Een keynote over AI waar kmo’s écht mee aan de slag kunnen gaan
Het Future of Retail-evenement van Rexor zoomt jaarlijks in op een actueel thema. En wat is er vandaag de dag meer hot and happening dan AI? Een evolutie waar ook de retailsector niet omheen kan. Voor de editie van 2024 klopte Melissa Vanmolle van Rexor dan ook aan bij Katlijn van Opmerkelijk, auteur, keynotespreker en strategische brandingexpert die zich verdiept in de strategische mogelijkheden van Gen AI voor kmo’s. Met de vraag of ze een keynote over AI wilde geven voor een ietwat sceptisch publiek. Challenge accepted! Katlijns nieuwe managementboek bij LannooCampus gaat immers over merkstrategie en Gen AI.
Rexor is een schoeninkoopvereniging. Elk jaar nodigt het Rexor-team zijn leden uit op een event waar huidige en toekomstige trends in de retail onder de loep worden genomen. “Iedere editie heeft daarbij een centraal thema”, legt Melissa uit. “We gaan bewust op zoek naar actuele onderwerpen waar de deelnemers ook effectief mee aan de slag kunnen gaan. Voor deze editie hadden we al snel AI in gedachten, omdat we merkten dat het zeer aanwezig is. En omdat we voelden dat de interesse in het thema groeide bij onze leden.”
Gulden middenweg
Een retailevenement in het teken van AI: makkelijker gezegd dan gedaan. “Artificiële intelligentie is heel complex. Zeker voor iemand die het nog nooit gebruikt heeft. We zochten dus iemand die het thema in mensentaal kon uitleggen, helemaal op maat van de ondernemerswereld van fashionretailers. Niet evident, zo blijkt. Veel sprekers duiken meteen te diep of geven een overvloed aan informatie. Voor ons publiek was dat een stap te ver. Anderen blijven dan weer te veel aan de oppervlakte of leggen het op een kinderlijke manier uit. Ook niet wat we zochten. Wat wij nodig hadden, was de gulden middenweg, met aandacht voor strategische toepassingen, inspirerende cases en praktische tips.”
Op maat
Zo kwam Rexor bij Katlijn terecht. “Via de Opmerkelijk-nieuwsbrief”, vertelt Melissa. “Tijdens onze eerste call merkten we meteen dat we op de juiste piste zaten. Katlijn begreep perfect wat we nodig hadden en wist hoe ze onze vraag kon invullen. Ze is dan ook een echte AI-expert met passie voor het onderwerp, dat zie je onmiddellijk. Haar enthousiasme spatte ervan af! Bovendien dacht ze actief met ons mee, stelde ze de juiste vragen en konden we kiezen tussen twee mogelijkheden voor: ofwel een brede, algemene keynote waarin alle basics de revue zouden passeren, ofwel een specifiekere keynote waarin ze zou inzoomen op één aspect van AI. We kozen uiteindelijk voor de tweede optie – een keynote met een focus op het personaliseren van ChatGPT op maat van fashionretailers – omdat dat ons het meest toegankelijk leek.” Zo kreeg een vaag idee al snel concreet vorm. “Katlijn had een duidelijk plan van aanpak, volledig afgestemd op de noden en interesses van onze leden.”
Tastbaar en begrijpelijk
Tussen de aanwezigen – een vijftigtal Rexor-leden – zaten aanvankelijk ook een aantal sceptici. “In onze sector valt de vraag wel eens of dat hele AI-gebeuren wel echt nodig is. ‘Kunnen we daar iets mee?’ ‘Neemt dat het menselijke aspect niet weg?’ Net daarom wilden we tijdens ons Future of Retail-event de meerwaarde ervan aantonen. Dat realiseerde Katlijn door een van onze leden als concreet voorbeeld te gebruiken. Zo maakte ze haar punt heel tastbaar en begrijpelijk. Daar ligt volgens mij Katlijns grootste sterkte, dat ze iedereen meekrijgt in complexe materie door een toegankelijke en laagdrempelige insteek. En ja, er was ook ruimte voor humor! Zo hebben we als intermezzo bijvoorbeeld een AI-song over schoenen gegenereerd. Dat hield het lekker luchtig.”
Wordt vervolgd
Een succes? “Absoluut! Tijdens de keynote hield Katlijn voortdurend de link met onze sector voor ogen, waardoor haar tips en voorbeelden altijd relevant waren. Geen ver-van-mijn-bedshow, wel toepasbare tips waar de leden achteraf écht iets mee zijn. Het ging over zoveel meer dan teksten schrijven of gewoon wat vragen stellen. Op een interactieve manier leerde ze de aanwezigen hoe ze ChatGPT kunnen personaliseren in functie van hun doelgroep, met tal van strategische voorbeelden op maat van de deelnemende bedrijven. Een wereld van verschil als je komaf wil maken met het witte-sneaker-syndroom. Bijzonder relevant voor een schoeninkooporganisatie (lacht)!”
Ondanks de verschillende individuele noden, wist Katlijn iedereen mee te krijgen in haar verhaal. “Alleen maar positieve reacties achteraf. Zelfs de leden die eerst wat kritisch waren, zijn nu geprikkeld om te experimenteren met verschillende tools! Het was zo’n succes dat we besloten hebben om er een vervolg aan te breien. Een tweede keynote of een opleiding, alle opties liggen nog open. We willen eerst eens horen hoe Katlijn er zelf over denkt, want we hebben er alle vertrouwen in dat zij weet welke richting we nu het best uitgaan.”
Ook op zoek naar een keynotespeaker die je gasten kan inspireren? Neem vandaag nog contact met ons op!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!