Het VerMERKvuldigmodel is een model dat eigenaar-ondernemers heel concrete handvaten geeft om de mond-tot-mondreclame voor hun merk te vermenigvuldigen. Het is opgebouwd rond drie pijlers: identificeren, communiceren en integreren.
Mond-tot-mondreclame is voor eigenaar-ondernemers een van de sterkste communicatiekanalen die er zijn. Potentiële klanten, maar ook alle andere mensen rond een merk, hechten er over het algemeen veel meer geloof aan dan aan andere vormen van reclame. Ik werkte dit model in detail en met veel praktische voorbeelden uit in mijn boek VerMERKvuldig!. Ik gebruik het bij OpmerKelijk bovendien als basis voor een aantal opleidingen én voor de VerMERKvuldigscan.
De essentie van het VerMERKvuldigmodel
Om je mond-tot-mondreclame te vermenigvuldigen werk je bewust aan deze drie dimensies van je merk:
- Identificeer!
Bepaal waarvoor je staat als merk, waarin je het onderscheid maakt, wat je kwaliteiten zijn en hoe je relevanter wordt voor mensen. Zo kom je tot je merkidentiteit.
Want … een sterk merk weet precies waarom het zo sterk is.
- Communiceer!
Vertaal je merkidentiteit naar je communicatie en krijg zo je fans,
ambassadeurs en beïnvloeders gericht aan het praten over je merk.
Want … een sterk merk communiceert gericht en creëert bewust een positieve mond-tot-mondreclame.
- Integreer!
Laat je merkidentiteit ook optimaal tot uiting komen in je merkbeleving, je volledige aanpak en de methodiek van je bedrijf.
Want … een sterk merk integreert zijn identiteit en merkverhaal optimaal in zijn dagelijkse werking.