudig. Gelukkig kruist brandingexpert Katlijn hun pad. Zij masseert elk knoopje weg en helpt Karolien en Kim aan een duidelijke branding.

Op aanraden van onze patiënten

Testimonial rebranding KYNergie - OpmerkelijkKim: “Zowel Karolien als ik hadden al enkele managementtrajecten gevolgd. Die waren heel interessant. Maar toen we onze dromen écht in de praktijk wilden omzetten, bleven we struikelen over dezelfde zaken. We zaten vast. We wilden zo graag onze multidisciplinaire praktijk uitrollen, maar het lukte ons niet om ons merk duidelijk af te bakenen. Wat hoorde wel bij onze visie? Welk profiel paste bij onze langetermijnaanpak? We hadden er het raden naar en moesten op zoek naar individuele en professionele begeleiding op het vlak van branding.”

Karolien: “Enkele patiënten van ons hadden al een strategisch brandingtraject bij Opmerkelijk gevolgd. Zij waren superenthousiast. Daarom contacteerden we vol vertrouwen brandingexpert Katlijn en kozen we voor haar gerichte aanpak.”

Stap voor stap naar een sterk merk

Kim: “Zowel Katlijn als haar team beten zich vast in de branding van KYNergie. Ze gingen van start met een grondig vooronderzoek met onder andere een SWOT-analyse, trendspotting, een benchmark in de wereld van multidisciplinaire praktijken, …”

Karolien: “Natuurlijk werden we zelf ook aan het werk gezet. We kregen bij elke sessie huiswerk mee. Katlijn baseerde zich zowel op haar vooronderzoek als op onze inspanningen. Ze leefde zich honderd procent in onze brand in en toetste regelmatig af of de richting waarin we evolueerden nog klopte. Zo kwam er al snel een opmerkelijk merkverhaal tot stand waarmee we KYNergie perfect onderscheidend konden profileren in de toekomst. Net dat was waar we het meest nood aan hadden: een duidelijke en professionele verwoording waarvoor onze business en ons merk staat.”

Kim: “Katlijn zorgde voor de puntjes op de i. Dat kwam bijvoorbeeld tot uiting in onze missie en visie, maar ook in een creatief acroniem: KYN. Dat hadden we zelf nooit kunnen bedenken. Verder bedachten Katlijn en haar team tal van belevingselementen (quotes, woordspelingen, leuke zinnen …) om ons merk nog extra body te geven. En onze bestaande 10 geboden, die bleven inhoudelijk bij ons passen, maar kregen een opmerkelijke upgrade volgens onze rebranding.”

Een frisse kijk op ons aanbod

Karolien: “Een sterk merk is leuk, maar we moeten het natuurlijk ook nog kunnen waarmaken. Daarom triggerde Katlijn ons om ook het KYNergie-aanbod onder de loep te nemen. Ze hielp ons op weg naar een nieuwe structuur waarbinnen we per onderdeel naar hartenlust konden verdiepen en verruimen. Én meer op actuele thema’s konden inzetten.”

Wat wel, wat niet?

Kim: “Het blijft voor ons soms nog wat zoeken naar wat we wel en wat we niet doen in onze praktijk. Maar dankzij ons strategische brandingtraject hebben we nu wel de handvatten die we nodig hebben. Is er iets onduidelijk, dan grijpen we onmiddellijk naar ons brandingplan om opnieuw structuur te zien in onze business.”

Karolien: “Die duidelijkheid hadden we absoluut nodig. Niet alleen voor onszelf, maar ook voor onze klanten. Katlijn reikte ons trouwens verschillende tools aan waarmee we ons merkverhaal konden uitdragen.”

Dé richtingaanwijzer die je nodig hebt

Karolien: “Dit strategische brandingtraject is echt een aanrader voor wie het noorden kwijt is binnen zijn business. Katlijn zorgt voor een heldere kijk op je zaak en formuleert het op een professionele manier. Ze blijft daarbij niet steken in de theorie, maar geeft je tonnen praktische tips en tricks die je onmiddellijk in de praktijk kan zetten.”

Kim: “Dit brandingtraject was een pittige boterham, maar het was de inspanning meer dan waard.”

Testimonial rebranding KYNergie - Opmerkelijk

www.kynergie.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een branding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Lynn De Merlier, zaakvoerster van Goesting in Gezondheid

Wie gezondheid zegt, denkt onmiddellijk aan Lynn De Merlier. Als zaakvoerster van Goesting in Gezondheid helpt ze zoveel mogelijk mensen aan een nieuwe way of life. Zowel in haar praktijk, in haar eerste boek, als in haar assortiment van verschillende granola’s is dat haar ultieme doel.

Voor de uitwerking en lancering van haar tweede boek rond immuniteit roept ze opnieuw de hulp in van brandingexperte Katlijn van Opmerkelijk.

A winning team!

Lynn: “Als therapeut is het heel belangrijk om te weten wie je bent en wat je drijft, voor welke klanten je graag werkt en hoe je je profileert op de markt. Dat zijn stuk voor stuk zaken die je niet op de schoolbanken leert. Maar als je daar een duidelijk beeld van hebt, kan je écht het verschil maken. Katlijn hielp me tijdens mijn eerste brandingtraject enorm op dat vlak. Samen werkten we toen de strategische branding van Goesting in Gezondheid uit. Het werd de basis van mijn business, mijn eerste boek en zelfs mijn granola’s.

