Richard Maes en Marleen Nelissen, zaakvoerders van Fintegriteit (Hasselt)

Richard Maes en Marleen Nelissen worden als boekhouders oprecht gelukkig van cijfers en facturen verwerken en vooral ook van boekhoudkundig en fiscaal advies geven aan ondernemers. Met veel enthousiasme bespreken ze alle boekhoudkundige resultaten met hun klanten en geven hen onderbouwde inzichten. Zo vormen ze samen met hun team het perfecte klankbord van elke ondernemer.

Maar terwijl hun accountantskantoor Fintegriteit uitblinkt in cijfers verwerken, analyseren en bespreken, mankeerde het hen tot voor kort aan het vermogen om duidelijk en planmatig te communiceren vanuit een sterke branding. Het ondernemersduo besliste om hun merkstrategie grondig aan te pakken door de hulp van OpmerKelijk in te roepen.

Wat met onze branding en communicatie?

Marleen: “Veel ondernemers hebben een hekel aan hun papierberg. Ze zien op tegen hun boekhouding, weten niet hoe ze het moeten aanpakken, hebben vragen bij al die cijfertjes en missen vaak het inzicht om de juiste beslissingen te nemen voor hun business. Daar helpen we hen graag mee.”

“Als boekhouders hebben wij net hetzelfde gevoel bij onze branding en communicatie. Wat doen we exact bij Fintegriteit en wat niet? Welke werkwijze volgen we in onze onderneming? Op welke manier helpen we onze klanten vooruit? Voor ons was dit allemaal kristalhelder. Maar voor de buitenwereld was het niet zo duidelijk. Daarom was de input van Katlijn en haar team noodzakelijk.”

Een luisterend oor als uitvalsbasis

Marleen: “Ons brandingtraject begon met Katlijn die heel goed luisterde naar ons verhaal. Ze nam de tijd om ons en onze onderneming grondig te leren kennen. Katlijn en haar team deden talrijke benchmarks, bestudeerden de aanpak van concurrenten en gingen op zoek naar de laatste trends in onze sector. Want dat was absoluut nodig om in een latere fase onderbouwd advies te kunnen geven.”

De vraag van de klant is key

Richard: “Dankzij een uitgebreide interne en externe analyse van ons merk leerden we op een heel andere manier nadenken over ons kantoor. We kwamen tot nieuwe inzichten. Waar was onze onderneming al sterk in? Welke verbeterpunten waren er? We brachten onze zaak samen met Katlijn heel duidelijk in kaart. Uiteraard hoorden daar ook de juiste kernwaarden en merkassociaties bij.”

“Na die stapsgewijze oefeningen moesten we onze interne kijk vertalen naar een externe communicatie. Katlijn maakte duidelijk hoe belangrijk de vraag van de klant daarbij is. Want door ons merk en onze service vanuit hun noden te verwoorden, groeit bij potentiële klanten het besef dat wij de oplossing hebben voor hun probleem.”

Marleen: “Tijdens het traject leerden we ook om ons aanbod te ontrafelen en elk stukje apart te benoemen. Het voordeel daarvan is dat we nooit alles in één keer hoeven te vertellen en dat we kunnen focussen op de verschillende pijlers.”

Naar een nieuwe naam: Fintegriteit

Richard: “Een belangrijke opdracht voor Katlijn was het bedenken van een nieuwe naam voor ons accountantskantoor. We vonden het een echte meerwaarde dat zij als externe partij daarmee aan de slag ging. Net door haar open en brede kijk kwam ze met een schitterend voorstel: Fintegriteit.”

Marleen: “En ook in ons concept investeerde Katlijn vele uren denkwerk. Wat ze bedacht paste perfect bij de info die wij haar aanreikten. Zo groeiden we samen naar een duidelijk kader voor ons merk.”

Een methodiek in lijn met de branding

Marleen: “We vinden het heel belangrijk dat de klant mee is met zijn of haar cijfers. Dat is altijd al de sterkte geweest van ons kantoor. Katlijn en haar team keken met hun OpmerKelijke loep naar onze werkwijze en zorgden ervoor dat onze verslagen perfect aansloten bij onze branding.”

Een positief spannende samenwerking

Marleen: “De begeleiding die we kregen van Katlijn was echt uniek. We stonden er nooit alleen voor en het hele traject verliep in een open sfeer. Ook haar lijvige verslagen waren enorm nuttig. Door ze elke keer grondig door te lezen, raakten we helemaal doordrongen van ons merk.”

Richard: “Het leukste aan dit brandingtraject is dat je echt samenwerkt naar een gericht doel toe. De inspanningen die je doet, integreert Katlijn perfect in je branding. Op geen enkel moment houdt ze je handje vast. Ze zet eerder, samen met de zaakvoerders, haar schouders onder het merk. Conclusie: we zijn héél tevreden van deze positief spannende samenwerking en raden OpmerKelijk zeker aan.”

 

www.fintegriteit.be

Streef jij voor jouw bedrijf, net zoals Fintegriteit uit Hasselt, ook naar een onderscheidende branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Karl en Dominique Seynaeve, zaakvoerders van Brood- en dessertenatelier Seynaeve (Meise)

Brood- en dessertenatelier Seynaeve is een bloeiend familiebedrijf. En dat al vier generaties lang. Zowel Dominique als haar man Karl zijn elke dag in de weer om de mooie familietraditie verder te zetten. Hij vanuit het atelier, zij vanachter de toonbank. Hoewel hun bedrijf succesvol is, besefte het bakkerskoppel dat ze flink moesten investeren in hun branding en communicatie. Want op dat vlak was hun broodje nog niet gebakken … Ze riepen de hulp in van OpmerKelijk.

