Sabine Pannemans en Tine Deldycke van CKS Elektrotechniek
“Doordat Katlijn de juiste vragen stelde, kwamen we samen tot de juiste conclusies”
De grootste uitdaging van CKS Elektrotechniek? De juiste medewerkers vinden. Opmerkelijk verfijnde hun employer branding en reikte concrete handvaten aan.
Hoe trek je potentiële medewerkers aan, en vooral: hoe hou je hen aan boord? Een vraag die Sabine Pannemens en Tine Deldycke van CKS Elektrotechniek aan het denken zette. Want hoewel het hun bedrijf voor de wind ging, vonden ze dat hun employer branding wel een vernieuwend duwtje in de rug kon gebruiken. Een traject bij Opmerkelijk scherpte hun merkpositionering verder aan en liet een frisse wind waaien door het familiebedrijf uit Dilsen-Stokkem.
CKS Elektrotechniek is sinds 2000 een absolute koploper in de sector van groene energie. De ruim honderd medewerkers realiseren B2B-projecten met een focus op energietransitie en alles wat daarbij komt kijken: van groene stroomkoppelingen, batterijen en biogascentrales tot laadinfrastructuren, windturbines en fotovoltaïsche zonneparken. Zo schakelt het bedrijf naar een groenere toekomst. Terwijl heel wat klanten de weg naar deze sterke speler makkelijk vonden, lieten potentiële werknemers op zich wachten. Hoe konden ze ook die mensen bereiken en prikkelen om CKS-ambassadeur te worden – én te blijven? Met die vraag klopten Sabine en Tine bij Opmerkelijk aan. De start van een vruchtbare samenwerking. Met een uitgebreid en concreet brandingplan in handen, is het bedrijf uit Dilsen-Stokkem nu helemaal klaar voor de verdere uitrol.
Employer branding
“Sofie Kenens en ik hebben samen gestudeerd”, vertelt Tine. “Via haar had ik dus al van Opmerkelijk gehoord. Toen bedrijven uit de buurt met Katlijn samenwerkten en hun positieve bevindingen deelden, hebben wij ook ons oor te luisteren gelegd. Wat kon Opmerkelijk voor ons betekenen? We vonden hun aanpak vernieuwend en wisten al snel: dit willen wij ook.” “Katlijn verdiepte zich in ons bedrijf en onderzocht hoe we ons positioneerden ten opzichte van conculega’s”, zegt Sabine. “Zo vormde ze zich een gedetailleerd en compleet beeld van wie we zijn. Ze kende ons DNA door en door!”
De juiste vragen
Tine: “Het werd al snel duidelijk dat Katlijn heel erg grondig, gericht en gestructureerd te werk gaat. Tijdens onze gesprekken maakten we een onderscheid tussen de verschillende units van CKS: energie, automatisatie, EMS, bordenbouw en service. Zo hadden we er zelf eigenlijk nooit naar gekeken. Dat vonden we dan ook de grootste troef van het traject: we werden getriggerd om de zaken anders te bekijken. Maar ook om zelf na te denken. Doordat zij de juiste vragen stelde, kwamen we samen tot de juiste conclusies.”
Sabine: “We hebben onder andere geleerd dat we minder bescheiden mogen zijn: we zijn trots op wat we doen.” “Natuurlijk hebben we daarnaast ook heel wat strategische inzichten gekregen”, vult Tine aan. “We weten nu bijvoorbeeld perfect welk type medewerker bij ons past en hebben dat gedetailleerd omschreven in enkele persona’s. We finetuneden onze waarden, verduidelijkten onze visie en concretiseerden onze missie. Een opfrissing die CKS echt kon gebruiken!”
Waardevolle input
Na hun gesprekken met Katlijn kregen Sabine en Tine steeds wat denkwerk mee naar huis. “Het vraagt wat inspanning, maar het levert dan ook heel veel op”, vindt Sabine. “Op basis van onze antwoorden gingen we verder aan de slag. Bijvoorbeeld om te bepalen waar CKS voor staat: Concreet, Keigoed en Spraakmakend. Of om een baseline en slogan uit te werken. Daar kregen we trouwens voldoende theoretische achtergrond over mee: Katlijn legde helder uit wat het doel van zo’n baseline of slogan precies is.”
Sabine en Tine hadden vooral contact met Katlijn, maar ook Sofie en Elke gingen voor CKS aan de slag. “Sofie nam vooral het socialmedialuik op zich. Ze nam onze kanalen stevig onder de loep en gaf tips over wat we konden verbeteren. Elke focuste dan weer op onze merkbelevingselementen. Ze interviewde onze medewerkers om te achterhalen wat we nog meer in de verf konden zetten.” “Daar zijn heel wat verrassende punten uit naar voren gekomen”, zegt Tine. “Veel medewerkers gaven aan dat we onze focus op duurzaamheid en innovatie nog meer aan de buitenwereld mochten tonen. Dat is natuurlijk bijzonder waardevolle input!”
Verdere uitrol
Ook later in het traject werden de werknemers betrokken. “Katlijn is bij ons langsgekomen om voor het voltallige personeel het Opmerkelijk-verhaal toe te lichten”, legt Sabine uit. “De werknemers apprecieerden dat ze zo nauw betrokken werden. We vonden het zelf dan ook heel belangrijk om die rode draad in heel het bedrijf door te trekken. CKS heeft nu een concreet plan in handen. We wilden niet dat dat vervaagde bij de verdere uitrol, dus gingen we er concreet mee aan de slag. Door meer in te zetten op onze waarden, belevingselementen consistent door te trekken in alle soorten communicatie, vacatureteksten aan te passen en sollicitanten te selecteren die écht bij ons passen.”
“Katlijns unieke aanpak en creatieve invalshoeken stromen niet alleen binnen Opmerkelijk, maar stralen nu ook door naar CKS”, vult Tine nog aan. “Haar helikopterzicht was bijzonder waardevol, want zelf zaten we er met onze neus te dicht op. Opmerkelijk is een onafhankelijke, objectieve sparringpartner die je handvaten aanreikt om zélf mee aan de slag te gaan.”
Website CKS.