5 tips om tijd te besparen met de sociale media van je merk

Ja, je wil met je merk graag aanwezig zijn op sociale media. Maar … nee, je hebt er de tijd niet voor. Klinkt dat argument jou bekend in de oren? Je bent zeker niet de enige. Tijdens de individuele opleidingen over sociale media die ik al jaren geef aan eigenaar-ondernemers hoor ik dat héél vaak.

Het klopt dat de profilering van je bedrijf op sociale media niet vanzelf gaat. Het vergt inspanningen voor je er echt resultaat en rendement uit kan halen. Maar helemaal niet aanwezig zijn op sociale media is vandaag geen optie meer … En aanwezig zijn, maar het onprofessioneel of laks aanpakken, is dat ook niet. Zeker niet als je je branding en uitstraling als bedrijf belangrijk vindt. Daarom geef ik je graag 5 simpele, maar zeer nuttige tips om je tijd efficiënter te investeren in je sociale media.

Tip 1: Gebruik tijdbesparende apps

Met specifieke apps kan je tijd besparen op verschillende vlakken. Via Snapseed of VSCO kan je bijvoorbeeld snel foto’s bewerken via je smartphone. En via Hootsuite of Later kan je je posts op voorhand inplannen.

Tip 2: Plan je berichten vooraf in

De eerste tip brengt me meteen bij de volgende: plan het grootste gedeelte van je posts op voorhand in. Je bespaart tijd door je berichten alvast klaar te zetten op de momenten waarop je daarvoor tijd voorzien hebt. Ik raad altijd aan om een vast tijdstip in je agenda te blokkeren om aan je sociale media te werken. Zo hoef je tijdens je drukke werkweek (bijna) niets meer te doen, want alle posts verschijnen automatisch. Zélfs op Instagram! Je plant je berichten in via bijvoorbeeld de gratis tool Hootsuite op je computer en je berichten verschijnen automatisch op je Instagram-account.

Een kleine kanttekening: vergeet tussendoor niet om spontane momenten aan bod te laten komen op je sociale media. Een collega die in de bloemetjes gezet wordt, een leverancier die een gloednieuw product komt brengen, een opleiding waar je aanwezig bent … Dat soort persoonlijkere berichten kan je vaak niet op voorhand inplannen, maar ze zijn wel belangrijk voor je uitstraling als bedrijf.

Blokkeer dus wekelijks of tweewekelijks een vast moment in je agenda waarop je tijd maakt om je socialemediaplanning van de komende week of weken op te stellen. Je gebruikt die tijd efficiënt door:

  • te brainstormen over ideeën voor je content
  • teksten te formuleren voor die ideeën (of in te plannen wanneer je welke tekst zal formuleren)
  • na te gaan of je al over een link of afbeelding beschikt voor je post (of die nog moet creëren)

Heb je een team om je te ondersteunen? Verdeel de taken dan over de verschillende teamleden, zodat alles nog efficiënter verloopt. Spreek af wie wat schrijft, wie voor welke foto’s zorgt, wie welke posts inplant …

Tip 3: Werk met een planningtool én een afbeeldingenbibliotheek

Om dit allemaal overzichtelijk en gestructureerd te laten verlopen, raad ik je aan om je socialemediastrategie uit te werken in een soort planningtool. Dat kan een specifiek systeem zijn waarvan je gebruikmaakt, maar ook gewoon een Excel-bestand dat je creëert om voor jezelf en je team het overzicht te behouden.

Je creëert bijvoorbeeld kolommen voor:

  • wanneer het bericht moet verschijnen (dag en zelfs uur)
  • op welke kanalen het bericht moet verschijnen (Facebook, Instagram, LinkedIn …)
  • waarover het bericht gaat (de inhoud of het idee erachter)
  • welke tekst erbij komt te staan (je schrijft die tekst het best al volledig uit)
  • welke afbeelding of link je erbij zal plaatsen
  • en eventueel ook welk teamlid waarvoor verantwoordelijk is

Hierbij kan het ook handig zijn om een soort database aan te maken met foto’s van je producten, teamleden … en/of (stock)afbeeldingen die aansluiten bij je branding en aanbod. Zo beschik je over een bibliotheek aan afbeeldingen waarnaar je altijd kan teruggrijpen voor je communicatie op sociale media. Zit er geen geschikte afbeelding in je bibliotheek? Dan noteer je in je planning wie er verantwoordelijk is om een geschikte afbeelding te zoeken of maken.

Tip 4: Delegeer

Ik haalde het daarnet al aan: als je een team hebt, durf dan taken te verdelen. Delegeer slim zodat je contentplanning nog efficiënter verloopt. Misschien kan je je team zelfs strategisch laten meedenken.

Stel in dat geval een verantwoordelijke aan of laat de wekelijkse brainstormsessie aan je teamleden over. Zij kunnen dan ideeën formuleren en berichten samenstellen om daarna alleen de noodzakelijke info naar jou te briefen. Zelf hoef je je dan alleen nog te ontfermen over de eventuele verfijning van de posts. Plan die tijd ook in en hou voeling met wat er rond je merk gebeurt op sociale media. Als zaakvoerder is het heel belangrijk om de controle (deels) te behouden.

Tip 5: Leer bij of besteed uit

Sta je als zaakvoerder alleen in je zaak? Dan kan je alles volledig op jou nemen als je er de tijd voor hebt (en de zin ;-)). Ontbreekt het je aan kennis of tijd? Dan is een extern bureau inschakelen zeker een optie. Zij voeren je communicatie op sociale media dan voor jou uit. Hou ook in dat geval de vinger aan de pols. Het is belangrijk dat de feeling die je als merk wil uitstralen, voldoende tot uiting komt in je posts.

Weet dat een doordachte communicatiestrategie en een goede contentplanning dé basis vormt om je inspanningen op sociale media rendabel te maken. Hiervoor verwijs ik je graag door naar mijn collega’s Sara en Lisa. Zij helpen de klanten van OpmerKelijk in een communicatietraject om hun branding te vertalen naar een onderbouwde, realistische communicatiestrategie.

Wil je zelf aan de slag gaan met je communicatie op sociale media, maar heb je extra begeleiding nodig? Dan ben je uiteraard altijd welkom voor een individuele opleiding sociale media waarin we samen heel concreet en volledig op maat van jouw merk aan de slag gaan.

Veel succes ermee!


-> Bekijk het volledige overzicht van de opleidingen sociale media van OpmerKelijk.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.