Ons bedrijf door een andere bril

Dominique: “Mijn man en ik runnen samen Brood- en dessertenatelier Seynaeve. Als koppel zijn we constant in de weer met het product en de verkoop. We zitten met onze neus boven op onze zaak. Daardoor missen we een zeker helikopterperspectief. En laat net dat belangrijk zijn om te blijven groeien en geen enkele opportuniteit te missen. Nadat ik Katlijn had horen spreken op de voorstelling van haar boek VerMERKvuldig!, wist ik het onmiddellijk: als brandingexpert had zij de externe kijk die we nodig hadden.”

Trots communiceren

“We maakten een afspraak voor een brandingtraject. De gedrevenheid en professionaliteit van Katlijn overtuigde ons helemaal. Ze weet waarover ze spreekt en verkoopt geen lucht. We hebben echt geen moment getwijfeld om in te tekenen.

Niet veel later stond Katlijn in ons atelier tussen de pralines, desserten en broden. Ze wilde zien én proeven wat onze zaak zo speciaal maakte. Ze reageerde superenthousiast. Zelf zijn we heel bescheiden, maar Katlijn leerde ons dat we best trots mochten zijn op ons atelier en onze producten. Meer nog, die trots en onze sterke punten moesten we extra in de picture zetten.”

Waardevolle best practices

“Ons atelier heeft een grote parking, een broodautomaat, een webshop … allemaal troeven die voor ons evident waren. Katlijn spoorde ons aan om die sterktes meer uit te spelen. Want naast onze lekkere producten zijn dat belangrijke voordelen voor de klant.

We moesten met andere woorden een tandje bijsteken op het vlak van branding en communicatie en zorgen voor een duidelijke merkstrategie, een duidelijk merkverhaal en een bijbehorende strategie. Katlijn hielp ons met een hele reeks best practices, zowel van binnen onze sector als daarbuiten. Haar advies rendeerde al snel. Want we zagen plots veel meer nieuwe en ook jongere mensen voor de toonbank.”

Naar een sterk merkverhaal

“Het is nu meer dan ooit belangrijk om bestaande én potentiële klanten te vertellen waarvoor we staan. In een wereld boordevol boodschappen moet ons merkverhaal kloppen en eruit springen. Na vele uren denkwerk stelde Katlijn ons een concept met vier pijlers voor: Dagelijks, Lekkers, Feestelijks en Bijzonders. Dit was absoluut de creatieve vertaling van wat er in ons bedrijf gebeurde. Duidelijk én werkbaar trouwens. Want deze vier onderdelen integreren in onze branding en communicatie voelde heel natuurlijk aan.”

Een goed verslag = een goede basis

“Als we terugkijken op ons brandingtraject, zijn zowel Karl als ik nog altijd even enthousiast. We hebben echt een mooi parcours afgelegd, waarbij we stap voor stap dichter bij een duidelijke branding en een eigentijdse communicatie kwamen. We vonden het bijzonder positief dat we na elke afspraak een duidelijk verslag kregen. Niet alleen vormde dat de basis voor heel wat denkwerk thuis, maar het zorgde er ook voor dat we perfect op dezelfde golflengte bleven zitten met elkaar en met Katlijn.”

Ga voor Katlijns aanpak!

“Katlijn heeft alle kennis in huis, theoretisch én praktisch. Ze is buitengewoon creatief en haar gedrevenheid en enthousiasme werken aanstekelijk. Ze smijt zich volledig voor je zaak. Je voelt dat ze voor honderd procent bezig is met je merk. Ook haar team staat op elk moment klaar om te helpen. Allemaal pluspunten waardoor we dit OpmerKelijke brandingtraject zeker aanraden.”

Streef jij voor jouw bedrijf, net zoals Brood- en dessertenatelier Seynaeve uit Meise, ook naar een onderscheidende branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Ben Sanders en Thérèse Dirkx, zaakvoerders van EEThentiek (Arendonk)

Ben Sanders en Thérèse Dirkx zijn geen groentjes in het vak. Al jaren runnen ze het succesvolle ETM Catering waarbij ze bedrijven en grotere groepen laten genieten van pareltjes uit hun keuken. Sinds kort gaan ze nog een stap verder: ze verkopen authentieke, lekkere en gezonde afhaalgerechten en heel wat extra’s via hun eigen conceptstore. Voor deze nieuwe uitdaging beseften ze meteen het belang van een goede branding. Nog voor hun conceptstore de deuren opende, kozen ze vol overtuiging voor een brandingtraject bij OpmerKelijk.

Een merk dat bij je past

Thérèse: “Een sterk merk is enorm belangrijk voor een onderneming. Ben en ik wilden dan ook graag een heel duidelijk plan. Alleen zagen we het zelf niet zitten om onze nieuwe brand van a tot z op poten te zetten. Daarom gingen we op zoek naar een partner met de nodige brandingexpertise.”

“Voor ik bij Katlijn terechtkwam, had ik al een minder goede ervaring achter de rug. Mijn vorige bureau begreep niet waar ik naartoe wilde. Ze stelden misschien wel mooie dingen voor, maar ik vond er mijn visie niet in terug. Maar bij OpmerKelijk was ik van meet af aan tevreden over de aanpak. In plaats van gewoon maar dingen te creëren, startte ze met luisteren. ‘Wat willen Thérèse en Ben?’, dat stond centraal.

Ik wilde bijvoorbeeld eerst een naam en dan pas werken aan elementen zoals merkbeleving en -associaties. Hoewel dat niet strookte met de normale manier van werken bij een brandingtraject, paste Katlijn zich perfect aan.”

Structuur in de chaos

“Ik ben met duizend dingen tegelijk bezig in mijn hoofd. En dat is niet altijd gemakkelijk voor een brandingpartner. Toch kon Katlijn op elk moment een versnelling hoger schakelen. Ze snapte altijd waar ik naartoe wilde. Ze hield daarbij het stuur stevig vast en goot alles in een mooie structuur. Om altijd mee te zijn, moest ze zich niet alleen grondig inwerken in de cateringsector. Ze analyseerde ook ons bedrijf tot in het kleinste detail via een interne en externe analyse.”

Haar luisterend oor zorgt voor resultaat

“Onze gesprekken wierpen vruchten af. Dat was heel duidelijk. Katlijn pakte het bedenken van de naam heel grondig aan en hield sterk rekening met onze authenticiteit om te komen tot een naam die volledig bij ons paste. Zo werd EEThentiek geboren. Ook het concept kwam er op basis van wat ze als essentie haalde uit onze besprekingen en vertaalde naar een sterk concept. De drie pijlers EET lekker, EET bewust en EET verrassend die ze formuleerde, sloten perfect aan bij onze visie. Katlijn zorgde voor de juiste vertaling en het duidelijke kader.”

Naar meer merkbeleving

“Bij een sterk merk hoort natuurlijk veel beleving. Katlijn liet ook op dat vlak haar creativiteit los. Ze stelde bijvoorbeeld een hele reeks creatieve woordspelingen, quotes en woorden voor rond het concept om mensen te verrassen. En ze lanceerde nog andere leuke ideeën op het vlak van merkbeleving. Bij elke realisatie overzag ze het eindresultaat. Zo had ik altijd de zekerheid dat elk detail klopte met onze branding.”

We maken er samen iets van

“Tijdens het traject voelden Ben en ik op elk moment dat Katlijn geloofde in ons merk en dat ze er echt iets van wilde maken. Ook haar strategisch meedenken en haar gerichte opvolging vond ik een duidelijke meerwaarde. Ik raad het OpmerKelijke brandingtraject dan ook graag aan andere ondernemers aan.”

 

www.eethentiek.be

© Grafisch ontwerp door Astrid Graphics.

 

Streef jij, net zoals EEThentiek uit Arendonk, ook naar een sterke branding om jouw onderneming uniek in de wereld te zetten? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Iris Schrooten, zaakvoerster van Schatteneiland (Waarloos)

Al 25 jaar is Schatteneiland een kleinhandel voor uitdeelspeelgoed. In die periode veranderde er veel in de sector. Daar was Iris Schrooten zich absoluut van bewust. Nu ze als schoondochter van de oprichter mee aan het roer van het bedrijf staat, vindt ze het belangrijk om haar eigen accenten te leggen en zich te wapenen voor de toekomst. Daarom startte ze met een rebranding bij OpmerKelijk.

Honderd procent overtuigd

Iris: “Mijn schoonouders hebben schitterend werk geleverd. Schatteneiland is een echte referentie in de sector van uitdeelspeelgoed. Maar uiteraard staat de tijd niet stil. In 25 jaar verandert er heel wat. Toen ik in de firma stapte, merkte ik dat het hoog tijd was voor een rebranding.

OpmerKelijk leek me daarvoor de geknipte partner. Ik maakte een afspraak en al van bij het intakegesprek wist Katlijn me te overtuigen van haar kennis en kunde.

Haar professionele uitleg, haar gestructureerde manier van werken, de glasheldere output van een brandingtraject en de vele referenties waarop ze zich kan beroepen, zorgden ervoor dat ik honderd procent vertrouwen in haar had. Ik wist meteen: Katlijn heb ik nodig!”

Samen gericht bouwen aan een merk

“Katlijn liet me een uitgebreide vragenlijst invullen. Zo kreeg ze een duidelijk beeld van mijn business. Daarnaast trokken zij en haar team op onderzoek uit. Hoe zit de speelgoedsector in elkaar? Wie zijn mijn concurrenten? Ze schetste perfect het speelveld waarin ik me begaf.

In een volgende stap kreeg ik verschillende opdrachten mee naar huis. Bij elke taak dacht ik grondig na over mijn business en koppelde mijn bevindingen terug naar Katlijn. Zij gaf dan op haar beurt haar ideeën en feedback. Die wisselwerking vond ik bijzonder boeiend. Het gaf me het gevoel dat we samen aan mijn merk bouwden.”

Strategisch advies

“De sector van uitdeelspeelgoed was vroeger een niche. Die tijden zijn veranderd. De wereld ligt binnen handbereik en het aanbod is almaar groter geworden. Daarom was het absoluut nodig om van strategie te veranderen. Katlijn legde me uit hoe mijn bedrijf zich succesvol kon positioneren door te kiezen voor de juiste onderscheidende focuspunten. Die gerichte keuze bracht ook een nieuwe manier van communiceren met zich mee.”

