André Claessens van Traiteur Claessens André (Zaventem)
André Claessens wil niet de zoveelste traiteur in het rijtje zijn. Daar past hij voor. Als zorgtraiteur wil hij zich duidelijk profileren op de markt. Maar al snel besefte hij dat hij daarvoor strategische keuzes moest maken. Wie is de doelgroep van mijn zaak? Waaruit bestaat het aanbod precies? Welke opportuniteiten pak ik vast en hoe passen die in het merkverhaal? Kortom, hij worstelde met heel wat vragen. Gelukkig kon hij rekenen op de hulp van brandingexpert Katlijn en het team van OpmerKelijk.
Behoefte aan tegengas
André: “Katlijn gaf een presentatie bij UNIZO. Ik luisterde gretig naar haar verhaal. Onmiddellijk gaf ze me het gevoel dat ze wist waarover ze sprak. Toen niet veel later een bevriende onderneemster – Mieke van Chocola-Tuti – me vertelde over haar brandingtraject bij OpmerKelijk, was ik meteen verkocht.”
“Voor mijn zaak zocht ik iemand met de nodige merkexpertise die de kneepjes van het ondernemerschap kende en het aandurfde om wat tegengas te geven. Al die kwaliteiten vond ik terug in Katlijn. Mijn beslissing voor een rebrandingtraject was dan ook snel gemaakt.”
In de nationale pers
“Voor de lockdown zat ik al enkele keren samen met Katlijn. Tijdens die sessies kwamen de uitdagingen en opportuniteiten van mijn business aan het licht. Maar door corona kwam alles plots in een stroomversnelling. Nu moest het gebeuren! Opportuniteiten die ik eigenlijk pas over een jaar wilde lanceren, pakte ik samen met Katlijn en haar team stevig vast. Dat bleef uiteraard niet onopgemerkt. Plots dook mijn merk op in de nationale pers en kon ik mijn merkidentiteit ten volle uitspelen. Het bleef trouwens niet bij één keer. Want Traiteur Claessens André stond nu om de twee weken in de belangstelling.”
Bestaande beelden doorprikt
“De rebranding van mijn zaak gebeurde niet in een-twee-drie. Katlijn en haar team moesten zich grondig inwerken in mijn sector. Dat deden ze bijvoorbeeld met een SWOT-analyse en een benchmark van mijn concurrenten. Tijdens onze meetings hoorde ik Katlijn heel vaak zeggen dat ze iets ging uitzoeken. Elke keer hield ze woord. Zo kwamen er voor mij verschillende verrassingen uit de bus.”
“De analyses van OpmerKelijk gaven me vele nieuwe inzichten. Mijn focus op de zorgbehoevende senior was bijvoorbeeld te beperkend. Want ook de actieve senioren pasten perfect in mijn doelgroep. Daarnaast twijfelde ik bijvoorbeeld heel hard aan mijn automaten. De inhoud van mijn automaten en de communicatie en stijl errond waren niet in lijn met de rest van mijn zaak. Daar wrong het schoentje. Door aanpassingen door te voeren op advies van Katlijn en te laten aansluiten op de rebranding, werden mijn automaten plots een winfactor!“
De juiste strategische keuzes
“Katlijn bedacht een merkverhaal met vier pijlers. Dit concept zorgde voor een duidelijk kader. Hierop kon ik me baseren om de juiste strategische keuzes te maken en me te onderscheiden van mijn concurrenten. Ik kon vanaf nu duidelijk antwoorden op vragen zoals: waarom kiezen klanten voor mijn bedrijf? Hoe passen de maaltijdautomaten in mijn verhaal? Tot waar loopt mijn regio? Hoe kan ik mijn netwerk vergroten in functie van mijn merkidentiteit? En zelfs: wie krijgt die nieuwe job in mijn bedrijf? Al die belangrijke beslissingen passeerden de revue en ik kon de knopen doorhakken dankzij mijn strategische branding. Het duidelijke concept zorgde trouwens niet alleen voor goede keuzes, het bood me ook de nodige houvast voor mijn communicatie.”
Katlijn is een voorbeeld
“De meerwaarde van Katlijn voor mijn merk was enorm. Ze durfde verder te kijken dan haar neus lang is en kwam met inspirerende voorbeelden, zelfs buiten onze sector. Katlijn deed wat ze beloofde en motiveerde me tot in het kleinste detail. Eigenlijk is ze voor mij een prachtig voorbeeld van hoe een ondernemer hoort te zijn en hoort te handelen. Ik durf gerust te zeggen dat ik na mijn traject als zaakvoerder enorm gegroeid ben en nu veel meer kennis heb op alle niveaus.”
Fantastisch resultaat
“Ik kan een brandingtraject bij OpmerKelijk alleen maar aanraden. Persoonlijk vind ik het zelfs te goedkoop. Want wat je eruit kan halen, is fantastisch. Door kleine zaken te veranderen op aanraden van Katlijn, heb ik het traject al helemaal terugverdiend. En ik moet eigenlijk nog beginnen met het implementeren van mijn plan!”
“Dit brandingtraject is een echte verademing. Voordien kreeg ik vooral veel gebakken lucht als het over branding, communicatie en strategie ging. Maar nu weet ik het honderd procent: ik heb waar voor mijn geld gekregen, en zelfs meer dan dat!”
Streef jij voor jouw bedrijf, net zoals Traiteur Claessens André, ook naar een branding waarmee je het verschil maakt en meer omzet kan genereren? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!