Astrid Vanderborght, zaakvoerster van Studio Boiler

Astrid Vanderborght zit al tien jaar in het vak. Als grafiste helpt ze bedrijven aan straffe logo’s, huisstijlen en andere spraakmakende designs. Ook de klanten van Opmerkelijk komen bij haar regelmatig over de vloer. En elke keer hoort ze de enthousiaste verhalen over het brandingtraject van Katlijn. Het is dan ook logisch dat ze voor haar eigen rebranding voor Opmerkelijk kiest.

De tamtam deed zijn werk

Astrid: “Ik werkte al vaak voor de klanten van Opmerkelijk. Toen ik mijn eigen brand een stevige boost wilde geven, hoefde ik niet lang na te denken. Elke klant van Katlijn sprak zo lovend over haar aanpak en was na een brandingtraject dolenthousiast over het resultaat. Dat wilde ik ook! Ik twijfelde dan ook geen seconde en koos voor de meerwaarde van Opmerkelijk.

Ik realiseerde me natuurlijk wel dat mijn input zelf ook een belangrijke factor was om alles uit dit traject te halen. Daarom maakte ik voldoende tijd vrij voor mijn merk. Een nieuw merkverhaal creëren is nu eenmaal niets voor tussen de soep en de patatten.”

Sterke voorbereiding

“Katlijn en haar team werkten zich grondig in. Zo deden ze bijvoorbeeld een heel uitgebreid concurrentieonderzoek en een uitgebreide analyse van trends in mijn business en de wereld daarbuiten. Dat was geen gewoon lijstje, maar een echte analyse van de markt. Op mijn beurt moest ik het document doornemen en mijn feedback geven. Dat pingpongen tussen elkaar speelde een belangrijke rol om te groeien naar een merk dat honderd procent klopte en bij mij paste.”

Een naam doen borrelen

“Zelfs de naam Studio Boiler kwam door die continue wisselwerking tot stand. Akkoord, ik heb de naam verzonnen, maar dat lukte me pas na vele triggers van Katlijn. En natuurlijk stopte het niet bij het bedenken van een merknaam. Katlijn en haar team zorgden voor de extra slagkracht, met een heleboel inspiratie voor mijn merkbeleving. Ze deden Studio Boiler stomen met bijvoorbeeld een straffe slogan, prikkelende boodschappen voor sociale media (zoals creatieve woordspelingen en quotes) … De input die ze gaven was onvoorstelbaar. De ideeën bleven komen.”

De sprint naar upsell

“Omdat we al eerder hadden samengewerkt, kende Katlijn mijn methodiek. Ze stelde mijn manier van werken grondig in vraag. Ze leerde me nadenken over afgebakende pakketten, wat in mijn branche zeker een win is.

Door over te stappen naar een meer strategisch aanbod, kwam er veel meer transparantie voor de klant. Die laatste wist perfect wat hij kon verwachten en voor welk prijskaartje. Verder werden interessante upsellmogelijkheden in één klap duidelijk, zowel voor mezelf als voor mijn cliënteel.”

Strategische vertaalslag

“Katlijn ging niet alleen aan de slag met mijn aanbod, ook mijn doelgroepen moesten eraan geloven. Die werden grondig geanalyseerd en ingedeeld per segment. Ik kreeg zo een helder plaatje in mijn hoofd. Welke tak zorgt voor het meeste rendement? Voor wie werk ik het liefst? Het was onmiddellijk duidelijk.

Opmerkelijk vertaalde mijn nieuwe strategische aanbod en mijn strategische doelgroepen naar een verrassende houvast voor mijn website. De sitemap die zo tot stand kwam, had ik zelf nooit kunnen bedenken. De indeling met een menu en submenu, de ‘voor wie’-pagina, de blog … Katlijn gaf op dat vlak heel nuttig advies. En het toffe is dat ze, samen met haar team, mijn website nog even onder de loep nam net voor het live gaan.”

