Karen Dendas, medezaakvoerster van Datalink

Datalink is letterlijk de missing link in de datacommunicatie van bedrijven. Het IT-bedrijf is gespecialiseerd in IT-lacunes opvullen en ICT-infrastructuren optimaliseren door bedrijfsinformatie en communicatie slim met elkaar te linken. Zo helpt Datalink ondernemingen om sneller en efficiënter te werken. Omdat de enthousiaste medezaakvoerster Karen Dendas merkte dat Datalink zijn mogelijkheden niet ten volle benutte en de profilering beter kon, besloot ze om Katlijn van OpmerKelijk in te schakelen om haar hierin te adviseren. Het resultaat? Een sterk brandingconcept, inclusief een nieuwe naam en huisstijl en een fris nieuw logo.

Karen Dendas: “Mijn man en ik zijn onmiddellijk van de schoolbanken in het ondernemerschap gestapt. Samen richtten we IT Designs op, een bedrijf dat de steken opraapt die traditionele IT-bedrijven laten vallen, en dat sterk gericht is op proactiviteit. Een bijzondere aanpak en meerwaarde die we helaas niet sterk genoeg uitspeelden in onze branding en communicatie. We moesten een manier vinden om onze dienstverlening beter naar onze klanten te vertalen en van ons bedrijf een sterk merk te maken. Tijdens een event van UNIZO raakte ik aan de praat met Katlijn Voordeckers van OpmerKelijk, die daar haar boek ‘Onderneemster zkt sterk merk’ kwam voorstellen. Ik sprak over mijn professionele uitdagingen en vroeg haar of ze mij kon helpen. Katlijn reageerde heel enthousiast. Het begin van een fijne, intense en leerrijke samenwerking!”

Stap voor stap naar een sterk concept

Het vertrouwen in de expertise van Katlijn was erg groot: “Ik voelde vanaf het eerste moment aan dat Katlijn heel goed is in wat ze doet en dat ze met veel enthousiasme haar kennis met je deelt. Ze stelde een stappenplan op dat ons op een doordachte manier naar het beste concept voor ons bedrijf leidde. Ze daagde ons uit en liet ons nadenken over alle aspecten van onze zaak. Samen ontdekten we wat de speerpunten van onze branding moesten zijn en hoe we die konden uitspelen. We wisten voorheen wel wat onze kracht was, maar deden daar veel te weinig mee. Het was voor ons gewoon een logisch onderdeel van onze werking. Nu benutten we onze troeven optimaal en maken we onze knowhow op de juiste manier kenbaar. We zijn nu meer begaan met onze merkbeleving.”

Totale transformatie

“Het resultaat van ons stappenplan was de totale rebranding van ons bedrijf. We ontwikkelden een nieuwe naam en huisstijl en zullen straks zelfs ons interieur inrichten in lijn met onze nieuwe branding. Zo zal ons concept ook voor onze klanten helemaal duidelijk zijn. Zo’n traject bij OpmerKelijk is echt verrijkend. Dankzij Katlijn kunnen we nu precies benoemen wie we zijn en waar we voor staan. En we slagen erin om dit glashelder aan onze potentiële en bestaande klanten te communiceren. Maar ook ons personeel is veel beter mee in ons verhaal. Katlijn is een echt klankbord en het is een verademing om met zo’n brandingexpert van gedachten te wisselen. Ze merkt nuances op, heeft een schat aan ervaring en een enorm inlevingsvermogen. Als coach focust ze op je talenten en vaardigheden. Zo groei je niet alleen als ondernemer, maar ook als persoon. Je wordt sterker en bent zo een nog betere ambassadeur voor je onderneming.”

Een OpmerKelijk netwerk

Het OpmerKelijk Netwerk begint een begrip te worden onder vrouwelijke ondernemers. Karen: “Katlijn heeft op Facebook een OpmerKelijk Netwerk uitgebouwd, een groep waarin vrouwelijke ondernemers van gedachten wisselen en elkaar advies geven. Dat is voor mij zeer waardevol. Het is fijn om tips te krijgen en nog fijner om anderen met mijn expertise te helpen. Als ondernemers zijn we allemaal zeer intensief en gefocust bezig met onze zaak. En dan is het leuk dat het OpmerKelijk Netwerk een sociale dimensie heeft waardoor je met gelijkgezinden in contact komt. Bovendien heeft het netwerk ons ook al wat nieuwe klanten opgeleverd. Een aanrader voor iedereen, net zoals het businesstraject van OpmerKelijk. Gewoon doen!”

Een jaar later…

Karen: “Sinds Danny en ik het businesstraject gedaan hebben, is de bal echt aan het rollen gegaan. Of beter gezegd, er zijn drie ballen beginnen te rollen. Ten eerste is onze merkbeleving helemaal afgestemd op onze branding. Ten tweede investeren we nu volop in onze klantenbeleving. En ten derde is onze teambeleving sterk gegroeid. Ons team weet perfect waarvoor we staan en dragen dat ook uit. Dankzij de begeleiding van Katlijn zijn we erin geslaagd om echt onze identiteit te bepalen en die ook duidelijk te communiceren.

Het brandingplan van Katlijn helpt ons anderhalf jaar later nog altijd met onze strategie en groei. We houden rekening met ons merkthema en concept wanneer we strategische beslissingen nemen. Het brandingplan is een echte toetssteen voor ons geworden. Ook al is het businesstraject een tijdsinvestering, toch moet je als ondernemer niet denken in tijd, maar in prioriteit. Wel, onze branding was een prioriteit. En het resultaat is duidelijk. Zo hadden we een tijdje geleden een sollicitante die voor ons wilde komen werken omdat hij zo onder de indruk was van onze missie en merkidentiteit. Toch fantastisch dat iemand om die reden deel van je bedrijf wil uitmaken!”

www.datalink.be

Is jouw business toe aan een rebranding? Wil jij ook meer structuur in je aanbod brengen? Kies dan voor het businesstraject van OpmerKelijk. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.