Realistisch én toepasbaar plan

“Katlijn heeft veel expertise en ervaring over verschillende sectoren heen. Dat is een enorme toegevoegde waarde, vind ik persoonlijk. Daarnaast is ze een vat van inzichten in branding en strategie en ook op creatief vlak weet ze te verrassen. Zij en haar team weten perfect hoe ze merken kunnen versterken met een duidelijke aanpak.

Het resultaat van mijn rebrandingtraject vind ik geweldig. Ik heb nu een uitgebreid plan in handen dat zowel realistisch als toepasbaar is. Mijn plan is praktisch en concreet. En bij de effectieve uitvoering waakt Katlijn erover dat ik de gekozen weg aanhou. Ik durf dan ook gerust te zeggen dat een rebrandingtraject een zeer goede investering is.”

 

www.schatteneiland.be

 

Streef jij, net zoals Schatteneiland uit Waarloos, ook naar een sterke branding om jouw bedrijf uniek in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Marjan Van den Eynde, zaakvoerster van HOFsite (Temse)

Een woonhuis ombouwen naar een vergaderlocatie en een belevingshuis? Marjan Van den Eynde van HOFsite kwam met dit schitterende idee op de proppen. Om geen enkel detail van haar branding over het hoofd te zien, ging ze te rade bij het team van OpmerKelijk.

De Limburgse grens over

Marjan: “Ik hield OpmerKelijk en Katlijn al een tijdje in de gaten. Zo wist ik dat ze verantwoordelijk was voor de branding van Chocola-Tuti – die ik absoluut top vind – en las ik haar boek VerMERKvuldig!. De afstand tussen Temse en Limburg vormde voor mij eerlijk gezegd het struikelblok. Maar toen het bij mij echt kriebelde om een nieuwe business te starten, heb ik toch de knoop doorgehakt.”

Aan hetzelfde touw trekken

“Het brandingtraject deed ik samen met Katlijn. Zo voelde dat toch voor mij. Want niet alleen deelde ze mijn enthousiasme voor mijn prille plan, ze bracht het beste in ons tweeën naar boven op het vlak van creativiteit. De ideeën borrelden aan beide kanten. Het werd een echt heen-en-weerverhaal. En dat zag ik ook in de voorbereidingen. Er kwam heel snel structuur in de ideeën. Katlijn ging tot het uiterste om het beste advies te geven. Zelf verzorgde ik mijn huiswerk, samen met mijn echtgenoot, tot in de puntjes. Geen wonder dat ik elke keer uitkeek naar mijn bezoek aan OpmerKelijk.”

De naam en het concept zaten er boenk op

“De open communicatie met Katlijn wierp zijn vruchten af. Bij het bedenken van de naam en het concept zat ze onmiddellijk in de juiste richting. Het was er boenk op. De brandnaam HOFsite matchte perfect bij wat ik wilde. Zeker toen ze het drieledige concept Huiselijke sfeer, Onbeschrijfelijke beleving en Formules op maat eraan koppelde. HOFsite werd zo de place to be om offsite te vergaderen en inside te genieten.”

Kort op de bal spelen

“Na elk bezoek aan OpmerKelijk volgde bijna onmiddellijk het verslag. Katlijns snelle terugkoppeling zorgde ervoor dat ik midden in mijn brandingproces bleef zitten. Ook de volledigheid en duidelijkheid van elk rapport waren een serieuze meerwaarde. Op die manier kon ik mijn echtgenoot tot in het kleinste detail bij de branding betrekken.”

Niet alle input past bij ons

“De grootste strategische bijdrage van Katlijn vond ik de grenzen die ze trok. Dankzij haar leerde ik mijn merk zakelijk zien in een duidelijk afgebakend kader. Zo wist ik snel wat wel en niet bij mijn brand hoorde. Het brandingplan, dat na mijn brandingtraject tot stand kwam, vormt hiervoor nu mijn houvast.”

Klaar voor de toekomst!

“Ik ben heel tevreden over mijn brandingtraject. Ik zou het zeker aanraden. Katlijn was zowel zakelijk als persoonlijk honderd procent betrokken bij mijn verhaal. Daardoor voelde ik me helemaal op mijn gemak en stelde ik me gemakkelijk open.

Ook haar team ging op een doelgerichte manier met mijn idee aan de slag. Het resultaat is een brandingplan dat heel tastbaar en to the point is. Ik weet nu perfect hoe ik de toekomst moet aanpakken!”

 

www.hofsite.be

© Grafisch ontwerp door Astrid Graphics.

 

Streef jij, net zoals HOFsite uit Temse, ook naar een doordachte strategische branding om jouw bedrijf onderscheidend in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Geert Goffin, zaakvoerster van gast-vrij

Tijdens een professionaliseringstraject van Toerisme Limburg werd de zaak van Geert Goffin van a tot z geanalyseerd. Uit dat onderzoek bleek dat vooral de communicatie rond haar drie vakantiewoningen beter kon.

Omdat ze dankzij haar brandingtraject kon terugblikken op een positieve ervaring met OpmerKelijk, koos Geert voor dezelfde professionele aanpak om haar communicatie aan te pakken.

