Caroline De Meutter, communicatieverantwoordelijke Chapewerken De Meutter

Chapewerken De Meutter is al 45 jaar gespecialiseerd in hoogwaardige chapewerken. Omdat tijden veranderen en de concurrentie almaar toenam, besliste Caroline De Meutter stappen te zetten om de toekomst van het familiebedrijf veilig te stellen. Haar oplossing? Een volledige rebranding onder professionele begeleiding. 

Caroline: “In de bouwsector is de concurrentie de laatste jaren alleen maar gegroeid. We moesten als kleinere speler op de markt dus actie ondernemen om te voorkomen dat de grote jongens ons buitenspel zouden zetten. Ik wist dat onze dienstverlening heel goed was, maar toch slaagden we er niet in om klanten te overtuigen. Er scheelde dus wat aan onze communicatie en presentatie. Op een avond zag ik op Facebook een enthousiaste post van een kennis over het businesstraject van OpmerKelijk. Ik vroeg haar om meer informatie en kreeg het gevoel dat Katlijn ons bedrijf misschien kon bieden wat we nodig hadden. Dus belde ik Katlijn voor een intakegesprek.”

Overtuigd na tien minuten

“Ik moet eerlijk toegeven dat ik met weinig verwachtingen naar dat gesprek ben gegaan. Ik dacht dat Katlijn niet vertrouwd zou zijn met de bouwsector en dus niet kon begrijpen wat er allemaal speelde en hoe het er in die wereld aan toe gaat. Een foute veronderstelling. Katlijn heeft jarenlange ervaring met uiteenlopende sectoren en was daardoor heel goed voorbereid. Ze stelde alle juiste vragen. Na tien minuten was ik er al van overtuigd dat ik met haar wilde samenwerken.”

USP’s communiceren

Chapewerken De Meutter had heel wat USP’s. Het probleem? Ze communiceerden die niet naar hun potentiële klanten. “Wij doen veel meer dan onze concurrenten. We gaan op werfbezoek, bespreken grondig het project, geven advies, leggen uitgebreid de uitvoering van de chapewerken uit en geven opties. Dat hebben we altijd gedaan, maar die meerwaarde maakte ik niet duidelijk in onze offertes. Katlijn heeft al onze USP’s helder benoemd vanuit een duidelijk onderscheidend concept en heeft me geleerd om die te communiceren aan potentiële klanten. Samen hebben we de hele offerteprocedure uitgewerkt. Nu volg ik offertes ook op door potentiële klanten op te bellen en te vragen of ik nog iets voor hen kan betekenen. De inzichten die zij mij gaf, paste ik meteen toe in de praktijk. En met resultaat, want onze omzet is gestegen vanaf de eerste dag van onze samenwerking.”

Persoonlijke groei

Het businesstraject was niet alleen op professioneel, maar ook op persoonlijk vlak een voltreffer. “Ik ben van nature niet zo zelfverzekerd. Vroeger twijfelde ik soms aan mijn kwaliteiten. Katlijn heeft mij doen inzien dat ik echt wel een sterke vrouw en een opmerkelijke onderneemster ben. Ik ben mezelf tijdens het traject een paar keer tegengekomen en dat heeft bijgedragen tot mijn persoonlijke groei. De bouwsector is voornamelijk een mannenwereld, maar dankzij de begeleiding van Katlijn sta ik er nu moeiteloos mijn mannetje in.”

Te goed voor deze wereld

“Katlijn kent haar metier en weet perfect waar ze voor staat. Ze straalt echt standvastigheid uit. Ze is het soort vrouw naar wie ik opkijk. Het geeft je een goed gevoel om met zo iemand samen te werken. Eigenlijk is Katlijn te goed voor deze wereld. Ze is betrokken, zachtaardig en tegelijk kordaat, en begrijpt de kunst om het beste uit iemand te halen. Ze heeft zoveel voor mij en ons bedrijf gedaan dat ik er stil van word wanneer ik eraan terugdenk.”

Absolute aanrader

“Het traject is 1000 procent meegevallen. Ik vind het jammer dat het afgelopen is. Het is echt een must voor vrouwelijke ondernemers, zelfs als ze al jaren bezig zijn. Je maakt van je bedrijf niet alleen een sterk merk, je leert ook je professionele remmingen herkennen en loslaten, en je sterktes definiëren en uitbouwen. Zeker doen dus!”

www.demeutter.org

Wil jij net zoals Caroline professioneel en persoonlijk groeien? Volg dan het businesstraject van OpmerKelijk. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.