Maar mijn merk bleef natuurlijk niet stilstaan en ook ikzelf als persoon veranderde. Daarom was het tijd voor een nieuwe wind. Na een eerste succesvolle samenwerking met Katlijn was het logisch om weer te kiezen voor Opmerkelijk.”

Op naar een tweede boek

“Voor de branding van mijn nieuwe boek Het immuniteitsplan ging ik opnieuw met Katlijn rond de tafel zitten. Tijdens het traject adviseerde Katlijn me om mijn immuniteitsplan vorm te geven met een eigen model. Ze bedacht op basis van mijn input het REMEET-model en vertaalde het naar tal van opportuniteiten. Die voorzet was net wat ik nodig had. REMEET was niet alleen een acroniem dat de uitvalsbasis werd voor elk hoofdstuk van mijn boek, het vormde ook een nieuwe insteek voor mijn praktijk.”

Niet alles op een hoopje 

“De branding van mijn tweede boek paste trouwens perfect in het plaatje van mijn bestaande merk Goesting in Gezondheid. Daar zorgde Katlijn voor. Het gaf een nieuwe twist aan mijn bestaande brand en onderstreepte nog eens extra de gezonde rode draad.
Ook voor de verdere communicatie deed ik een beroep op het talent binnen Opmerkelijk. Communicatie-expert Sara voelde mijn merk perfect aan, bruiste van creatieve ideeën en formuleerde een goed doordacht plan. Het was er boenk op! Maar liefst 90 procent van wat ze voorstelde als lanceringsscenario voerde ik uit. De reacties van mijn klanten waren unaniem positief.”

Ik ben belangrijk en uniek als klant

“Samenwerken met het team van Opmerkelijk blijft zalig. Net als bij mijn eerste brandingtraject voel ik me opnieuw belangrijk en uniek als klant. Zowel bij het uitwerken van mijn branding en het bepalen van een lanceringsscenario als bij het effectieve uitvoeren van die plannen, geniet ik hun volledige aandacht.

Het enthousiasme, het kort op de bal spelen, de professionaliteit en punctualiteit van Opmerkelijk … Ik ben er zo fan van! En last but not least, ook het hele netwerk rond Opmerkelijk ondersteunt me perfect waar ik het nodig heb.”

Een investering die loont. Ook de tweede keer!

“Misschien lijkt het vreemd om opnieuw zo een zware investering te doen op het vlak van branding en communicatie. Toch loont het absoluut de moeite en raad ik het iedereen aan. Katlijn heeft als auteur van drie managementboeken bij LannooCampus tonnen ervaring en weet dus als geen ander wat wel en wat niet werkt. Ik vind haar advies echt onmisbaar om mijn visie en concept succesvol uit te dragen. Het beste bewijs van mijn gelijk zijn de verkoopcijfers van mijn boeken en het succes van mijn praktijk.

Maar niet alleen op het financiële en zakelijke vlak vind ik de return on investment groot. Ook op persoonlijk vlak valt de last van mijn schouders. Het totaalplaatje is glashelder: ik weet wie ik ben, wat ik wil doen, en waarom en voor wie ik dit doe. Met een dergelijke stevige basis komt de rest vanzelf.”

 

www.goestingingezondheid.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een branding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Testimonial Ann Zegers Hoeselt

Ann Zegers, zaakvoerster van SLANK Concept (Hoeselt)

Testimonial Ann Zegers - brandingtrajectAnn Zegers runt vier afslankstudio’s in Limburg. Samen met een team van coaches helpt ze elke klant aan een maatje minder. Als onderneemster houdt ze daarbij de touwtjes flink in handen en verliest ze op geen enkel moment de voeling met haar zaak of klanten.

Op die manier heeft Ann natuurlijk geen tijd meer om na te denken over de groei van haar bedrijf. Daarom beslist ze dat het anders moet. Ze schakelt de hulp van ons branding agency in en volgt een rebrandingtraject.

Angst om los te laten

“Als onderneemster voelde ik al jaren dat er meer potentieel in mijn zaak zat. Toch durfde ik de sprong naar een strategische groei niet aan. Ik had het moeilijk om mijn ‘kindje’ los te laten en meer te delegeren aan mijn team. En dus bleef ik elke dag druk in de weer met praktische zaken en het coachen van mensen naar een gezond gewicht.

Een gesprek met Caroline Rigo van Cent pur Cent bracht daar verandering in. Zij spoorde me aan om niet bij de pakken te blijven zitten en voluit te gaan voor de groei waar ik zo naar verlangde. Brandingexperte Katlijn van Opmerkelijk was volgens Caroline dé geknipte persoon om me daarbij te helpen.”

Opmerkelijke teamprestaties

“Al van bij de start zat ik met Katlijn op dezelfde golflengte. Zij voelde mijn business heel goed aan. Ik twijfelde geen seconde om mijn merk in haar handen te leggen. Mijn vertrouwen werd beloond. Katlijn ging samen met haar team gefocust aan de slag met mijn brand en werkte zich in met een grondige concurrentieanalyse, een SWOT-analyse, trendspotting … “

Een andere naam, een andere aanpak

“Na enkele sessies adviseerde Katlijn me om af te stappen van mijn bestaande naam, Afslanken Ann, en voluit te gaan voor een nieuwe merknaam met bijhorend aangepast merkverhaal om relevanter te zijn voor de juiste doelgroepen.

Met SLANK Concept sloeg ze de nagel op de kop. Het triggerde me om bepaalde taken uit handen te geven. Nu was het aan mijn team! Om alle opportuniteiten van mijn nieuwe brand optimaal te benutten, was het trouwens heel belangrijk om mijn coaches volledig te betrekken. Ik vond het superleuk om hen onder te dompelen in mijn nieuwe branding en hen te overtuigen van de nieuwe methodiek en de nieuwe programma’s die helemaal in teken staan van de behoefte van de klant. Katlijn versterkte zo niet alleen mijn merk, maar zorgde er ook voor dat het effectief in de praktijk gebracht kon worden met een stevig strategisch aanbod.”

Een boost voor mijn zelfvertrouwen

“Tijdens dit brandingtraject ontdekte ik dat ik meer in mijn mars had dan ik dacht. Katlijn gaf mijn zelfvertrouwen een flinke boost doordat ik veel beter wist waarvoor mijn merk stond en wat ik wel en niet meer moest doen. Plots durfde ik wél te delegeren en bleef ik niet meer steken in de dagdagelijkse routines. In plaats daarvan bruiste ik van energie en ideeën en had ik eindelijk tijd om bezig te zijn met de groei van mijn zaak.”

Een investering die zeker rendeert

“Mijn verhaal is wellicht herkenbaar voor vele ondernemers. Je werkt van ’s morgens tot ’s avonds in je bedrijf en wordt opgeslorpt door allerlei praktische dingen. Zo blijf je steken en maak je geen tijd meer vrij om na te denken over de toekomst. Op dat moment is een brandingtraject net wat je nodig hebt.

Ik heb dit traject alvast aangeraden aan collega-ondernemers. De externe visie en insteek van Katlijn is als een frisse wind. Door samen met haar mijn brand grondig aan te pakken, realiseer ik nu een onvoorstelbare win. Mijn brandingtraject is voor mij dan ook een investering die absoluut loont.”

Goedgeorganiseerde online sessies

“Ik volgde dit traject in volle coronatijd. Dat betekende dus online sessies. En hoewel ik natuurlijk liever naast Katlijn had gezeten, ben ik toch heel positief over mijn begeleiding via het scherm. Qua inhoud heb ik zeker niet moeten inboeten en de tijd die ik bespaarde was enorm. Net zoals bij livesessies was alles tot in de puntjes voorbereid. Ik wist perfect wat het plan was en ook de verslagen na elke meeting waren heel gedetailleerd en volledig in orde.”

Een TOPwijf met een TOPteam

“Katlijn heeft een goedgeorganiseerd systeem op poten gezet met de juiste mensen. En daar pluk je als klant alleen maar de vruchten van. Ieder teamlid is helemaal mee met elk project, volgt elk detail op en blijft betrokken zelfs nadat de factuur betaald is. Bij Opmerkelijk ben je dus meer dan een zoveelste nummertje in de rij. In mijn hart hebben ze alvast een plekje ingenomen.”

 

Logo SLANK

www.afslankenann.be

Streef jij ook, net zoals Slank Concept uit Hoeselt, voor jouw bedrijf ook naar een rebranding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek met ons branding agency.

Ann Van den Rijn en Kim Semadeni van Effect4Business (Rumst)

Ann Van den Rijn weet als geen ander wat OpmerKelijk kan betekenen voor een merk. Sinds het brandingtraject voor haar bedrijf Gym Tonic heeft ze als ondernemer een stevige strategie, onderscheidt ze zich op een concurrentiële markt en communiceert ze glashelder naar haar klanten.

Die voordelen wilde ze ook voor Effect4Business, het andere merk waarvan ze de bezielster en zaakvoerder is. Samen met haar zakenpartner Kim Semadeni ging ze daarom opnieuw naar OpmerKelijk voor een doordacht brandingplan.

Het nut van benchmarken

Ann: “Katlijn betekende heel veel voor mijn bedrijf Gym Tonic. Ik zag duidelijk wat haar aanpak me opleverde. Toen we Effect4Business sterker wilden profileren, was onze keuze dan ook snel gemaakt om een tweede keer in het OpmerKelijke bootje te stappen.”

Kim: “Katlijn werkte zich grondig in en ging van start met een benchmark van alle spelers op de markt. We hadden die oefening zelf ook al voor een stuk gedaan, maar zij ging hierin veel verder. We waren duidelijk niet de enige speler op de markt. Daarom was het voor ons merk zo belangrijk om zowel voor een duidelijk concept als een duidelijke communicatie te gaan. Tijdens de benchmark ontdekten we dat de focus op het totaalplaatje – zowel het fysieke, het mentale als het sociale – ons onderscheidde van de rest.”

Een crack in concepten

Ann: “Al in het eerste gesprek kwam Katlijn met een idee voor ons merkconcept. Ze doet dit niet vaak in een eerste afspraak, maar ze vertelde dat ze onmiddellijk het totale plaatje van het merkverhaal zag en het al graag deelde. Heel eerlijk? Het verraste me niet. Katlijn is nu eenmaal heel sterk in duidelijke en verkoopbare concepten bedenken. In de afspraken die volgden, gingen we voor verdere verfijning, zodat het merkconcept uiteindelijk honderd procent bij ons bedrijf paste.”

Kim: “Dit concept moesten we ons natuurlijk ook eigen maken. Dankzij de vele en uitgebreide verslagen van Katlijn lukte dat stapje voor stapje.”

Ann: “Wat we trouwens geweldig vinden, is de wetenschappelijke onderbouw van ons concept. Hiermee kunnen we potentiële klanten overtuigen van onze unieke mix: een academische achtergrond met tonnen ervaring. Katlijn benadrukte dat die insteek enorm belangrijk was voor ons merk. Het bewijs van haar strategische meerwaarde!”

