Magda Bocken, zaakvoerster van Ma Marie

Magda Bocken nam vijf jaar geleden een dameskledingzaak over. Ze investeerde in een nieuwe naam, een kersvers logo, en ook het interieur van de winkel moest eraan geloven. Maar ondanks alle inspanningen bleef haar zaak steken in een ouderwets imago. Wat ze ook deed, de perceptie van een kledingwinkel ‘voor bomma’s’ kreeg ze niet van zich afgeschud. Uiteindelijk ging ze te rade bij brandingexpert Katlijn van OpmerKelijk voor een imagoswitch.

Een turn-over voor mijn imago

Magda: “Ik kende Katlijn niet persoonlijk. Ik had wel al veel positieve verhalen in mijn omgeving gehoord. Zo sprak bijvoorbeeld Carla van Enjoy Vitality regelmatig over haar, en ook Cara van Salon Roger was vol lof. Dat gaf me vertrouwen in Katlijn. Nadat ik haar boeken gelezen had, waagde ik de sprong. Ik klopte aan bij OpmerKelijk met een serieuze uitdaging. Mijn kledingzaak Ma Marie zat vastgeroest in een ouderwets imago. Door die foute perceptie geraakte ik geen stap vooruit. Hoewel mijn bestaande klanten wisten dat ik voor elke dame, jong of oud, een leuke outfit had, bleef het voor de buitenwereld een goedbewaard geheim.”

Een pittig traject

“Ik startte een brandingtraject bij OpmerKelijk en dat verliep super. Katlijn gaf me opdrachten mee naar huis waardoor ik mijn business heel anders ging bekijken. Dat huiswerk was best pittig. Het hield me elke dag bezig. Ook Katlijn zelf zat niet stil. Elke meeting zorgde ze voor een externe kijk op mijn merk en had ze een hele reeks kritische vragen en interessante ideeën voor me.

Tijdens mijn traject waren we het niet altijd met elkaar eens. Katlijn hield op die momenten rekening met mijn grenzen, zonder zelf een blad voor de mond te nemen. Ze bleef altijd eerlijk. Ik had hierdoor echt het gevoel dat we samen op weg waren naar de juiste oplossing.”

Welke Marie wil jij vandaag zijn?

“Mijn verwachtingen werden helemaal ingewilligd. Niet alleen kreeg ik een boost op het vlak van communicatie en marketing, Katlijn geloofde ook in mijn zaak. Ze zag duidelijke groeimogelijkheden. Om dat te horen van een externe persoon gaf me veel vertrouwen.

Zelfs de oplossing voor mijn imagoprobleem kwam er dankzij vele uren denkwerk van Katlijn. Ze bedacht een concept met vier pijlers – of noem het gerust vier types Marie: Julie Marie, Mila Marie, Emma Marie en Romie Marie. In plaats van mijn business op te hangen aan leeftijdscategorieën, communiceer ik nu over de merken, leeftijden en types mensen heen. Ik voelde meteen: dit is het! Ik was ook onmiddellijk enthousiast over de enorme mogelijkheden op het vlak van storytelling.”

Ik ben in overdrive

“Ik durf te zeggen dat mijn brandingtraject voor een echte ommekeer zorgt. Als mensen bijvoorbeeld vragen naar wat mijn winkel inhoudt, dan heb ik een sterke story klaar. Verder vind ik het nu heel gemakkelijk om vanuit een duidelijke visie kleding aan te kopen. Een kledingmerk hoort wel of niet in mijn winkel thuis. Simpel! Zelfs voor mijn leveranciers is het nu glashelder.

Ook op het vlak van pure merkbeleving neem ik grote stappen vooruit. Neem nu mijn actie ‘Knap met Ma Marie’. Die is een schot in de roos. Mijn klanten krijgen deze maand een knapkoek bij hun aankopen. Zo combineer ik een toffe zinspeling met een troef van mijn gemeente – de knapkoek – én een leuk presentje. Zelfs in mijn zaak voel je een frisse wind waaien. Ik werk bijvoorbeeld met verschillende stoelen, telkens in de kleur van een type Marie. Zo verwerk ik mijn nieuwe concept in het interieur. Ik moet bekennen dat ik sinds mijn brandingtraject ’s avonds moeilijker in slaap val. Ik ben zo in overdrive door alle mogelijkheden die ik zie.”

Een aanrader voor werkers

“Een brandingtraject zomaar aanraden aan iedereen, doe ik niet. Het is vooral interessant voor mensen die willen werken aan hun merk, die tijd willen investeren. Want het blijft een pittige periode. Maar je inspanningen worden beloond. Achteraf krijg je een uitgebreide brand guide vol adviezen en tips. Helemaal op maat van je merk. Terwijl ik mijn traject volgde, tekende ook mijn dochter in op een brandingtraject voor ons bedrijf Vrinssen. Uiteraard hebben we beide plannen even vergeleken en dan zie je pas hoe uniek elke branding is.”

www.mamarie.be

Streef jij voor jouw bedrijf ook naar een onderscheidende branding? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.