Isabelle Thoelen, zaakvoerster van Mas Lingua

Isabelle Thoelen geeft met haar zaak Mas Lingua taaltrainingen op maat voor professionals. Ze laat hierbij de kille leslokalen en strakke meetingrooms voor wat ze zijn en gaat voluit voor een meer huiselijk kader. Te midden van de natuur kunnen haar klanten zich ongestoord verdiepen in het Nederlands, Duits of Frans.

Een aanpak met antwoorden

“Ik startte vol enthousiasme met Mas Lingua na een eerder zakelijk verleden in de vleessector. Al snel wilde ik bepaalde aspecten van deze voor mij nieuwe business finetunen en onder de loep nemen. Ik wilde een duidelijk antwoord op vragen zoals: wie behoort tot mijn doelgroep en wie niet? Hoe maak ik het verschil met Mas Lingua ten opzichte van andere taalinstituten? Op welke manier kan ik structuur brengen in mijn aanbod?

Gelukkig kon Katlijn me tijdens mijn brandingtraject de antwoorden geven die ik nodig had. Stap voor stap zetten we samen de puntjes op de i. Door mijn zaak grondig te bekijken, kwamen we tot een concreet concept met meer structuur en een verfijnder aanbod in de vorm van pakketten en formules. Daarnaast werd het helemaal duidelijk wie ik wilde aantrekken en wie net niet. Katlijn onthulde ook de enorme surplus van mijn zaak: Mas Lingua is persoonlijk, empathisch en vol beleving. Dat kan als meerwaarde serieus tellen, niet?”

Het brandingplan als houvast

“Heel het brandingproces werd in een ongelooflijk handig brandingplan gegoten. Dit vormt vanaf nu mijn absolute leidraad. Ik geef trouwens graag toe dat ik dit plan regelmatig herlees. Het is voor mij een constante reminder van hoe mijn zaak precies in elkaar steekt. Van USP en ESP tot missie, visie en aanbod: alles is nu kristalhelder!”

Boordevol creativiteit

“Katlijn brengt niet alleen inzicht in de voordelen en eigenheid van je merk, er schuilt ook veel creatief talent in haar. Zo bedacht ze een zeer sterke baseline voor mijn business: Thuiskomen in taal. Dat zegt helemaal waar het om draait. Ze geeft ook veel input over visuele elementen, zoals het logo. En ze springt bijzonder creatief om met commerciële formules en pakketten. Iets wat ik absoluut nodig had om mezelf zekerder te voelen in een verkoopgesprek.”

Een echte aanrader

“Katlijn doet er echt alles aan om je doel te bereiken. Ze wil boven alles dat je tevreden op je traject terugblikt. Of anders gezegd: ze zorgt ervoor dat je de finish bereikt met een positief gevoel. Haar begeleiding is daarbij zowel professioneel als betrokken en persoonlijk. En dat maakt haar aanpak echt uniek en een absolute aanrader.”

 

www.maslingua.be

Streef jij ook naar een sterke branding om jouw bedrijf uniek in de wereld te zetten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Hilde Neven, zaakvoerster van Verhalen Vertalen

Hilde Neven veranderde de naam van haar bedrijf Campana, dat ze oprichtte in 2006, onlangs in Verhalen Vertalen. “We vertalen het verhaal van onze klanten zowel letterlijk, van de ene naar de andere taal, als figuurlijk, omdat we het ook in een passende tekstvorm zoals een persbericht, advertorial, brochure, … kunnen gieten. De naam matcht helemaal met wie ik vandaag ben en wat ik klanten wil bieden, en klinkt in die zin heel vanzelfsprekend. En toch zou er helemaal geen sprake van zijn, als ik niet bij Katlijn had aangeklopt.”

“Aanvankelijk vertaalde ik louter zelf, maar al vrij snel ging ik ook op zoek naar versterking van andere vertalers. Om, op vraag van de klanten, meer talen te kunnen aanbieden, deadlines te kunnen blijven halen. Bovendien kreeg ik ook regelmatig de vraag om teksten van klanten te redigeren en teksten te schrijven. In die negen jaar heb ik een hele weg afgelegd. Want zelf vertalen, daar kom ik al even niet meer aan toe. Vandaag coördineer ik de diverse projecten, check ik vertalingen en schrijf ik uiteenlopende teksten, zowel commerciële als redactionele. Ondanks die groei, viel het me op dat ik nog steeds dacht als die beginnende freelance vertaler. En daardoor mijn eigen groei belemmerde. Zo was ik al een hele tijd toe aan een nieuwe website. Maar telkens wanneer ik wilde beginnen aan de structuur en teksten, blokkeerde ik helemaal. Er klopte iets niet, maar ik kon de vinger maar niet op de zere plek leggen.”

Onweer

“Op vakantie, schuilend in de wagen voor een Zuid-Frans onweer, besloot ik te doen waar ik al even aan dacht. En stuurde ik een mailtje naar Katlijn. Enkele weken later volgde het intakegesprek. Meteen kreeg ik het gevoel dat Katlijn mee was met mijn verhaal, met mijn angsten en mijn twijfels. En door de vragen die ze me stelde, de kanttekeningen die ze maakte, wist ik ook dat zij de ideale persoon zou zijn om mij te begeleiden. Ik heb daarna echt afgeteld naar dat eerste gesprek. En dat heb ik bij elk gesprek gedaan. Om iedere keer weer enthousiast thuis te komen, en opnieuw aan de slag te gaan met de vragen.”

Koffiekransje?

“Wat niet betekent dat je bij Katlijn een koffiekransje houdt, al zijn de koffies en pralines tijdens het gesprek wel mooi meegenomen (lacht). Maar zeker de eerste gesprekken krijg je het gevoel dat alles op losse schroeven komt te staan. Zo grondig neemt Katlijn alles onder de loep. Want niet alleen jij moet je huiswerk maken, ook Katlijn duikt helemaal mee in je bedrijfsverhaal. Dat maakt veel los, je merkt dingen op waar je niet eerder bij stilstond. Ik weet niet goed hoe Katlijn het doet, maar soms had ik het gevoel dat ze een kijkje in mijn hoofd kon nemen. Dan haalde ze net dat aan, waarmee ik leek te worstelen.”

Boenk

“Al vrij snel besloten we dat mijn bedrijfsnaam Campana de lading niet meer dekte. Vertalen was al een hele poos niet meer het enige waarvoor klanten me inschakelden, ik was de naam en de profilering ontgroeid. Bovendien kwam altijd opnieuw naar voren dat ik, of het nu om vertalen of schrijven gaat, heel erg veel belang hecht aan het verhaal van de klant. Daar moet je je in kunnen inleven als je een sterke vertaling wilt maken, of een passende tekst wilt schrijven. Toen Katlijn de naam Verhalen Vertalen voorstelde, was dat er voor mij dan ook ‘boenk’ op. Vanaf dan trok de mist in mijn hoofd weg, werd alles helder. De verdere uitwerking van het concept verliep heel vlot. Het eerste resultaat voor de buitenwereld, een gloednieuwe site, is net gelanceerd. Van heel wat klanten krijg ik te horen dat ‘het verhaal nu helemaal klopt’. Ik denk dat dat zowel voor Katlijn als voor mij, het mooiste compliment is. Al besef ik ook, dat mijn nieuwe verhaal nu pas begint …”

Een jaar later…

Hilde: “Het is nauwelijks te geloven dat het al een jaar geleden is dat ik een traject bij Katlijn gevolgd heb. Ik heb met haar begeleiding zo gericht en intensief aan mijn bedrijf gewerkt dat dat jaar voorbijgevlogen is. Het businesstraject was op elk vlak een voltreffer. Dankzij mijn nieuwe naam, heldere concept en doordachte communicatie trek ik de opdrachten aan die ik graag doe en is mijn omzet gestegen. Er is een trein vertrokken die snel vooruitgaat!

Het traject was intensief, maar heel fijn om te doen. Katlijn is een brandingexpert, maar ze helpt je ook om de juiste strategische beslissingen te nemen. Ze koppelt haar inzicht aan de persoon én het bedrijf waarmee ze samenwerkt. Je krijgt dus een strategie die echt bij je past. Dankzij het traject ben ik als persoon en als onderneemster gegroeid.”


www.verhalenvertalen.be

Wil je ook samen met Katlijn de weg naar een succesvolle branding en een helder concept bewandelen?  Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Sara Reymen, zaakvoerster van Tekstueel

Tekstueel is het copywritingbureau van Sara Reymen. Ondernemingen kunnen voor al hun commerciële teksten bij het bedrijf uit Hasselt terecht. De expertise van het huis? Teksten die scoren in Google. Omdat de zaak van Sara een snelle groei kende, en ze met een sterke en duidelijke branding die groei wilde vergemakkelijken, klopte ze aan bij OpmerKelijk.

Sara: “Tekstueel groeit snel. Daarom moest ik heel veel knopen doorhakken. En niet van de gemakkelijkste. Na veel telwerk besloot ik bijvoorbeeld om mijn eerste vaste medewerker aan te werven. Tot dan toe werkte ik met een vast team van freelancecopywriters, -eindredacteurs en -vertalers. Zo’n eerste aanwerving heeft natuurlijk een grote financiële impact. Verder groeien is dan ook een must. Een goede branding is daarvoor onontbeerlijk. Ik heb samen met Katlijn het boek Onderneemster zkt sterk merk geschreven en weet dus heel wat van branding en communicatie. Maar voor mijn eigen zaak had ik het gevoel dat ik er te dicht op zat. Ik weet dat Katlijn altijd bruist van de originele ideeën en inzichten en kon me dus geen betere persoon indenken om mijn branding onder de loep te nemen.”

USP’s benoemen en tastbaar maken

“Katlijn ziet dingen die anderen niet zien. Zo kregen potentiële klanten vroeger tijdens een intakegesprek vaak heel veel communicatieadvies. Ik gaf mijn expertise gratis weg. Katlijn heeft mijn aanbod gefinetuned en ervoor gezorgd dat ik mijn dienstverlening valoriseer. Ze is heel sterk in USP’s benoemen en die ook tastbaar maken. En ze is heel creatief. De slogan die ze voor Tekstueel bedacht heeft – Treffend, Tegendraads, Tekstueel – vind ik fantastisch. Die past helemaal bij ons.”

Grote affiniteit

Dat Katlijn zelf ook een zelfstandige ondernemer is, vond Sara een echte meerwaarde. “Ondernemer zijn is een vak apart. Gelukkig een vak dat Katlijn helemaal kent. Ze kent de uitdagingen die als ondernemer op je afkomen. Ze begrijpt wat het is om wakker te liggen van investeringen, groeipijnen of eerste vaste medewerkers. Die ervaring geeft het businesstraject nog meer waarde. Bovendien heeft Katlijn een economische achtergrond, waardoor ze altijd een blik op de financiële kant van het verhaal houdt. En dat is belangrijk voor je groei. Ook al ben je zelf gefocust op een deelaspect van je branding, zij blijft op elk moment het grotere geheel zien. Zo waakt Katlijn erover dat alle beslissingen en initiatieven binnen je branding passen.”

Starters én groeiers

“Het businesstraject is heel interessant voor zaakvoerders van startende én groeiende bedrijven. Je leert kritisch naar je bedrijf kijken en komt samen met Katlijn tot oplossingen en inzichten die je zelf nooit bereikt had. Ze verplicht je gewoon om je comfortzone te verlaten en je vastgeroeste patronen te doorbreken. En daar wordt je onderneming sterker van. Ik heb het traject al aan veel ondernemers aangeraden en zal dat in de toekomst ook blijven doen. Ik merk trouwens dat bedrijven met een brandingplan van OpmerKelijk veel efficiënter en gerichter kunnen communiceren. Ze weten waarvoor ze (willen) staan en daar begint werkelijk alles mee.”


www.tekstueel.be

Wil je net zoals Sara je volgende groeifase ingaan met een sterke branding? Volg dan het businesstraject van OpmerKelijk. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.