Versterk je merkstrategie met Gen AI: innovatieve masterclass voor kmo’s


Evenementgegevens


Herken jij dit?

Je hoort veel over AI. Je werkt al met tools zoals ChatGPT. Maar je gebruikt het eerder om mails, content of andere communicatie te schrijven of om af en toe eens wat vragen te stellen. Maar zonder doordachte strategie… Ondertussen zie je dat alles snel verandert. Klanten verwachten méér, concurrenten schakelen sneller, je tijd wordt schaarser. En net daarom voel je: als ik mijn merk echt relevant wil houden, dan volstaat het niet meer om AI sporadisch in te zetten. Dan wil ik het koppelen aan mijn strategie. Aan wat mijn merk sterk maakt. Aan hoe ik het waarmaak in de praktijk. En aan hoe ik dit kan blijven realiseren in de praktijk, met meer focus, meer impact en meer tijd voor wat er écht toe doet: mijn klanten.

Je wil weten hoe je generatieve AI strategisch inzet om je merk te versterken, maar:

  • je hebt geen tijd om alles zelf uit te zoeken
  • je zoekt concrete toepassingen, geen technische uitleg
  • je wil je business efficiënt laten groeien zonder je eigenheid te verliezen

Herkenbaar? Dan is deze masterclass iets voor jou.

Waarom het nú tijd is om actie te ondernemen

AI verandert de manier waarop bedrijven werken. Wat vandaag vernieuwend is, is morgen de standaard. Ondernemingen die nu slim inzetten op AI en merkstrategie, zetten zichzelf stevig op voorsprong.

Door AI strategisch in te zetten:

  • win je tijd
  • speel je sneller in op trends
  • bouw je een merk dat futureproof is

Stilzitten betekent kansen missen. Kies ervoor om je merk vandaag al sterker te maken.

Wat levert deze masterclass je op?

Na deze dag:

  • weet jij hoe generatieve AI jouw merkstrategie ondersteunt
  • ontdek je hoe AI terugkerende taken overneemt, zodat jij focust op aandacht voor je klanten
  • heb je een concreet actieplan om AI in jouw communicatie en branding in te zetten
  • leer je hoe je jouw merkidentiteit bewaakt, zelfs in een wereld vol AI
  • krijg je praktische technieken die je meteen kan toepassen binnen jouw kmo of familiebedrijf

Je gaat naar huis met een persoonlijk uitgewerkt AI-Canvas en extra tools om jouw merk verder te laten groeien.

Unieke aanpak: op maat van jouw kmo of familiebedrijf

Deze masterclass is geen standaardcursus. Vooraf maken we van jouw bedrijf een zeer grondige scan om prompts op maat te formuleren waarmee jij onmiddellijk in actie kan gaan.. We weten welke uitdagingen je tegenkomt in je kmo of familiebedrijven en passen onze voorbeelden hier volledig op aan.

We werken de masterclass uit op basis van de strategische mogelijkheden van de deelnemers. Je krijgt dus inzichten en oefeningen die echt bij jouw merk passen. Geen theorie, wel inzichten en praktische voorbeelden die werken voor jouw merk.

Het programma

Vooraf: online inspiratiesessie – ontdek in 45 minuten de basics van Gen AI en merkstrategie

Masterclass dag (09:00 – 17:00)

Je leert:

  • hoe AI jouw merkstrategie versterkt
  • strategische toepassingen van generatieve AI voor kmo’s en familiebedrijven
  • concrete oefeningen met ChatGPT (Plus- of Teamversie) en andere tools
  • jouw eigen merkgedreven prompts formuleren
  • een actieplan opstellen voor jouw merk

Optie: kies voor extra persoonlijke begeleiding met een voorafgaand kick-offgesprek en follow-up coaching.

Voor wie?

Voor zaakvoerders, eigenaar-ondernemers en communicatieverantwoordelijken van kmo’s en familiebedrijven die strategisch willen groeien.

Je hebt geen technische voorkennis nodig, alleen de ambitie om je merk sterker en slimmer te maken.

Praktische info

  • Datum: maandag 17 november 2025
  • Locatie: Maison Mairie Hasselt
  • Plaatsen: maximum 16 deelnemers
  • Tarief masterclass zonder persoonlijke begeleiding: € 950 (excl. btw) en per extra persoon van hetzelfde bedrijf: € 650 (excl. btw)
  • Tarief masterclass met persoonlijke begeleiding: € 1395 (excl. btw) en per extra persoon van hetzelfde bedrijf: € 995 (excl. btw)

Via de kmo-portefeuille geniet je tot 30% subsidie. Vraag ons gerust om begeleiding bij de aanvraag.

Goed om te weten: als je na deze masterclass ook je teamleden wil laten opleiden, dan bieden we je graag teamopleidingen op maat aan. Informeer ernaar!

Onze klanten aan het woord

Els Stappers (TM Technics)

“De opleiding was een echte eyeopener. Week na week zag ik nieuwe mogelijkheden ontstaan voor toepassingen binnen mijn bedrijf. De sessies werden dan ook echt op maat uitgewerkt van de deelnemende bedrijven: dat moet erg veel voorbereiding hebben gevergd van Katlijn, maar maakte wel een groot verschil. Het prikkelde me ook om meteen met de aangereikte ideeën aan de slag te gaan binnen mijn onderneming. Ik heb AI-tools leren kennen als een soort van persoonlijke assistent. Niet als vervanging voor externe specialisten, wél om gerichter met hen aan de slag te gaan. Met een enorme tijdswinst als gevolg. Ik weet dat het bijna onmogelijk is om een expert te zijn in een technologie als AI die razendsnel evolueert, maar ik durf Katlijn toch een absolute expert te noemen. Ze was elke sessie weer op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Dat ze die expertise bovendien steeds vertaalt naar opportuniteiten en uitdagingen voor kmo’s en familiebedrijven, maakt het voor mij tot een onmisbare opleiding. Voor mij is Katlijn niet alleen de AI-gids die iedere kmo nodig heeft, maar ook een warme en toegewijde mentor die je met een aanstekelijk enthousiasme mee op pad neemt.”

Katrien Van Oevelen (All Tank Solutions)

“Mee zijn met trends en evoluties in je sector is een must om relevant te blijven als ondernemer. Dat is precies waarom de opleiding AI me zo triggerde. Ik had zelf al hier en daar wat geëxperimenteerd met AI, maar wilde graag een deep dive in de mogelijkheden voor ons bedrijf. Die kregen we! De grote meerwaarde? Dat Katlijn bij de inhoud en de vele voorbeelden steeds de vertaalslag maakte naar de bedrijven van deelnemers. Daardoor zag je meteen de talloze mogelijkheden. Katlijn inspireert, maar houdt je ook een spiegel voor. Ondertussen zet ik AI in als hulp bij het schrijven van teksten, maar biedt de technologie me ook strategische ondersteuning. Ik toets er, uiteraard altijd met een kritische blik, bepaalde marktinformatie en analyses mee af. Voor mij is AI een extra klankbord geworden. De mogelijkheden zijn legio, ook voor kmo’s. Daar hebben de opleiding en uitgebreide kennis van Katlijn me volledig van overtuigd.”

Riccardo Carollo (J.R. ECOnsult)

“In het begin beschouwde ik AI vooral als een nuttig hulpmiddel voor data en informatie, maar al snel werd duidelijk dat de mogelijkheden veel verder reiken en een fundamentele impact kunnen hebben op onze bedrijfsvoering. De AI-opleiding van Katlijn zag ik dan ook als een uitgelezen kans om mijn kennis te verdiepen. Hoewel ik al enige ervaring had met Generatieve AI, wist Katlijn me te verrassen met nieuwe inzichten. Dat deed ze stapsgewijs, gestructureerd en erg toegankelijk. Bovendien stemde ze de inhoud steeds af op onze specifieke bedrijfsbehoeften, waardoor je met direct toepasbare inspiratie naar huis ging. Ondertussen weet ik zeker dat AI niet alleen een nuttige tool is, maar onmisbaar wordt voor onze dagdagelijkse operaties en toekomstige software. Daar heb ik ook mijn team van overtuigd. Voor mij was de opleiding een must voor iedereen die wil starten met AI binnen zijn of haar onderneming of de vele mogelijkheden ervan wil exploreren.”

JR Econsult

Kristien Maris

“Ondanks mijn beperkte voorkennis, heb ik ontzettend veel aan deze opleiding gehad. Dankzij de stapsgewijze aanpak en weldoordachte opbouw, bleef het ook voor een leek overzichtelijk. Sterker nog, ik kon meteen met de aangereikte tools en topics aan de slag in mijn eigen zaak. Geen algemene uitleg of ver-van-je-bed-show bij Katlijn, maar wél een knappe combinatie van haar uitstekende AI-kennis én haar jarenlange expertise met kmo’s en familiebedrijven. Ik had nooit verwacht dat ik zoveel uit deze opleiding kon halen, maar zag al knappe resultaten, bijvoorbeeld op het vlak van marketing. De volgende stap? Dat wordt de vertaalslag naar het strategische luik. Ondertussen heb ik trouwens ook een teamlid ingeschreven voor de opleiding van Katlijn.”

Bea Princen van Wintmolders

Wintmolders is al meer dan 75 jaar een ronkende naam in de wereld van landbouw-, tuinbouw- en industriële machines. Maar op hun lauweren rusten? Dat is niet aan de orde voor het team van Wintmolders, dat steeds mee is op het vlak van hoogtechnologische ontwikkelingen en digitalisatie. Daarom ook stapte Bea Princen eind 2024 in het jaartraject generatieve AI van Opmerkelijk.

Bea: “Benoit Wintmolders trok eind jaren veertig al de kaart van de vooruitgang. Met een ruim aanbod van gespecialiseerde voertuigen en machines, pikte hij slim in op de technologische revolutie in de landbouw. Die zin voor innovatie is er vandaag nog steeds. Het is samen met onze persoonlijke aanpak en verregaande service de basis van het succes van Wintmolders. Eerder volgden we bij Opmerkelijk een adviestraject klantbeleving om onze merkstrategie en customer experience te optimaliseren. Omdat we graag ook de mogelijkheden van AI wilden verkennen om onze merkstrategie naar de praktijk te vertalen, klopte ik opnieuw aan bij Opmerkelijk, gezien hun kennis rond toepassingen van Gen AI voor kmo’s en familiebedrijven. Ik vond het geen goed idee om op eigen houtje met AI te beginnen. Je moet uiteindelijk toch weten waarmee je bezig bent.”

Instant inspiratie

“Al meteen na die ene dag, jeukten mijn handen om ermee aan de slag te gaan binnen het bedrijf. Dankzij de concrete voorbeelden op maat van de aanwezige kmo’s en familiebedrijven, zag ik meteen tal van mogelijkheden voor onze dagelijkse werking. Plots gebruikten we ChatGPT om een aanzet voor blogs, nieuwsbrieven en andere content te genereren. Na al die jaren is het soms een beetje zoeken wat je nog meer kunt vertellen over een bepaald onderwerp en dan haal ik daar mijn inspiratie. Maar ik steek er evengoed pdf’s van technische fiches in om bijvoorbeeld overzichtelijke samenvattingen te maken. Het echte onderscheid zit voor mij echter in de vele strategische tips die de opleiding biedt. Heel waardevol!”

Sneller én slimmer

“Naast de strategische inzichten voor de groei van onze business, gebruiken we AI ook ook om technische dingen op te zoeken. Bijvoorbeeld op het vlak van herstellingen. Laatst hadden we een probleem met een tractor. Noch de importeur, noch onze technici vonden de oplossing. We stelden de vraag aan ChatGPT en niet veel later was het euvel verholpen. Daar stonden we wel echt van te kijken! Het bewijst dat complexe vraagstukken die je anders misschien dagen en veel hersenbrekerij kosten, met AI soms amper een handvol minuten in beslag nemen. Ondanks dat immense potentieel aan tijd- en efficiëntiewinst introduceerden we AI nog niet bij de medewerkers. Dat vroeg iets meer diepgaande kennis. Daarom nam ik ook deel aan het AI Accelerator Business Programma. Ik heb intussen drie van de vier sessies binnen het jaartraject achter de rug.”

Gemeenschappelijk doel

“Om de drie maanden komen we samen met een kleine groep ondernemers om de vele mogelijkheden van AI te ontdekken. Het team van Opmerkelijk volgt nieuwigheden die voor ons belangrijk zijn intensief op en leert ons die gericht aan. Verder nemen we ook altijd even de tijd voor een feedbackmoment. Dan bespreken we wat ieder van ons meenam uit de vorige bijeenkomst en hoe we dat op de werkvloer toepasten. Alleen al van die kruisbestuiving leer ik zo ontzettend veel. We hebben allemaal hetzelfde doel, weet je. En dan moet de echte opleiding nog starten. Katlijn en Dieter dompelen je onder in hun expertise. Gespecialiseerd én tegelijkertijd erg toegankelijk. Ze vullen elkaar ook perfect aan. Dieter heeft eerder de technische bagage en Katlijn koppelt haar AI-kennis vervolgens aan diepgaande strategische inzichten voor je merk. De voorbeelden in de opleidingen zijn glashelder en bovendien volledig op maat van de bedrijven van de deelnemers. Die personal touch maakt het heel concreet en wordt door iedereen erg geapprecieerd.”