Grote of kleine bedrijven?

Ann: “Onze doelgroep goed afbakenen stond ook hoog op onze to-dolijst. Ik ging ervan uit dat we met Effect4Business voor grote bedrijven als klant moesten gaan, maar Katlijn stuurde die gedachte bij. Dat was voor mij persoonlijk een eyeopener. En een opluchting, omdat ik wat koudwatervrees had voor grote bedrijven. Ik werkte nooit in een multinational en ook in mijn professionele netwerk zitten minder mensen met dat profiel. Toen Katlijn voorstelde om eerder te focussen op kmo’s, voelde dat onmiddellijk goed en kwam ik opnieuw tot rust.”

Kim: “Pas op, we zeggen zeker geen nee tegen grote bedrijven, maar als we actief prospecteren, doen we dat op kmo-niveau.”

Ann: “Net zoals tijdens het brandingtraject van Gym Tonic deed Katlijn ook nu een behoefteanalyse voor onze doelgroep. Buitengewoon nuttig en relevant! We kunnen nu perfect inspelen op die behoeften in onze communicatie. En tijdens het netwerken doen we zo de lampjes branden bij een gesprekspartner en mogelijke klant.”

Samen sterk

Ann: “Kim en ik zaten al op dezelfde golflengte. Toch gingen we samen met Katlijn aan de slag. We wilden elk ons eigen ding halen uit dit traject. Zeker omdat we elk een ander profiel hebben. Ik ben een rasechte ondernemer, terwijl Kim een meer wetenschappelijke achtergrond heeft. We zijn heel complementair en dat maakt ons een sterk team. En nu nog sterker!”

Opnieuw een aanrader

Ann: “We zijn heel tevreden over de samenwerking met OpmerKelijk. Katlijn en haar team blinken uit op verschillende domeinen. De professionele aanpak, de klantgerichtheid, de kennis van zaken, het gegarandeerde resultaat … En dat zijn dan nog maar enkele factoren waarom we OpmerKelijk zouden aanraden! En wat dit brandingtraject bovendien extra leuk maakt, is dat je zelfs al tijdens het traject in actie kan schieten. Op het einde krijg je een strategisch brandingplan in handen. Dat is echt de kers op de taart. Een stevige houvast die jaren meegaat!”

 

www.4effect.be/4business/effect4business

Streef jij voor jouw bedrijf, net zoals Effect4Business uit Rumst, ook naar een onderscheidende branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Mira Huypens en Rudi Thoelen, zaakvoerders van FulFil

Rudi Thoelen en Mira Huypens staan aan het roer van FulFil. Allebei hebben ze een grote passie en drive voor loopbaancoaching en bedrijfstrainingen. Door de jaren heen groeide hun aanbod enorm, waardoor ze vreesden dat de klant de rode draad niet meer zou zien. Ze hadden behoefte aan een brandingexpert, die hielp om hun verhaal op een duidelijke en gestructureerde manier naar buiten te  brengen. Katlijn van OpmerKelijk was de geknipte persoon om hen te helpen.

De rode draad

Mira: “Voor ik met mijn eigen zaak startte, deed ik gedurende 17 jaar ervaring op bij KBC HR in verschillende leidinggevende functies. Tot ik in het ziekenhuis belandde met een longembolie. Toen ging er bij mij een lichtje branden. Als ik ooit nog zelfstandige wou worden én opnieuw wou studeren, dan was het nu het moment. Samen met Rudi richtte ik LEEF op en in eerste instantie was ons aanbod eerder beperkt. Ik focuste vooral op coaching en loopbaanbegeleiding, Rudi op bedrijfstrainingen. Toen ik mijn studies gezinswetenschappen en psychotherapie afrondde, wou ik al mijn nieuwe kennis optimaal versmelten met het bestaande aanbod van onze zaak.

Rudi: “Ons nieuwe aanbod werd heel breed. Het was nodig om er focus en structuur in te brengen. We zaten er zelf met onze neus te dicht op. We vonden het belangrijk dat onze klanten in een oogwenk wisten wat wij voor hen betekenden. En daarbij konden we hulp gebruiken.”

Katlijn, onze collega en sparringpartner

Mira: “We hadden een brandingexpert nodig om al onze ideeën in een duidelijke structuur en strategie te gieten. Op een Sofia-netwerk kruiste ons pad met dat van Katlijn. Ik wist wie ze was, want we hadden samen op de universiteit gezeten en ik had haar boek VerMERKvuldig! gelezen. Ik voelde onmiddellijk dat we haar conceptuele, kritische, strategische én creatieve aanpak hard konden gebruiken. En zo werd Katlijn onze cocreator, onze collega tijdens een intensief brandingtraject. Zowel Rudi als ikzelf namen deel aan de afspraken. Dat was voor Katlijn een absolute must.”

Rudi: “We doen dan wel elk ons ding binnen FulFil, toch was het heel belangrijk om dit traject samen te doorlopen. Katlijn gaf ons voldoende ownership over ons individuele vakdomein. En kwam er een mening naar boven die over een bepaalde grens ging, dan werd er ook geluisterd. Elke insteek telde.”

Whoppa, een nieuwe naam!

