Raf Jansen, zaakvoerder van LUCO

Wat zit er in je bedrijf, en hoe haal je dat eruit? Hoe vertel je de klant zo efficiënt en doeltreffend mogelijk over datgene wat je doet? Het is een vraag die talloze ondernemers zichzelf stellen. Raf Jansen zocht naar een branding die samenviel met waar zijn bedrijf, LUCO, voor stond en vond na grondig onderzoek en advies van Opmerkelijk heel wat antwoorden.

Raf wist al heel wat over Opmerkelijk nog voordat hij ook maar iemand uit dat team had gesproken. “Mijn vrouw had met haar bedrijf al vaker een beroep gedaan op Opmerkelijk”, vertelt Raf. “En dat tot haar grote tevredenheid. Dus nam ik me voor om op een dag hetzelfde te doen.”

Rond de tafel

Een tijdje later, in 2023, was het zover. Raf: “LUCO specialiseert zich in slimme systemen rond security, cooling en smart home. En dat voor zowel particulieren als bedrijven. Mijn collega’s en ik merkten dat we bij de klant, rond de tafel, prima onder woorden konden brengen wat we doen. Ons DNA, onze normen en waarden en onze technische kennis komen daar mooi over. Maar we vonden het een pak moeilijker om dit te vertalen naar onze website en andere communicatie. Daardoor was het een uitdaging om klanten aan te trekken die ons nog niet kenden. We zijn nu eenmaal techneuten; we weten heel veel van techniek, maar strategische branding en communicatie is niet onze stiel.”

Blauwdruk voor groei

Toen Raf contact opnam met Katlijn, nam zij de case met veel enthousiasme én met een innovatieve aanpak aan. Er volgde een stevige doorlichting van de noden, wensen en mogelijkheden. “Die grondige aanpak verraste me wel. In het verleden hadden we al eens gewerkt met een marketing- of brandingbureau, maar dat leverde niet de gewenste resultaten op. Het bleef wat oppervlakkig. Ik miste diepgang in hun voorbereiding, waardoor onze merkpositionering en communicatie ook te weinig samenviel met waar we voor staan. Dat verliep bij Opmerkelijk helemaal anders. Katlijn zou niet rusten voor ze onze sector én ons bedrijf helemaal had doorgrond. Die input vormde het canvas voor de volgende stappen in ons traject. En als ik nu het brandingplan lees, denk ik: ja, dit is de blauwdruk van wie wij zijn en hoe we verder strategisch willen groeien.”

100% kloppend

Om tot dat afgewerkte brandingplan te komen, moest Raf wel wat geduld hebben. “Ik ben zelf een heel daadkrachtig persoon, die meteen vol gas geeft. Maar dit destillatieproces, om het zo maar te noemen, staat niet van de ene op de andere dag op papier. Er zijn veel voorbereidingen, gespreksmomenten en brainstorms voor nodig. En dat is logisch, want gaandeweg vergaar je inzichten. Toch was dat voor mij even wennen.” Raf heeft overigens geleerd dat de aanmaak van een brandingsplan niet alleen tijd, maar ook veel openheid vereist. “Je hele bedrijfswerking wordt geanalyseerd, want de plannen die uiteindelijk op tafel komen moeten 100% kloppen met je toekomstbeeld en streven. Dat is intens, maar ook heel leerzaam.”

Uitbesteden

Opmerkelijk deed o.a. een studie naar de concurrentie, naar de sterktes en zwaktes van LUCO, ontwikkelde een merkverhaal, en onderzocht welke markten gunstig waren voor het bedrijf. Toen Raf het finale brandingplan in handen kreeg was hij daar niet alleen heel blij mee, maar vroeg zich wel af hoe de verdere uitrol zou verlopen. “Ik zou niet de eerste ondernemer zijn wiens plannen vervolgens in een lade verdwijnen bij gebrek aan tijd en zo hun momentum missen. “Dat je achteraf ook een beroep op Opmerkelijk kan doen bij de uitrol, vind ik dus een enorme meerwaarde. Van de begeleiding bij het aanpassen van onze website tot en met het maandelijks opstellen van een contentplan. Je kunt als ondernemer op beide oren slapen. En doordat het team zo mee is met je verhaal, is ook de authenticiteit gegarandeerd.” Raf heeft dan ook veel bewondering voor de doeltreffendheid van het expertenteam van Opmerkelijk.

Positief beeld uitdragen

Concreet rust de branding van LUCO nu op vier nieuwe pijlers . En op zeven commitments naar de klant toe. “Dat zijn echte handvaten voor mij en het team”, zegt Raf. “Door het gebruik van toffe woordspelingen in de baselines, brengen we nu een consequent, positief en duidelijk beeld naar buiten: dit is wie we zijn, dit is wat je als klant van ons mag verwachten. En inhoudelijk dekt het plan meer dan ooit wat we voor onze klanten willen betekenen.”

Professionals

Raf kijkt alvast uit naar hoe hun nieuwe aanpak zich verder gaat uitwerken. “Het gevoel dat ik altijd al had over mijn bedrijf nu eindelijk tot uiting zien komen, dat is geweldig. Ik denk dat veel soortgelijke bedrijven in onze omgeving moeite hebben met hun communicatie, en het betrekken van de eindklant. Als je geen interne marketingafdeling hebt, is dat ook oprecht moeilijk – en heb je die wel, dan moeten je marketeers al van goeden huize komen om echte efficiëntie te garanderen. Ik denk daarom dat elke onderneming een partner als Opmerkelijk nodig heeft om die zaken op punt te zetten. Mijn tip voor wie zo’n traject aangaat: vertrouw op de expertise van iemand als Katlijn en haar team. Je kunt het zelf niet beter (lacht).”

Website LUCO

Ook je bedrijfsverhaal op een persoonlijke manier vertellen? Laat de juiste mensen aan het woord en ontdek de efficiëntie van een Opmerkelijk communicatieplan. Neem vandaag nog contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.  

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *