Sabine Pannemans en Tine Deldycke van CKS Elektrotechniek

“Doordat Katlijn de juiste vragen stelde, kwamen we samen tot de juiste conclusies”

De grootste uitdaging van CKS Elektrotechniek? De juiste medewerkers vinden. Opmerkelijk verfijnde hun employer branding en reikte concrete handvaten aan.

Hoe trek je potentiële medewerkers aan, en vooral: hoe hou je hen aan boord? Een vraag die Sabine Pannemens en Tine Deldycke van CKS Elektrotechniek aan het denken zette. Want hoewel het hun bedrijf voor de wind ging, vonden ze dat hun employer branding wel een vernieuwend duwtje in de rug kon gebruiken. Een traject bij Opmerkelijk scherpte hun merkpositionering verder aan en liet een frisse wind waaien door het familiebedrijf uit Dilsen-Stokkem.

CKS Elektrotechniek is sinds 2000 een absolute koploper in de sector van groene energie. De ruim honderd medewerkers realiseren B2B-projecten met een focus op energietransitie en alles wat daarbij komt kijken: van groene stroomkoppelingen, batterijen en biogascentrales tot laadinfrastructuren, windturbines en fotovoltaïsche zonneparken. Zo schakelt het bedrijf naar een groenere toekomst. Terwijl heel wat klanten de weg naar deze sterke speler makkelijk vonden, lieten potentiële werknemers op zich wachten. Hoe konden ze ook die mensen bereiken en prikkelen om CKS-ambassadeur te worden – én te blijven? Met die vraag klopten Sabine en Tine bij Opmerkelijk aan. De start van een vruchtbare samenwerking. Met een uitgebreid en concreet brandingplan in handen, is het bedrijf uit Dilsen-Stokkem nu helemaal klaar voor de verdere uitrol.

Employer branding

“Sofie Kenens en ik hebben samen gestudeerd”, vertelt Tine. “Via haar had ik dus al van Opmerkelijk gehoord. Toen bedrijven uit de buurt met Katlijn samenwerkten en hun positieve bevindingen deelden, hebben wij ook ons oor te luisteren gelegd. Wat kon Opmerkelijk voor ons betekenen? We vonden hun aanpak vernieuwend en wisten al snel: dit willen wij ook.” “Katlijn verdiepte zich in ons bedrijf en onderzocht hoe we ons positioneerden ten opzichte van conculega’s”, zegt Sabine. “Zo vormde ze zich een gedetailleerd en compleet beeld van wie we zijn. Ze kende ons DNA door en door!”

De juiste vragen

Tine: “Het werd al snel duidelijk dat Katlijn heel erg grondig, gericht en gestructureerd te werk gaat. Tijdens onze gesprekken maakten we een onderscheid tussen de verschillende units van CKS: energie, automatisatie, EMS, bordenbouw en service. Zo hadden we er zelf eigenlijk nooit naar gekeken. Dat vonden we dan ook de grootste troef van het traject: we werden getriggerd om de zaken anders te bekijken. Maar ook om zelf na te denken. Doordat zij de juiste vragen stelde, kwamen we samen tot de juiste conclusies.”
Sabine: “We hebben onder andere geleerd dat we minder bescheiden mogen zijn: we zijn trots op wat we doen.” “Natuurlijk hebben we daarnaast ook heel wat strategische inzichten gekregen”, vult Tine aan. “We weten nu bijvoorbeeld perfect welk type medewerker bij ons past en hebben dat gedetailleerd omschreven in enkele persona’s. We finetuneden onze waarden, verduidelijkten onze visie en concretiseerden onze missie. Een opfrissing die CKS echt kon gebruiken!”

Waardevolle input

Na hun gesprekken met Katlijn kregen Sabine en Tine steeds wat denkwerk mee naar huis. “Het vraagt wat inspanning, maar het levert dan ook heel veel op”, vindt Sabine. “Op basis van onze antwoorden gingen we verder aan de slag. Bijvoorbeeld om te bepalen waar CKS voor staat: Concreet, Keigoed en Spraakmakend. Of om een baseline en slogan uit te werken. Daar kregen we trouwens voldoende theoretische achtergrond over mee: Katlijn legde helder uit wat het doel van zo’n baseline of slogan precies is.”
Sabine en Tine hadden vooral contact met Katlijn, maar ook Sofie en Elke gingen voor CKS aan de slag. “Sofie nam vooral het socialmedialuik op zich. Ze nam onze kanalen stevig onder de loep en gaf tips over wat we konden verbeteren. Elke focuste dan weer op onze merkbelevingselementen. Ze interviewde onze medewerkers om te achterhalen wat we nog meer in de verf konden zetten.” “Daar zijn heel wat verrassende punten uit naar voren gekomen”, zegt Tine. “Veel medewerkers gaven aan dat we onze focus op duurzaamheid en innovatie nog meer aan de buitenwereld mochten tonen. Dat is natuurlijk bijzonder waardevolle input!”

Verdere uitrol

Ook later in het traject werden de werknemers betrokken. “Katlijn is bij ons langsgekomen om voor het voltallige personeel het Opmerkelijk-verhaal toe te lichten”, legt Sabine uit. “De werknemers apprecieerden dat ze zo nauw betrokken werden. We vonden het zelf dan ook heel belangrijk om die rode draad in heel het bedrijf door te trekken. CKS heeft nu een concreet plan in handen. We wilden niet dat dat vervaagde bij de verdere uitrol, dus gingen we er concreet mee aan de slag. Door meer in te zetten op onze waarden, belevingselementen consistent door te trekken in alle soorten communicatie, vacatureteksten aan te passen en sollicitanten te selecteren die écht bij ons passen.”
“Katlijns unieke aanpak en creatieve invalshoeken stromen niet alleen binnen Opmerkelijk, maar stralen nu ook door naar CKS”, vult Tine nog aan. “Haar helikopterzicht was bijzonder waardevol, want zelf zaten we er met onze neus te dicht op. Opmerkelijk is een onafhankelijke, objectieve sparringpartner die je handvaten aanreikt om zélf mee aan de slag te gaan.”

Website CKS.

Pascal Wintmolders en Bea Princen, zaakvoerders van Wintmolders

“Katlijn leerde ons te kijken naar de échte meerwaarde die Wintmolders de klant biedt”

Wintmolders is een familiebedrijf met meer dan 75 jaren op de teller, waar intussen de vierde generatie aan het werk is. Je vindt er machtige machinerie die het werk van tuin- en landbouwbedrijven en de industrie flink vergemakkelijkt. Maar waarmee Wintmolders vooral het verschil maakt, is zijn onklopbare deskundigheid. En een persoonlijke aanpak met focus op maatwerk en duurzame klantrelaties. Alleen: Wintmolders zette die onderscheidende troeven niet in de kijker. Dankzij een strategische rebranding in een adviestraject klantbeleving kwamen Bea en Pascal tot een krachtig merkverhaal waaruit de meerwaarde van Wintmolders duidelijk blijkt.

Naar één duidelijke merkpositionering

Bea: “Ik had al een aantal opleidingen van Opmerkelijk gevolgd, waaronder een rond ‘TOPgeMERKt’. Die workshops zijn echt blijven hangen, want Katlijn pakt dat schitterend aan. Ze legt alles begrijpelijk uit en het is aangenaam samenwerken. Het is een kleinschalig en dus familialer bedrijf, wat ook bij ons past.” “Tijdens die opleiding kwam ik tot de vaststelling dat we een nieuwe website nodig hadden. Maar daarbij botsten we al snel op een probleem. We hebben namelijk twee bedrijven: Wintmolders en TCW, Techniek Center Wintmolders. Voordien hadden we voor beide een aparte website en marketing. Dat betekende ook dubbele kosten. Ik wilde de bedrijven liever onder één noemer brengen en dacht daarbij aan ‘Wintmolders’, gezien de naamsbekendheid en onze geschiedenis van meer dan 75 jaar. Om dat strategisch doordacht aan te pakken, klopten we aan bij Katlijn. Dat was voor ons de directe aanleiding om het traject bij Katlijn op te starten.”

Toekomstbestendig maken

Bea: “Een ander doel was om ons bedrijf te professionaliseren en Wintmolders als merk naar voren te schuiven. We wilden Wintmolders echt klaarstomen voor de toekomst en evoluties in de sectoren waarin we actief zijn. Alleen, hoe begin je daar zelf aan? Dus klopten we bij Opmerkelijk aan voor een klantbelevingstraject.”

Mee met de machines

Pascal: “We werken in een heel specifieke branche, maar dat bleek geen probleem voor Katlijn en Sofie. Ik was verbaasd over hoe snel ze zich hebben ingewerkt in de sector en met belangrijke inzichten kwamen. Van trendrapporten tot een SWOT-analyse: vooral voor mij was het allemaal nieuw, maar zij brachten zaken naar boven waaraan we nog nooit aandacht hadden besteed. En ze gaven die inzichten altijd helder weer in de gesprekken en de uitgebreide verslagen achteraf.”

Van productfocus naar klantfocus

Bea: “We waren tot dan altijd gefocust op de producten op zich binnen ons bedrijf. Maar Katlijn leerde ons door een andere bril te kijken. Producten zijn één ding, maar met de onderscheidende troeven voor onze klanten deden we niets op onze website of sociale media. Nochtans zijn dat dé verschilmakers.” Pascal: “Voor mij was het eerst moeilijk om los te komen van die focus op machines. Het zijn immers echte paradepaardjes die in de schijnwerpers mogen staan. Maar Katlijn leerde ons te kijken naar de échte meerwaarde die Wintmolders de klant biedt.”

Klantenbeleving in vier pijlers

Bea: “Die voordelen hebben we nu duidelijk op papier. Katlijn heeft de vier pijlers van onze klantenbeleving gedestilleerd uit onze gesprekken: Duurzaam samenwerken, Optimaal presteren, Efficiënt personaliseren en Oplossingsgericht assisteren . Die dekken de lading helemaal. We gaan immers steeds voor duurzame samenwerkingen en zorgen er daarbij voor dat onze klanten zich écht ondersteund voelen. We begeleiden hen intensief om er samen voor te zorgen dat ze hun machines optimaal kunnen inzetten. En door steeds op maat en ook proactief te werken en te informeren over alle toepassingsmogelijkheden, halen onze klanten het best mogelijke resultaat. Dankzij haar duidelijke beschrijvingen waren we helemaal mee en konden we ermee aan de slag, zowel intern als met de klanten. Katlijn heeft het klantbelevingstraject ook uitgelegd aan onze medewerkers, zodat iedereen op dezelfde lijn zit en mee is met ons nieuwe merkverhaal. Die sessie was beslist een meerwaarde: met een duidelijke en praktische presentatie en veel interactie. Helemaal Katlijn. Het team toonde meteen veel interesse, fijn om te zien! Katlijn kondigde ook aan dat onze nieuwe website die week online ging, waarvoor ze de strategische lijnen tijdens het traject zelf had uitgezet. Ook dat leverde heel wat positieve reacties op.”

Pascal: “Bea had al ervaring met klantbeleving, ik was er nog niet mee vertrouwd. Voor mij was het eerst pure sciencefiction (lacht). Maar dankzij de toegankelijke en professionele aanpak van Katlijn zag ik er meteen de meerwaarde van in.”

Bea: “Bovendien zijn onze missie en visie nu niet langer één slagzin, maar een uitgewerkt geheel dat de lading dekt. We kregen ook het advies om met specifieke slogans te werken voor onze verschillende diensten: verkoop, onderhoud en herstellingen. Die hebben we verwerkt in een infographic op onze nieuwe folder.”

Eyeopener

Bea: “Sofie werkte specifiek met ons rond de customer journey. Zowel het digitale als fysieke traject bracht ze in kaart en legde ze af. We waren aangenaam verrast over hoe goed ze zich had verdiept in de materie, hoe diepgaand ze alles analyseerde en welke inzichten ze aanreikte. We hebben alvast een aantal zaken aangepast. Zo hebben we nu QR-codes op staanders bij de machines in de etalages, personaliseerden we ons winkelrek met Wintmolders-gadgets. En dat zijn maar enkele veranderingen, er staan er nog wel meer op de planning (lacht). Het was een eyeopener, ja.”

Een Opmerkelijke aanpak

Pascal: “Ik zou de aanpak van Opmerkelijk als zeer professioneel omschrijven. Tegelijk werkt ze ook laagdrempelig. Ik ben helemaal niet thuis in branding en customer experience, maar ik was wel mee in het verhaal omdat Katlijn alles praktisch uitlegt en concreet maakt. Geen sinecure, denk ik, maar wel heel fijn. We kregen ook een verslag van elk gesprek: dat vormt ondertussen een handige Wintmolders-bijbel.”

Bea: “Katlijn en Sofie zorgden voor een wauw-effect! Ik wist wel in grote lijnen wat ik kon verwachten, maar was toch nog erg verrast over hoe gedetailleerd het team te werk ging en de praktische en creatieve resultaten die het opleverde.”

“Het traject leerde ons hoe we Wintmolders sterker als merk kunnen positioneren. Dat hadden we alleen nooit op die manier kunnen doen. Bovendien zijn de mensen van Opmerkelijk heel aangenaam en gaan ze praktisch, duidelijk en concreet te werk. Om al die redenen beveel ik Opmerkelijk van harte aan bij anderen. Zij hebben ons klaargestoomd voor de toekomst!”

Website Wintmolders

Streef jij ook naar zo’n onderscheidende strategische branding voor jouw bedrijf? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Caroline Vlaminck en Mattias Tirez, zaakvoerders van Feitelijk Advocaten

Advocaten Caroline Vlaminck en Mattias Tirez hebben elk een passie voor hun vak en een hart voor hun cliënten. Toen ze besloten om de krachten te bundelen, wist Caroline Mattias er al snel van te overtuigen om daarvoor vanuit Oost-Vlaanderen richting Limburg te kijken. Samen met het team van Opmerkelijk had ze immers al eerder succesvol een merk gelanceerd. Wat zeggen we? Meerdere merken!

