Veelgestelde vragen over Opmerkelijk
Wat is branding eigenlijk precies?
Branding betekent dat je de juiste identiteit bepaalt voor je merk en je merk profileert met een duidelijke associatie naar de gepaste doelgroep, zodat je strategische keuzes kan maken in je ondernemerschap, communicatie, merkbeleving, enzovoort.
Waarom kiezen ondernemers voor een brandingtraject van Opmerkelijk?
Omdat ze na een brandingtraject perfect weten waarvoor ze als merk staan en zo gerichte strategische beslissingen kunnen nemen voor hun bedrijf. Ze krijgen richting en dus nog meer groeipotentieel. Bij Opmerkelijk denken we zeer strategisch en economisch mee met de ondernemers die we begeleiden, zodat hun merk sterk onderbouwd is. Aan de andere kant is onze grote creativiteit een enorme plus om een merk onderscheidend in de wereld te zetten. Katlijn schakelt in de brandingtrajecten snel van de ideeën die ondernemers haar aanreiken naar concrete woorden en teksten. Ze grijpt de essentie vast en zet de branding niet alleen om in gesproken ideeën, maar ook in duidelijke teksten en plannen. Zo is de branding heel tastbaar voor zowel de eigenaar-ondernemer als de medewerkers van het bedrijf en alle communicatiepartners met wie wordt samengewerkt.
Doen jullie hetzelfde als een communicatie- of marketingbureau?
Opmerkelijk is een Branding & Communication Agency. We creëren samen met jouw onderneming een toekomstgericht plan voor een strategische branding en communicatie. Vanuit dat branding- en/of communicatieplan wordt jouw merk beter opgemerkt, kan het gericht groeien, krijgt het positieve mond-tot-mondreclame en renderen de inspanningen van jou en je team beter. Bovendien kan je je communicatie- en marketingbudget veel beter aanwenden en meer sales generen, want je hebt een strategische leidraad en weet perfect waar je naartoe wil.
We hebben een groot netwerk van communicatiepartners – grafisch vormgevers, webdesigners, fotografen, copywriters … – die werken volgens dezelfde opmerkelijke filosofie. We brengen je graag met hen in contact. Maar je kan ook met je eigen partners blijven verder werken. Dankzij je gedetailleerde brandingplan en/of communicatiestrategie hebben zij de perfecte leidraad om je merk mee te ondersteunen.
Begeleidt Opmerkelijk alle soorten bedrijven?
Vanuit hun jarenlange ervaring werken Katlijn en haar team zich heel graag in verschillende soorten bedrijven in. Alle sectoren zijn dus mogelijk. Vooral groeibedrijven komen bij Opmerkelijk terecht voor een brandingtraject. Dat zijn zowel dienstverleners die hun diensten willen productiseren, als ondernemers die een product verkopen en veel aandacht willen besteden aan hun dienstverlening.
Voor de brandingtrajecten geeft Katlijn zes maanden exclusiviteit aan klanten vanuit een geografisch, demografisch of psychografisch standpunt. Zo wil ze mogelijke concurrentie tussen haar klanten zo veel mogelijk tegengaan. Bovendien begeleidt ze maximaal vier merken per sector per jaar om zo frisse en creatieve ideeën te kunnen blijven garanderen. Concreet: ze begeleidt maximaal vier advocaten, vier architecten, vier kledingzaken … per jaar. Voor de andere diensten die Opmerkelijk aanbiedt, zoals communicatietrajecten en opleidingen, geldt die exclusiviteit niet. Katlijn bekijkt graag de andere mogelijkheden met jou als blijkt dat een brandingtraject binnen het jaar geen optie is.
Maakt Opmerkelijk ook een financieel plan voor mijn bedrijf?
Nee, we maken geen financieel plan voor onze klanten. Maar we werken in sommige gevallen wel samen met de boekhouder van de eigenaar-ondernemer. Vaak wordt een brandingplan gebruikt om het Business Model Canvas in te vullen of om naar de bank te gaan voor de nodige investeringen.
Hoeveel kost een traject bij Opmerkelijk?
Na je vrijblijvende intakegesprek bezorgen we jou graag een offerte voor het branding- of communicatietraject als blijkt dat je interesse hebt in de begeleiding van Opmerkelijk en wil investeren in de groei van je merk. We vinden het essentieel om af te wegen of je de investering in je branding en communicatie kan terugverdienen in de fase van je ondernemerschap waarin je je nu bevindt. Die return on investment voor jezelf bepalen is een belangrijke stap om met realistische verwachtingen in een branding- en/of communicatietraject te stappen. Goed om te weten is dat Opmerkelijk erkend is door de overheid voor subsidies via de kmo-portefeuille binnen de pijlers opleiding en advies. Je kan dus 30% van je traject laten subsidiëren.