Pascal Wintmolders en Bea Princen, zaakvoerders van Wintmolders

“Katlijn leerde ons te kijken naar de échte meerwaarde die Wintmolders de klant biedt”

Wintmolders is een familiebedrijf met meer dan 75 jaren op de teller, waar intussen de vierde generatie aan het werk is. Je vindt er machtige machinerie die het werk van tuin- en landbouwbedrijven en de industrie flink vergemakkelijkt. Maar waarmee Wintmolders vooral het verschil maakt, is zijn onklopbare deskundigheid. En een persoonlijke aanpak met focus op maatwerk en duurzame klantrelaties. Alleen: Wintmolders zette die onderscheidende troeven niet in de kijker. Dankzij een strategische rebranding in een adviestraject klantbeleving kwamen Bea en Pascal tot een krachtig merkverhaal waaruit de meerwaarde van Wintmolders duidelijk blijkt.

Naar één duidelijke merkpositionering

Bea: “Ik had al een aantal opleidingen van Opmerkelijk gevolgd, waaronder een rond ‘TOPgeMERKt’. Die workshops zijn echt blijven hangen, want Katlijn pakt dat schitterend aan. Ze legt alles begrijpelijk uit en het is aangenaam samenwerken. Het is een kleinschalig en dus familialer bedrijf, wat ook bij ons past.” “Tijdens die opleiding kwam ik tot de vaststelling dat we een nieuwe website nodig hadden. Maar daarbij botsten we al snel op een probleem. We hebben namelijk twee bedrijven: Wintmolders en TCW, Techniek Center Wintmolders. Voordien hadden we voor beide een aparte website en marketing. Dat betekende ook dubbele kosten. Ik wilde de bedrijven liever onder één noemer brengen en dacht daarbij aan ‘Wintmolders’, gezien de naamsbekendheid en onze geschiedenis van meer dan 75 jaar. Om dat strategisch doordacht aan te pakken, klopten we aan bij Katlijn. Dat was voor ons de directe aanleiding om het traject bij Katlijn op te starten.”

Toekomstbestendig maken

Bea: “Een ander doel was om ons bedrijf te professionaliseren en Wintmolders als merk naar voren te schuiven. We wilden Wintmolders echt klaarstomen voor de toekomst en evoluties in de sectoren waarin we actief zijn. Alleen, hoe begin je daar zelf aan? Dus klopten we bij Opmerkelijk aan voor een klantbelevingstraject.”

Mee met de machines

Pascal: “We werken in een heel specifieke branche, maar dat bleek geen probleem voor Katlijn en Sofie. Ik was verbaasd over hoe snel ze zich hebben ingewerkt in de sector en met belangrijke inzichten kwamen. Van trendrapporten tot een SWOT-analyse: vooral voor mij was het allemaal nieuw, maar zij brachten zaken naar boven waaraan we nog nooit aandacht hadden besteed. En ze gaven die inzichten altijd helder weer in de gesprekken en de uitgebreide verslagen achteraf.”

Van productfocus naar klantfocus

Bea: “We waren tot dan altijd gefocust op de producten op zich binnen ons bedrijf. Maar Katlijn leerde ons door een andere bril te kijken. Producten zijn één ding, maar met de onderscheidende troeven voor onze klanten deden we niets op onze website of sociale media. Nochtans zijn dat dé verschilmakers.” Pascal: “Voor mij was het eerst moeilijk om los te komen van die focus op machines. Het zijn immers echte paradepaardjes die in de schijnwerpers mogen staan. Maar Katlijn leerde ons te kijken naar de échte meerwaarde die Wintmolders de klant biedt.”

Klantenbeleving in vier pijlers

Bea: “Die voordelen hebben we nu duidelijk op papier. Katlijn heeft de vier pijlers van onze klantenbeleving gedestilleerd uit onze gesprekken: Duurzaam samenwerken, Optimaal presteren, Efficiënt personaliseren en Oplossingsgericht assisteren . Die dekken de lading helemaal. We gaan immers steeds voor duurzame samenwerkingen en zorgen er daarbij voor dat onze klanten zich écht ondersteund voelen. We begeleiden hen intensief om er samen voor te zorgen dat ze hun machines optimaal kunnen inzetten. En door steeds op maat en ook proactief te werken en te informeren over alle toepassingsmogelijkheden, halen onze klanten het best mogelijke resultaat. Dankzij haar duidelijke beschrijvingen waren we helemaal mee en konden we ermee aan de slag, zowel intern als met de klanten. Katlijn heeft het klantbelevingstraject ook uitgelegd aan onze medewerkers, zodat iedereen op dezelfde lijn zit en mee is met ons nieuwe merkverhaal. Die sessie was beslist een meerwaarde: met een duidelijke en praktische presentatie en veel interactie. Helemaal Katlijn. Het team toonde meteen veel interesse, fijn om te zien! Katlijn kondigde ook aan dat onze nieuwe website die week online ging, waarvoor ze de strategische lijnen tijdens het traject zelf had uitgezet. Ook dat leverde heel wat positieve reacties op.”

Pascal: “Bea had al ervaring met klantbeleving, ik was er nog niet mee vertrouwd. Voor mij was het eerst pure sciencefiction (lacht). Maar dankzij de toegankelijke en professionele aanpak van Katlijn zag ik er meteen de meerwaarde van in.”

Bea: “Bovendien zijn onze missie en visie nu niet langer één slagzin, maar een uitgewerkt geheel dat de lading dekt. We kregen ook het advies om met specifieke slogans te werken voor onze verschillende diensten: verkoop, onderhoud en herstellingen. Die hebben we verwerkt in een infographic op onze nieuwe folder.”

Eyeopener

Bea: “Sofie werkte specifiek met ons rond de customer journey. Zowel het digitale als fysieke traject bracht ze in kaart en legde ze af. We waren aangenaam verrast over hoe goed ze zich had verdiept in de materie, hoe diepgaand ze alles analyseerde en welke inzichten ze aanreikte. We hebben alvast een aantal zaken aangepast. Zo hebben we nu QR-codes op staanders bij de machines in de etalages, personaliseerden we ons winkelrek met Wintmolders-gadgets. En dat zijn maar enkele veranderingen, er staan er nog wel meer op de planning (lacht). Het was een eyeopener, ja.”

Een Opmerkelijke aanpak

Pascal: “Ik zou de aanpak van Opmerkelijk als zeer professioneel omschrijven. Tegelijk werkt ze ook laagdrempelig. Ik ben helemaal niet thuis in branding en customer experience, maar ik was wel mee in het verhaal omdat Katlijn alles praktisch uitlegt en concreet maakt. Geen sinecure, denk ik, maar wel heel fijn. We kregen ook een verslag van elk gesprek: dat vormt ondertussen een handige Wintmolders-bijbel.”

Bea: “Katlijn en Sofie zorgden voor een wauw-effect! Ik wist wel in grote lijnen wat ik kon verwachten, maar was toch nog erg verrast over hoe gedetailleerd het team te werk ging en de praktische en creatieve resultaten die het opleverde.”

“Het traject leerde ons hoe we Wintmolders sterker als merk kunnen positioneren. Dat hadden we alleen nooit op die manier kunnen doen. Bovendien zijn de mensen van Opmerkelijk heel aangenaam en gaan ze praktisch, duidelijk en concreet te werk. Om al die redenen beveel ik Opmerkelijk van harte aan bij anderen. Zij hebben ons klaargestoomd voor de toekomst!”

Website Wintmolders

Streef jij ook naar zo’n onderscheidende strategische branding voor jouw bedrijf? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *