Open brief aan een groeiende onderneemster

Beste groeiende onderneemster

Dit is een open brief aan jou. Met woorden die ik al heel lang wilde opschrijven en waar ik niet toe kwam. Je herkent het vast als ik zeg: ‘Nog geen tijd gehad’. Maar vandaag zet ik mij eens rustig neer en neem ik alle tijd om je mijn respect te tonen. Want dat verdien je, zonder twijfel. Al zeg ik het vast niet vaak genoeg. Ik kreeg de afgelopen jaren je vertrouwen om samen te werken aan jouw sterk merk en je gaf er mij onverwacht een eerlijke blik achter de schermen bovenop. Dus deze brief is speciaal voor jou, beste groeiende onderneemSTER. Want volgens mij zit er niet toevallig het woordje STER in jouw naam.

Toch mag je die ster van mij gerust zelf wat meer podium geven. Als je wacht tot ze uit de lucht komt vallen, dan doe je je wensen tekort. Natuurlijk weet ik dat je niet meer twijfelt aan je kennis, je kunde, je aanpak … maar heel soms nog aan jezelf. Maar je staat er echt wel als vrouwelijke ondernemer. Of ik per se het adjectief vrouwelijke ervoor moet zetten? Niet elke onderneemster hoort dit graag … Maar net die vrouwelijkheid geeft een geweldig evenwicht in een ondernemerswereld waar nog steeds meer mannen dan vrouwen zijn. Laat je dus niets wijsmaken en doe jezelf een plezier. Benoem het, respecteer de verschillen en doe er iets positiefs mee. We zijn verschillend en dat is echt wel oké, zolang we er maar mee omgaan met respect. Van mij mag je dat respect zelfs nog iets meer afdwingen. Onderschat jezelf niet en kijk eens naar wat je al hebt bereikt. Ik kijk met grote bewondering naar jouw ondernemerschap waar je meestal wat meer nadruk legt op ‘onder’ en minder op ‘nemer’. Want jij bent vooral een ‘gever’, niet? En dat is niet alleen mooi, maar ook heel sterk. Want hiermee laat je niet alleen je bedrijf, maar ook jezelf en de wereld rondom je groeien.

Mag ik je er wel even aan helpen herinneren dat er als gever niets fout mee is om voluit je positie en geloofwaardigheid ook in te nemen. Nee, je moet niet roepen en schreeuwen over jezelf en vertellen hoe geweldig je bent. Maar je mag wel jezelf en je bedrijf nog wat meer laten zien in al zijn facetten. Ik weet dat je voor de volle 100% in je bedrijf gelooft, maar geloof je ook altijd in jezelf? Ik hoop van wel. Want ik zie iemand die opportuniteiten ziet en kansen weet te benutten. Ik zie iemand die onderneemt met een duidelijke visie en missie. Ik zie iemand die met al haar vrouwelijke kwaliteiten duidelijk haar mannetje weet te staan in ondernemersland. Maar groeit je zelfvertrouwen ook recht evenredig met je groei? Ik wil heel graag geloven van wel. Of doe je jezelf af en toe nog tekort? Zoals die keer dat je als onderneemSTER in volle groei je bedrijf nog steevast ‘een bedrijfje’ noemde. Of zoals die keer dat je als onderneemSTER niet voor jezelf opkwam toen je netwerk voor de zoveelste keer een onbekende mannelijke expert inhuurde voor datgene waar jij al jaren expert in bent. Of zoals die keer dat je niet opkwam voor die andere onderneemSTER die precies zei wat jij al lang dacht en het deksel op haar neus kreeg van anderen. Zoals ik al eerder zei: als je wacht tot die STER uit de lucht komt vallen, dan doe je je wensen tekort. Elke verandering begint bij jezelf …

Dus twijfel niet en durf vol vertrouwen verder te groeien. Al kan je van de wereld niet altijd rekenen op unaniem begrip. Mensen verwachten nog vaak huisje, boompje, beestje … en jij zet er vol daadkracht ‘bedrijfje’ bij. Dat hoort voor jou onlosmakelijk thuis in die rij. Even belangrijk als een kind dat je aandacht geeft om zich volop te ontwikkelen. Misschien je enige kind, maar vaak ook je tweede, derde of vierde kind naast je kroost thuis. Die je allemaal doodgraag ziet en ook vol liefde wilt helpen groeien. Jij kan hen zoveel leren … en zij jou. Maar het is niet altijd gemakkelijk en daar moet je van mij echt niet stoer over doen. Ik weet dat je je soms schuldig voelt en keuzes moet maken. Dus geef je omgeving een eerlijke blik op jouw vrouwelijk ondernemerschap. Laat ruimte om jou te begrijpen en zorg dat jij ook hen begrijpt. Toon begrip voor je partner die soms wakker ligt van je investeringen. Maar vertel hem hoe doordacht je te werk gaat. Toon begrip voor je trotse ouders die toch een gemakkelijkere weg voor hun dochter hadden gewenst. Maar vertel hen dat je dag na dag doet wat je het allerliefste doet. Toon begrip voor je vrienden die zich zorgen maken over jouw veel-te-veel-urenweek. Maar vertel hen ook over jouw ideale mix tussen vrijheid én verantwoordelijkheid. Ik ben ervan overtuigd dat als jij vol vertrouwen durft te groeien en jouw eigen pad volgt, dat de wereld ook zal volgen. Je maakt de weg vrij voor een hele generatie dochters en kleindochters die prachtige voorbeelden zullen zien en vrouwelijk ondernemerschap als een evidentie zullen meekrijgen.

Je vergeet soms dat er pakweg 50 à 60 jaar geleden nog bijna geen vrouwelijke ondernemers waren. Al lijkt het voor mij alsof vrouwen hier al eeuwen mee bezig zijn. En … is dat eigenlijk ook niet zo? Ondernemen en helpen groeien is ook voor jou een tweede natuur en daar mag je terecht trots op zijn. Je bent een prachtig rolmodel voor starters die nog heel veel van je kunnen leren. We weten beiden dat er aan het werkwoord groeien nog een hele mindmap aan andere werkwoorden verbonden is, zoals doorzetten, plannen, cijferen, coördineren en concealer kopen … Voor na de slapeloze nachten die je wakker doorgebracht hebt :-). Maar mag ik je de goedbedoelde raad geven om in deze volle vaart ook volop te genieten? Van wie je bent, van wat je betekent en van alles wat je al hebt bereikt. Verbind je met anderen die begrijpen hoe jij je pad als groeiende onderneemSTER waarmaakt. Wacht niet tot de wereld jou applaus geeft om voldoening te ervaren. Wees trots op wat je al hebt bereikt en vertrouw op je eigen gevoel én je verstand. Zo kan je je verdere koers bepalen aan de hand van je eigen blik op de STERREN en niet van ieder schip dat jouw pad passeert … Ik kijk heel graag met je mee.
OpmerKelijke groeten
Katlijn

Zaakvoerder OpmerKelijk
Co-auteur van Onderneemster zkt sterk merk (LannooCampus2014) over branding & communicatie waarmee je het verschil maakt

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *