Branding zonder communicatie is zinloos.
En communicatie zonder branding is inefficiënt.
Geen enkele twee vakgebieden zijn zo nauw met elkaar verbonden als branding en communicatie. Want je kan een sterk merk creëren op papier, maar als je er niet op de juiste manier over communiceert met de wereld, dan leidt je branding tot niets.
Architect van sterke merken
Als brandingspecialist vergelijk ik mezelf weleens met een architect. Ik teken het plan achter een merk uit. Ik leg de contouren vast, werk vanuit de sterke basiselementen die er zijn, bekijk alle creatieve mogelijkheden en teken uiteindelijk een doordacht brandingplan uit. En net zoals je als bouwheer niet stopt zodra je het plan van de architect in je handen hebt, zo stop je als bedrijf ook niet zodra je een brandingplan hebt. Want dan begint het eigenlijk pas!
Brandingplan als fundament voor je communicatie
In de laatste fase van een brandingtraject werken we al gericht aan je communicatie. Ik schrijf bijvoorbeeld je USP, ESP, visie, missie, slogan, baseline en elevatorpitch uit. Heb je die communicatiebegrippen al? Dan bekijk ik ze heel kritisch en geef ze de verfijning, nieuwe twist of volledige transformatie die ze nodig hebben om perfect te passen bij je rebranding. Ook de visuele branding komt aan bod: dankzij het merk-DNA dat we samen bepalen, kan je grafisch vormgever je logo en huisstijl gericht ontwerpen. Bovendien bekijken we samen de structuur van je website en analyseren we de beste communicatiemogelijkheden voor je merk.
Daarna is het tijd voor andere deskundige partners – de ‘aannemers’, om in het voorbeeld van de architect te blijven. Je brandingplan vormt een uitstekende basis voor het uitvoerende werk van:
- je grafisch vormgever
- je fotograaf
- je copywriter
- je webdesigner
- …
Netwerk van deskundige communicatiepartners
OpmerKelijk werkt intensief samen met een netwerk van professionele vormgevers, fotografen, copywriters en webdesigners.
- Heb je zelf al partners rond jouw merk verzameld? Geen probleem uiteraard. Ik breng graag iedereen samen, zodat alle mensen die bij jouw communicatie betrokken zijn de neuzen in dezelfde richting hebben.
- Werk je samen met een communicatieteam dat OpmerKelijk in overleg met jou samenstelt en coördineert? Dan waken we er intensief over dat jouw branding en communicatie optimaal op elkaar zijn afgestemd. Voor het strategische – dus niet het uitvoerende – gedeelte van je communicatietraject kan je bovendien subsidies krijgen via de kmo-portefeuille.