“Gesprek na gesprek zie je je merk tot stand komen en evolueren”

De weg naar Limburg, meer bepaald naar Opmerkelijk, had Caroline al jaren eerder gevonden. “Een aantal van mijn ondernemende vriendinnen heeft me ooit uitgenodigd om mee te gaan naar een event voor onderneemsters dat Katlijn en haar team organiseerden. Daar was ik héél erg van onder de indruk. Het event klopte niet alleen inhoudelijk, maar ook vormelijk van a tot z. Tot in de allerkleinste details. Dat deed het beste vermoeden voor haar advies- en brandingtrajecten voor ondernemers. Toen ik enkele jaren later een nieuwe zaak oprichtte, wist ik dan ook snel waar ik zou aankloppen om het DNA van mijn merk te helpen bepalen: bij Katlijn en haar team.”

Tot Carolines grote vreugde bleek Katlijn niet alleen goed in het samenbrengen van ondernemers, ze zette ook 1-op-1 voluit de schouders onder de merken van die ondernemers. “Met haar enorme kennis, een kritische blik en veel enthousiasme om zich onder te dompelen in de materie van haar klanten, was dat traject een groot succes. Dus toen ik een tweetal jaar geleden besloot om ook als familiaal bemiddelaar aan de slag te gaan, vond ik ook voor mijn tweede zaak vlot terug de weg naar Katlijn. In nauwe synergie gingen we aan de slag om tot Bemiddelijk te komen. Als ervaren expert in familierecht, weet ik hoe pijnlijk een procedure voor de rechtbank soms kan zijn. Met mijn juridische kennis wil ik conflicten oplossen via overleg om dat te vermijden. Opnieuw zorgde de inbreng van Katlijn voor een grote meerwaarde om de strategische branding van mijn merk te bepalen en te vatten in een erg uitgebreid en compleet brandingplan.”

Feitelijk Advocaten

En je raadt het misschien al. Toen Caroline een poos geleden de krachten bundelde met confrater Mattias Tirez wezen de pijlen opnieuw richting Limburg. Mattias: “Caroline had natuurlijk al wat Opmerkelijke ervaring, zal ik maar zeggen, voor mij was zo’n traject volledig nieuw. Ik was dus wel erg benieuwd naar hoe dit in de praktijk zou verlopen. Zelf ben ik me door de jaren heen gaan specialiseren in medisch recht, toch geen evident domein, en Caroline is een expert in familierecht. Hoe zou Katlijn daarmee aan de slag gaan? Het inwerken in de materie bleek geen probleem. Je merkt meteen dat Katlijn en haar team zich heel grondig inwerken in je business. De grote uitdaging lag echter in het zoeken naar de gemeenschappelijke deler tussen mij en Caroline. Ja, we zijn alle twee gepassioneerd door onze specialisatie, en ja, we hebben dezelfde visie op het helpen van onze cliënten, maar we zijn ook helemaal anders. Hoe zouden we dat samenbrengen onder één noemer? Onder de deskundige hoede van Katlijn kreeg dit gesprek na gesprek meer vorm. Zo kwam Feitelijk Advocaten tot stand, een naam die onze aanpak typeert: nuchter en met de feiten als leidraad, om tot een correct resultaat te komen voor onze cliënten, en dat vanuit een grote betrokkenheid. Hoewel ik meteen mee was met het verhaal achter de naam, kwam er wel wat pleitwerk van Katlijn aan te pas om me te overtuigen van de naam die ze voor onze zaak had bedacht. Vandaag ben ik er heel blij mee. Feitelijk Advocaten dekt écht de lading.”

Caroline: “Het mooie is ook: na je traject bij Opmerkelijk sta je er niet alleen voor om vanuit dat brandingplan de vertaalslag te maken naar de praktijk. Van het ontwerpen van ons logo tot en met het ontwikkelen van de website en uitschrijven van teksten: Katlijn verwijst je graag door naar gelijkgestemde partners die, net als Opmerkelijk, met je meedenken. Het brandingplan dat er aan het eind van ons traject lag, was een belangrijk en meteen bruikbaar instrument voor de webontwikkelaar, grafisch vormgever en copywriter.” “Uiteraard kijk je als ondernemer nog mee of alles aansluit bij je noden en stuur je nog bij, maar toch wordt er heel wat uit handen genomen”, vult Mattias nog aan. “Dat geeft een enorme gemoedsrust, zeker als je een drukke praktijk runt. Ik weet niet of Caroline meteen plannen heeft voor een nieuw merk, maar als dat zo zou zijn, maken we graag terug de oversteek naar Limburg (lacht).”

Website Feitelijk Advocaten

Ook op zoek naar een strategisch brandingplan dat de lading van je merk en visie écht dekt? Opmerkelijk verzoent theorie en praktijk in een traject op maat! Maak een vrijblijvende afspraak om de mogelijkheden te verkennen.

Raf Jansen, zaakvoerder van LUCO

Wat zit er in je bedrijf, en hoe haal je dat eruit? Hoe vertel je de klant zo efficiënt en doeltreffend mogelijk over datgene wat je doet? Het is een vraag die talloze ondernemers zichzelf stellen. Raf Jansen zocht naar een branding die samenviel met waar zijn bedrijf, LUCO, voor stond en vond na grondig onderzoek en advies van Opmerkelijk heel wat antwoorden.

Raf wist al heel wat over Opmerkelijk nog voordat hij ook maar iemand uit dat team had gesproken. “Mijn vrouw had met haar bedrijf al vaker een beroep gedaan op Opmerkelijk”, vertelt Raf. “En dat tot haar grote tevredenheid. Dus nam ik me voor om op een dag hetzelfde te doen.”

Rond de tafel

Een tijdje later, in 2023, was het zover. Raf: “LUCO specialiseert zich in slimme systemen rond security, cooling en smart home. En dat voor zowel particulieren als bedrijven. Mijn collega’s en ik merkten dat we bij de klant, rond de tafel, prima onder woorden konden brengen wat we doen. Ons DNA, onze normen en waarden en onze technische kennis komen daar mooi over. Maar we vonden het een pak moeilijker om dit te vertalen naar onze website en andere communicatie. Daardoor was het een uitdaging om klanten aan te trekken die ons nog niet kenden. We zijn nu eenmaal techneuten; we weten heel veel van techniek, maar strategische branding en communicatie is niet onze stiel.”

Blauwdruk voor groei

Toen Raf contact opnam met Katlijn, nam zij de case met veel enthousiasme én met een innovatieve aanpak aan. Er volgde een stevige doorlichting van de noden, wensen en mogelijkheden. “Die grondige aanpak verraste me wel. In het verleden hadden we al eens gewerkt met een marketing- of brandingbureau, maar dat leverde niet de gewenste resultaten op. Het bleef wat oppervlakkig. Ik miste diepgang in hun voorbereiding, waardoor onze merkpositionering en communicatie ook te weinig samenviel met waar we voor staan. Dat verliep bij Opmerkelijk helemaal anders. Katlijn zou niet rusten voor ze onze sector én ons bedrijf helemaal had doorgrond. Die input vormde het canvas voor de volgende stappen in ons traject. En als ik nu het brandingplan lees, denk ik: ja, dit is de blauwdruk van wie wij zijn en hoe we verder strategisch willen groeien.”

100% kloppend

Om tot dat afgewerkte brandingplan te komen, moest Raf wel wat geduld hebben. “Ik ben zelf een heel daadkrachtig persoon, die meteen vol gas geeft. Maar dit destillatieproces, om het zo maar te noemen, staat niet van de ene op de andere dag op papier. Er zijn veel voorbereidingen, gespreksmomenten en brainstorms voor nodig. En dat is logisch, want gaandeweg vergaar je inzichten. Toch was dat voor mij even wennen.” Raf heeft overigens geleerd dat de aanmaak van een brandingsplan niet alleen tijd, maar ook veel openheid vereist. “Je hele bedrijfswerking wordt geanalyseerd, want de plannen die uiteindelijk op tafel komen moeten 100% kloppen met je toekomstbeeld en streven. Dat is intens, maar ook heel leerzaam.”

Uitbesteden

Opmerkelijk deed o.a. een studie naar de concurrentie, naar de sterktes en zwaktes van LUCO, ontwikkelde een merkverhaal, en onderzocht welke markten gunstig waren voor het bedrijf. Toen Raf het finale brandingplan in handen kreeg was hij daar niet alleen heel blij mee, maar vroeg zich wel af hoe de verdere uitrol zou verlopen. “Ik zou niet de eerste ondernemer zijn wiens plannen vervolgens in een lade verdwijnen bij gebrek aan tijd en zo hun momentum missen. “Dat je achteraf ook een beroep op Opmerkelijk kan doen bij de uitrol, vind ik dus een enorme meerwaarde. Van de begeleiding bij het aanpassen van onze website tot en met het maandelijks opstellen van een contentplan. Je kunt als ondernemer op beide oren slapen. En doordat het team zo mee is met je verhaal, is ook de authenticiteit gegarandeerd.” Raf heeft dan ook veel bewondering voor de doeltreffendheid van het expertenteam van Opmerkelijk.

Positief beeld uitdragen

Concreet rust de branding van LUCO nu op vier nieuwe pijlers . En op zeven commitments naar de klant toe. “Dat zijn echte handvaten voor mij en het team”, zegt Raf. “Door het gebruik van toffe woordspelingen in de baselines, brengen we nu een consequent, positief en duidelijk beeld naar buiten: dit is wie we zijn, dit is wat je als klant van ons mag verwachten. En inhoudelijk dekt het plan meer dan ooit wat we voor onze klanten willen betekenen.”

Professionals

Raf kijkt alvast uit naar hoe hun nieuwe aanpak zich verder gaat uitwerken. “Het gevoel dat ik altijd al had over mijn bedrijf nu eindelijk tot uiting zien komen, dat is geweldig. Ik denk dat veel soortgelijke bedrijven in onze omgeving moeite hebben met hun communicatie, en het betrekken van de eindklant. Als je geen interne marketingafdeling hebt, is dat ook oprecht moeilijk – en heb je die wel, dan moeten je marketeers al van goeden huize komen om echte efficiëntie te garanderen. Ik denk daarom dat elke onderneming een partner als Opmerkelijk nodig heeft om die zaken op punt te zetten. Mijn tip voor wie zo’n traject aangaat: vertrouw op de expertise van iemand als Katlijn en haar team. Je kunt het zelf niet beter (lacht).”

Website LUCO

Ook je bedrijfsverhaal op een persoonlijke manier vertellen? Laat de juiste mensen aan het woord en ontdek de efficiëntie van een Opmerkelijk communicatieplan. Neem vandaag nog contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.  

Balie Brussel zet strategische krijtlijnen uit in samenwerking met Opmerkelijk

De nood aan een nieuwe website mondde bij Balie Brussel uit in een reflectie over de identiteit van de Balie. Het doel? De Balie (zelf)bewuster en sterker profileren, én meer aansluiting vinden bij haar belangrijkste doelgroep: de advocaten. Meerdere zittingen en de nodige bewijslast later, laat het vonnis – voor de gelegenheid in de vorm van een strategisch brandingplan – geen twijfel: de samenwerking met Katlijn en het team van Opmerkelijk was een groot succes.

Stafhouder Bernard, advocaat Emmanuel en secretaris-generaal Krista, alle drie leden van de Raad van de Nederlandse Orde van Balie Brussel, getuigen maar al te graag over hun traject: “Samen met Opmerkelijk gingen we aan de slag om onze merkidentiteit en doelstellingen te bepalen. Het plan dat er nu ligt, helpt ons meer dan ooit om onze missie – een brug slaan tussen de traditie van de advocatuur en de maatschappelijke evoluties – waar te maken. Én dit via de juiste communicatiemiddelen, zoals een gloednieuw logo en nieuwe website, uit te dragen. Want naast een analyse en advies, beschikken we met het plan ook over de input om de copywriter, webdesigner en grafisch ontwerper helder te briefen vanuit onze strategische branding.”

Meerdere balies

“Iedere advocaat moet zich in ons land verplicht aansluiten bij een lokale balie. Die waakt over de onafhankelijkheid en de deontologie van de advocaten. We zijn dus geen commerciële organisatie die producten wil lanceren of diensten wil verkopen. Wellicht hadden we daardoor ook niet eerder stilgestaan bij wie we als organisatie zijn en waar we naartoe willen. Bovendien is onze balie geworteld in een rijke traditie. Doordat Opmerkelijk zich in de actuele noden van onze advocaten verdiepte, merkten we dat hun uitdagingen – denk bijvoorbeeld maar aan duurzaamheid, inclusie, ondernemerschap en innovatie – ook onze beslissingen mee vormgeven. Hoe kunnen we hen helpen om relevanter te zijn in een veranderende wereld? Uit de oefening met Katlijn bleek al snel dat bepaalde commerciële principes dus wél op onze organisatie van toepassing zijn. En dat ons ondernemersgehalte groter is dan we zelf dachten. Je kan je voorstellen dat het een hele uitdaging was om die eeuwenoude balie te matchen met de hedendaagse noden.”

Onze cliënt? De advocaat.

“Net zoals een bedrijf, willen ook wij immers onze doelgroep bereiken. Maar daarvoor moet je wel eerst die doelgroep kennen, goed afbakenen én begrijpen. Al snel werd duidelijk dat we, bijvoorbeeld in onze communicatie, te veel focusten op de burger, de ‘rechtzoekende’, terwijl onze belangrijkste ‘klant’ eigenlijk de advocaat is. Een echte eyeopener en een cruciale stap in ons traject. De oefening – wie zijn we, wat willen we, waar willen we naartoe …? – hadden we nooit eerder in die mate gemaakt, maar bleek zo essentieel. Uit die complexe oefening destilleerden we onze merkidentiteit en ons merkverhaal. We nemen nu beslissingen met onze doelgroep duidelijker in het achterhoofd en dat zet heel wat in beweging: de advocaten voelen zich meer ondersteund, vinden meer informatie, zijn meer mee met hun tijd en voelen zich sterker in hun dossiers.”

Innoverende traditie

“Uiteraard gingen we niet over één nacht ijs. Onze werking bestaat al meer dan 200 jaar. Die rijke geschiedenis leg je niet zomaar naast je neer. Dat was ook niet de bedoeling. Katlijn verdiepte zich dan ook volledig in onze werking om de brug tussen verleden en toekomst, tussen balie en advocaten en burgers gestalte te geven. Het resultaat? Een glashelder merkverhaal met vijf pijlers als rode draad. Vroeger werd onze organisatie beschouwd als een orgaan dat tussenkomt bij moeilijkheden tussen advocaten onderling of advocaten en derden. Terwijl we écht een partner van de advocaten kunnen en willen zijn. Dat bleek heel sterk uit ons traject. Die visie vindt meer dan ooit aansluiting bij de huidige noden van een organisatie als de onze. En maakt onze werking ook relevant voor de toekomst. We zijn niet langer ‘de balie’, we zijn ‘uw balie’: we zoeken het partnership op. Nu we onze merkidentiteit bepaald hebben, weet iedereen binnen onze organisatie beter waar we voor staan en wat we kunnen betekenen voor onze doelgroep. De neuzen staan overtuigder in dezelfde richting. Ook wij kunnen – zonder commercieel te zijn – zorgen voor een aangename ‘klantbeleving’. Het besef dat we veel méér zijn dan we zelf beseften, was voor elk van ons een openbaring. En we kijken er ontzettend naar uit om dat verhaal nu met de buitenwereld te delen.”

Vurig pleidooi

“We hebben het traject met drie gevolgd en zijn samen met Katlijn stap voor stap tot een strategisch brandingplan gekomen. We doorliepen een analyse van de huidige toestand, kregen advies over een nieuw merkverhaal, merkidentiteit én merkstrategie en vertaalden dat alles naar concrete tools waar het creatieve team mee aan de slag kan voor onder andere de strategische structuur en ontwikkeling van de website.

“Wij waren alvast heel blij met het plan dat er lag. En toen moesten we ook de rest van de balie nog overtuigen. Aan Katlijn om dat te doen. Zonder toga, wél met een vurig pleidooi voor de Raad van de Orde van de Balie. Il faut le faire, voor een publiek van welbespraakte advocaten. Maar de voorgestelde richting vond ook bij hen veel bijval. Net zoals het nieuwe logo, dat we toen voor het eerst toonden. Op basis van het advies van Katlijn was grafisch ontwerpbureau Chilli aan de slag gegaan. Dat leidde tot een logo dat naadloos aansluit bij onze strategische branding.”

Verhoor

“Katlijn kreeg die dag dan wel anderhalf uur om de strategische branding voor te stellen, er gingen negen sessies en veel denk- en sparwerk aan vooraf om tot het plan te komen dat er nu ligt. Het denkwerk lag zowel bij ons als bij haar en kwam samen in onze gezamenlijke sessies. Ook werd alles minutieus gedocumenteerd – zoals we het hier graag hebben (lacht) – om het plan concreet te maken. Eenvoudig was dat, zeker in het begin, niet. We waren niet vertrouwd met zulke trajecten en zeker die eerste sessies weet je eigenlijk niet waar de antwoorden je zullen brengen. Er kwamen zoveel vragen op ons af dat we er zelfs als advocaat weleens stil van werden. Ook al kaderde Katlijn steeds goed waar we mee bezig waren. Na een paar sessies begonnen de puzzelstukken echter samen te vallen en bleken de antwoorden waar we zo op hadden zitten zwoegen een sterke basis voor onze strategische branding. Je moet echt een weg afleggen om je doel te bereiken. Katlijn dwong ons om stil te staan bij zaken waar we ons niet van bewust waren. En ze nam geen genoegen met vage antwoorden (lacht). Door het juiste advies met de nodige structuur hadden we alle drie na een paar sessies een aha-gevoel.”

Vonnis

“Of we Opmerkelijk willen aanraden aan andere organisaties of bedrijven? Absoluut. Maar niet aan de andere balies (lacht). Katlijn heeft het beste in onze organisatie naar boven gehaald. En dat op een zeer professionele en aangename manier. Met de nodige humor ook. En ontzettend veel expertise in haar vak én veel leergierigheid. Ze heeft zich helemaal ondergedompeld in onze balie en het nodige veldwerk verricht. Bovendien zijn de diensten van Opmerkelijk op het vlak van waarde en kwaliteit onnavolgbaar. Dus neen, delen willen we liever niet. Of we fan zijn? Wij pleiten schuldig! Gelukkig staan daar in dit geval geen straffen op.”

www.baliebrussel.be

Heb jij ook nood aan een sterke raadsvrouw die zich gedreven en met een frisse blik inwerkt in jouw dossier? Katlijn van Opmerkelijk gaat graag met je aan de slag om je merkverhaal te schrijven. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek

Elise Vandoninck, zaakvoerder van Casa Elise

Elise Vandoninck staat al meer dan 15 jaar aan het roer van een bloeiend schoonheidsinstituut. Ze had plannen om haar instituut uit te breiden met een volledig nieuw wellnesscomplex. Elise zocht naar een partner die haar kon helpen om haar strategische visie te vertalen naar een verbluffende klantbeleving, en zo kwam ons adviestraject klantbeleving tot stand. Dit traject, dat volledig loopt via het TOPgeMERKtmodel volgens het boek TOPgeMERKt (LannooCampus) van onze founder Katlijn, bestaat uit 9 afspraken waarbij we in drie cruciale stappen strategisch advies geven over customer experience vertaald naar de story experience, interaction experience en connection experience.

Buitengewone klantbeleving

Elise: “Toen ik besloot mijn instituut uit te breiden met een nieuw wellnesscomplex, wist ik dat ik een strategische partner in merkpositionering nodig had die een fantastische klantbeleving centraal stelt. Ik ontmoette Katlijn tijdens een inspirerende lezing over haar derde boek TOPgeMERKt. Ik kocht haar boek en de vele testimonials erin overtuigde me dat Opmerkelijk Agency de juiste partner was. Onze samenwerking heeft mijn verwachtingen volledig overtroffen.”

Merkidentiteit weerspiegelt ambities

“Elke stap van het traject was doordrongen van hun gepersonaliseerde aanpak en diepgaande kennis van de sector. Katlijn en haar team dompelden zich volledig onder in mijn wereld, begrepen mijn klanten en mijn ambities en werkten nauw met me samen om een merkidentiteit en opmerkelijk merkconcept te creëren die Casa Elise perfect weerspiegelde. Onze kernwaarden en verwachtingen voor het team werden opnieuw gedefinieerd, wat resulteerde in een vernieuwde missie en visie die onze bedrijfscultuur versterkten.”

Maximale impact dankzij interaction experience

“Maar daar stopte het niet. Sofie, als communication manager, bracht haar technische expertise in het traject om onze online en offline aanwezigheid te optimaliseren. Met haar grondige analyse en praktische aanbevelingen werden onze website, sociale media en klantinteracties geoptimaliseerd voor maximale impact. Sofie heeft heel veel kwantitatieve en kwalitatieve analyses gedaan, altijd heel stipt en punctueel. Dit gedeelte was soms wat technischer, maar tegelijk heel toegankelijk en begrijpelijk overgebracht. En als ik vragen had, kon ik altijd bij haar terecht. Niets was te veel.”

Strategisch merkverhaal

“Wat dit traject echt onderscheidde, was de persoonlijke betrokkenheid en warme communicatie van het Opmerkelijk-team. Vanaf het allereerste gesprek voelde ik me begrepen en gesteund in mijn grootse plannen. Hun heldere verslagen en doelgerichte vragen boden niet alleen waardevolle inzichten, maar ook concrete handvatten om onze strategie te verbeteren en te implementeren in de praktijk.”