Meerwaarde op vele fronten

“De meerwaarde van mijn rebrandingtraject vind ik terug op verschillende vlakken. Neem nu mijn concept. Dat is tijdens de verschillende sessies bij Katlijn ontstaan. Het voelt heel natuurlijk aan en ik bouw er met gemak op verder. Het is een echt fundament. Ik merk als ik mijn bedrijf pitch, dat dat niet droog of saai gebeurt, maar met een heel sterk en levendig merkverhaal. Mijn concept is dé tool waarmee ik me duidelijk positioneer ten opzichte van mijn collega-concurrenten. Studio Boiler is uniek!

Het traject zet me verder op het juiste toekomstspoor. Het laat me zien waar ik nog groei kan realiseren binnen mijn business.”

Queen Astrid!

“De samenwerking met Opmerkelijk verliep super! De hartelijke ontvangst, de positieve sfeer, de bereidwilligheid om te helpen, het punctueel nakomen van elke afspraak … Als klant werd ik in de watten gelegd. Heel het team gaf echt het beste van zichzelf. Dat merkte ik meteen aan de grondige voorbereidingen en verslagen. En het eindresultaat werd dan ook een pareltje: een superuitgebreide en overzichtelijke bijbel.”

Iedereen naar Katlijn

“Moet je als ondernemer dit brandingtraject volgen? Daar kan ik heel kort over zijn: JA!

Katlijn stelt je vragen over je business waar je zelf niet aan denkt. Ze geeft je een kritische externe kijk op je zaak. Zeker met al haar ervaring is dat een grote win. Verder is haar advies over mogelijke verbeterpunten heel positief en aanmoedigend. Ze dringt daarbij haar mening niet op, maar legt het je op een rustige manier uit. Zo behoud je je verbondenheid met je eigen merk.

Natuurlijk kost dit traject wel iets. Maar toch is het de investering meer dan waard. En ik kan het weten, want ik heb heel eerlijk gezegd nog nooit een klant van Opmerkelijk horen zeggen dat het te duur is. Iedereen haalt het rendement eruit en krijgt waar voor zijn geld.”

 

www.studioboiler.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een rebranding waarmee je het verschil maakt? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Sara Smeekens, zaakvoerster van Ludovica

Fotografe Sara Smeekens van Ludovica is gespecialiseerd in spontane fotografie. Mensen die een event, persoon of bedrijf op een authentieke manier in beelden willen laten vatten, kunnen bij haar terecht. Omdat Sara voor haar zaak een professionele branding en een uniek concept wilde, koos ze voor het businesstraject van OpmerKelijk.

Sara: “Ik had al enkele stappen ondernomen om de wereld te laten weten dat ik bestond. Zo had ik bijvoorbeeld een website, maar die was vooral illustratief. Van een vriendin kreeg ik het boek Onderneemster zkt sterk merk. En hoe meer ik erin las, hoe meer zin ik kreeg om met Katlijn samen te werken. Het was duidelijk dat zij de persoon was die ik nodig had voor de branding en het concept van mijn zaak.”

Van brainstorming tot tastbaar concept

De creativiteit en doortastendheid van Katlijn maakte indruk: “De basis van het OpmerKelijk-businesstraject en de aanpak van Katlijn is luisteren. Daar is ze heel sterk in. Tijdens onze brainstormsessies gooide ik mijn wensen, zorgen en behoeftes op tafel. Waarna Katlijn er intensief mee aan de slag ging. Echt knap hoe zij erin geslaagd is om met haar creativiteit van mijn vage ideeën een tastbaar concept te maken en dat te koppelen aan een heldere branding. Ik had bij elk voorstel en idee van haar het gevoel dat het klopte en ben heel blij met de drie pijlers van mijn creatieve concept: Ludovica’s Moment, Verhaal en Plek.”

Waar voor je geld

“Katlijn vertelde me aan het begin van het traject dat ik met een goede branding en duidelijke merkidentiteit snel opgemerkt zou worden. Dat was geen leugen. Zo verscheen er bijvoorbeeld een reportage over een fotoreeks die ik gemaakt heb in Gazet van Antwerpen. De meerwaarde van het businesstraject is echt super. Ik ben heel blij dat ik met Katlijn samengewerkt heb. Als je rekening houdt met de voorbereiding die Katlijn in elke sessie steekt – en die is gewoon af – en met haar creativiteit, expertise en betrokkenheid, dan is het businesstraject zijn geld meer dan waard.”

