Versterk je merkstrategie met Gen AI: innovatieve masterclass voor kmo’s


Evenementgegevens


Herken jij dit?

Je hoort veel over AI. Je werkt al met tools zoals ChatGPT. Maar je gebruikt het eerder om mails, content of andere communicatie te schrijven of om af en toe eens wat vragen te stellen. Maar zonder doordachte strategie… Ondertussen zie je dat alles snel verandert. Klanten verwachten méér, concurrenten schakelen sneller, je tijd wordt schaarser. En net daarom voel je: als ik mijn merk echt relevant wil houden, dan volstaat het niet meer om AI sporadisch in te zetten. Dan wil ik het koppelen aan mijn strategie. Aan wat mijn merk sterk maakt. Aan hoe ik het waarmaak in de praktijk. En aan hoe ik dit kan blijven realiseren in de praktijk, met meer focus, meer impact en meer tijd voor wat er écht toe doet: mijn klanten.

Je wil weten hoe je generatieve AI strategisch inzet om je merk te versterken, maar:

  • je hebt geen tijd om alles zelf uit te zoeken
  • je zoekt concrete toepassingen, geen technische uitleg
  • je wil je business efficiënt laten groeien zonder je eigenheid te verliezen

Herkenbaar? Dan is deze masterclass iets voor jou.

Waarom het nú tijd is om actie te ondernemen

AI verandert de manier waarop bedrijven werken. Wat vandaag vernieuwend is, is morgen de standaard. Ondernemingen die nu slim inzetten op AI en merkstrategie, zetten zichzelf stevig op voorsprong.

Door AI strategisch in te zetten:

  • win je tijd
  • speel je sneller in op trends
  • bouw je een merk dat futureproof is

Stilzitten betekent kansen missen. Kies ervoor om je merk vandaag al sterker te maken.

Wat levert deze masterclass je op?

Na deze dag:

  • weet jij hoe generatieve AI jouw merkstrategie ondersteunt
  • ontdek je hoe AI terugkerende taken overneemt, zodat jij focust op aandacht voor je klanten
  • heb je een concreet actieplan om AI in jouw communicatie en branding in te zetten
  • leer je hoe je jouw merkidentiteit bewaakt, zelfs in een wereld vol AI
  • krijg je praktische technieken die je meteen kan toepassen binnen jouw kmo of familiebedrijf

Je gaat naar huis met een persoonlijk uitgewerkt AI-Canvas en extra tools om jouw merk verder te laten groeien.

Unieke aanpak: op maat van jouw kmo of familiebedrijf

Deze masterclass is geen standaardcursus. Vooraf maken we van jouw bedrijf een zeer grondige scan om prompts op maat te formuleren waarmee jij onmiddellijk in actie kan gaan.. We weten welke uitdagingen je tegenkomt in je kmo of familiebedrijven en passen onze voorbeelden hier volledig op aan.

We werken de masterclass uit op basis van de strategische mogelijkheden van de deelnemers. Je krijgt dus inzichten en oefeningen die echt bij jouw merk passen. Geen theorie, wel inzichten en praktische voorbeelden die werken voor jouw merk.

Het programma

Vooraf: online inspiratiesessie – ontdek in 45 minuten de basics van Gen AI en merkstrategie

Masterclass dag (09:00 – 17:00)

Je leert:

  • hoe AI jouw merkstrategie versterkt
  • strategische toepassingen van generatieve AI voor kmo’s en familiebedrijven
  • concrete oefeningen met ChatGPT (Plus- of Teamversie) en andere tools
  • jouw eigen merkgedreven prompts formuleren
  • een actieplan opstellen voor jouw merk

Wil je zelf je eigen GPT’s leren maken? Boek dan de combi van de Masterclass samen met de interactieve workshop Custom GPT’s op maandag 15 december. In deze hands-on workshop leer je zelf minstens 3 opmerkelijke GPT’s bouwen die 100% afgestemd zijn op jouw merkstrategie.

Voor wie?

Voor zaakvoerders, eigenaar-ondernemers en communicatieverantwoordelijken van kmo’s en familiebedrijven die strategisch willen groeien.

Je hebt geen technische voorkennis nodig, alleen de ambitie om je merk sterker en slimmer te maken.

Praktische info

  • Datum: maandag 17 november 2025
  • Locatie: Maison Mairie Hasselt
  • Plaatsen: maximum 16 deelnemers
  • Tarief masterclass: € 950 (excl. btw) en per extra persoon van hetzelfde bedrijf: € 650 (excl. btw)
  • Optioneel bij te boeken: Workshop custom GPT’s: € 495 (excl. btw)

Via de kmo-portefeuille geniet je tot 30% subsidie. Vraag ons gerust om begeleiding bij de aanvraag.

Goed om te weten: als je na deze masterclass ook je teamleden wil laten opleiden, dan bieden we je graag teamopleidingen op maat aan. Informeer ernaar!

Onze klanten aan het woord

Els Stappers (TM Technics)

“De opleiding was een echte eyeopener. Week na week zag ik nieuwe mogelijkheden ontstaan voor toepassingen binnen mijn bedrijf. De sessies werden dan ook echt op maat uitgewerkt van de deelnemende bedrijven: dat moet erg veel voorbereiding hebben gevergd van Katlijn, maar maakte wel een groot verschil. Het prikkelde me ook om meteen met de aangereikte ideeën aan de slag te gaan binnen mijn onderneming. Ik heb AI-tools leren kennen als een soort van persoonlijke assistent. Niet als vervanging voor externe specialisten, wél om gerichter met hen aan de slag te gaan. Met een enorme tijdswinst als gevolg. Ik weet dat het bijna onmogelijk is om een expert te zijn in een technologie als AI die razendsnel evolueert, maar ik durf Katlijn toch een absolute expert te noemen. Ze was elke sessie weer op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Dat ze die expertise bovendien steeds vertaalt naar opportuniteiten en uitdagingen voor kmo’s en familiebedrijven, maakt het voor mij tot een onmisbare opleiding. Voor mij is Katlijn niet alleen de AI-gids die iedere kmo nodig heeft, maar ook een warme en toegewijde mentor die je met een aanstekelijk enthousiasme mee op pad neemt.”

Katrien Van Oevelen (All Tank Solutions)

“Mee zijn met trends en evoluties in je sector is een must om relevant te blijven als ondernemer. Dat is precies waarom de opleiding AI me zo triggerde. Ik had zelf al hier en daar wat geëxperimenteerd met AI, maar wilde graag een deep dive in de mogelijkheden voor ons bedrijf. Die kregen we! De grote meerwaarde? Dat Katlijn bij de inhoud en de vele voorbeelden steeds de vertaalslag maakte naar de bedrijven van deelnemers. Daardoor zag je meteen de talloze mogelijkheden. Katlijn inspireert, maar houdt je ook een spiegel voor. Ondertussen zet ik AI in als hulp bij het schrijven van teksten, maar biedt de technologie me ook strategische ondersteuning. Ik toets er, uiteraard altijd met een kritische blik, bepaalde marktinformatie en analyses mee af. Voor mij is AI een extra klankbord geworden. De mogelijkheden zijn legio, ook voor kmo’s. Daar hebben de opleiding en uitgebreide kennis van Katlijn me volledig van overtuigd.”

Riccardo Carollo (J.R. ECOnsult)

“In het begin beschouwde ik AI vooral als een nuttig hulpmiddel voor data en informatie, maar al snel werd duidelijk dat de mogelijkheden veel verder reiken en een fundamentele impact kunnen hebben op onze bedrijfsvoering. De AI-opleiding van Katlijn zag ik dan ook als een uitgelezen kans om mijn kennis te verdiepen. Hoewel ik al enige ervaring had met Generatieve AI, wist Katlijn me te verrassen met nieuwe inzichten. Dat deed ze stapsgewijs, gestructureerd en erg toegankelijk. Bovendien stemde ze de inhoud steeds af op onze specifieke bedrijfsbehoeften, waardoor je met direct toepasbare inspiratie naar huis ging. Ondertussen weet ik zeker dat AI niet alleen een nuttige tool is, maar onmisbaar wordt voor onze dagdagelijkse operaties en toekomstige software. Daar heb ik ook mijn team van overtuigd. Voor mij was de opleiding een must voor iedereen die wil starten met AI binnen zijn of haar onderneming of de vele mogelijkheden ervan wil exploreren.”

JR Econsult

Kristien Maris

“Ondanks mijn beperkte voorkennis, heb ik ontzettend veel aan deze opleiding gehad. Dankzij de stapsgewijze aanpak en weldoordachte opbouw, bleef het ook voor een leek overzichtelijk. Sterker nog, ik kon meteen met de aangereikte tools en topics aan de slag in mijn eigen zaak. Geen algemene uitleg of ver-van-je-bed-show bij Katlijn, maar wél een knappe combinatie van haar uitstekende AI-kennis én haar jarenlange expertise met kmo’s en familiebedrijven. Ik had nooit verwacht dat ik zoveel uit deze opleiding kon halen, maar zag al knappe resultaten, bijvoorbeeld op het vlak van marketing. De volgende stap? Dat wordt de vertaalslag naar het strategische luik. Ondertussen heb ik trouwens ook een teamlid ingeschreven voor de opleiding van Katlijn.”

Bea Princen van Wintmolders

Wintmolders is al meer dan 75 jaar een ronkende naam in de wereld van landbouw-, tuinbouw- en industriële machines. Maar op hun lauweren rusten? Dat is niet aan de orde voor het team van Wintmolders, dat steeds mee is op het vlak van hoogtechnologische ontwikkelingen en digitalisatie. Daarom ook stapte Bea Princen eind 2024 in het jaartraject generatieve AI van Opmerkelijk.

Bea: “Benoit Wintmolders trok eind jaren veertig al de kaart van de vooruitgang. Met een ruim aanbod van gespecialiseerde voertuigen en machines, pikte hij slim in op de technologische revolutie in de landbouw. Die zin voor innovatie is er vandaag nog steeds. Het is samen met onze persoonlijke aanpak en verregaande service de basis van het succes van Wintmolders. Eerder volgden we bij Opmerkelijk een adviestraject klantbeleving om onze merkstrategie en customer experience te optimaliseren. Omdat we graag ook de mogelijkheden van AI wilden verkennen om onze merkstrategie naar de praktijk te vertalen, klopte ik opnieuw aan bij Opmerkelijk, gezien hun kennis rond toepassingen van Gen AI voor kmo’s en familiebedrijven. Ik vond het geen goed idee om op eigen houtje met AI te beginnen. Je moet uiteindelijk toch weten waarmee je bezig bent.”

Instant inspiratie

“Al meteen na die ene dag, jeukten mijn handen om ermee aan de slag te gaan binnen het bedrijf. Dankzij de concrete voorbeelden op maat van de aanwezige kmo’s en familiebedrijven, zag ik meteen tal van mogelijkheden voor onze dagelijkse werking. Plots gebruikten we ChatGPT om een aanzet voor blogs, nieuwsbrieven en andere content te genereren. Na al die jaren is het soms een beetje zoeken wat je nog meer kunt vertellen over een bepaald onderwerp en dan haal ik daar mijn inspiratie. Maar ik steek er evengoed pdf’s van technische fiches in om bijvoorbeeld overzichtelijke samenvattingen te maken. Het echte onderscheid zit voor mij echter in de vele strategische tips die de opleiding biedt. Heel waardevol!”

Sneller én slimmer

“Naast de strategische inzichten voor de groei van onze business, gebruiken we AI ook ook om technische dingen op te zoeken. Bijvoorbeeld op het vlak van herstellingen. Laatst hadden we een probleem met een tractor. Noch de importeur, noch onze technici vonden de oplossing. We stelden de vraag aan ChatGPT en niet veel later was het euvel verholpen. Daar stonden we wel echt van te kijken! Het bewijst dat complexe vraagstukken die je anders misschien dagen en veel hersenbrekerij kosten, met AI soms amper een handvol minuten in beslag nemen. Ondanks dat immense potentieel aan tijd- en efficiëntiewinst introduceerden we AI nog niet bij de medewerkers. Dat vroeg iets meer diepgaande kennis. Daarom nam ik ook deel aan het AI Accelerator Business Programma. Ik heb intussen drie van de vier sessies binnen het jaartraject achter de rug.”

Gemeenschappelijk doel

“Om de drie maanden komen we samen met een kleine groep ondernemers om de vele mogelijkheden van AI te ontdekken. Het team van Opmerkelijk volgt nieuwigheden die voor ons belangrijk zijn intensief op en leert ons die gericht aan. Verder nemen we ook altijd even de tijd voor een feedbackmoment. Dan bespreken we wat ieder van ons meenam uit de vorige bijeenkomst en hoe we dat op de werkvloer toepasten. Alleen al van die kruisbestuiving leer ik zo ontzettend veel. We hebben allemaal hetzelfde doel, weet je. En dan moet de echte opleiding nog starten. Katlijn en Dieter dompelen je onder in hun expertise. Gespecialiseerd én tegelijkertijd erg toegankelijk. Ze vullen elkaar ook perfect aan. Dieter heeft eerder de technische bagage en Katlijn koppelt haar AI-kennis vervolgens aan diepgaande strategische inzichten voor je merk. De voorbeelden in de opleidingen zijn glashelder en bovendien volledig op maat van de bedrijven van de deelnemers. Die personal touch maakt het heel concreet en wordt door iedereen erg geapprecieerd.”

AI-baarheidsfactor

“Wat me opvalt is dat er in de tussenperiodes telkens heel wat verandert op het vlak van AI. Gelukkig houdt Opmerkelijk de leerstof up-to-date. We hebben zelfs een WhatsApp-groepje waarin Katlijn de belangrijkste nieuwigheden deelt. Haar collega Sofie organiseert tussentijds ook lunchwebinars voor belangrijke nieuwigheden. Loop ik ergens tegenaan, dan drop ik daar mijn vraag en heb ik enkele uren later al het antwoord. Heerlijk, toch? Zoals in al hun opleidingen en trajecten, laat Opmerkelijk ook hier inhoudelijk echt niets aan het toeval over. Eerlijk? Ik was in het begin best sceptisch over AI. Nu zie ik alleen maar voordelen. Het aantal toepassingen breidt alsmaar uit. Denk maar aan het opstellen van vacatures en het updaten van de verkooppagina’s op de website, waar vroeger wel wat tijd in kroop. Ook voor financiële analyses vertrouw ik intussen op ChatGPT. In de opleiding leerde ik hoe je dat vertrouwelijk en veilig kunt doen. Nieuwe technologieën ogen soms een beetje overweldigend, maar eens je ze omarmt zie je vooral hun positieve eigenschappen.”

 

Ook een AI-zaadje planten om tijd en efficiëntie te oogsten en je strategie een boost te geven? Schrijf je vandaag nog in voor onze masterclass AI of neem deel aan het volledige jaartraject.    

www.wintmolders.be

Caroline Van der Perre, CEO van RAFF Plastics

Als prille tiener wist ze al dat ze in de voetsporen wilde treden van haar vader. Enkele decennia later loodst Caroline Van der Perre diens RAFF Plastics een nieuw tijdperk in. De ‘Vrouwelijke ondernemer van het Jaar (2023)’ staat niet graag stil en wil constant op kop lopen als het gaat over digitalisatie en nieuwe technologieën. En zo belandde ze eind 2024 in de masterclass AI van Opmerkelijk. Die nieuwe wereld veranderde niet alleen de hare, ook die van haar medewerkers. Geheel tegen haar principes in, blikt Caroline nog even terug.

“Ik kijk inderdaad niet graag achterom. Toen ik een jaar of veertien was, wilde ik maar één ding: zo snel mogelijk meedraaien in het bedrijf. Ook al had ik weinig kaas gegeten van techniek en was zware industrie een echte mannenwereld. RAFF Plastics recycleert afval tot nieuwe grondstoffen. Dat gaat over onze toekomst en daar wil ik graag een bijdrage aan leveren. Dus ja, ik denk het liefst vooruit. Vandaar mijn passie voor nieuwe ontwikkelingen. Met 70 medewerkers op de payroll zijn we een grote kmo, maar ten opzichte van multinationals zijn we klein. Dan wil ik graag dapper meeblijven met de laatste trends. Wist je dat onze chauffeurs zich op veel plaatsen enkel kunnen aanmelden met papieren documenten? Wij werken al 16 jaar met digitale CMR’s. Om maar een van de vele voorbeelden te geven.”

Olé, iedereen mee!

“Opmerkelijk kent onze drang naar innovatie. Ik schreef me dus meteen in toen ik de masterclass AI in hun opleidingsaanbod spotte. Omdat ik nieuwsgierig was naar de potentiële meerwaarde van artificiële intelligentie én omdat ik wist dat de opleidingen van Katlijn en haar team áltijd af zijn. Eerder zetten ze ons al perfect op weg met de uitrol van onze social media en ging ik mee op hun brandingtrip naar Valencia. Toen al bezat Katlijn de kunst van het begeesteren en verbinden. Ze krijgt iedereen mee. Mijn verwachtingen voor deze vorming waren dan ook hooggespannen. Toen ik aankwam op de indrukwekkende locatie – het Antwerpse luxehotel Botanic Sanctuary – besefte ik al dat het weer top zou zijn. Alles was tot in de puntjes geregeld. Van tevoren kregen we zelfs een filmpje toegestuurd over logins en voorbereidingen zodat we de dag zelf meteen konden starten. Om toch maar geen kostbare tijd te verliezen. Typisch Opmerkelijk, ze laten niets aan het toeval over.”

Artificieel maar authentiek

“Met de hand op het hart: voor mij is er een periode als CEO vóór deze masterclass en erna. Een nieuwe wereld ging voor mij open. Sinds die dag is ChatGPT mijn dagelijkse metgezel. Ik ben niet zo goed met teksten en ga snel aan het twijfelen over spelling en zinsconstructies. Daarom besteedde ik het maandelijkse magazine voor medewerkers uit aan ons reclamebureau. Ook al vond ik het moeilijk die interne info extern te laten verwerken. Maar nu doe ik dat dus zelf. Op basis van mijn input werkt ChatGPT een voorstel uit dat ik vervolgens verder aanpas. AI schrijft het, maar het is wel meer dan ooit mijn verhaal omdat Opmerkelijk mij leerde om doordacht onze merkstem te integreren in AI. Gaandeweg gebruikte ik het ook voor de opmaak van PowerPoints, afbeeldingen, mails, vertalingen, documentverwerking en zelfs een onderbouwing voor de bank. Niet dat ik alles zomaar klakkeloos overneem, ik zie het eerder als ondersteuning en een bron van inspiratie waarbij mijn ChatGPT-account volledig getraind is volgens mijn merkidentiteit. Uiteraard wil ik nog een beroep doen op externe specialisten, maar ChatGPT is wel 24 op 24 bereikbaar.”

Mondje West-Vlaams

“Na die individuele opleiding dacht ik: deze kennis móet ik delen op de werkvloer. Daarom plande ik enkele maanden later een teamopleiding in om de AI-geletterdheid van mijn medewerkers te optimaliseren, bij ons op kantoor. Opnieuw werkte Katlijn alles uit tot in de details. Dankzij de voorafgaande intake was de opleiding precies op maat van onze mensen. Heel toegankelijk bovendien, met makkelijk implementeerbare tips en tricks waarmee de verschillende teams nadien meteen aan de slag konden. De focus lag op tools om sneller, beter en gerichter te communiceren, volledig op maat van ons merk. ChatGPT maar bijvoorbeeld ook MeetGeek, een GenAI-applicatie voor het opnemen, samenvatten en analyseren van vergaderingen. Onlangs gebruikten we die voor het eerst. Niet in de beste omstandigheden: er werd ondertussen gegeten, heerste wel wat rumoer en er werd een mondje West-Vlaams gesproken. En toch kregen we achteraf een piekfijn verslag gepresenteerd. Grappig en tegelijk verbazingwekkend.”

AI-ALL-IN

“Alleen al met die twee leermomenten realiseerde ik een gigantische tijds- en efficiëntiewinst. Dat triggert mij om hier blijvend op in te zetten. Te meer omdat die digitale transitie zó snel evolueert. Zelfs in die paar maanden tussen de eerste vorming en de groepsopleiding waren er al dingen veranderend. Dus ik denk ik vanaf nu minstens één keer per jaar een follow-up voor het team voorzie. Bij de individuele masterclass was er trouwens een opvolgmoment inbegrepen. Dat is wat ik zo leuk vind aan Opmerkelijk. Ze verzorgen altijd het totaalplaatje. Neem nu het wettelijk kader. Als je als bedrijf met AI werkt, wil je vroeg of laat natuurlijk geen problemen met copywriting of datalekken. Opmerkelijk helpt mij om hierrond een volledige juridische policy uit te werken in samenwerking met een advocatenkantoor dat gespecialiseerd is in deze materie. Zo moet ik niet nog eens apart naar een jurist stappen. Ook administratief wordt alles zorgvuldig opgevolgd en afgehandeld. Dat is voor mij de definitie van totale ontzorging. En eerlijk? Het zijn daar ook gewoon zo’n leuke mensen bij Opmerkelijk. Toegankelijk, warm én meedenkend. Als kleinere speler gaan ze constant op zoek naar manieren om zich te onderscheiden van de grotere spelers en het volledige potentieel te benutten. Precies zoals wij dus.”


