Communitymanagement voor de banksector

Kevin Coppieters, beleidsadviseur bij KBC

KBC wil als bank zo dicht mogelijk bij de klant staan. Maar uiteraard is dat simpeler gezegd dan in praktijk gebracht. Want hoe bouw je een hechte relatie op met je omgeving ? Welke skills moet je ontwikkelen bij je medewerkers? En met welk verhaal treed je als bank naar buiten en creëer je een echte buzz rond je merk?

Kevin Coppieters, beleidsadviseur bij KBC, zocht en vond de antwoorden tijdens de opleidingen ‘Impact creëren als communitymanager’ en ‘Netwerken als communitymanager’ van OpmerKelijk. Ondertussen volgden maar liefst 350 kantoor- en gebiedskantoordirecteuren van KBC deze doorgedreven trainingen.

De power van cocreatie

Kevin: “KBC communiceert graag met zijn klanten op een duidelijke een aanstekelijke manier. Maar om dat doel te bereiken, moet je als merk perfect weten waarvoor je staat en hoe je een verhaal brengt dat mensen graag delen met hun omgeving. Of VerMERKvuldigen, zoals Katlijn het altijd noemt.

Als beleidsadviseur besefte ik dat we deze expertise op het vlak van communitymanagement misten. Dus ging ik op zoek naar een partner met de nodige knowhow. En hoewel er veel grote spelers op de markt zijn, kwam ik terecht bij het team van OpmerKelijk.

Katlijn overtuigde me op twee manieren. Enerzijds met de expertise die ze had in communitymanagement en branding. Anderzijds verraste ze me met haar manier van cocreëren. Om tot een succesvolle opleiding te komen, verdiepte Katlijn zich enorm in onze business en branding. Zo kwamen er twee opleidingen tot stand die volledig pasten bij onze behoeften. Een simpel copy-pasteverhaal was hier niet aan de orde. Zelfs tijdens onze eerste proefsessie zag ik hoe Katlijn op basis van zeer beperkte info een sterk op maat gemaakte formule voorlegde.

En ook over de offerte hoefde ik me geen zorgen te maken. Katlijn werkte uren en uren aan een aanbod dat perfect aansloot bij onze behoeften, maakte duidelijke afspraken en was altijd helder in haar communicatie. Een cocreatie zonder financiële verrassingen dus.”

Een receptie versus een totaalplaatje

“Bij KBC geloven we in een totale benadering bij alles wat we doen. Je bereikt alleen een duidelijke meerwaarde als je opbouwend te werk gaat doorheen verschillende dimensies. Deze visie sluit perfect aan bij het VerMERKvuldigmodel uit Katlijns boek. Ook binnen het traject van communitymanagement is die filosofie belangrijk. Want wie blijft steken bij een glas heffen op een receptie, loopt veel kansen mis.”

Katlijn steekt erboven uit

“De keuze voor OpmerKelijk blijkt absoluut de juiste. Katlijns enthousiasme is enorm, niets is haar te veel. Ze denkt mee met je verhaal. Ze geeft niet alleen haar mening, maar zal ook altijd doorvragen tot ze een volledig begrip heeft van de situatie. Dat verdiepen kost haar serieus wat extra miles, maar het zorgt voor echte kwaliteit.

Katlijn komt uit de banksector. Die ervaring is een extra pluspunt, want ze werkt verbindend met het doelpubliek. Omdat ze weet waarover ze spreekt, vertrouwen de cursisten haar volledig.”

Wauw, wat een score!

“Binnen KBC kan je zowel intern als extern veel opleidingen volgen. Uiteraard zijn we achteraf nieuwsgierig naar de feedback van de deelnemers. Daarom vragen we om elke training een score te geven. Het eindcijfer van Katlijn is torenhoog! En met zo een positieve feedback prikkel je uiteraard de andere afdelingen van KBC. Iedereen wil nu met Katlijn in zee.”

De resultaten zijn er

“Hoe we naar communitymanagement kijken, is bij KBC helemaal veranderd. We zien nu het totaalplaatje. Maar daar stopt het niet bij. Tijdens de opleidingen kregen we de nodige handvaten en nu kunnen we met z’n allen praktisch aan de slag gaan. We hebben een concreet actieplan en blijven niet steken in de theorie. Zo integreren we ons als bank nog beter in ons werkgebied in Vlaanderen.

Door al die positieve aspecten samen – van haar enthousiasme en haar uitmuntende aanpak bij cocreatie tot haar doorgedreven knowhow en de effectieve resultaten bij onze werknemers – kunnen we maar één conclusie trekken: Katlijn is een echte aanrader!”

Communitymanagement voor de banksector

www.kbc.be

Wil je ook al je pijlen richten op het VerMERKvuldigen van je zichtbaarheid en anderen gericht aan het praten krijgen over je merk? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.