Mira: “Voor mij was het heel belangrijk om niet zomaar te schrappen in het aanbod. Ik wilde misschien wel meer focus en meer wisselwerkingen tussen de verschillende onderdelen, maar mijn hele business omgooien was een brug te ver. Katlijn voelde dat perfect aan. Ze hield het totaalplaatje en de wisselwerkingen goed voor ogen en ontdekte dat onze oorspronkelijke naam LEEF eigenlijk de lading niet meer dekte. Na uren denkwerk lanceerde Katlijn de naam FulFil. Deze nieuwe bedrijfsnaam, die zij had bedacht, was de perfecte vertaling van wat wij echt willen doen: klanten laten excelleren met een vervuld gevoel.”

Rudi: “Het heeft wel even tijd gekost om aan de nieuwe naam te wennen. Maar hoe langer hoe meer voelde ik dat de naam FulFil perfect aansloot bij ons aanbod en onze missie. Als ik onze nieuwe naam aan buitenstaanders vertelde, waren ze onmiddellijk enthousiast.”

Mira: “In een volgende fase hielp Katlijn ons met het concept voor FulFil. Ze benoemde elke pijler met een zeer duidelijke associatie met onze merknaam. Nu treden we naar buiten met FulFil Life, FulFil Work en FulFil Team. Ons nieuwe concept hielp ze op een transparante manier te vertalen naar onze doelgroepen.”

Een helicopterview en zo veel meer

Mira: “Tijdens ons brandingtraject vond ik het verrassend hoe Katlijn op hetzelfde moment in detail kon gaan en toch het overzicht bewaarde. Ik stond versteld van haar helicopterview.”

Rudi: “Ook haar creativiteit was ongelooflijk. Ik kreeg mijn ideeën bijvoorbeeld niet altijd goed verwoord. Voor Katlijn was dat geen probleem. Ze begreep snel wat ik bedoelde, legde haar vinger erop en goot het in perfecte zinnen en begrippen. Katlijn bedacht zelfs originele afgeleiden van onze merknaam zoals bijvoorbeeld FulFillers.”

Mira: “Haar kritische geest werkte verfrissend. Ze praatte ons niet naar de mond. Had ze een mening, dan sprak ze die uit en hield ze er ook aan vast. Door deze troeven – in combinatie met haar professionaliteit, inlevingsvermogen en gestructureerde aanpak – heb ik Katlijn al vaak aangeraden aan andere ondernemers.”

Eindelijk een duidelijke kapstok

Mira: “Het eindresultaat mag er zijn! We hebben nu een echte branding guide, een duidelijke houvast in onze handen. Ons brandingplan is enorm gedetailleerd en in één woord: af. Rudi en ik nemen het nog vaak vast. Krijgen we bijvoorbeeld een voorstel van onze designer, dan toetsen we het ontwerp af aan dit plan. Of hebben we een nieuw ideetje, dan weten we perfect hoe het in ons aanbod past.”

Rudi: “De rode draad doorheen ons concept is nu heel helder uit te leggen aan onze klanten. Dankzij Katlijn genieten we nu bij Fulfil van een duidelijke focus en structuur.”

 

www.fulfil.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een onderscheidende branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Leen Heusdens, zaakvoerster van Vertrouwde Vroedvrouw

Met Vertrouwde Vroedvrouw zorgt Leen Heusdens samen met haar geboorteteam voor een integrale coaching op drie belangrijke sleutelmomenten: de zwangerschap, de geboorte en het ouderschap. Waar een bezoekje aan de gynaecoloog of Kind en Gezin stopt, daar begint de begeleiding van Vertrouwde Vroedvrouw. Die persoonlijke ondersteuning appreciëren jonge gezinnen enorm.

Om een mooie groei te realiseren voor haar merk, wilde Leen meer structuur krijgen in haar ideeën, een duidelijke storytelling creëren en beter inzetten op mond-tot-mondreclame van kersverse ouders. Met die uitdaging klopte ze aan bij OpmerKelijk.

Stilstaan is achteruitgaan

Leen: “Met Vertrouwde Vroedvrouw helpen we mensen op weg naar een gelukkig gezinsleven. Dat gaat voor ons een stuk verder dan alleen maar bolle buikjes. Want ook voor een vlotte bevalling en vragen over ouderschap kan je bij ons terecht. Gezinnen die we ondersteunen, zijn achteraf tevreden en komen terug. Dat zorgt voor een goede continuïteit binnen mijn bedrijf. Toch leek het me als onderneemster interessant om meer in te zetten op groei. Want stilstaan is achteruitgaan. En dat wilde ik niet riskeren. Vandaar dat ik te rade ging bij Katlijn voor een brandingtraject.”

Gemeenschappelijke taal creëren

“Mijn sessies bij Katlijn waren heel intensief. Ik belandde op een trein die maar bleef doorgaan. Samen namen we elk aspect van mijn zaak onder de loep. De out-of-the-boxvisie van Katlijn was daarbij heel waardevol. Al snel ontdekte ik dat ik een stukje gemeenschappelijke taal miste met mijn doelgroep. Door mijn expertise – ik ben al twintig jaar vroedvrouw – en mijn kinderen die nu al ouder zijn, speelde ik mijn voeling met het algemene veld wat kwijt. Katlijn stelde zoveel vragen over zaken die ik als normaal ervaarde, dat ik besefte dat ik dringend op een resetknop moest drukken.”

Een nieuw concept, een nieuwe merknaam

“Tijdens het brandingtraject ontwikkelde Katlijn een nieuw concept voor mijn zaak met vier pijlers: ‘Vol vertrouwen leven dragen’, ‘Vol vertrouwen leven geven’, ‘Vol vertrouwen leven beleven’ en ‘Vol vertrouwen leven begeleiden’. Met dit concept had ik eindelijk een goede houvast voor mijn verdere storytelling.

Ook de merknaam moest eraan geloven. Omdat vertrouwen heel belangrijk is in onze werking, nam Katlijn dat mee in de nieuwe naam. Het was wel even wennen, maar het plaatje klopt nu en past perfect bij ons hele verhaal.”

Goede storytelling is een must!

“Als zorgverleners zijn we vooral goed in zorgen en minder in storytelling. Als ik de vraag kreeg over wat we als team deden, dan begon ik heel uitgebreid te vertellen. Ik overstelpte mijn gesprekspartners met details en ging te veel in de diepte. Dat was uiteraard een killer voor een plakkend verhaal.

Daarnaast struikelden veel mensen over onze thuisbevallingen. Want dat hoorde toch alleen bij een geitenwollensokkengezin, niet? Zo belandden we in het verleden regelmatig in een verdomhoekje. De kunst was dus om een overzichtelijk plaatje te brengen van ons bedrijf en aanbod zonder een zekere ‘veroordeling’ op te lopen. Mijn brandingplan pakte dat probleem perfect aan.”

Goud in mijn handen

“Nu mijn brandingtraject erop zit, ben ik heel tevreden over het resultaat. Het was even doorbijten, maar ik weet met zekerheid dat ik goud in mijn handen heb. Mijn brandingplan is zo grondig. Het voelt heerlijk om eindelijk een duidelijke missie en visie te hebben voor mijn zaak.

Ik heb een perfecte kijk op hoe ik stapje voor stapje kan groeien naar een steviger merk. En bij elke ontwikkeling kan ik rekenen op Katlijn. Ze heeft een uitgebreid netwerk van professionals die mij kunnen helpen én ze blijft zelf alles in het oog houden. Ze zorgt ervoor dat het plaatje van Vertrouwde Vroedvrouw klopt.”

Een aanrader

“Katlijn heeft elk verwachting die ik had van het brandingtraject, mooi ingewilligd. En zelfs meer dan dat. Op het vlak van branding en communicatie zijn er veel lege dozen in de sector. Maar bij Katlijn kreeg ik absoluut waar voor mijn geld.

Ze pakte mijn merk tot in de puntjes aan. En dat met veel inlevingsvermogen en structuur. Haar out-of-the-boxvisie en creativiteit zijn een echte verademing. Katlijn bekijkt bovendien elk idee met een gezonde businessbril en maakt zelfs een ranking op van wat meer of minder rendeert.

Ik raad iedereen dit brandingtraject graag aan. Want wat Katlijn en OpmerKelijk bieden, is uniek!”

 

www.vertrouwdevroedvrouw.be

 

Streef jij ook naar een sterke branding om jouw bedrijf uniek in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

gymtonic

Ann Van den Rijn, zaakvoerster van Gym Tonic

Mensen op een aangename manier en met persoonlijke aandacht en professioneel advies in een trendy setting coachen naar een fitter, gezonder en blijer leven. Dat is de missie van lifestyleclub Gym Tonic. Omdat het na vijftien jaar tijd was om eens kritisch naar haar zaak te kijken en met een vernieuwd concept en duidelijke branding de volgende stappen te zetten, volgde zaakvoerster Ann Van den Rijn het businesstraject van OpmerKelijk.

Ann: “Vijftien jaar is een lange tijd. Ik had het gevoel dat mijn concept aan vernieuwing toe was. Ideeën had ik genoeg, maar om die op de juiste manier in de praktijk te brengen, kon ik professionele ondersteuning gebruiken. Ik had Katlijn ontmoet op een netwerkevent van UHasselt en ben haar blijven volgen. Ik wist dus dat zij OpmerKelijke dingen deed en vroeg haar om mij te helpen bij mijn nieuwe concept en branding.”

Dubbele uitdaging

De twee concrete vragen van Ann bij de start van het traject? Ze wilde haar bestaande merk Gym Tonic een rebranding geven vanuit een sterk concept, om de onderscheidende aanpak nog duidelijker te profileren. Daarnaast wilde ze een OpmerKelijke branding uitwerken voor een nieuwe groepspraktijk binnen Gym Tonic. Daar zouden een kinesist, osteopaat, voedingsdeskundige en mental coach de klanten vanaf 2017 aanvullend ondersteunen. De branding van deze nieuwe praktijk moest uiteraard wel duidelijk passen bij de rebranding van Gym Tonic. Kortom: geen evidente oefening.

One of a kind

Ann: “Wat Katlijn doet, is echt uniek. Er zijn heel veel bureaus die je helpen met je marketing en communicatie. Maar verder dan enkele PowerPoint-slides met advies gaat het meestal niet. Het businesstraject van OpmerKelijk biedt veel meer diepgang. Het is echt one of a kind. Katlijn helpt je ook om je nieuwe concept in de markt te zetten. Haar input is een grote meerwaarde. Het brandingplan dat je krijgt aan het einde van een traject is een houvast met concreet advies op maat van je onderneming. Daar kun je echt mee aan de slag gaan.”

OpmerKelijk genoeg?

Ann: “Katlijn weet waarmee ze bezig is en heeft het talent om zich perfect in te leven in jouw situatie. Maar ze praat je zeker niet naar de mond. Elke keer als ik heel enthousiast over een idee vertelde, speelde zij advocaat van de duivel. Ze stelde altijd de vraag of dat wel OpmerKelijk was en paste in mijn concept. Zo triggerde ze me. En daar ben ik haar heel dankbaar voor, want die aanpak werkt.”

Bewaker van je merk-DNA

Ann: “Als je spreekt over een betrokken consultant, dan spreek je over Katlijn. Ze waakt echt over je merk-DNA. Een voorbeeld? Zij kwam het brandingplan aan mijn team voorstellen. Zo konden we de juiste accenten leggen en ervoor zorgen dat iedereen mee was. En de reactie van mijn mensen was heel positief. Ik heb echt het gevoel dat ze klaar zijn om samen met mij ons nieuwe concept te vermarkten.”

De juiste woorden

Ann: “Ik was ook onder de indruk van het schrijftalent van Katlijn. Hoe zij erin geslaagd is om mijn concept te verwoorden. Dat is echt straf! Elke keer als ik de samenvatting van een sessie las, werd ik emotioneel. Knap hoe zij er altijd in slaagde om de essentie te vatten en die treffend te verwoorden. Je merkt het al: ik ben fan. Ik zou het businesstraject dan ook zeker aan iedereen aanraden. Dat heb ik trouwens al gedaan.”

Na de boeiende mentale work-outs tijdens het OpmerKelijk businesstraject was Gym Tonic 2.0 een feit! Vanaf 2017 vult de nieuwe groepspraktijk met de naam 4Effect by Gym Tonic het aanbod van Gym Tonic waardevol aan.

www.gymtonic.be

Wil je ook een vernieuwend concept en een duidelijke branding om nog meer uit je zaak te halen? Kies dan voor het OpmerKelijk businesstraject. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Peter Willems en Dana Paris, zaakvoerders van Breinvriendelijk

Peter Willems en Dana Paris zijn experten op het vlak van mentaal welzijn. Elk vanuit een andere invalshoek. Terwijl Dana haar strepen verdiende binnen de hr-wereld, kan Peter terugblikken op een rijk gevulde carrière als huisarts. Hun droom was om deze kennis en kunde samen te brengen in één bedrijf dat organisaties helpt om meer dynamische werknemers op de werkvloer te krijgen. Brandingexpert Katlijn van OpmerKelijk werd de architect van hun ondernemersverhaal en bedacht daarbij zelfs hun bedrijfsnaam: Breinvriendelijk.

Echte meerwaarde bieden

Dana: “We zaten er al een tijdje op te broeden: een bedrijf waarin onze complementaire expertises zouden samensmelten, zodat we samen het mentale welzijn van werknemers en organisaties konden verbeteren. Aan losse ideeën geen gebrek. Maar we merkten dat we nood hadden aan structuur, aan een sparringpartner. Die vonden we in Katlijn.

Ons kennismakingsgesprek is me altijd bijgebleven. Katlijn gaat duidelijk niet met iedereen in zee. Ze wil een echte meerwaarde kunnen bieden. Ze gaat daarbij uit van de vraag: wat kunnen we voor elkaar betekenen? Dat gaf ons als potentiële klant een zeer positieve prikkel.”

Keuzes maken, kleur bekennen

Peter: ”Als startende firma kwamen er veel vragen op ons af. Wat gaan we nu eigenlijk precies doen? Waar staan we voor? Hoe gaan we ons onderscheiden van anderen? Het zijn belangrijke vragen die je je moet stellen, zelfs nog voor je aan je businessplan begint. Katlijn bundelde deze waslijst aan vragen in haar avontuurlijke brandingtraject.”

Dana: “Tijdens de sessies gaf ze ons verschillende ‘huistaken’. We leefden echt van deadline tot deadline. Zo werden we helemaal in ons traject ondergedompeld. Je voelt dat je constant aan je plan bouwt. Een plan dat Katlijn zelf nog eens extra versterkt en voortdurend in vraag stelt. Als sparringpartner is Katlijn bijzonder kritisch. Ze durfde het ook oneens te zijn met ons.”

Peter: ”Op die manier kom je tot de juiste keuzes en beken je een duidelijke kleur. Na je traject heb je een goed onderbouwd document in handen. Dat bespaart je achteraf enorm veel tijd. Ik vergelijk dit brandingtraject met het bouwen van een huis. Het plan dat je vooraf opmaakt, is van enorm belang. Katlijn is in dit verhaal de meedenkende architect op wie je je ideeën loslaat en bij wie je altijd te rade kan gaan met je vragen. Ze helpt je om je doelen te bereiken.”

Het uitkristalliseren van ons concept

Peter: “Eén van die doelen was een helder concept ontwikkelen. Katlijn zorgde voor een duidelijke structuur en een juiste verwoording van ons verhaal. Ze ging daarnaast nog een belangrijk stapje verder door voortdurend de vraag te stellen: wat wil de klant? Net die benadering vanuit de klant gaf ons een nieuwe kijk op onze business en ons concept.

Bij Breinvriendelijk werken we nu met drie pijlers om ons doel – dynamische werknemers in een bedrijf – te bereiken. Ten eerste het breinvriendelijk ontwikkelen van de organisatie, waarbij we ervoor zorgen dat werknemers met plezier komen werken, optimaal kunnen presteren en welzijn brengen binnen de organisatie. Ten tweede het breinvriendelijk ontplooien van je persoon, waarbij we mensen leren leven en handelen naar hun innerlijke levensdoelen en de match checken met de organisatie voor wie ze werken. En tot slot het breinvriendelijk onthaasten met anderen in onze breinvriendelijke academy. Hier bieden we een omgeving midden in de natuur als ontmoetingsplaats om inspiratie op te doen en tot rust te komen.”