Jezelf ook ontpoppen tot een master in Gen AI? Schrijf je hier in voor de eerstvolgende opleiding van Opmerkelijk of neem contact op voor een teamopleiding op maat.

www.raffplastics.be 

Morena Vetrugno, zaakvoerster van Solmar Reizen

Wie heeft er nu geen goede herinneringen aan die Parijs-, Rome- of skireis met school? De kans is groot dat de familie Vetrugno uit Maasmechelen aan de basis ligt van dat stukje pure nostalgie. Al sinds de seventies voert ze met reisbureau Solmar jaarlijks duizenden leerlingen en andere groepen naar de zon, zee en bergen. Maar daardoor raakte het individuele aanbod de voorbije jaren wat ondergesneeuwd. ‘Reisleidster’ en kersvers Onderneemster van het Jaar, Morena Vetrugno, boekte een ticket naar Opmerkelijk voor een all-in strategische rebranding om het merk Solmar sterker te positioneren vanuit een doordachte merkstrategie.

“Het was mijn papa die Solmar begin jaren zeventig oprichtte. Als zoon van een Italiaanse immigrant wilde hij de schoonheid van het zonnige zuiden delen met anderen. Met een aantal zelfgemaakte kortfilms en een gitaar onder de arm trok hij door Limburg om iedereen warm te maken voor zijn droom. Met succes. Meer dan vijftig jaar later zijn we nog steeds de nummer één in Vlaanderen in school-, groeps- en themareizen naar tal van Europese bestemmingen. Ons geheim? Maatwerk. Ons vijfkoppige team werkt precies die reisformule uit die de klant wenst, inclusief accommodaties, maaltijden en excursies. Alle praktische zaken worden op voorhand geregeld, zodat iedereen zorgeloos kan vertrekken. Dat is toch net de opzet van vakantie, niet? Zeker wanneer je met een grote groep op pad bent.”

Coro-naweeën

“Dus ja, eigenlijk liepen de zaken best goed. 95% van onze klanten komt terug. Maar de wereld evolueert snel en dus mag je je ook in de reissector niet in slaap laten wiegen. Wat mijn vader destijds deed, was onvervalst pionierswerk en die familietraditie willen we graag in ere houden. We waren dan wel gekend als dé groepsreisspecialist, maar ons aanbod voor particulieren verdween gaandeweg op de achtergrond. Al was dat voor mij niet de enige reden om onze branding en customer experience onder de loep te nemen. Ik stapte in 2000 in het familiebedrijf en sta aan het roer sinds de woelige coronaperiode. De tijd was rijp om een extern expert kritisch en strategisch naar onze aanpak te laten kijken. Het opzet? De klantbeleving vergroten. Via een goede vriendin hoorde ik over Opmerkelijk.”

Dubbele stroomversnelling

“Ik besloot eerst Katlijns boek TOPgeMERKt te lezen. Niet veel later nam ik contact op. Meteen was er die verfrissende vibe. Na een diepgaande analysefase en een grondig advies over de branding, maakte Katlijn de vertaalslag naar de customer experience, en dat gebaseerd op het TOPgeMERKt-model. Daarin analyseerden Katlijn en Sofie de positionering en customer experience van ons bedrijf en kreeg ik een grondig advies over hoe we deze kunnen versterken. Het traject reikt heel wat concrete zaken aan waarmee je nadien meteen aan de slag kunt. Katlijn werkte een gedetailleerd brandingplan uit. Het was er ‘boenk’ op. Op strategisch vlak kwamen we samen tot heel wat verrijkende inzichten op het vlak van positionering en differentiëring. Bijvoorbeeld door enerzijds meer te focussen op niches als reizen voor mindervaliden, anderzijds door onze groepsreizen open te stellen voor individuele reizigers. Ook vormelijk kwam alles in een stroomversnelling. Dankzij het overzicht dat we van Opmerkelijk kregen aangereikt konden we dat doordacht en onderbouwd doen. Het omvatte advies over de verschillende touchpoints in de customer journey die Sofie in kaart had gebracht, van ons logo tot en met de rechtstreeks en onrechtstreekse communicatie met de klant. Intussen hebben we een nieuw logo, een straffe baseline en kregen onze socials een boost. Ook de website gaat helemaal op de schop. Toch doe ik dat heel bewust en stap voor stap. Wij zijn een klein bedrijf dat streeft naar groei, maar dan wel heel bewust en zonder stappen over te slaan. Het moet helemaal goed zitten.”

Nieuwe (en groene) energie

“Ik kan het niet anders zeggen: het avontuur met Opmerkelijk gaf me frisse moed. Wist je dat we zelfs ons gebouw een volledige make-over geven? Iedereen mag zien dat de familie Vetrugno er na vijf decennia nog steeds staat en – sterker nog – volledig mee is met haar tijd. Een tijd waarin ook duurzaamheid een grote rol speelt. Ook daarover dacht Opmerkelijk mee, het is immers een van de zes niveaus van het TOPgeMERKtmodel. Resultaat? We trekken een nieuwe façade op in zonnepaneelgevelstenen en verdeelden al 7000 ecologische drinkbekers aan meereizende scholen. In onze branche is het niet evident om de duurzaamheidskaart te trekken. Ook daar gaf Opmerkelijk ons de ideeën om die troef alsnog uit te spelen. Al zit duurzaamheid voor ons ook in onze keuzes om niet altijd met grote ketens te werken, maar voor onze arrangementen bewust in zee te gaan met kleinschalige logies en restaurants.”

Family with future

“En papa en mama? Die zagen dat het goed was. Ik vond het belangrijk om hen te betrekken bij dit verhaal. En ook mijn man stond gedurende het hele traject aan mijn zijde. Op termijn gaan we nog meer onze krachten bundelen binnen Solmar. Als je wil groeien, heb je iemand nodig die met je meedenkt. Dankzij het adviestraject klantbeleving, in combinatie met AI-rondleidingen rond merkstrategie en Gen AI, die Opmerkelijk geeft, hebben we nu een stevige basis, maar tegelijk moet zo’n plan ook blijven evolueren. Ook het team speelt daarin een belangrijke rol. Voor hen was dit ook veel verandering in korte tijd. Alles wat vijftig jaar lang vanzelfsprekend was, was dat plots niet meer. Maar ze zijn allemaal mee met het idee dat we vooruit moeten kijken sinds Katlijn een opleiding over onze herpositionering heeft gegeven. Nadien volgde het team trouwens ook nog een opleiding rond Gen AI die volledig op maat van onze werking was samengesteld.”

Confrontatie aangaan

“Ik zou de afgelegde weg met Opmerkelijk zo overdoen. Ik kijk sindsdien helemaal anders naar de dingen. En dat is 100% de verdienste van Katlijn. Ze zet je stevig aan het werk. Voorafgaand aan onze volgende afspraak, moest ik telkens in mijn business duiken. Intensief maar superdoeltreffend, want op die manier kon Katlijn haar advies ook altijd grondig voorbereiden en konden we tijdens de gesprekken meteen aan de slag. Zalig. Sofie vertaalde alles vervolgens naadloos naar een passende klantbeleving. Ik ben ervan overtuigd dat veel familie- en andere bedrijven gebaat zouden zijn met deze aanpak. Even weg van de gewoonte en helemaal terug naar de basis. En ja, de confrontatie met de pijnpunten van je zaak én die van jezelf is soms even pittig. Maar de nieuwe horizonten die je daarvoor in ruil krijgt, maken de reis meer dan de moeite waard.”

 

Ook je vleugels spreiden om andere inzichten te verwerven? Check in voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek met Opmerkelijk.

www.solmar.be

Morena Vetrugno, zaakvoerster van Solmar Reizen

Al meer dan 50 jaar los op kop in de markt van school-, groeps- en themareizen. Weinig Limburgse touroperators kunnen terugblikken op zo’n succesvolle geschiedenis als Solmar uit Maasmechelen. Al kijkt zaakvoerster Morena Vetrugno, die onlangs nog door UNIZO Limburg werd verkozen tot Onderneemster van het Jaar, vooral vooruit. Nadat ze de masterclass Gen AI van Opmerkelijk bij Botanic Sanctuary Antwerp had gevolgd, tekende ze ook haar team in voor een kennismaking met de wondere wereld van artificiële intelligentie. Wat voor velen eerst klonk als een onbekende bestemming, mondde al vlug uit in een onvergetelijke en leerzame tijdreis.

“We deden eerder al de teamvorming LinkedIn bij Opmerkelijk. Toen ik eind vorig jaar Opmerkelijks de masterclass van een dag over generatieve AI volgde, wist ik het meteen: hier moeten we verder mee aan de slag. Ik was zo begeesterd door deze deep dive dat ik mezelf inschreef voor het AI Business Accelerator Programma, een jaartraject waarin we met andere kmo’s en familiebedrijven vier keer per jaar verzamelden om de laatste AI-nieuwigheden te leren die relevant zijn voor kmo’s en familiebedrijven. En om dieper in te gaan op gestructureerde en doordachte AI-strategieën. Na elke sessie zat ik boordevol energie en stond ik te popelen om mijn verworven inzichten te delen met mijn medewerkers. Maar op de een of andere manier kon ik dat onvoldoende overbrengen aan mijn team. Dat is voer voor specialisten. Daarom boekte ik bij Opmerkelijk een groepsopleiding AI. Ook al hoorden sommigen het in Keulen donderen.”

Iedereen mee

“Je mag niet vergeten dat wij al quasi 50 jaar op dezelfde manier werken. Heel erg geënt op onze familiewaarden. Dat blijft zo, maar de reissector is in volle beweging. Stilstaan is meer dan ooit achteruitgaan. Hiervoor heb ik in 2024 samengewerkt met Opmerkelijk voor de aanpak van onze strategische merkpositionering om het concept van Solmar nog te versterken. De opleidingen AI sluiten aan bij die verruimde blik op de toekomst. Al hebben onze medewerkers die nooit zo fel gevoeld als vandaag. Er verandert voor hen heel veel in korte tijd. Als reisplanners kunnen ze gelukkig tegen een stootje en weten ze als geen ander dat flexibiliteit tot oplossingen leidt. Dus iedereen stond met open geest aan de start van die bewuste opleidingsdag.”

In een Solmar-jasje

“Eerlijk? Er kwam heel veel op hen af. In tegenstelling tot mezelf, had niemand ervaring met AI. Daarom was het voor mij ook zo moeilijk om hen die inzichten en skills zelf bij te brengen. Maar Katlijn van Opmerkelijk deed dat fantastisch. Ze nam uitgebreid de tijd om alles stap voor stap uit te leggen. Vooraf moest ik een vragenlijst invullen en een aantal van onze courante documenten doorsturen. Denk maar aan offertes en reisvoorwaarden. Op basis daarvan volgde er nog een uitgebreid online gesprek zodat Katlijn de opleiding volledig op maat van onze branding, strategie en processen kon uitwerken. Dat maakte het voor het team erg tastbaar. Ze zagen niet alleen de voordelen van AI, maar meteen ook hoe het er na afloop – eens terug op kantoor – allemaal zou uitzien. Concreter en geloofwaardiger kon het niet.”

Dagelijkse werking

“Dat maatwerk versnelde de implementatie in onze dagelijkse werking. We gebruiken AI vandaag al voor heel veel verschillende toepassingen. Onze IT’er schrijft er programma’s mee en de planners vallen erop terug voor het opstellen van voorwaarden en reisprogramma’s. Ook om info op te zoeken over bijvoorbeeld lokale restaurants in een bepaalde streek wint ChatGPT het intussen van Google. Ik stop er zelfs onze cijfers in voor het voorbereiden van mijn balansbesprekingen. We zijn zelfs al zover dat we ChatGPT inbouwen in ons CRM-systeem zodat we onze klanten straks op een snellere, grondigere en uniformere manier verder kunnen helpen.”

Op eigen kracht

“Het succes van de opleiding staat dus buiten kijf. Al is het niet zo dat we AI nu voor alles en nog wat gebruiken. Opmerkelijk leerde ons hoe we het doordacht en veiliger inzetten. Als hulpmiddel en niet als basisinstrument. Een randvoorwaarde die strookt met wie wij zijn. Als familiebedrijf primeert bij ons de persoonlijke aanpak en service.

Als je mij vraagt waar Solmar binnen vijf jaar staat, zet ik mijn joker in. Ik kijk niet graag naar de toekomst omdat ik niet sneller wil gaan dan nodig. Dan loop je jezelf toch maar voorbij. Ons intensieve branding- en opleidingstraject bij Opmerkelijk geeft wel houvast voor toekomstige, strategische keuzes en bewijst dat we openstaan voor innovatie, maar we zweren bij groei op ons eigen tempo en rollen pas nieuwigheden uit als die helemaal goed aanvoelen. Een beetje zoals bij een vakantie: je kiest voor een bestemming die je volledig vertrouwt en comfortabel voelt, en je boekt pas als je zeker weet dat alles perfect geregeld is.”

 

Je medewerkers laten meevaren op het succes van AI, social media of LinkedIn? Kies uit een van onze opleidingsformules en bezorg hun de trip van hun leven.

www.solmar.be

Schrijf je nu in

Ticket Prijs Aantal
AI-Masterclass (1 persoon) €950,00 Uitverkocht
AI-Masterclass (2de persoon van hetzelfde bedrijf) €650,00 Uitverkocht
Workshop Custom GPTs (15/12/2025) €495,00 Uitverkocht