Professionele kijk op de zaak

Geert: “Mijn zaak gast-vrij is eigenlijk een overkoepelende naam voor mijn drie vakantiewoningen: StroEnzo, VillaEnzo en ZussEnzo. Elk verblijf is uniek en heeft een specifiek karakter.

Omdat ik heel snel evolueerde van één naar drie vakantiewoningen, zocht ik iemand met de juiste knowhow om de overkoepelende communicatie aan te pakken en meer de focus te leggen op de rode draad tussen de woningen. Sara en Lisa waren de communicatieprofessionals die ik zocht. Tijdens een communicatietraject namen ze de communicatie van mijn merk grondig onder de loep.”

Wisselwerking werkt

“Wie aan een traject begint, mag heel wat huiswerk verwachten. En op elke taak bouw je telkens verder. Zo ga je stap voor stap vooruit naar een communicatie die honderd procent op maat van je business is.

Je geniet ook van een constante wisselwerking tussen Sara, Lisa en jezelf. De voorstellen die je doet, brengen het team van OpmerKelijk op ideeën en vice versa. Je inspireert elkaar dus voortdurend. Het communicatietraject heeft een bepaalde structuur, maar door die wisselwerking blijf je niet steken in algemene zaken. Alle communicatie wordt gekneed naar je merk toe.”

360°-benadering op alle levels

“Ik vond mijn communicatietraject een boeiende reis. Sara en Lisa waren altijd goed voorbereid en luisterden perfect naar mijn wensen of vragen. Daarnaast merkte ik dat niets aan hun aandacht ontsnapte. Noem het gerust een 360°-benadering. Zowel inhoudelijk als op het vlak van communicatiekanalen werkten ze geëngageerd mee aan mijn project.

Van bij de start van gast-vrij zorg ik voor een huiselijke toets, zodat mensen zich op hun gemak voelen in hun vakantiewoning. Daarom introduceerde ik bijvoorbeeld veel elementen uit de hyggefilosofie. Sara en Lisa spoorden me aan om dat als houvast te gebruiken in mijn communicatie. Dat werd de verbindende factor tussen mijn drie woningen en bepaalde mijn tone of voice.

Een ander voorbeeld van hun inhoudelijke aanpak was de keuze voor de ik-vorm in alle teksten. Voor dit traject gebruikte ik altijd de we-vorm, terwijl ik eigenlijk mijn zaak alleen runde. Door voor de ik-vorm te gaan, werd de band sterker tussen mezelf en mijn gasten. Ze noemen me zelfs al ‘gastvrouw Geert’ in hun reviews.”

Offline en online communiceren

“Tijdens het communicatietraject werkten we aan offline communicatietools, zoals folders, communicatie in de vakantiewoningen zelf, enzovoort. En ook mijn online communicatie kreeg alle aandacht. Mijn mailverkeer, nieuwsbrieven, sociale media, website, blogs … echt alles passeerde de revue.

Voor mijn nieuwsbrieven bijvoorbeeld kreeg ik de taak om een lijst met topics neer te pennen. Ik slaagde erin om veel ideeën te verzamelen. Lisa en Sara vulden mijn lijst aan met onderwerpen waaraan ik nooit gedacht zou hebben. Dat was voor mij opnieuw een mooi voorbeeld van de meerwaarde van een goede wisselwerking.”

Wauw, wat een resultaat!

“Ik heb nu een duidelijke communicatiestrategie die perfect vertaald wordt in mijn communicatieplan. Dit lijvige document met to do’s, doelstellingen, ideetjes en enorm veel bijlagen (onder meer een lijst van zoekwoorden, veel inspiratie voor Facebook en Instagram en een echte contentplanner) is mijn handleiding voor de komende jaren. Ik heb het zelfs al laten printen en inbinden bij de drukker. 😊

Wie zijn of haar communicatie op een professionele manier wil aanpakken, raad ik dit communicatietraject absoluut aan.”

 

www.gast-vrij.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar communicatie die perfect aansluit bij je branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Mira Huypens en Rudi Thoelen, zaakvoerders van FulFil

Rudi Thoelen en Mira Huypens staan aan het roer van FulFil. Allebei hebben ze een grote passie en drive voor loopbaancoaching en bedrijfstrainingen. Door de jaren heen groeide hun aanbod enorm, waardoor ze vreesden dat de klant de rode draad niet meer zou zien. Ze hadden behoefte aan een brandingexpert, die hielp om hun verhaal op een duidelijke en gestructureerde manier naar buiten te  brengen. Katlijn van OpmerKelijk was de geknipte persoon om hen te helpen.

De rode draad

Mira: “Voor ik met mijn eigen zaak startte, deed ik gedurende 17 jaar ervaring op bij KBC HR in verschillende leidinggevende functies. Tot ik in het ziekenhuis belandde met een longembolie. Toen ging er bij mij een lichtje branden. Als ik ooit nog zelfstandige wou worden én opnieuw wou studeren, dan was het nu het moment. Samen met Rudi richtte ik LEEF op en in eerste instantie was ons aanbod eerder beperkt. Ik focuste vooral op coaching en loopbaanbegeleiding, Rudi op bedrijfstrainingen. Toen ik mijn studies gezinswetenschappen en psychotherapie afrondde, wou ik al mijn nieuwe kennis optimaal versmelten met het bestaande aanbod van onze zaak.

Rudi: “Ons nieuwe aanbod werd heel breed. Het was nodig om er focus en structuur in te brengen. We zaten er zelf met onze neus te dicht op. We vonden het belangrijk dat onze klanten in een oogwenk wisten wat wij voor hen betekenden. En daarbij konden we hulp gebruiken.”

Katlijn, onze collega en sparringpartner

Mira: “We hadden een brandingexpert nodig om al onze ideeën in een duidelijke structuur en strategie te gieten. Op een Sofia-netwerk kruiste ons pad met dat van Katlijn. Ik wist wie ze was, want we hadden samen op de universiteit gezeten en ik had haar boek VerMERKvuldig! gelezen. Ik voelde onmiddellijk dat we haar conceptuele, kritische, strategische én creatieve aanpak hard konden gebruiken. En zo werd Katlijn onze cocreator, onze collega tijdens een intensief brandingtraject. Zowel Rudi als ikzelf namen deel aan de afspraken. Dat was voor Katlijn een absolute must.”

Rudi: “We doen dan wel elk ons ding binnen FulFil, toch was het heel belangrijk om dit traject samen te doorlopen. Katlijn gaf ons voldoende ownership over ons individuele vakdomein. En kwam er een mening naar boven die over een bepaalde grens ging, dan werd er ook geluisterd. Elke insteek telde.”

Whoppa, een nieuwe naam!

Mira: “Voor mij was het heel belangrijk om niet zomaar te schrappen in het aanbod. Ik wilde misschien wel meer focus en meer wisselwerkingen tussen de verschillende onderdelen, maar mijn hele business omgooien was een brug te ver. Katlijn voelde dat perfect aan. Ze hield het totaalplaatje en de wisselwerkingen goed voor ogen en ontdekte dat onze oorspronkelijke naam LEEF eigenlijk de lading niet meer dekte. Na uren denkwerk lanceerde Katlijn de naam FulFil. Deze nieuwe bedrijfsnaam, die zij had bedacht, was de perfecte vertaling van wat wij echt willen doen: klanten laten excelleren met een vervuld gevoel.”

Rudi: “Het heeft wel even tijd gekost om aan de nieuwe naam te wennen. Maar hoe langer hoe meer voelde ik dat de naam FulFil perfect aansloot bij ons aanbod en onze missie. Als ik onze nieuwe naam aan buitenstaanders vertelde, waren ze onmiddellijk enthousiast.”

Mira: “In een volgende fase hielp Katlijn ons met het concept voor FulFil. Ze benoemde elke pijler met een zeer duidelijke associatie met onze merknaam. Nu treden we naar buiten met FulFil Life, FulFil Work en FulFil Team. Ons nieuwe concept hielp ze op een transparante manier te vertalen naar onze doelgroepen.”

Een helicopterview en zo veel meer

Mira: “Tijdens ons brandingtraject vond ik het verrassend hoe Katlijn op hetzelfde moment in detail kon gaan en toch het overzicht bewaarde. Ik stond versteld van haar helicopterview.”

Rudi: “Ook haar creativiteit was ongelooflijk. Ik kreeg mijn ideeën bijvoorbeeld niet altijd goed verwoord. Voor Katlijn was dat geen probleem. Ze begreep snel wat ik bedoelde, legde haar vinger erop en goot het in perfecte zinnen en begrippen. Katlijn bedacht zelfs originele afgeleiden van onze merknaam zoals bijvoorbeeld FulFillers.”

Mira: “Haar kritische geest werkte verfrissend. Ze praatte ons niet naar de mond. Had ze een mening, dan sprak ze die uit en hield ze er ook aan vast. Door deze troeven – in combinatie met haar professionaliteit, inlevingsvermogen en gestructureerde aanpak – heb ik Katlijn al vaak aangeraden aan andere ondernemers.”

Eindelijk een duidelijke kapstok

Mira: “Het eindresultaat mag er zijn! We hebben nu een echte branding guide, een duidelijke houvast in onze handen. Ons brandingplan is enorm gedetailleerd en in één woord: af. Rudi en ik nemen het nog vaak vast. Krijgen we bijvoorbeeld een voorstel van onze designer, dan toetsen we het ontwerp af aan dit plan. Of hebben we een nieuw ideetje, dan weten we perfect hoe het in ons aanbod past.”

Rudi: “De rode draad doorheen ons concept is nu heel helder uit te leggen aan onze klanten. Dankzij Katlijn genieten we nu bij Fulfil van een duidelijke focus en structuur.”

 

www.fulfil.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een onderscheidende branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Leen Heusdens, zaakvoerster van Vertrouwde Vroedvrouw

Met Vertrouwde Vroedvrouw zorgt Leen Heusdens samen met haar geboorteteam voor een integrale coaching op drie belangrijke sleutelmomenten: de zwangerschap, de geboorte en het ouderschap. Waar een bezoekje aan de gynaecoloog of Kind en Gezin stopt, daar begint de begeleiding van Vertrouwde Vroedvrouw. Die persoonlijke ondersteuning appreciëren jonge gezinnen enorm.

Om een mooie groei te realiseren voor haar merk, wilde Leen meer structuur krijgen in haar ideeën, een duidelijke storytelling creëren en beter inzetten op mond-tot-mondreclame van kersverse ouders. Met die uitdaging klopte ze aan bij OpmerKelijk.