Een netwerk dat dezelfde taal spreekt

Dana: “Katlijn is echt doordrongen van je business. We deden dit traject dan ook echt met z’n drietjes. En ons nieuwe derde teamlid had heel wat troeven: haar enthousiasme, expertise, creativiteit en kritische zin zijn echt uniek. De betrokkenheid van Katlijn stopt trouwens niet wanneer het traject afgerond is. Ook nadien kan je altijd op haar rekenen.

Wat ik persoonlijk ook heel handig vind, is het netwerk rond Katlijn. Uiteraard ben je helemaal vrij om dit netwerk al dan niet te gebruiken, maar je merkt wel dat het stuk voor stuk uit mensen bestaat die het gewoon zijn om met een brandingplan te werken. Ze spreken dezelfde taal en nemen bij de minste twijfel zelfs direct contact op met Katlijn.”

Een must voor elke onderneming

Peter: “Eigenlijk zou iedereen die met een zaak start, deze oefening moeten doen. Het bespaart je achteraf enorm veel tijd. Je leert trouwens door dit brandingtraject om echt na te denken over je zaak. En dat is heel belangrijk.”

Dana: “Ik heb Katlijn al aangeraden aan andere ondernemers. En ik ben sowieso van plan om dit traject opnieuw te volgen om de x aantal jaar. Het is een manier om mezelf terug te prikkelen en te doen groeien.”

www.breinvriendelijk.be

Streef je voor jouw bedrijf ook naar een onderscheidende branding met de hulp van een creatieve branding expert? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Joke Delronge, zaakvoerster van Jocomotion

Joke Delronge staat aan het hoofd van Jocomotion. Haar bedrijf biedt advies en training in veiligheid en ergonomie op maat van bedrijven. Na een periode van tien jaar merkte Joke dat er nood was aan meer focus en een versterking van haar merk. OpmerKelijk hielp haar om Jocomotion uniek en onderscheidend te profileren.

Ik doe ‘van alles’

“Met mijn bedrijf geef ik al tien jaar opleidingen over veiligheid en ergonomie. Ik werkte in die periode vaak in onderaanneming. In het begin is dat leuk, maar je haalt er niet altijd veel rendement uit. En dat frustreerde me meer en meer. Ook merkte ik dat ik mijn focus tijdens dit parcours verloren was. Ik deed eigenlijk een beetje van alles. Ik besefte dat het tijd was om mijn branding aan te pakken en helemaal te gaan voor een sterk merk met een duidelijke focus.”

Branding, maar met wie …

“Er worden ongelooflijk veel opleidingen aangeboden voor ondernemers. Als ik heel eerlijk ben, zit daar veel rommel tussen. Als ik ergens mijn tijd insteek, wil ik dat er ook een juist resultaat uit de bus komt. Na het intakegesprek met Katlijn voelde ik onmiddellijk dat Jocomotion een OpmerKelijke aanpak nodig had. De methodiek, de professionele aanpak, de resultaatgerichtheid en het up-to-date blijven van Katlijn trokken me meteen over de streep.”

“Vanaf de eerste sessie was het brandingtraject al verhelderend. Akkoord, je moet héél veel denkwerk rond je aanpak en aanbod verrichten. Maar dit is eigenlijk alleen maar positief. Want zeg nu zelf, als je zoiets in je eentje moet doen, dan komt het er gewoon niet van.”

Van verticaal naar horizontaal

“Katlijn zocht en vond de horizontale draden in de verticale lijnen van mijn aanbod. Zo belandde ik bij een duidelijk concept mét de nodige focus: als klant van Jocomotion sla je een gezonde weg in dankzij evaluation, implementation en retention. Of anders gezegd: we bieden een totaalpakket aan van analyse met actieplan, een implementatiefase én een verankering in de bedrijfscultuur. En dit alles op maat van je bedrijf. Dat is een enorm contrast met de grote spelers op de markt.”

Een gestructureerde rit

“Tijdens dit traject had ik altijd een exact doel voor ogen en kreeg ik ook een duidelijk verslag van Katlijn. Zo weet je perfect waar je naartoe gaat. Je kan tussendoor constant rekenen op veel tips. Bijvoorbeeld over het beschermen van je intellectuele eigendommen, het kiezen van een goede boekhouder, enzovoort. Katlijn biedt je advies over strategische beslissingen en is hierbij je ideale klankbord.”

“Op het einde van het traject heb je een mooi gestructureerd plan in handen. En dan moet het nog omgezet worden in de praktijk. Gelukkig is de stap van theorie naar praktijk heel simpel doordat het plan kant-en-klaar is. Je concept, slogan, kleuren, sitemap … alles vind je erin terug. Katlijn blijft ook in deze fase de dingen enorm betrokken opvolgen. Ze knipt de draad niet door.”

Veel rendement

“Als je ergens je tijd en geld insteekt, dan wil je natuurlijk dat het rendeert. Dit brandingtraject van negen sessies kost best wel wat. Zelfs als je je kan beroepen op het systeem via de kmo-portefeuille. Toch raad ik het echt iedereen aan. De groei die je maakt als ondernemer is enorm en je bent 100 % zeker van je resultaat. Mocht ik dit traject niet gevolgd hebben, dan had ik nu al veel tijd verloren met dingen die eigenlijk toch niet marcheren.”


www.jocomotion.be

Streef jij ook naar een sterke branding om jouw bedrijf uniek in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.