Klantbeleving 2.0

“De samenwerking met Opmerkelijk Agency deed me iets belangrijks inzien: hoewel ik dacht dat ik mijn zaak door en door kende, bleek er nog zoveel onontdekte mogelijkheden te zijn. Hun traject bracht me terug naar de basis en liet me mijn bedrijf op een nieuwe manier bekijken. Het was niet altijd makkelijk, maar ik ben niet alleen gegroeid in mijn merkstrategie, ook als ondernemer en als persoon. Het resultaat? Mijn instituut is geëvolueerd naar een versie 2.0, met onverwachte successen en een team van vier wellness managers. Ik dacht dat ik er eentje nodig had toen ik het traject met Opmerkelijk startte (nvdr: lacht).”

Luxueuze customer experience

“Vandaag de dag ontvang ik mijn klanten in een omgeving die niet alleen luxueus is, maar ook doordacht, belevingsvol en gastvrij. Het werk dat we samen hebben verzet, heeft niet alleen geleid tot zakelijk succes, maar ook tot een diep gevoel van voldoening en trots. Opmerkelijk Agency heeft mijn bedrijf naar een niveau gebracht dat ik nooit voor mogelijk had gehouden en daar ben ik hen eeuwig dankbaar voor.”

Website Casa Elise

Wil jij net zoals Elise je ondernemersdromen waar maken en je klanten een echt TOPgevoel te geven? Bij Opmerkelijk begeleiden we jou naar een klantbeleving die de verwachtingen van je klanten vervult, regelmatig overtreft, en zelfs doordacht overstijgt. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Anouk Geenen, zaakvoerder van Evida

Evida is een modeagentuur die startte met grote-maten-merken, maar vandaag ligt de focus op een mix van merken met verschillende pasvormen. Toch raakte het bedrijf dit grote-maten-imago maar moeilijk kwijt, en daar wilde zaakvoerder Anouk na 25 jaar graag verandering in. Mede door de recente groei van het team, besliste ze om bij Opmerkelijk het adviestraject klantbeleving te doorlopen. Daarbij loopt de aanpak volledig via het TOPgeMERKt-model van Katlijn haar derde boek over branding en klantbeleving, TOPgeMERKt.

Klantbelevingstraject om orde in de chaos te krijgen

Anouk: “Mijn hoofd zit boordevol ideeën die constant binnenstromen, maar ik heb altijd moeite gehad om orde te scheppen in de chaos. Intussen is het Evida-team ook ferm gegroeid, dus ik vond het hoog tijd om eens op gesprek te gaan bij Katlijn, die ik al lang vanaf de zijlijn volgde. Toen ze vertelde over het klantbelevingstraject, dacht ik meteen: dit is precies wat ik nodig heb om structuur in mijn hoofd te krijgen! Niet alleen in mijn gedachten, maar ook concreet en strategisch vertaald naar de praktijk, zodat ik het intern met mijn team kan delen. Het was geweldig om met Katlijn en haar team samen te werken. Ze hebben niet alleen orde gebracht in mijn gedachten, maar ook in het hele bedrijf.”

Iedereen op één lijn met een sterke merkbeleving

“Een van de grootste uitdagingen voor mij is om al mijn ideeën samen te brengen en ze duidelijk te communiceren. De Evida-spirit moet voor iedereen helder zijn. Jarenlang was ík Evida, maar nu is het niet meer alleen mijn verhaal en moet het hele team dus dezelfde energie uitstralen. Bijvoorbeeld: als een prospect binnenkomt, moeten ze dezelfde ervaring hebben, of ik het nu ben die ze helpt of een collega. Hetzelfde geldt voor externe partners, zoals copywriters, een bureau voor giveaways en verschillende coaches. Het was moeilijk om iedereen op één lijn te krijgen en dezelfde taal te spreken. Ik kan mezelf niet klonen, en dat is maar goed ook! (lacht)

Merk-DNA vertalen naar ‘body diversity brand’

“Katlijn en haar team hebben zich vastgebeten in dit vraagstuk. Ze hebben veel onderzoek gedaan, in binnen- en buitenland. Ze analyseerden best practices in New York, iets wat ik zelf nog nooit heb gedaan. Ze onderzochten trends en vertaalden die op hun manier naar nieuwe ideeën. Ze zijn erin geslaagd om het beeld van ons als een agentuur voor grotere maten te doorbreken door een andere invulling te geven aan de positionering van Evida. Namelijk als een body diversity brand dat vrouwen in alle diversiteit (groot, klein, smal, vrouwelijk …) kan kleden.”

Strategisch merkverhaal gekoppeld aan positionering

“Katlijn vond het ook belangrijk om een duidelijker inzicht te krijgen in de merken die wij verdelen. Daarvoor is ze volledig in ons aanbod gedoken en heeft ze een indeling bedacht in vier kwadranten waarmee we veel beter de meerwaarde en verschillen van de merken kunnen benoemen. Daarnaast hebben we nu een krachtig merkverhaal gekoppeld aan de E, V, I, D en A, en dat geeft veel meer structuur en diepgang aan onze aanpak. Het begint bij branding, maar dat vertaalt zich dan achteraf ook in voordelen voor de marketing en sales.”

‘Customer journey’ digitaal en fysiek onder de loep

“Vervolgens bracht Sofie de verschillende touchpoints in kaart tijdens de customer journey, zowel online als offline. Het was best wel confronterend om te zien waar de knelpunten lagen, want dat was vaak bij mij (lacht). Sommige problemen ontstonden omdat ik mezelf overbelastte met allerlei taken, terwijl ik eigenlijk een fantastisch team heb dat me kan helpen. We hebben nu taken herverdeeld en processen in kaart gebracht. Er is nog werk aan de winkel, maar hierdoor heb ik op termijn meer ruimte voor mijn kerntaken en kunnen we de klantbeleving verbeteren.”

Sloten op het toilet

“Tijdens het proces kregen verschillende ideeën echt vorm. Bijvoorbeeld het idee om aan het begin van elk seizoen alle foto’s van verschillende merken te bundelen en naar klanten te sturen voordat ze onze winkel bezochten. Opmerkelijk kwam zelfs met het idee voor een magazine, wat nog een stap verder ging. Alles viel op zijn plaats, zelfs in de kleinste details. Sofie kwam hier ter plaatse en merkte zelfs iets op waar ik nooit aan had gedacht: er waren geen sloten op de toiletten voor klanten. Ik realiseerde me dat ik hier gewoon niet aan had gedacht omdat deze plek voor mij aanvoelt als thuis. Maar voor klanten is dat natuurlijk anders, dus heb ik sloten laten installeren (lacht). Het zijn dit soort details die het verschil maken.”

Klantbeleving van Evida in een nieuw jasje

“Dit hele traject was intens, maar ik voel me zekerder dan ooit omdat alles strategisch en concreet vertaald is in een adviesplan. Ik ben ontzettend enthousiast over de toekomst van Evida. Dankzij het Opmerkelijk-team hebben we niet alleen orde in de chaos gebracht, maar hebben we ook de kracht van ons merk herontdekt.”

Website Evida

Wil jij net zoals Anouk je customer journey onder de loep nemen? Ben je klaar om je klant een echt TOPgevoel te geven? Bij Opmerkelijk brengen we jou in zeven stappen naar een klantbeleving die de verwachtingen van je klanten vervult, regelmatig overtreft, en zelfs doordacht overstijgt. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Keynote speaker voor ondernemers

Ze hadden het net zo goed aan Kate kunnen vragen. Maar voor hun Inspiration Nights deden ze bij KBC toch een beroep op keynote speakers van vlees en bloed. Naast Eline De Munck van Odette Lunettes en Lien Warmenbol van SheDIDIT stapte ook Katlijn Voordeckers van Branding & Communication Agency & Academy Opmerkelijk on stage. Verspreid over vijf data en evenveel locaties gaf ze bedrijfsleiders tips en inzichten over onderscheidend ondernemerschap. KBC Business Support Manager Steven De Kegel zag hoe ook Katlijn zelf het verschil maakte.

“De tijd dat bedrijven zich op een podium op de borst klopten en hun diensten en producten aanprezen bij ondernemers ligt al een poos achter ons. Bij KBC pakken we het anders aan. We vertrekken vanuit de behoeften en zorgen van onze klanten en proberen antwoorden te geven die inspiratie bieden. Handvaten waarmee ze concreet aan de slag kunnen. Zo creëer je vertrouwen als basis voor sterke partnerships. Vanuit die visie gingen we voor onze jaarlijkse Inspiration Nights op zoek naar relevante keynote speakers. Mensen die met twee voeten in het ondernemerschap staan en iets kunnen losweken bij het publiek. Een rol die Katlijn met brio vervulde. Niet op een belerende toon, wél met een grote dosis herkenbaarheid, goed onderbouwde inhoud en een vleugje humor. Haar toegankelijke aanpak zorgde trouwens ook voor een fijne interactie met het publiek.”

Naar de kern (zonder de fysica)

“Op elk van de vijf locaties pakte ze de zaal in. Die zat telkens afgeladen vol met zelfstandige ondernemers en kmo-zaakvoerders. Starters, groeiers en ervaren rotten. Met de Inspiration Nights willen we hun niet enkel de kans geven om te netwerken en ervaringen uit te wisselen, maar ook om op een andere manier te kijken naar hun zaak. Vanop een afstand. Bij deze editie ging het over omgaan met diversiteit en het creëren van een sterk en onderscheidend merk. Katlijn bewees dat dat geen kernfysica hoeft te zijn. Met heel tastbare voorbeelden en metaforen legde ze de vinger op zaken waaraan mensen dagelijks voorbijlopen. Maar vergis je niet, Katlijn brengt ze dan wel luchtig en toegankelijk, ze zijn wel degelijk wetenschappelijk onderbouwd en vertaald naar haar eigen TOPgeMERKtmodel.”

Aha!

“Zo zindert Katlijns sneakervergelijking nog altijd na. In welke branche je ook actief bent, niemand wil de zoveelste witte sneaker zijn. Hoe onderscheid je de ene witte sneaker immers van de andere? Om op te vallen moet je je bedrijf een doordachte merkpositionering geven, gekoppeld aan een verhaal dat je identiteit en DNA uitdraagt. Telkens ze dat verhaal bracht, hoorde je de aha-erlebnis bijna letterlijk door het publiek rollen. Daarnaast gaf ze iedereen ook de opdracht mee om – eens terug thuis of op kantoor – heel gericht naar de eigen bedrijfswebsite te kijken, maar zonder de naam of het logo. Wedden dat heel veel mensen diezelfde avond nog beseften dat ze te weinig boven het maaiveld uitsteken?”

Relevant²

“Als je gasten de keynote speaker al vastklampen voor die goed en wel van het podium is, weet je dat je geslaagd bent in je opzet: mensen raken. Bij Katlijn was dat wel erg opvallend. Ook tijdens de netwerkmomenten achteraf en bij haar boekenstand werd ze constant aangesproken. En dat is volledig haar verdienste. Het verhaal ging niet over Katlijn de keynote speaker, maar was helemaal afgestemd op het publiek. Iedereen herkende er iets van zichzelf in. En dat zorgde voor een klik. Het topic was al relevant en door de manier waarop ze het bracht was Katlijn ook relevant over het topic. Een zalige en-en!”

Next level

“Dat kwam er natuurlijk niet zomaar. Katlijn stak vooraf veel tijd in de voorbereidingen en gaf samen met de andere spreeksters spontaan mee vorm aan het script. Geen enkele vraag was te veel, ook niet bij kleine bijsturingen tussen de verschillende avonden door. Sterker nog: Katlijn vroeg na elke presentatie of het goed was. Dan ben je niet bezig met jezelf, maar heel begaan met de ambitie en doelgroep van de initiatiefnemer. Qua professionaliteit is dat voor mij next level. En het heeft bovendien ongelooflijk gewerkt. Ik heb Katlijns keynote vijf keer gezien en telkens opnieuw slaagde ze erin om mij heel aandachtig te laten luisteren. Dat zegt álles.”

Wil je de gasten van je event ook geïnspireerd naar huis laten gaan? Informeer vandaag nog naar onze keynotes.

 

History - About us - Peel Hunt

Lees meer

Vanessa Morini, zaakvoerder van TRU Global Solutions

TRU is expert in critical cleaning voor de sectoren lifescience, hightech food en hightech. Ze waren al actief in België en Nederland maar wilde nieuwe markten benaderen binnen en buiten de grenzen van ons continent. Een sterk merk en doordachte communicatie was essentieel om op te vallen tussen de concurrentie, zeker wanneer je zoals TRU Global Solutions een nieuwe markt in Europa én de Verenigde Staten wilde aanboren. Dat was precies waarom Vanessa Morini, oprichter en CEO van TRU, de hulp van Opmerkelijk inschakelde. Hoe dat beviel? Ze deelt graag haar ervaringen over het strategische rebrandingtraject, inclusief de vele verrassende doorbraakmomenten.

Internationalisering met sterk merk

Vanessa: “Toen de internationalisering op de agenda kwam, was het duidelijk dat ons merk versterking nodig had. Hoewel TRU al enige bekendheid genoot, realiseerden we ons dat we sterker moesten staan om succesvol de markt te betreden, zeker in de Verenigde Staten. Daarom begonnen we aan dit opmerkelijke traject.”

Diepgaande marktanalyse met opportuniteiten

“Een eerste stap in het traject was een grondige marktanalyse in de Benelux en de VS. Dat is geen eenvoudige opdracht, omdat we in een niche-industrie zitten, maar het team van Opmerkelijk heeft zich volledig ondergedompeld in onze sector, wat echt fantastisch was! We hebben nieuwe opportuniteiten en trends besproken. Een van de aha-momenten kwam toen het over onze duurzame aanpak ging, die nu nog volledig onderbelicht was, maar waar we zoveel meer mee kunnen doen.”

De valorisatie van het aanbod

“Vervolgens heeft Katlijn het aanbod gestructureerder en relevanter gemaakt. Het belangrijkste inzicht voor mij was dat we altijd over één technologie spraken voor iedereen, terwijl uit het marktonderzoek bleek dat we verschillende doelgroepen hebben die anders aangesproken moeten worden. Katlijn heeft die sectoren in kaart gebracht en onze diensten anders verpakt. Nu hebben we een sterke basis om relevanter en gerichter te communiceren.”