AI-baarheidsfactor

“Wat me opvalt is dat er in de tussenperiodes telkens heel wat verandert op het vlak van AI. Gelukkig houdt Opmerkelijk de leerstof up-to-date. We hebben zelfs een WhatsApp-groepje waarin Katlijn de belangrijkste nieuwigheden deelt. Haar collega Sofie organiseert tussentijds ook lunchwebinars voor belangrijke nieuwigheden. Loop ik ergens tegenaan, dan drop ik daar mijn vraag en heb ik enkele uren later al het antwoord. Heerlijk, toch? Zoals in al hun opleidingen en trajecten, laat Opmerkelijk ook hier inhoudelijk echt niets aan het toeval over. Eerlijk? Ik was in het begin best sceptisch over AI. Nu zie ik alleen maar voordelen. Het aantal toepassingen breidt alsmaar uit. Denk maar aan het opstellen van vacatures en het updaten van de verkooppagina’s op de website, waar vroeger wel wat tijd in kroop. Ook voor financiële analyses vertrouw ik intussen op ChatGPT. In de opleiding leerde ik hoe je dat vertrouwelijk en veilig kunt doen. Nieuwe technologieën ogen soms een beetje overweldigend, maar eens je ze omarmt zie je vooral hun positieve eigenschappen.”

 

Ook een AI-zaadje planten om tijd en efficiëntie te oogsten en je strategie een boost te geven? Schrijf je vandaag nog in voor onze masterclass AI of neem deel aan het volledige jaartraject.    

www.wintmolders.be

Caroline Van der Perre, CEO van RAFF Plastics

Als prille tiener wist ze al dat ze in de voetsporen wilde treden van haar vader. Enkele decennia later loodst Caroline Van der Perre diens RAFF Plastics een nieuw tijdperk in. De ‘Vrouwelijke ondernemer van het Jaar (2023)’ staat niet graag stil en wil constant op kop lopen als het gaat over digitalisatie en nieuwe technologieën. En zo belandde ze eind 2024 in de masterclass AI van Opmerkelijk. Die nieuwe wereld veranderde niet alleen de hare, ook die van haar medewerkers. Geheel tegen haar principes in, blikt Caroline nog even terug.

“Ik kijk inderdaad niet graag achterom. Toen ik een jaar of veertien was, wilde ik maar één ding: zo snel mogelijk meedraaien in het bedrijf. Ook al had ik weinig kaas gegeten van techniek en was zware industrie een echte mannenwereld. RAFF Plastics recycleert afval tot nieuwe grondstoffen. Dat gaat over onze toekomst en daar wil ik graag een bijdrage aan leveren. Dus ja, ik denk het liefst vooruit. Vandaar mijn passie voor nieuwe ontwikkelingen. Met 70 medewerkers op de payroll zijn we een grote kmo, maar ten opzichte van multinationals zijn we klein. Dan wil ik graag dapper meeblijven met de laatste trends. Wist je dat onze chauffeurs zich op veel plaatsen enkel kunnen aanmelden met papieren documenten? Wij werken al 16 jaar met digitale CMR’s. Om maar een van de vele voorbeelden te geven.”

Olé, iedereen mee!

“Opmerkelijk kent onze drang naar innovatie. Ik schreef me dus meteen in toen ik de masterclass AI in hun opleidingsaanbod spotte. Omdat ik nieuwsgierig was naar de potentiële meerwaarde van artificiële intelligentie én omdat ik wist dat de opleidingen van Katlijn en haar team áltijd af zijn. Eerder zetten ze ons al perfect op weg met de uitrol van onze social media en ging ik mee op hun brandingtrip naar Valencia. Toen al bezat Katlijn de kunst van het begeesteren en verbinden. Ze krijgt iedereen mee. Mijn verwachtingen voor deze vorming waren dan ook hooggespannen. Toen ik aankwam op de indrukwekkende locatie – het Antwerpse luxehotel Botanic Sanctuary – besefte ik al dat het weer top zou zijn. Alles was tot in de puntjes geregeld. Van tevoren kregen we zelfs een filmpje toegestuurd over logins en voorbereidingen zodat we de dag zelf meteen konden starten. Om toch maar geen kostbare tijd te verliezen. Typisch Opmerkelijk, ze laten niets aan het toeval over.”

