Confronteren, concentreren, co-creëren, concretiseren, communiceren
COVID-19. Ik denk dat er geen mens ter wereld bestaat die het co-woord ondertussen niet kent. Eigenlijk vond ik het best wel straf. Zo’n vies ‘beestje’ dat zich ineens, onaangekondigd in ons leven wrong en zich daarbij ook nog eens zulke mooie beginletters toe-eigende. In zijn roepnaam corona was hij al net zo arrogant. Een beetje zoals in ‘Hi, het is Jonathan, maar iedereen noemt mij den John’. Nee, ik was het niet eens met die ‘co’ …
Maar COVID-19 meende het en deed zijn ‘co’ alle eer aan. Zoals: laten we eens gezellig (?) samen in ons kot blijven gedurende een maand of drie. Of laten we allemaal eens samen op jacht gaan naar toiletpapier. Of laten we de zorgsector in alle landen eens voor dezelfde vreselijke uitdaging plaatsen. Of laten we eens kijken wat er met de creativiteit van ondernemers gebeurt als het land in lockdown gaat.
Eerlijk, ik kon de eerste weken precies geen ‘co’-woord meer horen. Tot ik besefte dat er net zoveel mooie woorden bestaan met ‘co’. Zoals de collegialiteit die ik elke dag voelde bij mijn team om samen volop te strijden voor onze zaak, of het contact met familie en vrienden dat weliswaar online, telefonisch of soms vanop drie meter afstand verliep, maar zo’n deugd deed. Maar het was de met-veel-liefde-gemaakte confituur van mijn moeder in volle coronatijd die mij deed beslissen om die mooie ‘co’ weer in ere te herstellen. Want als COVID-19 ons ergens toe inspireerde, dan was het wel tot de ‘co’ van #samensterk.
Daarom bedacht ik ook het OpmerKelijke Co-5-model om ondernemers te inspireren, motiveren en faciliteren om de uitdagingen van hun business door de coronacrisis aan te pakken. Ik geef je alvast 25 tips – waarbij ik voor de laatste ‘co’, die van communicatie, aanklopte bij onze specialist in strategische communicatie Sara – waarmee je zelf aan de slag kan gaan om je business opnieuw naar een hoger level te krijgen en de meerwaarde van elke ‘co’ te ervaren.