Sterker in je schoenen

“Katlijn is kritisch, correct, efficiënt en gefocust. Ze doet je echt nadenken over alle aspecten van je onderneming en helpt je om de juiste antwoorden te vinden op belangrijke vragen. Wat wil je wel? Wat wil je niet? Waar sta je vandaag? Waar wil je naartoe? Hoe wil je daar geraken? Wat is je aanbod? Tegen welke prijs? En ga zo maar verder. Het resultaat van die aanpak is dat je sterker in je schoenen staat, als mens én als bedrijf. Ik kan de begeleiding van Katlijn dan ook alleen maar aanraden.”

www.ludovica.be

Heb jij net als Sara hulp nodig om een uniek concept en een professionele branding voor je bedrijf te vinden? Volg dan het OpmerKelijk-businesstraject. Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Debora Bielen, zaakvoerster van No Nonsense Design

Met de versterkende combinatie van interieurarchitectuur en grafische vormgeving geeft No Nonsense Design ondernemingen een identiteit. Zaakvoerster Debora Bielen volgde vorig jaar de opleiding OpmerKelijk Succesvol. Een leerrijke ervaring … die smaakte naar meer.

Debora: “Ik merkte dat ik behoefte had aan een verdere uitdieping van mijn thema, concept en strategie. Dus koos ik voor een businesstraject bij Katlijn. Een keuze waarvan ik zeker geen spijt heb. Katlijn luistert echt naar je en werkt een concept uit dat helemaal past bij je bedrijf en je persoonlijkheid. Mensen die een traject bij Katlijn hebben gevolgd, komen soms bij mij aankloppen voor hun huisstijl. Ik had dus al wat brandingplannen van haar hand gezien en zit bovendien zelf in de sector. Maar telkens als ik in mijn eigen brandingplan lees, denk ik: amai, Katlijn is toch echt wel goed in haar vak!”

Klare taal

Katlijn is heel sterk in de dingen benoemen. “Onze gesprekken gingen vaak over de projecten die ik al had gedaan. Katlijn zag daar de rode draad in en is erin geslaagd om mijn USP’s te definiëren en helder te verwoorden. Het is nu voor mij en mijn klanten heel duidelijk wat ik doe, waarvoor ik sta en welke meerwaarde ik bied. Ik weet nu ook welke prijs ik voor mijn diensten mag vragen en hoe ik mijn aanbod in de markt moet zetten. Want als beginnende zelfstandige ondernemer heb je vaak geen idee van wat je waard bent, en vergelijk je je met anderen. Terwijl je dat net niet mag doen.”

Creatieve professional

“Katlijn is op en top professioneel en weet waarover ze spreekt. En haar creativiteit is grenzeloos. Mijn bedrijf heet No Nonsense Design en ze heeft mijn concept opgebouwd rond drie pijlers: sense for your identity, sense for your visibility en sense for your professionality. Dat spelen met het woordje ‘sense’ vind ik knap. Verder hoor je vaak dat ze superstreng is, maar daar heb ik weinig van gemerkt. Dat komt waarschijnlijk omdat ik ook best streng ben voor mezelf en haar gefundeerde kritiek apprecieerde.”

Tof netwerk

In het OpmerKelijk Netwerk brengt Katlijn onderneemsters met elkaar in contact. “Het is heel boeiend om deel uit te maken van het OpmerKelijk Netwerk. Je ontmoet er enthousiaste onderneemsters met wie je op een fijne manier kan samenwerken. Op mijn beurt heb ik ook al mensen doorverwezen naar Katlijn. In mijn intakegesprekken pols ik mijn potentiële klanten naar hun missie, visie en USP’s. Wanneer ik merk dat ze die moeilijk kunnen benoemen, valt altijd de naam OpmerKelijk.”

 


www.nononsensedesign.be

Wil jij ook een doordacht concept en een sterke branding voor je onderneming? Volg dan het businesstraject van OpmerKelijk. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.