Strategische merkidentiteit vastpakken

“Ik herinner me nog goed de sessies over onze merkidentiteit. Katlijn vond het heel belangrijk dat we de merkidentiteit van TRU veel beter zouden kunnen vastpakken. Bij de start hadden we samen met een marketeer wel gewerkt aan ons concept en onze baseline, maar verder waren we niet geraakt. Katlijn daarentegen ging aan de slag met onze kernwaarden – en gebruikte ze als basis voor de verfijning van ons merkverhaal. Ze bepaalde onze strategische positionering en vertaalde die naar een merkbelofte en een vernieuwde missie, visie en elevatorpitch. Nu is ons merk veel krachtiger en onderscheidender dan ooit!”

Communicatie vanuit een doordachte rebranding

“Wat mij het meest heeft verrast in het hele traject was de creatieve vertaling van onze strategie naar de communicatie. Ondanks het feit dat we in een droge sector zitten, slaagde Opmerkelijk erin om onze boodschap op een creatieve en pakkende manier over te brengen. Onze klantenbeloftes waren er al, maar ze zijn nu omgevormd tot zeven krachtige en creatieve uitingen – de TRU solutions – gekoppeld aan een SLA – de TRU promises – die onze merkboodschap echt laten opvallen, zelfs in een sector als de onze. Ik kan niet wachten om dit alles in de wereld te zetten!”

Zoveel meer dan een rebranding

“Ik had geen idee dat we zo diep zouden ingaan op alle strategische aspecten van mijn business, dat we zoveel terrein zouden bestrijken. Het begon allemaal met de wens om sterker te staan voor onze internationalisering, maar sessie na sessie werden nieuwe strategische inzichten en oplossingen aangereikt. We hebben niet alleen onze merkpositionering verfijnd, maar ook nagedacht over wat we van ons team verwachten, wat uiteindelijk heeft geleid tot bruikbare richtlijnen voor ons personeelsbeleid.”

Samen staan we sterk met Opmerkelijk

“Wat we hebben bereikt met Katlijn, Sofie en Elke van Opmerkelijk is iets wat we nooit alleen hadden kunnen realiseren. Van strategische inzichten tot concrete focuspunten voor onze merkpositionering, marketing, sales en personeelsbeleid: alles gebeurt nu op een veel hoger niveau. Wat Opmerkelijk uniek maakt? Hun vermogen om zich volledig in te leven in onze sector en branche, strategisch te denken en de opgedane inzichten op een creatieve manier te vertalen. In essentie heeft de samenwerking ons geholpen om onze merkidentiteit te versterken, onze communicatie te verbeteren en ons voor te bereiden op een succesvolle internationalisering. Ik ben ervan overtuigd dat we zelfs buiten onze sector zullen opvallen!”

Global solutions | Tru Global Solutions

Ben jij ook klaar voor de next level op gebied van strategische branding? Wil je met concrete focuspunten voor de marketing, sales en personeelsbeleid aan de slag? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Testimonial_brandingtraject_Blabloom

Kim Smeets en Jan Raedschelders, oprichters van Blabloom

Als ondernemer berust je veel op je buikgevoel, maar soms mis je daardoor het strategische advies dat nodig is om je merk te versterken. Daarom riepen Kim Smeets en Jan Raedschelders de hulp van Opmerkelijk in. “Bij Blabloom werkten we vooral op buikgevoel. Dat heeft onze zaak haar eigenheid gegeven en voor een mooie organische groei gezorgd. Het team kende de kernwaarden van Blabloom wel, maar ze concreet benoemen en er dan nog een verhaal rond bouwen bleek moeilijk. Het traject met Opmerkelijk gaf bevestiging en veel nieuwe inzichten. Het merkverhaal van Blabloom is nu stevig verfijnd en heeft diepgang gekregen. Met onze drie pijlers ‘beproefd, begripvol, bezield’ zijn we klaar om verder te bloomen.”

Blabloom is een conceptstore in Genk en webshop voor ouders van baby’s en jonge kinderen die kiezen voor bewust, natuurlijk en haalbaar ouderschap. “Het rebrandingtraject met Opmerkelijk is een belangrijke houvast voor de toekomst. Nu kunnen we Blabloom pas écht opmerkelijk profileren en onze visie op duurzaamheid veel concreter en onderbouwd vertalen naar onze klanten.”

Meer dan een kinderwinkel

Kim: “Blabloom is een begrip, een way of life voor ouders die duurzame en gezonde keuzes willen maken op een manier die voor henhaalbaar is. Dit Blabloom-ouderschap heeft Katlijn dan ook duidelijker gepositioneerd als een onderdeel van ons merk. We zijn veel meer dan zomaar een kinderwinkel, maar konden dat moeilijk overbrengen naar de buitenwereld. Dankzij de rebranding van Opmerkelijk lukt dat nu wel en vertelt Blabloom eindelijk een samenhangend merkverhaal dat onze doelgroep gericht aanspreekt.”

Zorgen voor de wereld rondom ons

Kim: “Duurzaam opvoeden is een belangrijke pijler in onze onderneming, maar ook dat is zo’n containerbegrip geworden. Bij duurzaamheid denken mensen alleen aan recycleren, terwijl het zoveel meer is: onderzoek naar materialen, gezondheid, met veel liefde zorgen voor je kind, maar ook voor de wereld om je heen … Opmerkelijk heeft dat tijdens de rebranding perfect gevat én concreet vertaald, zodat we er verder mee aan de slag kunnen.”

Je kind loslaten

Kim: “Ik had alle vertrouwen in Katlijn, ze is heel professioneel en je ziet dat ze weet waarmee ze bezig is. Daardoor kon ik ons kindje Blabloom in haar handen leggen. Door het vertrouwen, de intense voorbereidingen, waardevolle gesprekken en de open communicatie is er nu een mooi resultaat bereikt. We hebben samen stappen gezet en gewerkt aan een rebranding waarin we ons eigen kindje nog kunnen herkennen, waar we ons goed bij voelen en waar toch de juiste knopen zijn doorgehakt op het vlak van een veel sterkere, strategische branding.”

Een houvast voor het team

Kim: “Het uitgebreide brandingdocument met concrete indicatoren geeft nu richting aan het team. Het is een laagdrempelig werkinstrument dat ervoor zorgt dat collega’s de rebranding zelf doorvoelen, zelf ons merk kunnen omschrijven en er zich deel van voelen. Bij een groot team als het onze is die betrokkenheid cruciaal.

Het helpt enorm om uit te stralen wat we willen uitstralen. We hebben een sterke basis nu, een vruchtbare bodem vanwaaruit Blabloom verder kan groeien en bloeien!”

Een nieuwe strategie voor groei en succes

“Opmerkelijk is er zeker ook voor bedrijven die al goed draaien, maar écht klaar zijn voor groei. Als je als ondernemer voelt dat het tijd is om doordachter met je zaken om te gaan en vooral wilt werken vanuit een strategie, dan is een rebranding als deze exact wat je nodig hebt om verdere stappen te zetten.”

Testimonial_brandingtraject_Blabloom

www.blabloom.com

Ben je ook een ondernemer die vanuit een samenhangend merkverhaal je doelgroep gerichter kan aanspreken? Doe dan net zoals Kim een beroep op Opmerkelijk om je branding naar een hoger niveau te tillen. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.