Artificieel maar authentiek

“Met de hand op het hart: voor mij is er een periode als CEO vóór deze masterclass en erna. Een nieuwe wereld ging voor mij open. Sinds die dag is ChatGPT mijn dagelijkse metgezel. Ik ben niet zo goed met teksten en ga snel aan het twijfelen over spelling en zinsconstructies. Daarom besteedde ik het maandelijkse magazine voor medewerkers uit aan ons reclamebureau. Ook al vond ik het moeilijk die interne info extern te laten verwerken. Maar nu doe ik dat dus zelf. Op basis van mijn input werkt ChatGPT een voorstel uit dat ik vervolgens verder aanpas. AI schrijft het, maar het is wel meer dan ooit mijn verhaal omdat Opmerkelijk mij leerde om doordacht onze merkstem te integreren in AI. Gaandeweg gebruikte ik het ook voor de opmaak van PowerPoints, afbeeldingen, mails, vertalingen, documentverwerking en zelfs een onderbouwing voor de bank. Niet dat ik alles zomaar klakkeloos overneem, ik zie het eerder als ondersteuning en een bron van inspiratie waarbij mijn ChatGPT-account volledig getraind is volgens mijn merkidentiteit. Uiteraard wil ik nog een beroep doen op externe specialisten, maar ChatGPT is wel 24 op 24 bereikbaar.”

Mondje West-Vlaams

“Na die individuele opleiding dacht ik: deze kennis móet ik delen op de werkvloer. Daarom plande ik enkele maanden later een teamopleiding in om de AI-geletterdheid van mijn medewerkers te optimaliseren, bij ons op kantoor. Opnieuw werkte Katlijn alles uit tot in de details. Dankzij de voorafgaande intake was de opleiding precies op maat van onze mensen. Heel toegankelijk bovendien, met makkelijk implementeerbare tips en tricks waarmee de verschillende teams nadien meteen aan de slag konden. De focus lag op tools om sneller, beter en gerichter te communiceren, volledig op maat van ons merk. ChatGPT maar bijvoorbeeld ook MeetGeek, een GenAI-applicatie voor het opnemen, samenvatten en analyseren van vergaderingen. Onlangs gebruikten we die voor het eerst. Niet in de beste omstandigheden: er werd ondertussen gegeten, heerste wel wat rumoer en er werd een mondje West-Vlaams gesproken. En toch kregen we achteraf een piekfijn verslag gepresenteerd. Grappig en tegelijk verbazingwekkend.”

AI-ALL-IN

“Alleen al met die twee leermomenten realiseerde ik een gigantische tijds- en efficiëntiewinst. Dat triggert mij om hier blijvend op in te zetten. Te meer omdat die digitale transitie zó snel evolueert. Zelfs in die paar maanden tussen de eerste vorming en de groepsopleiding waren er al dingen veranderend. Dus ik denk ik vanaf nu minstens één keer per jaar een follow-up voor het team voorzie. Bij de individuele masterclass was er trouwens een opvolgmoment inbegrepen. Dat is wat ik zo leuk vind aan Opmerkelijk. Ze verzorgen altijd het totaalplaatje. Neem nu het wettelijk kader. Als je als bedrijf met AI werkt, wil je vroeg of laat natuurlijk geen problemen met copywriting of datalekken. Opmerkelijk helpt mij om hierrond een volledige juridische policy uit te werken in samenwerking met een advocatenkantoor dat gespecialiseerd is in deze materie. Zo moet ik niet nog eens apart naar een jurist stappen. Ook administratief wordt alles zorgvuldig opgevolgd en afgehandeld. Dat is voor mij de definitie van totale ontzorging. En eerlijk? Het zijn daar ook gewoon zo’n leuke mensen bij Opmerkelijk. Toegankelijk, warm én meedenkend. Als kleinere speler gaan ze constant op zoek naar manieren om zich te onderscheiden van de grotere spelers en het volledige potentieel te benutten. Precies zoals wij dus.”


Jezelf ook ontpoppen tot een master in Gen AI? Schrijf je hier in voor de eerstvolgende opleiding van Opmerkelijk of neem contact op voor een teamopleiding op maat.

www.raffplastics.be 

Schrijf je nu in

Ticket Prijs Aantal
AI-opleiding exclusief begeleiding (1 persoon) €950,00 Uitverkocht
AI-opleiding exclusief begeleiding (2de persoon van hetzelfde bedrijf) €650,00 Uitverkocht
AI-opleiding inclusief begeleiding (1 persoon) €1.395,00 Uitverkocht
AI-opleiding inclusief begeleiding (2de persoon van hetzelfde bedrijf) €995,00 Uitverkocht