Stilstaan is achteruitgaan

Leen: “Met Vertrouwde Vroedvrouw helpen we mensen op weg naar een gelukkig gezinsleven. Dat gaat voor ons een stuk verder dan alleen maar bolle buikjes. Want ook voor een vlotte bevalling en vragen over ouderschap kan je bij ons terecht. Gezinnen die we ondersteunen, zijn achteraf tevreden en komen terug. Dat zorgt voor een goede continuïteit binnen mijn bedrijf. Toch leek het me als onderneemster interessant om meer in te zetten op groei. Want stilstaan is achteruitgaan. En dat wilde ik niet riskeren. Vandaar dat ik te rade ging bij Katlijn voor een brandingtraject.”

Gemeenschappelijke taal creëren

“Mijn sessies bij Katlijn waren heel intensief. Ik belandde op een trein die maar bleef doorgaan. Samen namen we elk aspect van mijn zaak onder de loep. De out-of-the-boxvisie van Katlijn was daarbij heel waardevol. Al snel ontdekte ik dat ik een stukje gemeenschappelijke taal miste met mijn doelgroep. Door mijn expertise – ik ben al twintig jaar vroedvrouw – en mijn kinderen die nu al ouder zijn, speelde ik mijn voeling met het algemene veld wat kwijt. Katlijn stelde zoveel vragen over zaken die ik als normaal ervaarde, dat ik besefte dat ik dringend op een resetknop moest drukken.”

Een nieuw concept, een nieuwe merknaam

“Tijdens het brandingtraject ontwikkelde Katlijn een nieuw concept voor mijn zaak met vier pijlers: ‘Vol vertrouwen leven dragen’, ‘Vol vertrouwen leven geven’, ‘Vol vertrouwen leven beleven’ en ‘Vol vertrouwen leven begeleiden’. Met dit concept had ik eindelijk een goede houvast voor mijn verdere storytelling.

Ook de merknaam moest eraan geloven. Omdat vertrouwen heel belangrijk is in onze werking, nam Katlijn dat mee in de nieuwe naam. Het was wel even wennen, maar het plaatje klopt nu en past perfect bij ons hele verhaal.”

Goede storytelling is een must!

“Als zorgverleners zijn we vooral goed in zorgen en minder in storytelling. Als ik de vraag kreeg over wat we als team deden, dan begon ik heel uitgebreid te vertellen. Ik overstelpte mijn gesprekspartners met details en ging te veel in de diepte. Dat was uiteraard een killer voor een plakkend verhaal.

Daarnaast struikelden veel mensen over onze thuisbevallingen. Want dat hoorde toch alleen bij een geitenwollensokkengezin, niet? Zo belandden we in het verleden regelmatig in een verdomhoekje. De kunst was dus om een overzichtelijk plaatje te brengen van ons bedrijf en aanbod zonder een zekere ‘veroordeling’ op te lopen. Mijn brandingplan pakte dat probleem perfect aan.”

Goud in mijn handen

“Nu mijn brandingtraject erop zit, ben ik heel tevreden over het resultaat. Het was even doorbijten, maar ik weet met zekerheid dat ik goud in mijn handen heb. Mijn brandingplan is zo grondig. Het voelt heerlijk om eindelijk een duidelijke missie en visie te hebben voor mijn zaak.

Ik heb een perfecte kijk op hoe ik stapje voor stapje kan groeien naar een steviger merk. En bij elke ontwikkeling kan ik rekenen op Katlijn. Ze heeft een uitgebreid netwerk van professionals die mij kunnen helpen én ze blijft zelf alles in het oog houden. Ze zorgt ervoor dat het plaatje van Vertrouwde Vroedvrouw klopt.”

Een aanrader

“Katlijn heeft elk verwachting die ik had van het brandingtraject, mooi ingewilligd. En zelfs meer dan dat. Op het vlak van branding en communicatie zijn er veel lege dozen in de sector. Maar bij Katlijn kreeg ik absoluut waar voor mijn geld.

Ze pakte mijn merk tot in de puntjes aan. En dat met veel inlevingsvermogen en structuur. Haar out-of-the-boxvisie en creativiteit zijn een echte verademing. Katlijn bekijkt bovendien elk idee met een gezonde businessbril en maakt zelfs een ranking op van wat meer of minder rendeert.

Ik raad iedereen dit brandingtraject graag aan. Want wat Katlijn en OpmerKelijk bieden, is uniek!”

 

www.vertrouwdevroedvrouw.be

 

Streef jij ook naar een sterke branding om jouw bedrijf uniek in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Ilse wauters

Ilse Wauters, zaakvoerster van ZinZicht

Ilse Wauters van ZinZicht volgde een brandingtraject bij Katlijn van Opmerkelijk. Het resultaat was een nieuw en sterk merk voor haar coachingpraktijk. De eenduidige verhaallijn, het heldere concept en de indeling van haar doelgroepen zorgde voor een duidelijke structuur in haar hoofd.

In een volgende stap wilde Ilse haar kersverse merk lanceren. Ook voor die uitdaging klopte ze aan bij OpmerKelijk. Ilse stapte in een communicatietraject en ontdekte zo op welke manieren ze haar nieuwe merk in de wereld kon zetten.

Diverse doelgroepen

Ilse: “Met ZinZicht wil ik mensen meer inzicht geven in hoe ze vol goesting kunnen leven, leren, werken en samenwerken. En met ‘mensen’ bedoel ik een heel breed kader, van bedrijven, werknemers en mantelzorgers tot zelfs studenten. Net die diversiteit binnen mijn doelgroep maakt de communicatie rond mijn merk een straffe uitdaging.”

Een eindrapport waarmee ik absoluut verder kan

“Gelukkig kon ik bij Sara van OpmerKelijk terecht voor een communicatietraject. Al van bij de start verraste ze me met de hoeveelheid en de diepgang van haar vragen. Zo vroeg ze bijvoorbeeld wat ik eigenlijk wilde bereiken met mijn communicatie. Die vraag had ik mezelf eigenlijk nog niet gesteld. Maar het antwoord op die vraag was natuurlijk heel belangrijk.

Een andere vraag ging over de manier van profileren. Hoe wilde ik me presenteren? Sara liet me enkele voorbeelden uit mijn sector zien. Zo zag ik meteen wat wel en wat niet bij mij paste.

Het bleef uiteraard niet bij een waslijst aan vragen. Tijdens mijn communicatietraject werd ik bedolven onder handige tips. Sara bereidde zich altijd uitstekend voor. Zo deed ze onder andere een uitgebreid concurrentieonderzoek en gaf ze me een lijst zoekwoorden die relevant waren voor mijn business. Al die kennis werd uiteindelijk samengevat in een eindrapport, mét een communicatieplan. Ik voelde meteen: hier kan ik mee aan de slag!”

Op maat van mijn merk

“Mijn doelgroepen zijn heel divers, ik weet dat. Maar dankzij dit communicatietraject spreek ik elke groep aan op een gepaste manier en met de juiste regelmaat. Zo houd ik een duidelijk overzicht en communiceer ik op een zeer gestructureerde manier. Ik loop nooit het risico om iemand te vergeten of overdreven veel aandacht te geven.”

Professionaliteit van begin tot einde

“Dit communicatietraject is een aanrader! Sara bereidde zich altijd goed voor. Ze heeft een zeer grondige vakkennis. Ze betrok mijn branding doorheen heel het communicatieverhaal en daarbovenop kwam ze nog eens creatief uit de bus. Ik kreeg een duidelijke kijk op mijn communicatiestrategie en hoe ik die moest vertalen naar een communicatieplan.

Dankzij dit professionele traject heb ik nu een rapport in handen waarmee ik perfect weet wat me te doen staat.”

 

www.zinzicht.be

 

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een communicatie die perfect aansluit bij je branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Wanda Van Oeffelen, zaakvoerster van Allure

Na haar OpmerKelijk brandingtraject wist Wanda Van Oeffelen perfect waarvoor haar schoonheidsinstituut Allure stond. Om deze duidelijke branding door te trekken naar elk bezoekje of contact, koos ze voor de opleiding ‘Boost je klantenbeleving‘ bij OpmerKelijk. Lisa nam deze taak met veel allure en enthousiasme op zich.

De puntjes op de i

Wanda: “Na mijn OpmerKelijk brandingtraject ging er bij mij een lichtje branden: dit was het concept achter mijn merk Allure, dit was wat ik in de toekomst mijn klanten zou aanbieden. In een volgende stap moest ik elk detail met betrekking tot mijn zaak een Allure-touch geven. Om die puntjes op de i te zetten, ging ik te rade bij Lisa van OpmerKelijk voor de opleiding ‘Boost je klantenbeleving’.”

Klantenbeleving van a tot z

“Om de branding achter mijn schoonheidsinstituut op een eenduidige manier uit te dragen, nam Lisa elk detail onder de loep. Met enorm veel geduld bekeek ze het complete reilen en zeilen van mijn zaak. Zelfs mijn voicemailinstellingen moest eraan geloven. 🙂

Vanuit dit inzicht leerde ze me op verschillende manieren een volledig merkverhaal te brengen naar mijn klanten toe. Zo gaf ze me bijvoorbeeld tips rond mijn huisstijl, de aankleding van mijn instituut, de manier van communiceren op sociale media en ga zo maar door.

Ze bundelde deze info in een handig naslagwerk. Hierin vond ik alle voorbeelden, tips en to do’s terug zodat ik nadien onmiddellijk aan de slag kon.”

De resultaten zijn er

“Deze opleiding werkt! Sinds ik meer inzet op een juiste klantenbeleving, krijg ik ongelooflijk veel leuke complimentjes van mijn klanten. Ze zien een duidelijk verschil. Het totaalplaatje klopt voor hen en dat appreciëren ze enorm.

Daarnaast merk ik dat dames die vroeger eerder een afwachtende houding hadden, nu sneller overgaan tot actie. En dat is alleen maar positief.”

Inzetten op klantenbeleving is een must!

“Ik zou iedereen deze opleiding rond klantenbeleving aanraden. Doordat Lisa zo grondig en persoonlijk te werk gaat, ontdekt ze ook dingen die je als zaakvoerder niet meer ziet en die soms een volwaardige beleving van je merk in de war sturen. Zo vormt ze the finishing touch voor je zaak.”

 

www.allureskincare.be

Wil je ook inzetten op een originele en professionele klantenbeleving? Of besef je hoe belangrijk een klantgerichte service is? Ontdek dan de opleiding ‘Boost je klantenbeleving’ van OpmerKelijk.